Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda
PSP J. Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka a 172 poslanců.
Za vládu české
republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
J. Kalvoda, místopředseda vlády a ministr
zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr životního prostředí F. Benda,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr dopravy V. Budinský, ministr průmyslu a
obchodu V. Dlouhý, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr obrany V. Holáň, ministr I. Němec,
ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy I. Pilip, ministr
vnitra J. Ruml, ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci J. Skalický, ministr zdravotnictví
J. Stráský, ministr kultury P. Tigrid, ministr práce
a sociálních věcí J. Vodička.
(Začátek v 10.18
hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, zahajuji druhý den jednání
37. schůze Poslanecké sněmovny, které
bylo přerušeno, a sděluji a připomínám,
že se dnes podle schváleného pořadu
budeme věnovat druhému čtení vládního
návrhu zákona o státním rozpočtu
ČR na rok 1996.
Prosím o klid a znovu zdůrazňuji,
že poslankyně a poslanci, kteří se dosud
nepřihlásili identifikačními kartami,
měli by tak neprodleně učinit. Dále
sděluji, že pan poslanec Stodůlka má
náhradní kartu č. 1, paní poslankyně
Buzková náhradní kartu č. 2 a pan
ministr a poslanec Bělehrádek náhradní
kartu č. 3, pan poslanec Tomáš Svoboda náhradní
kartu č. 5. Další držitele náhradních
karet prosím, aby se přihlásili a oznámili
číslo své náhradní karty.
Dále sděluji v souladu
se zákonem o jednacím řádu, že
se dnes, pro dnešní den, písemně omluvila
paní poslankyně Hana Lagová.
Dalším bodem našeho
programu je
Žádám místopředsedu
vlády a ministra financí ČR pana Ivana Kočárníka,
aby se ujal slova a uvedl z pověření vlády
ve druhém čtení vládní návrh
zákona o státním rozpočtu ČR
na rok 1996.
Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení hosté, dámy
a pánové.
V souladu se zákonem o
jednacím řádu Poslanecké sněmovny
před vás předstupuji před projednáním
návrhů zákona o státním rozpočtu
a státního rozpočtu ČR v rámci
jeho druhého čtení.
Návrh státního
rozpočtu jsem podrobně odůvodnil během
prvního čtení. Od té doby a především
pak od samotného konce září, kdy vám
vláda předložila svou předlohu, uplynuly
zhruba dva měsíce. Vývoj ekonomiky v těchto
dalších dvou měsících zcela jasně
a jednoznačně potvrzuje úspěšnost
ekonomického vývoje tak, jak jej vláda prezentovala
v návrhu rozpočtu na rok 1996. Týká
se to zejména ukazatelů výkonu ekonomiky,
inflace, zaměstnanosti, ale i zvýšeného
ratingového ohodnocení ČR.
Poslední publikované
údaje za měsíc říjen, kdy růst
průmyslové výroby činil 18,8%, ukazují
na zřetelně zrychlující se tempo růstu
naší ekonomiky při rostoucí produktivitě
práce. A toto zrychlující se tempo se dostavilo,
a to si nemohu odpustit, i bez deficitního financování,
ke kterému nás někteří naváděli,
či spíše sváděli. Připomínám
to proto, že velmi povzbudivé výsledky ekonomiky
snad nejpřesvědčivěji dokazují
správnost vládní transformační
strategie, jejíž je rozpočet nedílnou
součástí.
K těmto povzbudivým
výsledkům patří i míra inflace,
která se bude pohybovat v letošním roce v těsné
blízkosti 9%. Povzbudivá je i skutečnost,
že zrušení regulace mezd nevyvolalo nějaké
výraznější pohyby ve mzdové oblasti.
Svědčí to mj. o tom, že v privatizovaných
firmách se přistupuje odpovědněji
ke mzdovým nákladům. Na trhu práce
pokračuje příznivá situace z hlediska
sociálního smíru, nízká míra
nezaměstnanosti je další výraznou charakteristikou
současného ekonomického vývoje.
Vysoká dynamika ekonomického
růstu je spojena i s vysokou poptávkou po dovozech
a se záporným saldem naší obchodní
bilance. Určitým náznakem pozitivních
změn v průběhu roku je zvyšování
dynamiky vývozu; za období leden až říjen
tempo růstu vývozu bylo vyšší než
10% na jedné straně, a určité zpomalení
dynamiky dovozu. Ratingové hodnocení České
republiky se výrazně zlepšilo. Z původního
stupně 3 B plus, který obdržela Česká
republika v polovině roku 1994, na současný
stupeň A, tj. o dva stupně. Tento stupeň
znamená vysokou schopnost splácení úroků
jistiny, a tedy vysokou bezpečnost úvěrů
pro zahraniční investory.
Toto hodnocení obdržela
Česká republika jako jediná ze všech
transformujících se zemí; od dalších
transformujících se zemí nás dělí
několik stupňů, nikoli pouze jeden stupeň.
Česká republika
se tak zařadila mezi 30 nejlépe hodnocených
zemí světa. Nemohu na tomto místě
nezmínit další významnou ekonomickopolitickou
událost, která se rovněž odehrála
v průběhu posledních dvou měsíců.
Je jí bezpochyby přijetí České
republiky za řádného člena Organizace
pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Nemusím
připomínat politický aspekt tohoto kroku,
kdy jsme se zařadili mezi 26 demokratických a hospodářsky
nejvyspělejších zemí světa a
že jsme byli přijati jako první z reformujících
se států.
Jestliže jako nepochybný
důkaz mezinárodního ocenění
úspěšného postupu ekonomické
transformace můžeme považovat již zmíněné
ratingové hodnocení naší republiky,
pak přijetí do OECD toto ocenění jen
podtrhuje.
Z mezinárodně ekonomického pohledu jen připomínám, že
Organizace pro hospodářskou
spolupráci a rozvoj je velmi vlivná organizace,
na jejíž půdě se konzultují a
koordinují otázky ekonomického vývoje.
Je zároveň jedním z největších
i informačních a ekonomicko-analytických
uzlů světa.
V neposlední řadě
podotýkám, že Česká republika
prošla i pod přísnějším
drobnohledem přijímající instituce,
plynoucím z určitého "mexického
syndromu", zřetelně patrného v poslední
době i u jiných mezinárodních ekonomických
institucí.
Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
všechny tyto skutečnosti, o kterých jsem se
zmínil, mají nepochybně své implikace
i pro rok 1996 a pro návrh rozpočtu na tento rok.
Především je možné očekávat
další prohloubení pozitivních trendů,
zejména v oblasti ekonomického růstu a inflace.
Poslední odhady situují
růst do okolí 5% a míru inflace do intervalu
8 až 9%. Rovněž odhady míry nezaměstnanosti
předpokládají jen její mírné
zvýšení.
Pokud jde o samotný návrh
státního rozpočtu, připomínám,
že při prvním čtení byl potvrzen
sněmovnou celkový navržený objem příjmů
a výdajů rozpočtu shodně ve výši
497,6 miliard Kč. Byl tak potvrzen i princip vyrovnaného
rozpočtového hospodaření, který
byl jedním z nosných sloupů vládní
rozpočtové strategie po celé funkční
období.
Byly schváleny zákonné
finanční vztahy k rozpočtu obcí a
okresních úřadů ve výši
16,8 miliard Kč. V této souvislosti chci i nyní
potvrdit svůj dřívější
postoj, že příjmy rozpočtu nepovažuji
za podhodnocené a že v rozpočtu jsme nevytvářeli
žádné skryté rezervy. Ačkoli
by bylo možné se znalostí vývoje v říjnu
a v listopadu tohoto roku odhady jednotlivých příjmových
položek na příští rok dále
zpřesňovat, chci zdůraznit, že především
nižší odhad očekávané inflace
v letošním i v příštím roce
a s ním nepochybně spojený i nižší
růst mezd může působit na objem vybraných
příjmů spíše negativně,
a tím i zvýšit rizika na straně příjmů.
Nicméně považuji i nadále rozpočet
příjmů jako celek za reálný.
Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
státní rozpočet na rok 1996, vedle již
zmíněného a osvědčeného
principu vyrovnanosti, je charakterizován zejména
dalším snížením podílu veřejných
výdajů na hrubém domácím produktu
o zhruba 1%. Dalším snížením daňového
břemene vyjádřeného podílem
daňových výnosů na hrubém domácím
produktu též zhruba o 1%. Přitom státní
rozpočet finančně zabezpečuje nezbytné
výdaje a priority v rámci těchto výdajů.
K těmto prioritám
bezesporu patří investiční výdaje
na dopravní infrastrukturu, které v návrhu
rozpočtu rostou v indexu 131,5%. Dále potom výdaje
na védu a výzkum rostoucí tempem 130%, dále
výdaje na bezpečnost, které budou v příštím
roce vyšší o více než 23%, ale -
a to také chci zdůraznit - i výdaje na sociální
oblast, zejména pak na důchody a jejich valorizaci
a na dávky státní sociální
podpory.
Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
státní rozpočet, především
pak jeho výdajová část, byl v uplynulých
týdnech velmi podrobně posuzován a analyzován
v jednotlivých výborech sněmovny, kdy jednotliví
ministři a ostatní zástupci správců
rozpočtových kapitol zdůvodňovali
vládní návrh. Nechci proto ve svém
vystoupení opakovat již přednesené,
ale omezím se jen na několik poznámek.
Především musím ocenit letošní způsob projednávání rozpočtu ve výborech sněmovny. Vzhledem ke stanovení celkového objemu příjmů a výdajů rozpočtu již v prvém čtení vylučovala jednání ve výborech jen jednostranné návrhy na zvyšování výdajů a nutila jednotlivé navrhovatele hledat zdroje a rezervy pro jejich pokrytí. Z tohoto pohledu cítím, že projednávání rozpočtu na příští rok bylo mnohem zodpovědnější než v letech předchozích. Byl jsem přítomen dohodovacímu jednání
rozpočtového výboru
se zpravodaji ostatních výborů k jednotlivým
pozměňovacím návrhům. O závěrečném
usnesení výboru vás bude za několik
minut informovat pan předseda rozpočtového
výboru pan poslanec Ježek.
Nechci vystoupení pana
poslance předbíhat, ale přesto mi dovolte
pár slov. Před rokem jsem na tomto místě
v závěru svého vystoupení charakterizoval
státní rozpočet jako volbu. Volbu, v jaké
míře a v jakých směrech přerozdělit
část národního produktu, které
veřejné statky a v jaké míře
financovat. Je nepochybné, že se těžko
sejdou byť jen dva lidé, kteří by na
tuto volbu měli stejný názor. Velmi náročná
diskuse a polemika nad návrhem státního rozpočtu
byla vedena mezi členy vlády a návrh předložený
parlamentu je jejím výsledkem. Neméně
náročná diskuse proběhla i ve výborech
parlamentu a za její vyústění považuji
právě návrh usnesení rozpočtového
výboru.
Nepochybně by bylo možno
polemizovat a diskutovat o jednotlivých navrhovaných
změnách vládní předlohy rozpočtu.
Pro mne osobně je však v tuto chvíli důležitější,
že navržené změny nijak zásadním
způsobem nenarušují předloženou
koncepci státního rozpočtu a rozpočtové
politiky na příští rok, tak jak ji vláda
navrhuje a jak ji považuje za správnou. Navržený
rozpočet by ani po těchto úpravách
neměl ztratit své klíčové rysy
- především podporu ekonomické stability,
podporu transformace a podporu ekonomického růstu.
Jsem si na druhé straně
vědom, že některá navrhovaná
snížení výdajů budou znamenat
u řady resortů výrazný rozpočtový
tlak v průběhu roku. Nicméně i tato
omezení respektuji, považuji za akceptovatelná
a z pohledu potřeby zvýšení hospodárnosti
v jednotlivých kapitolách v řadě případů
i za pozitivní. Jsem velmi rád, že nebyly doporučeny
návrhy poslanců, kteří zjednodušeně
přistupovali k projednávání rozpočtu
tak, že rozpočtové dopady svých návrhů
chtěli krýt pro ně nejjednodušším
způsobem, to je na vrub vládní rozpočtové
rezervy. Chci zdůraznit, že objem vládní
rozpočtové rezervy 1,35 mld. korun, tedy zhruba
čtvrt procenta všech výdajů rozpočtu
považuji pro zabezpečení chodu rozpočtu
a krytí nepředvídaných potřeb
za absolutní minimum, se kterým může
vláda pracovat.
Chci rovněž poděkovat,
že usnesení rozpočtového výboru
obsahuje i úpravu o některé nezbytné
položky, které se do vládního návrhu
nedostaly, protože v době jeho zpracování
nebyly přesně známy, nebyly schváleny
příslušné zákony a pod. Jde zejména
o dopady zákonných úprav platů v resortech
Parlamentu, Ústavního soudu a Ministerstva spravedlnosti,
příspěvky politickým stranám
na volby a dále o prostředky na vyslání
mírových sil do Bosny.Jejich schválení
plně doporučuji.
Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
dovolte mi proto v závěru ještě jednou
poděkovat za věcnost a odpovědnost, která
převládala při projednávání
jednotlivých kapitol ve výborech. Věřím,
že tak tomu bude i při nadcházejícím
jednání a že Poslanecká sněmovna
schválí další dobrý rozpočet,
který nás posune dopředu v našem úsilí
o dokončení transformace naší ekonomiky.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru financí Ivanu Kočárníkovi
za jeho přednesenou zprávu.
Mám dvě technická
oznámení. Pan poslanec Josef Ježek má
náhradní kartu č. 6. Dodatečně
sděluji plénu, že se ze zdravotních
důvodů omluvil pan poslanec Jaroslav Vlček,
člen klubu České strany sociálně
demokratické. Pan místopředseda vlády
a poslanec Jan Kalvoda má tentokrát náhradní
kartu č. 9.
Nyní žádám
pověřeného zpravodaje rozpočtového
výboru pana poslance Tomáše Ježka, aby
uvedl usnesení rozpočtového výboru
k předloženému vládnímu návrhu
zákona o státním rozpočtu. Dostali
jsme je všichni jako sněmovní tisk 1936/2.
Dále připomínám, že jsme jako
sněmovní tisk 1936/3 dostali oponentní zprávu
a jako sněmovní tisk 1936/4 usnesení branného
a bezpečnostního výboru. Pokud je nemáte,
mám zprávu, že bude rozdáno v nejbližších
minutách. Nejbližší minuty ovšem
již uplynuly, předpokládám, že
tedy zpráva už byla rozdána.
Nyní má slovo předseda
rozpočtového výboru, zpravodaj rozpočtového
výboru pan poslanec Tomáš Ježek.
Poslanec Tomáš
Ježek: Děkuji
pane předsedo za slovo.
Vážený pane
předsedo, vážená vládo, kolegové.
Začnu poněkud netradičně tím,
že vás poprosím o to, abyste vzali na vědomí
a laskavě si opravili dvě eráta, dvě
chyby, ke kterým došlo jednak v dokumentu Ministerstva
financí, které dopisem poprosilo, abych zde chyby
uvedl. Je to dopis pana náměstka Miroslava Havla,
který píše, že v příloze
č. 5 k návrhu zákona o státním
rozpočtu, investiční výdaje státního
rozpočtu České republiky podle hospodářskoprávních
forem investorů v sešitu B Zpráva k návrhu
státního rozpočtu na rok 1996, na straně
30 u kapitoly 327 Ministerstvo dopravy došlo k chybám,
které vzápětí budu citovat. Pan ministr
Budinský byl o chybách již informován
a byl jsem požádán, aby právě
při druhém čtení byla zjednána
náprava.
Jo to tabulka nazvaná "Investiční
výdaje státního rozpočtu České
republiky podle hospodářskoprávních
forem investorů", příloha č.
2 k zákonu, na řádku Ministerstvo dopravy
místo 5 732 700 má být 5 747 700 a samozřejmě
potom v součtu v částce celkem místo
30 654 600 má být 30 669 600.
Dále v tabulce č.
18 na řádku "Výstavba a technická
obnova silniční sítě" ve sloupci
"Návrh rozpočtu na rok 1996" místo
částky 2 155 má být částka
2 180 a na řádku "Výstavba silnic pro
motorová vozidla (čtyřpruhy)" má
být ve sloupci "Návrh rozpočtu na rok
1996" místo částky 1 845 částka
1 820.
V řádku "Zajištění
bezpečnosti silničního provozu" je slovo
"silničního" škrtnuto a má
být slovo "železničního".
To jsou všechny chyby, u nichž jsem byl požádán,
aby byly opraveny ještě v sešitech Ministerstva
financí.
Druhou eratou jsou chyby, které
se vloudily při zpracování sněmovního
tisku 1936/2, tj. usnesení rozpočtového výboru,
kde nebyl omylem zařazen bod III, který zní:
"III. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby přijala následující
doprovodné usnesení: Poslanecká sněmovna
I. žádá vládu,
aby v rámci dotace Českomoravské záruční
rozvojové bance připravila program výrazné
podpory drobného podnikání na venkově;
II. stanoví, že
a) věcné výdaje
kapitol se sníží o 2,5% podle tabulky č.
1a v příloze tohoto usnesení,
b) uvolnění dotace
pro EGAP ve výši do 800 mil. Kč a České
exportní bance ve výši do 200 mil. Kč
je vázáno na souhlas rozpočtového
výboru Poslanecké sněmovny,
c) rezerva na dotaci na dopravní
obslužnost bude případně rozdělována
podle kritéria počtu ujetých kilometrů.
2. v příloze usnesení
(tabulka č. 1)
- nebyla vypuštěna
položka Kapitola VPS, položka novomanželské
půjčky 50 mil. Kč, to se promítá
do celkového součtu tabulky, řádek
celkem, který činí 3.437,4 Kč;
- průmět pokračuje
dále do položky Kapitola VPS, zvýšení
vládní rozpočtové rezervy v tabulce
č. 2, která místo uvedených 102.577
Kč činí 52.557 Kč;
- tím doznává
změny i příslušný součet
na řádce celkem, kde místo čísla
2 966 177 má být částka 2 916 177
a místo čísla 4 782 309 číslo
4 732 309;
- z toho pak plyne změna
v celkové rekapitulaci pod tabulkou 2, kde "snížení
výdajů" a "zvýšení
výdajů", sloupec VPS a sloupec celkem se pak
v absolutním vyjádření snižují
o již zmíněných 50 mil. Kč."
Dovoluji si, páni kolegové,
upozornit, že tyto opravy byly už zaneseny do náhradního
materiálu, který vám byl rozdán, takže
už se můžete spolehnout na to, že ten materiál,
který má na titulním listě právě
tu omluvu a žádost o vaše pochopení s
mým podpisem, je ten opravený tisk 1936/2 a s tím
pak můžeme nadále pracovat.
Děkuji pěkně
za pochopení za tato dvě erata. Považuji nadále
za zbytečné, abych nějak komentoval usnesení
rozpočtového výboru v tisku 1936/2 a myslím,
že tím, pane předsedo, moje vystoupení
může v této chvíli skončit.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu zpravodaji rozpočtového výboru
poslanci Tomáši Ježkovi za jeho zprávu
a v souladu s § 105 o druhém čtení návrhu
zákona o státním rozpočtu otvírám
nyní podrobnou rozpravu. Přihlásilo se do
ní zatím písemně 10 poslanců
a poslankyň, ale předtím dám příležitost
panu poslanci Vladimíru Šumanovi, aby pronesl technickou
nebo faktickou poznámku.
Poslanec Vladimír Šuman:
Pane předsedo, dovolil jsem si se přihlásit
jen proto, že prvně probíráme ten zákon
podle nového jednacího řádu a rád
bych věděl, jestli usnesení branného
a bezpečnostního výboru, které bylo
rozdáno jako tisk a nazval jste ho oponentní zprávou
ve smyslu jednacího řádu, musím ještě
kromě toho přednášet v rozpravě
jako pozměňovací návrh vůči
usnesení k rozpočtu, anebo jestli samo to předložení
jako tisku stačí. Podle toho bych se pak přihlásil
buď jen se zdůvodněním nebo přednesením
toho návrhu.
Předseda PSP Milan Uhde:
Čtu z § 104 odst. 2, že rozpočtový
výbor předloží atd. a předseda
je povinen rozdat poslancům a poslaneckým klubům.
Totéž učiní s usnesením výboru,
pokud výbor přijme usnesení nesouhlasné
s usnesením rozpočtového výboru podle
předchozí věty. To se stalo, písemně
to bylo rozdáno, takže jsem přesvědčen,
že tím je písemný návrh nebo
písemné stanovisko rozpočtového výboru
učiněno předmětem jednání
Poslanecké sněmovny. Jsem toho názoru, že
není potřeba jej přednášet, ale
jestli jsou tu povolanější vykladači
zákona o jednacím řádu, dám
jim příležitost.
Jména těch, kdo
se písemně přihlásili do rozpravy
přečtu v pořadí, v jakém přihlášky
podali: pan poslanec Michal Kraus, paní poslankyně
Eva Fischerová, pan poslanec Svatomír Recman, jako
čtvrtý pan poslanec Zdeněk Vorlíček,
jako pátý pan poslanec Miloš Skočovský,
jako šestý pan poslanec Jan Bláha, jako sedmá
paní poslankyně Gerta Mazalová, jako osmý
pan poslanec Jozef Wagner, jako devátý pan poslanec
Josef Hájek a jako zatím desátý pan
poslanec Jaroslav Štrait.
Udílím tedy slovo
panu poslanci Michalu Krausovi, připraví se paní
poslankyně Eva Fischerová. Kolegyně a kolegy
prosím o utišení a o to, aby pomohli vytvořit
takovou atmosféru, aby se všichni řečníci
mohli soustředit na svá vystoupení a aby
se na ně mohli soustředit všichni, kdo je chtějí
a mají poslouchat. Prosím, pane poslanče.