Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové,
chápu důvody, pro které není pan ministr
zahraničních věcí přítomen.
Účast na Valném shromáždění
OSN je skutečně závažný důvod,
zatímco neúčast pana předsedy vlády
se mi zdá podivná, stejně asi jako britskému
parlamentu by se zdála podivná neúčast
Johna Majova z toho důvodu, že je u Václava
Klause v České republice. Ale to není předmětem
mé interpelace.
ČTK nedávno přinesla zprávu, že
na úrovni ministerstva zahraničí, některého
jeho orgánu, je připravována politická
deklarace - a možná se jedná o tu politickou
deklaraci nebo memorandum, o kterém mluvil pan místopředseda
Kalvoda před chvílí u interpelace poslance
Exnera - podle které by měla Česká
republika konstatovat svůj zájem o vstup do NATO
a do Evropské unie. Dovolte mi vyslovit názor, že
vstup jakéhokoliv státu do vojenského paktu
je jedním z nejzávažnějších
rozhodnutí, dotýkajících se osudu
každého občana. A v případě
válečného konfliktu, jehož hrozba v
Evropě v dnešní době není díky
politice zemí NATO ničím nereálným,
se jedná doslova o otázku života a smrti. Neméně
závažný je i vstup do takového společenství
států, jako je Evropská unie, neboť
je nerozlučně spjat s podstatným omezením
suverenity státu.
Z tohoto pohledu je pro mne překvapující,
že se takto závažná rozhodnutí,
jako zda vůbec podat nebo nepodat přihlášku
do NATO či Evropské unie, připravují
k realizaci pouze na úrovni výkonné moci.
Pohrdání vládní koalice lidem této
země a urputný odpor vlády a koaličních
poslanců k jakékoliv formě lidového
hlasování je všeobecně známý.
I hlasování na této schůzi to potvrzuje.
Žádám však pana ministra zahraničí
o vysvětlení, z jakého důvodu opomíjí
doposud jeho ministerstvo a také vláda jako celek
parlament jako nejvyšší zastupitelský
orgán, ve kterém má vládní
koalice stejně většinu, takže se nemusí
ničeho obávat. Táži se tedy pana ministra,
jaké konkrétní kroky a kde bude činit
jeho ministerstvo v rámci přípravy vstupu
České republiky do NATO a Evropské unie a
zejména zda, kdy a jakou formou si k těmto krokům
hodlá vyžádat zmocnění parlamentu,
neboť programové prohlášení vlády
tímto zmocněním není a v době,
kdy bylo schváleno v České národní
radě, ani nemohlo být. Děkuji za odpověď.
Předseda PSP Milan Uhde: Pane poslanče, nechal
jsem vás domluvit, ale oznamuji, že příště
to neudělám.
Poslanec Dalibor Matulka: Děkuji. Omlouvám
se za těch pár vteřin, pane předsedo.
Předseda PSP Milan Uhde: Odpověď bude
v souladu s jednacím řádem podána
písemně pro nepřítomnost ministra.
Jako další je na řadě pan poslanec Václav
Frank, který hodlá interpelovat ministra dopravy
Jana Stráského ve věci příspěvku
obcí na dopravu.
Poslanec Václav Frank: Pane předsedo, kolegyně,
kolegové, vznáším tři dotazy
na pana ministra dopravy:
1. Jaká je koncepce železniční dopravy
na nejbližší období a výhledově
do roku 2000 z pohledu dopravní obslužnosti území
České republiky?
2. Jakým způsobem bude řešena případná
náhradní doprava spojení do obcí,
jichž se zrušení či omezení nejvíce
dotýkají a na případné dofinancování
nemají prostředky?
3. Jak bude řešena daňová nerovnost,
kdy jedni jsou dotováni a jezdí, a druhým
je osobní železniční doprava omezována
nebo rušena?
Ono totiž není složité vypočítat,
že omezení se týká téměř
každého dvacátého vlaku, a to jak v
nejprůmyslovějších oblastech, tak v
okrajových místech regionu. I já pokládám
celková opatření Českých drah
za nátlak, hrubost a vydírání postižených
měst a obcí, z nichž desítky nebyly
předem o těchto opatřeních informovány
a nemají tudíž na případné
spolufinancování vyčleněny v rozpočtech
žádné finanční prostředky.
Požadavky vůči obcím jsou navíc
vznášeny v situaci, kdy stát dotuje 5,2 mld.
korun ztrátovou osobní železniční
dopravu, dotace je čerpána z peněz všech
daňových poplatníků. Jedni jsou tak
zvýhodňováni a jiní tlačeni
k tomu, aby si na zachování vlaků doplatili
desetitisíce korun z obecních rozpočtů
v podstatě podruhé. Jinými slovy České
dráhy se zbavují odpovědnosti za to, co již
dostaly zaplaceno. A to vše doprovází další
rušení autobusových linek.
Pana ministra se tedy ptám - protože do jeho kompetence
spadají všechny druhy dopravy a jistě je mu
známa i skutečnost, že Evropská unie
míří k povinné obslužnosti regionů,
u nás však jdeme opačným směrem.
Proto jsem položil dotyčné otázky. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Václavu Frankovi, odpověď dostane písemně.
Další interpelující je pan poslanec
Stanislav Gross. Obrací se na pana ministra Jana Rumla
ve věci využití majetku Ministerstva vnitra
České republiky, prosím, pane poslanče.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, interpeluji
ministra vnitra Jana Rumla v souvislosti s využíváním
majetku Ministerstva vnitra, resp. státního majetku,
který má Ministerstvo vnitra svěřeno.
Jak známo, Ministerstvo vnitra řídí
i státní letecký útvar, který
je přímo napojený na rozpočet Ministerstva
vnitra. Podle mých informací dochází
k tomu, že soukromá společnost Georgia využívá
letounů státní letky ke svým komerčním
účelům. Chtěl bych v této souvislosti
položit panu ministru vnitra několik otázek:
a) Je pravdou, že státní letecký útvar
- letoun i personál - užívá tato soukromá
společnost Georgie?
b) Pokud ano, je toto užívání smluvně
podložené? A pokud ano, kdo tuto smlouvu o pronájmu
letky podepsal?
c) Pokud smlouva existuje, jak je možné, že nebyla
takováto smlouva předložena orgánům
Ministerstva vnitra k tomu kompetentním? A pokud neexistuje,
jak je možné, že tyto letouny i personál
létají pro firmu Georgie?
d) Proč jsou tyto smluvní vztahy přísně
utajovány, a to i kompetentním orgánům
Ministerstva vnitra, tedy orgánům supervise?
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Grossovi. Dávám slovo panu ministru Rumlovi.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážená sněmovno,
budu muset zevrubnější informaci získat
od svých útvarů Ministerstva vnitra, nicméně
v této chvíli mohu říci, že vím,
že Státní letecký útvar pronajímá
část svého leteckého parku jak Československým
aeroliniím, tak jiným subjektům. Peníze
z tohoto pronájmu jdou do příjmu státního
rozpočtu České republiky a vím, že
tento pronájem je v souladu s obecně platnými
právními předpisy. Samozřejmě,
další podrobnosti jakým subjektům konkrétně
a za jakých podmínek, z jakých právních
titulů, tyto podrobnosti teď zde zpaměti říci
nemohu, nicméně panu poslanci Grossovi zcela jistě
ve velmi krátké době dám písemnou
vyčerpávající odpověď
k této problematice.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Gross se hlásí
k doplňující otázce, má na
ni 1 minutu.
Poslanec Stanislav Gross: Děkuji za ujištění,
že písemnou odpověď nebo doplnění
dostanu, ale chtěl bych se ještě zeptat na
to, jak je toto v souladu s věstníkem Ministerstva
vnitra částka 6 z 12. ledna 1994 ve znění
pozdějších změn a doplňků,
a kde se praví: Státní letecký útvar
ve smyslu své působnosti vymezené výše
uvedeným organizačním řádem
zodpovídá za: a) leteckou přepravu ústavních
činitelů a uskutečňování
dalších letů ve státním zájmu;
b) leteckou přepravu pro potřeby ministerstva a
Policie při dodržení zásad hospodárnosti
a účelnosti.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Grossovi. Pan ministr Jan Ruml bude reagovat.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, hovořil jsem již o tom, že pokud
Státní letecký útvar pronajímá
část leteckého parku, tak to samozřejmě
dělá bez přebytečné kapacity.
Doprava ústavních činitelů ani potřeby
Ministerstva vnitra nejsou tímto postupem absolutně
nijak dotčeny.
Vím, že mám odpovědnost za dopravu ústavních
činitelů a myslím, že tuto odpovědnost
plním odpovídajícím způsobem
zrovna tak, jako využití leteckého parku pro
potřeby Ministerstva vnitra.
Co se týče hospodárnosti tohoto postupu,
jsem přesvědčen o tom, že vedení
Státního leteckého útvaru je vedení,
které dostatečným způsobem garantuje,
že letecký park Státního leteckého
útvaru je využíván plně v souladu
se všemi předpisy.
Samozřejmě, že odpověď na interpelaci
pana poslance Grosse písemně rozvedu a doufám,
že k plné spokojenosti pana poslance.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
Janu Rumlovi. Dále zvu k řečništi paní
poslankyni Fischerovou, která hodlá interpelovat
pana ministra Rubáše ve věci poskytování
zdravotní péče NSP Tábor.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, vážené dámy a pánové,
interpeluji pana ministra zdravotnictví Luďka Rubáše
ve věci způsobu poskytování zdravotní
péče v Nemocnici s poliklinikou Tábor.
Podle platných právních norem tohoto státu
- zákona č. 80/1992 Sb., 550/1991 Sb., 592/1992
Sb., 551/1991 Sb. a zákona č. 20/1966 Sb., ve zněné
pozdějších předpisů, má
každý občan České republiky právo
v kterémkoliv zdravotnickém zařízení
na plně hrazenou léčebnou péči
z prostředků zdravotního pojištění.
Velmi mne proto překvapil omezující příkaz
Dr. Ing. Jana Slabého, ředitele Nemocnice s poliklinikou
Tábor, který 25. července t. r. vydal. Cituji:
Příkaz ředitele Nemocnice s poliklinikou
v Táboře ze dne 25. 7. 1995. V souladu s doporučením
kolegia ze dne 12. července t. r. určuji:
1) S platností od 1. srpna t. r. bude Nemocnice s poliklinikou
v Táboře poskytovat odkladnou zdravotní péči
pojištěnců Hornické zdravotní
pojišťovny pouze s přímou úhradou,
po složení zálohy.
2) Ostatním zdravotním pojišťovnám,
se kterou nemá nemocnice v Táboře smlouvu,
bude odkladnou zdravotní péči poskytovat
rovněž za přímou úhradu, a to
od 1. října t. r.
Zavazuji tímto příkazem všechny primáře
oddělení Nemocnice s poliklinikou v Táboře
k seznámení všech zainteresovaných zaměstnanců
v dané oblasti, dále vytvoření podmínek
ze strany administrativy i zajištění formální
stránky k řádnému plnění
tohoto příkazu.
Dále je uveden seznam zdravotních pojišťoven
se kterými Nemocnice s poliklinikou v Táboře
je ve smluvním vztahu. Je jich pouze osm a pro krátkost
času považuji za zbytečné jejich názvy
uvádět.
Předseda PSP Milan Uhde: Paní poslankyně,
váš čas vypršel. Pan ministr Luděk
Rubáš odpoví.
Ministr zdravotnictví ČR Luděk Rubáš:
Vážený pane předsedo, dámy
a pánové, citované předpisy, které
upravují dostupnost zdravotní péče
pro občany České republiky, počítají
se vznikem systému všeobecného zdravotního
pojištění, který je založen na
svobodné volbě lékaře zdravotnického
zařízení a smluvní zdravotní
pojišťovny.
Z těchto zákonů vyplývá, že
pacient má právo na péči, hrazenou
ze systému všeobecného zdravotního pojištění
ve smluvním zařízení své pojišťovny,
vůči které má smluvní vztah.
Je samozřejmé, že žádné
zdravotní zařízení nesmí odmítnout
pacienta, který je v akutním ohrožení
zdraví nebo života a tomu musí podle příslušných
ustanovení zákona poskytnout nezbytnou zdravotní
péči. Na druhé straně je jasné,
že zdravotnická zařízení při
poskytování zdravotní péče
preferují ty pacienty, kteří jsou pojištěnci
zdravotních pojišťoven vůči kterým
mají smluvní vztah.
Pro občany Tábora a okolí, kteří
jsou zvyklí chodit do Táborské nemocnice
a přitom jsou pojištěnci Hornické pojišťovny
nebo jiných pojišťoven, které nejsou ve
smluvním vztahu s Táborskou nemocnicí, vzniká
samozřejmě určitá nepříjemnost
takovým rozhodnutím ředitele této
nemocnice. Znamená to, že v případech
neakutních, to znamená plánovaných
operacích, plánovaných vyšetření
dlouhodobých chorobných stavů, musí
hledat vyšetření a ošetření
ve zdravotnických zařízeních, která
nepřijala takováto diskriminační opatření
vůči pojištěncům jiných
zdravotních pojišťoven. Znamená to vyhledat
nemocnici v Českých Budějovicích,
v Jindřichově Hradci atp.
Já sám nesouhlasím s takovým postupem
ředitele Táborské nemocnice a považuji
ho za nevýhodný vůči jeho klientele.
Povede jenom k odlivu pacientů a k zhoršení
finanční situace této nemocnice. Nicméně
musím říci, že může doporučit
svým pacientům, aby vyhledali jiné zdravotnické
zařízení než je Táborská
nemocnice, v případě, že nejde o akutní
ošetření nebo vyšetření.
Podotýkám však, že nepokládám
takovýto postup za správný a logický
a prostřednictvím úřadu státní
správy Okresního úřadu budu se o této
věci informovat a vydám příslušné
pokyny.
Samozřejmě, že detailně paní
poslankyni na její interpelaci odpovím písemně,
musím ovšem dodat, že i když ředitel
nemocnice k takovému opatření přistoupí,
nesmí v žádném případě
omezit a znepříjemnit zdravotní péči
pro občany, kteří ji nezbytně potřebují.
Předseda PSP Milan Uhde: Paní poslankyně
Fischerová se hlásí k jednominutové
doplňující otázce.
Poslankyně Eva Fischerová: Pokud je mi známo
neexistuje zákonný podklad diskriminačního
opatření, které bylo v Táboře
vydáno. Omlouvat tuto naprosto nežádoucí
skutečnost možností svobodné volby lékaře
a diferenciací lékařské péče
je velmi svérázné. Každý z nás
ví, že přesná hranice mezi odkladnou
a neodkladnou péčí mnohdy neexistuje, čehož
dokladem jsou naprosto krizové situace, které v
tomto státě vznikly, např. v Havířově
apod.
Doufám a chci věřit, že pan ministr
tuto záležitost skutečně vyřeší
a myslím, že se na to za měsíc zeptám.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Evě Fischerové. Další interpelující,
kterého zvu, je pan poslanec Jan Bláha. Chystá
se interpelovat pana ministra Josefa Luxe ve věci výkladu
pojmu zákona č. 229. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Bláha: Pane předsedající,
vážení členové vlády,
požádal bych pana ministra Luxe o jednoznačnou
- omlouvám se kvůli úsměvu v sále
- žádám pana ministra Luxe o jednoznačnou
definici pojmu "zahrádková a chatová
osada", dle použití v zákoně 229
z roku 1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku.
Dosavadní kroky, které vaše ministerstvo tzv.
uskutečnilo, nedosáhly žádného
efektu. Sám jistě víte, že více
než před rokem jsem vás velice podrobně
informoval včetně sporných příkladů.
Může totiž dojít a patrně dochází
po celou dobu k jisté svévoli nebo rozdílnému
výkladu úředníků jednotlivých
pozemkových úřadů. Situace dnes je
ale dokonce horší. Je potvrzeno dalšími
dvěma ministry, panem Bendou a panem Dybou, v jejich dopisech
směrem k vám, kdy žádají také
jednotnost tohoto výkladu, neboť i v odvolacích
řízeních u krajských soudů
dochází k význačné nejednotnosti.
Tímto řešením nebo neřešením
i vaše poslední odpověď z července
letošního roku dává předpoklady,
které připouštíte, že vlastně
existuje v dané chvíli bezprávní stav
pro případ řešení těchto
sporů a tím možné poškození
vlastníků movitostí v těchto osadách.
Je kuriózně nezodpovědné nejen ze
strany vašeho ministerstva, jak se chová a jak se
chovají jednotlivé pozemkové úřady
v těchto situacích a zároveň váš
odvolací úřad. Je nemožné, aby
ve správním státě občan měl
smůlu či štěstí podle toho, kde
danou nemovitost má.
Proto se ptám, jakým způsobem dál
tuto otázku budete řešit, jak hodláte
se zachovat i vzhledem k odpovědi, kterou jste mi poskytl
v červenci k jednotlivým vašim úředníkům,
protože dochází, viz. zmíněná
dvě ministerstva, k jakémusi ping-pongu mezi třemi
ministerstvy v neřešení této problematiky.
Předseda PSP Milan Uhde: Pane poslanče, čekal
jsem až klesnete hlasem, protože váš čas
již vypršel.
Poslanec Jan Bláha: Děkuji. To bylo v podstatě
vše.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan ministr zemědělství
Josef Lux, místopředseda vlády, odpoví
na interpelaci.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo,
vážený pane poslanče, dámy a
pánové, výklad tohoto pojmu vám pošlu
písemně, ale vyložím tady řešení
tohoto problému. Tento problém je v podstatě
založen na tom, že za 40 let byl zmatek v majetkových
vztazích, že byl různý vlastník
pozemků a jiný vlastník chaty. Zákon
229 respektuje vlastnické právo pozemků,
to znamená, tam, kde byla vůle k dohodě,
tak se dohodli dva různí vlastníci, tam,
kde nikoli, je předmět sporu, který souvisí
s výkladem, o který žádáte.
Pozemkový fond, resp. jeho prezidium, před měsícem
zhruba rozhodlo o tom, že je možné udělit
náhradní pozemek vlastníku pozemku, na kterém
stojí chata, jejíž majitel je někdo
jiný. Samozřejmě s jeho souhlasem. Tím
se vlastně odblokuje toto řešení a pozemkový
fond je připraven státní majetek, na kterém
chata stojí, prodat tomu, kdo vlastní tuto chatu
a tím by tento problém byl vyřešen za
předpokladu dobré vůle vlastníka pozemku
či vlastníka chaty. Myslím, že je to
velmi vstřícné. Je možné na každém
okresním pracovišti Pozemkového fondu tuto
transakci učinit.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Jan Bláha
se hlásí k doplňující otázce.
Má na ni jednu minutu.
Poslanec Jan Bláha: Pane ministře, samozřejmě
to, co jste říkal, je jeden z posledních
kroků, který byl dokonce prezentován v tisku.
Nicméně sám uznáte, že pokud
nedojde k dohodě, pořád není řešena
otázka výkladu pojmu a právě u krajských
soudů, o kterých jsem se zmiňoval dnes, dochází
nebo může dojít k pochybení. Tady je
problém, že rok se dohaduje vaše ministerstvo
s dalšími dvěma a není stav řešení.
Více než rok. Kdy toto bude dořešeno?
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Janu Bláhovi. Pane ministře, prosím.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Věcný způsob řešení
jsem vám nastínil a předpokládám,
že to je faktické řešení, protože
v případě vlastník pozemku není
vlastníkem chaty, tak mu nic jiného nezbývá.
Souhlasím s tím, že může být
určitá malá část předmětem
sporu a já jsem vám předeslal, že přesný
výklad vám pošlu písemně, protože
ho tady s sebou v kapse nemám. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru zemědělství a zvu
k řečništi paní poslankyni Petru Buzkovou,
která hodlá interpelovat pana ministra Karla Dybu
ve věci těžby nerostů. Prosím.
Poslankyně Petra Buzková: Vážený
pane ministře, v posledních měsících
došlo v naší republice k otevření
jedné z dalších kauz, která se týká
výprodeje neobnovitelných přírodních
zdrojů. Mám tím na mysli výsledek
mezinárodního výběrového řízení
na průzkum ložiska zlata v České republice,
kdy britská firma RTZ Minde získala právo
požádat o povolení průzkumu ložiska
zlata Mokrsko u slapské nádrže.
Nechci vás ani své kolegy unavovat výčtem
obecně známých argumentů, které
proti průzkumu a pravděpodobné následné
těžbě snesly ekologické iniciativy,
avšak proti se staví nejen tyto iniciativy, které
snadno můžete odklidit z cesty nařčením
z extrémismu, ale i samosprávy obcí v širokém
okolí budoucí těžby. Odmítnutí
plánů na devastaci oblasti bylo obsahem otevřeného
dopisu starostů 14 obcí tohoto regionu.
Ptám se vás tedy, pane ministře, proč
vaše ministerstvo nevzalo v potaz to, že vláda
premiéra Pitharta v říjnu r. 1990 vzala na
vědomí záporné stanovisko tehdejšího
ministerstva životního prostředí k těžbě
v této oblasti.
Dále by mě zajímalo, jak je možné,
že v rámci mezinárodního výběrového
řízení došlo vinou vašeho rezortu
k mezinárodní blamáži. Firma RTZ Minde
opakovaně veřejně konstatuje, že ji
nikdo neinformoval o tak silném odporu místních
obyvatel samospráv a občanských iniciativ.
Moje poslední otázka zní, proč vůbec
takto ekologicky exponovaná lokalita, která leží
v těsném sousedství slapské přehrady,
která zásobuje pitnou vodou více než
1/3 hlavního města Prahy, byla nabídnuta
v mezinárodním výběrovém řízení
k průzkumu a k přednostnímu právu
na možnost následné těžby, a to
zahraniční firmě.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Petře Buzkové. Pan ministr Karel Dyba
odpoví.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane předsedo, vážená sněmovno,
paní poslankyně, jsem povinen dodržovat platný
právní řád v této zemi. Platný
právní řád neumožňuje
odmítnout povolení průzkumu vyhrazeného
nerostu, pokud žadatel splní náležitosti
daných předpisů. Pokud takové výběrové
řízení a povolení průzkumu
nevyhlásím, pak jsem povinen, aby správní
řízení bylo vedeno s prvním uchazečem,
který se přihlásí. Myslím,
že je lepší udělat takové řízení,
které nám zajistí, aby průzkumná
práva neobdržela žádná podprůměrná
technologicky i kapitálově slabá firma. Podotýkám,
že vyhlášení nabídkového
řízení na průzkum, opakuji na průzkum,
bylo projednáno s ministerstvem životního prostředí,
protože takovýto průzkum mohu povolit jenom
po dohodě s ministerstvem životního prostředí.
Opakuji, že firma získává pouze průzkumná
práva. Během přípravy vyhodnocování
nabídkového řízení moji pracovníci
navázali kontakt jak s Okresním úřadem
Příbram, tak i jeho prostřednictvím
se zástupci obcí, které jsou na tom území,
o které byl v soutěži mimořádný
zájem. Všichni dostali potřebné údaje
o zlatě, právních aspektech průzkumu
a těžby ložisek, včetně pana starosty
obce Chotilsko pana Šťástky, který byl
na jednání výběrové komise
o lokalitě Mokrsko.
Co se týče mezinárodního skandálu,
nevím, odkud tuto informaci berete. Hovořil jsem
se zástupci firmy RTZ. Oni vědí, jak složitá
situace v této oblasti je, věděli to i před
tím, než se do soutěže hlásili.
Možná situaci trochu podcenili, nicméně
o žádném skandálu zde nemůže
být řeč. Naopak z hlediska objektivity řízení
atd. byli zástupci firmy velmi spokojeni. To neznamená,
že nakonec tam budou cokoli těžit. Cesta od průzkumu
k těžbě, povolení dobývacího
prostoru, je velmi složitá. Oni jsou si toho dobře
vědomi.
Myslím, že vzhledem k tomu, co jsem nyní řekl,
nemusím na třetí otázku nijak zvlášť
odpovídat. Prostě kdyby všechny věci
byly dobře vyřízeny a nakonec těžba
byla povolena - což v tento okamžik nikdo nemůže
předvídat - pak je naprosto samozřejmé,
že všechny věci týkající
se bezpečnosti apod. musí být absolutně
splněny. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
Karlu Dybovi. Svěřuji slovo opět paní
poslankyni Petře Buzkové. Pronese jednominutovou
doplňující otázku.
Poslankyně Petra Buzková: Vážený
pane ministře, vy jste mi sice v zásadě neodpověděl
na moji poslední otázku, chtěla bych však
uvést to, že výpočet zásob v
tomto ložisku byl hotov již v roce 1990, kdy byl učiněn
průzkum v této oblasti. Tudíž jediným
účelem současného průzkumu
je získat informace k zahájení těžby
v tomto ložisku. Tudíž mě zajímá
váš názor na tuto věc.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Petře Buzkové. Pan ministr Dyba odpoví.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Paní poslankyně, vážená sněmovno,
vy mě nutíte jít do technických detailů
a já nepředstírám, že jsem si
tyto věci nepřipravil. Neznal jsem je zpaměti
a nemohu je znát zpaměti. Nechal jsem si je ale
vyhledat, jako bych tušil, s čím vy na mne
přijdete.
V roce 1992 byl ukončen státem realizovaný
průzkumný úkol, vlastní terénní
práce skončily už v roce 1991. Po schválení
výsledku převzaly na základě smlouvy
z 80. let ložisko Rudné doly Příbram.
Ty v roce 1993 oznámily Ministerstvu hospodářství,
že vzhledem k realizaci útlumového programu
rudného hornictví nebudou žádný
rozvojový program připravovat. Tím se území
s ložiskem Mokrsko stalo volné pro jakéhokoli
oprávněného zájemce. Na to navazuje
to, co jsem říkal před chvílí
- průzkumná práva.
Firma RTZ tedy získává pouze průzkumná
práva, na jejichž základě chce dokončit
průzkum ložiska především v těchto
směrech. Nyní se vás ptám, jestli
to mám opravdu číst. (Ano.) Přejete
si to.
Ověřit konturu a kubaturu ložiska s přesností
potřebnou pro rozhodování o investicích,
provést technologické zkoušky rudnin, odpadu
z ložiska (dosud v potřebné míře
a kvalitě neprovedených), dokončit hydrogeologický
a inženýrskogeologický průzkum v rozsahu
potřebném k rozhodování o metodách
dobývání a jejich vlivu na životní
prostředí, provést zjištění
všech faktorů ovlivňujících životní
prostředí, způsobem v rozsahu umožňujícím
zpracováním studie vlivů zamýšlené
těžby na životní prostředí
- zákon 244/1992 Sb. - zjistit všechny střety
zájmů s vlastníky pozemků, obcí,
orgány zajišťujícími ochranu zákonem
chráněných zájmů atd. Provést
ekonomické zhodnocení všech zjištěných
faktů a zpracovat studii uskutečnitelnosti záměrů
těžby ložiska. Na tomto základě
rozhodnout, zda se vůbec bude ucházet o stanovení
dobývacího prostoru. To může trvat zhruba
3 až 5 let. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Dalším poslancem,
kterého zvu k řečništi, je pan poslanec
Ladislav Body. Chystá se interpelovat pana ministra Jana
Rumla ve věci interetnických konfliktů. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Ladislav Body: Děkuji, pane předsedo.
Je to interpelace na ministra vnitra. Chtěl bych hovořit
o tom, co se v poslední době - v průběhu
prázdnin - odehrálo a odehrává v českých
městech a vesnicích.
Řekl jsem, že nebudu ani pospíchat, ani číst.
Pan Kalvoda mi vyčetl, že mi nerozumí, tak
už teď nebudu číst vůbec. Proto
to písemně odevzdám panu ministru Rumlovi.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Bodymu. Zvu k řečništi poslance Jana Bláhu.
Obrací se se svou interpelací na pana ministra Jiřího
Skalického ve věci privatizace zdravotnických
zařízení.
Poslanec Jan Bláha: Vážený pane
předsedo, vážení členové
vlády, vážený pane ministře,
bohužel jsem v dané chvíli opět nucen
se obrátit na vás z důvodu patrného
nezájmu kvalifikovaného rozhodnutí ve věci,
o kterou jsem vás již jednou požádal -
více než před rokem - konkrétní
privatizace polikliniky Dobříš, část
na Komenského náměstí 454. Tehdy na
základě mého požadavku, ale i na základě
stávajících zdravotníků bylo
vyhověno a bylo pozastaveno vlastní řízení,
které mělo být uskutečněno
tzv. obálkovou metodou. Uběhl rok, přišly
nové skutečnosti, byly prověřovány,
byly projednány, jsou tři nezávislé
expertní posudky včetně zvláštní
komise Ministerstva zdravotnictví, které nakonec
v kladném rozhodnutí se vyjadřují
k jednomu z privatizačních projektů. Přesto
tento privatizační projekt dostal oznámení,
že to nebude otázka přímého prodeje,
ale otázka neveřejného výběrového
řízení. Čili po roce a dokonce již
po neděli, v pondělí.
Proto vás, pane ministře, žádám,
vzhledem k tomu, že se domnívám, že může
jít o podjatost některých úředníků,
právě vašeho ministerstva, vzhledem k některým
formálním chybám, na které byli upozorněni
ve všech jednáních, o kterých jsem ochoten
vás vzhledem k času následně informovat,
o možnost opětovného pozastavení a nového
přešetření této jednotlivé
kauzy. Upozorňuji, že do dané chvíle
podle vyjádření pana ministra Rubáše
- pokud se stav nezměnil - byla jenom tři zdravotní
zařízení na území České
republiky tzv. obálkovou metodou řešena. Jinak
bylo vše řešeno přímým prodejem.
Zároveň existuje pochybení o zařazení
do kategorie A, kde bylo několik žádostí
i vlastních privatizačních projektů,
které nabízely toto řešení i
v kategorii B. Děkuji.