Poslanec Jan Navrátil: Vážený
pane předsedající, paní a pánové,
atmosféra projednávání návrhu
tohoto ústavního zákona je typická
pro návrhy, kdy opoziční poslanci se snaží
vysvětlit vám, kolegům z vládní
koalice, problémy této společnosti. Jistě,
že vás nezajímají.
Již v lednu tohoto roku předložili členové
klubu KSČM Poslanecké sněmovně návrh
zásad na vydání ústavního zákona
na doplnění Ústavy České republiky.
Jsme si vědomi toho, že Ústava jako jeden z
nejdůležitějších právních
předpisů, obsahující základní
právní normy, by neměla být měněna
příliš často. Musí však
ale odrážet základní společenské
vztahy a v případě závažných
změn ve společnosti musí i na tyto změny
reagovat. V případě námi navrhovaných
změn v ústavě se vlastně jedná
o doplnění těch ustanovení, která
podle našeho názoru v tomto základním
právním předpise dosud chybí.
Jsme přesvědčeni, že v Ústavě
České republiky by mělo být zakotveno
i právo občanů na přiměřené
bydlení. Přitom toto právo chápeme
v širším smyslu, než jen jako právo
na přidělení bytu. Chápeme toto právo
jako závazek státu a jeho výkonných
orgánů k vytvoření podmínek
k realizaci práva občana na přiměřené
bydlení, včetně ochrany oprávněných
a spravedlivých zájmů občanů
při naplňování tohoto práva.
Spojené národy již 10. 12. 1945 ve Všeobecné
deklaraci lidských práv vyhlásily závazek,
že zajistí všeobecné uznávání
a zachování lidských práv a základních
svobod. Je zde - v článku 25 - uvedeno i právo
každého na bydlení. Právo na přiměřený
byt je dále zakotveno i v ust. čl. 11 odst. 1 Mezinárodního
paktu o hospodářských, sociálních
a kulturních právech, který pro Československo
vstoupil v platnost dnem 23. března 1976 a byl vyhlášen
pod č. 120/1976 Sb. a dnem 1. 1. 1993 se stal součástí
právního řádu České
republiky. Ve smyslu článku 10 Ústavy České
republiky je touto smlouvou Česká republika vázána
a ustanovení této ratifikované a vyhlášené
smlouvy jsou bezprostředně závazná
a mají přednost před zákonem.
Problematikou bydlení v členských zemích
Rady Evropy se zabývala také Stálá
konference místních a regionálních
orgánů v r. 1993. Konference mimo jiné konstatovala,
že se zvyšuje počet osob bez přístřeší
nebo velmi špatně bydlících, a to v
každém věku. Nedůstojné podmínky
v bydlení vedou k destrukci života takto postižených
občanů. Konference vyzvala všechny veřejné,
regionální a místní orgány,
zejména pak vlády členských států,
aby vytvořily podmínky pro zastavení zvyšování
počtu lidí bez přístřeší,
a to především přijetím opatření
ke zrušení jejich násilného vystěhování,
bez přiměřeného, vhodného bytu.
Vlády byly také vyzvány, aby vytvořily
preventivní systém, který by zachoval bydlení
rodinám a osamělým osobám, jimž
hrozí nebezpečí násilného vystěhování,
který by zpřístupnil širokým
vrstvám obyvatel možnost získání
přiměřeného slušného bytu
k trvalému bydlení. Konference však také
konstatovala tendence ze strany některých vlád
zbavovat se finančních a jiných závazků,
zejména v oblasti zajišťování bydlení
pro sociálně slabší vrstvy obyvatel,
jakož i snahy podřídit tržním mechanismům
veškeré vztahy související s bydlením.
Velmi kritické stanovisko zaujala tato Konference k privatizaci
sociálních bytů a doporučila naopak
upravit pravidla pro správu a přidělování
sociálních bytů a začlenit sociální
byty do městské struktury a do sítě
veřejných služeb. Podle závěrů
Konference se za přiměřené a slušné
bydlení, na které má každý občan
právo, považuje byt zdravotně nezávadný,
mimo jiné i přiměřeně sanitárně
vybavený, teplý, suchý a bezpečný,
přičemž vnitřní právní
úprava se mění podle místních
podmínek a zvyklostí.
Ačkoli ratifikované a vyhlášené
mezinárodní smlouvy o lidských právech
a základních svobodách mají v právním
řádu České republiky přednost
před zákonem, v běžné aplikační
praxi výkonných orgánů, včetně
vlády České republiky, to tak zřejmě
neplatí. Proto tímto návrhem vyjadřujeme
rovněž znepokojení nad stavem, který
v České republice v oblasti bydlení přetrvává.
Od roku 1990 došlo k výraznému poklesu dokončovaných
bytů a zejména u zahajovaných bytů
je situace velmi dramatická. Mladé rodiny s dětmi
dnes mají jen malou naději na získání
přiměřeného bytu a založení
rodiny se tak stává pouhým snem. Občané,
kteří bydlí v nájemních bytech,
jsou nuceni platit stále vyšší úhradu
za nájem i za služby s tímto spojené
a pro značnou část rodin je vynakládání
stále vyšších částek problémem,
který ohrožuje i uspokojování jejich
dalších základních životních
potřeb. Vláda České republiky dosud
nevytvořila podmínky pro získání
přiměřeného bytu pro většinu
občanů, u kterých je vyřešení
této potřeby základním problémem.
Dosud přijatá opatření na podporu
bydlení tento problém také u většiny
občanů zatím neřešila. Jsme přesvědčeni,
že vláda České republiky se nemůže
zbavit odpovědnosti za vytvoření podmínek
k realizaci práva občanů na přiměřené
bydlení.
V doplnění článku 7 Ústavy
České republiky navrhujeme potvrdit program politických
sil, které se po listopadu 1989 ujaly řízení
státu a společnosti. Ústavním zákonem
č. 100/1990 Sb. byl novelizován v tomto smyslu i
článek 15 odst. 2 ústavního zákona
o Československé federaci. Skutečnost, že
do Ústavy České republiky nebylo zakotveno
ustanovení o výhradním vlastnictví
státu, považujeme za chybu, kterou je třeba
odstranit. Jsme přesvědčeni, že by i
Ústava České republiky měla obsahovat
základní vymezení majetku ve výhradním
vlastnictví státu.
Navrhované doplnění ústavy odpovídá
i chartě hospodářských práv
a povinností státu, schválené Valným
shromážděním OSN z roku 1974 i ustanovení
článku 1, odst. 3 Mezinárodních paktů
o občanských politických, hospodářských,
sociálních a kulturních právech, podle
nichž všechny národy mohou svobodně disponovat
svými přírodními zdroji a nesmí
být zbaveny svých vlastních prostředků
k životní existenci. I v článku 11,
odst. 2 Listiny základních práv a svobod
je obsaženo zmocnění, aby bylo zákonem
stanoveno, který majetek nezbytný k zabezpečování
potřeb celé společnosti, rozvoje národního
hospodářství a veřejného zájmu
smí být jen ve vlastnictví státu,
obce, nebo určených právnických osob.
V § 1 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby se uvádí,
že podmínky převodu majetku státu tímto
zákonem se nevztahují na majetek, který podle
ústavních nebo zvláštních zákonů
může být jen ve vlastnictví státu.
Tímto zvláštním zákonem je míněn
např. zákon č. 114/1992 sb. o ochraně
přírody a krajiny, podle něhož jsou
ve vlastnictví státu lesy a vodní plochy
na území národních parků.
Dále to byl například dosud platný
horní zákon č. 44/1988 Sb., v platném
znění, podle něhož je ve vlastnictví
České republiky nerostné bohatství
na jejím území. Zákon č. 92/1992
Sb., byl přijat v době, kdy platilo ustanovení
článku 10 Ústavy ČSFR, podle něhož
bylo ve výhradním vlastnictví státu
nerostné bohatství, základní zdroje
energie, základní lesní půdní
fond, přírodní zásoby podzemních
vod, vodní toky, přírodní léčivé
zdroje.
Zrušením federálních ústavních
zákonů, a to podle článku 12 odst.
2 Ústavy České republiky, bylo zrušeno
i uvedené ustanovení článku 10 Ústavy
ČSFR o výhradním vlastnictví státu
a nebylo dosud ničím nahrazeno. Právo, ale
i povinnost státu vykonávat svrchovanou moc nad
národním bohatstvím a rozhodující
částí energetických zdrojů
a lesního a půdního fondu, patří
však k podstatným náležitostem demokratického
právního státu.
V dalším ustanovením navrhujeme zakotvit do
Ústavy České republiky zákaz retroaktivity.
Ten je zatím výslovně vyjádřen
pouze v článku 40 odstavec 4 Listiny základních
práv a svobod, a to pro vztahy v oblasti trestního
práva. Pro právní vztahy v ostatních
právních oblastech se nepřípustnost
retroaktivity odvozuje z principu právního státu.
I Ústavní soud České republiky v této
věci vyjádřil závazné stanovisko,
že cituji - k definičním znakům právního
státu patří také princip právní
jistoty a ochrany, důvěry občanů v
právo, jejichž součástí je také
zákaz retroaktivity právních norem. Konec
citátu. Je to z nálezu pléna Ústavního
soudu vyhlášeném pod č. 16 z roku 1993
a pod číslem 131 z roku 1994 Sbírky zákonů.
Obdobně bylo v nálezu Ústavního soudu
ČSFR pod č. PLUS 7892 uvedeno - cituji: Principy
právního státu, právní jistoty,
které je možno vyvodit z požadavku demokratického
uspořádání státu, vyžadují
každý ústavně možný případ
retroaktivity zakotvit expresis verbis v ústavě,
resp. v zákoně, vyřešit s tím
spojené případy tak, aby nabytá práva
byla řádně chráněna. Retroaktivita
zákonů je možná a přijatelná
tehdy, je-li nová zákonná úprava pro
osoby příznivější a neomezuje-li
práva a oprávněné zájmy druhých.
Zákaz retroaktivity posiluje právní jistoty
občanů a upevňuje hospodářské,
majetko-právní, sociální a jiné
vztahy, legitimně a legálně vzniklé
v období transformace české společnosti,
práva a ekonomiky. Je znakem právního státu.
Zákaz retroaktivity přesahuje i vnitrostátní
právo, neboť se vztahuje na obsah uzavíraných
mezinárodních smluv podle čl. 28 Vídenské
úmluvy o smluvním právu, která byla
vyhlášena pod č. 15 v roce 1988 Sb.
Státní občanství je spolu se státním
územím a s vlastní soustavou ústavních
orgánů nedílnou součástí
státní suverenity každého státu.
Státní občanství je podmínkou
i pro výkon některých práv a povinností
zakotvených v ústavním pořádku
České republiky jako je např. volební
právo, sdružovací právo, shromažďovací
právo, práva účasti na veřejných
záležitostech a jiná. V zákonech např.
byly stanoveny pro tuto podmínku výkony funkcí
ve státní správě. Pouze český
občan má zákonnou nikoli však ústavní
povinnost bránit vlast, vykonávat vojenskou nebo
civilní službu. Jediným materiálně
právním ustanovením, které se dosud
vztahuje ke státnímu občanství České
republiky, je článek 12 odst. 2 Ústavy České
republiky o tom, že nikdo nemůže být proti
své vůli zbaven státního občanství.
Ostatní, a to základní otázky spojené
s tímto základním institutem státní
suverenity, byly dosud přenechány běžnému
zákonodárství.
Je-li však někdo občanem dvou nebo více
států, nemůže objektivně plnit
občanské povinnosti ke každému z těchto
států. Je to zejména závazek věrnosti,
zdržení se jakékoli činnosti směřující
proti mateřskému státu, zachovávání
státního tajemství. Je-li někdo občanem
dvou nebo několika států, nemůže
se na území jednoho státu dovolávat
státního občanství druhého
nebo dalších států a nese právní
odpovědnost za své činy.
Z těchto důvodů je tedy dvojnásobné
a víceronásobné státní občanství
nežádoucí a demokratické státy
se snaží jeho vzniku zabránit mezinárodními
smlouvami nebo vnitřním zákonodárstvím.
Problematikou vícenásobného státního
občanství jako zdroje nesrovnalosti se zabývala
Rada Evropy a konstatovala, že v zájmu cílů
sledovaných Radou Evropy je třeba snížit
případy vícenásobného státního
občanství. K tomuto účelu byla přijata
úmluva č. 43 o snížení případů
vícenásobného státního občanství
a o vojenské povinnosti v těchto případech.
Tato úmluva pak byla novelizována protokolem č.
95, dodatkovým protokolem č. 96 a druhým
dodatkovým protokolem.
Smyslem úmluvy je vytvořit takový stav, aby
občané zemí Rady Evropy byli občany
jen jednoho členského státu. Z mezinárodně
právních důvodů je vyloučeno,
aby Česká republika jednostranným aktem zrušila
svým občanům paralelní cizí
občanství.
Je však možné a žádoucí zabránit
dalším případům dvojího
či víceronásobného státního
občanství.
Konečně jsme také přesvědčeni,
že z vnitrostátních i mezinárodních
důvodů je potřebné začlenit
češtinu jako státní jazyk přímo
do Ústavy České republiky. Při sčítání
lidu, které se uskutečnilo v březnu 1991,
se k národnostem, jejichž spisovným jazykem
je čeština, přihlásilo 94,9% obyvatel
České republiky. Jazyková a jiná práva
občanů, kteří tvoří
národnostní nebo etnické menšiny, upravuje
článek 25 Listiny základních práv
a svobod. V procesních řádech i v jiných
běžných zákonech se pak stanoví,
že každý může v úředním
styku užívat svůj mateřský jazyk,
a to popř. za pomoci tlumočníka. To však
nemění nic na skutečnosti, že české
státní orgány a instituce jednají
v češtině a že čeština se
považuje za státní jazyk. Podmínky,
za kterých lze veřejné listiny, např.
rodné listy, vysvědčení, soudní
rozhodnutí apod. vyhotovovat i v jiných jazycích,
mohou být uvedeny v prováděcím zákoně,
stejně jako případy označení
názvů obcí či jiných zeměpisných
názvů vedle českého jazyka též
v jazyce národnostní nebo etnické menšiny
podle stanovených procent.
Již v zákoně č. 122/1920 Sb., kterým
byl proveden § 129 ústavní listiny a který
byl součástí československého
ústavního pořádku, byl státním
jazykem prohlášen jazyk československý.
V tomto jazyku se dělo i úřadování
všech v té době úřadů.
Zapojování České republiky do evropských
struktur by mělo probíhat při zachování
její státní a národní integrity.
Tolik ke stručnému odůvodnění
tohoto zákona. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Navrátilovi a žádám nyní
předsedu ústavně právního výboru
pana poslance Miloslava Výborného, aby nám
odůvodnil jako společný zpravodaj společnou
zprávu výboru, kterou máme k dispozici jako
tisk 1923.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a pánové, kolega Navrátil přednesl
dílem předkládací zprávu, dílem
politický projev, který zahájil konstatováním
- parafrázuji - že poslanci koalice nevěnují
pozornost tomuto návrhu, což jaksi postřehl
vzhledem k malé účasti poslanců. Chtěl
bych do začátku říci, že ve chvíli,
kdy toto kolega Navrátil pronášel, bylo přítomno
18 poslanců opozičních. Takže bych řekl,
že projev poslance Navrátila se těšil
všeobecnému nezájmu Poslanecké sněmovny
bez rozdílu politické příslušnosti.
Možná je to dáno tím, že ústavní
zákon kolegou Navrátilem a dalšími předkládaný
si nevysloužil příliš pochval při
projednávání ve výborech. Návrh
zákona projednal hospodářský výbor
a zahraniční výbor. Tyto výbory návrh
vzaly pouze na vědomí. Výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti nepřijal
k návrhu žádné usnesení. Všechny
ostatní výbory, jimž byl návrh zákona
přikázán - a byly to všechny výbory
sněmovny s výjimkou výboru mandátového
a imunitního a organizačního - po povšechné
i podrobné rozpravě k předloženému
tisku zaujaly takové stanovisko, že nedoporučují
Poslanecké sněmovně, aby předložený
návrh zákona byl schválen, a to z důvodů,
které v podrobné rozpravě v jednotlivých
výborech zazněly a které nepovažuji
za nezbytné jako společný zpravodaj opakovat.
Tolik ke zprávě, kterou jako společný
zpravodaj výborů sněmovny považuji za
potřebné přednést.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému. Otevírám
rozpravu k tomuto bodu. Dávám slovo prvnímu
přihlášenému, což je pan poslanec
Dalibor Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové,
nejdříve mi dovolte vyjádřit přesvědčení,
že během vystoupení mého budou někteří
z vás možná méně hulákat,
než tak činili při vystoupení kolegy
Navrátila. Můj osobní dojem z toho nebyl
příliš dobrý, stejně jako z vystoupení
kolegy Výborného, o němž jsem měl
doposud vyšší mínění.
Dovolte mi, abych učinil jeden pozměňující
návrh. Ráno jsme zde byli svědky poněkud
nechutné - abych tak řekl - přestřelky
mezi poslancem Vyvadilem a panem premiérem Klausem. Schválně
nekomentuji, z čí strany byla přestřelka
nechutná víc, ale trochu souvisí s mým
pozměňovacím návrhem. Pan kolega Vyvadil
vyslovil něco, s čím já nesouhlasím,
když hodnotil pana prezidenta a jeho vystoupení. Mám
na celou věc poměrně odlišný
názor, řekl bych zhruba o 180°. Nedávné
události mě přiměly vzpomenout si
na dobu, kdy jsme přijímali ústavu.
Pokud mne paměť neklame, pravomoci prezidenta republiky
nebyly zrovna tím nejdiskutovanějším
problémem, i když samozřejmě to také
byl problémový okruh otázek, ale převládal
ve většině z nás názor, že
pravomoci prezidenta nelze do ústavy stanovovat s ohledem
na osobu, která momentálně prezidentem je
nebo má šanci se prezidentem v brzké době
stát. Domnívám se, že čas spíš
dal za pravdu těm ojedinělým názorům,
které říkaly, že bohužel toto se
v úvahu brát musí. Mám tím
na mysli případy, kdy pan prezident využívá
své pravomoci podle článku 62 písm.
g) ústavy.
Protože zřejmě ústavu nemáte
všichni před sebou, přečetl bych písm.
g), podle kterého v pravomoci prezidenta je, že odpouští
a zmírňuje tresty uložené soudem, nařizuje,
aby se trestní řízení nezahajovalo,
a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo,
a zahlazuje odsouzení.
Asi jste už zjistili, o čem mluvím - případ
s Martou Chadimovou, ale nejen tento případ.
Samozřejmě nelze interpelovat prezidenta, je to
jeho vrcholnou pravomocí, udělovat a zmírňovat
tresty. Domnívám se ale, že současný
stav je neúnosný. Proto si dovolím k návrhu
poslance Navrátila a dalších dát jeden
doplňující návrh.
Do odst. 3 v čl. 63 za slova "podle odstavců
1 a 2" doplnit slova "a podle článku 62
písm. g)". O co běží? Jde o to,
abychom tuto pravomoc prezidenta republiky, kterou jsem vám
ocitoval, přesunuli do skupiny těch, které
podléhají kontrasignaci předsedy vlády.
Jsem si vědom toho, že mám poslaneckou imunitu
a prakticky do tohoto mikrofonu mohu pronést cokoli. Ale
protože mne maminka vychovala, že nemám urážet
lidi, kteří jsou starší než já,
tak to budu komentovat asi tímto. Tuto změnu navrhuji
z toho důvodu, že si myslím, že pan premiér
rozum má. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Matulkovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Rozpravu uzavírám, protože se
dále nikdo nehlásí. Chci se zeptat zástupce
navrhovatelů, zda si přeje vyjádřit
se k rozpravě.
Poslanec Jan Navrátil: Paní a pánové,
již průběh při projednávání
tohoto návrhu ústavního zákona ve
výborech ukázal na závažnost dotčených
problémů, i když je pravdou, že ani teď,
ani při projednávání ve výborech
nebyly námi navrhované okruhy příliš
diskutovány.
Návrh je z tohoto pohledu nadčasový a také
čas ukáže, zda ti poslanci, kteří
pro tento návrh budou hlasovat, či ti, kteří
nebudou pro tento návrh hlasovat, jednali v zájmu
občanů této země. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Navrátilovi. Prosím společného
zpravodaje, aby se ujal slova.
Poslanec Miloslav Výborný: Rád bych,
pane předsedající, především
upozornil na to, že je zapotřebí, aby nás
bylo přítomno alespoň 67 v době hlasování.
V tuto chvíli je přítomno pouze 66 poslanců.
Dále bych chtěl říci, že byl
v rozpravě přednesen pouze jeden pozměňovací
návrh. Předložil ho pan poslanec Dalibor Matulka.
Předpokládám, že s legislativně
technickým upřesněním, které
nebylo řečeno, by se mělo jednat o nový
šestý bod novely, která by zněla "v
čl. 63 odst. 3 za slova podle odstavců 1 a 2 vkládají
se slova a podle čl. 62 písm. g)" Pan poslanec
Matulka gestikuluje, že technické upřesnění
bylo provedeno korektně, takže můžeme
o tomto návrhu hlasovat. Nebyl předmětem
žádných debat ve výborech, takže
nemohu říci žádné stanovisko
výboru, snad jen stanovisko své. To je negativní.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 198. Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Přítomno bylo
93 poslanců, pro bylo 33, proti 45.
Poslanec Miloslav Výborný: V tom případě
je třeba přistoupit k hlasování o
navrhovaném ústavním zákonu jako celku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Budeme
hlasovat o návrhu poslanců Jana Navrátila
a dalších na vydání ústavního
zákona, kterým se doplňuje ústavní
zákon ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava České
republiky podle sněmovního tisku 1705 ve znění
společné zprávy výborů podle
sněmovního tisku 1923.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 199. Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Při přítomnosti
100 poslanců hlasovalo pro 32, proti 54.
Děkuji společnému zpravodaji, děkuji
zástupci navrhovatelů. Konstatuji, že jsme
projednali tento bod pořadu.
Přistoupíme k dalšímu bodu pořadu,
kterým je
Předložený návrh, který jste
obdrželi jako sněmovní tisk 1742, nám
za navrhovatele odůvodní paní poslankyně
Röschová, kterou žádám, aby se
ujala slova.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, cílem
parlamentních imunit je ochrana poslanců před
některými zákonnými činnostmi
moci výkonné. Historicky bylo účelem
uchovat ohroženou pozici volených shromáždění
před mocnými vládami. Zatímco původní
účel se do značné míry v současné
době změnil, zůstávají imunity
oprávněně součástí dnešního
světa, garanty řádného fungování
a úplné nezávislosti parlamentů. Jsou
vyvážením odpovědnosti a povinností
poslanců.
Jinými slovy, poslanec musí být chráněn,
aby mohl svobodně a nezávisle vykonávat svůj
mandát. Ovšem pro jednání, která
s výkonem mandátu nesouvisí, nenalézáme
my, jako předkladatelé, důvod pro jeho ochranu.
Tím se dostávám k rozsahu poslanecké
imunity. Ústava České republiky v čl.
27 hovoří o poslanecké imunitě a stanoví
její rozsah. V odstavci 1 a 2 stanoví, že poslance
nebo senátora lze postihnout pro hlasování
a projevy učiněné v Poslanecké sněmovně
nebo v senátu pouze disciplinárně.
V odst. 4 hovoří o poslanecké imunitě
v oblasti trestní. Odst. 3 zmíněného
článku ústavy stanoví, že poslanec
nebo senátor za přestupky podléhá
pouze disciplinární pravomoci komory, jejímž
je členem, pokud zákon nestanoví jinak.
Předkladatelé se domnívají, že
rozsah poslanecké imunity, jak je stanoven v ústavě
ve zmíněném článku a tudíž
v našem ústavním pořádku, je
příliš široký a neodpovídá
smyslu imunity, o kterém jsem hovořila v úvodu
své předkladatelské zprávy. Vzhledem
k tomu, že ústava dává možnost
zúžit imunitu týkající se přestupků,
předkládám novelu přestupkového
zákona, kde kromě čtyř přestupků
všechny ostatní podléhají normálnímu
režimu přestupkového zákona. To znamená,
že kromě těchto čtyř přestupků
by poslanec byl odpovědný za jednání,
které naplňuje znaky skutkové podstaty přestupku.
U těchto čtyř přestupků, které
jsou obsaženy v návrhu, máme zato, že
by mohlo dojít k neodůvodněnému zasahování
exekutivy do nezávislosti poslanců. Víme,
že k cíli, který návrhem sledujeme,
lze pravděpodobně dojít i jinými cestami.
My však jsme se rozhodli pro tuto, kterou předkládáme.
Na závěr bych pouze dodala, že vláda
k našemu návrhu ve svém stanovisku vyslovila
souhlas.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, přestože náš návrh
nedoznal úspěchu při projednávání
ve výborech, projednaly ho všechny výbory včetně
mandátového a imunitního. Děkuji vám
všem za to, že jste mu věnovali opravdu velkou
pozornost, což není samozřejmě myšleno
v žádném případě ironicky,
ale opravdově. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Röschové a prosím pana
poslance Libora Nováka mladšího, aby nám
odůvodnil předloženou společnou zprávu
výborů, kterou máme k dispozici jako tisk
1925.
Poslanec Libor Novák (1962): Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, dovolte, abych vás
seznámil s průběhem projednávání
návrhu poslankyně Anny Röschové a dalších
na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích (sněmovní tisk 1742).
Návrh této skupiny poslanců projednaly všechny
výbory - ústavně právní výbor,
branný a bezpečnostní výbor, zemědělský
výbor, výbor pro sociální politiku
a zdravotnictví, hospodářský výbor,
výbor pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí a mandátový
a imunitní výbor. Nedoporučují Poslanecké
sněmovně, aby s předloženým návrhem
vyslovila souhlas. Zahraniční výbor vzal
předložený návrh na vědomí.
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu a rozpočtový
výbor nepřijaly k předloženému
návrhu žádné usnesení. Výbor
petiční, pro lidská práva a národnosti
doporučuje poslanecké sněmovně, aby
s předloženým návrhem vyslovila souhlas
s úpravami, které máte uvedeny v textu společné
zprávy.
V průběhu projednávání návrhu
poslankyně Anny Röschové v rozpočtovém
výboru přijal rozpočtový výbor
dílčí pozměňovací návrhy,
ale - jak už jsem informoval - poté nepřijal
žádné usnesení. Proto jsou tyto dílčí
pozměňovací návrhy uvedeny jako příloha
ke společné zprávě a máte je
na zadní straně č. 4 textu společné
zprávy.
Před dalším projednáváním
tohoto návrhu zákona upozorním na jedinou
věc, že v každém případě
- pokud by bylo o tomto návrhu zákona hlasováno
- je třeba změnit čl. 5, týkající
se účinnosti, a to z toho důvodu, že
tento návrh se dostává na plénum v
pozdějším termínu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
společnému zpravodaji a otevírám rozpravu.
Paní poslankyně Röschová se hlásí
jako první.
Poslankyně Anna Röschová: Dovolte, abych
přijala za své dílčí návrhy,
které usnesl rozpočtový výbor a předložila
je zde, protože nejsou obsahem společné zprávy.
To znamená v čl. I, bodu 1, § 9 odst. 3 vypustit
slova "a § 50". V bodu 2, § 10 odst. 2 rovněž
vypustit slova "a § 50" a v bodu 4, § 66 a)
rovněž vypustit slova "a 50". Článek
II by zněl: "Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1996."
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo se dál hlásí do rozpravy? Jestliže
nikdo, rozpravu končím. Pardon, ještě
do rozpravy? Nezaznamenal jsem vaši ruku na pravém
křídle. Prosím, rozprava tedy ještě
pokračuje. Pan poslanec Valenta.
Poslanec Josef Valenta: Pane předsedající,
dámy a pánové, musím navázat
na slova paní poslankyně Röschové. Účel
se opravdu silně změnil. To má paní
poslankyně pravdu, stačilo se to již předvést
na panu poslanci Vikovi. Dále stačí, aby
paní poslankyně Röschová trochu naťukla
v ranních hodinách auto a velice pozorně
začne pracovat na zákonné úpravě
o přestupcích. Nehodlám zde cokoli rozpitvávat,
ale věřím, že slova jako licoměrnost
se dosud neztratila ze slovníku ani z myslí občanů.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Valentovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu končím
a ptám se navrhovatelky, zda si přeje vyjádřit
se k obsahu rozpravy? Není tomu tak. Prosím tedy
pana společného zpravodaje.
Poslanec Libor Novák (1962): V rozpravě vystoupili
dva řečníci. Paní poslankyně
Röschová přednesla dva pozměňovací
návrhy, jeden komplexní a jeden dílčí.
Pan poslanec Valenta přednesl řeč. Myslím,
že můžeme hlasovat o dvou pozměňovacích
návrzích, které přednesla paní
poslankyně Röschová.
První se týká článku I a máte
ho zachycen v plném znění na čtvrté
straně textu společné zprávy.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Budeme tedy hlasovat o prvním pozměňovacím
návrhu. Vyjádření zpravodaje? (poslanec
Libor Novák ml.: Já se nevyjadřuji.)
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 200. Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 33
pro, 13 proti, přítomno nás bylo 118.
Další návrh se týká účinnosti.
Poslanec Libor Novák (1962): Jak jsem už avizoval,
je v každém případě potřeba
tuto účinnost změnit, takže návrh
podporuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování 201. této schůze.
Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Přítomno bylo
118, pro bylo 54, proti 9.