Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy
se dále přihlásila paní kolegyně
Mazalová.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, já se velmi omlouvám,
že vystupuji, ale mě toto vystoupení pana kolegy
nemůže nechat klidnou.
Všichni si možná pamatujete dobu, kdy jsem tu
před vámi stála už v minulém
volebním období a prosila, doslova prosila o to,
aby byly schváleny dotace na dětskou nemocnici,
která je skutečným ojedinělým
zařízením tohoto typu, jak píše
pan ministr ve své odpovědi panu kolegovi.
Pan kolega se zde zeptal, kde byly děti ošetřovány
dosud. Já mu odpovím. Byly na různých
místech Brna. Byly na různých místech
v nevyhovujících prostorách, kde k nim lékař
často i docházel, a byly pohazovány jako
štěňata. Já jsem zde vystupovala hlavně
z toho důvodu, že proč by děti, které
jsou nemocné kousek dál od Prahy, proč by
měly ležet pomalu na chodnících. Sněmovna
zaujala tehdy stanovisko takové, jaké zaujala. Je
smutné, podle mého názoru, že vůbec
někdo, navíc poslanec, protestuje proti poskytnutí
finančních prostředků nemocnici, která
byla tak často diskutována, nejen v této
sněmovně, ale i v našem výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, která byla pečlivě
prozkoumána investiční komisí, pracovníky
Ministerstva zdravotnictví apod. Nemocnici, o které
víme, že její zoufalá situace vzbudila
pozornost díky masmédiím, díky tisku
a televizi, vzbudila pozornost vlastně celé veřejnosti
naší republiky. Všichni si vzpomínáme
na otřesné záběry televizních
kamer, pohled na nemocné děti, které byly
léčené a operované v havarijních
budovách, kde hrozilo každou chvíli zřícení
a kde se volně promenádoval hmyz, krysy a potkani.
Žádná deratizační bomba by nedokázala
tento stav zlikvidovat a upravit. Havarijní situace operačních
sálů vůbec odpovídala přesně
tomu, že se 30 let do této nemocnice nevložily
žádné prostředky, nevložilo se
téměř nic. Abych byla přesná,
tak 0,0003% toho, co by se tam vložit mělo.
Náš výbor pro sociální politiku
a zdravotnictví, investiční komise, zástupci
Ministerstva zdravotnictví, velice pečlivě
zkoumali celou situaci, než vůbec nějaké
finanční prostředky poskytli. Velice často
a podrobně jsou tyto prostředky kontrolovány.
To nemluvím o tom, že si tato nemocnice dokázala
prostřednictvím tohoto tak negativně hodnoceného
ředitele spoustu vlastních finančních
prostředků sehnat, prakticky kolem 80 - 90 mil.
Kč na stravovací provoz apod.
Vyjádřila bych se asi tak k tomu, co píše
pan kolega Karas. Já se nedivím, že do té
doby smutný a finanční prostředky
shánějící ředitel si začal
ve své pracovně dokonce zpívat, jak píše
ve své interpelaci. Jsem ráda, že si vůbec
ještě některý z ředitelů
velkých fakultních nemocnic zpívá.
Pokud vím, tak většinou pláčou
a rvou si vlasy. Kontrolujme tedy nadále nejen dětskou
nemocnici v Brně, ale i ostatní nemocnice, které
to potřebují, které hospodaří
špatně a které vlastně požadují
dotace na havarijní stavy, které se u nich nenacházejí,
které nakupují drahá auta a vůbec
vlastně způsobují velké finanční
propady. Nechme pravomoci alespoň takovým ředitelům,
aby sami uznali, kolik zdravotnických pracovníků,
kolik lékařů potřebují, kolik
jich mají navíc apod. Jinak by byla jejich funkce
naprosto zbytečná, protože by byli pouze správci
určitých objektů a nikoliv řediteli.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Hlásí
se pan kolega Jaroš, poté pan kolega Matulka.
Poslanec Emil Jaroš: Pane předsedající,
dámy a pánové, promiňte, že chci
krátce vystoupit, ale nenechá mě to klidným.
Musím zareagovat na vystoupení pana kolegy z České
strany lidové, pana kolegy Karase.
Nemohu souhlasit s tím, abychom tu projednávali
personální otázku ve fakultních nemocnicích,
ve velkých nemocnicích. Sám pracuji ve Fakultní
nemocnici v Hradci Králové, kde je 3,5 tis. zaměstnanců
a kde jistě řada zaměstnanců je denně
propouštěna a denně přijímána
na nejrůznější úrovních.
Když se bude jednat čistě o lékaře,
je tam zaměstnáno 500 lékařů,
jistě je v úvahu ředitele, že s některými
lékaři je nutno se rozloučit, někteří
budou zase opět přijímáni atd.
Další věc je otázka jakýchsi
podnikatelských záměrů. To je čistě
v kompetenci ředitele tohoto zařízení.
Nemůžeme vycházet z otázky výše
pronájmu, když nevíme, jaké jsou potom
výstupní hodnoty. Možná, že za
tento relativně nízký pronájem je
vhodné, že strava, kterou oni vaří,
je přijatelná ekonomicky pro dané zařízení.
Takto by bylo možno pokračovat. Nerozumím tomu,
že je tady kritika; otázka velikosti operačních
sálů a je to vázáno na kvantitu dětí,
na kvantitu pacientů. Velikost operačních
sálů je dána, dalo by se říci,
kvalitativním výkonem, tzn., že je tam možno
provádět unikátní operační
výkony, které tam možná předtím
nebylo možno provádět.
Otázka vybavenosti těchto špičkových
pracovišť přístrojovou technikou je pochopitelně
otázka sama pro sebe, ale tam je nutno nějakým
způsobem, aby se ředitelé sami domluvili
třeba v daném regionu, zda takový drahý,
velice unikátní přístroj potřebují.
Zkušenost je ovšem taková, že je to zase
trochu dáno na personálním obsazení,
které takovýto unikátní přístroj
obsluhuje. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega
Matulka. Poté pan kolega Exner.
Poslanec Dalibor Matulka: Dány a pánové,
neumím posoudit, do jaké míry někdo
na ministerstvu pouze opsal to, co vyjádřil k obsahu
interpelace pana kolegy Kavase, ředitele dětské
nemocnice.
Vyslechl jsem si ale pozorně slova kolegyně Mazalové,
která velice příkře pohovořila,
mimo jiné, i o tom, jak mnoho let nebyla do dětské
nemocnice investována téměř ani koruna.
Ta slova se mně neposlouchala dobře, neboť
jsem dlouhá léta pracoval na útvaru hlavního
kontrolora Krajského ústavu národního
zdraví v Brně, tudíž na ředitelství
té organizace, která tehdy dětskou nemocnici
spravovala. Takže o celé věci něco vím.
Přesto, že se mi to neposlouchalo dobře, a
právě proto, že o celé věci něco
vím, tak velice souhlasím s kolegyní Mazalovou
a jejím hodnocením, a nesouhlasím s kolegou
Karasem. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím,
kolega Exner.
Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, nemohu se vyjádřit
ke sporu, který se zde vede věcně. Musím
však upozornit, že bohužel projednáváme
odpověď na něco jiného, než na
interpelaci, která byla předložena.
Chci vás upozornit, že v tisku 1877 je datum interpelace
11. července, a odpověď podepsaná panem
ministrem Rubášem, kterou jsme dostali k tisku 1877
A, je datována 30. června, tedy 11 dní předtím,
než byla podána interpelace.
Celou věc vysvětluje ta okolnost, že odpověď
byla na tzv. vnitřní interpelaci, což je pojem
části Poslanecké sněmovny neznámý,
části pravděpodobně známý,
ale každopádně jde o odpověď na
jinou interpelaci, než na tu, která je předmětem
tisku 1877. Myslím, že je to určité
pochybení.
Chtěl bych dále požádat, aby Poslanecká
sněmovna, její aparát, nevyřizoval
ty věci, které jsou jaksi mimo jednací řád
Poslanecké sněmovny. Pokud páni poslanci
z koalice mají určité spory, které
řeší tímto způsobem - před
chvílí v analogické poloze bylo také
projednávání interpelace pana poslance Hofhanzla
- tak je to samozřejmě jejich záležitost.
Nicméně, věci, které se v Poslanecké
sněmovně projednávají, by měly
být plně v souladu s jednacím řádem.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
za upozornění. Mám, bohužel, jiné
údaje, než vy. Mám termín 30. srpna
1995. Souhlasím však s tím, že je třeba
věnovat této věci řádnou pozornost,
její přípravě. Děkuji ještě
jednou za upozornění.
Ptám se ještě, zda se někdo hlásí
do rozpravy. Není tomu tak. Rozpravu tedy končím.
Budeme hlasovat o návrhu usnesení, který
přednesl kolega Karas.
Zahájil jsem 162. hlasování. Je zde přítomno
94 poslanců.
Kdo je pro? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 14, proti 36 poslanců.
Ministr zdravotnictví Luděk Rubáš odpověděl
na interpelaci poslance Zdenka Trojana ve věci II. chirurgické
kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.
Interpelace spolu s odpovědí na ni se předkládá
jako tisk 1942.
Prosím pana kolegu Trojana, aby se ujal slova.
Poslanec Zdeněk Trojan: Pane předsedající,
dámy a pánové, pan ministr Rubáš
mně 17. srpna 1995 odpověděl na mou interpelaci,
datovanou 31. 7. 1995, týkající se situace
na II. chirurgické klinice Všeobecné fakultní
nemocnice v Praze, způsobené řízením
ředitelky této nemocnice, ing. Dany Kocourkové,
CSc.
Na základě jejích příkazů
byla zahájena rozsáhlá přeměna
chirurgických klinik, aniž byl projekt této
organizace a restrukturalizace projednán a schválen
příslušnými orgány, nemluvě
už o tom, že tyto rozsáhlé změny,
které bezesporu zasáhnou do zajišťování
zdravotní péče o občany hlavního
města Prahy a jejich okolí, byly zahájeny
v době, kdy není znám generel pražského
zdravotnictví.
Mé obavy z toho, že se jedná o likvidaci II.
chirurgické kliniky, vývoj v posledních týdnech
fakticky potvrzuje.
K podaným odpovědím jsem konkrétně
nucen prohlásit, že jsou zpracovány zcela povrchně,
aniž se pan ministr nebo jím pověření
pracovníci zabývali skutečnostmi, a že
z nich vyplývá snaha, zbavit se, jako ministr zdravotnictví,
zodpovědnosti za konkrétní chyby a nedostatky
v řízení zdravotnických zařízení,
kterých je Ministerstvo zdravotnictví zřizovatelem
a jejichž činnost má ze zákona kontrolovat.
Je zřejmě zcela zbytečné konstatovat,
že z úrovně odpovědi pana ministra čiší
neúcta k parlamentnímu institutu - interpelacím.
Pane ministře, to, že vaše odpovědi jsou
odpověďmi na jiné otázky, než jsem
položil, přejít nemíním, a žádám
vás, abyste na ně odpověděl teď
ústně anebo odpovědi na mé otázky
doplnil dodatečně písemně.
K prvému bodu uvádíte, že příprava
a vydávání příkazů ředitelů
přímo řízených organizací
Ministerstvem vnitra je plně v jejich kompetenci, na což
jsem se vás vůbec neptal, a o čemž nepochybuji.
Dotaz zněl, zda jste o přípravě věcně
nesprávného, a dokonce protiprávního
příkazu vydaného 25. 7. 1995 ředitelkou
Kocourkovou, věděl. Ta dne 27. 7. 1995 potvrdila
na poradě chirurgických odborů; cituji ze
zápisu: "že Ministerstvo zdravotnictví
České republiky s tímto projektem souhlasí".
Stejné stanovisko bylo sděleno i na tiskové
konferenci ve Fakultní všeobecné nemocnici.
Ptám se tedy znovu: postupovala ředitelka Kocourková
protiprávně s vědomím ministerstva
zdravotnictví, a nebo nemluví pravdu?
Hrdě zní prohlášení pana ministra
Rubáše, že ke zrušení předmětného
příkazu došlo na základě upozornění
ministerstva. Ale že na nezákonnost příkazu
byla ředitelka upozorněna dopisem přednosty
II. chirurgické kliniky den před zmíněnou
poradou, na níž se odvolávala na souhlas ministerstva
zdravotnictví, se v odpovědi pana ministra mlčí.
A stejně se nemluví o tom, že ministerstvo
příkaz napadlo až po obdržení kopie
na nezákonnost upozorňujícího dopisu
přednosty II. chirurgie.
A konečně na mou podotázku k bodu 1, jaká
opatření budou ze strany ministerstva vůči
ředitelce Všeobecné fakultní nemocnice
v Praze vyvozena, jakákoliv odpověď chybí.
Porušování právních předpisů
zřejmě žádné opatření
od ministerstva nepotřebuje.
K bodu 2. Jsem rád, že z vaší odpovědi,
byť implicitně, plyne, že se ztotožňujete
s názorem, že naplňování projektu
restrukturalizace a reprofilizace všech chirurgických
klinik Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
by měla být zahájena až po řádném
projednání a schválení všemi
třemi klinikami a První lékařskou
fakultou Karlovy Univerzity. Neshodujeme se však v tom, že
by to mělo být také po důkladné
oponentuře a po přijetí generelu pražského
zdravotnictví. Ve své odpovědi píšete,
že k uvedeným jednáním došlo. Nevím,
co míníte termínem "uvedeným".
Pokud je mi známo, o projektu změn se jednalo pouze
na již zmíněné poradě chirurgických
oborů dne 2. 7. 1995. Rozhodně však nešlo
o jednání, které by šlo označit
jako řádné. Je to zřejmé ze
zápisu z této porady, který je pravděpodobně
vámi zmiňovaným podkladem. Pokud si jej řádně
přečtete, budete muset souhlasit s tím, že
se jednalo o věci předem rozhodnuté. Navíc
se jednalo o návrhu restrukturalizace klinik, která
se podle posledního platného rozhodnutí ředitelky
provádí zcela jinak. Rozhodně také
nešlo o schválení změn. O schválení
ve své odpovědi také nemluvíte, ač
to byl jeden z mých dotazů. Musím tedy konstatovat,
že ke schválení projektu nedošlo.
K třetímu bodu. Ptal jsem se, zda je možné
takto závažné koncepční změny
zahájit, aniž je přijat generel pražského
zdravotnictví a zda byly navrhované změny
projednány s orgány hlavního města
Prahy a okresů Praha východ a Praha západ.
Ve své odpovědi uvádíte, že se
o žádné koncepční změny
jednotlivých klinik nejedná. Současná
skutečnost však potvrzuje, že se skutečně
jedná o zásadní změny. K dnešnímu
dni je II. chirurgická klinika de facto zrušena. Změna
nezákonného příkazu ředitelky
na příkaz k pouhému přestěhování
z provozních a technických důvodů
formálně zakryla likvidační akt. Lůžková
kapacita byla snížena z celkového počtu
cca 240 lůžek na prvé a druhé chirurgické
klinice dohromady na cca 140 ve spojeném útvaru
vzniklém přemístěním druhé
chirurgie do prostoru prvé kliniky. Z 65 sester, které
pracovaly na druhé chirurgii, odchází 11
úzkoprofilových instrumentářek. Dva
lékaři dali výpověď a 4 byli
převedeni na jiná pracoviště.
O likvidaci II. chirurgické kliniky de facto svědčí
i pokyn ředitelky Všeobecné fakultní
nemocnice z 29. 8. 1995, ve kterém se uvádí,
že pro zajištění činnosti seskupení
první a druhé chirurgické kliniky ve všech
oblastech se s účinností od 1. 9. 1995 přechází
na organizační a administrativní systém
I. chirurgické kliniky.
K bodu 4. Na dotaz, jak bude v důsledku prováděných
změn ve stísněných podmínkách
možno zabezpečit výuku mediků, dostávám
zcela povrchní odpověď, která tento
problém bagatelizuje. Změna organizace klinik nebyla
projednána s akademickým senátem fakulty.
Ten před několika dny informaci o změnách
vyslechl bez jakéhokoliv stanoviska s tím, že
když už je rozhodnuto, nemá smysl se k tomu vyjadřovat.
K bodu 5. Odpověď pana ministra je v podstatě
projevem vrcholné arogance vůči všem
občanům, daňovým poplatníkům.
Ve své interpelaci jsem upozorňoval na nekompetentnost
řízení Všeobecné fakultní
nemocnice tak, jak to provádí paní ředitelka
Kocourková. Důsledkem je obrovská nehospodárnost
a plýtvání finančními prostředky.
V současné situaci lze hovořit o zbytečně
vynaložených prostředcích na náklady
spojené s rekonstrukcí v objektech chirurgických
klinik ve výši desítek milionů korun.
A protože je všeobecná fakultní nemocnice
příspěvkovou organizací, je její
ředitelka odpovědna daňovým poplatníkům,
s jejichž prostředky zcela zbytečně
plýtvá. Ředitelé nejsou zbyteční,
musí se ovšem řídit právními
předpisy. Není potřeba vypisovat referendum,
které by rozhodovalo o věcech, týkajících
se řízení nemocnice, jak mi to, pane ministře,
předhazujete. To nelze ani při nejhorší
vůli z mé interpelace dovodit. Lze z ní však
dovodit žádost o vaše stanovisko k nehospodárnému
způsobu řízení, jaký provádí
paní ředitelka Všeobecné fakultní
nemocnice v Praze.
Vykonávání kontroly nad zařízeními
zřizovanými Ministerstvem zdravotnictví konec
konců vyplývá z příslušných
právních norem a vy jako ministr byste se měl
o situaci v pražské Všeobecné fakultní
nemocnici zajímat. Je zajímavé, že jste
nereagoval ani na dopis přednosty II. chirurgické
kliniky z 31. 7. 1995 tak, jak by se dalo očekávat
a jak bylo v dopise doporučováno. Totiž uložením
provedení revize účtování výkonů,
provedení řádné inventarizace atd.
K bodu 6. V odpovědi na interpelaci tvrdíte, že
ministerstvo není o firmě Endeco informováno.
Podle ředitelky a dopisu firmy Endeco projednávala
tato firma od počátku roku 1994 program koncepce
a reprofilizace s Ministerstvem zdravotnictví, bankovními
ústavy a Obecním úřadem v Praze 2.
V souvislosti s těmito jednáními vydal v
září 1994 náměstek ministra
zdravotnictví dr. Pečenka potvrzení o statutu
Všeobecné fakultní nemocnice v souvislosti
se žádostí o poskytnutí úvěru
ve výši 150 mil. korun.
Pane ministře, buď vaši ministerští
pracovníci na svou práci nestačí,
nebo vás špatně informují, nebo záležitost
úmyslně zamlčujete nebo paní ředitelka
Kocourková nemluví pravdu. V každém
případě byste s tím měl něco
učinit. V odpovědi k tomuto bodu píšete,
že nadále se bude striktně postupovat v souladu
se zákonem o zadávání veřejných
zakázek. Rád si nechám od vás vyvrátit
informaci, že stavební práce prováděné
v budově bývalé II. chirurgické kliniky
se provádějí v rozporu se zákonem
199/1994 Sb. Práce provádí společnost
s ručením omezeným Ingreal, zřejmě
i bez stavebního povolení a bez zabezpečení
dostatku prostředků ze strany vedení nemocnice
na tyto rekonstrukce.
K bodu 7. K osudu III. chirurgické kliniky v Londýnské
ulici opět říkáte něco jiného
vy a něco jiného paní ředitelka. Podle
vás, jak jste uvedl v odpovědi, je předpokládáno
zachování III. chirurgické kliniky ve stávajících
prostorách. Zápis z porady primářů
Všeobecné fakultní nemocnice v Praze ze dne
21. 9. 1995 však uvádí informaci dr. Poláka,
zástupce ředitelky pro léčebně
preventivní péči, že pavilon II. chirurgické
kliniky bude po rekonstrukci objektem kardiochirurgie a bude sem
přesunuta III. chirurgická klinika.
Myslím, že to další komentář
nepotřebuje.
K bodu 8. Váš postup při jmenování
ředitelky Všeobecné fakultní nemocnice
v Praze, ale zřejmě i dalších ředitelů
nemocnic, je nesporně v rozporu s vyhláškou
247/1993 Sb., která závazně ukládá
provést výběrové řízení.
Ve své odpovědi uvádíte, že ředitelka
byla jmenována do doby jmenování nového
ředitele na základě výběrového
řízení. Odhlédnu-li od formulace hodné
jazyka ptydepe, zajímalo by mne, kdy konečně
hodláte výběrové řízení
vypsat. Od jmenování ředitelky Kocourkové
již uplynulo 9 měsíců. Váš
odkaz na to, že vyhlašování výběrového
řízení v době prázdnin není
vhodné, ve mně evokuje příjemnou představu
o prázdninách trvajících tři
čtvrtě roku.
V mém dotazu na konci 8. bodu jsem se ptal, zda se domníváte,
že paní ředitelka dosáhla lepších
ekonomických výsledků než její
předchůdci. Neodpověděl jste, zřejmě
jste s její prací spokojen.
Závěrem. Nevím, zda jste se situací
na chirurgických klinikách Všeobecné
fakultní nemocnice v Praze seznámen osobně
nebo zda to některý z vašich podřízených
učinil za vás. Musel byste však vědět,
že situace tam je nedobrá a o výhledu na zlepšení
rozhodně nelze hovořit. Uvítal bych, kdybyste
se o věc znovu důkladně a urychleně
zajímal a pokusil se ji rozumně řešit.
Změny, ke kterým dosud došlo, nejsou ještě
nevratné. Opakuji, ještě je čas.
Pane předsedající, chtěl jsem se zeptat,
zda chcete ode mne slyšet návrh usnesení okamžitě.
Uvítal bych, kdyby to mohlo být až po případném
vystoupení pana ministra.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Máte
na to plné právo. Respektuji. Do rozpravy se přihlásil
pan ministr Rubáš. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr zdravotnictví ČR Luděk Rubáš:
Vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové, jakákoliv strukturální
změna v českých nemocnicích bude vždy
provázena nesouhlasem těch, kterých se osobně
dotkne. Tak tomu bylo i v případě Všeobecné
fakultní nemocnice a II. chirurgické kliniky.
Je naprosto legitimní, že se pan doc. Prošek
obrátil na pana premiéra, pana prezidenta a řadu
poslanců s žádostí o podporu setrvání
jeho kliniky v nezměněném tvaru a v nezměněném
místě. Je na druhé straně pochopitelné,
že ředitelka nemocnice a zřizovatel tohoto
zařízení musí vážit, zda
tu nejsou významnější argumenty než
neochota cokoliv měnit na struktuře a umístění
své činnosti a závažnější
argumenty, které jsou zaměřeny na efektivnější
fungování celého subjektu.
Víte, že od 1. ledna 1994 došlo ke spojení
dvou velkých fakultních nemocnic v centru Prahy.
Naším záměrem je nyní dosáhnout
toho, aby spojení nemělo jen administrativní
charakter, ale aby vedlo k zamezení duplicit, iracionalit,
zbytečností, kterými doposud činnost
těchto dvou zařízení na jednom místě
byla zatížena. To, že je to bolestný proces,
provázený protesty, je pochopitelné. Vše
ostatní považuji za naprosto legitimní. Postup
paní ředitelky byl opakovaně konzultován
s Ministerstvem zdravotnictví a je v naprostém souladu.
Pražský generel nemůže stanovit, které
zařízení, na kterém místě,
v které budově, na kterém patře, pod
vedením kterého člověka. Ten může
pouze stanovit, kde budou zajištěny určité
druhy činností. V současné době
změna, kterou připravila paní ředitelka
Kocourková, kterou jsme podpořili, je zaměřena
na efektivnější fungování, jak
po stránce poskytování zdravotní péče,
tak po stránce výukové. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dále
je přihlášen pan kolega Stodůlka.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
neznám problematiku pražského zdravotnictví.
Z interpelace a z odpovědi na ni mně však vyplynula
jedna otázka. Hodlá pan ministr zdravotnictví
respektovat právní předpisy nebo ne? V tom
myslím je jádro pudla. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega
Trojan. Ještě do rozpravy nebo s návrhem usnesení?
Poslanec Zdeněk Trojan: Ještě do rozpravy.
Pane předsedající, budu velice stručně
reagovat na to, co řekl pan ministr. Moje vyjádření
je velice jednoduché. Pan ministr opět odpovídá
na něco jiného, než na co je tázán.
Kolega Stodůlka jednu z věcí naznačil.
Druhá věc je otázka pražského
zdravotnictví. Dokud není generel pražského
zdravotnictví, nedovedu si představit, jak mohou
v nemocnicích rozhodovat o tak zásadních
přesunech jako je změna ve struktuře tří
chirurgických klinik, které obsluhují v podstatě
celou Prahu a její nejbližší okolí.
Situace dnes již tam začíná ukazovat,
že to je krok nedobrý. Možná se to podaří
ještě zachránit.
Konečně je tam třetí věc, tj.
otázka ekonomičnosti, otázka peněz,
které se tam zbytečně vynaložily. Netroufám
si říci číslo, ale jsou to desítky
miliónů korun, které už pod vedením
paní ředitelky Kocourkové byly vynaloženy
a nyní se prostory, které se zrekonstruovaly, znovu
likvidují, bourají a peníze se vkládají
znovu do dalších prostor a místností.
Nemohu nic jiného, než navrhnout, aby Poslanecká
sněmovna nesouhlasila s odpovědí ministra
zdravotnictví Luďka Rubáše.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se nikdo jiný nehlásí. Rozpravu
končím. Chci vás poprosit, abyste se znovu
zaregistrovali. Děkuji. Budeme hlasovat o návrhu
předneseném panem kolegou Zdeňkem Trojanem.
Zahájil jsem hlasování č. 163. Je
přítomno 69 poslanců.
Kdo je pro návrh usnesení? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 34, proti 24 poslanců.
Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající,
porucha. Mně tady trvale naskakuje místo "ano"
- "ne".
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Předpokládám,
že souhlasíte s tím, abychom opakovali hlasování.
Doporučuji, abychom hlasování opakovali.
Je někdo proti? Není tomu tak.
Zahájil jsem nové hlasování.
Kdo podporuje návrh pana kolegy Zdeňka Trojana?
Kdo je proti?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 42, proti 27 poslanců.
Tím jsme se vyrovnali s odpověďmi pana ministra
Rubáše.
Místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník odpověděl na
interpelaci poslance Jaroslava Štraita ve věci majetků
a práv českých občanů s dvojí
státní příslušností, podle
sněmovního tisku 1863. Odpověď se předkládá
jako tisk 1863 U. Prosím pana kolegu Štraita, aby
se vyjádřil.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane místopředsedo, pane místopředsedo
vlády, dámy a pánové, podal jsem interpelaci,
která se zabývá majetkovými právy
a nároky českých občanů s dvojí
státní příslušností. Úvodem
chci konstatovat, že jsem dostal velmi pečlivou odpověď
od pana místopremiéra Kočárníka,
ale také mi odpověděl i pan ministr Zieleniec.
K tomu si dovoluji krátce poznamenat - nebudu hovořit
o "de foursech" tedy o pánech "z pece",
ať bych měl k tomu již dnes co dalšího
poznamenat. Ty aktivity jsou nevyčerpatelné, ale
přímo k těmto dohodám:
Souhrnně vyjádřeno, zavazovaly bývalé
Československo, československou vládu, aby
ve prospěch cizích států deponovala
republika dohodnuté finanční částky
a z těchto částek aby byly uspokojovány
specifické nároky cizích státních
příslušníků.
Nároky fyzických osob, založené mezinárodní
dohodou, vylučují jejich uplatnění
vůči jinému subjektu, i kdyby nebyly realizovány.
Je to známá mezinárodní zásada
"non bis idem".
Po listopadu 1989 se situace změnila v tom, že někteří
emigranti s dvojím a vícenásobným
státním občanstvím uplatňují
nároky podle českých restitučních
zákonů, ačkoliv podle mezinárodních
dohod, které mají přednost před vnitrostátním
právem - podle čl. 27 Vídenské úmluvy
o smluvním právu - jim v téže věci
vznikl nárok vůči cizímu státu,
jehož byli ke dni nabytí platnosti dohody příslušníkem.
V celé řadě případů
polistopadových restitucí mám oprávněné
obavy, že je z jejich strany porušován zákon
- jednak neuplatnili nároky u svých vlád,
a někteří možná uplatňují
své nároky podruhé. Nyní mi byl v
průběhu schůze doručen další
důležitý materiál, který přesně
kvantifikuje to, o čem jsem měl představu
jen mlhavou, co naše republika ke krytí pohledávek
cizím státům zaplatila v minulosti.
Jednalo se o 28 států, jestli jsem dobře
počítal, a jenom jako příklad uvádím,
že Velké Británii ke krytí těchto
pohledávek bylo v roce 1949 poukázáno 8 mil.
Lstg a v roce 1982 přes 24 mil. Lstg, dále USA 81,5
mil. USD, Kanadě 3,25 mil. kanad. dolarů, Rakousku
1 miliarda šilinků, Francii v roce 1961 4,2 miliardy
starých Ffrs, Švýcarsku 71 mil. Šfrs,
Belgii 425 mil. Bfrs, Švédsku 5 mil. Škr - z
podílu na reparacích pro ČSR -, Holandsku
4,5 mil. Hfl, Norsku 1,3 mil. Nkr, včetně další
kompenzace, Dánsku 1,2 mil. Dkv. Kompenzace byly poskytnuty
Jugoslávii, Rumunsku a Sovětskému svazu.
Z nerespektování závazných mezinárodních
dohod mohou vzniknout nepředvídatelné komplikace.
Domnívám se proto, že by bylo vhodné,
a to jak v zájmu České republiky, tak jednotlivých
smluvních stran a koneckonců i emigrantů,
aby nemuseli náhodou něco v budoucnu vracet, aby
uzavření dohod bylo oznámeno ve sbírce
zákonů podle § 4, zák. č. 545/1992
Sb., o sbírce zákonů.
K této své a ze strany pánů ministrů
dobře vyřízené interpelaci chci navrhnout
toto usnesení: Poslanecká sněmovna souhlasí
s odpovědí pana ministra Kočárníka
ve věci majetkových práv občanů
s dvojí státní příslušností.