Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slyšeli
jste, pan kolega Vyvadil navrhuje sněmovně, aby
přijala usnesení:
Poslanecká sněmovna bere na vědomí
odpověď na interpelaci poslance Jiřího
Vyvadila podle sněmovního tisku 1774.
Jedná se o 154. hlasování. Kdo návrh
podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 49, proti 21 poslanců.
Předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslance Jana Navrátila ve věci začlenění
České republiky do NATO a Evropské unie podle
sněmovního tisku 1863. Odpověď se předkládá
jako tisk 1863 E. Děkuji.
Otevírám rozpravu, prosím pana poslance Navrátila,
aby se ujal slova.
Poslanec Jan Navrátil: Vážený
pane předsedající, jen na oživení:
Ve své interpelaci jsem oslovil předsedu vlády
ve věci kroků, které česká
vláda činí bez legitimního souhlasu
lidu této země ke vstupu České republiky
do NATO a Evropské unie. Dovolte mi krátce zhodnotit
odpověď pana premiéra, který mě
20. července v této věci odpověděl
mimo jiné, že veškeré dopady vstupu České
republiky do Evropské unie nejsou dosud zcela zpracovány
a jsou předmětem jednání. Obdobně
je třeba posuzovat i otázku vstupu do NATO. Pan
premiér jménem vlády odmítl účast,
resp. návrh vlády na zpracování zákona
o referendu, což bylo jako otázka součástí
mé interpelace. Myslím si, že tato velmi složitá
otázka dostává v poslední době
novou dimenzi, neboť se ukazuje, a to nejen v návštěvách
čelných představitelů armád
NATO a při jednání s hlavami různých
států, které jsou členy NATO a EU,
že skutečně vláda nechce tuto otázku
vstupu do NATO a EU svěřit lidovému hlasování,
referendu.
Nevím, čeho se vláda bojí, když
i některé opoziční strany se hrdě
hlásí se svými programy ke vstupu do NATO
a k myšlence začlenění České
republiky do EU. Ano, Komunistická strana Čech a
Moravy vystupuje jednak za vypsání referenda, mj.
i o těchto otázkách, a jednak neskrývá
své přesvědčení, že členství
České republiky v NATO je určitým
vystřízlivěním i pro značnou
část občanů této republiky,
kteří zřejmě i přivítali
likvidaci Varšavské smlouvy a očekávali,
že Česká republika bude zaujímat spíše
neutrální postavení v Evropě. Evropa
by měla být místem bez bloků. Proto
já vyjadřuji názor těch, kteří
mě zvolili do parlamentu ČR, tehdy ještě
do České národní rady a vyjadřují
nesouhlas s postupem vlády České republiky.
Referendem zřejmě budou až příští
volby, které rozhodnou, která politická síla
se dostane do příštího parlamentu, ať
již do Poslanecké sněmovny, či jak jsme
včera schválili, do senátu. Chtěl
bych tedy vyjádřit nesouhlas Komunistické
strany Čech a Moravy, poslaneckého klubu, který
přednesl tuto interpelaci, s odpovědí Václava
Klause a navrhnout toto usnesení:
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR nesouhlasí
s odpovědí předsedy vlády Václava
Klause na interpelaci Jana Navrátila uvedené jako
tisk 1863 a 1863 E. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
do rozpravy se nikdo další nehlásí.
Rozpravu končím. Jen poprosím, protože
jsem vás odhlásil, abyste se znovu zaregistrovali.
Děkuji.
Technicky sděluji, že kolega Benda má náhradní
kartu 24, kolegyně Nováková 25, kolega Rubáš
26.
Zahájil jsem 155. hlasování. Kdo návrh
usnesení podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 30
pro, 44 proti.
Předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslance Čestmíra Hofhanzla ve věci
transformace lesního hospodářství
podle sněmovního tisku 1863. Odpověď
se překládá jako tisk 1863 A.
Prosím pane poslanče, rozprava je otevřena.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Pane předsedo
vlády, vážené dámy a pánové,
obdržel jsem vaši odpověď na mou interpelaci.
Z toho, co mi vaši úředníci odpověděli
a vy jste podepsal, musím učinit jediný závěr.
Má poctivá snaha informovat vás o skutečném
stavu a důsledcích prosazené transformace
lesního hospodářství byla "pláčem
na cizím hrobě".
Pane předsedo vlády, považujete-li údaje
o stavu lesního hospodářství a stavu
lesa, kterými jste mi odpověděl, za pravdivé,
nezbývá mi nic jiného, než vyslovit
hlubokou lítost nad osudem českých lesů.
Každý lesník ví, jaké důsledky
prosazená transformace již má.
Diskutovat argumenty ve vaší odpovědi, jako
např., že vlastníci v 50. letech měli
jen koňské potahy a ruční pily, nebo
že se nemůžeme vrátit k poválečné
zemědělské malovýrobě, takové
argumenty jsou pod úroveň parlamentní půdy.
Vyslovuji podivení nad tím, že ministr a premiér
si sami sebe neváží, když použijí
takovéto argumentace. Nikdo nechtěl atomizovat bývalé
státní podniky. Šlo o to, vytvořit konkrétní,
odpovědné a svéprávné vlastníky
lesního majetku. K nim malé a střední
profesionální firmy specializované na práce
v lese, tak jak je tomu v jiných evropských zemích.
Stejné platí pro vaše argumenty, že zisk
u státního sektoru byl v loňském roce
z jednoho hektaru užívaných lesních
pozemků vyšší, než je celostátní
průměr. Nerozumím tomu, proč tedy
privatizujete.
Nezdá se vám, pane předsedo vlády,
něco divného na těch číslech?
Píšete, že trvající sociální
smír ve všech článcích lesního
hospodářství oprávněně
považujete za důkaz kvality provedené transformace.
Vážený pane, měl jsem jedinečnou
možnost vidět za ty čtyři roky, co se
stane, když se nastaví špatné principy
a vedoucí osoby resortu je zneužijí.
V roce 1990 měla většina lesníků
snahu změnit z komunismu zaběhlé instituce
a zvyky. Chtěli svou profesi vykonávat ku prospěchu
lesa v zájmu svém i obecném. Když skupina
reformátorů proti všeobecnému odporu
profesní veřejnosti prosadila koncepci, která
byla proti všem zásadám dlouhodobého
hospodaření s lesem, nejprve zrezignovali.
Transformace je rozdělila na dvě proti sobě
stojící zájmové skupiny.
Pak postupně možnosti, které prosazená
transformace nastavila, začali zneužívat další.
Pane předsedo vlády, co svět světem
stojí, kdy člověk začal zodpovědně
hospodařit v lese a ustavily se principy vámi tak
často hlásaného tržního hospodářství,
měl vlastník svého lesníka, který
byl zodpovědný za svěřený les,
od zasazení stromku, do prodeje kmene. Kmene přesně
změřeného na odvozním místě
nebo na dřevoskladu.
Vašimi úředníky prosazená koncepce,
pane, umožnila, že firmy kupující dřevo
si samy ve státním lese vyznačují
těžbu a těží. Kontrola je jen namátková.
V lese. Není to na lince v továrně; kontrola
fakticky nemožná. Krade se, pane. Krade se ve velkém.
Všichni to v odvětví vidí a ví.
Důsledkem je všeobecná demoralizace.
Chcete-li slyšet, a brzy budete muset slyšet, hlas obecného
mínění, dovolím si odcitovat dopis
lesníka, kterému došla trpělivost a
vzepřel se.
Vážený pane poslanče, již delší
dobu sleduji váš zatím marný boj s rádoby
lesnickými odborníky v oboru transformace lesů.
Dovolte, abych vám poskytl nějaké informace,
které by mohly vašim argumentům dodat na váze.
Nevím, zda máte informace o tom, že ing. Mičánek
založil v místě svého bydliště
v Bohdanči v roce 1994 s.r.o. Les Bohdaneč a ve
výběrovém řízení dostal
právo vykonávat lesnické práce na
několika revírech českých lesů.
Když se přihlásil do výběrového
řízení, nikdo nepochyboval, že je jistý
vítěz. Nabídl nejlukrativnější
ceny za dřevo a služby a řízení
vyhrál. Pracuji na zdejším polesí 22
let ve funkci hajného a spolu se dvěma kolegy jsem
přešel v březnu 1994 od a.s. Ledeč nad
Sázavou k již zmíněné s.r.o.
Na konci března jsme byli zaškolováni, jakým
způsobem pracovat. Konkrétně přejímka
dřeva. Snažit se opravovat hmotnosti tak, aby nepřesahovaly
mezní hranice 0,19; 0,49; 0,69. To jsou hranice, nad které
platby za dřevo podstatně stoupají.
Za rok 1994 na mém úseku Ostrov bylo těmito
úpravami získáno neoprávněně
asi 130 000 Kč bez DPH.
Od kolegů vím, že na jejich úsecích
se dělo něco podobného. Jeden z nich mi řekl,
že u něho to bylo o mnoho víc. Na toto počínání
jsem upozornil dopisem Lesy České republiky, Ledeč
nad Sázavou, Havlíčkův Brod a Hradec
Králové. Kopii dopisu přikládám.
Vážený pane, vím, že jsem člověk
bez vlivu, a proto spoléhám na výbor, jehož
jste členem, že zabráníte, aby si podobní
podnikatelé udělali z našich lesů "dojnou
krávu". Těmto lidem nejde o lesy jako takové,
ale o peníze a moc. Můj názor je ten, že
při současném systému hospodaření
není šance uhlídat těžební
činnost, tj. tam, kde se točí velké
peníze.
Nevím, proč si stát neponechal činnost,
která nemůže být prodělečná,
a která by mohla zaplatit lesnické hospodaření
a ještě plnit státní pokladnu. To, co
jsem uvedl, je pravda. Jsem připraven to dosvědčit.
Podepsán Petr Macák, Prostřední Ves
30.
Vážené dámy a pánové,
citoval jsem dopis nejen proto, že přesně dokazuje
to, o čem mluvím a píši několik
roků, a proč jsem také interpeloval.
Dopis je o to dosažnějši, že majitelem citovaného
s.r.o. Les je pan Mičánek, zakladatel a tvůrce
reformní skupiny, zakladatel Forest fondů, Forest
bank a současný prezident České asociace
podnikatelů v lesním hospodářství.
Ten pán je též předsedou poradního
sboru náměstka ministra zemědělství
pro lesní hospodářství Pavla Rybníčka.
Lesník, z jehož dopisu jsem citoval, odeslal dne 1.
8. 1995 své prohlášení o uvedených
praktikách svému nadřízenému
inspektorátu i na Ředitelství Lesů
ČR v Hradci Králové. Jedinou odezvou bylo
oznámení od Státních lesů v
Hradci Králové, z něhož cituji.
Sděluji vám, že jsem obdržel vaše
překvapivé prohlášení.
Dotyčný lesník, tak jak se stává
v našich krajích opět dobrým zvykem,
krmí krávy. A to může být ještě
rád.
Měl jsem před léty podobný osud, chápu
toho muže.
Pane předsedo vlády, nejméně tři
roky apeluji a píši o důsledcích prosazené
transformace a osobních vazbách, které se
na zneužití možností, které dala,
vytvořily. Nikdo ze zodpovědných nechce slyšet.
Proto jsem jako svou poslední možnost vás interpeloval.
Vaše odpověď zněla, cituji.
Skutečnost, že lesnická část
Ministerstva zemědělství České
republiky udržuje pracovní kontakty s podnikatelskou
sférou působící v lesním hospodářství,
je třeba hodnotit jako projev reálnosti praktické
lesnické politiky; konec citátu.
Realita je, pane ministerský předsedo, taková.
Lesní hospodářství ovládne
nejdříve jedno nebo dvě uskupení vzešlé
z fondů a jich zastřešujících
peněžních ústavů. V nich zvítězí
ti nejbezskrupulóznější. Dali jste tomuto
vývoji, způsobem transformace, základ a odmítli
jste opravovat chyby. Občané a vaši voliči,
kteří důvěřovali nové
vládě, přijdou nejdříve o své
akcie z kupónových knížek a pak o iluze.
Vývoj, který jsem měl možnost sledovat
na příkladě lesního hospodářství
běží i v jiných odvětvích.
Postavili jste pyramidu státu i hospodářství
na špičku. Staroegyptští faraónové
již před tisíciletím věděli,
že má-li jejich pohřební útulek
přetrvat věky, musí být zakotven v
široké základně.
Pane, v naší zemi vzniká úzká
skupinka lidí, která bude ovládat celá
odvětví hospodářství. Ke svému
kapitálu a moci se dostává převážně
nekorektním, a neostýchám se říct,
často gangsterským způsobem. Svou moc a kapitál
si budou nuceni podobnými metodami hájit.
Považoval jsem za svou povinnost poslance a občana,
vyslovit v této síni, co vidím a čeho
se obávám.
Navrhuji toto usnesení sněmovny:
Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
na interpelaci poslance Hofhanzla ve věci transformace
lesního hospodářství a prostředím,
které vytvořila. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se nikdo nehlásí. Rozpravu tedy končím.
Pan kolega Hofhanzl nesouhlasí.
Zahájil jsem 156. hlasování.
Kdo návrh pana kolegy Hofhanzla podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro 42, proti 30 poslanců.
Ptám se, je-li zde pan kolega Štrait. Je tady. Předseda
vlády Václav Klaus odpověděl na interpelaci
poslance Jaroslava Štraita ve věci platnosti a účinnosti
tzv. protikomunistických vyhlášek - tisk 1883.
Odpověď se předkládá jako tisk
1883 A. Prosím pana kolegu Štraita, aby se vyjádřil.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane místopředsedo, pane premiére, dámy
a pánové, počátkem července
jsem se obrátil na pana premiéra s takovou zvláštní
záležitostí. Bylo mi bráněno
ve Vysokém nad Jizerou ve výkonu poslanecké
funkce. Sešla se tam část představitelů
městského zastupitelstva a teprve po dlouhé
a dlouhé výměně názorů
jsem se mohl setkat s občany.
Chci v této souvislosti zdůraznit, že tzv.
protikomunistická vyhláška ve Vysokém
nad Jizerou není jediná, která v uvozovkách
rozmnožila náš právní řád.
Takových vyhlášek bylo vydáno víc
a všechny jsou svým zaměřením
a obsahem v podstatě stejné. U některých
byla jejich účinnost pozastavena, některým
nevěnovaly správní orgány vůbec
žádnou pozornost, takže podle toho se v podstatě
může postupovat, i když jde evidentně
o právní zmetky. Moje osobní zkušenost
z Vysokého ukazuje, že není žádný
rozdíl mezi vyhláškami s pozastavenou účinností
a těmi ostatními. Všechny totiž umožňují
lokálním nositelům moci šikanovat nejen
poslance, ale i všechny členy KSČM, vyhrožovat
jim, vykazovat je z veřejně přístupných
míst. Zarážející je pouze shovívavost
příslušných státních orgánů,
kterým zřejmě nevadí, že v našem
právním řádu trčí nesmyslné
právní zmetky, byť nižší právní
síly, které mohou být zneužity kdykoliv
a kýmkoliv, kdo k tomu najde dostatek drzosti, což
se ve Vysokém stalo.
Doporučení obsažené v odpovědi
na moji interpelaci, abych se obrátil s poslaneckým
návrhem na Ústavní soud, představuje
pouze jedno z možných řešení. Samozřejmě
ho využijeme. Nabízí se však otázka,
proč tak neučiní např. vláda
ve smyslu § 64 odst. 1 písm. a) zákona 128/1993
Sb. Jde přece o několik desítek nezákonných
vyhlášek a takový postup by byl nepochybně
racionálnější, než podávání
desítek poslaneckých návrhů Ústavnímu
soudu. Tento případ už se jednou dostal před
Ústavní soud, který ovšem zcela účelově
odmítl návrh přednostky Okresního
úřadu v Semilech, veden zřejmou snahou zbavit
se nutnosti meritorně rozhodnout a posunul tak konečné
řešení do daleké budoucnosti. Dospěl
totiž k závěru, že vysocká vyhláška
překročila rámec samostatné působnosti
obce, a proto chybí na straně přednostky
Okresního úřadu v Semilech aktivní
legitimace k podání návrhu. Pokud tento názor
Ústavního soudu je správný, pak lze
ovšem důvodně pochybovat o platnosti rozhodnutí
Ústavního soudu o pozastavení účinnosti
vyhlášky. Podle § 62 odst. 1 zákona ČNR
367/1990 Sb., je totiž přednostka Okresního
úřadu oprávněna tak rozhodnout jen
v případě, že jde o nezákonnou
vyhlášku vydanou v rámci samostatné,
nikoli překročené působnosti obce.
Jak je vidět, pohybujeme se i po vyřízení
mé interpelace v začarovaném kruhu, a to
jen proto, že nikdo nechce rozhodnout, ať z jakýchkoliv
důvodů, o neplatnosti řady nezákonných
vyhlášek. Nechci hodnotit, komu taková shovívavost
k nezákonnosti prospívá. Jsem však přesvědčen,
že ve svých důsledcích podrývá
důvěru lidí v tak často proklamované
právní jistoty, bez nichž se společnost
neobejde.
V této souvislosti chci připojit poznámku
o nedávno vydané knize v nakladatelství Aurora
"Monology ve vůdcově hlavním stanu 41
- 44", která bohatě naplňuje skutkovou
podstatu trestného činu podpory a propagace hnutí
směřujících k potlačení
práv a svobod občanů podle § 260 trestního
zákona, a je klid po pěšině. Když
je ovšem setkání členů Klubu
českého pohraničí, tak tam je policajtů
jako o manévrech.
Děkuji vám. Návrh na usnesení zní
- abych naplnil jednací řád:
Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
premiéra Klause na interpelaci o důsledcích
tzv. vysocké vyhlášky.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se již nikdo nehlásí, rozpravu
končím. Budeme hlasovat o návrhu usnesení.
Jedná se o 157. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Hlasování se zúčastnilo
97 poslanců, pro 27, proti 43.
Předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslankyně Evy Fischerové ve věci
usnesení vlády České republiky č.
116 ze dne 22. února 1995 k privatizaci polikliniky Budějovická
podle sněmovního tisku 1890. Odpověď
se předkládá jako tisk 1890 A. Prosím
paní poslankyni, aby se ujala slova.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážený pane premiére, dámy a
pánové, odpověď pana premiéra
na moji interpelaci která poukazovala na obavy veřejnosti
ohledně budoucnosti polikliniky Budějovická
v Praze 4, privatizované rozhodnutím vlády
ze dne 22. února tohoto roku, vyznívá tak,
že přes veškeré moje pochybnosti spojené
s tímto rozhodnutím vlády o privatizaci,
jsou naprosto nepodložené a zbytečné.
Přes formální dokonalost odpovědi
pana premiéra, však musím konstatovat, že
pominul nejméně dva základní problémy,
jimiž se moje interpelace zabývala. Je to nejen závažná
otázka další existence zdravotníků
polikliniky, především lékařů,
s privatizovanou činností. A dál stejně
palčivý problém, jakým je dokonalá
péče o jejich nemocné občany hlavního
města Prahy.
Velmi mě překvapuje, že pan premiér
ve své odpovědi rozhodl nevěnovat ani slovo
mnou uvedeným nejasnostem a velmi pochybným okolnostem
podání a projednání privatizačního
projektu, který získal důvěru vlády.
Opravdu je i vám, vážený pane premiére,
zcela lhostejné, že osoby, které jsou společníky
společnosti Centromed, podaly tento privatizační
projekt jménem zcela jiné právnické
osoby a bez jejího vědomí? Tyto osoby po
uplynutí termínu podání privatizačních
projektů zasáhly do obsahu projektu, pro jehož
podání nejdříve zneužily jméno
odborové organizace pracovníků polikliniky
a poté opět bez vědomí odborové
organizace vyměnily listy projektu, na nichž bylo
její jméno uvedeno, a nahradily je jménem
společnosti Centromed, která byla do obchodního
rejstříku zanesena až 10. března 1993.
Tedy půl roku poté, co se záměnou
některých listů privatizačního
projektu stala pro odpovědné pracovníky ministerstev
zdravotnictví a správy národního majetku
a jeho privatizace předkladatelem tohoto projektu. Chcete-li
si má slova ověřit, vážený
pane premiére, porovnejte první list privatizačního
projektu, na němž je dodnes jako předkladatel
uvedena Odborová organizace polikliniky Budějovická
a list dva formuláře č. 1 a list 21 formuláře
č. 2 příloh privatizačního
projektu, na nichž se již objevuje jako předkladatel
a předpokládaný nabyvatel společnost
Centromed. Tyto listy jsou tištěny zcela jinou laserovou
tiskárnou, kdežto listy předchozí podané
ještě jménem Odborové organizace jsou
tištěny devítijehličkovou tiskárnou
kvality daleko horší. Rovněž druh papíru
se liší. Manipulace s obsahem privatizačního
projektu je z těchto dokumentů zcela zřejmá,
a to nejen případnému kriminalistovi.
Dovoluji si dále upozornit, že podle usnesení
obvodní rady v Praze 4 č. 17 R 258/95 byl podán
orgánům činným v trestním řízení
podnět k přezkoumání, zda v souvislosti
s předložením privatizačního
projektu čj. 29598 nebyla naplněna skutková
podstata trestného činu.
O ostatních velmi podezřelých skutečnostech,
které regulérnost projektu zcela zpochybňují,
jsem se již zmiňovala ve své interpelaci. Se
všemi uvedenými fakty byli seznámeni odpovědní
pracovníci jmenovitých ministerstev nejpozději
do 15. listopadu 1994, které jim byly oznámeny samosprávnými
orgány městské části Praha
4. Kopie těchto písemných zpráv mám
k dispozici. Odpovědní pracovníci, kteří
připravovali podklady pro toto nešťastné
privatizační rozhodnutí vlády, však
na tyto informace nebrali žádný zřetel.
Vnucuje se otázka, jaké činy, jaká
fakta by je mohly varovat, aby byli opatrnější
a odpovědnější vůči majetku
státu a nevycházeli tak nápadně bezstarostně
vstříc skupinovým zájmům nebo
tak jednají snad proto, že se spoléhají
na bezvýhradnou podporu a bezbřehou důvěru
svých nadřízených?
Ve vaší odpovědi mne, vážený
pane premiére, překvapila vaše důvěra,
kterou jste vyjádřil ekonomické stránce
privatizačního projektu společnosti Centromed.
Mám k dispozici splátkový plán úvěru
na koupi polikliniky, který předložila společnost
Centromed bance. Z údajů vyplývá,
že společnost Centromed se zavazuje Komerční
bance do r. 2002 zaplatit zhruba 180 miliónů úmoru,
70 miliónů korun úroku, což je celkem
250 miliónů korun. Možná vám
nejsou z předložených materiálů
známy skutečné ekonomické výsledky
Polikliniky Budějovická z posledních účetních
období.
Cituji tedy z dokumentů polikliniky. V roce 1994 dosáhla
poliklinika hrubého přijmu 81 180 308 korun a hospodářský
výsledek skončil ztrátou 993 229 korun. Za
první pololetí tohoto kalendářního
roku činil hrubý příjem polikliniky
32 050 075 korun a hospodářský výsledek
milión 231 091 korun zisku. Uvažte prosím zároveň,
že se společnost Centromed poté, co se veřejnost
začala během letních měsíců
o celou záležitost zajímat, v tisku veřejně
zavázala, že soukromým lékařům,
kteří v poliklinice ordinují, nezvýší
poplatky na více než 3 900 korun za metr čtvereční
ročně včetně všech poplatků
za služby, což představuje zvýšení
na dvojnásobek současného stavu. Srovnejte
všechna tato čísla se závazky vůči
Komerční bance, které je společnost
Centromed ochotna přijmout. Jsem přesvědčena,
že ze srovnání těchto plánovaných
příjmů a výše výdajů
i závazků vůči Komerční
bance vyplývá, že nabyvatel nebude moci ekonomicky
zajistit naplnění věcného břemene,
jímž, pane premiére, ve své odpovědi
argumentujete. Předpokládám, že podrobnosti
ekonomického rozboru podnikatelského záměru
i jeho posudek zpracovaný soudním znalcem, který
ve své odpovědi na mou interpelaci zmiňujete,
označíte za obchodní tajemství. Proto
si vám, vážený pane premiére,
k tomu dovoluji položit pouze otázku dílčí,
avšak otázku zásadní. Předpokládá
tento podnikatelský záměr prodej části
budovy polikliniky na její částečný
pronájem jiným subjektům, než těm,
kteří poskytují ambulantní zdravotnickou
péči?
Pokud by vaše odpověď byla kladná, bude
tato skutečnost v rozporu s podmínkami kupní
smlouvy, jak ji mám k dispozici a na níž se
odvoláváte při své argumentaci, že
zachování zdravotních služeb Polikliniky
Budějovická v současném rozsahu státní
orgány při schvalováni privatizačního
projektu zajistily. Pokud by vaše odpověď byla
záporná, upozorňuji všechny přítomné
poslankyně a poslance, že splátkový
kalendář půjčky, za jejíž
hodnotu má být Poliklinika Budějovická
společností Centromed zakoupena, je nereálný,
navíc prozrazuje, že projekt privatizace největší
pražské polikliniky má zjevně sloužit
jiným záměrům než těm,
které proklamuje. Je patrně v rozporu s cílem
této privatizace, kterým má být zajištění
ambulantní zdravotnické péče pro občany
Prahy, a to na úrovni přinejmenším srovnatelné
s úrovní současnou. Při komplexním
pohledu nemohu pominout také skutečnost, že
tržní cena předmětné budovy představuje
nejméně trojnásobek projektem předpokládané
ceny kupní. Berme také v úvahu nesmírně
příznivou lokalitu.
Jsem bohužel přesvědčena, že pan
premiér v orgány i osoby, které privatizaci
Polikliniky Budějovická realizovaly, chová
přehnanou důvěru. Lékaři i
pacienti tohoto zdravotnického zařízení
během několika příštích
let posoudí, zda premiér vlády České
republiky svou podporou sporného privatizačního
projektu nepoškodil úroveň zdravotní
péče na území hl. m. Prahy. Mně
samotné tento způsob privatizace Polikliniky Budějovická
až podezřele nápadně připomíná
zcela nekorektní způsoby při privatizaci
Nemocnice Na Homolce, tedy způsoby, o kterých mám
plné právo říci, a to právě
dnes, že je nebylo a není možné v žádném
případě tolerovat.
Na sněmovnu se obracím s následujícím
návrhem na usnesení.
Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
premiéra vlády České republiky na
interpelaci poslankyně Evy Fischerové ve věci
usnesení vlády České republiky č.
116 ze dne 22. února 1995 k privatizaci Polikliniky Budějovická.
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se hlásí pan ministr Rubáš.
Ministr zdravotnictví ČR Luděk Rubáš:
Vážený pane místopředsedo,
pane premiére, dámy a pánové, privatizace
zdravotnických zařízení je velmi významným
a náročným činem české
vlády, která se pokusila v poměrně
krátké době zvýšit efektivitu,
produktivitu, kvalitu práce zdravotnických zařízení,
rozsah a kvalitu poskytované péče a v co
nejkratší době dosáhnout světových
parametrů úrovně zdravotní péče
pro občany. Proces byl založen v letech 1991 a 1992
a zejména v roce 1992 došlo k závažnému
rozhodnutí, a to zařazení mnoha nemocnic
a ambulantních zdravotnických zařízení
na seznam privatizovaných subjektů. Dělo
se tak současně s rozsáhlou transformací
české společnosti, ekonomiky a s prvními
kroky ve změnách v českém zdravotnictví.
Tehdy na začátku celého procesu mnozí
z nás velmi pečlivě naslouchali obavám
z toho, že nabyvatel privátního zařízení,
ambulantního nebo lůžkového, nedodrží
svoji povinnost zachování rozsahu a kvality zdravotních
služeb pro občany a bylo to myslím bez jakýchkoliv
zkušeností s průběhem procesu legitimní.
Nyní po třech letech procesu privatizace, kdy do
privátní sféry bylo převedeno zhruba
80 - 90% ambulantních služeb a velká část
služeb lůžkových zařízení,
můžeme jednoznačně říci,
že jakákoli obava z ohrožení dostupnosti,
rozsahu a kvality zdravotních služeb poskytovaných
ve zdravotnických zařízeních privátními
subjekty, je lichá a zbytečná.
Já samozřejmě chápu pochybnosti, které
při posuzování jednotlivých procesů
transformace majetku nastávají z hlediska možná
v té době ne zcela jednoznačně stanovených
pravidel, z hlediska malé zkušenosti z provádění
takového procesu v tak citlivé sféře,
jako je zdravotnictví, v žádném případě
však nemohu přistoupit na to, že by proces transformace
vedl k jakémukoliv ohrožení kvality.
Naopak, za poslední tři roky se mnohonásobně
zvýšilo spektrum z poskytované zdravotní
péče a její nabídka a děje
se tak převážně aktivitou privátních
subjektů, které z části důvodu
způsobu úhrady, tzn. platby za provedené
zdravotní výkony, z části proto, že
je to imanentní součástí jakéhokoliv
podnikání - snaha po dosažení co nejvyšší
efektivity, produktivity a nejvyššího výkonu,
- nabízejí občanům zdravotní
péči, o které se jim před několika
léty ani nesnilo. Jsem přesvědčen,
že tomu tak bude i v případě polikliniky
na Budějovickém náměstí. Nemám
sebemenší důvod si myslet, že by tomu
mělo být jinak, v prostředí, které
je navíc velmi dobře saturované zdravotnickými
službami a jakékoliv obavy o ekonomickou budoucnost,
výši nájmů a podmínky pro lékaře
se mi jeví jako zbytečné a liché.
Podotýkám, že ty jsou především
odpovědností nabyvatele a ten - o tom jsem zcela
přesvědčen - velmi pečlivě
zvážil, jestli má na koupi polikliniky a na
její další rozvoj a provozování
nebo ne. Kdybychom měli za nabyvatele takto citlivě
uvažovat v každém případě,
myslím, že by se pro nás starostlivější
proces privatizace zablokoval někdy na samém počátku.
Jednoznačně musím konstatovat, že právní
náležitosti tohoto procesu byly velmi pečlivě
prozkoumány - to je informace od pana ministra Skalického,
který má odpovědnost za technickou stránku
provádění celé transakce - a musím
říci, že už nyní tato poliklinika,
jako státní zařízení, a její
ředitelka jako ředitelka státního
subjektu, pronajímají část prostor
tohoto zařízení k činnostem, které
nejsou zdravotnického charakteru. Děje se tak proto,
že zdravotnické zařízení je vystavěno
nesmírně extenzívně, řada ploch,
kterými disponuje, je oprávněně a
správně využitelná mimo zdravotnictví.
Předpokládám, a bylo by dobré tuto
možnost zachovat i nadále, aby nový nabyvatel
využíval pro zdravotnictví i takový
rozsah plochy toho subjektu, který pokryje ve smlouvě
zakotvený požadavek na zajištění
vysoké úrovně rozsahu a charakteru zdravotnických
služeb. Fond národního majetku a vláda
má dostatek nástrojů, aby zabránily
tomu, aby se toto zařízení nestalo nějakým
komerčním subjektem, které by fungovalo mimo
zdravotnictví.
Nakonec chci říci, že záměrem
vlády v současné době je spíše
snaha o určitou redukci počtu a množství
subjektů, poskytujících zdravotní
péči ve veřejném zájmu, protože
se ukazuje, že ta obrovská extenzivita systému
je spíše na škodu a zatěžuje občany.
Nemějme, prosím, pocit, že zdravotní
péče je ohrožena privatizací, nebo jinými
změnami v současném systému zdravotní
péče.