Středa 27. září 1995

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, ráda bych k předloženému vládnímu návrhu zákona přednesla několik pozměňovacích návrhů.

První problém, kterým bych se chtěla zabývat, je otázka, o které se hodně diskutovalo. To je to, aby majetek, který je vložen do neziskové právnické osoby za tím účelem, aby byly poskytovány určité konkrétní obecně prospěšné služby i poté, kdy dojde k likvidaci této neziskové právnické osoby a kdy se nenajde jiná nezisková právnická osoba, která by tento majetek převzala, aby po převodu na obec tento majetek opět mohl sloužit tomu účelu, k němuž byla zřízena ta původní nezisková právnická osoba. Proto navrhuji zpřesnění a doplnění v § 9, odst. 6 a 7 - přečtu nyní celé znění odst. 6 a 7, aby to bylo zcela zřejmé, ale to doplnění je jenom dílčí.

Odstavec 6 by zněl: Likvidační zůstatek nabídne likvidátor k převodu obci, ve které sídlí nezisková právnická osoba v likvidaci. - To je to původní znění, včetně doplnění společné zprávy. Druhá věta by zněla: Bezúplatně lze nepeněžitý majetek převést na obec pouze za podmínky, že se obec smluvně zaváže, že nabízený majetek využije v plném rozsahu k zajišťování obecně prospěšných služeb, k jejichž poskytování byla nezisková právnická osoba zřízena. - Je zřejmé, že v tomto odstavci můj pozměňovací návrh spočívá v doplnění poslední části věty.

V odstavci sedmém by se řešila otázka, co se stane v případě, že obec odmítne takto bezúplatně majetek převzít. Odst. 7 by zněl: Pokud obec do 30 dnů od doručení nabídky nepotvrdí písemně úmysl převzít předmětný majetek, převede jej likvidátor okresnímu úřadu, příslušnému podle sídla neziskové právnické osoby. - Druhá věta odst. 7 by byla poněkud modifikovaná věta ze společné zprávy: Okresní úřad jej použije k poskytování obecně prospěšných služeb. - Domnívám se, že toto vyjádření, které navrhuji, je přesnější, než vyjádření ve společné zprávě a že to bylo úmyslem výborů, které tuto změnu do společné zprávy navrhly, tedy aby i poté, kdy majetek, který původně patřil neziskové právnické osobě, po likvidaci této právnické osoby dále sloužil k poskytování obecně prospěšných služeb podle tohoto zákona.

To je můj první pozměňující návrh.

Druhý pozměňující návrh se týká otázky, nakolik má význam zakladatel, role zakladatele a zakládací listiny, a nakolik má mít správní rada právo do těchto kroků zakladatele zasahovat. Já zastávám ten názor - je pravda, že u neziskové právnické osoby má být oddělený a nemá ovlivňovat konkrétní každodenní rozhodování neziskové právnické osoby. Ale zakládací listina je pro tu neziskovou právnickou osobu něco jako zákon a nemělo by být možné u těch podstatných prvků zakládací listiny, aby ji mohla správní rada měnit, aby mohla vlastně měnit účel, pro který jak zakladatel zřídil neziskovou právnickou osobu, tak ten, kdo třeba vloží majetek, kdo daruje neziskové právnické osobě a sleduje tím nějaký účel, aby tento účel nemohla správní rada případně zmařit, ať už v dobrém či horším úmyslu.

Proto přednesu pozměňovací návrhy, které se týkají tohoto problému: V 4, odst. 4 společné zprávy navrhuji vypustit větu za středníkem, která zní: Může též stanovit (myšleno zakládací listina), že určení takovéto neziskové právnické osoby provede správní rada v rozhodnutí o zrušení neziskové právnické osoby. - Domnívám se, že ta změna, která se provedla ve společné zprávě, je dostatečná, že zakladatel, pokud chce pamatovat na to, aby majetek, který je vložen do NPO, zůstal v tom neziskovém sektoru, tak to vymezí v té zakládací listině. Pokud tak neučiní, potom tento majetek při likvidaci je převeden na obec, která je povinna zajišťovat opět ten účel, tj. poskytování těch konkrétních obecně prospěšných služeb. A pokud se ani to nepovede, tak potom majetek je převeden na stát, spravuje ho okresní úřad, ale opět podle toho návrhu, který jsem přednesla, je povinen jej použít k zajišťování obecně prospěšných služeb.

Toto řešení mi připadá lepší než přenést poměrně vágní rozhodovací pravomoc na správní radu.

Dále navrhuji, aby v § 4 odst. 3 byla provedena tato změna. Slova v odst. 3, která zní "nelze po stanovenou dobu nebo za stanovených podmínek měnit" (myšleno poskytování hlavních obecně prospěšných služeb) navrhuji nahradit slovy "lze za stanovených podmínek měnit".

Vysvětlím tento pozměňovací návrh. Spočívá v tom, že pokud zakládací listina nestanoví jinak, správní rada by neměla mít právo rozhodovat o změně hlavní činnosti. Jen v případě, že zakladatel sám v zakládací listině určí, že je možno tuto změnu hlavní činnosti provést rozhodnutím správní rady, pak to správní rada může učinit. Tento můj návrh bezprostředně souvisí (a je vlastně jedním návrhem) s návrhem v § 13 odst. 1, změna textu písm. b). § 13 projednává o kompetencích správní rady. Navrhuji, aby text písm. b) zněl takto: "Do působnosti správní rady náleží schvalování změn zakládací listiny v souladu s § 4 odst. 3 a odst. 4". Myslím, že je možné dovolit, aby správní rada prováděla změny v zakládací listině, ale s výjimkou těch věcí, které jsou uvedeny v § 4 odst. 3 a odst. 4. V těchto bodech by správní rada nemohla zakládací listinu měnit.

Další pozměňovací návrh se týká dalšího problému, na který jsem bohužel přišla až poté, co tento zákon byl projednán v ústavně právním výboru, jinak bych samozřejmě na něj upozornila při jednání výboru. Je to spíše problém legislativně technický. Jde o § 7 odst. 2. V tomto odst. se mluví o tom, že nezisková právnická osoba může zaniknout zrušením likvidací nebo zrušením bez likvidace. Zrušení bez likvidace - tím se myslí zrušení neziskové právnické osoby sloučením, splynutím či rozdělením. Společná zpráva zde provedla změnu a zpřísnila to tak, že může dojít jen ke sloučení, splynutí či rozdělení s jinou neziskovou právnickou osobou nebo rozdělení na jiné neziskové právnické osoby. Já jsem bohužel objevila rozpor s dosavadním zněním § 4 předloženého vládního návrhu zákona. Pokud by tímto způsobem zanikla nezisková právnická osoba, např. tím, že by došlo ke sloučení dvou neziskových právnických osob, tím by nejen zanikly dosavadní dvě NPO, ale vznikla by nová nezisková právnická osoba. Zřejmě rozhodnutím správních rad těchto původních neziskových právnických osob, ale podle § 4, který mluví o tom, jak je založena nezisková právnická osoba, je jedním z pojmových znaků neziskové právnické osoby, že má své orgány a že musí mít zakládací listinu, že tedy musí mít zakladatele nebo několik zakladatelů a že bez zakládací listiny, kterou vkládá zakladatel a nikoliv správní rada, nemůže nezisková právnická osoba existovat. Proto i když původní úmysl chápu a připadal mi jako rozumný, vzhledem k tomu, že je evidentní rozpor s § 4, navrhuji tuto změnu, která by znamenala vypuštění možnosti zrušení neziskové právnické osoby bez likvidace. Změna by spočívala v tom, že by § 7 odst. 2 zněl: "Zániku neziskové právnické osoby předchází její zrušení likvidací. Pro zánik zrušené neziskové právnické osoby, jakož i pro přechod práv a závazků platí § 69 obchodního zákoníku obdobně." S tím souvisí bezprostředně změna ve společné zprávě, a to vypuštění odst. 3 z § 7 a dále vypuštění nového písm. d) odst. 1 § 8 rovněž ze společné zprávy. Jsou to změny, které navazují na hlavní změnu, kterou navrhuji.

Další změna, kterou navrhuji, souvisí s kompetencemi správní rady. Jak už jsem říkala, domnívám se, že by správní rada měla dbát na naplňování účelu, ke kterému byla nezisková právnická osoba zřízena a neměla by tedy mít např. možnost bez jakéhokoliv důvodu v zákoně vymezeného zrušit neziskovou právnickou osobu a tím i tedy popřít úmysl zakladatele neziskovou právnickou osobu zřídit. Pokud by nezisková právnická osoba nevyvíjela žádnou činnost, existuje v tomto zákoně mechanismus, jakým dojde rozhodnutím soudu na návrh oprávněných osob ke zrušení této neziskové právnické osoby.

Proto navrhuji, aby v § 8 odst. 1 bylo vypuštěno písm. c), tedy možnost, aby nezisková právnická osoba se zrušovala dnem uvedeným v rozhodnutí správní rady o zrušení neziskové právnické osoby. Tento můj návrh nijak nepopírá možnost zrušení neziskové právnické osoby podle předchozích písmen, např. uplynutím doby, na kterou byla NPO zřízena nebo dosažením účinu, pro který byla zřízena rozhodnutím soudu atd.

Zároveň s tímto návrhem souvisí změna v odst. 2 a 3 § 8. Navrhuji vypuštění těchto dvou odstavců 2 a 3, protože vypuštěním písm. c) z odst. 1 § 8 jsou zbývající dva odstavce nadbytečné.

Můj předposlední návrh směřuje k odst. 4 § 8. Není mi úplně zřejmé, proč byla ve společné zprávě v písm. d) vypuštěna slova "provozování doplňkové činnosti". Proto - pokud to nebude dostatečně vysvětleno - bych navrhovala, aby, pokud jde o písm. d), bylo hlasováno o vypuštění tohoto bodu ze společné zprávy, tj., aby písm. d) znělo ve znění vládního návrhu.

Zároveň v odst. 4 navrhuji změnu, která by dovolila soudu rozhodovat nejen v případech podle § 17 odst. 2 a § 4 odst. 3 o zrušení neziskové právnické osoby. Domnívám se, že může dojít k případům, kdy nezisková právnická osoba bude porušovat tento zákon a mělo by tedy být širší zmocnění k tomu, aby soud na návrh státního orgánu nebo zakladatele mohl zrušit neziskovou právnickou osobu, pokud tato porušuje tento zákon. Proto navrhuji písm. f) a g) nahradit novým písm. f), které by mělo tento text: "porušuje ustanovení tohoto zákona". Tato věta, kterou navrhuji, je vlastně širší a zahrnuje znění dosavadních písmen f) a g). Zároveň upozorňuji, že beze změny zůstává odst. 5 v § 8, tj., že soud sice může zrušit neziskovou právnickou osobu, ale také může stanovit lhůtu k odstranění důvodu, pro který by bylo možno zrušit neziskovou právnickou osobu, tedy případy, kdy může dojít k nápravě stavu, jsou tímto odstavcem řešeny. Proto si myslím, že širší kompetence soudu ke zrušení NPO, příp. k porušení zákona, je namístě.

Ještě s touto problematikou, která se týká sankcí v tomto zákoně, souvisí doplněk k § 18 odst. 1. Podle tohoto paragrafu je možné postihnout neziskovou právnickou osobu, která poruší § 2 a § 20 tohoto zákona, odnětím daňových úlev. Domnívám se, že rovněž velmi důležitý z hlediska naplňování tohoto zákona je i § 17, týkající se hospodaření neziskové právnické osoby, toho, že hospodářský výsledek po zdanění musí být použit ke krytí ztrát, musí být tedy v určité výši začleněn do rezervního fondu apod. Proto bych navrhovala, aby stejná sankce, t. j. možnost odnětí daňových výhod, byla i v případě porušení ustanovení § 17.

Proto navrhuji do návětí v odst. 1, § 18 doplnit kromě § 2 ještě označení § 17 a potom by pokračoval § 20, tak jak je zde uvedeno.

Ještě poslední návrh, který je více legislativní a kterým reaguji na usnesení ústavně právního výboru. Jedná se o § 10, odst. 1. Ve společné zprávě byl vypuštěn tento odstavec, ve kterém se mluví o tom, že správní rada je statutárním orgánem neziskové právnické osoby. My jsme tuto věc samozřejmě diskutovali v ústavně právním výboru a domníváme se, že správní rada je statutárním orgánem, že je vhodné, aby to zde bylo výslovně uvedeno. Proto bych navrhovala vypustit tento bod ze společné zprávy, to znamená, aby v § 10, odst. 1 zůstal text ve znění vládního návrhu. Tolik mé pozměňovací návrhy.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Marvanové. Prosím pana kolegu Dobala, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Exner.

Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolím si vznést několik pozměňovacích návrhů. Dříve, než to učiním, nemohu si odpustit vyslovit určité zklamání na jedné straně nad formou tohoto zákona. To zklamání je dáno tím, že jsem přesvědčen, že jsme přece jen doufali, že se objeví v našem právním řádu jakýsi lex generalis, jakási obecnější norma, která vyluxuje, vyčistí náš právní řád a zkategorizuje a rozdělí všecky aktivity, které spadají do tzv. třetího sektoru, tudíž do toho, co nemá v ruce ani soukromá osoba, ani stát.

Nicméně na druhé straně musím vyslovit velký obdiv navrhovatelům tohoto zákona, protože dokázali maximum vtělit do obecné normy. Všichni si uvědomujeme, že by se zajisté lépe pracovalo, pokud bychom některé záležitosti pojímali už z pohledu třídění a kategorizace různých neziskových organizací, protože opravdu pod tím se skrývá obrovská množina od nadací přes svépomocné kluby, odborové svazy, sdružení občanů až po charitu, třeba náboženské společnosti apod.

Nicméně je určitě pozitivním krokem, že náš právní řád bude obohacen o tuto možnost. Proto plně podporuji tento zákon. Mé pozměňovací návrhy se budou týkat jen některých velmi dílčích částí, jejichž znění bude předneseno za předpokladu, že projednáváme vládní návrh zákona ve znění společné zprávy.

První věc, ke které se chci vyjádřit, je otázka jmenování likvidátora. Jedná se o § 9. Když čteme § 8, odst. 4, zjistíme, že v zásadě může být důvodem ke zrušení neziskové právnické osoby také to, že se správní rada vůbec nesejde ke svému zasedání a nebo že nejsou jmenovány orgány neziskové právnické osoby. Ale vzhledem k tomu, že § 9 v odst. 1 praví, že k provedení likvidace jmenuje právě správní rada likvidátora, bude rozumné doplnit tento zákon o možnost, která je dána i v dst. 2, tudíž není-li likvidátor jmenován správní radou, tak zde navrhuji vložit slova "nebo se jedná o případy uvedené v § 8, odst. 4 a) a b)" a pak by to pokračovalo "bez zbytečného odkladu je jmenuje příslušný soud podle sídla neziskové právnické osoby".

Myslím, že je to vhodné upřesnění, kdy v případě nečinnosti správní rady nebo pokud nejsou jmenovány orgány neziskové právnické osoby, což souvisí opět s činností správní rady, tak je dána možnost soudu, aby jmenoval likvidátora.

Druhý můj pozměňovací návrh se opět týká § 9 odst. 6. Zde vycházím pouze z té logiky, že byť společná zpráva obsahuje možnost, aby správní rada případně zakladatel již v zakládající listině jmenovali jinou neziskovou právnickou osobu k převzetí likvidačního zůstatku, tak si stejně myslím, že by bylo dobré rozšířit pravomoc likvidátora, aby on před tím, než nabídne likvidační zůstatek obci, ho nabídl v prvé řadě jiné neziskové právnické osobě, která působí.

Proto navrhuji, aby § 6 zněl ve znění přijatého pozměňovacího návrhu ve společné zprávě, tudíž bude začínat "Nejde-li o případ podle § 4, odst. 4, likvidační zůstatek nabídne likvidátor jiné neziskové právnické osobě s obdobným zaměřením. Pokud tato nezisková právnická osoba do 30 dnů od doručení nabídky nepotvrdí písemně úmysl převzít předmětný majetek, nabídne likvidátor likvidační zůstatek k převodu obci, ve které sídlí nezisková právnická osoba v likvidaci." Dále by text pokračoval přesně textem, který tam dál je, tudíž opět "pokud obec do 30 dnů" atd. To je můj pozměňovací návrh, který umožňuje likvidátorovi před tím, než nabídne likvidační zůstatek obci, nabídnout jej jiné neziskové právnické osobě. Myslím, že toto opatření je rozumné a je v souladu s tím požadavkem, aby likvidovaný majetek zůstal v neziskovém sektoru a aby se tato záležitost dala vyřešit hodně pružně.

Myslím, že přijetí tohoto pozměňovacího návrhu samozřejmě vylučuje komplexní pozměňovací návrh paní poslankyně Marvanové. Chtěl bych dát poslancům ke zvážení, aby pečlivě porovnali oba tyto pozměňovací návrhy, protože tento návrh je předkládán později. Nicméně myslím, že s těmi případy, které už jsou dány ve společné zprávě a týkají se § 4, odst. 4, vytváří toto kompaktní celek, který myslím splňuje přesně to očekávání, které na likvidaci máme.

Můj poslední pozměňovací návrh se bude týkat velmi diskutovaného § 17, především odst. 3, kde do společné zprávy přišel návrh rozpočtového výboru, který - když přeložíme - obligatorně nutí neziskovou právnickou osobou vytvářet rezervní fond a s ním nějakým způsobem disponovat. Myslím, že je velmi rozumné se vrátit k vládnímu návrhu s tím, jak jsme to přijali v ústavně právním výboru, to znamená nahradit slovíčko "především", které by se dalo vykládat v několika významech, jednoznačným "nejprve". Tudíž rezervní fond bude nejprve použit ke krytí ztráty vykázané v určitém období. Zákon dál nepraví nic o tom, k čemu je rezervní fond používán. Proto si myslím, že může být využit plně v souladu s tímto zákonem k tomu, co nezisková právnická osoba bude považovat za účelné nebo prospěšné, zatímco návrh, který je ve společné zprávě, nařizuje obligatorně zřídit rezervní fond a tudíž je zužující z tohoto pohledu proti původnímu vládnímu návrhu.

To jsou mé základní pozměňovací návrhy. Děkuji vám za pozornost a doufám, že budou přijaty, hlavně v otázce likvidace majetku.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Dobalovi a prosím pana poslance Exnera, aby se ujal slova.

Poslanec Václav Exner: Dámy a pánové, v souladu s předkládaným návrhem jsme vyhodnotili, že v současné ekonomické a politické situaci je užitečné, aby vznikl typ právnické osoby, jak je předkládán podle návrhu ve znění společné zprávy.

Dovolte mi, abych předložil jeden pozměňovací návrh, spíše technického charakteru. V § 8, odst. 1 se v písmeně a) hovoří o tom, že nezisková právnická osoba se ruší uplynutím doby, na kterou je založena, a v písmeně b) také dosažením účelu, pro který je založena.

Z těchto dvou možností se však do povinného obsahu zakládací smlouvy nebo zakládací listiny dostal jen ten důvod, který je uveden v písmeně a) a chybí tam možný důvod podle písmene b). Na základě toho, protože jde o záležitost důležitou, v obou případech se rovnocenně jedná jenom o dočasnou existenci právnické osoby, doporučuji, aby také tato druhá možnost byla zahrnuta do textu zákona, a to tím způsobem, že v § 4, odst. 2 písmeno e) by byla doplněna slova: "nebo účel, pro který byla založena, pokud je stanoven (odvolávka viz § 8, odst. 1, písmeno b))".

S tímto návrhem souvisí návrh, aby se obě tyto skutečnosti promítly také do zápisu o neziskové právnické osobě, jak je zapisován do obchodního rejstříku, resp. do rejstříku, a to tím způsobem, že by tyto údaje, pokud se dané neziskové právnické osoby týkají, byly v rejstříku zapsány.

Konkrétně navrhuji, aby v § 5, odst. 3 bylo vloženo nové písmeno c) s následujícím textem:

"c) doba, na kterou se nezisková právnická osoba zakládá, pokud není založena na dobu neurčitou, nebo účel, pro který je založena, pokud je tento účel stanoven (viz § 8, odst. 1, písmeno b)" a ostatní písmena posunout.

Tento zápis v rejstříku umožní všem, kteří budou získávat informace v rejstříku, aby byli informováni o tom, že daná nezisková právnická osoba je založena nikoli na dobu neurčitou, ale že její existence je podmíněna určitými podmínkami, které by v rejstříku měly být uvedeny tak, aby ten, kdo se bude s problémem seznamovat, byl o těchto podmínkách informován, ať už jde o čas, nebo o konkrétní účel, pro který byla nezisková právnická osoba založena.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Exnerovi, uzavírám rozpravu, do které se již dál nikdo nepřihlásil. Chci se zeptat zástupce navrhovatele a pana společného zpravodaje, zda žádají o přerušení. Předpokládám, že vzhledem k tomu, co zaznělo v rozpravě, tomu tak bude.

Přerušuji tedy tento bod bez přesnějšího časového určení toho, kdy se k němu vrátíme.

Ještě se ptám sněmovny, abychom se nevraceli dvakrát, zda si přeje mít pozměňovací návrhy písemně. Myslím si, že rozprava byla závažná. Je tomu tak? Je. Je tedy potřeba zpracovat obvyklým způsobem podklad pro závěrečné hlasování, případně projednání v klubech a potom pro závěrečné hlasování.

Dámy a pánové, abychom využili čas, který máme k dispozici, chtěl bych vám předložit tento návrh. Chci se zeptat, zda je nějaká námitka proti tomu, abychom v tomto okamžiku vyslechli sdělení předsedy volební komise o ustavení volební komise. To bychom mohli vykonat ihned a dále bychom mohli pokračovat návrhem poslanců Jaroslava Ortmana a dalších a potom návrhem poslanců Tomáše Fejfara, tedy body označenými původně jako 31 a 32. Je proti tomuto postupu námitek? Jestliže tomu tak není, prosím pana kolegu Koláře, aby se ujal slova a přednesl nám informace i ustavení volební komise.

XXIII.

Sdělení předsedy volební komise o ustavení volební komise Poslanecké sněmovny

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte, abych vám sdělil informaci předsedy volební komise pro Poslaneckou sněmovnu.

Členy volební komise Poslanecké sněmovny jsou poslanci Robert Kolář, Petr Bachna, Jiřina Pavlíková, Antonín Sochor, Josef Effenberger, Eduard Zeman, Jaroslav Broulík, Jaroslav Soural, Miroslav Kašpárek, Václav Frank a Jiří Karas.

Na své první schůzi komise zvolila předsedou volební komise poslance Roberta Koláře, místopředsedou poslance Eduarda Zemana a ověřovatele komise poslance Miroslava Kašpárka a Václava Franka.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu předsedovi volební komise.

Dámy a pánové, dovolím si vás odhlásit a požádat vás o registraci. Předložím vám k hlasování následující návrh usnesení.

Poslanecká sněmovna bere na vědomí ustavení volební komise Poslanecké sněmovny. V tomto okamžiku je nás zaregistrováno 72.

Dámy a pánové, kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

Hlasování číslo 64. Kdo je proti?

Návrh byl schválen poměrem hlasů 81 pro, nikdo proti.

Dále se budeme zabývat bodem 30 našeho upraveného návrhu pořadu, tedy

XXIV.

Návrhem poslanců Jaroslava Ortmana a dalších na vydání ústavního zákona o lidovém hlasování o přípustnosti podstatně omezit svrchovanost České republiky

Předložený návrh zákona, který jste obdrželi jako sněmovní tisk 1851, nám za navrhovatele odůvodní pan poslanec Jaroslav Ortman, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane předsedo, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a vážení kolegové.

Předstupuji před vás jménem skupiny předkladatelů v počtu 21 z poslaneckého klubu Levého bloku, kteří předložili pod tiskem 1851 návrh na vydání ústavního zákona o lidovém hlasování o přípustnosti podstatně omezit svrchovanost České republiky.

Myslím si, že dokument v podstatě všichni znáte, neboť výbory projednávaly nejen zásady, ale vlastní text návrhu zákona, který má celkem 11 článků. Co považuji za důležité říci v úvodu.

Ústava České republiky neupravuje institut lidového hlasování, tedy referenda, a přenechává tuto otázku samostatnému ústavnímu zákonu, viz článek 2, odst. 2 ústavy. Je tomu tak zřejmě proto, že předem nelze stanovit, které prvky státní moci budou v určité době tak významné, aby o nich rozhodl přímo svrchovaný lid.

Jsme přesvědčeni, že právo rozhodnout o rozsahu suverenity státu a lidu patří k podstatným náležitostem demokratického právního řádu podle článku 9 ústavy a nemůže být omezeno nebo změněno ani mnohostrannou mezinárodní smlouvou.

Navrhovaný ústavní zákon se nevztahuje na provedení rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN podle článku 41 Charty OSN, § 100 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

A nyní k jednotlivým článkům. Skupina poslanců předkládá návrh, aby se lidové hlasování, tedy referendum, vázalo pouze na otázku přípustnosti podstatně omezit svrchovanost České republiky. Důsledně tak poslanci Levého bloku respektují zásadu vyjádřenou v článku 15 ústavy, podle které patří zákonodárná moc toliko a výlučně parlamentu. Tudíž o přístupu České republiky ke společenství států, s jehož členstvím je spojeno podstatné omezení svrchovanosti ve věcech zahraniční, obranné, bezpečnostní nebo hospodářské politiky, lze rozhodnout jen na základě lidového hlasování. Tak zní klíčové ustanovení článku 1, odst. 1.

Respektovali jsme připomínky, které byly při projednávání zásad, mám na mysli např. zásadu č. 4; zde naleznete původně zamýšlené znění, které bylo v zásadách o tom, že je možné peticí občanů vyvolat lidové hlasování k otázce, která se týká podstatného omezení svrchovanosti České republiky.

Za další. Zmizelo ustanovení o tom, po připomínkách z výborů, že výsledek hlasování má platnost ústavního zákona. Konečně, je zde pojistka vyjádřená v čl. VIII, že o stejné otázce lze lidové hlasování konat nejdříve po čtyřech letech od předchozího lidového hlasování.

Chtěl bych říci, že v průběhu projednávání tohoto tisku zazněly některé připomínky v jednotlivých výborech. Já bych, pane místopředsedo, poté, co bude otevřena rozprava, reagoval na některé připomínky pozměňovacími návrhy, které by do textu byly případně zapracovány.

Domníváme se, že je zapotřebí, aby sněmovna přijala zákon, který předvídá ve svém ústavním pořádku, tzn. ústavní zákon o lidovém hlasování, a naplnila tím jednu z mezer, kterou v podstatě dodneška má. Jednou z nich je právě § 2 odst. 2 Ústavy České republiky s tím, že dává přímo odkaz, aby takový zákon, zákon ústavní, přijat byl.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Ortmanovi a prosím pana společného zpravodaje výborů pana poslance Marka Bendu, aby se ujal slova a odůvodnil společnou zprávu, kterou máme k dispozici jako tisk 1916.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, pane místopředsedo, dámy a pánové, pokusím se být velmi stručný, neboť zřejmě většina z nás tuší, jaký bude osud tohoto tisku.

Všechny výbory Poslanecké sněmovny projednaly návrh zákona pana kolegy Ortmana a dalších na vydání ústavního zákona o lidovém hlasování o přípustnosti podstatně omezit svrchovanost České republiky, sněmovní tisk 1851.

Ústavně právní výbor, branný a bezpečnostní výbor, zemědělský výbor, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, zahraniční výbor, výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a rozpočtový výbor nedoporučily Poslanecké sněmovně předložený návrh ústavního zákona schválit. Taktéž vláda České republiky nedoporučila Poslanecké sněmovně předložený návrh ústavního zákona schválit.

Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí nepřijal k předloženému návrhu ústavního zákona žádné usnesení. Hospodářský výbor vzal návrh zákona na vědomí.

Výbor petiční, pro lidská práva a národnosti vyslovil s předloženým návrhem ústavního zákona souhlas, s jednou připomínkou, která je obsažena ve společné zprávě.

Myslím, že na základě tohoto jednání výborů mně nezbývá nic jiného, než nedoporučit Poslanecké sněmovně, aby tento návrh zákona schválila.

Dovolím si snad jenom jednu poznámku, která nebude nad rozsah zprávy společného zpravodaje. To, co říká kolega Ortman, má v mnohém pravdu. Ústava ovšem předpokládá pouze možnost přijetí ústavního zákona rozhodování občanů o referendu, nikoli tuto nutnost. Ve všech jednáních, která byla kolem ústavy, bylo zřejmé, že takový zákon bude přijat, pokud to bude zapotřebí. Zdá se, že většina poslanců se zatím kloní k názoru, že taková potřeba zde není. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu společnému zpravodaji. Otevírám rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Ortman.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP