Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, dámy
a pánové, při vzniku samostatné České
republiky nebylo možno z časových a personálních
důvodů provést systémové řešení
dělby působnosti mezi Ústavou nově
zakotvené vrchní soudy a Nejvyšší
soud. Tím byl vytvořen stav, kdy příslušnost
k rozhodování o mimořádných
opravných prostředcích v občanském
soudním řízení, jímž je
dovolání, je svěřena jak Nejvyššímu
soudu, tak i vrchním soudům, a to s výrazně
rozsáhlejším objemem této agendy u vrchních
soudů. Není tak fakticky naplňován
ústavní požadavek pozice Nejvyššího
soudu jako vrcholného soudního orgánu.
Předloženým vládním návrhem
zákona se proto navrhuje v občanském soudním
řízení důsledně promítnout
apelační a kasační princip do soudní
soustavy České republiky a důsledně
tak oddělit apelační a kasační
působnosti jejich jednotlivých článků.
Vrchní soudy by měly být pouze soudy odvolacími
ve vztahu k prvostupňové agendě krajských
soudů a výlučně u Nejvyššího
soudu by měla být soustředěna působnost
k projednání a rozhodování o dovoláních.
V souvislosti s tímto základním záměrem
se navrhuje provést i dílčí novelizaci
řízení o odvolání. Od zavedení
tohoto mimořádného opravného prostředku
provedeného zákonem č. 519/1991 Sb. již
uplynula dostatečně dlouhá doba, která
umožňuje kvalifikovaně zhodnotit poznatky soudní
praxe s jeho aplikací a provést potřebné
změny a upřesnění stávající
právní úpravy. Nejedná se přitom
o legislativní změny, které by se týkaly
základní koncepce dovolání jako mimořádného
opravného prostředku, ani o zásadní
změny rozsahu věcí dovoláním
napadnutelných či dovolacích důvodů.
Vládní návrh zákona by měl
rovněž přinést dílčí
změnu v dělbě věcné příslušnosti
okresních a krajských soudů v řízení
v prvním stupni a na krajské soudy je přenášena
příslušnost k rozhodování ve
věcech obchodního rejstříku. Vyřizování
prvostupňové agendy v obchodních věcech
se převážně soustřeďuje
u krajských soudů, je proto žádoucí,
aby i řízení o rozhodování
ve věcech obchodního rejstříku i vedení
obchodního rejstříku bylo svěřeno
krajským soudům.
Při projednávání ve výborech
Poslanecké sněmovny byly navrženy úpravy,
které jsou doporučeny ve společné
zprávě výborů k tomuto vládnímu
návrhu. Tyto úpravy - zejména pak úpravy
související s legislativním řešením
důsledků nálezu Ústavního soudu
ze dne 28. 3. 1995 - v převážné většině
vítám, neboť jsou obsahově obdobné
s legislativním řešením, které
schválila vláda na svém zasedání
30. srpna letošního roku.
Jsem si plně vědom toho, že v případech,
kdy se nezletilé dítě ocitne bez jakékoli
péče nebo je jeho život či příznivý
vývoj vážně ohrožen nebo narušen,
je mimořádně naléhavé, aby
v co nejkratší době bylo rozhodnuto o změně
výchovného prostředí, a toto rozhodnutí
také bylo co nejrychleji vykonáno. Rozhodování
o odnětí nezletilého dítěte
rodičům je však velmi vážným
zásahem do rodičovských práv a každá
taková změna výchovného prostředí
bude mít mimořádný vliv na další
vývoj dítěte. Proto také byly z rozhodování
vyloučeny administrativní orgány a zákonem
se svěřuje soudům jako nezávislým
a nestranným státním orgánům
posoudit, zda jsou splněny zákonné podmínky
pro takto závažný zásah do výchovného
prostředí dítěte.
Posouzení, zda je splněna některá
ze zákonných podmínek k tomu, aby soud mohl
vydat předběžné opatření,
je věcí konkrétního případu.
V některých případech bude moci soud
rozhodnout o návrhu okresního úřadu
ihned, v jiných si bude muset některé tvrzené
skutečnosti před svým rozhodnutím
ověřit.
Plně se ztotožňuji s tím, že návrh
klade zásadní důraz na povinnost soudu rozhodnout
vždy bezodkladně. Bude tedy povinností předsedy
senátu rozhodnout ihned, jakmile podle svého přesvědčení
tak bude moci učinit a jakákoli prodleva v tomto
směru by byla porušením povinností soudce
s možnými následky i kárným postihem.
Ve společné zprávě je však navržena
časová lhůta 12 hodin, do níž
by měl soudce povinnost rozhodnout o návrhu na předběžná
opatření, a ta nemá v našem právním
řádu obdobu. S ohledem na závažnost
zásahu do práv občanů se nabízí
srovnání se lhůtami zásahu soudu do
osobní svobody občana, vymezenými v čl.
8, odst. 3 a 4 Listiny základních práv a
svobod, které ukládají soudu rozhodnout o
zadržení nebo vazbě ve lhůtách
omezených 24 hodinami. Přitom i délka těchto
lhůt je předmětem odborných diskusí,
a to nikoli z toho důvodu, že by byla příliš
dlouhou, ale naopak z toho pohledu, že dává
malý časový prostor pro náležitou
ochranu práv zadržených nebo zatčených
osob.
Nemohu proto podpořit návrh, aby pro rozhodnutí
o návrhu okresního úřadu na nařízení
předběžného opatření byla
stanovena jako krajní lhůta 12 hodin, protože
zákon by tak mohl soudci vzít časový
prostor, nezbytný pro zjištění skutečností
potřebných pro rozhodnutí. Doporučuji
proto vymezit tuto krajní lhůtu obdobně,
jak tak činí Listina základních práv
a svobod pro zásahy soudu do osobní svobody občana,
tedy 24 hodinami.
Z pověření vlády České
republiky doporučuji, aby Poslanecká sněmovna
schválila předložený vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje občanský soudní řád,
ve znění společné zprávy výborů
a se změnou, kterou jsem doporučil ve svém
vystoupení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi Jiřímu Novákovi a dávám
slovo společnému zpravodaji výborů
panu poslanci Miloslavu Výbornému, aby nám
odůvodnil předloženou společnou zprávu,
kterou jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1907.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
protože charakteristiku předloženého vládního
návrhu novely občanského soudního
řádu podal za vládu ministr spravedlnosti
poměrně zevrubným způsobem, omezím
se ve svém vystoupení na několik poznámek.
Předložený vládní návrh
byl přikázán výboru petičnímu,
pro lidská práva a národnosti a tento výbor
projednal tisk 1714 ve své schůzi 31. 5. t. r. Výbor
ústavně právní, kterému byl
rovněž uvedený tisk přikázán,
jednal o něm ve své schůzi 7. září.
Právě usnesením ústavně právního
výboru byl podstatným způsobem rozšířen
původní vládní návrh novely
občanského soudního řádu, a
to v souvislosti s nutnými změnami tohoto civilně
procesního předpisu, jež vyplývaly z
nálezu Ústavního soudu České
republiky, vydaného 28. března letošního
roku. V důsledku tohoto nálezu nemohl být
ponechán bez povšimnutí ani zákon ČNR
č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů
České republiky v sociálním zabezpečení,
a proto ve společné zprávě je vám
navrhováno, aby drobným způsobem byl také
tento kompetenční zákon pozměněn.
Pan ministr charakterizoval změny, ke kterým přistoupil
ústavně právní výbor, jako
změny, s nimiž vesměs souhlasí a uvedl,
že tyto změny vyšly z koncepce, kterou schválila
vláda na svém posledním srpnovém zasedání,
na své poslední srpnové schůzi. Potvrzuji,
že o bodu 13 společné zprávy - jde o
novelu 75 občanského soudního řádu
- vedli členové ústavně právního
výboru velmi podrobnou rozpravu a že předmětem
této rozpravy byla právě ta klíčová
otázka, zda lhůta k rozhodnutí soudu o návrhu
na vydání onoho zvláštního předběžného
opatření podle § 76 a) o. s. ř. má
být stanovena jako lhůta 24hodinová, 12hodinová
nebo i jiná, neboť padaly ve výboru i návrhy
kratší.
Společná zpráva nakonec akceptovala výsledek
jednání ústavně právního
výboru a stanovuje lhůtu k rozhodnutí soudu
na hodin 12. Považoval bych za překročení
práva společného zpravodaje, kdybych tlumočil
všechny názory, které ve výboru zazněly,
ať pro onu nebo pro jinou variantu. Jsem nepochybně
přesvědčen, že v rozpravě k předloženému
vládnímu návrhu a v rozpravě též
ke společné zprávě bude i tato věc
debatována.
Závěrem dovolte, abych poznamenal, že kromě
této veskrze diskutabilní a k diskusi předložené
záležitosti považuji společnou zprávu
za vyvážený dokument, který by nebylo
radno rozličnými pozměňovacími
návrhy příliš měnit, neboť
přece jen občanský soudní řád
vyžaduje jistého opatrného přístupu
při novelizaci, neboť - jak všichni víme
- je to norma, o kterou se opírá činnost
soudů v občanském soudním řízení.
Děkuji vám za pozornost a prosím, pane místopředsedo,
abyste zahájil rozpravu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu k tomuto návrhu zákona, do které
se jako první písemně přihlásil
pan poslanec Andrej Gjurič s pozměňovacím
návrhem k bodu 13 zřejmě společné
zprávy. Prosím, pane kolego, máte slovo.
Poslanec Andrej Gjurič: Pane předsedající,
pane předkladateli, pane zpravodaji, chci navázat
přímo na vás. Chci ještě jednou
vnést tento problém k debatě do sněmovny.
Jsem přesvědčen, že zkrácení
lhůty bylo podáno bona fide, jsem také přesvědčen,
že jste o tom složitě a fundovaně v ústavně
právním výboru debatovali. Jsem však
zároveň toho mínění, že
je to skutečně v některých případech
lhůta krátká. Opakuji znovu - jsem přesvědčen,
že to bylo v nejlepší víře a sám
bych se možná k tomuto návrhu připojil,
kdybych neměl za sebou 15 let zkušeností v
manželském poradenství. Skutečně
je pravda - to ostatní už většinou řekl
pan ministr - že předběžné opatření
tak, jak je potom definováno v § 75 a), je hlubokým
a fatálním zásahem do rodičovských
práv. Vždycky, zejména u zákona, který
brzy přijde, to je u rodinného práva, budeme
muset velmi citlivě balancovat na jedné straně
ochranu dětí a jejich zájmů a na druhé
straně zasahování státu nebo jiných
orgánů do rodičovských práv
a rodiny jako celku.
Upozornil bych ještě na běžnou praxi v
evropských zemích, kdy dítě má
být slyšeno ve všech věcech, které
se ho bezprostředně týkají, pokud
a nakolik je schopno se k věci vyjádřit.
Tuto praxi přejmeme velice brzy i my až přijmeme
občanský řád s částí
manželského práva. Jsem opravdu přesvědčen,
že v některých situacích stačí
hodina, ale v některých situacích je 12 hodin
málo. Mohl bych to dokládat řadou příkladů,
ale dávám pouze pozměňovací
návrh, který sem debatu může vnést
zpět, a to k § 75 odst. 2. Poslední věta
zní: "O návrhu musí být rozhodnuto
bezodkladně, nejpozději do 24 hodin poté,
co byl podán." Znovu opakuji, že je to lhůta
mezní, tzn. že může být rozhodnuto
i za hodinu, ale já chci zajistit, že nebude porušeno
právo buď obou rodičů nebo - což
je častější - jednoho z rodičů.
Soud nechť rozhodne, jestli to zvládne za hodinu nebo
za mezních 24 hodin.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Gjuričovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Poslanec Výborný pak poslanec Čapek.
Poslanec Miloslav Výborný: Můj návrh
je velmi stručný Navrhuji, aby z předloženého
návrhu byl vypuštěn článek III
ve společné zprávě. Jde o zmocnění
pro předsedu Poslanecké sněmovny, aby vyhlásil
úplné znění občanského
soudního řádu tak jak vyplývá
ze všech pozdějších předpisů.
Já vím, že mnozí moji kolegové
mě teď podezírají z obvyklých
argumentů, které používám ve
výboru, ale já je chci upozornit, že můj
argument je jiný. V současné době
totiž sněmovna kromě této novely občanského
soudního řádu projednává i
další zákony, jimiž má být
občanský soudní řád novelizován,
např. volební zákon, v jehož jedné
části je novela občanského soudního
řádu i jiné zákony, které mají
být předmětem jednání sněmovny
v příštích schůzích. Proto
se domnívám, že úplné znění
by mělo být vyhlášeno až po těchto
novelách.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému. Prosím pana poslance
Čapka, aby se ujal slova.
Poslanec Miroslav Čapek: Pane místopředsedo,
pane ministře, dámy a pánové, já
si zcela výjimečně dovolím zareagovat
tím způsobem, že projevím souhlas s
návrhem pana poslance Gjuriče, ač to nebývá
zvykem s ohledem na politickou příslušnost.
Chtěl bych však poukázat na jednu věc.
Odvolávám se i na to, že jsem svého
času, než jsem začal vykonávat poslaneckou
funkci, pracoval jako soudce a z ryze praktických hledisek,
která jsou s touto otázkou spojena, se přimlouvám
za to, aby lhůta nebyla dvanáctihodinová,
ale čtyřiadvacetihodinová. Vidím to
jako rozumné. Vím, že na to může
být celá řada názorů, ale názor,
který tady prezentuji, říkám z praxe.
Ani při rozhodování o uvalení vazby
atd. není prolomena hranice 24 hodin.
Projevuji v tomto směru stejný názor jako
pan poslanec Gjurič a vidím ho jako velmi praktický
z běžného fungování soudů.
Dokumentuji to tím, že jestliže např.
otázka rozhodování nastane v osm nebo devět
hodin večer, těžko může soudce
rozhodnout přes noc. Tak tomu není ani u vazby,
tam je čtyřiadvacetihodinová lhůta.
Je to praktický návrh.
Připojuji se k pozměňovacímu návrhu
pana poslance Gjuriče.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Uzavírám rozpravu vzhledem k tomu, že se do
ní už nikdo nehlásí. Než se zeptám
navrhovatele, zda si přeje vystoupit se závěrečným
slovem, chtěl bych mimo projednávání
tohoto bodu upozornit ty kluby, které ještě
neodevzdaly své návrhy na obsazení organizačního
výboru, aby tak učinily dnes nejpozději do
18.00 hodin. Nyní se táži pana ministra, zda
si přeje vyjádřit se v závěrečném
slově. Je tomu tak. Pan ministr má slovo.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Pane předsedo, pane místopředsedo, dámy
a pánové, v rozpravě vystoupili tři
poslanci, z nichž dva podali stejný pozměňovací
návrh - pan poslanec Gjurič a pan poslanec Čapek.
Já mohu doporučit ve shodě s tím,
co jsem řekl už ve svém původním
slově, aby Poslanecká sněmovna tento návrh
akceptovala. Považuji za navýsost rozumné,
aby lhůta z 12 hodin, jak je navržena ve společné
zprávě, byla změněna na lhůtu
24 hodin, ve které soud rozhodne o předběžném
opatření.
Pokud se týče návrhu pana poslance Výborného,
já bych si dovolil s ohledem na zcela přirozené
zájmy nejen právnické obce nesouhlasit s
tímto pozměňovacím návrhem.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi a prosím společného zpravodaje,
aby přistoupil k mikrofonu a vyjádřil se
v závěrečném slově.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
první pozměňovací návrh se
týká 13. bodu společné zprávy.
V poslední větě má být číslovka
12 nahražena číslovkou 24. Je to společný
návrh poslanců Gjuriče a Čapka.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
dám tedy hlasovat o tomto návrhu. Je nás
zde prezentováno 107. Kdo je pro přijetí
tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 56. Kdo je proti tomuto návrhu?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 79
pro, 17 proti.
Poslanec Miloslav Výborný: Druhý návrh
je jednoduchý - vypuštění článku
III - podal poslanec Výborný.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 57. Kdo je proti? Tento návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 13 pro, 55 proti.
Poslanec Miloslav Výborný: Tím je
skončeno hlasování o pozměňovacích
návrzích, pane předsedající,
a to způsobem, který byl předpokladatelný.
Můžeme hlasovat o celku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Budeme tedy hlasovat o vládním návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
číslo 99/63 Sb., občanský soudní
řád, ve znění pozdějších
předpisů, podle sněmovního tisku 1714,
ve znění společné zprávy výborů
podle sněmovního tisku 1907 včetně
přijatého pozměňovacího návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování číslo 58. Kdo je proti?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 115
pro, nikdo proti.
Děkuji panu ministru Novákovi a panu poslanci Výbornému
jako společnému zpravodaji. Konstatuji, že
jsme projednali bod 21 a přistoupíme k dalšímu
bodu. Je jím
Předložený vládní návrh
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1715, odůvodní ministr spravedlnosti pan Jiří
Novák, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 436/91 Sb., o některých opatřeních
v soudnictví, o volbách přísedících,
jejich zproštění a odvolání z
funkce a o státní správě soudů
České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, je součástí souboru
vládních návrhů, které směřují
k vytvoření legislativních podmínek
pro plnou realizaci soudní soustavy a systémovou
dělbu působnosti jejích vrcholných
orgánů.
Navrhované změny v postavení a organizaci
vrchních soudů a Nejvyššího soudu
je potřebné promítnout i do oblasti státní
správy soudů. Navrhuje se proto provést i
v zákonné úpravě výkonu státní
správy soudů, v působnosti orgánů
státní správy soudů a úpravě
stížností takové legislativní
změny, které budou odpovídat změněné
působnosti a úloze vrchních soudů.
Zákonem novelizujícím občanský
soudní řád, který jste přijali
na této schůzi, byla přenesena na krajské
soudy příslušnost k vedení obchodního
rejstříku. I tuto změnu je nyní potřeba
promítnout do zákona č. 436/91 Sb. Z pověření
vlády proto doporučuji, aby Poslanecká sněmovna
Parlamentu schválila předložený vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 436/91 Sb.,
o některých opatřeních v soudnictví,
o volbách přísedících, jejich
zproštění a odvolání z funkce,
o státní správě soudů České
republiky, ve znění pozdějších
předpisů. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi a prosím společnou zpravodajku výborů
paní poslankyni Röschovou, aby odůvodnila předloženou
společnou zprávu výborů, kterou máme
ve sněmovním tisku 108.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, domnívám
se, že není zapotřebí tento návrh
zákona více odůvodňovat. Dostatečně
ve svém úvodním slově to odůvodnil
pan ministr, takže já se soustředím
na společnou zprávu.
Tento návrh zákona projednal ústavně
právní výbor a výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti. Oba tyto výbory
doporučují Poslanecké sněmovně,
aby s předloženým návrhem zákona
vyslovila souhlas, a to vlastně s jedinou změnou,
kterou máte v čl. III, t. j. v účinnosti
zákona. To je vše, co bych ve svém úvodním
slově řekla. Já rovněž doporučuji
přijetí tohoto návrhu zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
a otvírám rozpravu k tomuto bodu pořadu.
Pan poslanec Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Měl bych jen
věcný dotaz a prosil bych pana ministra, aby odpověděl.
Pane ministře, oba víme, že otázka obchodních
rejstříků z hlediska registrace je velice
závažná. Já vítám to posunutí
na krajskou úroveň. Jde mi ovšem také
o tu rychlost. Do jaké míry i z hlediska personálního
to povede k tomu, že ta rychlost nebude půl roku nebo
čtyři měsíce, ale bude dva měsíce
nebo měsíc a půl. Jde mi o ty podnikatele
a tam je situace v této fázi - protože chci
být konstruktivní - špatná a kdybych
nebyl konstruktivní, řekl bych, že je zoufalá.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan ministr Novák.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Pane poslanče, nepodléhal bych takovému
pesimismu. Myslím, že bude dobře, když
uvedu jako příklad obchodní rejstřík
zde v Praze. Průměrná délka zápisů
změn v obchodním rejstříku činí
necelé dva měsíce. Problémy mají
výhradně ti, kteří podávají
své návrhy nekvalitně, s chybami, musí
se doplňovat, měnit apod. Na tom trvám, na
této lhůtě. My jsme si v tomto směru
činili vlastní rozbor i z pohledu našeho ministerstva
a je tomu skutečně tak.
Já jsem si samozřejmě ověřoval,
zda přechodem na krajskou úroveň nedojde
k jakémusi většímu zaskřípání
v činnosti obchodního rejstříku. Shodou
okolností jsem naposled včera o tom mluvil s místopředsedkyní
pověřenou vedením obchodního rejstříku
v Praze a ta mě ujistila, že potřebné
změny spojené se stěhováním
apod. nebudou trvat déle než 14 dnů a po celou
dobu bude řádně fungovat i podatelna obchodního
rejstříku. Takže jediná změna,
která se možným způsobem dotkne nás
všech, bude asi ta lhůta týdne až 14 dnů,
kdy se budou muset obchodní rejstříky stěhovat.
Myslím, že to zase není taková časová
prodleva, která by mohla znamenat pocit většího
zaskřípání u těch, kteří
se na tyto obchodní rejstříky budou obracet.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane ministře,
měl jsem ještě tu otázku, jestli to
bude personálně posíleno tak, aby to bylo
skutečně do budoucna ještě rychlejší.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Pane poslanče, víte, že těžko
na tomto místě je možno odpovědět
na otázku spojenou s personální situací
v justici obecně. Myslím, že tím, jak
jste hlasovali včera o platových úpravách,
které se dotýkají i soudnictví, tak
vlastně celý problém, personální
problém v justici, jste podle mého přesvědčení
navždy vyřešili.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Uzavírám rozpravu, do které se už nikdo
nehlásí. Chci se zeptat pana ministra, zda si přeje
ještě něco dodat k obsahu rozpravy? Není
tomu tak. Paní poslankyně Röschová?
Není tomu tak.
Dámy a pánové, v rozpravě nepadl žádný
pozměňovací návrh, budeme tedy hlasovat
o vládním návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 436/91 Sb., o některých opatřeních
v soudnictví, o volbách přísedících,
jejich zproštění a odvolání z
funkce a o státní správě soudů
České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, podle sněmovního tisku 1715,
ve znění společné zprávy výborů,
podle sněmovního tisku 1908. Zahájil jsem
hlasování č. 59.
Kdo je pro schválení tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Návrh
byl schválen poměrem hlasů 108 pro, 4 proti.
Tím jsme se vyrovnali s dalším bodem našeho
programu a můžeme přejít k bodu
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1716 a odůvodní nám ho opět pan
ministr Jiří Novák, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, vážený
pane místopředsedo, paní poslankyně,
páni poslanci, vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, je součástí
souboru vzájemně se prolínajících
zákonů dotýkajících se organizace
soudnictví, řízení před soudy
a státní správy soudů. Jejich hlavním
účelem je vytvořit zákonné
podmínky pro plnou realizaci soudní soustavy při
systémové dělbě působnosti
mezi vrchními soudy a Nejvyšším soudem.
Změnou působnosti jednotlivých článků
soudní soustavy, kterou jste schválili novelizacemi
občanského soudního řádu a
trestního řádu, spočívající
v důsledném oddělení kasační
a apelační působnosti vrchních soudů
a Nejvyššího soudu, se promítá
vládní návrh zákona i do postavení
a vnitřní organizace těchto soudů.
U Nejvyššího soudu by měly být
koncentrovány výkladové a sjednocovací
funkce a tím naplněn ústavní požadavek
pozice Nejvyššího soudu jako vrcholného
soudního orgánu.
Naopak postavení a vnitřní organizaci Vrchních
soudů, které budou pouze plnit působnost
soudů odvolacích, se navrhuje legislativně
vymezit obdobným způsobem, jak je vymezena u krajských
soudů.
Spolu s navrhovanými zásahy do postavení
a vnitřní organizace vrchních soudů
a Nejvyššího soudu v souladu s článkem
82, odst. 2 ústavy navrhuje vládní návrh
vytvořit zákonné předpoklady pro možné
přeložení soudců bez jejich souhlasu
k výkonu funkce k jinému soudu, a to jako výjimečného
prostředku za přesně stanovených zákonných
podmínek.
Současná právní úprava odvíjející
se od ústavy a zákona o soudech a soudcích
neposkytuje výkonné moci žádný
nástroj k tomu, aby při odpovědnosti za řádný
výkon soudnictví mohla ovlivnit a zajistit, že
soudci budou vykonávat své funkce v těch
místech a u těch soudů, kde to vyžaduje
celospolečenský zájem. Platná právní
úprava tak garantuje pouze záruky soudcovské
nezávislosti, aniž by současně i garantovala
ústavou vymezené poslání soudů
poskytovat ochranu práv i Listinou základních
práv a svobod garantované právo osob na bezprůtahové
soudní řízení.
Lze důvodně předpokládat, že
probíhající přestavba právního
řádu, zejména budoucí řešení
územně správního uspořádání
státu, budou vyžadovat změny v organizaci soudů
a jejich obvodů bez zákonné možnosti
přeložit soudce bez jeho souhlasu k výkonu
soudnictví. Mohla by nastat situace, kdy pro některé
soudce nebude v místě jejich působení
agenda, o níž by měli rozhodovat, a u jiných
soudů budou soudci chybět a nebude možno zajistit
řádný výkon soudnictví. Možnosti
přeložit soudce k jinému soudu bez jeho souhlasu
připouštějí i právní řády
jiných demokratických států, a to
i přes to, že tyto právní řády
umožňují zajišťovat řádný
výkon soudnictví i dalšími prostředky.
Při projednávání ve výborech
Poslanecké sněmovny byly navrženy úpravy,
které jsou doporučeny ve společné
zprávě výborů k tomuto vládnímu
návrhu zákona. Tyto úpravy vítám
a věřím, že přispějí
k naplnění cílů, které jsou
touto legislativní předlohou sledovány.
Z pověření vlády České
republiky proto doporučuji, aby Poslanecká sněmovna
předložený vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích,
ve znění společné zprávy výborů,
schválila. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Novákovi a dávám slovo společné
zpravodajce paní Röschové, aby nám odůvodnila
zprávu, kterou máme k dispozici jako tisk 1909.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
dámy a pánové, tento návrh zákona
projednal ústavně právní výbor
a výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti na svých schůzích. Uvedené
výbory doporučují Poslanecké sněmovně,
aby s předloženým návrhem zákona
vyslovila souhlas, i s úpravami, které jsou obsaženy
ve společné zprávě v tisku 1909, se
kterými pan ministr souhlasí.
To by bylo na úvod vše a zároveň bych
se tímto přihlásila do rozpravy.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni a otevírám rozpravu k tomuto
bodu. Přihlásila se paní poslankyně
Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Dámy
a pánové, dovolte, abych přednesla jednu
legislativně technickou připomínku, pozměňovací
návrh, který vyplynul z toho, že jsme včera
přijali návrh zákona o platových náležitostech
spojených s výkonem funkcí představitelů
státní moci a některých státních
orgánů a soudců.
Takže můj pozměňovací návrh
směřuje k bodu 14 vládního návrhu
projednávaného zákona. V § 40, odst.
6, se za slova podle zvláštního zákona,
poznámka 1, označuje jako poznámka číslo
2 a zní: "zákon č. (bude doplněno,
až vyjde uvedený zákon ve sbírce)/1995
Sb., o platu a dalších náležitostech spojených
s výkonem funkce představitelů státní
moci a některých státních orgánů
a soudců.
Zároveň stávající poznámka
2 se označuje jako poznámka číslo
3. Děkuji.