Poslanec Josef Křížek: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte
mi, abych předložil pozměňovací
návrhy k příloze č. 1 zákona
ČNR č. 588/1992 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších
předpisů. Navrhuji doplnit přílohu
1 takto. Nejdříve vždycky uvedu číslo
kódu celního sazebníku a o jakou komoditu
se jedná:
050400 | střeva, měchýře a žaludky z jiných zvířat než z ryb, celé, nebo jejich části |
0506 | kosti a rohové kosti, neopracované, zbavené tuku, jednoduše upravené, avšak nepřiříznuté do tvaru, upravené kyselinou nebo zbavené klihu, prach a odpad z těchto hmot |
05100010 | žlázy a jiné orgány k organoterapeutickým účelům |
03119110 | odpad z ryb |
05119190 | ostatní živočišné zužitkovatelné odpady |
05119980 | ostatní biologický materiál |
06011010 | nekořenovité řízky a rouby vinné révy |
060220 | stromy, zákrsky, keře a keříky, též roubované, těch druhů, které rodí jedlé ovoce a ořechy |
06022010 | vinné keře roubované nebo kořenovité |
06029100 | podhoubí |
06029930 | sazenice zeleniny a jahodníku |
06029945 | kořenovité řízky a mladé rostliny |
31010000 | živočišná nebo rostlinná hnojiva smíchaná i nesmíchaná, chemicky upravená i neupravená, hnojiva získaná smícháním nebo chemickou úpravou hnojiv živočišného nebo rostlinného původu, tzv. biohnojiva |
4401 | palivové dřevo, polena, špalky, větve, otepi apod., dřevěné štěpky nebo třísky, dřevěné piliny, zbytky a odpad, též aglomerované ve tvaru špalků, briket, pelet a podobných tvarů. |
Zdůvodnění: z pozměňovacího
návrhu je zřejmé, že můj návrh
se týká meziproduktů rostlinného nebo
živočišného původu. Většina
těchto výrobků je už zařazena
do výměry daně z přidané hodnoty
ve výši 5%. Jde o meziprodukty, které jsou
svým významem celospolečensky nezaměnitelné,
jež jsou důležité po stránce potravinové
a ekologické, ale jsou i významné pro zdravotnictví
a farmaceutický průmysl a svým charakterem
navazují na zemědělskou výrobu.
U položky č. 4401 sleduje můj návrh
zamezení spekulativního obcházení
zákona. Z těchto důvodů navrhuji přeřadit
tyto produkty do seznamu produktů s pětiprocentní
sazbou DPH. Vzhledem k tomu, že i zemědělský
výbor při projednávání zákona
o dani z přidané hodnoty podpořil v osmi
případech můj návrh, viz příloha
nezařazených pozměňovacích
návrhů, žádám vás, vážené
kolegyně a kolegové, o podporu předloženého
návrhu. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Křížkovi a prosím, aby
se slova ujal pan poslanec Karel Mach. Připraví
se poslanec Tomáš Páv.
Poslanec Karel Mach: Dámy a pánové,
v tuto chvíli nebudu už mít žádný
pozměňovací návrh, neboť pan
poslanec Křížek měl ten samý,
který jsem chtěl přednést já.
Po velmi široké diskusi v zemědělském
výboru byly tyto připomínky přijaty
a nebyly zařazeny do společné zprávy.
Proto není jiné možnosti než je vyzvednout
zde i vzhledem ke slovům pana poslance Wagnera jako společného
zpravodaje.
Ještě bych si dovolil k tomu říci, že
tyto věci nejsou v žádném případě
nějakým lobismem, ale že jsou potřebné
zejména u stromů a zákrsků, je to
číslo ceníku 060220. Situace je taková,
že většina těch, kteří nakupují,
jsou neplátci daně. Odvětví, které
bylo na špičkové evropské úrovni,
díky tomuto zchátrává. Myslím
si, že to není žádná velká
položka, ale já ji podporuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Machovi, prosím, aby se slova ujal poslanec
Tomáš Páv a připraví se poslanec
Josef Hájek.
Poslanec Tomáš Páv: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážený pane ministře, kolegové
a kolegyně. Hodlám se také zabývat
přílohou č. 1 k zákonu o dani z přidané
hodnoty, ne však proto, že bych chtěl rozšiřovat
seznam zboží, podléhajícího snížené
sazbě daně, ale z hlediska jejího zpřesnění,
odstranění chyb a projasnění.
Číselné zatřídění
zboží v tomto seznamu je provedeno na základě
Celního sazebníku České republiky
a tento je opět vytvářen na základě
Harmonizovaného systému platného v zemích
Evropské unie. Žádný z těchto
systémů ale není statický, ale podléhá
každoročním změnám a každoroční
revizi a jednou za šest let důkladnému přepracování.
Prvním impulsem k tomuto pozměňovacímu
návrhu tedy bylo uvést zákon do souladu se
změnami, které v průběhu jeho platnosti
proběhly.
Druhým impulsem bylo to, že i textová část
uvedených položek, tj. jejich pojmenování
a vnitřní obsah, není nic statického,
ale dynamicky se mění v souladu s rozvojem vědy,
techniky a objemu informaci, které máme k dispozici.
Rozhodli jsme se zařadit mezi zboží se sníženou
sazbou zařízení, která slouží
speciálním potřebám lidí se
zdravotním postižením. Naše fantazie však
skončila u klasických zařízení
typu Braillovy tiskárny a objeví-li se zařízení
zcela principiálně nová, např. multiprocesorový
optický snímač s hlasovým výstupem,
který umožňuje nevidomým občanům
číst, resp. naslouchat běžně
tištěným knihám, mají celní
orgány a daňové orgány značné
potíže s jeho zařazením tak, aby nikoliv
liteře, ale duchu zákona bylo vyhověno.
Na závěr se omlouvám, že se mi tuto
revizi podařilo dokončit až ve chvíli,
kdy již byla společná zpráva hotova,
a jsem nucen volit cestu pozměňovacího návrhu
zde přímo ve sněmovně, i když
se mi tento způsob příčí.
Nyní tedy k mým pozměňovacím
návrhům. První pozměňovací
návrh je komplexní a je nutno o něm hlasovat
jako o celku. Z přílohy č. 1 zákona
č. 588/1992 Sb. vypustit položky 8471 9190 - Ostatní
- Braillská tiskárna pro nevidomé, 8471 9990
-Ostatní - pouze zařízení pro vytváření
hmatového písma, např. Braillova, nebo reliéfních
grafických znaků a záznamů pro nevidomé,
a z bodu 72 společné zprávy k novele tohoto
zákona položku 8471 20 - Pouze počítače
speciálně upravené pro nevidomé. Místo
tohoto všeho nově zařadit do přílohy
jedinou položku, která by zněla takto: 8471
- Zařízení pro automatizované zpracování
dat a jejich jednotky, magnetické nebo optické snímače,
zařízení pro přepis dat v kódované
formě na paměťová média a zařízení
na zpracování dat, jinde neuvedená ani nezahrnutá
- pouze zařízení speciálně
určená pro osoby se zdravotním postižením.
Tím bude zajištěno, že i nám dosud
neznámé elektronické pomůcky pro osoby
se zdravotním postižením, které mohou
výrazně ulehčit jejich návrat do života,
budou moci být správně zařazeny, aniž
bychom museli měnit v budoucnu zákon.
Pokud by tento návrh nebyl přijat, je nejvýše
nutné alespoň opravit chyby v číselném
zařazení následujících položek.
Tzn. v příloze 1 položku 8471 9290 - Ostatní
- Braillská tiskárna pro nevidomé, nahradit
položkou 8471 9220 - Tiskárny - Braillská tiskárna
pro nevidomé. A v příloze 1 položku
8471 9990 - Ostatní - pouze zařízení
pro vytváření hmatového písma,
např. Braillova, nebo reliéfních grafických
znaků a záznamů pro nevidomé nahradit
položkou 8471 9980 - Ostatní - pouze zařízení
speciálně určená pro osoby se zdravotním
postižením.
O těchto návrzích je sice možno hlasovat
samostatně, ale nedává to valný smysl.
Druhý můj návrh reaguje na změnu,
která zřejmě proběhla v průběhu
platnosti zákona, neboť tři zde uvedené
položky začínající čtyřčíslím
4802 již v nomenklatuře neexistují a jim příslušné
zboží je v celním sazebníku uvedeno
pod jinými čísly a s nepatrně modifikovaným
textem.
Navrhuji proto z přílohy č. 1 zákona
č. 588/92 vypustit položky uvedené čtyřčíslím
4802 a nahradit je položkami 4802 52 - Papíry o plošné
hmotnosti 40 gramů na metr čtvereční
nebo však vyšší, ne však vyšší
než 150 gramů na metr čtvereční
- pouze Braille papír. 4802 53 - Papíry o plošné
hmotnosti vyšší než 150 gramů na
metr čtvereční - pouze Braille papír,
a položku 4802 60 - Papíry ostatní - pouze
Braille papír. Protože jde prakticky pouze o legislativní
změnu, navrhuji hlasovat o tomto návrhu jako celku.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Tomáši Pávovi za jeho vystoupení
a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Josef Hájek.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
místopředsedo vlády, dámy a pánové,
dovolím si vznést dva velmi stručné
pozměňovací návrhy k novele zákona
o dani z přidané hodnoty.
První návrh se týká horní daňové
sazby, která po novu bude nazývána základní
sazbou daně a je stanovena ve výši 22%. Já
se domnívám, že tato sazba je zbytečně
vysoká. Chtěl bych argumentovat argumenty Ministerstva
financí v minulém roce, kdy nás ubezpečovali,
že v průběhu dvou, maximálně
tří let přejdeme na vlastně evropský
standard, jehož maximum je 19% a který musí
splňovat každá země, která chce
podat přihlášku do Evropské unie. Domnívali
jsme se tedy, že každoročně bude z 22%
postupně ubíráno, rok 1996 je tedy dnes znovu
zastavením. To je jeden důvod. Víceméně
řeknu důvod, který by nás více
přiblížil k daňovému standardu
ekonomického okolí, v němž bychom se
chtěli pohybovat.
Druhý důvod je důvod pragmatický.
Myslím si, že snížení této
horní hranice daňové sazby by nebylo fiskálně
nějak dramatické, naopak by podle mého názoru
mohlo pomoci přibrzdit inflaci, která - zdá
se - se rozvíjí trochu více, než činí
vládní odhad, tzn. toto opatření by
mohlo podržet růst cen kolem ročních
10 procent dynamiky.
Abych byl tedy přesný, hovořím k bodu
8 na str. 2 společné zprávy a doporučuji
nahradit číslovku 22 číslovkou 20.
Druhý návrh se vztahuje k dosti zde diskutované
příloze číslo 1. Dovolím si
přednést jeden rozšiřující
návrh do přílohy číslo 1. Myslím
si, že návrh, který plně splňuje
kritéria, s kterými je tato příloha
konstruována. Doporučuji tedy rozšířit
o novou položku takto:
Číslo celní zbožové nomenklatury
84-19-89-95, text po pomlčce: - pouze sterilizační
konventory pro likvidaci nemocničního odpadu.
Řekl jsem, že to odpovídá logice této
přílohy. Jedná se o zařízení,
která jsou nesporně ekologická zařízení,
která by odstranila různá provizoria u našich
nemocnic, spalovny, které zpravidla jsou předmětem
obecné kritiky nejen v blízkosti nemocnic, ale i
v širším okolí. To za prvé.
A druhý zcela logický důvod spočívá
v tom, že nemocniční zařízení
není plátcem daně z přidané
hodnoty, nemá tedy šanci si odpočítat
v jiných položkách daň z přidané
hodnoty a více méně tedy tato sazba pouze
prodražuje nákup těchto ekologických
zařízení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Josefu Hájkovi a s faktickou poznámkou
vystoupí místopředseda Jiří
Vlach.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji,
pane místopředsedo, zcela mimo téma, ale
přesto žádám o velkou pozornost zde
i v předsálí, protože asi bych měl
dneska vsadit nějakou loterii, protože jedna věc,
kterou jsem našel - a vyzývám majitele, kterému
by mohly brýle chybět - a jsou to brýle značky
Revert.
A druhá, ještě zajímavější
věc je klíček od automobilu značky
Volvo. Pokud by náhodou někomu scházel, tak
prosím, ať se u mne přihlásí.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Jsem rád, že náš parlament má svého
Davida Copperfielda, který tahá zajímavé
předměty z kapes a protože nikdo jiný
se nehlásí do rozpravy... Pan poslanec Wagner do
rozpravy ještě?... Ne, tak rozpravu končím
a dovolíte-li, myslím, že bychom měli
přerušit projednávání tohoto
bodu. (Poslanec Wagner se hlásí s tímtéž
návrhem) Ano, takže jsem rád, že jsem
vzácně zajedno s panem poslancem Wagnerem, takže
ve vzájemné shodě se společným
zpravodajem přerušuji projednávání
tohoto bodu. Věřím, že pozměňovací
návrhy, které zazněly, dostanou písemnou
podobu tak, abychom při hlasování je mohli
mít před sebou a tak aby se mohly stát případně
námětem pro jednání klubů.
Takže předpokládám, že není
námitek proti tomu, abychom přikročili k
dalšímu bodu, kterým je
Zákon měl sněmovní tisk 1676 a z pověření
vlády návrh zákona odůvodní
místopředseda vlády a ministr financí
pan Ivan Kočárník, takže mu dávám
slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Pane předsedo,
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, z pověření vlády předkládám
návrh novely zákona o spotřebních
daních.
Chtěl bych zdůraznit, že tento návrh
novely zahrnuje především legislativně
technické úpravy, které zjednodušují
správu daně, dále návrh na zrušení
nižších sazeb daně z piva vyráběného
v tzv. malých nezávislých pivovarech, dále
zvýšení sazby spotřební daně
z cigaret a nový způsob zdanění cigaret,
při kterém bude daň placena již při
nákupu tabákových nálepek.
Zahrnutí spotřební daně do ceny tabákových
nálepek může účinněji
bránit daňovým únikům. Vychází
se z toho, že výrobce nebo dovozce cigaret bude povinen
zaplatit spotřební daň nejdéle do
60 dnů od nákupu tabákových nálepek.
Navržený způsob zdanění cigaret
především eliminuje daňové úniky
v případě, kdy firma, která se označuje
za výrobce nebo dovozce cigaret, legálně
nakoupí tabákové nálepky a použije
je na pašované nezdaněné cigarety. Přitom
po nákupu zmizí a kontrolní orgány
nebo policie již viníka nevypátrají.
Aby se nezhoršily platební podmínky plátců
daně, je na druhé straně stanovena 60ti denní
lhůta, do které musí být tabákové
nálepky zaplaceny. Správce daně je oprávněn
u nových, neznámých či nejistých
subjektů vyžadovat pro poskytnutí daňového
úvěru bankovní záruku, která
zajistí výběr daně od ručitele
v případě, že plátce ve stanovené
lhůtě daň nezaplatí. Tím, že
spotřební daň bude zahrnuta do ceny tabákových
nálepek, se změní i legislativní postavení
plátce i správce daně. Správce daně
již nebude povinen předkládat daňová
přiznání, odvádět denní
zálohy apod. Tak se postup při správě
spotřební daně cigaret bude lišit od
postupu správy daně u ostatních vybraných
výrobků. Zejména zrušení povinnosti
odvádět denní zálohy znamená
značnou administrativní úlevu pro plátce
i správce daně. Z novely zákona vyplývá,
že u výrobce nebo dovozce cigaret, který nesplnil
povinnosti značení cigaret, bude za klíčový
moment považováno vyskladnění výrobku
či překročení hranic při dovozu
cigaret.
Způsob odvodu spotřební daně u cigaret,
ten, který je předmětem návrhu, uplatňuje
5 států Evropské unie už několik
desítek let s dobrými zkušenostmi.
Za vstřícný krok vůči daňovým
poplatníkům dále je třeba pokládat
v novele obsažené zrušení kategorie tzv.
"středních plátců daně",
to je plátců daně, kteří mají
měsíční daňovou povinnost vyšší
než 100 000 korun měsíčně a nižší
než 2 mil. korun měsíčně. Tito
plátci nebudou muset tak, jak tomu bylo dosud, odvádět
zálohy na daň jednou za měsíc.
Navíc se limit pro odvod denních záloh zvyšuje
na 5 mil. korun daňové povinnosti za měsíc.
Zvýšení spotřební daně
u cigaret o 9 haléřů na 1 kus, to je zhruba
o 2,20 Kč na krabičku včetně 22% sazby
daně z přidané hodnoty, by mělo zvýšit
příjmy státního rozpočtu zhruba
o 2 mld. korun.
Vážená Poslanecká sněmovno, doporučuji
vám, abyste návrh novely zákona o spotřebních
daních schválili. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Kočárníkovi a prosím,
aby se slova ujal společný zpravodaj výborů
pan poslanec Stanislav Pěnička a informoval nás
o jednáni ve výborech.
Poslanec Stanislav Pěnička: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, po
vyčerpávajícím slově pana ministra
jen stručně. Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 587/92 Sb., o spotřebních daních,
projednaly výbory hospodářský, zemědělský
a rozpočtový. Novela zahrnuje zjednodušení
administrativní náročnosti, zpřesňují
se některá legislativně technická
ustanovení a v některých návrzích
jde o zamezení daňových úniků,
jako je např. zahrnuti daně z cigaret do cen tabákových
nálepek.
Také nulová sazba daně u technických
benzinů je krok správným směrem a
jsem toho názoru, že řešení problémů
daňových úniků při používání
benzinu není v celoplošném zavedení
spotřební daně, ale v zavedení jasného
a přehledného systému evidence a kontroly
jejich použití.
Vážený pane předsedající,
končil bych. Prosím o otevření rozpravy
k novele o spotřebních daních, do které
bych se přihlásil jako první.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče,
respektuji vaše přání, ale jenom potud,
že vás mohu zařadit do pořadí
a v tuto chvíli máte pořadové číslo
5. Mám tady písemné přihlášky
některé staršího data než je dnešní
den. Zaznamenávám si vaši přihlášku
do rozpravy. Bohužel jednací řád neumožňuje,
aby společný zpravodaj se těšil nějakým
privilegiím.
Slovo dostane jako první poslanec Robert Kolář,
dále je přihlášen pan poslanec Recman,
Koháček, Mach a pěnička.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovolte,
abych přednesl pozměňovací návrh
k projednávanému tisku. Týká se původního
vládního návrhu, kde navrhuji v § 19
odst. 1 za slovy "motorové nafty" vypustit závorku
(vyjma bionafty), následuje čárka a vkládá
se slovo "bionafta".
Dále v § 19 odst. 3 zní: "Bionaftou se
pro účely tohoto zákona rozumí paliva
a maziva biologicky odbouratelné minimálně
z 90% za 21 dní podle mezinárodního testu
CECL 33-T-82, přičemž jednu ze složek
bionafty tvoří metylestery kyselin obsažených
v různých tucích a olejích.
Dále v § 22 se pod číselným kódem
nomenklatury celního sazebníku 3823 zavádí
nová podpoložka - bionafta ve smyslu § 19 odst.
3, sazba daně 0 Kč/T.
V podstatě jde o to, že pokud by byla schválena
novela zákona v té podobě, jak ji projednáváme,
tak by se výrazně zvýšila výrobní
cena bionafty asi na 17 Kč a mnou navrhované řešení
umožňuje, že bionafta se stane předmětem
spotřební daně se sazbou 0 a na základě
toho bude možno uplatňovat nárok na odpočet
u zdaněných surovin, které se používají
pro výrobu bionafty. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Robertovi Kolářovi a prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Recman.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající,
pane ministře, vážená sněmovno,
můj pozměňovací návrh se týká
bodu 19 sněmovního tisku 1676 na str. 4.
V tomto bodu je formulován návrh, podle kterého
je spotřební daň vrácena osobám
jiných států, které nemají
trvalý pobyt v tuzemsku a dále diplomatickým
misím, konsulátům a mezinárodním
organizacím.
Ministerstvo financí má stanovit způsob vrácení
daně vyhláškou, na jejímž základě
se bude vracet daň diplomatům a zároveň
nahradit současnou praxi, kdy diplomaté mohou nakupovat
bez daně pouze ve vybraných obchodech.
Vlastní text novely zákona však připouští
výklad, že vyhláška by mohla zavést
režim, kdy daň bude vrácena všem občanům
cizího státu za uskutečněné
nákupy zboží. To pravděpodobně
Ministerstvo financí ve smyslu důvodové zprávy
nezamýšlelo a nebylo by ani vhodné zvýhodnit
takto nákupy turistů. Jedná se o shodný
problém, který byl řešen a ošetřen
ve sněmovním tisku 1792, což je daň
z přidané hodnoty na str. 8 společné
zprávy. Jedná se o bod 64.
Navrhuji proto upravit obdobně i text bodu 19 sněmovního
tisku 1676 na str. 4, který by zněl takto: "19.
§ 12 odst. 3 zní:
"(3) Dan za uskutečněné nákupy
vybraných výrobků je vrácena
a) diplomatickým a zvláštním misím
a konsulárním úřadům cizích
států,
b) mezinárodním organizacím,
c) osobám jiných států, které
nemají v tuzemsku trvalý pobyt, které požívají
výsad a imunit podle mezinárodních smluv,
jimiž je Česká republika vázána.
18)"
Dále by pokračoval původní text, jak
je uvedeno ve sněmovním tisku 1676.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Recmanovi. Prosím, aby se slova ujal poslanec
Petr Koháček a připravil se Karel Mach.
Poslanec Petr Koháček: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, na minulé
plenární schůzi Poslanecké sněmovny
jsme požádali o stažení z programu minulé
schůze návrhu zákona, který jsme podali
s kolegou Paynem a který se týkal zvýhodnění
malých pivovarů, pokud jde o spotřební
daň.
Tento svůj návrh jsme pozastavili proto, že
jsme věděli, že na této schůzi
budeme projednávat identický návrh vlády,
která v širší novele navrhuje i to, co
jsme my navrhovali v novele užší, jednostranně
zaměřené.
Proto si dovoluji navrhnout vypustit ze společné
zprávy ustanovení, které se týká
bodů 3, 42 a 43 a článku II. Jinými
slovy, aby bylo úplně jasné, navrhuji vrátit
body 3, 42 a 43 a čl. II ve znění vládního
návrhu tak, aby bylo zvýhodnění malých
pivovarů z našeho zákona o spotřební
dani vypuštěno a pro všechny pivovary platily
stejné podmínky, aby byla zachována neutralita
této daně a nezvýhodňovala jedny podnikatele
proti druhým a nepůsobila nám i komplikace
při stanovování daně pro piva dovážená
ze zahraničí. Nedomnívám se, že
bych měl nyní svůj návrh více
a podrobněji zdůvodňovat, a proto jsem se
omezil na tato slova a věřím, že v tyto
dny bude sněmovna mému návrhu již příznivě
nakloněna. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Petru Koháčkovi, prosím, aby
se slova ujal poslanec Karel Mach, připraví se pan
poslanec Stanislav Pěnička.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane místopředsedo,
vážený pane vicepremiére, dámy
a pánové, chtěl bych v podstatě podpořit
návrh pana poslance Koláře. Chtěl
jsem o tom též hovořit, to znamená o
nutnosti úpravy předloženého textu z
hlediska výrobců bionafty konkurenceschopnosti na
trhu. Protože se mi zdá, že náš návrh
je propracovanější a je konzultován
ještě v odpoledních hodinách s ministrem
financí, tak si myslím, že jej předložíme
a bylo by asi na výboru nebo společném zpravodajovi,
aby řekl, který je kvalitnější
a přijmout ten, který je potřeba. Přesto
ho přečtu.
Dovolím si krátké zdůvodnění,
které nepadlo, a několik čísel. V
návrhu novely zákona o spotřebních
daních a ve společné zprávě
se odráží úmysl zabránit daňovým
únikům tím, že se zdaní polotovary
pro výrobu bionafty. Tento záměr je sice
správný, ale jeho důsledné uplatnění
by mohlo znamenat likvidaci i těch výrobců
bionafty, kteří se nezpronevěřili
původnímu záměru vyrábět
bionaftu ze skutečně přírodních
surovin, tj. z metylesteru řepkového oleje.
Proto bych navrhoval upravit definici bionafty tak, aby bylo stanoveno,
že bionafta musí obsahovat metylester řepkového
oleje.
Za druhé umožnit výrobcům klasické
bionafty udržet jejich daňové zvýhodnění
tak, aby bionafta i nadále byla konkurenceschopnou vůči
motorové naftě i při platnosti opatření,
které budou bránit daňovým únikům.
Podpořit omezení daňových úniků
tím, že Ministerstvo financí ve spolupráci
s Ministerstvem zemědělství bude vydávat
povolení pro výrobu bionafty a tak bude mít
jednoznačnou evidenci takových výrobců
a bude moci snáze uplatňovat kontrolu a jiná
opatření proti vzniku daňových úniků.
Navržené změny vládního návrhu
zákona zdokonalují systém boje proti daňovým
únikům a přitom respektují důvody,
pro které bionafta není zdaněna spotřební
daní.
Předložené pozměňovací
návrhy tak tvoří jeden celek. Proto doporučuji,
aby se o nich hlasovalo najednou, a ne postupně, podle
bodů.
Nyní předložím vlastní, konkrétní
pozměňovací návrhy.
V bodu 15 vládního návrhu zákona se
na konci připojuje tento text: "Při uplatněni
nároků na vrácení daně při
převzetí na sklad, plátce zdaněných
vybraných výrobků vstupujících
jako materiál do vyráběné bionafty,
podle § 19 odst. 3, je plátce povinen doložit
nárok na vrácení daně povolením
k výrobě bionafty, podle § 19 odst. 3, které
vydává Ministerstvo financí v dohodě
s Ministerstvem zemědělství."
Za druhé. V bodu 33 vládního návrhu
zákona se za slova "V § 19 odst. 1 " vkládají
slova "s výjimkou bionafty"; nahrazují
se slovy "bionafta" a za slova "lehké topné
oleje" se vkládá slovo "se". Poznámka.
Úvod k textu bodu 33 tedy bude znít takto: "V
§ 19 odst. 1 se slova (s výjimkou bionafty) nahrazuji
slovy "bionafta", "lehké topné oleje
se nahrazují".
Za třetí. Za bod 33 vládního návrhu
zákona se doplní nový bod 34, který
zní: "V § 19 odst. 3 se na konci připojuje
text "přičemž jednou ze složek bionafty
musí být metylestery kyselin obsažené
v různých tucích a olejích".
V bodu 36 vládního návrhu zákona se
na konci připojuje tento text: "V položkách
2710, 3403 a 3823 se ve sloupcích text a sazba doplňují
nové řádky: bionafta, ve smyslu § 19
odst. 30 Kč na tunu."
Za další. V článku 5 se za slova bodu
3 vkládají slova 15 a za slova 33 se vkládají
slova 34.
Ještě bych řekl několik prostých
čísel. V současné době čistá
bionafta bez DPH, cena se pohybuje 16 Kč za litr; s DPH
17 Kč za litr. Směs třetiny bionafty a 2
třetiny komponentů stojí bez DPH 11 Kč
a s DPH u čerpacích stanic 14 Kč pro maloodběr,
čerpačky a 12 Kč velkoodběr v cisternách
u větších spotřebitelů. Kdežto
u motorové nafty jsou ta čísla 12,30 a 11
- 12 Kč bez DPH a 15,30 - 16 u maloodběrů
a 13 a 14 u velkoodběrů.
Čistá bionafta bez spotřební daně
s 5% DPH je konkurenceschopná naftě motorové.
Bez těchto opatření je logické, že
by nikdo bionaftu nespotřebovával a také
by na ni nejezdil, protože to není důvodné.
Děkuji vám za pozornost. (Text samozřejmě
předám písemně.)