Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Kuchařovi. Prosím pana poslance Kačenku,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Exner.
Poslanec František Kačenka: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
já bych rád přednesl tři pozměňovací
návrhy. l když mám k zákonu více
výhrad, zejména pokud jde o zvýšený
počet různých kontrolních orgánů,
které nevidím jako vhodné řešení,
nebudu pozměňovací návrhy v tomto
směru předkládat.
Nyní k prvnímu pozměňovacímu
návrhu. Navrhuji vypustit bod 6 a nahradit jej novým
zněním. § 5 včetně nadpisu zní:
"§ 5 - Bezpečnost při prodeji výrobků
a poskytování služeb. Prodávající
musí prodávat zboží a poskytovat služby
bezpečně; zejména nesmí žádným
způsobem ohrozit život nebo zdraví spotřebitele
ani jiných osob."
Bude-li tento návrh přijat, je zároveň
třeba doplnit odkaz na § 5 v textu § 24 odstavec
1.
Odůvodnění: Vládní návrh
předpokládá vypuštění
§ 5 s ohledem na jeho obecnost. S tím lze souhlasit,
pokud jde o povinnost prodávat výrobky a poskytovat
služby řádným způsobem, nikoli
však pokud jde o aspekt bezpečnosti. Jde o oblast,
která není zcela pokryta ani předpisy o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci, ani ustanovením
o zákazu nabídky a prodeje nebezpečných
výrobků a nebezpečných služeb.
Přitom jen případů, kdy je v prostorách
provozoven určených pro styk se zákazníky
ohroženo zdraví spotřebitelů, ale zejména
dětí, které je doprovázejí,
je celá řada. Týká se to třeba
nebezpečného uložení nabízených
výrobků. Z tohoto hlediska je ustanovení
o bezpečnosti při prodeji výrobků
a poskytování služeb nezbytné. V tomto
pozměňovacím návrhu je to formulováno
tak, aby to bylo legislativně technicky slučitelné
se zněním § 6 navrženým ve společné
zpravodajské zprávě.
Druhý pozměňovací návrh se
týká bodu 21. V § 24 odstavec 5 navrhuji vypustit
první větu, která zní "V případech,
kde působí více orgánů uvedených
v § 23, ukládá pokutu ten, který zahájil
správní řízení jako první."
Odůvodnění: Stejné znění
obsahuje správní řád. Proto vidím
v tomto zákoně tuto větu jako duplicitní
a nadbytečnou.
Třetí pozměňovací návrh
se týká nového § 24. Za stávající
bod 21 navrhuji vložit nový bod, a to § 24 a),
který zní: "§ 24) - Tržní
řády. Obce mohou obecně závaznou vyhláškou
vydat tržní řády, v nichž upraví
se zřetelem na zájem ochrany spotřebitele
podmínky nabídky a prodeje zboží a poskytování
služeb mimo provozovny."
Odůvodnění: Problematika tržních
řádů je v právní praxi velice
živá. Při stávajícím znění
článku 26 Listiny základních práv
a svobod obce nemají pravomoc vydávat tržní
řády. Přitom potřeba úpravy
je často evidentní. Úprava nemůže
být řešena v živnostenském zákoně,
neboť se netýká jen živností. Zájem
ochrany spotřebitele vystupuje při prodeji zboží
mimo provozovny výrazně do popředí,
takže úprava v rámci zákona o ochraně
spotřebitele se zdá být příhodná.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kačenkovi a prosím pana poslance Exnera,
aby se ujal slova.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, pane
předsedající, pane ministře, dámy
a pánové, vítáme, že diskuse
týkající se zákona o ochraně
spotřebitele, která v některých svých
fázích směřovala přímo
ke zrušení tohoto zákona, nakonec vyústila
ve shodu vlády i dalších orgánů,
které se zabývají touto problematikou, např.
spotřebitelských organizací. Vyústila
v závěr, že přece jen je třeba
doplnit potřebná ustanovení bývalého
federálního zákona o ty části,
které dříve byly v kompetenci jen České
republiky, to znamená především o orgány,
které se mají zabývat problematikou spojenou
s ochranou spotřebitele, a o sankce, které mohou
být s nedodržováním zákona spojeny.
Předložený zákon, který nyní
projednáváme, má však dvě části.
Jedna část se týká této věci,
která je potřebná a která byla předpokládána
v původně přijatém federálním
zákoně, druhá část se však
dotýká úprav a změn těch částí
zákona, které údajně byly již
překonány.
Ve vystoupení pana ministra se konstatuje, že některé
z těchto věcí budou do budoucna upraveny
v jiných zákonných normách. Máme
s tímto postupem poměrně smutné zkušenosti
z jiných oblastí. Zrušíme určité
zákonné normy, avšak delší dobu
potom zůstává stav, kdy nová norma
není přijata a příslušná
oblast není regulována ani uspokojivě ani
relativně neuspokojivě, avšak přece.
V souladu s míněním celé řady
občanských sdružení, která se
zabývají ochranou spotřebitele, se domníváme,
že vypuštění některých částí
zákona je v současné době předčasné
a může případně být provedeno
v momentě, kdy příslušné nové
lepší zákonné úpravy budou přijaty.
V té souvislosti mi dovolte přednést pozměňovací
návrh. Souhlasím s pozměňovacím
návrhem předneseným panem poslancem Kuchařem
na vypuštění bodu 5 ze společné
zprávy i z tisku, avšak je třeba tento návrh
doplnit, což nebylo zatím provedeno, také ponecháním
§ 4 v odstavci 1 § 24. To znamená, že se
to dotýká také bodu 21 předloženého
návrhu zákona. Za vypuštění tohoto
bodu se postavil výbor petiční, pro lidská
práva a národnosti. Bod upravuje hygienické
podmínky prodeje výrobků a poskytování
služeb a kromě již uváděných
důvodů je právě závažné
ponechání § 4 v zákoně z toho
důvodu, že prostřednictvím zákona
společně s ostatními věcmi bude možné
ukládat sankce podle tohoto zákona při nedodržení
hygienických podmínek prodeje výrobků
a poskytování služeb.
Druhý pozměňovací návrh se
týká § 5, který už také
byl zmíněn a v jiné souvislosti se k němu
vyjádřil také pan poslanec Kačenka.
Pokud by byl akceptován návrh přednesený
panem poslancem Kuchařem na vypuštění
bodu 6, doplňuji k tomuto návrhu za sebe také
požadavek, aby v tom případě byl doplněn
§ 5 právě do odstavce jedna § 24 v bodě
21, který rovněž ze stejných důvodů
se týká možnosti uplatnit sankce při
nedodržování podmínek zabezpečení
prodeje výrobků a poskytování služeb.
Třetí pozměňovací návrh
se týká bodu 7. Navrhuji vypustit bod 7 ze společné
zprávy i z tisku a ponechat také § 6 v odstavci
1 § 24, což se dotýká bodu 21.
Tento požadavek byl podpořen dvěma výbory,
výborem petičním, pro lidská práva
a národnosti, výborem pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí
a je také jedním ze zásadních požadavků
Sdružení obrany spotřebitelů, které
byly poskytnuty poslaneckým klubům. l když
společná zpráva upravuje § 6 novým
způsobem, pokud jde o zákaz diskriminace spotřebitele,
nový text je zcela obecný.
Původní text je daleko jasnější,
jednoznačnější a specifikuje i z pohledu
spotřebitelů přesněji ty skutečnosti,
které by měly být předmětem
ochrany spotřebitele, kontrol a také případně
uplatňování sankcí.
Čtvrtý pozměňovací návrh
směřuje k bodu 10. Navrhuji vypustit ze společné
zprávy slova, která znějí: vypustit
slova "nebo Slovenskem".
Slovenský jazyk v návodech apod. je našim občanům
zcela přístupný a možnost použití
vyplývá z tradic i společné novodobé
historie. Jde také o uchování dosavadního
znění, které vyhovuje.
K bodu 10 směřuje také můj pátý
pozměňovací návrh. V § 11 doplnit
větu, která zní: "Označení
kvality, velikosti a způsobu zacházení s
výrobkem musí být provedeno způsobem
uznaným v České republice".
Jde o větu, která dnes v zákoně je,
nečiní potíže při použití
a zvyšuje záruky pro spotřebitele. Za tento
pozměňovací návrh se také postavil
výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti.
Šestý pozměňovací návrh
směřuje k bodu 14. Navrhuji bod 14 vypustit. Pokud
by nebyl přijat tento pozměňovací
návrh, navrhuji další variantu; bod 14 ve znění:
do § 19 odst. 3 se za slovo "přítomnost"
doplňují slova "nebo dosažitelnost".
Tuto změnu promítnout i do zbytku návrhu
zákona. Konkrétně se to týká
úpravy bodu 15.
Zdůvodnění. Za vypuštění
bodu 14 se postavil výbor petiční, pro lidská
práva a národnosti.
§ 19 odst. 3 v současné době upravuje
zvláštní problematiku týkající
se skupinových zájezdů. Jde o aktuální
problém, se kterým se setkáváme u
celé řady zvláště nevyvedených
zájezdů, především v zahraničí.
Není-li možné zajistit přítomnost
odpovědného pracovníka pro přijímání
reklamací a stížností po celou dobu
zájezdu, je jistě žádoucí z hlediska
ochrany spotřebitele, aby byla zajištěna alespoň
nepřetržitá dosažitelnost příslušného
pracovníka, aby bylo možné uplatnit reklamace,
stížnosti a požadavky a neopakovaly se skutečnosti
poměrně běžně známé
z celé řady případů z tisku,
že zájezd byl v určitých konfliktních
situacích opuštěn a účastníci
ponecháni na pospas vlastnímu zabezpečení
dalšího vyřešení své situace.
Za sedmé navrhuji, aby byl vypuštěn bod 18
a doplněn § 22 odst. 8 do odst. 1 § 24 pro možnost
uplatnění sankcí také k této
problematice.
Jedná se o problematiku úpravy mimořádných
regulačních opatření. V důvodové
zprávě se argumentuje vzácností možného
použití takových věcí a případně
nepoužití podobných zákonů také
v Evropské unii. Avšak je skutečností,
že podobná opatření ve vztahu k spotřebiteli
i k zajištění příslušných
služeb obecně nejsou dosud u nás upravena.
Zvláště není případně
možné uložit sankci za nedodržení
příslušných opatření nařízených
správními orgány v této oblasti na
základě dosud uvedených zmocnění.
Ponechání § 22 v zákoně odstraňuje
tyto nedostatky.
K bodu 21, jehož se týkají některé
změny, jsem hovořil v souvislosti s těmi
body, které by souběžně znamenaly úpravu
i bodu 21.
Dále navrhuji vypustit bod 22. V bodu 22 se to týká
ustanovení odst. 2 § 26 - oprávnění
sdružení spotřebitele. Oprávnění
sdružení spotřebitelů je velmi důležitý
prvek týkající se stavu demokratického
uplatňování práv občanů
v naší společnosti. § 26 v tomto odstavci
zakotvuje jedno ze základních práv spotřebitelů
- býti vyslyšen takovým způsobem, že
se mohou státi účastníky řízení,
která se týkají tvorby a kontroly plnění
státní politiky v oblasti ochrany spotřebitele.
Přimlouváme se za to, aby toto oprávnění
v zákoně zůstalo a pozice organizací
spotřebitelů nebyla v tomto smyslu zhoršována,
neboť hrají důležitou roli v této
oblasti. Bylo by všeobecně potřeba spíše
je podpořit, neboť situace spotřebitelů
v naší zemi není na uspokojivé úrovni,
což dokazují statistiky zabývající
se touto problematikou.
Poslední můj pozměňovací návrh
směřuje k článku III, kde navrhuji,
aby článek III byl z návrhu zákona
vypuštěn.
Tento článek ruší vyhlášku
výkupu prázdných lahví. Pokud společná
zpráva navrhuje, aby v zákoně zůstala
upravena otázka vratných obalů dosavadním
způsobem, potom tato vyhláška, byť je
už poměrně letitá, konkrétně
stanoví, jak se tato záležitost upravuje. Je
možné vyhlášku novelizovat, avšak
zrušit ji bez náhrady znamená omezení
možnosti použít příslušné
ustanovení zákona. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Exnerovi. Kdo se dál hlásí
do rozpravy? Pan kolega Vlček.
Poslanec Vlastimil Vlček: Já rovněž
předkládám tento pozměňovací
návrh. Je to vlastně vzhledem k společné
zprávě jakási forma negace negace. Je to
k bodu 1 2. Navrhuji vypustit § 18.
Pro rekapitulaci bych uvedl následující.
Vládní návrh vlastně vypouští
§ 18. Společná zpráva naopak opět
vkládá § 18. Já vůči společné
zprávě navrhuji vypustit § 18 a ostatní
body přečíslovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vlčkovi. Kdo se dál hlásí
do rozpravy? (Nikdo.) Rozpravu končím, vzhledem
k tomu, že se do ní nikdo nehlásí.
Dávám slovo panu poslanci Šumanovi, který
se hlásí s procedurálním návrhem.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážené
dámy a vážení pánové,
doporučuji v tomto okamžiku bod přerušit,
rozdat nám všem pozměňovací návrhy
napsané a v klubech projednat před hlasováním
o zákonu. Samozřejmě, že ponechávám
na vůli panu ministrovi, zda se chce vyjádřit
teď a nebo až před zahájením hlasování.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Myslím si, že o tom návrhu nemusím dávat
hlasovat. Stalo se dobrým zvykem, že takové
žádosti bývá vyhověno.
Nyní se chci zeptat pana ministra, zda si přeje
vyjádřit se teď k obsahu rozpravy. Je tomu
tak. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Pane předsedající, pane
předsedo, dámy a pánové, přece
jen se pokusím reagovat na vystoupení, která
zde zazněla, a to především z toho důvodu,
že se domnívám, že jakkoliv především
ze strany pana poslance Exnera - zde byla celá řada,
sedmi či osmi, jestli se nemýlím, pozměňovacích
návrhů, všechny jsem si je zapsal, jeho vystoupení
de facto je jednolitým pokusem vrátit zákon
proti duchu této novely, která je dnes parlamentu
vládou předkládána.
V tomto směru bych si dovolil hodnotit i dva první
pozměňovací návrhy pana poslance Kuchaře,
které se týkají v podstatě obnovení
paragrafu 4 a 5, přičemž vlastně téhož
se týkají první dva návrhy, které
přednesl pan poslanec Exner, i když v trochu pozměňující
podobě. Chtěl bych konstatovat, že § 4
a § 5, jak jsou v původním federálním
návrhu zákona, mají do určité
míry deklaratorní charakter. Myslím, že
diskuse i zkušenosti, které vyplývají
z dvouletého uplatňování tohoto zákona,
ukazují, že není nutné, aby v zákonu
byly ponechány.
Co se týče návrhu pana poslance Kačenky:
První jeho návrh se vlastně rovněž
týká § 5. Dovolím si poskytnout stanovisko
i k jím navržené verzi v podstatě stejné,
jako jsem řekl k návrhům pánů
poslanců Exnera a Kuchaře.
Co se týče druhého a třetího
návrhu, to znamená vztah ke správním
řádům a některé další
skutečnosti, chtěl bych především
k § 24 odst. 5 upozornit, že správní řád
obsahuje v § 7 odst. 5 následující úpravu:
"Je-li místně příslušných
několik správních orgánů, koná
řízení správní orgán,
který řízení zahájil první,
pokud se příslušné orgány nedohodly
jinak." Tato úprava je podle našeho vyhodnocení
od vládního návrhu odlišná v
tom, že připouští, aby se příslušné
orgány dohodly jinak. Navíc otázku vztahu
ke správnímu řádu řeší
§ 28 návrhu, kde je řečeno, že
není-li v návrhu zákona o ochraně
spotřebitele řečeno jinak, platí pro
řízení podle § 23 a) a § 24 správní
řád. Z tohoto důvodu si rovněž
dovolím vyjádřit nesouhlas s návrhem
pana poslance Kačenky.
K dalším návrhům pana poslance Exnera:
Znovu musím upozornit, že skutečně to
je věc, kterou bych si dovolil odmítnout en bloc,
neboť všechno to jsou návrhy, ať se to týká
§ 11 - označení kvality, ať se to týká
§ 14 - vypustit některé věci a navíc
doplnit otázky dosažitelnosti následnou úpravou,
ať se to týká skupinových zájezdů,
kde je myslím jednoznačný konsenzus, že
toto ustanovení bylo neefektivní a zcela zbytečné.
S tím souvisí i mé stanovisko k úpravě
mimořádných regulačních opatření,
tedy snaha vypustit bod 18, tedy doplnit § 22 odst. 8. Skutečně
platí, že jednak v současné době
je to pokryto již existujícími mechanismy v
naší administrativě, jednak se zde připravují
v tomto směru komplexní právní normy.
Vypustit čl. III - to je návaznost na to, zda bude
či nebude § 18. Zde závěry legislativců
jsou jednoznačné. V každém případě,
ať bude či nebude § 1 8, je možno čl.
III - tedy příslušnou normu z roku 1953 - vypustit.
Závěrem mi dovolte k problematice zálohovaných
vratných obalů. Myslím si, že jak jsem
zhodnotil pozměňovací návrhy, je to
asi jediná věc, která představuje
problém k posouzení a problém k diskusi -
aspoň z pohledu vládního návrhu a
předkladatele - protože - opakuji - všechny ostatní
pozměňovací návrhy posouvají
smysl novely zpět k původní dikci a logice
federálního zákona.
Co se týče vratných zálohovaných
obalů, dovolil bych si znovu prezentovat stanovisko předkladatele
a vlády, které - jak známo - směřuje
k vypuštění § 18. Domníváme
se, že situace ve výkupu zálohovaných
obalů se postupně zklidnila. Jejich oběh
nyní funguje mnohem uspokojivěji, než to bylo.
Myslím, že i zde se projevuje určitý
rozvoj konkurenčního prostředí, a
to i přesto, že za neplnění této
zákonem stanovené povinnosti nebylo možno dosud
ukládat pokuty. Chtěl bych zdůraznit, že
přístup k tomuto problému je věcí
podnikatelského záměru prodávajícího.
Dále kupující má vzhledem k již
dosti rozvinutému konkurenčnímu prostředí
v oblasti obchodu možnost volby mezi jednotlivými
prodávajícími. Dále víme, že
ve vztazích mezi výrobci a prodávajícími
nejsou dosud využívány všechny možnosti
k řešení tohoto problému na základě
smluv.
Následný dozorový systém bude orientován
především na dohled nad zásadními
problémy, které souvisejí s bezpečností
spotřebitele a ochrany jeho zdraví, nikoliv aby
jeho kapacity byly zatěžovány kontrolami výkupu
lahví. Navíc z hlediska transparentnosti našeho
stávajícího právního řádu
je skutečně otázka, zda tato problematika
je otázkou, která by měla být stanovena
v zákoně v podobě povinnosti.
I na základě srovnání s jinými
zeměmi není ve vyspělých zemích
obvyklé řešit tuto problematiku zákonem,
nýbrž profesní sdružení když
tak řeší tyto otázky svými kodexy,
kdy zavazují obchodníky k serióznímu
chování.
Ještě jednou, pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi, abych znovu zopakoval, že stanovisko předkladatele
k pozměňovacím návrhům je negativní
z toho důvodu, který jsem uvedl. Dovolil jsem si
při této příležitosti rovněž
udělat přehled některých argumentů,
který nás vede k tomu, že v návrhu je
zařazeno i vypuštění § 18 týkající
se zálohovaných vratných obalů. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Nyní se chystám vyhovět
žádosti, kterou přednesl pan poslanec Šuman.
Hlásí se pan poslanec Kačenka s faktickou
poznámkou.
Poslanec František Kačenka: (Mimo mikrofon.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Kačenka upozorňuje na to, že v závěrečném
slově se pan ministr nezmínil k návrhu k
§ 24 a). Pan ministr opáčil, že nesouhlasí
a že to zřejmě patřilo do souhrnného
opatření, kdy uváděl, že nemůže
přednesené návrhy podpořit.
Dámy a pánové, přerušuji v tomto
okamžiku projednávání tohoto bodu. Děkuji
až na další společnému zpravodaji
a panu ministrovi Dlouhému. Aparát zajistí
ve spolupráci se zpravodajem rozmnožení a následné
rozdání všem poslancům pozměňovacích
návrhů. Pak se rozhodneme, zda kluby budou chtít
využít nějaké přestávky
k poradě nad těmito podklady. Pak teprve přistoupíme
k hlasování o pozměňovacích
návrzích a zákonu jako celku.
Dalším bodem našeho pořadu je
Dopis pana prezidenta s jeho odůvodněním
nesouhlasu byl předán prostřednictvím
politického grémia poslaneckým klubům
spolu se zákonem, stejně jako prohlášení
pana prezidenta, která v této věci učinil
v rozhlase, vám všem byl na lavice rozdán.
Byl vám také rozdán dopis pana prezidenta.
Než začneme jednat, připomínám,
že podle čl. 50 Ústavy České
republiky má prezident republiky právo vrátit
přijatý zákon s odůvodněním,
přičemž o vráceném zákonu
hlasuje Poslanecká sněmovna znovu.
Pozměňovací návrhy nejsou přípustné,
pokud Poslanecká sněmovna setrvá na vráceném
zákonu nadpoloviční většinou
všech poslanců, to znamená nejméně
101 hlasem, zákon se vyhlásí. Jinak platí,
že zákon nebyl přijat. Rozprava není
vyloučena, ale není možné žádným
způsobem zákon měnit novými návrhy.
To jen taková rekapitulace.
Nyní již přistoupíme k projednávání
tohoto bodu. Otevírám rozpravu, do které
zatím není písemně nikdo přihlášen.
Situace se prudce změnila, přihlásil se pan
poslanec Janeček, kterého prosím, aby se
ujal slova. Připraví se pan poslanec Gjurič.
Poslanec Josef Janeček: Vážení
kolegové a kolegyně, pan prezident vrátil
návrh zákona o ocenění některých
odbojářů s odůvodněním,
že se jedná o zákon nespravedlivý. Musím
říci, že námitky pana prezidenta se
velice podrobně diskutovaly již pro projednávání
v jednotlivých výborech. Znovu bych chtěl
připomenout, že smyslem návrhu tohoto zákona
bylo ocenit ty odbojáře, kteří zůstali
myšlence demokracie věrni, a to až do 50. výročí
ukončení 2. světové války v
Evropě. Tedy do onoho data, kdy se tito stoupenci demokracie
poprvé v životě dočkali kulatého
výročí oslav těch ideálů,
za které bojovali. Představa, že má
být oceněn každý, není obsažena
ani v onom základním zákoně, který
se týkal odbojářů, to je v zákoně
255/1946. Je zde vyjmenována celá řada politických,
ale i hospodářských institucí, které
tvoří zákonnou překážku
pro toho, kdo jinak bezpochyby odbojářem byl a odbojovou
činnost prováděl.
Krom těchto institucí se v tomto zákoně
říká - a to bych chtěl zvláště
podtrhnout a zvláště zdůraznit - že
vlastnosti odbojáře nemůže nabýt
osoba, která se projevila - cituji - "jako osoba protidemokratická".
Je proto naprosto zřejmé, že již tehdejší
zákonodárce pokládal za nezbytné zdůraznit,
že odboj vedený z jiných než prodemokratických
pohnutek znamená jinou hodnotu než tu, kterou chce
zákonodárce ocenit. Domnívám se, že
i tento parlament měl na mysli odbojáře,
kteří zůstali myšlence demokracie věrni,
když je ve svém usnesení č. 651 ze dne
20. dubna tohoto roku označuje za mravní páteř
národa.
Nemohu uvěřit tomu, že by se parlament tohoto
státu domníval, že mravní páteř
tohoto národa je tvořena milicionáři
a příslušníky StB. Nevím, co
si myslet o situaci, kdy Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky svým usnesením č.
599 z 9. února tohoto roku vyjádřila účast
našim spoluobčanům odvlečeným
hned po válce do Sovětského svazu, a situaci,
kdy bychom naprosto volně nechali možnost, že
ti, kteří se na těchto věcech podíleli,
budou vyznamenáni jako pilíř demokracie.
Nevím, co si myslet o situaci, kdy jsme se jako poslanci
s kolegou Gjuričem zúčastnili otevření
upraveného ďáblického hřbitova,
kde jsou dlouhé řady hrobů obětí,
ve kterých jsou pochovány oběti komunistické
zvůle, když víme, že mezi oceněnými
by byli i ti, kteří tyto věci prováděli.
Chápu radost některých politických
subjektů, které tvrdí v rámci své
dialektiky že komunismus je vlastně forma demokracie,
přičemž přijetí tohoto zákona
v oné všeobjímající formě
by jim dávalo značnou oporu. Jestliže totiž
zákonodárce již v roce 1946, tedy zákonodárce
s naprosto přesnou znalostí věcí a
souvislostí, a řekl bych i s určitou nadčasovostí
rozhodl, že ono osvědčení nemá
být dáno osobě protidemokratické a
jestliže by poté tento zákonodárný
sbor rozhodl a zvláště poděkoval i těm
odbojářům, kteří se stali příslušníky
StB a Lidových milicí, zřejmě by to
nemohlo být chápáno jinak, nežli že
toto jsou opory demokracie a že tyto složky ve smyslu
usnesení č. 651 jsou mravní páteří
národa a že tedy i režim o tyto složky se
opírající by zřejmě nemohl
být jiný než demokratický.
To je důvod, proč jsem upozorňoval na skutečnost,
že kdybychom toto gesto chtěli formulovat jako cosi,
čím poděkujeme bez rozdílu všem,
kdo se odboje zúčastnili, museli bychom zřejmě
navrhnout novelu zákona 255 z roku 1946 s tím, aby
byly vypuštěny všechny zákonné
překážky pro udělování
osvědčení. Takovouto úpravu však
nikdo, ani pan prezident, nenavrhl. Údajně největším
právním problémem je skutečnost, že
zákon říká, že nemá být
oceněn ten, kdo se podílel na potlačování
demokratických principů, neboť údajně
nikdo neví, co se tím míní.
Rád bych znovu upozornil, že je to v podstatě
převzatý termín z onoho zákona 255/1946.
Je tedy s podivem, že velice dobře víme a dokážeme
i dnes posoudit, kdo je to osoba protidemokratická před
rokem 1945, ale nevíme, kdo se podílel na potlačování
demokratických principů po roce 1948, i když
se jedná o obsahově totožné pojmy. Chápu,
že dědicové myšlenek internacionální
diktatury budou prosazovat, aby byli oceněni zvláště
jejich hrdinové. Nemyslím si však, že
je to něco, co by měl demokratický parlament
přijmout. Stejný názor na celou problematiku
má nejen Konfederace politických vězňů,
ale i ti, kteří jsou tak často citováni
- Sdružení československých zahraničních
letců, tedy těch, kteří mají
obrovský podíl na skutečnosti, že mohlo
být po válce obnoveno Československo, těch,
kteří naši vlast proslavili ve válečných
bitvách nezapomenutelným způsobem, ale i
těch, kteří byli vystaveni neuvěřitelným
perzekucím nové totality. Mohu říci,
že je velkým zklamáním pro mnohé
odbojáře, když se na sklonku svého života
dozví, že jejich přínos demokracii,
jejich morální hodnota je stejná jako těch,
kdo naplňovali myšlenky Stalina, Gottwalda či
Fierlingera. Proto považuji za nezbytné potvrdit zákon
v původním znění. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Janečkovi. Prosím pana poslance Gjuriče,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Soural.