Poslanec Otakar Vychodil: Děkuji, pane předsedo,
doufám, že mi bude ctěnými kolegy umožněno
přednést zpravodajskou zprávu.
Jak pan předkladatel řekl, smlouva, která
je jím předkládána, prakticky ruší
smlouvu z roku 1975, která je poněkud, mírně
řečeno, archaická. Myslím si, že
Finsko je ze severských zemí naším výrazným
partnerem a je nutné narovnat s ním vztahy na současnou
úroveň. Doufám pro vaši informaci pouze
v to, že tuto smlouvu na svých zasedáních
projednaly výbory rozpočtový a zahraniční,
oba se vyjádřily kladně, tedy v její
prospěch. Doporučuji sněmovně i za
sebe, aby s ní vyslovila souhlas. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodaji poslanci Otakaru Vychodilovi a otevírám
rozpravu. Nikdo se do ní nepřihlásil písemně,
dávám příležitost vaší
přihlášce z místa. Ale protože
nevidím, že by se někdo hlásil, rozpravu
uzavírám. Táži se pana místopředsedy
vlády a ministra financí, zda si přeje ještě
něco před hlasováním dodat. Předpokládám,
že ani pan společný zpravodaj nezapomněl
nic, co považoval za nutné uvést. (Ne.) Oznamuji
vám tedy, že jsem vás v tuto chvíli
odhlásil, a prosím, abyste se nově registrovali
svými magnetickými kartami, protože počet
přítomných ve sněmovně se prokazatelně
změnil.
Budeme hlasovat o tomto návrhu usnesení:
Poslanecká sněmovna souhlasí se Smlouvou
mezi Českou republikou a Republikou Finska o zamezení
dvojího zdanění a zabránění
daňovému úniku v oboru daní z příjmu,
podepsanou v Praze dne 2. prosince 1994, podle sněmovního
tisku 1426.
18. hlasování na této schůzi.
Kdo podporujete předložený návrh usnesení,
stiskněte prosím tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
18. hlasování skončilo.
Ze 132 přítomných bylo 124 pro, nikdo proti,
6 se zdrželo, 2 nehlasovali. Usnesení bylo přijato.
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a ministru financí i panu společnému zpravodajovi
a postoupíme k dalšímu bodu schváleného
pořadu.
Je to
Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk
1473 a z pověření vlády jej odůvodní
opět místopředseda vlády a ministr
financí pan Ivan Kočárník. Pane místopředsedo,
prosím, abyste se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, dovolte mi, abych stručně odůvodnil
novelu zákona o stavebním spoření
a státní podpoře stavebního spoření.
Chtěl bych zdůraznit v úvodu, že stavební
spoření vzniklo na základě návrhu
zákona, který nabyl účinnosti v únoru
1993. Od zahájení činnosti prvních
dvou stavebních spořitelen v září
1993 byl o stavební spoření velký
zájem. K 31. 12. 1993 bylo ve čtyřech stavebních
spořitelnách uzavřeno celkem 206 tisíc
smluv. Dnes mohou občané uzavírat smlouvy
o stavebním spoření již u šesti
stavebních spořitelen. Ke konci loňského
roku bylo uzavřeno celkem 642 tisíc smluv. Vklady
účastníků stavebního spoření
v šesti stavebních spořitelnách dosáhly
k 31. 12. 1994 více než 6 mld. korun. V roce 1994
se na státních podporách vyplatilo 268 mil.
korun a v roce 1995 bude stavebním spořitelnám
vyplacena částka vyšší než
1 mld. Kč a odhadujeme, že v roce 1996 bude vyplaceno
stavebním spořitelnám formou státní
podpory více než 2 mld. korun.
Uvedená čísla svědčí
jednoznačně o tom, že stavební spoření
velmi rychle zaujalo důležité místo
v nabídce možností spoření poskytovaných
našimi bankami. Návrh novely zákona, který
máte před sebou, vychází z praktických
zkušeností, které máme s jeho uplatňováním
po jeho více než ročním působení
v ekonomice. Ukázalo se, že stávající
zákon má jednak některé drobné
nedostatky, které má navrhovaná novela odstranit,
a dále, že je třeba zákon o některá
ustanovení doplnit. Novela obsahuje následující
nejdůležitější změny:
Především jde o zpřesnění
a doplnění některých ustanovení,
týkajících se účastníka
stavebního spoření, jeho přesné
identifikace, zejména pokud jde o přechod jeho práv
a závazků.
Za druhé jde o rozšíření možností
stát se účastníkem stavebního
spoření pro právnické osoby. Tyto
osoby mají možnost spořit, avšak bez nároku
na státní podporu.
Za třetí jde o rozšíření
povolených aktivit stavebních spořitelen,
například možnost podílet se majetkově
na jiné stavební spořitelně a nabývat
nemovitostí v souvislosti s výkonem svých
činností, a to zamezení ztrát z úvěrů
zajištěných těmito nemovitostmi.
Konečně za čtvrté jde o úpravu
výplaty státní podpory, kde se řeší
problémy, týkající se zejména
předávaných údajů o účastnících
stavebního spoření.
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, páni poslanci, i když
navrhovaná novela zákona o stavebním spoření
a jeho podpoře nepředstavuje zásadní
změnu, je podle mého názoru tato novela nutná
a přispěje k zefektivnění fungování
stavebního spoření. Doporučuji vám
tuto novelu ke schválení. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru financí. Prosím, aby společnou
zprávu výborů, kterou jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 1625, uvedl společný
zpravodaj výborů Poslanecké sněmovny
pan poslanec Richard Mandelík. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Richard Mandelík: Pane předsedo,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, tento návrh zákona
projednaly výbory ústavně právní,
rozpočtový, hospodářský a zemědělský.
Všechny jej projednaly souhlasně a doporučily
vládní návrh zákona ke schválení.
Každý z těchto výborů přijal
pozměňující návrhy a při
poradě zpravodajů byla většina z nich
zapracována do společné zprávy. Omezím
se jen na stručnou zpravodajskou zprávu. Považuji
za nutné pochválit vládu, protože tato
novela je velmi kvalitní a zákon, který umožnil
úspěšný rozvoj stavebního spoření,
přispívá směrem správným.
Výbory se také podílely na zlepšení
předlohy a mně nezbývá, než vám
doporučit, abyste návrh zákona přijali
ve znění společné zprávy. Předesílám
ještě, že budu mít čtyři
pozměňovací návrhy.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodajovi poslanci Richardu Mandelíkovi a otevírám
k tomuto bodu rozpravu. Přihlásili se do ní
zatím páni poslanci Jan Bláha, Svatomír
Recman a Oldřich Vrcha. Dávám přednost
panu poslanci Bláhovi, který ohlašuje pozměňovací
návrh, zatímco pan poslanec Recman nikoliv.
Slovo má tedy pan poslanec Jan Bláha, připraví
se pan poslanec Svatomír Recman.
Poslanec Jan Bláha: Pane předsedo, páni
ministři, vážené kolegyně, kolegové,
dovolím si po svém projevu přednést
jeden pozměňovací návrh, který
se týká této novely zákona. Zároveň
mi dovolte říci něco trochu obecně,
neboť na pořadu je tento zákon a po něm
následuje zákon další, který
se dokonce v určitých předpokladech na tento
zákon odvolává. Zároveň si
dovolím na závěr navrhnout usnesení
pro Poslaneckou sněmovnu.
Dnes projednáváme novelu zákona o stavebním
spoření a zároveň nás očekává
i tzv. zákon o dluhopisech a hypotečních
půjčkách. Domnívám se, že
jedno mají společné nejen ve zdůvodněních
stran vlády, ale především, je to otázka
získání bytu koupí nebo spořením
a zároveň je to otázka budoucího bydlení.
Skutečně pojem budoucí, protože se domnívám,
že do této doby nikdo neví, co vlastně
bude. Dříve bylo v tomto smyslu naznačeno
v našem tisku a dokonce použito slov paní kolegyně
Buzkové něco o existenci vládní bytové
antikoncepce. Myslím si, že přes snahy, které
jsou teď předkládány vládou,
je to ještě horší a vlastně jde
o určitou vládní sterilitu v oblasti bytové
politiky. Neboť bytová politika, o kterou jde, není
otázka jednoho či dvou zákonů dané
sněmovně k projednávání, ale
celé uzavřené koncepce. Ta sice byla předložena
v roce 1990 a 1991 minulou vládou, ale tato vláda
takový materiál do dnešního dne - pokud
je mi známo - nepředložila. Pouze dílčí
kroky, a to na podzim loňského roku a minulý
týden v hospodářském výboru
některé další dílčí
postupy.
Musím se proto právem ptát, když máme
před sebou zákon, který máme schválit
a který je sice poněkud důsledněji
řešen, a následně nás očekává
další zákon o hypotékách, zdali
skutečně pomáhají řešit
bytovou politiku v této zemi. Musím se zároveň
zeptat komu a pro koho jsou, komu ji budou řešit a
komu ne. Jak už jsem se zmínil, některé
materiály předložené alespoň
bytové komisi při hospodářském
výboru tomu nenasvědčují. Já
si totiž, páni kolegové, těžko
umím představit dneska běžnou mladou
rodinu, která chce bydlet a může, před
kterou teď například leží nabídka
a ona se jen rozhodne. Ve skutečnosti, a to bez pohádek
a bez snů lze snad jen doporučit: Pokud nemáte
velice bohaté příbuzné, nebo vlastní
značný příjem, jste bez šance.
Tak já vnímám stávající
politiku vlády. Takže asi nezbývá než
říci "mladí a nemajetní, nežeňte
se a nemnožte se, když na to není, je to váš
problém, neboť byt je zboží trhu jako
každé jiné", jak jsem se dozvěděl
v jednom z nedávných pořadů televize.
Bude zákon o hypotékách a je zde novela zákona
o stavebním spoření, ale kde je v téže
souvislosti, ve stejné časové křivce
např. podpora výstavby nájemních bytů
pro ty, co nekoupí, co nemohou šetřit a co
si později nemohou pořídit byt do svého
vlastnictví.
Asi si o tom budeme muset ještě dlouho nechat zdát,
přestože se to týká poloviny lidí.
Zdůrazňuji - poloviny lidí v této
republice. Tak trochu mi to připomíná kroky
jisté revoluce v jisté nejmenované zemi,
kterou dokonce nazývali kulturní. Jejím výsledkem
byly úpravy a snahy o zamezení porodnosti. Možná
je to moderní trend v některých státech,
možná se hodí i pro naši republiku. Já
asi osobně patřím mezi ty neznalé.
Navíc mám tři děti. Nevím však,
co na to někteří páni ministři.
Mám asi ještě jednu smůlu - chodím
často a pravidelně po mnoha obcích a městech,
mezi obyčejnými občany a myslím si,
že si umím udělat obrázek o jejich finančních
možnostech. Při posuzování každého
jednotlivého zákona není možné
se dívat jen na ten jediný, protože tu chybí
skutečná koncepce postupných kroků
a časových vazeb mezi nimi, které ukáží,
jaké možnosti vlastně obyčejný
člověk má. A těch obyčejných
podle stejného materiálu vlády je v této
zemi patrně 95%.
Už vůbec se nedíváme při schvalování
těchto zákonů na takovou maličkost,
jako jsou např. ostatní životní náklady,
které neustále stoupají. Navíc statistika
dokazuje, že běžná rodina vlastně
v dané chvíli nic neušetří, že
už 36% obyvatel má problémy s dostatkem peněz
na potraviny. V příjmové skupině 16
až 18 tis. Kč měsíčně
na rodinu vychází zhruba úspora v úrovni
8%, to znamená maximálně tak právě
na toto zmiňované stavební spoření.
Tato novela a tento zákon má být jedním
ze základních dvou možností, jak si
pořídit byt. Podle čeho a kdo tedy má
možnost získat další finanční
prostředky?
Nebudu se zmiňovat o tom, co řekl pan ministr k
tomuto zákonu, protože ho popsal celkem přesně.
Řekl, co bylo snahou vlády. Já se ptám,
jestli v případě některých
zpřísnění a upřesnění
této novely nemohla alespoň v tomto konkrétním
zákoně být úprava, která by
řešila skutečnou podporu. Domnívám
se, že otázka příspěvku v §
10 by mohla být zohledněna. Proto navrhuji konkrétní
pozměňovací návrh.
Nové znění § 10 odst. 2 zákona
96/1993 Sb.: "Poskytovaná záloha státní
podpory činí 30% z ročně uspořené
částky, maximálně však z částky
18 000 korun."
Myslím, že kdysi tato sněmovna schválila,
že přebytek minulého rozpočtu by měl
být uvolněn do oblasti politiky bydlení.
Myslím, že se hovořilo o částce
až 1,5 mld. korun a myslím, že z této
částky lze tyto náklady pokrýt. V
této souvislosti bych samozřejmě rád
upozornil na to, co nás za chvíli, až tento
návrh bude projednáván, čeká,
a to je právě souvislost se zákonem příštím,
se zákonem o dluhopisech. Jak už jsem řekl,
on se skutečně i na toto spoření odvolává.
Vláda dokonce zvažuje, že právě
na ty, kteří nemají momentálně
finanční hotovost, se bude vztahovat toto spoření.
Musím se zeptat, kde na to lidé vezmou a kdo vlastně,
neboť zákon o dluhopisech, o kterém budeme
vzápětí jednat, měl být připraven
mnohem dříve, a to v době, kdy se schvaloval
zákon o prodeji bytů a nebytových prostor.
Již tehdy se předpokládalo, že hypotéky
budou moci být i na koupi stávajících
bytů, což dnes není pravdou. Dozvídáme
se, že se bude týkat jen 60% ceny budoucí nemovitosti
a zbytek patrně získáme právě
zmiňovaným stavebním spořením.
Když si toto všechno - i ev. šestiprocentní
úrokové sazby - spočteme, tak ani ta rodina,
která je citována, tedy těch 5%, při
příjmu rodiny 17 500 Kč to prostě
vzhledem k ostatním nákladům nepořídí
a nebude tu šanci mít. To znamená, že
to nebude ani těch 5% obyvatel, ale podstatně méně.
Stačí prostě počítat a stačí
se podívat do konkrétních navrhovaných
tabulek a odvolávek k nim.
Domnívám se, že v budoucím zákoně
dokonce ani nejde o hypotéky, ale o jakýsi další
druh spoření, neboť nám umožní,
že banky - jestli to tak zůstane - budou chtít
ručení jen nemovitostí, či-li jiným
majetkem. Myslím si, že takto by hypotéční
zákon stavěn být neměl, že by
měl být postaven výrazně na budoucí
nemovitost.
Dovolím si poznamenat - samozřejmě až
při budoucím zákoně - že je tam
daleko více problémů, které se dotýkají
bohužel obou dvou. Proč se o tom zmiňuji? Vážené
kolegyně a kolegové, měli bychom se vážně
zamyslet nad jednou věcí, o kterou jsme kdysi vládu
žádali. Totéž bylo požadováno
v bytové komisi při hospodářském
výboru. Některé vstupy byly požadovány
i v rámci posledního a předposledního
jednání. Jde o to, aby nedocházelo nadále
k tomu, že postupným a dovolím si říci
"salámovým" způsobem budeme projednávat
jednotlivé novely a zákony, které se týkají
bydlení a bytové politiky, kterou bychom snad rádi
měli. Měli bychom schválit usnesení
a požádat vládu v tomto textu: "Poslanecká
sněmovna žádá vládu o předložení
koncepce bytové politiky, harmonogramu prací a postupů
a legislativního plánu na rok 1995 a do konce volebního
období, týkajícího se bytové
politiky." Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Bláhovi. Zvu k řečništi dalšího
přihlášeného, pana Svatomíra
Recmana. Další písemné přihlášky
nemám. Předpokládám, že pan poslanec
Oldřich Vrcha chce mluvit až k dalšímu
bodu. Je tomu tak. Prosím, pane poslanče, máte
slovo. Poté bude hovořit pan poslanec Richard Mandelík.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo,
členové vlády, kolegyně a kolegové,
projednáváme dnes dvě novely zákonů,
které by měly přispět k zastavení
poklesu a stagnace forem bydlení, a to novelu zákona
o státní podpoře stavebního spoření,
vzniku hypotéčního bankovnictví a
z nich vyplývající novely dalších
zákonů, jak jsou uvedeny v tiscích 1472 a
1473. Jsem si vědom toho, že to jsou jen dílčí
úpravy, neboť do dnešního dne nebyl zpracován
a předložen Poslanecké sněmovně
koncepční materiál o bytové politice
státu, který je podle mých informací
společně připravován Ministerstvem
hospodářství, Ministerstvem financí
a Ministerstvem práce a sociálních věcí
a po kterém volají nejen opoziční
poslanci, ale stále častěji i široká
veřejnost.
Pan ministr Dyba o některých dílčích
aspektech bytové politiky hovořil z tohoto místa
na schůzi Poslanecké sněmovny 24. března
1994, tedy více než před rokem.
Chtěl bych se proto buď předkladatele nebo
pana ministra Dyby zeptat, jestli uvedená ministerstva
nebo Ministerstvo hospodářství jako garant
nadále pracují na zásadách vládní
politiky bydlení a pokud ano, kdy bude poslancům
ucelená koncepce k dispozici?
Z tohoto místa bych chtěl rovněž podpořit
návrh usnesení, který předložil
pan poslanec Bláha.
Předpokládám, že materiál s názvem
"Státní programy finanční podpory
bydlení", zpracovaný Ministerstvem hospodářství
v březnu letošního roku, je spíše
přehledem současných forem pomoci státu
v této problematice než uceleným, provázaným
a komplexním materiálem ministerstva s finančními
dopady do státního rozpočtu jak z krátkodobého
tak z dlouhodobého časového horizontu. Má
sice informativní vypovídací schopnost, nikoli
však věcnou podobu vládní koncepce bytové
politiky v této citlivé oblasti.
Byly zde již na zmíněné schůzi
24. března 1994 uvedeny stručně hlavní
zásady vládní politiky bydlení a některé
zvláštnosti, které má a které
vyžadují určitou míru veřejné
angažovanosti v této oblasti.
Můj druhý dotaz na předkladatele nebo na
pana ministra Dybu zní, zda vláda nebo Ministerstvo
hospodářství bude bytovou problematiku řešit
formou zvláštního zákona o bytové
politice nebo úpravou občanského nebo obchodního
zákoníku či jiných zákonných
norem? Jsem si vědom toho, že bydlení patří
mezi nejdůležitější složky
životní úrovně obyvatelstva. Jeho zajištění
nelze svěřovat živelním tržním
mechanismům, protože není běžným
zbožím ani co do místa konglomerátu
lidských potřeb ani co do způsobu jeho vzniku
a užívání. V tom se zásadně
liší názor poslaneckého klubu KSČM
a Ministerstva hospodářství.
Za těchto podmínek pokládáme absenci
vládní politiky bydlení a zanedbání
základních otázek jeho zajišťování,
tzn. od bytové výstavby až po hospodaření
s byty, za hrubé zanedbání a za možný
zdroj růstu nežádoucího sociálního
napětí v naší zemi. Koncepce řešení
bytové otázky v krátkodobém i dlouhodobém
horizontu podle KSČM zahrnuje zejména problematiku
nájemného a ostatních nákladů
bydlení, vlastnických vztahů k užívaným
bytům a domům, bytové výstavby a rozvoje
forem bydlení a rovněž problematiku nebydlících.
Všechny tyto okruhy mají svou stránku věcnou
i finanční, okamžitá i perspektivní
řešení. Protože se jedná o zvláštní
zboží, měla by jejich právní
úprava vycházet z ucelené představy
o řešení bytové problematiky a mělo
by to být vyčleněno z občanského
a obchodního zákoníku do samostatného
zákona o bytech, tak jak je to v řadě evropských
zemí. To by odpovídalo i našim tradicím.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Recmanovi. K řečništi zvu pana poslance Oldřicha
Vrchu. Omlouvám se mu, způsobil jsem nedorozumění,
protože jsem omylem vycházel z nového číslování,
zatímco on ze starého. Tím přišel
o pořadí, ale promluví nyní. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené
dámy, vážení pánové, vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vládní návrh zákona, kterým
se doplňuje zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním
spoření a státní podpoře stavebního
spoření, a doplnění zákona
ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění zákona ČNR č. 35/1993
Sb., uvedeném ve sněmovním tisku č.
1473 a 1625, není možné podpořit, a
to z jednoho prostého důvodu, který vysvětlím.
Ve Spojených státech amerických byla v roce
1856, to je více než před 139 lety, založena
prezidentem Abrahamem Lincolnem republikánská strana.
Už tehdy tato strana ve Spojených státech přijala
zákony, které bez jakýchkoli změn
platí do dnešního dne. Současná
vláda České republiky podá návrh
zákona, jako je například tento, v roce 1993
a za necelé dva roky jej mění a doplňuje.
Samozřejmě i tento Parlament tyto špatné
zákony přijímá a také schvaluje
pozměňovací zákony. Tím dochází
z neuvážené precise zákonů k
nestabilitě nejen ve stavebním spoření
a státní podpoře, ale také v daních
z příjmů.
Vezmeme-li v úvahu našeho souseda Německo,
které má nejvyšší daně z
příjmů na světě, a naše
vláda vypracovala daň z příjmů,
které jsou více než dvojnásobné,
pak by taková vláda pro její řízení
měla podat demisi. Jistě si všichni dobře
pamatujeme, jak 17. listopadu 1989 na Letenské pláni
prohlásil jistý občan před všemi
přítomnými na Letné i před
sdělovacími prostředky, že 40 roků
za totality se stavěly králíkárny
za drahé peníze, tedy třípokojové
byty asi za 30 tisíc korun. Ptám se tedy pana předsedy
vlády Václava Klause, co udělala vláda
pro to, aby se králíkárny nestavěly
a zda se vůbec za jeho ministrování a premiérování
postavily nějaké byty a zda jsou levnější?
Jak tedy vláda hospodaří se státním
rozpočtem, když na té samé Letné
bylo prohlášeno např., že prezident dr.
Husák má měsíční plat
50 tisíc korun a jak tedy hospodaříme ve
vládě teď? Jaké jsou platy ministrů
a pracovníků ministerstev, poslanců a dalších
ústavních činitelů? Srovnáme-li
tato fakta s platy dělníka, který má
kolem 4500 Kč hrubého měsíčně,
zemědělce kolem 4000 měsíčně,
prodavačky potravin kolem 3000 Kč měsíčně,
pak nemáme o nějaké almužně státní
podpory ve stavebním spoření co hovořit
při nějakém desetinném snížení
daně z příjmů.
Proto je tento vládní návrh zákona
výsměchem zejména pro mladé občany
této země a také i našim podnikatelům.
Jak jsem uvedl ve své interpelaci v loňském
roce na pana premiéra Václava Klause, vláda
neplní své programové prohlášení,
a proto nelze jakýkoli návrh zákona této
vlády přijmout.
Žádám pana premiéra, aby zdůvodnil,
zda znění vládních návrhů
zákonů se mění pro neschopnost jejich
předkladatelů nebo se mění podle toho,
jaké je venku počasí. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Richard Mandelík, připraví se pan poslanec
Josef Ullmann v případě, že svou přihlášku
mínil jako přihlášku k tomuto bodu.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, vážené dámy a pánové,
já přednesu své čtyři pozměňující
návrhy. První zní: v § 5 odst. 11 tento
odst. 11 zní: "Účastníkem uspořenou
částku nebo její část lze v
době spoření se souhlasem stavební
spořitelny převést pouze mezi příbuznými
v řadě přímé a manžely.
Převodem se neztrácí nárok na státní
podporu."
Vysvětlím. Dosavadní znění
návrhu zákona znalo pouze ustanovení, kdy
nebylo možné uspořenou částku
převádět na jakéhokoli jiného
účastníka spoření. Kromě
toho státní podpora mohla být poskytnuta
účastníkovi jen na jednu jím uzavřenou
smlouvu. Účastník samozřejmě
mohl uzavřít více smluv o stavebním
spoření, ale státní podporu mohl dostat
jen na jednu. Po zkušenostech dvou let, které udělaly
naše spořitelny, se ukazuje být vhodné,
aby bylo možné celou uspořenou částku
nebo její část v případě,
že to pro tu rodinu bude z nějakých důvodů
výhodné - a takové okolnosti nepochybně
v rodinách mohou nastat, protože plánování
v rodině na pořízení nebo rekonstrukci
bytu se může za několik let poněkud
změnit - tak, aby bylo možné mezi příbuznými
v řadě přímé nebo manžely
uspořenou částku nebo její část
převést na druhého účastníka.
Neznamená to, že by se tím převáděla
celá smlouva ze stavebního spoření.
Jednomu účastníkovi prostě ubudou
peníze a druhému přibudou. A může
to být jen příbuzný v řadě
přímé anebo manžel. Přitom se
neztrácí nárok na státní podporu.
Neklade to nároky na dodatečnou státní
podporu, neznamená to, že je potom vyplácena
větší. Jen v případě že
by, samozřejmě v tomto případě
ta předchozí smlouva, nedosahovala těch 18
tisíc. Je to opatření, které má
umožnit rodinám se pružněji rozhodovat.
Druhý návrh: ke společné zprávě
bod 7, § 9 odst. 1 f), vložit za slovo "účet"
slova "s hypotečními zástavními
listy,".
Další návrh ke společné zprávě
bod 10, v § 9 odst. 4 písm. b) vložit za první
slovo "nákupní" slova "hypotečních
zástavních listů,".
Prosím, aby se o těchto dvou návrzích
hlasovalo najednou. Znamenají, že kromě toho,
že stavební spořitelny mohou nabývat
státních dluhopisů, a státní
dluhopisy, na které je poskytnuta státní
záruka, a s těmito dluhopisy obchodovat, ještě
také by se k těmto instrumentům přiřadily
hypoteční zástavní listy, což
myslím vyplývá z logiky věci.
Čtvrtý návrh ke společné zprávě,
bod 11, text nově doplněného odst. 5 zní:
"5) stavební spořitelna může nabývat
nemovitosti jen v souvislosti s výkonem svých činností,
a to pouze ty nemovitosti, jimiž jsou zajištěny
její pohledávky nebo k pořízení
prostor pro svou činnost, popř. bytových
prostor pro své zaměstnance.
Odchylka oproti vládnímu návrhu spočívá
v tom, že střední část věty,
ta formulace - nemovitosti, jimiž jsou zajištěny
jejich pohledávky - je přesnější
a legislativně lepší, než ta, která
byla ve vládním návrhu; bohužel se dostala
i do společné zprávy.
Co je tam navíc oproti společné zprávě
je to - popřípadě bytových prostor
pro své zaměstnance. Upozorňuji ale, že
vládní návrh to tam již měl.
Čili vracíme se ke znění vládního
návrhu po konzultaci se stavebními spořitelnami.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Richardu Mandelíkovi. Zvu k řečništi
pana poslance Josefa Ullmanna. Připraví se pan poslanec
Ota Fejfar. Je poslední písemně přihlášený
do rozpravy.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedo, vážené kolegyně a kolegové,
dovolte mi jenom několik poznámek k pozměňovacímu
návrhu, který přednesl kolega Bláha
na zvýšení státního příspěvku
u stavebního spoření. Je pravda, že
stavební spoření je pouze jeden z nástrojů,
který se zapojuje do celé škály nástrojů,
které jsou potřebné k tomu, abychom zvládli
otázku bytové politiky.
Nicméně, samozřejmě je pravdou, a
pan kolega to jistě ví, že ani toto navýšení
státního příspěvku samo o sobě
nestačí k tomu, aby na základě stavebního
spoření bylo možno pořídit bytovou
jednotku. Nestačí to u nás, nestačí
to jinde na světě. Není možno nástroj
stavebního spoření považovat za jediný,
který k tomuto účelu bude sloužit.
Co je však podle mého názoru dosti důležité,
nacházíme se v problematice stavebního spoření
v tzv. startovní fázi. Kdo se tímto problémem
hlouběji zabýval, ví, že je to fáze
nesmírně citlivá, nesmírně
náročná, a co zejména potřebuje,
to je stabilita.
Pokud by se měl rozsah státního příspěvku
k stavebnímu spoření stát pravidelnou
licitací na schůzi sněmovny českého
Parlamentu, bylo by to velice špatné pro vývoj
stavebního spoření jako takového,
protože by se dalo s důvěrou očekávat,
že potenciální uchazeči spoření
budou neustále vyčkávat, kdy a jak se změní
podmínky. Oslabilo by to tok financí, který
je jednou z podstatných částí celého
tohoto nástroje.
Proto bych si dovolil velice důrazně varovat před
jeho pozměňovacím návrhem na zvýšení
státního příspěvku u stavebního
spoření.
Snad mi jenom dovolte krátkou poznámku ještě
k vystoupení kolegy Vrchy, kdy si vzal za vzor Německo.
Rád bych sdělil, že jsme v Německu právě
tuto problematiku studovali. Za posledních 25 let proběhlo
asi 37 novel tohoto zákona, tedy bylo to častěji
než jednou ročně, avšak nikdy směrem
nahoru ke státnímu příspěvku.
Bylo to prostě ladění systému, který
už je tam navíc hodně starý, a u nás
zcela nový. Myslím, že to ladění
je nezbytné na základě zkušeností,
které jsou získávány.
Předložený návrh za toto ladění
považuji, a proto ho doporučuji k přijetí.
Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Ota Fejfar. Poté požádal o slovo pan ministr
hospodářství Karel Dyba.