Nelze mluvit o oblasti veřejných zájmů
či veřejných statků a nemluvit přitom
o neziskových organizacích, jednom ze základních
instrumentů smysluplné péče o tyto
zájmy a tyto statky. Pokud mi je známo, je příslušný
zákon připraven už v paragrafovém znění
a já nepochybuji o tom, že vláda přihlédne
k vašemu doporučení z konce minulého
roku a v dohledné době vám tento zákon
předloží. Pojem nezisková organizace
není u nás příliš zažit,
a proto si veřejnost možná neuvědomuje
zásadní význam, který bude pro náš
život vznik této kategorie subjektů mít.
Zatím mají různé neziskové
instituce sloužící obecnému zájmu
- jako školy, nemocnice, sociální ústavy,
divadla, muzea atd. atd. - velmi rozmanitý statut, od rozpočtových
a příspěvkových organizací
až po občanská sdružení. Tento
systém je nepřehledný, neekonomický,
zastaralý, poplatný minulé éře.
Je třeba postupně co největší
množství podobných institucí transformovat
v neziskové organizace, které budou mít jednotný
a obecně srozumitelný statut, jenž jim umožní
přesně tu míru autonomní existence
a vlastního hospodaření, která je
té které z nich přiměřená,
a dík jemuž budou tyto organizace veřejně
kontrolovatelné. Jejich společným znakem
je, že jsou financovány z více zdrojů,
své eventuální zisky musí užívat
pro účel, k němuž jsou zřízeny,
a jsou osvobozeny od určitých daní či
poplatků, mimo jiné proto, že je nesmyslné
brát příspěvek z peněz daňových
poplatníků a zároveň ho vracet formou
daní, jak je tomu například u dnešních
příspěvkových organizací. Osvobozením
od určitých daní stát sice přichází
o peníze, tyto peníze však jdou ve prospěch
věcí, které by jinak stejně musel
platit. Jsou však užity ekonomičtěji,
přehledněji a za většího vlivu
těch, kteří daný veřejný
statek konkrétně spravují. Zakladatelem neziskové
organizace může být stát, vyšší
územní samosprávný celek, obec i kterákoliv
jiná právnická či fyzická osoba,
při čemž příslušný
zakladatel podle povahy věci a podle množství
prostředků, jimiž danou organizaci dotuje,
ovlivňuje - například skrze své zástupce
v její správní radě - její
chod a hospodaření. Na neziskové organizace
může být převedeno vlastnictví
dosud státní či obecní, ovšem
s tím, že je určitým způsobem
omezeno jejich právo s ním volně nakládat.
Transformace jsoucích institucí v neziskové
organizace si samozřejmě vyžádá
určitý čas, bude probíhat podle jednotlivých
transformačních projektů, nicméně
celý tento proces by měl vyústit do naprosto
průhledného stavu, který významným
způsobem usnadní všem těmto institucím
život i hospodaření a významným
způsobem posílí jejich rozhodování
o sobě samých.
Domnívám se, že rozpočtových
organizací by mělo zůstat co nejméně
a měly by to být vskutku jen ty, které jsou
a musí být přímo řízeny
státem, jako je státní správa, armáda
či policie, nebo které stát sice neřídí,
ale přímo platí, jako jsou soudy. Nevidím
důvodů, proč většina ostatních
existujících institucí sloužících
veřejným zájmům by neměla mít
statut neziskových organizací, byť více
či méně placených a kontrolovaných
státem. Umím si představit například
stav, kdy většina škol, především
středních a vysokých, má tento statut,
bez ohledu na to, zda jejich zakladatelem je stát, vyšší
územní samosprávný celek, obec či
soukromá osoba či jiný soukromoprávní
subjekt. Umím si rovněž představit,
že základní síť nemocnic a některých
zdravotnických zařízení, která
nelze s ohledem na odpovědnost státu za všeobecně
dostupnou zdravotní péči i z jiných
důvodů privatizovat, bude transformována
na neziskové organizace, jejichž zakladatelem by byl
stát, samosprávný útvar či
jiný subjekt, podle jejich funkce a povahy. Analogická
možnost se nabízí prakticky u všech kulturních
či sociálních zařízení,
jakož i u mnoha veřejných služeb.
Jsem přesvědčen, že transformace celého
neziskového sektoru bude znamenat další velký
krok na cestě ke státu vskutku občanskému,
který je založen na občanské odpovědnosti
a na schopnosti občanské veřejnosti pečovat
o veřejné zájmy bez prostřednictví
či za omezeného prostřednictví státu.
Kdyby byla tato transformace postupně doprovázena
i zvyšováním odpisů z daní vázaných
na příspěvky do určitých stanovených
oblastí veřejného zájmu, to jest neziskovému
sektoru, vydělali by na tom všichni a veřejné
potřeby by byly plněny daleko pružněji
a účelněji, než jak je tomu dnes, kdy
tuto oblast buď dotuje stát či obec, anebo
je odkázána na nahodilost sponzorských darů.
Vedle neziskových organizací budou existovat samozřejmě
vždycky další nevýdělečné
organizace, které budou upraveny zvláštními
zákony, jako například církve, politické
strany, nadace, spolky a podobně. Vznik neziskových
organizací a příslušné daňové
změny by mohly usnadnit i tvorbu těchto dalších
zákonů, neboť by bylo zřetelnější,
v jakém právním prostoru se celá nezisková
oblast či oblast veřejných statků
nachází.
Velkou pozornost veřejnosti vyvolává transformace
našeho školství i celé výzkumné
základny. I tato transformace by nepochybně mohla
probíhat lépe, kdyby jí bylo naše politické
prostředí příznivější.
Proto je třeba znovu a znovu opakovat, že rozumně
cílené investice do školství, a to nejen
od státu, ale i z dalších zdrojů, se
celé naší společnosti mnohonásobně
vrátí.
Nároky na vzdělání v současném
světě rapidně rostou a naše země
může v budoucnosti vzkvétat jen za předpokladu,
že už dnes bude považovat vzdělání
za svou prioritu. Nejde přitom o pouhé rozmnožování
odborníků v nejrůznějších
oblastech. Jde o nepoměrně víc. Škola
byla u nás tradičně chápána
jako základní prostor tvorby osobností, sebevědomých
občanů s rozhledem, mravních bytostí,
lidí, kteří mají rádi svou
zemi a jsou připraveni pro ni něco dělat.
Na tuto tradici bychom měli moderním způsobem
navázat. Obnovit tuto funkci školy není jen
úkolem ministerstva, učitelů a rodičů.
Opět - jako u tolika jiných věcí -
záleží na celé společnosti a
v nemalé míře na všech politicích,
aby toto pojetí brali skutečně za své
a systematicky je rozvíjeli.
Poměrně složitá situace je v tuto chvíli
ve zdravotnictví. Ze všeho, co jsem vyslechl, vysvítá
podle mne jediné: že ministerstvo ve věcném
dialogu s lékařskou obcí i s veřejností
by se mělo znovu zamyslet nad celou koncepcí transformace
zdravotnictví, pokusit se tuto koncepci vtělit do
jednoduchého, krátkého, konkrétního,
obecně přístupného a obecně
srozumitelného textu, který by obsahoval i jasný
časový výhled jednotlivých kroků.
To, co lékařům i občanům zřejmě
nejvíc chybí, je jasný výhled, jistota
o tom, co je čeká, i o tom, kdy je to čeká.
(Potlesk v části sněmovny.)
Znovu a jasně by se mělo říci, která
zařízení či které činnosti
přicházejí ještě v úvahu
pro privatizaci, jakým způsobem bude tento proces
probíhat a jak dlouho bude trvat a která zařízení
získají naopak neziskový statut. Mělo
by být jasné, kdy který zákon bude
předložen, kdy budou hotovy některé
další podklady, jako např. nové sazebníky,
jak a kdy bude vyřešen problém financování
lůžek v nemocnicích, léčebnách
pro dlouhodobě postižené a ústavech
sociální péče, jak bude zajištěno,
aby se nerozpadaly po léta spolupracující
speciální týmy, jak se zlepší
pojišťovací systém, jak se zajistí,
aby se lékař nemusel na úkor skutečné
léčby jen honit za body, a aby tudíž
nebyl nucen mít zájem spíš na nemocnosti
než na zdraví pacientů, jak bude podporována
prevence, jaké podmínky čekají privátní
lékaře, atd., atd.
Je prostě třeba jasně vědět,
co a kdy zdravotnictví čeká a jakými
způsoby toho má být dosaženo. V centru
celého systému by přitom měl být
občan, jakožto potenciální pacient a
lékař, zdravotní sestra, či zdravotník
jako ti, kdo péčí o lidský život
pečují o hodnoty, které žádný
tržní výpočet není schopen stanovit.
Už od dob komunismu, kdy byla pojímána jako
součást tzv. nadstavby, ocitá se kultura
vždy a všude až na posledním místě
a leckdo má sklon ji považovat za jakýsi luxus,
ozdobu života, které lze dát pouze to, co zbude.
Rád bych proto upozornil aspoň na to, že kultura
je základním nástrojem sebeuvědomování
společnosti. Míra našich úspěchů
v kterékoliv oblasti závisí na stavu našeho
ducha, na našem sebepochopení, na způsobu,
jakým jsme svobodni i odpovědni. Nelze se trvale
zaklínat svobodným jedincem, a zároveň
přehlížet sám prostor, kde si lidská
bytost nejzřetelněji svou svobodu uvědomuje
a artikuluje. Nelze spoléhat na rozum, kultivovanost, etiku,
fantazii a sebevědomí občana a zároveň
přehlížet sféru, kde se právě
toto rodí. Kultura nepatří ani do základny,
ani do nadstavby. Kultura je všude a všechno ovlivňuje.
Je možné, že tam kde vzkvétá podnikání,
vzkvétá i kultura. Ale je tomu zároveň
i naopak. V prostředí kulturně rozvinutém
se lépe rozvíjí i podnikatelský duch.
Nestavím se samozřejmě za bezduché
státní dotování kultury, které
probíhá jen proto, že se to patří,
a které nepřihlíží ke konkrétním
výsledkům i možnostem. Domnívám
se jen, že rozkvět kultury v nejširším
slova smyslu je po výtce veřejným zájmem.
Zmíním se o jediném příkladu:
nejvíc peněz je potřeba k záchraně
památek. Zdrojů může být mnoho.
Stěží se ale budou občané skládat
na památky a sotva budou jejich záchranu podporovat
sponzoři, když převládne v politice
státu nezájem o tyto hodnoty a když sám
k jejich podpoře nebude vydávat impulsy. Poměr
k památkám není jen znamením poměru
k vlastní minulosti, k hodnotám, které vytvořili
naši předkové, a tím i úcty k
sobě samým jako ke společenství. Je
i známkou ekonomické prozíravosti. Peníze
investované do zachování krásy našich
měst, zámků, hradů, kapliček,
božích muk, parků, zahrad, alejí či
celých krajinných celků se nikterak přímo
a hned nevrátí a jejich návratnost nespočítá
ani ten nejlepší počtář. A přesto
je zřejmé, že se tyto peníze mnohonásobně
vrátí. A to zdaleka ne pouze v ziscích z
turistického ruchu nebo z toho, že krása naší
země posiluje její mezinárodní prestiž,
přitahuje investory, politiky, mezinárodní
organizace. Nejvíc se zhodnotí v něčem
jiném - v dobrém duchu našeho soužití,
v kvalitě našeho vlastního života, v pokoře
a úctě vůči lidské tvořivosti,
které ušlechtilé prostředí v
lidech probouzí, prostě řečeno v dobrém
životním pocitu. Všichni přece víme,
oč lépe se cítíme v nějakém
citlivě kultivovaném parku, či zahradě,
než v oněch těžko definovatelných
prostorech, kterých je v našich městech a obcích
plno a o nichž nevíme, zda jsou smetišti, sklady
něčeho, kusem nezušlechtěné země,
stavební parcelou či parkovištěm. Jak
ale vypočíst hodnotu toho, že člověk
žije v hezkém prostředí? Jak vypočíst
hodnotu toho, že tváří v tvář
baroknímu kostelu se lidská mysl bezděky
upíná k vyšším hodnotám,
prohlubuje se v ní úcta k harmonii všehomíra,
posiluje se jeho mravní cítění? Jak
vyčíslit hodnotu toho, že člověk
vnímající kulturní prostor, který
nám zachovala minulost, je schopen i dnes kolem sebe vytvářet
kulturnější prostředí, než
jaké by vytvářel, kdyby tuto zkušenost
neměl?
K oblastem, v nichž se komplikovaným způsobem
snoubí zisková sféra s veřejným
zájmem, patří bytová politika. Považuji
za důležité, že se připravuje postupná
deregulace nájemného, spojená s určitými
sociálními opatřeními pro méně
majetné rodiny, tedy tvorba trhu s byty, a že se připravují
podmínky pro poskytování hypotečních
úvěrů budoucím vlastníkům
či nájemcům bytů. Zároveň
se ale zanáším myšlenkou, zda by nějakým
způsobem neměly být stimulovány i
firmy, které budou stavět a udržovat byty či
obytné komplexy. Zatím je pro domácí
i cizí stavební firmy výhodné stavět
hotely či vily pro majetnější občany,
protože tyto investice se jim rychle vracejí. Vycházím
však z jednoduché myšlenky, že domy, či
celé obytné komplexy musí nejprve stát,
a pak si v nich mohou občané teprve kupovat či
pronajímat byty. Možná není v tomto
okamžiku tato věc nejnaléhavější
a možná dnešní problémy skutečně
z větší části vyřeší
volný trh s byty. Nesmíme však myslet jen na
dnešek. Za několik let, zvlášť až
začnou dožívat dnešní panelová
sídliště, může být situace
velmi vážná. Vždycky budou sociálně
slabší vrstvy, které si nemohou dovolit miliónové
úvěry na stavbu rodinného domku nebo na koupi
bytu, ba i nájemné bude při postupující
liberalizaci pro mnohá mladá manželství
dost vysoké. Nároky na kvalitu bydlení přitom
zcela samozřejmě porostou a spoléhat na to,
že nás bude ubývat, by bylo nejen nesmyslné,
ale svým způsobem i nemravné.
Jednou z důležitých úloh státu
je zprostředkovávat na principu společenské
solidarity sociální zajištění
občanů, kteří v příslušném
věku skončí pracovní poměr,
nebo jejichž práceschopnost je omezena. Nový
důchodový zákon bude zřejmě
předmětem vašich živých debat a
já pevně věřím, že posléze
dospějete ke shodě. O čem bude ještě
třeba přemýšlet, je známá
otázka transformace sociálního pojištění
a jeho oddělení od státního rozpočtu.
Domnívám se, že by toto oddělení
bylo dobré. A to přinejmenším ze tří
důvodů. Za prvé by se tím zcela jednoznačně
zdůraznilo, že důchody nejsou nějakým
darem, který poskytuje stát občanům,
ale že to jsou peníze, které si občané
střádají sami pro sebe, aby měli z
čeho žít, až nebudou pracovat, a kterými
si vzájemně pomáhají: Ti pracující
platí těm, kteří už nepracují,
aby jim zase platili ti, kteří budou pracovat, až
oni sami už nebudou výdělečně
činní. Za druhé by se tím navždy
vyloučila všechna podezření, že
část peněz ze sociálního pojištění
užívá stát pro jiné účely.
Za třetí by se tím umožnilo příslušnému
státnímu fondu, aby získané prostředky
způsobem zcela bezpečným a zákonem
stanoveným rozmnožoval, což by se posléze
mohlo obracet ve prospěch příjemců
důchodů. Proč nevyužít i v této
oblasti možností, které nabízí
tržní prostředí?
Dámy a pánové, myslím, že Poslanecká
sněmovna i vláda si dobře uvědomují,
které další, jemnější systémové
změny v našem hospodářství je
třeba dělat, aby se ty, které už byly
provedeny, skutečně účinně
zhodnotily. Připravují se, jak známo, další
kroky na cestě k plné směnitelnosti naší
koruny. Uvažuje se o tom, jak zprůhlednit a zpřehlednit
finanční a kapitálový trh, jak podpořit
export, který v případě naší
země bude mít vždycky zásadní
význam, jakými nástroji - tržnímu
prostředí přiměřenými
- podpořit hospodářsky růst a restrukturalizaci
a modernizaci našich podniků, jak přispět
k tomu, aby se přicházející kapitál
proměňoval do investic tak říkajíc
skutečný a viditelný, jak usnadnit život
drobným, začínajícím podnikatelům,
této páteři sociálně stabilní
a prosperující společnosti.
A přece tu je něco, na co se trochu zapomíná.
Dík rozsáhlé, dobře koncipované
a hlavně rychlé privatizaci se podařilo,
že většina našich podniků má
už své, konkrétní soukromé vlastníky.
Zdá se mi ale, že nestačí, když
to prostě konstatujeme a dál se o nové vlastníky
nezajímáme. Vždyť většina
donedávna státního majetku patří
jednotlivým akcionářům, kteří
byli svého času velmi hlasitě osloveni investičními
fondy. Kdo je ale oslovil od té doby? Nelze se za tohoto
stavu věcí příliš divit, že
většina lidí chápe své akcie
prostě jen jako jakési losy a neuvědomuje
si dostatečně, že se stali vlastníky,
kteří nesou za své vlastnictví i určitou
odpovědnost. Znovu a znovu by se tedy mělo občanům
vysvětlovat, že jako držitelé akcií
mají dvě základní možnosti: Buď
své akcie prodávat a přispět tím
k určité koncentraci, a tím i zjednodušení
a zpřehlednění vlastnictví, a nebo
hledat způsoby, jak svá vlastnická práva
naplňovat a přijímat tak spoluodpovědnost
za rozvoj vlastněných podniků. Smyslem kuponové
privatizace přece nebylo vytvořit nějakou
jinou formu anonymního všelidového vlastnictví,
ale naopak všem, kteří o to mají zájem,
umožnit účast na rozhodování
a hospodaření a strategii konkrétních
podniků. Není mým úkolem vymýšlet
způsoby, jak posílit osobní vazbu mezi DIKy
a podniky, cítím však, že něco
by se v této věci mělo udělat, nemají-li
managementy, investiční fondy a banky hrát
roli jakýchsi zvláštních pseudovlastníků
privatizovaných podniků a nemají-li se milióny
drobných akcionářů považovat
zase jen za pouhé pozorovatele dějů, na něž
nemají žádný vliv.
S vlastnictvím souvisí i problém ukončení
restitucí. Toto téma se podobá brouku potápníkovi:
Periodicky se vynořuje nad hladinu, aby se po nějakém
čase zase vytratilo do neznáma. Kdekdo říká,
že je nevyhnutelně nutné konečně
proces restitucí uzavřít a vlastnické
vztahy tím dále stabilizovat, ale o tom, co a komu
se ještě má vrátit, zřejmě
dodnes žádná valná shoda nepanuje. Dokud
ale nebude tento problém dořešen, nemáme
právo říkat, že naše reforma skončila.
Nejhorším možným způsobem vlastnictví
je totiž vlastnictví nevyjasněné či
blokované. Přimlouvám se proto, abyste nedovolili
tomuto broukovi potápníkovi opětný
návrat pod hladinu.
Stát v tržních poměrech nemůže
řídit podniky, radit jim, co mají dělat,
či vymýšlet konkrétní směry
vývoje jednotlivých odvětví. Na tom
se asi shodujeme všichni. O čem se vedou spory, je
něco jiného: Do jaké míry má
či nemá mít stát v určitých
vybraných oblastech, které bezprostředně
souvisejí s veřejným zájmem, či
se strategickými zájmy země, nějaké
koncepce, či nikoliv. Slovo koncepce má dnes špatný
zvuk, a když ho někdo použije, hned se na něho
vrhá sbor propagandistů, obviňujících
ho ze socialistických spádů. Myslím,
že bychom se měli od tohoto planého ideologismu
oprostit a začít konečně o tomto tématu
hovořit věcně. Mít koncepci není
žádná hanba. Jde jen a jen o to, jaká
ta koncepce je.
Dovolím si uvést jediný příklad:
Centrální nervový systém nejen celého
našeho hospodářství, ale i vůbec
našeho pozemského pobývání se
skládá ze tří složek: energetiky,
dopravy a spojů. Dva z těchto subsystémů
- energetika a doprava - bezprostředně ovlivňují
životní prostředí, tedy oblast, která
je evidentně veřejným statkem či zájmem
a jejíž dobrý rozvoj, jak je obecně
známo, tržní prostředí samo o
sobě nezajistí. Neumím si tudíž
představit, že by stát neměl mít
v celé této oblasti svou jasnou a dlouhodobou koncepci.
Taková koncepce musí přesahovat plány
jednotlivých resortů, musí vycházet
ze zhodnocení stavu naší země, jejího
hospodářství, jejích zdrojů,
jejích dlouhodobých strategických zájmů,
včetně zájmů zahraničně
politických, musí být jasná, jednoduchá,
všem srozumitelná. Nebude-li mít legislativa
k dispozici - jako své orientační vodítko
- takovou koncepci, pak bude nucena trvale improvizovat. Uvedu
jen několik málo otázek, na něž
by tato koncepce měla odpovídat.
Například: Jak přimět společnost
a hospodářství k větším
úsporám energie, tomuto základnímu
úkolu moderní doby? Nepochybně asi odvážnou,
i když zajisté postupnou a diferencovanou liberalizací
cen energie. Ale to samozřejmě nestačí.
Určitě lze přemýšlet o systémových
opatřeních, ať už v oblasti daňové,
úvěrové či jiné, která
by podpořila různé moderní programy
směřující k úsporám
energie, od úsporných průmyslových
technologií až po výrobu úspornějších
spotřebičů a těsnících
systémů. Myslím, že bychom se měli
definitivně rozloučit se zděděnou
ideou, že křivka hospodářského
růstu musí být věrně kopírována
křivkou růstu spotřeby energie.
Nebo: jakými legislativními či ekonomickými
nástroji přimět energetiku a vůbec
průmysl, aby volily technologie, které nejméně
ničí životní prostředí?
Jsem hluboce přesvědčen, že nestačí
investovat miliardy do odstraňování následků,
které napáchají zastaralé technologie.
Proč špinit vzduch a vodu a pak je nákladně
čistit, když už dnes existují technologie,
které je nejen nešpiní, ale které jsou
i výkonnější? Příklad:
odlučovací zařízení u tepelných
elektráren jsou nesmírně drahá a modernější
technologie schopné získat z paliva nepoměrně
víc energie a dovést průmysl ke vskutku ekologickému
chování. Způsobit nejprve dětem v
severních Čechách dýchací potíže
a pak jim zaplatit krátkodobou rekreaci na čistém
vzduchu není žádné perspektivní
řešení. Rovněž by mělo být
obecně známo, jakým způsobem stát
hodlá umožnit či usnadnit rekultivaci krajiny,
kterou zničila těžba uhlí či
jiných nerostů, a odstraňovat škody
na vegetaci, které způsobily nejrůznější
emise.
Nebo další otázka: jak budeme podporovat decentralizaci
výroby energie a využívání jejích
alternativních zdrojů? Proč by nemohl stát
poskytnout daňové úlevy nebo dokonce prázdniny
všem začínajícím soukromým
výrobcům čisté energie, například
budovatelům malých vodních elektráren?
Vím, že nás to asi nezachrání,
bylo by to ale důležité znamení, jímž
by stát dával najevo celé společnosti,
že mu na životním prostředí vskutku
záleží. Jsem si jist, že peníze,
o něž by přitom přišel na daních,
by se mu mnohonásobně vrátily, byť opět
nepřímo. Například tak, že zájem
veřejnosti o životní prostředí
by se neomezoval na občasné protesty ekologických
iniciativ, ale promítal by se do konkrétní
podnikatelské činnosti.
Takových a podobných otázek, ať už
se týkají ekologie, energetiky, dopravy či
jiných oblastí hospodářského
života, bychom si mohli položit mnoho. Odpovědi
na ně musíme hledat všichni a společně.
Teď o tom mluvím jen ve snaze rehabilitovat sám
princip koncepční práce, přihlížející
ke komplexnějším a globálnějším
souvislostem různých jevů a úkolů.
Jsem hluboce přesvědčen, že fáze,
do níž vstupujeme, se bez toho neobejde. Půjde-li,
jak jsem řekl úvodem, v nadcházejících
letech o jemnější otázky samotného
charakteru našeho státu, pak bude skutečně
třeba všímat si v zesílené míře
nejen obecných makroekonomických ukazatelů
a systémových principů, ale i samotného
konkrétního obsahu našeho hospodářského
života a jeho dlouhodobých perspektiv, jakož
celého pestrého souboru vlivů, které
mohou v budoucnosti významně zhoršovat nebo
naopak zlepšovat onu těžko uchopitelnou věc,
které se říká kvalita života.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, náš stát neměl
možná nikdy ve 20. století tak velkou šanci,
že se bude v mírovém a bezpečném
prostředí spořádaně vyvíjet,
vzkvétat a umožňovat všem svým
občanům - v míře, v jaké něco
takového vůbec může nějaký
stát umožňovat - aby žili vskutku spokojeně.
První republika se musela potýkat s mnohými
problémy, které dnes nemáme, a ocitala se
ve veskrze nestabilním prostředí, ovlivňovaném
jednou rodící se totalitou a zplodivší
totalitu jinou, která ji posléze zničila.
Naše poválečná republika byla tragicky
ochromována tím, že stalinský Sovětský
svaz na ni vykonával stále větší
tlak, opíraje se přitom o množství svých
zdejších přisluhovačů, jakož
i o množství lidí, kteří otřeseni
2. světovou válkou hledali v nabízené
socialistické utopii novou naději. Dnes je situace
radikálně jiná: západní Evropa
se nezmítá ve zmatcích, je stabilní,
prosperuje a postupně se sjednocuje na demokratických
a občanských principech. Demokracii budují
- některé s většími problémy,
některé s problémy menšími -
i všechny státy donedávna komunistické.
Česká republika nemá vážné
problémy vnitřní ani ji nikdo zvenčí
bezprostředně neohrožuje. Kdykoli si toto postavení
a tyto naše šance připomenu, začnu se
divit, proč je náš politický život
poznamenán takovou nervozitou, tolikerým soupeřením,
prestižním bojem o teritoria vlivu, vzájemnou
nedůvěrou a různými typy nového
ideologismu.
Revoluční či porevoluční euforie
se nevrátí a vrátit nemůže a
nemá valného smyslu na ni nostalgicky vzpomínat
a žehrat na dnešní poměry. Smysl má
něco jiného: usilovat, aby se v politickém
životě šířil skutečný
smysl pro hodnoty, jimiž se chceme řídit, vůle
se dorozumět, vzájemné pochopení,
dobrá nálada. Všichni, kteří
jsme se tak náhle ocitli v politice, si asi pořád
ještě málo uvědomujeme, jak velký
vliv má naše chování na celkovou atmosféru
života u nás. Budeme-li pořád mluvit
jen o penězích, nebudou se lidé starat o
nic jiného než o peníze. Budeme-li předvádět
apatický vztah k zákonu, bude k němu lhostejná
i společnost. Nebude-li nám vadit, že porušujeme
své sliby, budeme přispívat k tomu, že
je budou porušovat i ostatní. Nebude-li nám
vadit, že nejrůznější aféry
či aférky nejsou nikdy pořádně
objasněny, ukončeny, a nejsou z nich vyvozeny důsledky,
pak se zasloužíme o obecné šíření
apatie. Nebudeme-li k sobě laskaví a ohleduplní
a nebudeme-li si navzájem nepředpojatě naslouchat,
pak stěží něco takového můžeme
očekávat ve veřejném životě
jako celku. Ano, politici jsou od toho, aby uskutečňovali
demokraticky projevenou vůli občanů, a nikoli
od toho, aby jim něco vnucovali. Nicméně
pochybuji o tom, že většina voličů
dala svůj hlas přízemnímu hašteření.
Věřím, že nová etapa, do níž
vstupujeme a v níž budeme muset - nehnáni už
časem - v klidu, věcně a postupně
vytvářet konkrétnější
obrysy naší nové státnosti, znovu a
přesněji artikulovat její vůdčí
ideje i své dlouhodobé cíle, bude provázena
i lepší atmosférou politického života.
Bez toho si ostatně ani neumím představit,
že bychom se mohli dobře zhostit úkolů,
které nás čekají.
Naše společenství má mnoho rozmanitých
tradic, lepších i horších. Jedna z našich
dobrých tradic, na kterou by měla podle mého
názoru navázat i naše dnešní politika,
je úcta k pravdě, k jedinečné lidské
bytosti, k její svobodě, víra v univerzální
hodnoty, ochota jim nezištně sloužit, pokora
před zázrakem světa a v neposlední
řadě dobrá mysl.
Přeji vám mnoho úspěchů ve
vaší další práci pro naši
zemi a přeji vám hodně dobré mysli!
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu prezidentu
Václavu Havlovi za jeho projev. Budeme rádi, když
setrvá tak dlouho, jak mu to dovolí jeho program.
Nyní vyhlašuji dvacetiminutovou přestávku.
Budeme pokračovat v 16.27 hodin.
(Jednání přerušeno v 16.07 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 16.32 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Mám před
sebou na stole písemnou přihlášku pana
poslance Grosse, který se hlásí jako předseda
poslaneckého klubu České strany sociálně
demokratické. Předpokládám, že
chce promluvit ještě dříve, než
otevřeme třetí bod. Je tomu tak, pane poslanče?
(Ano.) V tom případě jako předseda
klubu máte samozřejmě právo promluvit
kdykoliv a toto právo vám nechci a ani nemohu upřít.
Pan poslanec Stanislav Gross, předseda poslaneckého
klubu České strany sociálně demokratické
v Poslanecké sněmovně. Ostatní prosím
o klid.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
prezidente, pane předsedo, vládo, kolegyně
a kolegové, nechtěli bychom, aby se z nesmírně
cenného projevu pana prezidenta republiky stalo politikum,
na kterém se bude ta či ona politická strana
profilovat a získávat politický kapitál.
Myslíme si totiž, že smysl slov pana prezidenta
byl přesně opačný. Byl to podle našeho
názoru apel na větší odpovědnost
nás všech vůči vlasti a vůči
občanům našeho státu. Byl to apel na
potlačení vlastních partikulárních
zájmů stranických i osobních.
Chápeme slova pana prezidenta jako apel na všechny
politické strany, nás poslance i jednotlivé
občany, aby svět a život chápali šířeji
a i přesto, že dnešní životní
styl je náročný si uvědomili, že
existují sféry, které nemají jednoznačné
položky má dáti, dal a přesto jsou nesmírně
důležité pro život náš i následujících
generací.
Myslíme si, že je normální, když
na konkrétní kroky budou mít různé
politické subjekty různé názory. Myslíme
si dokonce, že je to tak správné a užitečné.
Důležité však je, abychom měli
společný cíl. Tím cílem by
měla být fungující demokratická
společnost s vysokým stupněm decentralizace,
spoluzodpovědnosti a solidarity. A na uskutečnění
takovéhoto cíle se chce sociální demokracie
podílet.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Stanislavu Grossovi. Nevidím žádného
předsedu, že by se hlásil o slovo, a proto
přistupuji k bodu 3. Je to
Předloženy vládní návrh jste
obdrželi jako sněmovní tisk 1291. Odůvodní
ho sněmovně ministr zahraničních věcí
pan Josef Zieleniec. Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr zahraničních věcí ČR
Josef Zieleniec: Vážený pane prezidente,
vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, před krátkým časem předložila
vláda Poslanecké sněmovně Parlamentu
České republiky návrh na vyslovení
souhlasu s přístupem České republiky
ke Všeobecné dohodě o výsadách
a imunitách Rady Evropy a k protokolu k dohodě a
s ratifikací protokolů č. 2, 4, a 5 k dohodě.
Dnes před vás předstupuji se žádostí,
abyste tento souhlas vyslovili.
K dnešnímu dni je smluvní stranou dohody a
dodatkové dohody 28 států. Ze států
střední a východní Evropy už
k těmto dvěma dokumentům přistoupilo
Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko a Slovinsko. Smluvní
stranou druhého protokolu je také 28 států,
čtvrtého protokolu 25 států a pátého
protokolu zatím jen 13 států.
Výsady a imunity obsažené v dohodě a
v na ni navazujících dokumentech nejdou nad rámec
výsad a imunit zakotvených v Úmluvě
o výsadách a imunitách OSN z roku 1946, k
níž Česká republika přistoupila
v roce 1955. Přijetím tohoto návrhu bude
představitelům statutárních a smluvních
orgánů Rady Evropy, ale i představitelům
České republiky umožněno plné
požívání výsad a imunit, které
jsou nezbytné k výkonu jejich funkcí. Dovolte
mi proto, abych se o nich nyní alespoň krátce
zmínil.
Dohoda se vztahuje, jak jsem už řekl, na statutární
orgány Rady. Zajišťuje tedy požívání
imunit a výsad představitelům členských
států ve výboru ministrů a poslancům
Parlamentního shromáždění. Dále
pak generálnímu tajemníku, jeho náměstku
a dalším úředníkům Rady
Evropy. Subjekty dohody jsou i představitelé členských
států při oficiálních jednáních
v orgánech Rady Evropy. Podle dohody je Rada Evropy v členských
zemích právnickou osobou a může proto
nabývat a zcizovat movitý a nemovitý majetek
a má způsobilost vystupovat před soudy. Jedná
se o běžný režim diplomatických
výsad a imunit, jaká Česká republika
přiznává výše zmíněnou
úmluvou OSN.
Jestliže jsem hovořil o statutárních
orgánech Rady, pak protokoly č. 2, 4, a 5 upravují
funkční výsady a imunity členů
Evropské komise a soudců Evropského soudu
pro lidská práva. Tyto subjekty požívají
při výkonu svých funkcí imunity vůči
zatčení nebo vazbě a vůči řízením
kteréhokoliv druhu. Požívají také
výhod v oblasti cel a devizových limitů.
Členové komise a soudci soudu jsou navíc
osvobozeni od zdanění platů a jiných
příjmů.
Přístup k dohodě a protokolu a souhlas s
ratifikací protokolů č. 2, 4, a 5 budou mít
dopad na státní rozpočet pouze v ad hoc případech
osvobození od daní, cel a poplatků subjektů,
na které se vztahují. Samotné připojení
se k dohodě a protokolům nebude vyžadovat legislativní
změny.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, nedávno jste projednali a vyslovili
souhlas s ratifikací 11. protokolu k Evropské úmluvě
o lidských právech. Zanedlouho se budete zabývat
Evropskou úmluvou pro zabránění mučení
a protokoly k ní. Předkládaný návrh
je jedním z dalších kroků České
republiky v rámci celkové koncepce zapojování
se do smluvních mechanismů Rady Evropy. Je nezbytným
předpokladem pro plynulý výkon diplomatických
styků s touto organizací. Doporučuji vám
proto a žádám vás, abyste s předloženým
návrhem vyslovili souhlas. Děkuji vám za
pozornost.