Místopředseda PSP Pavel Tollner: Hlásí
se pan předseda Poslanecké sněmovny pan Milan
Uhde.
Předseda PSP Milan Uhde: Vážená
sněmovno, dámy a pánové, nebývá
zvykem replikovat na konkrétní kritiku, ale na druhé
straně si myslím, že takový zvyk zavádět
znamená připouštět, aby se v Poslanecké
sněmovně řeklo cokoliv bez odpovědi.
Samozřejmě musím k tomu, co pan poslanec
Matulka uvedl, říci na vysvětlenou těm,
kteří možná pozapomněli, na základě
jakého podnětu byla ustavena poslanecká skupina,
o které pan Matulka velmi nezasvěceně mluvil.
Byl jsem vyzván předsedou vlády, abych jmenoval
poslance do týmu, který pod vedením pana
ministra Vodičky zpracovával určitý
zákon - a domluva byla vzájemná, to znamená,
že parlament měl zájem na tom, aby pro usnadnění
celé práce na návrhu mohli být poslanci
přítomni už v komisi, která pracovala
pod vedením pana ministra Vodičky, resp. jeho náměstka
pana Dostála. Byli v té skupině také
dva opoziční poslanci, pánové Jozef
Wagner a Jozef Hájek. Skupina pracovala velmi úspěšně.
Záznamy o její práci, která byla kvitována
ze všech stran i zevnitř této skupiny, jsou
zachovány. Jestli se pan poslanec Matulka domnívá,
že jsem zanedbal někde nějakou kontrolní
práci, myslím si, že mluví o jiném
tématu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Hlásí
se ještě s faktickou poznámkou pan poslanec
Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Pane předsedající,
nikoli s faktickou, s věcnou do rozpravy.
Připouštím, že mohu mluvit nezasvěceně,
ale upozorňuji, že nezasvěcenost čerpám
z dopisu pana předsedy vlády Václava Klause
z 8. 8., z něhož si dovolím citovat.
Kromě toho dopis obsahoval doporučení předsedovi
Poslanecké sněmovny ČR, aby jmenoval pracovní
skupinu, která by se tímto návrhem zákona
zabývala. Současně byl ministerstvem práce
a sociálních věcí předsedovi
Poslanecké sněmovny navrhnut postup prací
na návrhu zásad zákona o funkčních
požitcích ústavních činitelů,
který pan předseda akceptoval. Předseda Uhde
následně skutečně jmenoval pracovní
skupinu, ve které byli kromě poslanců koalice
i opozice také pracovníci ministerstva práce
a sociálních věcí pod vedením
náměstka Dostála. - Text pokračuje
dál. Čili tolik k té nezasvěcenosti,
za kterou se sice omlouvám, ale je to nezasvěcenost
vyplývající z tohoto dopisu.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Dámy
a pánové, já konstatuji, že jsme ukončili
projednávání bodu. Pan poslanec Vyvadil ještě
k tomuto bodu, prosím.
Poslanec Jiří Vyvadil: Ne, k tomu, co zde
bylo před tím řečeno. Sociální
demokracie nikterak neprahne po zvyšování platů
poslanců, čili nebude-li nic nového přijato,
tak platí stávající právní
úprava, a to nakonec ocení i voliči. To je
tato věc. Druhá věc je taková - z
jakýchsi důvodů nemá opozice žádného
místopředsedu Poslanecké sněmovny.
Není to úplně obvyklé. Je to tedy
obvyklé na Slovensku a jinde ne. V sousedním Německu
jsou dva místopředsedové. Za této
situace mně nezbývá, než se obrátit
na pana předsedu Poslanecké sněmovny a prosit
ho, aby se vcítil, že je předsedou i mým,
byť jsem opoziční poslanec. Prosil bych právě
v tomto bodu, aby zaslal vládě dopis, kde upozorní
vládní činitele na to, že existuje jednací
řád a v jednacím řádě
je stanovena 30denní lhůta k vyřizování
interpelací. Ve věci slezské nemocnice všechny
odpovědi na interpelace, které jsem obdržel,
přišly pozdě, pouze pana ministra Skalického
musím omluvit, protože pan ministr Skalický
nejenomže psal odpověď, pan ministr Skalický
jednal, a protože lobbing opavských podnikatelů,
případně politiků sahá až
sem do parlamentu, tak chápu, že ministr Skalický
musel bojovat proti ledasčemu, a jeho samozřejmě
omlouvám. Na druhé straně zbývající
páni ministři, ministr Kočárník,
ministr Rubáš mi dodali odpovědi na interpelaci
s 12denním zpožděním, až poté,
co jsem je na chodbě na to upozornil. Pane předsedo,
já prosím, abyste důstojnou formou pány
ministry upozornil na to, co je jejich povinností. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi. Dámy a pánové,
konstatuji, že jsme konečně ukončili
projednávání odpovědí na interpelace.
Všem vám děkuji za vaši spolupráci
nejen jménem svým, ale i jménem mých
předchůdců, kteří tento objemný
bod řídili.
Přistoupíme k dalšímu bodu programu,
a tím je
Předložený vládní návrh
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1174 nám odůvodní pan místopředseda
vlády pan Jan Kalvoda, kterého prosím, aby
se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane místopředsedo, dámy a pánové,
dovolte, abych za onemocnělého ministra Nováka
uvedl tento vládní návrh zákona. Jde
o návrh zákona, jenž by měl nahradit
dosud platnou právní úpravu, provedenou vládním
nařízením. Jde o vládní nařízení
č. 54/1970 Sb. Podle tohoto vládního nařízení
vedou rejstřík trestů generální
prokuratury v Praze a v Bratislavě, přičemž
z hlediska jejich působnosti je významné
místo narození osoby, které se takový
záznam týká. Kritérium tedy je narození
tohoto občana.
Tento princip zároveň v současných
podmínkách znamená, že pokud jde o část
občanů České republiky, vedou jejich
záznamy ve Slovenské republice a naopak. Právní
úprava vedení a používání
evidence rejstříku trestů, provedená
formou vládním nařízení, plně
nekoresponduje s požadavkem vyjádřeným
v zákoně o ochraně osobních údajů
v informačních systémech - zákon 256/1992
Sb., podle kterého provozovat informační
systém, který nakládá s informacemi,
vypovídajícími o trestné činnosti
jisté osoby, lze jen tehdy, stanoví-li tak zákon.
Tedy zákon, nikoli podzákonný předpis.
Zákon, nikoli vládní nařízení.
Přijetí nové právní úpravy
je z vnitrostátního hlediska rovněž
základní podmínkou pro sjednání
mezinárodní smlouvy se Slovenskou republikou o vzájemné
výměně informací z rejstříku
trestů. Ta by měla zajistit odstranění
obtíží, o kterých jsem mluvil v úvodu.
Navržená právní úprava vychází
z principu, že rejstřík trestů je rozpočtovou
institucí, která vede jednotnou celostátní
evidenci odsouzení, a stanoví-li tak zákon,
i některé další skutečnosti významné
pro trestní řízení. Za takovou skutečnost
tento návrh zákona výslovně označuje
rozhodnutí o podmíněném zastavení
trestního stíhání a podle připravovaného
návrhu novely trestního řádu by jím
mělo být také rozhodnutí o schválení
narovnání mezi pachatelem a obětí
trestného činu. Tedy reflektují se zde ony
nové instituty, které v našem trestním
právu hmotném i procesním již jsou účinné.
Do evidence rejstříků trestů by se
měla také zapisovat veškerá odsouzení,
vyslovená soudy České republiky, ale odsouzení
občana České republiky, vyslovená
soudem cizího státu, se do evidence zapíše
za podmínek stanovených tímto návrhem,
tj. pokud Česká republika takový rozsudek
uzná a nařídí na svém území
jeho výkon, anebo pokud o zápisu za stanovených
podmínek, které jsou také v tomto návrhu
zákona, rozhodne Nejvyšší soud.
Zákon shodně s právními úpravami
jiných států, a ostatně i s právní
úpravou stávající, rozlišuje
mezi opisem a výpisem z evidence rejstříku
trestů, přičemž v opise jsou uváděna
veškerá odsouzení a ve výpise pouze
ta, která nejsou zahlazena. Ani to není v našem
právním řádu zcela zásadní
nový režim. Opis evidence slouží pouze
pro účely trestního řízení.
Výpis pak pro jiné účely, zejména
pro účely prokazování bezúhonnosti
podle toho či jiného právního předpisu
v jeho režimu.
Návrh zákona rovněž ukládá
soudu sdělovat rejstříku trestů nejen
potřebné údaje o odsuzujícím
rozsudku, ale i všechny další skutečnosti,
významné pro změnu zápisu. Mezi tyto
další informace patří především
informace, že odsouzení bylo zahlazeno, nebo že
pravomocný odsuzující rozsudek byl v pozdějším
řízení zrušen.
Sleduje se tím, aby rejstřík trestů
pracoval s aktuálními údaji a aby pořizované
výpisy či opisy byly odpovídající
platnému právnímu stavu.
Zbývá mi ještě dodat, ze realizace tohoto
zákona, který uvádím, není
spojena se žádnými mimořádnými
výdaji ze státního rozpočtu, neboť
budou moci být v případě schválení
zákona hrazeny z rozpočtových prostředků
ministerstva spravedlnosti.
Pane místopředsedo, to je vše, co jsem úvodem
chtěl k tomuto vládnímu návrhu zákona
říci. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
vám, pane místopředsedo vlády. Dávám
slovo společnému zpravodaji výborů
panu poslanci Jiřímu Vyvadilovi, aby nám
odůvodnil předloženou společnou zprávu
výborů, kterou jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1260.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
pane místopředsedo vlády, dámy a pánové.
Návrh zákona projednaly výbory ústavné
právní, branný a bezpečnostní
a výbor petiční. K tomu přidaly společnou
zprávu, která vám byla rozdána. Všechny
výbory návrh zákona doporučují
a přijaly připomínky, které rovněž
doporučuji k projednání. Jako společný
zpravodaj doporučuji přijetí vládního
návrhu zákona ve smyslu společné zprávy.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu společnému zpravodajovi. Otevírám
rozpravu, do které jsem zatím písemně
obdržel dvě přihlášky, a to pana
poslance Václava Klučky a pana poslance Ivana Maška.
Jako první tedy vystoupí pan poslanec Václav
Klučka.
Poslanec Václav Klučka: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážení páni ministři, dámy
a pánové, podle platného vládního
nařízení č. 54/1970 Sb., o rejstříku
trestů a podle návrhu zákona o rejstříku
trestů se v tomto evidují a mají nadále
evidovat mimo jiné též pravomocná rozhodnutí
soudů o zahlazení odsouzení. Synonymem pojmu
zahlazení je pojem rehabilitace.
Zákonem č. 82/1968 Sb., o soudní rehabilitaci
a zákonem č. 119/1992 Sb., o soudní rehabilitaci
však pojem rehabilitace nabyl jiného obsahu, nikoli
zahlazení odsouzení, ale zrušení rozhodnutí
soudu ze zákona nebo zrušení rozhodnutí
soudu v přezkumovém řízení,
takže už nejde o klasické zahlazení.
Navrhuji proto doplnit § 3 odst. 3 ve znění
společné zprávy, tisk 1260, o nové
písmeno h). Písmeno h) by tedy znělo: "
Rozhodnutí soudu o rehabilitaci odsouzeného podle
zvláštního zákona".
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Klučkovi. Prosím pana poslance Ivana
Maška.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedající, vážené dámy,
vážení pánové, chci podat pozměňovací
návrh tohoto znění.
Zaprvé. Do § 10 návrhu zákona zařadit
nový odst. 3 tohoto znění: "Za písemnou
žádost osoby, jejíž totožnost byla
ověřena, se jí umožní nahlédnout
do opisu týkajícího se této osoby".
Ustanovení § 11 odst. 2 a 3 se užijí obdobně,
ve znění nového odst. 3. Dosavadní
odst. 3 by se zároveň označil jako odst.
4.
S tím souvisí návrh na nové znění
§ 14, a to takovéto: "Za vydání
výpisu podle § 11 odst. 1 a za nahlédnutí
do opisu podle § 10 odst. 3 se platí poplatek podle
zvláštního předpisu; a odkaz 4 tak,
jak je to dosud.
Pokusím se tento návrh odůvodnit. Navrhovatel
zde vysvětlil rozdíl mezi výpisem a opisem
z trestního rejstříku. Je třeba si
uvědomit, že oba tyto dokumenty jsou veřejnými
listinami a že se jedná o záznamy, kterých
jsou, odhaduji, statisíce. Mám vlastní zkušenost
s tím, že v těchto záznamech se mohou
vyskytovat chyby. Pokud by občan neměl přístup
k tomu záznamu, který se nazývá opisem
z rejstříku trestů, mají k němu
přístup podle zákona orgány činné
v trestním řízení, v řízení
přestupkovém a další orgány podle
případně dalších zákonů,
domnívám se, že může docházet
k tomu, že tyto orgány mohou bez vědomí
občana dostávat nepravdivé informace o něm,
informace, které se tam mohly dostat pouze lidskou chybou
anebo v případě, ze budou používána
elektronická média, což zákon dovoluje,
i chybou techniky. Mám tedy za to, že občan
má mít právo, aby v podobném režimu,
ve kterém dostává výpis z rejstříku
trestů, mohl zažádat o nahlédnutí
do opisu z tohoto rejstříku.
Původně jsem měl za to, že by občan
měl mít možnost požádat též
o vydání opisu. Proti tomu je zde zásadní
námitka ministerstva spravedlnosti, že by se potom
v praxi mohlo stávat, že by např. zaměstnavatelé
nebo pronajímatelé vyžadovali od uchazečů
tyto opisy a nikoli výpisy, což by vlastně
rušilo institut zahlazení odsouzení. Proto
tedy navrhuji pouze institut k nahlédnutí. Domnívám
se, že takových případů nebude
příliš mnoho. Bude se za to platit správní
poplatek. Domnívám se, že instituci, tj. rejstřík
trestů, toto ustanovení příliš
nezatíží. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Dále vystoupí pan poslanec Vyvadil. Nemám
žádné další písemné
přihlášky do rozpravy.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedající, rozhodl jsem se být
korektní. Původně jsem měl připraven
komplexní pozměňovací návrh,
který by měnil podstatu zákona. Zdá
se mi velmi problematické, aby tak vystupoval společný
zpravodaj, byť v rozpravě bych tak vystoupit mohl.
Problém spočívá trochu v tom, že
institut opisu z rejstříku trestů zavedl
minulý režim a ono nakonec v kuloárech na to
bylo upozorněno již v ústavně právním
výboru. Jde o to, že existuje fikce zahlazení
odsouzení, tzn. i pro oči soudu by mělo platit,
že nikdo se ničeho nedopustil, nicméně
on dostává opis. Na druhé straně se
domnívám, že by asi nebylo korektní
tento návrh podávat. Případně
může být podán v souvislosti s novelami
trestního řádu a trestního zákona.
Co ovšem podávám a co je zřejmě
nezbytné přijmout, jsou tyto pozměňovací
návrhy.
K § 18. Účinnost zákona stanovit dnem
1. ledna 1995. Poznámku č. 4 nahradit tímto
zněním: Zákon ČNR č. 368/1992
Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů. To je dáno
tím, že s účinností od 1. ledna
1995 bude za výpis z rejstříku trestů
vybírán poplatek podle zákona 368/1992 Sb.,
o správních poplatcích, a nikoli podle zákona
549 o soudních poplatcích. Konečně,
ve společné zprávě, v § 10 odst.
1, písm. b) nahradit slovo "aplikaci" slovem
"uplatnění". To je všechno.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Ptám se, kdo se dále hlásí do rozpravy.
Zdá se, ze se do rozpravy už nehlásí
nikdo. Rozpravu tedy končím a ptám se místopředsedy
Jana Kalvody, zda si přeje přednést závěrečné
slovo. (Nepřeje.)
Poslanec Jiří Vyvadil: My jsme se s předkladatelem
domluvili, pokud byste, pane místopředsedo, přistoupil
nyní k jinému bodu pořadu, my dáme
věci dohromady a v určité fázi vám
dáme pokyn, kdy je možno ve věci pokračovat.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
za tento návrh. Myslím, že je to všeobecně
akceptovatelný postup, který jsme již mnohokrát
uplatňovali. Považuji tedy tento bod za přerušený.
Přistoupíme k dalšímu bodu našeho
programu, a tím je
Předložený vládní návrh
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1198, nám odůvodní pan ministr dopravy
Jan Stráský, kterého prosím, aby se
ujal slova.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
poslanci, předkládaný vládní
návrh zákona o dráhách má nahradit
současnou právní úpravu drah danou
zákonem č. 51/1964 Sb., ve znění zákona
č. 104/1974 Sb.
Tento předložený návrh zákona
zaprvé zavádí novou kategorizaci drah. Za
druhé, podobně jako u ostatních druhů
dopravy rozlišuje mezi dopravní cestou, tedy dráhou,
mezi provozováním dopravní cesty a dopravou
po této cestě, tedy drážní dopravou
a vymezuje tedy práva a povinnosti vlastníka dopravní
cesty, provozovatele dopravní cesty a dopravce.
Nová právní úprava umožňuje
- opakuji - umožňuje, nikoliv povinně zavádí,
oddělené podnikání v oboru provozování
drah a v oboru provozování drážní
dopravy.
Za třetí tento zákon neruší monopol
českých drah. To se již stalo zákonem
č. 9 z roku 1993 o českých dráhách.
Naopak vymezuje nezbytnou regulaci státu na dráhách
a drážní dopravě, zejména na
železnici.
Za čtvrté vymezuje povinnosti vztahující
se na užívání drážních
vozidel a účinná technická zařízení
na dráhách.
Za páté stanoví sankce za nedodržení
povinností vyplývajících z tohoto
zákona a za šesté stanoví rozsah státní
správy a státního dozoru na dráhách.
Ve svém úvodním slově chci zaměřit
vaši pozornost zejména ke dvěma z uvedených
okruhů, a to ke kategorizaci drah a k regulaci státu
v oboru drah.
K prvnímu okruhu:
Zákon se vztahuje na dráhy železniční,
tramvajové, trolejbusové a lanové. Železniční
dráhy se člení podle technických parametrů
a významu do čtyř kategorií, a to
na dráhy celostátní, regionální,
vlečky a speciální dráhy. Vytvoření
kategorie regionálních železničních
drah umožní rozčlenit stávající
jednotnou železniční síť na dráhu
celostátní s významem mezinárodním
a celostátním a na dráhu regionální
s místním významem. Toto rozčlenění
umožňuje stanovit odlišné technické
požadavky a nároky na jednotlivé kategorie
drah s příslušnými ekonomickými
důsledky. Chci výslovně upozornit, že
návrh zákona zavedením kategorizace nevytváří
žádnou právní bariéru pro vlastnické
vztahy vůči jednotlivým kategoriím
drah. Např. celostátní dráha může
být předmětem soukromých vlastnických
vztahů a naopak dráha regionální může
zůstat ve vlastnictví státu.
Ke druhému okruhu:
Poněvadž státní monopol na železnici
nelze beze zbytku nahradit volnou soutěží,
vymezuje zákon rozsah státní regulace. Státní
regulaci podléhá jak drážní doprava,
tak provozování dráhy. Obě tyto činnosti
jsou vyňaty z režimu živnostenského zákona,
tudíž celá regulace je obsažena v předkládaném
návrhu zákona.
Nejprve k regulaci drážní dopravy ze strany
státu. Stát reguluje provozování drážní
dopravy prostřednictvím nově zaváděného
institutu licence. O licenci rozhoduje ve správním
řízení Drážní správní
úřad příslušného typu.
Zákonnými podmínkami pro udělení
licence jsou podle návrhu zákona tyto podmínky:
dopravní propustnost drah, na níž je drážní
doprava prováděna, technické podmínky
drah odpovídající druhu a rozsahu drážní
dopravy a samozřejmě bezúhonnost, odborná
způsobilost, způsobilost k právním
úkonům.
Drážní správní úřad
je podle návrhu zákona oprávněn v
rozhodnutí o licenci stanovit další podmínky
provozování drážní dopravy, týkající
se zejména zajištění dopravní
obslužnosti území. V této oblasti je
v souladu s jinými zákony řešena často
diskutovaná otázka tzv. závazků veřejné
služby a dále bezpečnosti dopravy, která
při zmnožení uživatelů dráhy
nabývá na významu.
K regulaci provozování dráhy ze strany státu
návrh zákona ukládá v první
řadě povinnost vlastníku dráhy, a
to povinnost zajistit provozuschopnost drah, to znamená
technický stav dráhy zaručující
její bezpečné a plynulé provozování,
za druhé zajistit provozování dráhy.
Pokud některou z těchto povinností vlastník
nemůže splnit, zákon mu ukládá
převést toto zajištění na jiné
vlastníky a jiné uživatele.
Zrušit dráhu je oprávněn vlastník
dráhy jen na základě rozhodnutí Drážního
správního úřadu. Pokud jde o zrušení
celostátní, ale i regionální dráhy,
příslušným k rozhodnutí je ministerstvo
dopravy po dohodě s ministerstvem obrany.
Zákon dále ukládá povinnosti provozovateli
dráhy obecně, jako například provozovat
dráhu podle stanovených jednotných pravidel
osobami, které jsou zdravotně způsobilé
atd. Dráhu lze provozovat jen na základě
úředního povolení, o kterém
rozhoduje ve správním řízení
Drážní správní úřad.
Dámy a pánové, aniž bych chtěl
nadměrně zvyšovat význam rozhodnutí,
před kterým stojíte, zdůrazňuji,
že jde o zásadní změnu v právním
prostředí drážní dopravy v České
republice.
Tento návrh zákona nutně předjímá
situace, které jsou velmi vzdálené současnému
stavu, ale i situace, které dlouho a možná
nikdy nemusí nastat. Jsem přesvědčen,
že přijetí tohoto zákona je v zájmu
drážní dopravy České republiky,
ale ve svých konečných důsledcích
i dnešního podniku České dráhy,
byť někteří ztráty monopolu litují.
Hledání cest k řešení tíživé
situace železnice je společné přinejmenším
celé Evropě. Nalézané pokusy nejsou
jednotné a nemá smysl si předhazovat, které
z nich jsou evropštější než jiné.
Předložený zákon je rámcem pro
velmi variantní rozhodnutí a velmi variabilní
vývoj aktivity a struktury, zejména v železniční
dopravě. Neříkám z formálních
ani úhybných důvodů na závěr,
že křehká rovnováha zakotvených
vztahů vlastníka, provozovatele, dopravce a přepravce
navzájem a jejich vztahu ke státu v tomto návrhu
zákona nesnese příliš mnoho advokátních
zásahů, byť i v jednotlivostech by byly míněny
sebelépe. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu ministru Stráskému a dávám slovo
společnému zpravodajovi výboru panu poslanci
Vladimíru Budinskému, předsedovi výboru,
aby nám odůvodnil předloženou společnou
zprávu výboru, kterou jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1331. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážení
páni místopředsedové, vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, myslím, že pan ministr Stráský
velice podrobně zdůvodnil nutnost přijetí
zákona o dráhách. Chtěl bych pouze
zopakovat, že skutečně stávající
právní úprava je zcela nevyhovující
pro podnikání v dopravě na dráhách.
Blokuje situaci na dráze, nevytváří
žádný prostor a podmínky pro podnikání
v dopravě a stávající zákon
obsahuje velkou míru direktivních zásahů
státu prostřednictvím státní
správy do podnikatelské sféry. Stávající
zákon znemožňuje skutečné podnikání
na dráhách.
K zahájení provozování dráhy
návrh zákona předpokládá vydání
úředního povolení, které vydá
Drážní správní úřad,
a k zahájení provozování dopravy na
dopravní cestě návrh zákona předpokládá
udělení licence, kterou udělí Drážní
správní úřad za předpokladu,
že bude volná kapacita dopravní cesty a že
technické parametry dopravní cesty to dovolí.
Vím, že bude velká rozprava k prováděcím
předpisům o dráhách. Chtěl
bych říci, že současný platný
zákon o dráhách z roku 1964 má 70
prováděcích předpisů. Vzhledem
k tomu, že platný zákon neupravuje všechna
základní práva a povinnosti a to je dobře,
že zůstává obecným předpisem
- přesouvá se povinnost úpravy detailních
záležitostí do výše uvedených
prováděcích předpisů. Tím
je celá právní úprava problematiky
drah v jistém rozporu s Ústavou a s Listinou základních
práv a svobod.
Nově předkládaný návrh zákona
o dráhách nejen že moderním způsobem
řeší výkon státní správy
na dráhách a celý systém regulace
provozování drah a provozování drážní
dopravy, ale současně všechna základní
práva a povinnosti všech účastníků
drážního procesu upravuje přímo
v zákoně a tudíž nepřesouvá
a nedává žádný prostor pro jejich
úpravu v prováděcích předpisech.
Na tom bych chtěl dokumentovat právě to,
co řekl pan ministr, naléhavost přijetí
této normy, protože dosud máme povinnosti upraveny
v podzákonných normách, které nemají
zakotvení v zákonech.
Prováděcí předpisy k novému
zákonu o dráhách budou ve své nové
podobě právními předpisy s technickým
obsahem bez zasahování do základních
práv a povinností účastníků
drážního procesu a jejich rozšiřování.
Je vypracována osnova těchto prováděcích
předpisů. Tři ze čtyř budoucích
předpisů jsou již hotovy a v současné
době jsou v připomínkovém řízení
návrhy těchto předpisů a Řád
pro zdravotní a odbornou způsobilost při
provozování drah a drážní dopravy
je v meziresortním připomínkovém řízení,
Řád určených technických zařízení
je rozeslán do komisí Legislativní rady vlády,
Stavební a technický řád je zpracován
a vnitroresortně projednáván a Dopravní
řád je rovněž rozpracován.
Předpokládá se, že všechny legislativní
práce na výše uvedených právních
předpisech budou ukončeny v 1. čtvrtletí
1995 a nastanou tedy brzy podmínky k tomu, aby zákon
o dráhách mohl být plně aplikován.
Mám k dispozici osnovu Dopravního řádu,
osnovu Stavebního a technického řádu,
návrh vyhlášky, kterou se vydává
Řád určených technických zařízení.
Není to v naší sněmovně vždy
při každém zákonu obvyklé, ale
je možné, pokud si to poslanci budou přát,
aby už teď na této schůzi byly tyto osnovy
rozdány.
A nyní bych se chtěl dostat k vlastní společné
zprávě - tisk 1331.
Hospodářský výbor a výbor pro
veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí projednaly vládní
návrh zákona o dráhách. Musím
říci, že projednávání
v hospodářském výboru předcházela
široká diskuse v dopravní komisi, kde byly
ze strany odborníků i zainteresované veřejnosti,
včetně odborů, vzneseny jisté pozměňovací
návrhy, které byly jako suma předloženy
hospodářskému výboru se stanoviskem
komise a se stanoviskem předkladatele. Hospodářský
výbor o těchto předdiskutovaných návrzích
hlasoval a ty, které schválil a doporučil,
máte ve společné zprávě výborů.
Na závěr, než vyslovím tu obvyklou formulaci,
bych zde chtěl využít toho, co se nám
velice osvědčilo při energetickém
zákonu a co zde udělal pan poslanec Holub a všem
se nám to osvědčilo.
Stejně jako energetický zákon je návrh
zákona o dráhách velice širokou a komplexní
normou, jejíž vládní návrh považuje
hospodářský výbor za vyvážený
kompromis. Mohou samozřejmě padat návrhy,
které přiblíží vládní
návrh tomu či onomu pojetí. Já však
bych se obával toho, že přijetím některých
pozměňovacích návrhů - a možná,
že všech - by došlo k rozbalancování
tohoto vyrovnaného kompromisu, a proto, aniž bych
chtěl vyhrožovat, dopředu říkám,
že jako zpravodaj pravděpodobně žádný
z pozměňovacích návrhů nebudu
moci doporučit.
Závěrem mi tedy dovolte, abych Poslanecké
sněmovně doporučil přijetí
vládního návrhu zákona o dráhách
ve znění společné zprávy.
Děkuji vám a vzhledem k tomu, co jsem říkal
ve své zprávě, naléhavě prosím,
aby všechny pozměňovací návrhy
byly podány písemně, abychom je mohli s panem
ministrem vyhodnotit. Děkuji.