Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Křížkovi. Prosím pana
poslance Brožíka, aby se ujal slova. Připraví
se pan poslanec Broulík.
Poslanec František Brožík: Vážený
pane předsedající, pane ministře,
dámy a pánové, dovolte mi, abych navázal
na návrh, který předložil pan kolega
Šoler, který vznikl zde s nějakými nejasnostmi
zpravodaje zákona o dani z přidané hodnoty.
Téměř roční platnost ustanovení
přílohy č. 1 zákona o dani z přidané
hodnoty pro výrobky vyrobené z více než
70% z recyklovaného papíru ukázala plně
pozitivní výsledky, které se od něho
očekávaly. Využití sběrového
papíru v závodech papírenského průmyslu
vzrostlo za tři čtvrtletí roku 1994 v porovnání
se čtyřmi čtvrtletími roku 1993 ze
30 000 tun na 56 000 tun, to je o 86%. Při rostoucím
trendu spotřeby se dá předpokládat
vzrůst za první rok platnosti o 115-120%.
Sběrový papír se používá
masově v mnoha výrobcích, kde se dříve
používal pouze sporadicky nebo nepoužíval
vůbec. Aktuální stav je takový, že
oproti období, kdy bylo toto ustanovení do zákona
navrhováno v prosinci minulého roku a sběrny
papír nevykupovaly, že v současné době
sběrového papíru je nedostatek a papírny
čekají na každý kilogram starého
papíru. l když to samozřejmě není
pouze zásluhou tohoto ustanovení zákona,
ale i dalšími vlivy jako např. růst
produkce papírenské výroby, je zřejmé,
že uplatnění tohoto zákona k tomuto
vývoji značně přispělo.
Průběh osvědčování a
jeho výsledky byly zásluhou dobré metodické
přípravy rovněž úspěšné.
Do konce listopadu letošního roku bylo vydáno
133 osvědčení na papírenské
výrobky, které obsahovaly více než 70%
sběrového papíru a audit byl proveden v 55
výrobních jednotkách. Povinností závodu
prokazovat při auditu nákup všech surovin a
prodeji výrobků a vést o něm dokonalou
evidenci, která je průběžně kontrolována
certifikačním střediskem, je přirozenou
cestou, která přispívá k omezením
daňových úniků.
Samozřejmě, že byly jisté problémy
na začátku roku 1994, kdy zákon vstoupil
v platnost a z jeho znění vznikly určité
pochybnosti ze strany ministerstva financí, při
jmenování odvětvového certifikačního
střediska, protože zákon neurčoval explicitně
kompetenci, kdo toto středisko má právo pověřit
výkonem funkce. Do doby než se tak stalo, považovalo
ministerstvo financí tuto část zákona
za mrtvé ustanovení. Činnost odvětvového
certifikačního střediska byla zahájena
až jmenováním ministerstvem průmyslu
a obchodu v březnu letošního roku.
K navrhované změně, kterou předkládal
kolega Šoler, bych si dovolil jinou úpravu. Navrhovaný
text úpravy v příloze č. 1 se mění
a doplňuje takto: Položka 4706, položka 4801
až 4803, položka 4805 až 4807, položka 4808
až 4810, položka 4811, položka 4814 až 4815
a položka 4817 až 4823 - doplňující
text: Vlákniny, papíry, kartony, lepenky a výrobky
z nich, na které bylo pověřeným subjektem
vydáno osvědčení, že byly vyrobeny
z více než 70% z recyklovaného papíru,
nebo jiných recyklovaných vláknitých
surovin.
Zdůvodnění: K nově navrženému
textu nezařazením věty: Pověřeným
subjektem by se stalo osvědčování
výrobků zcela anonymním a vymklo by se jednotnému
posuzování a případné kontrole
správce daně. Zvláště při
dovozu ze zahraničí by se mohlo stát, že
osvědčování nebo audit nebude probíhat
podle stejných kritérií a v krajním
případě bude pouze deklarativní ze
strany dovozce.
Jmenováním určitého subjektu pro osvědčování
místně užitých výrobků
není v rozporu s běžnou praxí Evropské
unie, protože např. při osvědčování,
zda je výrobek tzv. regulované sféry ve shodě
s předpisy Evropské unie, může toto
osvědčení vydat pouze certifikační
organizace notifikovaná v Bruselu. A notifikaci podle současných
předpisů o Evropské unii může
získat jen tehdy, jestliže má sídlo
na území Evropské unie, tzn., že každý
dovozce do evropské unie se musí ucházet
o osvědčení, které vydává
certifikační organizace v zemích Evropské
unie.
Toto je případ všech strojírenských
výrobků od roku 1995, což způsobí
značné problémy většině
našich vývozců strojírenských
výrobků a v mnoha případech vývoz
dočasně znemožní.
Rozšíření textu o doplněk: Nebo
jiných recyklovaných vláknitých surovin,
je navržen proto, že určité papírenské
výrobky jsou vyráběny kombinací recyklovaných
buničitých a textilních vláken a i
když plně odpovídají požadavku
recyklace druhotných surovin, nemohou být uznávány,
protože v zákoně je pouze sběrový
papír.
K rozšíření čísel o položky
4706 a 4811. 4706 - jedná se o nový výrobek,
který se na trhu objevil v poslední době,
a to komerční vláknina vyrobená polochemickým
zesvětlením sběrového papíru,
tzv. "dienking", zařazovaný dle celního
sazebníku jako vláknina z jiných celulózových
vláknin, položka 4706. Protože vláknina
uvedeného typu a výrobky z ní splňují
svými parametry všechny požadavky ustanovení
zákona vyjma jmenovitého kódového
označení, doporučuji tuto část
zařadit do seznamu. Nezařazením čísla
4706 vzniká nelogický stav, ze nejkvalitnější
výrobky vyrobené z nejušlechtilejšího
sběrového papíru nemohou být osvědčovány,
i když plně vyhovují duchu projednávaného
zákona.
Druhá položka 4811 - jedná se o papírenské
výrobky stejného charakteru jako ostatní
zařazené výrobky pouze s tím rozdílem,
že oproti ostatním jsou natřeny nebo impregnovány
látkami organického charakteru. Výrobky zařazené
pod toto číslo byly při novelizaci v roce
1993 omylem vypuštěny tím, ze toto číslo
nebylo nedopatřením zařazeno do seznamu výrobků,
uvedeného v zákoně.
Zde rovněž dochází k nelogickému
stavu, že výrobek plně splňuje podmínky
zákona a shodně s ostatními by nemohl být
osvědčen. Chtěl bych upozornit, že tyto
návrhy byly ještě dnes ráno konzultovány
d předkladateli a došlo k určitým úpravám
a vylepšení tak, aby byly průchodné
a překladatel novely zákona s nimi souhlasil.
Dále mi dovolte, abych jako druhý pozměňující
návrh uvedl opět návrh, který je ve
společné zprávě zařazen jako
nezařazený, a to návrh, který byl
schválen v hospodářském výboru
parlamentu, a to v bodě 37, kdy v § 28, odst. 2 za
písm. b) vložit nové písmeno c), které
zní: finanční pronájem. Písmeno
c) až j) označit jako c) až ch). Jen krátké
zdůvodnění, zjistili jsme, nebo jsme přesvědčováni
stále o tom, jaké problémy jsou dnes v republice
z hlediska podnikání nových subjektů
a nedostatku finančních prostředků
na trhu. Včera i při projevu pana premiéra
jsme se dozvěděli další záležitosti
ohledně masové privatizace a zejména pro
příští období privatizace zdravotnických
subjektů. Tím ze vypouštíme, nebo zařazujeme
finanční leasingy, nebo finanční pronájem
jako dále zdaňované a nově zdaňované
daní z přidané hodnoty, znemožňujeme
nebo omezujeme určitý přísun finančních
prostředků zejména do privatizace zdravotnických
zařízení, neboť všechny tyto pojmy
se zdraží a jak všichni dobře víme,
zdravotnické zařízení nebo lékaři
nemají možnost odpočtu daně z přidané
hodnoty. Proto tento návrh o zařazení zpětně,
ze finanční pronájem nebude zdaňován
daní z přidané hodnoty, byl schválen
v hospodářském výboru a pouze z hlediska
zpravodajů nebyl zařazen do společné
zprávy. Proto opět navrhuji toto znění
bodu 37. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Brožíkovi, prosím pana poslance
Broulíka, aby se ujal slova, připraví se
pan poslanec Mach.
Poslanec Jaroslav Broulík: Pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, pozměňovací
návrh, který chci předložit v rámci
projednávání tohoto zákona souvisí
s bojem s kriminalitou v České republice. Škody
způsobené trestnou činností byly pouze
za jediný rok 1993 vyčísleny částkou
145 miliard 951 milionů. V této částce
není zahrnuta škoda, způsobená požárem
a škoda na zdraví osob. U škod způsobených
na historických nebo uměleckém a kulturně
hodnotném majetku a škodách na zdraví
osob je finanční vyjádření
pouze axiomem a často je finanční částkou
nenahraditelné. Dále je nutné připočítat
finanční náklady při odstraňování
způsobených škod, které jsou často
vyšší než škody způsobené
vlastní trestnou činností. Zatížení
aparátu zdravotnictví, policie, soudnictví
a vězeňství, časové ztráty
a psychická traumata obětí trestné
činnosti způsobuje další škody,
a to nejen ekonomické.
Prevence shora uváděných škod je nutné
provádět mnoha způsoby. Jedním z velice
důležitých způsobů je využití
technických prostředků ochrany osob a majetku
před trestnou činností. Vysoká účinnost
těchto prostředků, zaváděných
do užívání v České republice,
je prokázána dlouholetými aplikacemi v zahraničí.
I v případě, že nezabrání
kriminálnímu jednání, ztíží
činnost pachatele a často umožní jeho
rychlejší dopadení a prokázání
vlastní trestné činnosti. Jedním z
nepopiratelných faktorů, způsobujících
zastavení velkého nárůstu kriminality
je intenzivnější využívání
technických prostředků ochrany osob a majetku.
Využívají je v širší míře
i neplátci DPH, např. armáda, policie a kulturní
instituce a další subjekty, které jsou financovány
ze státního rozpočtu. Nasazení technických
prostředků ve větší míře
brání možnosti finančních prostředků
ve státním rozpočtu. Vzhledem ke způsobeným
škodám je vhodné podpořit vznikající
komplexní celospolečenský systém technické
prevence kriminality osvobozením od DPH. Prozatím
je totiž zajištěna technickými prostředky
mizivá část majetku, která se odhaduje
na 7 - 8% celkově doporučovaných objektů.
Např. ministerstvo kultury uvolňuje ve své
kapitole na ochranu kulturních památek před
krádežemi značné prostředky.
Letos se jednalo o 90 mil. korun, v návrhu rozpočtu
je 50 mil. korun. Podíváme-li se na současný
stav, kdy prostředky uvolňované na Policii
České republiky jsou nedostačující
právě při zajištění dostatečného
počtu kvalifikovaných policistů provádějících
preventivní hlídkovou činnost, právě
při šetření majetkové trestné
činnosti je nejmenší objasněnost. Je
pravděpodobné, že je možno snížit
nápor trestné činnosti větším
využitím technických prostředků.
I v předloženém vládním materiálu
je program sociální prevence a prevence kriminality,
tisk 1043, na straně 13. Cituji:
Ustupuje v prevenci na místní úrovni úloha
státu a jeho orgánů do pozadí ve prospěch
sféry nestátní.
Myslím si, ze využití technických prostředků
je právě jedním z nestátních
způsobů zábrany kriminality. Očekávám,
že můj návrh získá podporu poslanců
a umožní výraznější uplatnění
zábran. Námitka, že se sníží
příjem státního rozpočtu není
zde na místě, protože zároveň
se sníží i výdaje u institucí,
které jsou financované z rozpočtu a vydávají
prostředky na svoji ochranu před kriminalitou. Pokud
stát nemá dostatečné prostředky
na ochranu občanů před kriminalitou, neměl
by alespoň ochranné aktivity zdaňovat.
Proto si dovoluji předložit následující
pozměňovací návrh ve dvou variantách.
Varianta č. 1. Do § 25 vložit nový odst.
"k", který zní:
Činnosti a technické prostředky ochrany osob
a majetku.
Dále vložit nový § 35 a) následujícího
znění:
Činnostmi a technickými prostředky ochrany
osob a majetku se pro účely tohoto zákona
rozumí projekce, montáž, prodej a servis výrobků
a systémů technických prostředků
ochrany osob a majetku, elektrických zabezpečovacích
systémů, mechanických zabezpečovacích
systémů a televizních zabezpečovacích
systémů.
Varianta č. 2 - pouze v případě neschválení
první varianty. Doplnit přílohu č.
1, seznam zboží podléhající sazbě
daně 5% o následující položky:
8 301 10 003 Visací zámky. 8 301 20 009 Zámky
do motorových vozidel.
8 301 40. Ostatní zámky. Zámky do domovních
dveří. 8 303 00 Pancéřové skříně,
pancéřové dveře a přihrádky
pro trezory, bezpečnostní kufry, kazety, pokladny
a podobné výrobky z obecných kovů.
8 531 10 Poplachová zařízení na ochranu
proti krádeži.
Odůvodnění k variantě č. 2.
Sazbou 5% jsou zatíženy různé položky,
které indikují určitý stav. Například
je návrh na indikátor radonu, cukru, určitých
chemických prvků nebo dalších veličin.
Proto si myslím, že pro společnost je stejně
důležité a v některých případech
i důležitější indikovat zloděje.
Proto je návrh alespoň na jinou daňovou sazbu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Broulíkovi. Prosím, aby se ujal slova
pan poslanec Mach, připraví se pan poslanec Šoler.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane místopředsedo,
vážený pane ministře, dovolte mi velmi
krátký pozměňovací návrh
s trochu středně dlouhým zdůvodněním.
Navrhuji doplnit přílohu č. 1 zákona
takto:
Číselný kód 38 23 90 98 metylesterřepkové
oleje (bionafta).
Zdůvodnění: Metylesterřepkové
oleje, dále jen bionafta, je nezaměnitelné
motorové palivo a má zásadní význam
ekologický jako obnovitelný zdroj s výrazným
snížením zplodin, ale i degradibilním
charakterem při haváriích vody. Podstatně
přispívá ke strukturálním změnám
v zemědělství, kde řepka ozimá
nahrazuje obilí, cukrovku při nutném omezení
produkce těchto plodin.
Vzhledem k tomu, že účinnost tohoto paliva
je zhruba o 10% nižší než u nafty motorové,
je z rozboru uvedených nákladů na produkci
a spotřebu objemu nafty zřejmá potřeba
snížení úhrnné ceny produktu.
Daň z přidané hodnoty je pro tuto podporu
významným nástrojem, který řeší
problém jednoznačně bez nutnosti rozhodování
o podpoře dotacemi. Problém bionafty má svůj
význam také v tom, ze i zelená zpráva
a určitá snaha o restrukturalizaci plodin nebo struktur
osevních ploch plodin v České republice míří
směrem ke zvýšení pěstování
řepky, která je technologicky velmi dobře
propracovaná v České republice. Naši
zemědělci ji pěstovat umí a stát
pomocí dotací z Kapitoly Ministerstvo zemědělství
podporuje také v současné době výstavbu
a budování esterifikačních jednotek
a v ochranných pásmech ochrany vodních zdrojů
prvního a druhého stupně, kterých
je u nás zhruba více než 120 tis. ha, je toto
omezení významné a kdyby se tam pracovalo
s bionaftou, bylo by to velmi potřebné. Z hlediska
dopadu rozpočtu je jasné, že nejde o nějaký
výrazný zásah v tuto chvíli, ale má
to svůj smysl daleko lepší než dotační
politika. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Machovi a prosím pana poslance Šolera,
aby se ujal slova. Chystá se stáhnout svůj
pozměňovací návrh.
Poslanec Jiří Šoler: Vážené
předsednictvo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, vážený
pane ministře, vzhledem k to mu, že pan poslanec Brožík
přednesl pozměňovací návrh
na podobné téma jako já a má ho podstatně
propracovanější, stahuji svůj pozměňovací
návrh a současně doporučuji sněmovně
přijetí pozměňovacího návrhu
pana poslance Brožíka. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Šolerovi. Vzhledem k tomu, že se do rozpravy
již nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám.
V tomto okamžiku předpokládám, že
zástupce navrhovatele a zpravodaj si vyžádají
určitý čas na zpracování pozměňovacích
návrhů. Chci se zeptat, zda sněmovna bude
požadovat předložení písemného
sumáře pozměňovacích návrhů.
Předpokládám to. Ano. Děkuji. Pan
společný zpravodaj už v tomto smyslu podnikl
příslušné kroky, takže aparát
s tím počítá.
Dámy a pánové, nejsem schopen odhadnout časový
prostor, který bude potřeba k předložení
pozměňovacích návrhů. Předpokládám,
že to bude někdy po polední přestávce.
Nebude-li námitek, navrhoval bych, abychom potom plynule
přešli k dokončení projednání
tohoto bodu.
Hlásí se pan poslanec Wagner a pan poslanec Broulík
zřejmě s nějakým námětem.
Ještě než vám dám slovo, chtěl
jsem upozornit na to, že se dostaneme do určitých
komplikací, vzhledem k tomu, že pan ministr a místopředseda
vlády je předkladatelem celé řady
dalších pozměňovacích návrhů,
ale jak jsem s ním stihl stručně konzultovat,
domnívá se, že by mohl předkládat
další návrhy, zatímco budou připomínky
zpracovávány.
Prosím, pane kolego.
Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedající,
chci upozornit, že pravděpodobně přestávka
na oběd nebude stačit a že by bylo vhodnější
pokračovat dalším bodem, a až budeme připraveni,
sdělíme, že lze obnovit projednávání
bodu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Vyjádřil jsem se nepřesně, pokud mé
vyjádření znělo tak, že počítám
s tím, že bychom teď udělali přestávku
na oběd. Navrhoval bych postup, pokud nebudou námitky,
abychom přerušili projednávání
tohoto bodu, přistoupili k projednávání
dalšího bodu případně dalších
bodů, pokud se situace bude opakovat, což předpokládám,
a pak dokončovali postupně po polední přestávce
projednávání bodů.
Pan poslanec Broulík se hlásí s pozměňovacím
návrhem.
Poslanec Jaroslav Broulík: Pane předsedající,
pokud by došlo k tomu, že bychom dostali písemně
uvedené návrhy, pak bych prosil, jestli by tam mohlo
být uvedeno také stanovisko předkladatele.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji, vezměte to, prosím, v úvahu,
jestli to ovšem bude technicky možné, protože
zejména zástupce navrhovatele, pan ministr Kočárník,
by měl být ve sněmovně přítomen
projednávání dalších bodů.
Myslím, že jeho vyjádření na
mikrofon při projednávání jednotlivých
pozměňovacích návrhů nás
mělo dostatečně orientovat. - Prosím
pana poslance Wagnera.
Poslanec Jozef Wagner: Pane kolego, je to možné,
ale sněmovna by pak ten seznam dostala později.
Takhle bude rozdán v podstatě okamžitě,
jakmile ho budeme mít zpracovaný pro sebe. A máte
pak k dispozici stejný čas jako my. Dělat
to dvakrát je zbytečné.Takže si myslím,
že by to bylo takto lepší. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vidím,
že pan kolega Broulík stahuje svůj, vlastně
doplňovací návrh.
Dámy a pánové, přerušuji v tomto
okamžiku projednávání tohoto bodu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího bodu, kterým je
Předložený návrh, který jste
obdrželi jako tisk 1173, nám odůvodní
místopředseda vlády a ministr financí
pan Ivan Kočárník, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, dámy a pánové,
dovolte mi, abych jménem vlády České
republiky odůvodnil návrh novely zákona o
spotřebních daních.
Tento návrh novely vychází z praktických
zkušeností, které byly získány
při uplatňování spotřebních
daní od roku 1993. Jeho cílem je zjednodušení
správy daně, administrativní náročnosti
a zamezení některým novým formám
daňových úniků.
Kdybych měl charakterizovat stručně jednotlivé
navrhované změny, pak bych na prvním místě
uvedl právě změny, které mají
dále zamezit novým formám daňových
úniků. Je známo, že vláda vždy
reagovala v návrzích novel zákonů
na nově se vyskytující formy daňových
úniků. Stejně tak i ministerstvo financí
věnuje této otázce velkou pozornost. Pracovali
jsme - víte dobře - spolu s vámi na přípravě
zákonných norem, které mají zamezit
např. daňovým únikům způsobeným
pašováním cigaret nebo záměnou
lehkých topných olejů za motorovou naftu.
Novou formou daňových úniků je v poslední
době výskyt míchání benzínů
s nulovým nebo nízkým daňovým
zatížením. Jedná se o technické
nebo bezolovnaté benzíny s tím, ze směsi
se prodávají za cenu olovnatého benzínu.
Obsahem předkládaného vládního
návrhu je návrh, aby tyto směsi benzínu
byly zdaněny stejně vysokou sazbou spotřební
daně jako olovnaté benzíny.
Pro další zamezení daňových úniků
v oblasti lehkých topných olejů zavádí
se nová sazba spotřební daně pro lehké
topné oleje, které dosud spotřební
dani nepodléhají. Minimální sazba
v přepočtu na jeden litr činí 2 Kč
a znamená zvýšení daňového
zatížení u těchto topných olejů.
V rámci novely zákona o spotřebních
daních vláda navrhuje i změny některých
dalších sazeb, a to tzv. technické změny.
Jde o to, že dochází ke snížení
sazby daně z přidané hodnoty pokud návrh
bude sněmovnou přijat - z 23 na 22%, čímž
by vlastně automaticky došlo i ke snížení
daňového zatížení výrobků,
které jsou zatíženy spotřební
daní. Vzhledem k tomu, že nepokládá
vláda za opodstatněné, aby u těchto
výrobků došlo ke snížení
celkového zdanění, upravují se o ten
rozdíl sazby spotřební daně, respektive
je takovýto návrh.
S návrhy obsaženými ve společné
zprávě souhlasím s výjimkou bodu 19,
odst. 9 a bodu 30.
Především k bodu 19 bych chtěl říci,
že bylo navrženo, aby byly lehké topné
oleje zdaňovány stejnou sazbou spotřební
daně jako motorová nafta a aby byla potom daň
tam, kde bude prokazatelně dokázáno, že
byla spotřebována k topení, těmto
spotřebitelům vrácena.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Promiňte,
pane místopředsedo, dámy a pánové
prosím o klid.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Tento návrh
je perfektní z hlediska teoretické konstrukce, nicméně
z hlediska praktického je velmi problematický z
toho důvodu, že silným způsobem je zde
povinnost dokazovat, kolik je skutečná spotřeba
na jednotlivých topidlech, ukládána plátci
daně. Tento lehký topný olej lze používat
i k jiným účelům, neexistují
žádné normy spotřeby na jednotlivá
topidla, nehledě k tomu, že mohou být další
úniky těchto topných olejů spojeny
se ztrátami, ke kterým může docházet
v celé soustavě topidel apod. Došlo by tím
vlastně k dalšímu otevření sacího
kanálu pro prostředky z rozpočtu.
Z tohoto důvodu nemohu souhlasit s tímto návrhem
a rád bych vám ukázal i graf dovozu lehkých
topných olejů, a to srovnání prvních
devíti měsíců roku 1993 a 1994, z
něhož vyplývá, že po přijetí
zákona o barvení a značkování
lehkých topných olejů došlo k rapidnímu
snížení dovozu těchto lehkých
topných olejů. Čili problém možných,
potenciálních daňových úniků
se z tohoto hlediska právě přijetím
zákona o značkování a barvení
řádově snížil a navíc
předložená novela zákona navrhuje zdanit
lehké topné oleje přepočtenou sazbou
2 Kč za litr.
Pokud jde o bod 30 společné zprávy, chtěl
bych k tomu říci, že má-li být
navrženo zdanění technických benzínů,
jak předpokládá bod 30, pak by bylo potřeba
tuto sazbu stanovit na 11 570 Kč za tunu, aby to byla stejná
sazba s olovnatým benzínem.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, tímto bych své úvodní
slovo skončil s tím, že vám doporučuji
předložený vládní návrh
novely zákona o spotřebních daních
schválit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády. Prosím
společného zpravodaje výborů, pana
poslance Stanislava Pěničku, aby nám odůvodnil
předloženou společnou zprávu výborů,
kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 1336.
Poslanec Stanislav Pěnička: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, po
úvodním slovu pana ministra budu stručný,
a proto shrnuji. Novela akceptuje některé změny,
které zpřesňují postupy při
správě daní tak, aby se zjednodušila
administrativní náročnost, a aby se zabránilo
některým formám daňových úniků,
hlavně formám novým. Potřeba úpravy
sazeb některých výrobků, jak je uvedena
v sazebníku, byla vyvolána navrženým
snížením daně z přidané
hodnoty z 23% na 22%. Zvýšení sazeb se v bilanci
státního rozpočtu projeví, neboť
částka 600 mil. korun ročně nahrazuje
výpadek stejné částky z příjmu
daně z přidané hodnoty. Ve společné
zprávě - pan ministr o tom mluvil - na str. 3 k
bodu 30 a 19 bylo navrženo zvýšení u položky
LTO ze 2 200 korun na tunu na 8 340 korun. Opět podtrhuji
to, že vzhledem k tomu, že došlo k výraznému
poklesu dovozu lehkých topných olejů za období,
kdy jsme přijali zákon o značkování
a barvení ropných výrobků ze 100 tis.
tun na 10 tis. tun, čili na jednu desetinu, podpořil
bych to, co říkal pan ministr.
Rozpočtový i zemědělský výbor
tento návrh neakceptovaly, přesto však je ve
společné zprávě. Myslím si,
ze vládní návrh u této položky,
to znamená 2 200 korun za tunu, je návrhem vyváženým,
je plně kompatibilní se státy Evropské
unie a pouze částečné zdanění
lehkých topných olejů je v těchto
státech běžnou praxí.
Ještě bych se vyjádřil k bodu 31, kde
- jestli jste si všimli a zaregistrovali skutečnost
- v posledních týdnech prudce klesly ceny konzumních
lihovin na vnitrním trhu. Tyto lihoviny jsou prodávány
často pod výrobní cenou. Zde je na místě
důvodné podezření, že tyto lihoviny
jsou vyráběny nelegálně ze syntetického
lihu, částečně i kvasného lihu,
technického lihu a bezvodého. Nelegální
výrobou lihovin tak dochází ke značným
daňovým únikům - s tím by se
snad rozpočet vyrovnal - ale současně dochází
i k ohrožení zdraví konzumentů. Proto
bude a bylo nezbytné provést následující
změny, které bych ještě odůvodnil.
Syntetický líh rafinovaný a syntetický
líh bezvodý se osvobozuje i nadále pro výrobní
účely. Ale odbyt tohoto lihu vsak plně zpřehlednit
tím, že odběr tohoto lihu bez daně v
nedenaturovaném stavu bude povolovat ministerstvo financí.
Čili nejde o daň, ale o kontrolu.
Syntetický líh technický, který se
nedá zneužít k pitným účelům,
se osvobozuje i nadále bez jakéhokoliv omezení.
Pro denaturovaný líh kvasný, technický
i bezvodý uplatnit stejný režim jako pro líh
kvasný, tj. osvobodit pouze pro výrobu kosmetických
a farmaceutických výrobků.
To by z mé strany bylo zatím, pane předsedající,
všechno. V případě, ze budou některé
pozměňovací návrhy akceptovány,
vznesu své další pozměňovací
návrhy. Prosím, abyste otevřel rozpravu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Pěničkovi, otevírám
rozpravu, do které se jako první přihlásil
pan poslanec Maryt, kterého prosím, aby se ujal
slova, připraví se pan poslanec Jaroš.