Úterý 6. prosince 1994

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych se dnes při příležitosti letošní poslední schůze českého parlamentu, bezprostředně po nedávných komunálních volbách, které přinesly snad nejpřesvědčivější a nepochybně nejkomplexnější výraz názorů české veřejnosti na úspěch probíhajícího transformačního procesu a v souvislosti s projednáváním vládního návrhu státního rozpočtu, který vláda každoročně považuje za nejsouhrnnější dokument o své činnosti, pokusil o šířeji pojaté zhodnocení současné situace a vývojových trendů v České republice a tím i o jistou zprávu o činnosti vlády a její úloze v těchto procesech.

Toto obecnější hodnocení děláme vědomě i proto, abychom přispěli k nalezení většího souzvuku mezi vládou a parlamentem nebo možná - přesněji řečeno - mezi vládou a částí tohoto parlamentu.

Naším úmyslem v žádném případě není konfrontace, cílem není ani docílení formální jednoty názorů za každou cenu, cílem je pokus o naladění se na stejnou strunu, o nalezení alespoň shodného okruhu problémů a o shodě na váze, která jednotlivým z nich má být přikládána. Nezdá se nám optimální vést monologické přestřelky formou interpelací. Za vítězství pro žádnou stranu nemůžeme považovat ani novou taktiku opozice neúnosně extendovat interpelace a tím nezanedbatelným způsobem zatěžovat vládní administrativu.

Doufáme, že bude toto vystoupení předsedy vlády, který jinak nemá příliš mnoho příležitostí v parlamentu promluvit, přijímáno právě tímto způsobem a že přispěje ke zlepšení vzájemné komunikace a vzájemného pochopení.

Vláda je s dosaženou úrovní transformace české společnosti, transformace probíhající víceméně paralelně ve všech dimenzích života každého z nás i země jako celku, spokojena. Toto naše hodnocení vychází z porovnání v čase, tedy z posouzení toho, co se podařilo udělat za relativně krátké období 5 let, z nichž polovina je obdobím existence této vlády, z porovnání v prostoru, tedy z komparace vývoje u nás a v ostatních postkomunistických zemích, z našich vlastních analýz, jak kvantitativního typu (na základě statistických dat), tak z analýz kvalitativního typu hodnotící změny institucí, pravidel a způsobu chování jednotlivců i celých společenských skupin. Vychází z názorů našich spoluobčanů vyjádřených v komunálních volbách a v desítkách anket a průzkumů veřejného mínění a projevujících se v sociálním klidu, v neexistenci stávek, demonstrací a podobných projevů občanské nespokojenosti, v důvěře v naší měnu a v rostoucí míře úspor a v tisíci dalších podobných věcí. Vycházíme i z pohledu ciziny, která v drtivé většině hodnotí naší zemi velmi pozitivně.

Naše pozorné hodnocení situace naší země není nekritické ani sebeuspokojivé, nevidíme jen úspěchy, vidíme i místa bolavá, vidíme i věci nedotažené do cíle. Naše hodnocení proto není pasivní, nýbrž směřuje k hledání cest, jak situaci zlepšovat. Nicméně zcela rozhodně odmítáme negativistické pohledy na naši současnost, bagatelizování dosaženého a za zcela zbytečné považujeme katastrofické scénáře ohledně naší společné budoucnosti. Není k nim sebemenší důvod.

V naší zemi byl - a nedávné komunální volby to demonstrovaly více než výrazně - v posledních dvou letech dotvořen demokratický pluralistický politický systém, zajišťující základní občanské svobody a umožňující je každému z nás realizovat, a byl uveden do chodu systém tržní ekonomiky s malou a stále se zmenšující úlohou státu, systém, který vědomě a promyšleně ponechává dostatečný prostor trhu na úkor benevolence státních úředníků. V politické, ekonomické i obecně občanské dimenzi našich životů vznikl dostatečný prostor pro svobodné rozhodování a iniciativu každého z nás, a to je základní cíl, který jsme si - a věřím, že s výraznou podporou parlamentu - kladli. O tom, jak je toto zásadní utváření systému doplňováno státní politikou v dalších oblastech, tedy tam, kde je třeba posílit z různých důvodů pomoc potřebujícího jednotlivce a kde je třeba doplňovat působení samovolných tržních mechanismů a základního liberálního systému občanské svobody, budu hovořit dále.

Žijeme již ve zcela jiném společenském systému než ještě nedávno a naším úkolem je - spolu s vámi - upevňovat jeho legislativní základy a dolaďovat pravidla jeho fungování. Dosavadní postup systémových změn nás jistě může naplňovat optimismem. Vidím v dnešní chvíli už jiná, nová nebezpečí, se kterými se chceme společně s vámi utkat, protože nesmíme dopustit, aby nové jinak nazvané, méně otevřené, ale neméně účinné formy brzdění a komplikování iniciativy jednotlivců (v jejich nejrůznějších rolích) znovu vedly k podvázání toho nejcennějšího, co v naší zemi máme, a tím je zájem občanů o činorodou tvůrčí aktivitu, uspokojující je samotné a přinášející efekty i nám všem.

Metody přímého direktivního příkazového systému dirigování lidských aktivit jsou již naštěstí definitivně za námi, ale projevuje se - jako výraz nedůvěry ve spontánnosti lidské nedůvěry - stále sílící snaha o jejich regulaci. Pod hesly podpory či ochrany těch či oněch parciálních zájmů se do našeho administrativního rozhodování a do naší legislativy dostává velké množství kontrolních, regulačních, licenčních a dalších podobných schvalovacích mechanismů, které posilují byrokratický charakter nejrůznějších procesů a které expanzí razítkování nejrůznějšího typu vedou k podvázání tvůrčí činorodosti nás všech. Máme pocit, že si nesmíme dovolit, aby se právě toto stalo dominantním rysem našeho nového systému, a proto prosíme, aby právě pod tímto zorným úhlem byly posuzovány návrhy zákonů v parlamentu a aby se co nejméně vycházelo vstříc nejrůznějším lobbystickým tlakům, které zde, na chodbách parlamentu, tak často vidíme i v personifikované podobě.

Letošní projednávání návrhu státního rozpočtu je toho typickým příkladem. Nemyslím si, že jsou má slova příkladem toho, kdy někteří slyší trávu růst, protože existenci jejího růstu potvrzují i další lidské smysly, a nemusí být nadpřirozeně vyvinuty. Proto chceme právě těmto věcem věnovat v dalším období maximum pozornosti. Z tohoto zorného úhlu se budeme dívat i na postupné přetváření našeho právního řádu.

V posledních dvou a půl letech u nás došlo k rozsáhlé decentralizaci veřejného rozhodování a tím i k výraznému snížení pravomocí vlády a současně došlo i k masové privatizaci a deetatizaci a tím i k omezení domény veřejného ve srovnání se soukromým. Jsme přesvědčeni, že jsme v tomto ohledu již dnes dosáhli úrovně řady evropských zemí, které měly to štěstí, že neprošly čtyřmi desetiletími komunistického režimu, a že jsou to právě tyto naše úspěchy, které nám otevírají cestu k prohloubení naší integrace do Evropy a světa. Byli jsme si vždycky vědomi, že naše zapojení do evropských integračních procesů závisí nejvíce na nás, a proto nejsme tak netrpěliví jako někteří naši sousedé.

V této chvíli je snad třeba připomenout i to, že v období, o kterém zde mluvím, došlo k ukončení existence československé federace a k ustavení českého státu. Tuto historickou chvíli jsme zvládli velmi dobře. Snažíme se ukotvit náš nový státní útvar nejen v přítomnosti, ale i v minulosti, proto hledáme návaznosti na naše minulé tradice, snažíme se navázat na všechno pozitivní i v naší nedávné minulosti a snažíme se navázat na ověřené hodnoty evropské civilizace a na základní demokratické a liberální hodnoty současného lidstva.

Dovolte mi říci v této chvíli pár slov o zahraničněpolitickém aspektu naší činnosti. Naším primárním cílem je na mezinárodním poli důsledně prosazovat zájmy České republiky. Jde primárně o upevňování postavení nového českého státu ve světě, o integraci do evropských a euroatlantických struktur, o přátelské a vzájemně výhodné vztahy se sousedními zeměmi a o posilování ekonomické dimenze našich zahraničněpolitických aktivit.

Z konkrétních věcí je naším prvořadým strategickým zájmem plné členství v Evropské unii. Již dnes s ní vedeme politický dialog o zahraniční a bezpečnostní politice a jednotliví resortní ministři se zúčastňují jednání rozšířené Evropské rady. V sobotu se v Essenu zúčastním prvního setkání na úrovni předsedů vlád. Vláda v přípravě na budoucí členství provádí potřebné kroky, a to zejména v oblasti legislativy, ale i v oblasti hospodářské politiky i politiky ochrany životního prostředí.

Předstupněm jasně deklarovaného cíle České republiky stát se plným členem NATO je naše účast v projektu Partnerství pro mír, jehož konkrétní náplní je participace na dvoustranných a mnohostranných vojenských cvičeních s vojsky NATO. Postavení České republiky jako přidruženého člena Evropské unie odráží i udělení statutu přidruženého partnera Západoevropské unie.

Za nástroj celoevropské bezpečnosti pokládáme i KBSE, zároveň však vystupujeme proti pokusům dávat jí jinou náplň, než jakou dnes má, a nadřazovat ji dnes existujícím bezpečnostním institucím. Po ujasnění některých nejasnostní počátečního období jsme se připojili i k přípravě paktu stability, který interpretujeme jako cestu k posilování přátelských regionálních vztahů v celé Evropě. Pokračujeme v úsilí o budování dobrých sousedských vztahů, které představují jeden z životních zájmů naší země.

Německo je naším největším sousedem a jedním z nejdůležitějších obchodních partnerů, ale my jsme si dobře vědomi toho, že je evropskou velmocí a že bude hrát důležitou roli i při jednáních o našem vstupu do Evropské unie. Ze všech těchto důvodů se naše zahraniční politika orientuje na udržování vysoké úrovně vztahů s touto zemí. V minulém období se nám podařilo vyřešit některé komplikované otázky spojené např. s přípravou readmisní smlouvy a v oblasti dalších dosud nedořešených otázek citlivě, avšak pevně obhajujeme český národní zájem.

Trvale dobré jsou naše vztahy s Rakouskem, jsme dobrými sousedy a spolehlivými obchodními partnery a daří se nám zviditelňovat i tradiční kulturní dimenzi našich vztahů.

Vztahy ke Slovensku se postupně daří dostat do polohy obvyklých mezistátních vztahů při současném využívání některých výhod zvláštního charakteru těchto vztahů. Těch se v žádném případě nezříkáme. Slovensku přejeme stabilizovat svou vnitropolitickou situaci a brzy sestavit stabilní a akceschopnou vládu, se kterou bychom mohli plodným způsobem jednat o řadě nedořešených otázek.

Máme zájem o spolupráci s dalšími státy tzv. Visegradské čtyřky. Při této spolupráci zdůrazňujeme věci praktické a konkrétní, zejména obchod (v rámci středoevropské zóny volného obchodu) a přes hraniční spolupráci.

Současně našim východním sousedům stálé připomínáme, že toto regionální obchodní seskupení nemůže sloužit jako alternativa našeho členství v Evropské unii a v NATO a dokonce ani jako zprostředkovatel našeho přijetí do těchto seskupení. Pozitivním výrazem našich postojů byla nedávná schůzka premiérů těchto zemí v Poznani, při které byly leckteré z těchto věcí jasně formulovány a vysvětleny. Kontaktům tohoto typu se nevyhýbáme. Na příští rok jsem pozval premiéry zemí CEFTA na podobnou vrcholnou schůzku do České republiky.

Dbáme o vyvážený vztah k zemím Společenství nezávislých států. Podporujeme jejich pokojný vývoj a snažíme se o navazování oboustranně výhodných obchodních vztahů.

Mimořádné postavení v naší zahraniční politice mají tradičně dobré vztahy se Spojenými státy a zeměmi Evropské unie. Naše zahraničněpolitická aktivita se, jak je zřejmé, neuzavírá Evropou, o čemž svědčí naše významné zámořské aktivity a cesty vrcholných evropských představitelů naší země do Asie a Latinské Ameriky.

Jedním z životních zájmů České republiky je efektivní zapojování se do světové ekonomiky a volný přístup na mezinárodní trhy. Úspěšný průběh naší ekonomické transformace umožnil, abychom oficiálně požádali o členství v OECD, a to dokonce tak, aby o našem plném členství mohlo být rozhodnuto již v příštím roce.

Na mezinárodním fóru aktivně vystupujeme na podporu pokračující liberalizace světového obchodu a v souvislosti s ukončením Uruquajského kola GATT se aktivně účastníme zakládání nové světové obchodní organizace (WTO).

Východiskem nejen k zahraničněpolitickým, ale i vnitropolitickým aktivitám jsou nepochybně naše vlastní ekonomické výsledky. Chtěl bych připomenout, že cílem hospodářské politiky vlády v uplynulém období bylo dovršení systémové transformace naší ekonomiky a to při udržení co nejstabilnějšího makroekonomického prostředí, při zachování sociálního smíru a při postupném nastartování ekonomického vzestupu. Prioritami byla transformace vlastnických vztahů, jako základní podmínka v delším období prováděné restrukturalizace ekonomiky, a dotvoření systémového a institucionálního rámce tržní ekonomiky. Ve všech těchto oblastech bylo dosaženo výrazných úspěchů.

Výsledkem vyrovnanosti státního rozpočtu v uplynulých 5 letech a výsledkem odpovědné a v podstatě výrazně konzervativní měnové politiky skutečně nezávislé centrální banky byla mezi transformujícími se ekonomikami ojedinělá nízká vlna inflace, kterou se podařilo udržet přes existenci řady inflačních impulsů, vyplývajících ze zásadní změny daňového systému, z rozdělení státu a z neukončených přizpůsobovacích postliberalizačních cenových pohybů.

Míra inflace, která v roce 1993 činila 20,8% do značné míry vlivem zavedení daně z přidané hodnoty, dosáhne v roce 1994 zhruba poloviny loňské úrovně.

Za jeden z úspěšně zvládnutých reformních kroků považuje vláda realizaci daňové reformy, která zásadním způsobem změnila náš daňový systém. Ve své rozpočtové politice a při dalším zdokonalování daňové soustavy kladla vláda důraz na postupné snižování podílu veřejných rozpočtů na hrubém domácím produktu a na snižování daňové kvóty při plynulém zajišťování financování veřejných statků a služeb a všech sociálních výdajů.

Podíl veřejných výdajů na hrubém domácím produktu, který ještě v roce 1990 činil přes 52%, bude v roce 1995 podle návrhu státního rozpočtu o 10 bodů nižší. To považujeme za mimořádný výsledek.

Důvěra domácí veřejnosti i zahraniční v hospodářskou politiku vlády a ve stabilitu české ekonomiky se projevila i v okamžiku oddělení české měny od slovenské, projevila se i v dlouhodobé, již téměř 48 měsíců trvající stabilitě kurzu české koruny a v masivním přílivu zahraničního kapitálu do naší země.

Vláda považovala a považuje za rozhodující systémový krok proces privatizace, a proto jeho průběhu věnovala nepřetržitou pozornost. Ke konci se schylující etapa masové privatizace představovala jeden z našich hlavních úkolů a jsme přesvědčeni, že byl zvládnut dobře. Malá privatizace skončila již v roce 1993 a jejím prostřednictvím bylo prodáno s výnosem přes 30 miliard Kč více než 22 tisíc jednotek. Zhruba 100 tisíc jednotek bylo navráceno původním vlastníkům formou restitucí.

Velká privatizace, zasahující rozhodující část ekonomických subjektů, představuje svým rozsahem a svou rychlostí světový unikátní proces, jehož rozměry dokumentuje ta skutečnost, že v jejím rámci bylo podáno téměř 24 tisíc privatizačních projektů na více než 4000 podniků. To je v průměru 6 projektů na 1 podnik. Jejich vyhodnocování nebylo ani jednoduché, ani bezrozporné. Podle posledních dat, která máme k dispozici, již bylo rozhodnuto o privatizaci více než 80% podniků, což představuje hodnotu majetku přesahující 900 miliard Kč. Tento enormní úkol byl zvládnut s minimem problémů.

Rozhodující význam v tomto procesu sehrála především rychlá a transparentní metoda kupónové privatizace, jejíž druhá vlna prakticky v těchto dnech končí. Touto metodou se podařilo privatizovat akcie v účetní hodnotě 360 miliard Kč a akcionáři se přitom stalo více než 6 milionů občanů naší země. Rychlou privatizaci považujeme za vstupní předpoklad pro úspěšnou restrukturalizaci mikroekonomické sféry.

Vláda ve své politice vychází ze zásady, že o dalším vývoji podniků mají rozhodovat a vlastní podnikovou restrukturalizaci mají provádět především soukromí vlastníci, a nikoli stát. O tom, že je tato strategie správná a že už přináší první makroekonomické výsledky, svědčí statistická data.

Přes důsledky rozpadu naší federace se v loňském roce podařilo zastavit pokles ekonomiky a v letošním roce je obnovení hospodářského růstu již zcela zřetelné a pohybuje se v ročním pohledu okolo 2,5 - 3%. Ještě výraznějším potvrzením postupu adaptace české ekonomiky na změněné vnější a vnitřní podmínky je vývoj vnějších ekonomických vztahů.

Česká ekonomika je jednou z mála transformujících se ekonomik, která vykazuje růst vývozu. V loňském roce to bylo zhruba 15%, letos za prvních deset měsíců i přes výrazný pokles vývozu na Slovensko vzrostl celkový export o 5,3%, přičemž náš vývoz do vyspělých tržních ekonomik zaznamenává dvojciferné tempo růstu.

Nastupujícímu oživení tuzemské spotřebitelské a investiční poptávky odpovídá velmi dynamický růst dovozu, mající za následek mírný deficit obchodní bilance, který je však v platební bilanci bohatě kompenzován aktivem v oblasti služeb a rostoucím přílivem kapitálu.

Vláda přes svou opatrnost v zasahování do mikrosféry přijala řadu nelehkých strategických rozhodnutí - v oblasti energetiky, jako je dostavba elektrárny Temelín a ropovod Ingolstadt, v petrochemii, v některých velkých hutnických a strojírenských podnicích, v leteckém průmyslu, v uhelném, rudném a v uranovém hornictví, v oblasti infrastruktury, jako je výstavba dálniční sítě a modernizace železnic a telekomunikací, a v oblasti ekologických investic. Dlouhodobě však nechceme ovlivňovat a podporovat jednotlivá odvětví ekonomiky na úkor odvětví jiných. Nechceme prostě dělat průmyslovou politiku tohoto typu.

Obrovský úkol přizpůsobit se nové situaci stál před naší dopravou. Po prudkém poklesu nákladní dopravy způsobené racionalizací ekonomického koloběhu uvnitř naší země, způsobené rozpadem RVHP a dočasným snížením rozsahu ekonomické aktivity však dochází dnes k její postupné stabilizaci. Pozvolný vzestup již vidíme v dopravě silniční a zřetelné oživení nastává v dopravě letecké. Výrazně roste tranzitní doprava. l v osobní hromadné dopravě dochází k dolaďování nabídky na úroveň nezbytné sociálně potřebné a ekologicky nejvhodnější obsluhy celého území našeho státu.

Vláda věnuje zvláštní pozornost udržení dopravní obslužnosti odlehlých území a městské a příměstské hromadné dopravě v hustě zalidněných aglomeracích. Rozsáhlá investiční aktivita je zaměřena na modernizaci dopravních cest, směřující k jejich rozvoji v nových dopravních proudech a reagující na velmi rychlý růst vybavení našeho obyvatelstva osobními auty a na turistický ruch.

Ukončením druhé vlny kupónové privatizace bude prakticky dokončen proces transformace a privatizace silniční dopravy, když již před tím byly provedeny hlavní privatizační kroky v dopravě letecké a vodní. V podstatě byla dokončena restrukturalizace a privatizace obslužných činností v železniční dopravě. S realizací transformace státní organizace České dráhy bude započato v příštím roce.

Současně probíhá legislativní aktivita směřující k vytvoření standardních podnikatelských podmínek v dopravě. Je provázena postupnou deregulací dopravních tarifů, která byla již ukončena ve všech odvětví nákladní dopravy a obezřetně se ověřuje i v osobní autobusové dopravě.

Směřujeme k tomu, aby se na financování dopravních cest podílel nejen každý daňový poplatník, ale zvýšenou měrou zejména ten, kdo dopravních cest intenzivněji využívá. Po zavedení silniční daně směřující k tomuto cíli je od roku 1995 zaváděn i poplatek za užívání dálnic a silnic dálničního typu. Současně se zpřísňují požadavky na dopravní prostředky a provozování dopravy i z ekologického hlediska.

Podpora obslužnosti celého území státu hromadnou dopravou vyvolává nezbytné přetrvávání dotací. Zatímco podporu osobní železniční dopravy zatím zajišťuje stát, v autobusové dopravě je z centra dotováno již jen žákovské jízdné. Podpora obslužnosti z jiných důvodů, než je dopravní dostupnost škol a ostatních zařízení zajišťujících přípravu mladé generace na své budoucí povolání, byla přenesena na okresy a obec. Stát však zároveň v poslední době přijal některá opatření na podporu městské a příměstské hromadné dopravy, kde by po promítnutí plných nákladů do ceny jízdného mohlo vést k její přílišné redukci a k jejímu nežádoucímu nahrazení dopravou individuální.

Odvětví spojů jsme zdědili z minulosti technicky velmi zanedbané, s velkou převahou poptávky po základní telefonní službě nad její nabídkou, s neprůhlednými finančními a řídícími vztahy uvnitř odvětví a se značnými nároky na státní rozpočet.

Prvním nezbytný systémovým krokem k nápravě bylo proto oddělení poštovních od telekomunikačních aktivit a vytvoření samostatných životaschopných podniků, které nejsou dotovány ze státního rozpočtu. To si také vyžádalo určité zvýšení dlouhodobě neměnných tarifů za poštovní a telefonní služby. Vůči těmto přirozeně monopolním podnikům byla vytvořena protiváha v podobě vládních regulačních orgánů, které jim stanovují podmínky pro jejich činnost tak, aby výhody z přirozeného monopolu šly co nejvíce ve prospěch spotřebitelů.

Systémové a institucionální změny přispěly k urychlení postupu v telefonizaci území ČR. Očekávaný čistý přírůstek telefonních stanic v letošním roce se přiblíží hranici 190 tisíc, přičemž roční přírůstky se v posledních letech výrazně zvyšují. Pro srovnání: počet nově instalovaných telefonních linek za poslední dva roky představuje téměř to, čeho u nás bylo dosaženo za celá 80. léta.

l přes tato zlepšení zůstává čekací doba na telefon, zejména v některých oblastech, neúnosně dlouhá, kvalita poskytovaných služeb vyžaduje zlepšení a vztahy k uživatelům rovněž. Odstranění těchto nedostatků je hlavním cílem nové telekomunikační politiky, kterou vláda před několika měsíci schválila. Dosažení těchto cílů s co nejnižšími náklady a s potřebnou rychlostí vyžaduje, aby SPT Telecom byl i nadále integrovanou společností a aby do této společnosti vstoupil prostřednictvím navýšení kapitálu strategický partner. Výběrové řízení již probíhá a bude ukončeno na jaře příštího roku.

V zájmu rychlé transformace našeho zemědělství a lesnictví vláda důsledně postupovala cestou privatizace a nápravou minulých majetkových křivd a nedávno schválila základní východiska a cíle své politiky zemědělské i své politiky lesnické. Privatizace zemědělství bude ve své rozhodující části ukončena už letos. Vláda prosazovala vytvoření takových legislativních i ekonomických podmínek, které zajistí rovnoprávné postavení všech forem hospodaření, tj. družstev vlastníků, obchodních společností i soukromých zemědělců.

Zemědělská družstva byla transformována a členové družstev mají díky tomu možnost vystupovat jako autentičtí vlastníci svých členských podílů. Postupuje i ekonomická transformace družstev na existující tržní podmínky, na změněné ceny a na novou velikost poptávky. Přes 90% půdy již dnes obhospodařují nové privátní subjekty, většina půdy je pronajata a soukromí rolníci přímo hospodaří na 20% zemědělské půdy. Dynamika výsledků jejich hospodaření je povzbudivá. Nejobtížnější je podle očekávání privatizace státních statků.

V okamžiku transformace a privatizace při velkém poklesu poptávky po potravinách a při poklesu jejich exportu se snížil počet pracovníků v zemědělství z 531 tisíc v roce 1989 na 225 tisíc v roce letošním, tj. zhruba na dvě pětiny. To je obrovská změna. A to, že nevedla ani k problémům v zásobování zemědělskými výrobky, ani k růstu venkovské nezaměstnanosti, ukazuje, že přes všechny existující problémy byla zvolena správná a konec konců jediná možná cesta.

Pro částečné vyrovnání výkyvů v nabídce a poptávce několika vybraných komodit byl založen státní fond tržní regulace v zemědělství. Tento fond svým dílčím způsobem intervenčními nákupy a prodeji na domácím trhu a subvencovanými vývozy přispěl ke stabilizaci trhu některých zemědělských komodit, zejména mléka, potravinářské pšenice a jatečného skotu. Fond však může do určité míry spoluovlivňovat pouze poptávkovou stranu agrárního trhu, a to v dané míře prostředků, které má k dispozici. Bezprostřední vliv na nabídkovou stranu nemá a mít nemůže.

Trh zemědělských produktů se postupně otevírá zahraniční konkurenci a proexportní kurs české koruny usnadňoval a stále ještě usnadňuje vývoz našich zemědělských produktů. Vliv zahraniční konkurence na kvalitu domácí produkce je nesporný a domácí potraviny mohou na našem trhu svou kvalitou dobře konkurovat. Konkurenceschopnost našich výrobků roste, saldo zahraničního obchodu je vyrovnané. Např. v roce 1993 vývoz zemědělských výrobků a potravin činil 29,8 mld Kč a dovoz 29,9 mld Kč, tzn. že rozdíl činil pouze 1 desetinu miliardy, neboli 100 mil. Kč. Tato čísla ukazují, že se některé katastrofické prognózy nezakládají na pravdě. l největší kritik musí souhlasit s tím, že je na našem trhu dostatek kvalitních, zdravotně nezávadných a v širokém sortimentu dostupných potravin. Pro podporu podnikání v zemědělství a lesnictví vláda založila Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, který má za cíl usnadňovat efektivní alokaci dotací do zemědělství, zejména formou úhrady části úroků z úvěrů. Díky tomu je poskytnutí dotace vázáno jen k těm projektům, které slibují návratnost.

Přímé dotace jsou pak poskytovány na různé programy změny struktury v zemědělství a na takové činnosti, které lze jen obtížně zajistit samotnou iniciativou soukromých podniků, např. na plemenářskou a šlechtitelskou práci, na informatiku a poradenství, na ozdravovací programy, na zatravňování a zalesňování.

Našim mimořádným úspěchem je udržení sociálního smíru. To naznačuje, že je hospodářská politika vlády přijímána a podporována širokou veřejností. Našemu státu to dodává vysoký mezinárodní kredit. Souvisí to i s tím, že dlouhodobě vykazujeme velmi nízkou míru nezaměstnanosti, v současnosti 3,1%, což je ojedinělé jak mezi transformujícími se ekonomikami, tak v evropském a světovém kontextu vůbec.

Skutečnost, že více než 1/3 všech zaměstnanců byla v uplynulých letech nucena změnit zaměstnání a že byla schopna najít nové uplatnění, je potvrzením správnosti naší strategie a konec konců i výrazem relativní pružnosti našeho trhu práce. l když privatizace postoupila již daleko, i když se naše podniková sféra stabilizuje a začíná uvažovat více dlouhodobě a i když je trh práce poměrně pružný, boj s inflací považujeme za rozhodující a za neukončeny a proto vláda ponechala v platnosti sankční usměrňování mzdového vývoje, tzv. regulaci mezd. Ta je koncipována tak, že dává dostatečný prostor pro růst reálných mezd i pro jejich diferenciaci. Aby nedocházelo k tvrdostem, Ministerstvo práce a sociálních věcí v odůvodněných případech dopad mzdové regulace zmírňuje. Tato možnost byla za rok 1993 využita u 398 firem a za l. poletí letošního roku u 175 firem.

Jsme přesvědčeni, že mzdová regulace stále ještě sehrává pozitivní roli. l při jejím uplatňování průměrná nominální i reálná mzda v uplynulých třech letech trvale rostla. S odhadem výsledků za poslední měsíce roku 1994 můžeme říci, že se po výrazném poklesu v roce 1991 průměrná reálná mzda za léta 1992 - 1994 zvýšila o zhruba 22%. Znamená to, že je stále ještě nižší než v roce 1989, zhruba o 13,14%. Tato ztráta však bude při dodržení dosavadních tendencí velmi rychle vyrovnána.

Každoročně dochází k rychlému růstu výdajů sociálního typu. Objem prostředků vynaložených za l. pololetí letošního roku oproti stejnému období r. 1992 na dávky důchodového zabezpečení, nemocenského pojištění a státní sociální dávky se zvýšil o 35,7%, což znamenalo růst podílu těchto výdajů na státním rozpočtu o 3 body. Podobný nárůst se očekává i v příštím roce.

Do dnešního dne byly realizovány - za existence této vlády - již tři úpravy důchodů, takže se průměrný důchod zvýšil z 2482 Kč na 3373 Kč, tj. skoro o 36%. Dále byla zvýšena maximální hranice denní mzdy, z níž se odvozuje výše dávek nemocenského pojištění. Diferencovaně podle věku dítěte byly upraveny přídavky na děti a výchovné, porodné bylo zvýšeno z 1000 Kč na 4500 Kč, rodičovský příspěvek vzrostl o 400 Kč, upraveny byly i další dávky a zaveden příspěvek na nájemné pro sociálně slabé rodiny. Bylo zvýšeno životní minimum a jeho další zvýšení připravuje vláda na počátek příštího roku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP