Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
vám, pane společný zpravodaji. Nyní
budeme hlasovat o celém vládním návrhu
zákona o sloučení Československé
obchodní a průmyslové komory s Hospodářskou
komorou České republiky, o některých
opatřeních s tím souvisejících
a o změně a doplnění zákona
ČNR č. 301/1992 Sb., o Hospodářské
komoře České republiky a Agrární
komoře České republiky, ve znění
zákona č. 121/1993 Sb., podle sněmovního
tisku 1000, ve znění společné zprávy
výborů Poslanecké sněmovny a schválených
pozměňovacích návrhů. Společná
zpráva výborů Poslanecké sněmovny
je tisk 1146. Budeme tedy hlasovat o zákonu jako o celku.
Kdo podpoří tento návrh zákona, ať
pro něj hlasuje v hlasování právě
zahájeném č. 143. Kdo je tedy pro? Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
Návrh zákona byl přijat poměrem hlasů
123 pro, 1 poslanec byl proti, nikdo se nezdržel hlasování.
Děkuji panu ministrovi, děkuji panu společnému
zpravodaji a konstatuji, že jsme projednali tento bod.
Vrátíme se k bodu, který jsme právě
odložili, a tím je
Prosím pana místopředsedu Poslanecké
sněmovny, pana poslance Jana Kasala, aby návrh přednesl.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane předsedo,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
obdržel jsem dopis následujícího znění:
"Vážený pane předsedo komise pro
sdělovací prostředky, rezignuji tímto
na členství ve Stálé komisi pro sdělovací
prostředky. Klub České strany sociálně
demokratické je zastoupen panem poslancem Seiferem a já
jsem začal fungovat v komisi hospodářského
výboru pro cestovní ruch. Podepsán je Miroslav
Řezníček."
Na základě tohoto dopisu navrhuji Poslanecké
sněmovně, aby přijala usnesení, ve
kterém odvolává poslance Miroslava Řezníčka
ze Stálé komise Poslanecké sněmovny
pro sdělovací prostředky. Za sebe jako předsedu
této komise mohu říci, že doporučuji
toto usnesení na jedné straně a na druhé
straně, že děkuji panu poslanci Řezníčkovi
za práci, kterou v této komisi odvedl. Děkuji
za pochopení.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu místopředsedovi Kasalovi.
Je navrženo usnesení: Poslanecká sněmovna
odvolává na vlastní žádost pana
poslance Miloslava Řezníčka z funkce člena
stálé komise Poslanecké sněmovny pro
sdělovací prostředky.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Ptám se,
kdo se do ní hlásí. Pan poslanec Bílý.
Poslanec Jiří Bílý: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, projednáváme
bod, jímž budeme odvolávat jednoho z našich
členů komise pro sdělovací prostředky.
Samozřejmě to bude v následném kroku
také vést k doplnění této komise.
Byl bych rád, kdyby v této komisi byl některý
z poslanců moravské národnosti. Toto doporučení
odůvodňuji takto:
Vzpomínáte si, že před půl rokem
v podstatě J. B. Kříž redaktor, hrubě
napadl občany hlásící se k moravské
národnosti. Na tento podnět komise sdělovacích
prostředků m dodnes neodpověděla.
Také díky parlamentní většině
tento bod, který měl být zařazen na
pořad jednání, neprošel. Z tohoto důvodu
bych doporučoval, abyste se zamysleli a uvědomili
si že je také důležité ctít
práva menšin. A v podstatě tento krok. který
byste vedli, bez toho, že byste respektovali občany
moravské národnosti, budete jenom prohlubovat to,
na co si potom budete dále ztěžovat. To je
jen mé doporučení a vyjádření
k tomuto bodu.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci za jeho doporučení. Přeje si
ještě někdo vystoupit do rozpravy? (Nikdo se
nehlásil). Rozpravu tedy uzavírám.
Budeme hlasovat o návrhu usnesení, jak jsem jej
předložil.
Kdo je pro tento návrh usnesení, ať pro něj
hlasuje v hlasování číslo 144. Kdo
je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh usnesení byl přijat poměrem
hlasů 112 pro, 1 proti, nikdo se nezdržel hlasování.
Děkuji sněmovně. Tím jsme ukončili
tento bod.
Budeme pokračovat dalším bodem, kterým
je přerušený bod
Byl jsem informován, že hlasování je
připraveno. Vyhlásíme tedy druhé kolo
volby. Než tak učiním, poprosím pana
poslance Roberta Koláře, aby nás seznámil
s kandidáty druhého kola.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovolte,
abych jednak zopakoval dva kandidáty, kteří
postoupili do druhé kola - je to pan Richard Dolejš
a pan Jiří Ponikelský. Dále si dovolím
navrhnout jednu technickou záležitost. Předpokládali
jsme, že volby budou probíhat včera večer,
tak je na volebních lístcích napsáno
"v Praze dne 2. listopadu 1994". Pokud s tím
bude sněmovna souhlasit, budeme dnes, 3. listopadu, volit
lístky, na kterých je napsáno 2. listopadu.
Pokud by s tím nebyl souhlas, museli bychom vytisknout
nové lístky.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Pokud není
námitek proti právě přednesenému,
vyhlašuji volby druhého kola. Hlasovací lístky
budou vydány za 5 minut. Volba tedy bude probíhat
od 17.40 do 17.55 hodin. Prosil bych, abychom se znovu do sněmovny
vrátili v 18.00 hodin. Vyhlašuji volby.
(Schůze opět zahájena v 18.12 hodin.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Dámy
a pánové, budeme pokračovat v přerušeném
jednání bodu, kterým je
Jedná se o sněmovní tisky 11751295. Prosím
zástupce navrhovatelů pana poslance Františka
Kozla a společného zpravodaje výborů
pana poslance Eduarda Zemana, aby zaujali své místo
u stolku.
Dále připomínám, že včera
jsme vyslechli odůvodnění navrhovatelů
a zprávu společného zpravodaje, vedli jsme
rozpravu, kterou jsme přerušili.
Nyní budeme pokračovat v otevřené
rozpravě. Ptám se, kdo se do této rozpravy
hlásí: Hlásí se pan místopředseda
Ledvinka, potom pan poslanec Koucký.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi, abych předložil procedurální
návrh na přerušení projednávání
tohoto bodu do příští schůze.
Netrvám na tom, aby to bylo hned, může to být
po ukončené rozpravě.
Můj důvod je prozaický. Skutečně
nemám k dispozici kvantifikaci účtů
z malé privatizace, a proto doporučuji, aby to bylo
projednáváno společně se zákonem
o státním rozpočtu, a to právě
proto, že je povinností předkladatele zákona
o státním rozpočtu předložit
kvantifikaci Fondu. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Slyšeli jsme procedurální návrh. Budeme
o něm hlasovat po ukončení rozpravy. Dále
se do rozpravy přihlásil pan poslanec Koucký.
Poslanec Jan Koucký: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, kolegyně a kolegové, včera
jsem ve večerních hodinách vystoupil s pozměňovacím
návrhem, který měl čtyři body.
Na žádost některých kolegů i
po vlastním zvážení atmosféry,
ve které to bylo včera projednáváno,
dovoluji si upřesnit svůj pozměňovací
návrh ze včerejška.
Písemně jsem ho vypracoval a odevzdal jak předkladateli,
tak i zpravodaji. Pozměňující návrh
zní následovně (upozorním vás,
pokud je tam nějaká změna oproti včerejšku):
Za prvé. V čl. l, bod 1 zní: v § 15
odst. 2 se připojuje písm. k), které zní:
"k) k převodu 3 mld. Kč do kapitoly Všeobecná
pokladní správa státního rozpočtu
České republiky na rok 1995, které budou
v letech 1995 a 1996 použity na financování
investičních akcí Programu zkvalitnění
technického stavu a vybavení škol a školských
zařízení vydaného Ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy."
V tomto bodu pouze upřesňuji název programu.
Za druhé. V § 15 odst. 3 za slova "odst. 2"
vložit text: "písm. a) až j)".
Nic to nemění na včerejším návrhu.
Za třetí. Za § 15 odst. 3 se vkládá
nový odst. 4 ve znění: "Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
se zmocňuje, aby po projednání s ministerstvem
financí vydalo obecně závažný
právní předpis, kterým se stanoví
pravidla pro podávání žádostí,
rozdělování a uvolňování
finančních prostředků na investiční
dotace v rámci Programu zkvalitnění technického
stavu a vybavení škol a školských zařízení
podle § 15 odst. 2 písm. k) tohoto zákona."
V tomto odstavci jsem doplnil část věty "obecně
závazný právní předpis".
Znamená to, že to nebude ledajaký předpis,
ale že to bude vyhláška.
Bod 4 zní. Dosavadní § 15 odst. 4, 5 se označují
jako § 15 odst. 5, 6.
Nic se nemění.
Čl. II. Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Nic se nemění na mé včerejší
formulaci. Děkuji, všechno.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Ptám se, kdo se ještě hlásí do
rozpravy. Další přihlášky nemám,
proto rozpravu končím.
Rozhodneme tedy hlasováním o procedurálním
návrhu pana místopředsedy Ledvinky. Kdo je
pro procedurální návrh, který z jeho
úst zazněl, ať to dá najevo v hlasování
č. 145. Jedná se o přerušení
projednávání bodu. Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování? Děkuji.
Procedurální návrh nebyl přijat poměrem
hlasů 56 pro, 24 proti, 33 poslanci se zdrželi hlasování.
Budeme tedy pokračovat v projednávání
bodu. Pokud pan poslanec František Kozel nežádá
o závěrečné slovo, prosím pana
společného zpravodaje, poslance Zemana, aby se ujal
své práce.
Poslanec Eduard Zeman: Pane předsedající,
dámy a pánové, v rozpravě vystoupilo
5 poslanců, z toho kolega Koucký dvakrát.
Kromě procedurálních návrhů,
které již byly odhlasovány, je tady k hlasování
jeden jediný komplexní pozměňovací
návrh kolegy Kouckého. Tento komplexní návrh
je tedy jediný, o němž můžeme hlasovat.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Návrh
jsme před chvílí slyšeli, takže
můžeme hlasovat. Kdo souhlasí s tímto
pozměňovacím návrhem, ať to dá
najevo v hlasování č. 136. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Pozměňující návrh byl přijat
poměrem hlasů 92 pro, proti 4, 12 se zdrželo
hlasování.
Poslanec Eduard Zeman: Za tohoto stavu můžeme
hlasovat nyní o zákonu jako celku.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Hlásí
se pan předseda klubu KDU-ČSL pan poslanec Motyčka.
Uděluji mu slovo.
Poslanec Ludvík Motyčka: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
poprosil bych o deset minut na poradu klubu.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Přerušuji
schůzi do 18.45 hodin.
(Schůze přerušena v 18.18 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 18.45 hodin.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážené
poslankyně a vážení poslanci, budeme
pokračovat v přerušeném jednání
bodem, kterým je Návrh poslanců Františka
Kozla a dalších na vydání zákona,
kterým se doplňuje zákon ČNR č.
500/1990 Sb. atd.
Jednání jsme přerušili v momentě
před závěrečným hlasováním,
kdy klub KDU ČSL požádal o přestávku
na jednání klubu. O slovo se hlásí
ministr Skalický. Uděluji mu slovo.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane předsedající,
vážení páni poslanci, je mi líto,
že jsem nemohl být přítomen projednávání
tohoto bodu dodatečně zařazeného a
vyjádřit svůj názor na danou věc
a informovat vás o momentální situaci, co
se týká dostupnosti prostředků shromažďovaných
na zvláštním účtu Ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci.
Zároveň se omlouvám za to, že moje vystoupení
je poněkud improvizované, protože jsem neočekával
projednávání tohoto bodu na schůzi
sněmovny. Omlouvám se tudíž za event.
nepřesné citace minulého vývoje. Řeknu
asi tolik.
Vláda zaujala k poslaneckému návrhu pana
poslance Kozla negativní stanovisko, jelikož v dané
chvíli za prvé neměla k dispozici přesné
údaje o skutečné výši disponibilních
prostředků a zvláště pak o jejich
disponibilitě v určitém časovém
konkrétním horizontu. Proč? Především
proto, že tato sněmovna svého času rozhodla
o tom, že prostředky tohoto zvláštního
účtu získané malou privatizací
a zablokované původním zákonem č.
500/1990 na 2 roky, byla novelou tohoto zákona - tuším
na podzim roku 1992 tato blokace prodloužena o dalších
5 let s tím, že úroky z dlouhodobých
depozit mají být použity pro podporu privatizace
zdravotnictví tím, že bude z těchto
úrokových výnosů financována
úvěrová podpora nabyvatelům zdravotnických
zařízení.
Z tohoto rozhodnutí této sněmovny se odvíjela
depozitní politika Fondu národního majetku,
který tento zvláštní účet
ministerstva spravuje. Díky tomu je většina
prostředků získaných malou privatizací
blokována na dlouhodobých termínovaných
vkladech.
Vláda zároveň s tím, že zaujala
z těchto důvodů negativní stanovisko
k poslaneckému návrhu pana poslance Kozla, mně
uložila, abych do 10. listopadu předložil kompletní
analýzu příjmů a výdajů
minulých a budoucích a určitou koncepci použití
těchto prostředků v budoucnosti. Tato analýza
se v těchto dnech dopracovává a já
znám její výsledky poměrně
přesně, co se týče sumárních
objemů prostředků, které malá
privatizace přinesla a výdajů, které
již z dříve schválených aktů
musí být vynaloženy.
Tato analýza říká, že na konci
onoho období, po které mají být prostředky
z malé privatizace blokovány, to je někdy
v listopadu 1997, budou celkové výnosy z malé
privatizace včetně všech úroků
a jiných příjmů činit řádově
42 mld. korun a že výdaje, které bude nutno
z tohoto účtu uhradit už na základě
schválených kroků, budou činit něco
mezi 17 - 19 mld. korun. Jinými slovy, je zde určitá
významná suma prostředků, kterou bude
možno v určitém čase použít.
V čem nemám k dnešnímu dni podrobné
a konkrétní údaje, je ta část
analýzy, která má vypovídat o tom,
v jakém časovém horizontu bude který
objem prostředků k dispozici. Proto jsem považoval
za velmi rozumné řešení odložit
rozhodování o této poslanecké předloze
na prosincovou schůzi, a to jednak z tohoto důvodu,
o kterém jsem právě hovořil, a jednak
z důvodu, že rozhodování o prostředcích,
které jsou mimorozpočtové, které jsou
nestandardní, jednorázové, by mělo
být součástí určitého
komplexního posouzení priorit, na které se
musíme při rozhodování o použití
veřejných zdrojů soustředit.
Je mi velice líto, že tento návrh nebyl schválen.
Ze všech důvodů, o kterých jsem se zmínil,
bych doporučoval, zda sněmovna nechce ještě
toto rozhodnutí znovu zvážit a event. přehodnotit.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu ministrovi. Ptám se, kdo se ještě hlásí
do takto otevřené rozpravy. Hlásí
se pan poslanec Čerbák.
Poslanec Miroslav Čerbák: Pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
po argumentech, které přednesl ministr Skalický
a které pokládám za závažné,
se domnívám, že je žádoucí
znovu zvážit návrh na odložení
projednávání tohoto bodu na prosincovou schůzi.
Čili podávám tento procedurální
návrh. Přesněji řečeno - návrh
na revokaci původního usnesení.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Ptám se, zda se ještě někdo hlásí
do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí, proto
rozpravu uzavírám a končím.
Budeme tedy hlasovat o návrhu pana poslance Čerbáka
na revokaci usnesení ohledně přerušení
tohoto bodu do příští schůze.
Kdo je pro tuto revokaci, ať to dá najevo v hlasování
č. 147, které jsem právě zahájil.
Kdo je proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
Návrh na revokaci nebyl přijat poměrem hlasů
58 pro, 45 proti, 32 poslanci se zdrželi hlasování.
Dámy a pánové, nezbývá nyní
než hlasovat o celém návrhu poslanců
Františka Kozla a dalších na vydání
zákona, kterým se doplňuje zákon ČNR
č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů
ČR ve věcech převodu vlastnictví státu
k některým věcem na jiné právnické
nebo fyzické osoby, ve znění zákonů
č. 438/1992 Sb., č. 282/1992 Sb., č. 473/1992
Sb., č. 170/1993 Sb. a č. 155/1994 Sb., podle sněmovního
tisku 1175, ve znění společné zprávy
výborů Poslanecké sněmovny, podle
sněmovního tisku 1275 a schválených
pozměňovacích návrhů.
Kdo souhlasí s tímto návrhem zákona,
ať to dá najevo v hlasování č. 148,
které jsem právě zahájil. Kdo
je proti? Děkuji. Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Hlasování je skončeno.
Návrh zákona byl přijat poměrem hlasů
99 pro, 7 proti, 11 se zdrželo a nehlasovalo 11 poslanců.
Dámy a pánové, tímto konstatuji, že
jsme uzavřeli další z bodů 24. schůze.
Dále budeme pokračovat projednáváním
dalšího bodu. Tím je
Obdrželi jsme ho jako sněmovní tisk 1043. Odůvodněním
tohoto materiálu byl pověřen ministr spravedlnosti
pan Jiří Novák. prosím pana ministra,
aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane místopředsedo,
vážené dámy, vážení
pánové, program sociální prevence
a prevence kriminality, aktuální stav a východiska
do roku 1996, přepracovaný podle připomínek
vlády, představuje nástroj k působení
na sociálně patologické jevy společnosti,
jejichž výskyt a šíření
ohrožují společnost. Jde především
o alkoholismus, toxikomanii, prostituci, rasismus, zvláště
o kriminalitu. Instrumentem kontroly nad sociálně
patologickým chováním a nad kriminalitou
je sociální prevence, jejímž úkolem
je vytvořit příznivé podmínky
pro vznik a fungování optimálních
vztahů jak mezi člověkem a společností,
tak mezi jednotlivými lidmi navzájem.
Prevence kriminality jako organická součást
společenského procesu se zcela logicky promítá
do oblasti sociální a velmi úzce souvisí
s problematikou rodiny, školství, zdravotnictví,
vězeňství, práce a zaměstnanosti,
volného času a sociální péče,
pomoci a podpory.
Musím konstatovat, že v systematické preventivní
práci v souvislosti s nárůstem kriminality
a sociálně patologických jevů mají
všechny resorty určitý dluh. Pouhá následná
represe nemůže být dostatečně
účinná, nebude-li doprovázena intenzívní
právní a mravní výchovou a preventivními
aktivitami nejrůznějšího druhu a zaměření.
Z tohoto důvodu se na cílené preventivní
aktivitě budou podílet resort vnitra, práce
a sociálních věcí, školství,
mládeže a tělovýchovy, zdravotnictví
a spravedlnosti.
Východisko pro řešení znepokojivého
stavu kriminality je třeba hledat především
ve vyváženém vztahu mezi represí a prevencí.
Svoji roli by měla nepochybně sehrát vhodná
trestně právní a sociální politika.
Pro nejbližší období dvou let se jeví
jako nejdůležitější věnovat
se cílené sociální prevenci - skupinám
dětí a mládeže. Pozornost se bude věnovat
zlepšení situace v těch oblastech, které
mají největší vliv na průběh
a výsledky sociální integrace dětí
a mládeže, a zaměří se na rodinu,
školu, prostředí, bydliště a volné
časové aktivity a na profesní přípravu
a zaměstnanost. U rizikové části dětí
a mládeže je program zaměřen na zlepšení
ústavní výchovy, na výkon trestu odnětí
svobody u mladistvých a o péči o ně
po propuštění.
Na všech typech státních, základních
a středních škol se počítá
s vytvořením a realizací koncepce etické
a právní výchovy.
Ve sféře volného času mládeže
bude zpracována koncepce výchovy mimo vyučování,
která bude zahrnovat různé aktivity, včetně
terénní pedagogické práce mimo vyučování
se skupinou dětí a mládeže z problematických
rodin. Počítá se se zřízením
1000 funkčních míst terénních
sociálních pracovníků oddělení
péče o rodinu okresních a obecních
úřadů.
V profesionální přípravě se
podle potřeb trhu pracovních sil bude zajišťovat
dlouhodobé pracovní uplatnění pro
nejširší okruh mladých lidí.
V lokalitách s vyšším výskytem
sociálně patologických jevů se budou
pro práci s rizikovou částí mládeže
zakládat střediska výchovné péče,
která budou i ve smyslu usnesení vlády č.
446/1993 (koncepce a program protidrogové politiky) poskytovat
zároveň pomoc dětem a mládeži
drogově závislé.
Kriminalitou a výchovnými problémy mladistvých
se zabývá poměrně malý počet
kurátorů. Program sociální prevence
počítá se zvýšením počtu
sociálních kurátorů o 250 funkčních
míst kurátorů pro mládež.
Ve vybraných lokalitách s výskytem vysoké
koncentrace dětí a mládeže bude dle
programu experimentálně zavedena funkce sociálního
asistenta. Osvědčí-li se experiment, bude
funkce postupně zavedena do systému sociální
práce.
V oblasti situační prevence je nutné za důležitou
součást všech preventivních opatření
považovat široce založenou osvětu, zaměřenou
na snížení rizika možných obětí
trestných činů a překonání
společenské lhostejnosti a kriminální
tolerance u veřejnosti.
Ke snížení kriminální recidivy
směřuje pozitivní příprava
odsouzených ve výkonu trestu odnětí
svobody na život na svobodě. U odsouzených
osob bude probíhat kontinuální sociální
práce, zaměřená jednak na udržení
jejich sociálního kontaktu s vnějším
světem, jednak na poskytování jim pomoci
při vytváření existenčních
podmínek po propuštění z výkonu
trestu odnětí svobody.
V Programu sociální prevence a prevence kriminality
se počítá i s působením v oblasti
trestní politiky. Zde půjde především
o nové vymezení skutkových podstat trestných
činů, o zefektivnění trestního
postihu, včetně zavedení krátkodobých
trestů odnětí svobody. U méně
závažných trestných činů
se počítá s ukládáním
alternativních opatření místo trestu
odnětí svobody. Rekodifikace trestně procesních
předpisů umožní další zjednodušení
a zrychlení trestního řízení,
k čemuž byl učiněn krok již při
poslední novelizaci trestního řádu.
V oblasti trestního práva bude prohloubena pomocná
úloha trestní represe tím, že bude rozšířena
alternativní škála trestů namísto
trestů odnětí svobody, např. o veřejně
prospěšné práce, uvažuje se i o
zavedení institutu probace, při kterém se
trest odnětí svobody neukládá.
V podmínkách výkonu trestu odnětí
svobody klade Program prevence důraz na resocializaci pachatele.
Za tím účelem se budou vytvářet
širší podmínky pro zaměstnávání
osob ve výkonu trestu odnětí svobody, aby
měly možnost plnit své finanční
závazky a nahrazovat již v průběhu trestu
způsobenou škodu.
Všechny cílené aktivity, o kterých jsem
zde hovořil, představují, alespoň
pro začátek, určité východisko
z nelehké situace na úseku boje s kriminalitou.
Veškeré aktivity by měly mít pokud možno
lokální charakter, tj. měly by být
modifikovány ve vztahu ke konkrétním možnostem
a podmínkám té které lokality a měly
by pokud možno být realizovány v co nejširší
součinnosti s občany.
Program sociální prevence a prevence kriminality
byl projednán a posouzen v branném a bezpečnostním
výboru, výboru petičním, pro lidská
práva a národnosti a výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví Parlamentu ČR.
Vážený pane místopředsedo, vážené
paní poslankyně, páni poslanci, z pověření
vlády doporučuji, aby Poslanecká sněmovna
Parlamentu vzala předložený vládní
návrh Programu sociální prevence a prevence
kriminality - aktuální stav a východiska
do roku 1996 - na vědomí s požadavky a doporučeními,
uvedenými v usneseních výborů. Činím
tak v přesvědčení, že přijatý
program přispěje ke zlepšení situace
v oblasti sociální prevence a prevence kriminality.
Děkuji za pozornost.