Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu ministrovi. Prosím, aby se ujal slova společný
zpravodaj výborů, předseda výboru
branného a bezpečnostního pan poslanec Šuman
a odůvodnil společnou zprávu výborů,
kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 1284.
Upozorňuji, že k této společné
zprávě je přiložen návrh usnesení
Poslanecké sněmovny.
Poslanec Vladimír Šuman: Dámy a pánové,
budu velmi stručný, protože pan ministr obsáhle
zdůvodnil materiál. Zároveň chci říci
jen to, že čtyři výbory, tak jak je
pan ministr vyjmenoval, velmi podrobně a některé
i opakovaně projednaly tento materiál. Snad jen
jedno upřesnění k tomu, co pan ministr říkal,
že tento materiál byl zpracován dvakrát
ve vládě a podruhé to bylo právě
po projednání v našich výborech a po
kritickém projednání. Toto projednání
našlo svůj výraz v návrhu usnesení,
který máte všichni před sebou jako součást
tisku 1284. Proto nepovažuji za nutné celý
tento návrh číst a dovolte mi, abych jen
přednesl tři technické úpravy, které
jsou rázu češtinářského.
V části III nahradit slovo "provedlo"
slovem "provedl". Totéž analogicky v bodě
2 tohoto článku III - místo slova "spolupůsobilo"
slovo "spolupůsobil". V témže bodě
a na tomtéž řádku přidat písmeno
"u" před slovo "profese".
Doporučuji sněmovně, aby schválila
předloženou společnou zprávu tak jak
je navržena a zároveň prosím předsedajícího,
aby přijal moji přihlášku do diskuse.
Chci předložit jeden velice drobný pozměňovací
návrh, a to po dohodě s panem poslancem Gjuričem,
který je zpravodajem výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu společnému zpravodaji. Otevírám
rozpravu. Písemně se do ní přihlásili
poslanci Štrait, Gross, Nováková a ústně
pan poslanec Šuman. Slovo má pan poslanec Štrait.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
dovolte mi několik poznámek k vládnímu
materiálu o prevenci kriminality. Byl jsem přítomen
projednávání ve výboru. Byl jsem se
podívat také ve Vsetíně na konkrétní
aplikaci. Stejně jako v celé řadě
dalších věcí mám pocit, že
se stát snaží být mimo dění.
Bez důsledné pomoci státu v boji proti kriminalitě
obce a města a potažmo ani občané mnoho
nesvedou nebo svedou daleko méně.
S návrhem vlády lze souhlasit v tom, že se
projevuje nízké právní vědomí
lidí, snad dodejme procesnost i obecný pokles občanské
kázně. K tomu právě chci uvést
asi dvě nebo tři poznámky.
Jednou z nich je určitě až neuvěřitelná
shovívavost státních orgánů
k nekázni a různým poruchovým společenským
jevům. Všeobecně se ví, že zvláště
velká privatizace, o které se i na tomto plenárním
zasedání hodně hovořilo, je spojena
s určitou formou korupce a machinací. Mnoho se v
tom nedělá. Kdo má vlastně pravdu?
Viníci musí být potrestáni nebo nevinní
očištěni od pomluv. Čas plyne, jedna
korupční aféra překrývá
druhou. Každý si může dosadit aféry
ze svého okolí za notoricky známé,
jako byl třeba hotel Thermal, Lotynka, Pedagogické
nakladatelství atd. Já si tam třeba dosazuji
prodej sportovního areálu v mém rodném
Jičíně, na kterém jsem také
pár set hodin odpracoval.
Co může řadový občan dodat k
tomu, když třeba Fond národního majetku
konstatuje, že asi půl miliardy korun od dlužníků
je nadále nedobytných?
Shovívavost státních orgánů
i vládních činitelů k těm nahoře
vede občany k pocitu bezmocnosti a co více - k destrukci
právního vědomí.
Varovná je i kriminalita mladých a nejmladších.
Obecně se uznává, že jednou z důležitých
příčin je dovoz zcela brakových zahraničních
filmů a videokazet. Rána pěstí do
obličeje je ještě nejjemnějším
způsobem vyřizování účtů.
Dovolte mi, abych to doložil jedním konkrétním
údajem. Na televizních stanicích ČT
1 a Nova probíhal mezi druhým až osmým
květnem tohoto roku průzkum s tímto výsledkem.
Za týden, tedy 7 dnů, viděl divák
121 vražd a zabití, 76 úmrtí, 9 znásilnění,
26 týrání, 141 střelbu, 129 krádeží,
26 týrání takového hrubého
druhu, nebo ještě hrubšího druhu, 30 katastrof,
79 válek a 244 jiného násilí asi na
té úrovni pěstí do zubů.
Pokud zde stát nesáhne k účinné
regulaci rozšiřování filmového
a tiskového plevele, který je k dosažení
v každé trafice, tak budoucí sociální
asistenti budou velice ve svém konání omezeni.
Školení o morálce budou vyhozené peníze,
zvlášť když bují prostituce ostošest.
V poslední době je velice módní, že
naši podnikatelé krachují. Do té doby
však peníze převedou do jiných společností.
Finanční úřady, a to se domnívám
zcela oprávněně, jsou dnes už dostatečně
vybaveny k tomu, aby šetřily, když majitel podniku
dluží věřitelům včetně
státu milióny a jeho manželka si koupí
dokonce nedaleko - to je příklad z Hradce Králové
- hotel v hodnotě plus mínus několika miliónů
za tolik, co se ztratí z toho prvního podniku. Při
své nedávné cestě do Šumperka
jsem o tom hovořil s ředitelem velkého podniku,
který má na podobné odběratele smůlu.
Jsem přesvědčen, že autoři programu
boje proti kriminalitě jsou vedeni dobrou snahou. Především
však stát musí plnit své základní
funkce důsledně bez průtahů a výmluv,
stejně jako občané. Prostě každému
co jeho jest. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Štraitovi. Prosím pana poslance Grosse.
Poslanec Stanislav Gross: pane místopředsedo,
pane předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, budu poměrně
stručný. Vrátím se ke slovům,
která zde zazněla jak z úst pana ministra
Nováka, tak z úst předsedy našeho výboru.
Chci říci, že také považuji otázky
prevence kriminality za nesmírně důležité,
až natolik, že si dovolím tvrdit, že bez
úspěšné prevence nikdy nevyřešíme
problematiku kriminality v tomto státě.
Nicméně mám jednu zásadní výhradu,
kterou jsem prezentoval i na branně bezpečnostním
výboru. Tam jsem hovořil o tom, že se domnívám,
že Ministerstvo vnitra nepřistupuje se vší
zodpovědností k problematice prevence kriminality.
Jak si jistě všichni vzpomínáme, první
materiál, který sněmovna, resp. výbory
Poslanecké sněmovny projednávaly, vypracovalo
ministerstvo vnitra, byly k němu velké připomínky,
nakonec se na projednávání pléna nedostaly.
Dostali jsme potom jakýsi přepracovaný, a
dovolím si tvrdit o značný kus kvalitnější
materiál. Ale domnívám se, že pokud
i v tomto materiále je uvedeno, že nositelem a garantem
prevence kriminality v tomto státě je ministerstvo
vnitra, tak i toto ministerstvo by k tomuto materiálu a
koncepci mělo přistupovat se vší zodpovědností.
Nestalo se tak v našem garančním branném
a bezpečnostním výboru, kde z ministerstva
vnitra, z čelných funkcionářů,
tj. ministra nebo náměstků, nebyl přítomen
ani jeden. Nestalo se tak, jak zde vidím, ani na jednání
Poslanecké sněmovny, kde chybí pan ministr
Ruml, který by měl být gestorem kriminality
v tomto státě.
Já sám za těchto okolností mám
velké výhrady, aby gestorem prevence kriminality
bylo ministerstvo vnitra za této situace. Ale pokud už
tak tomu je, domnívám se, že by aspoň
tento materiál měl být projednáván
za přítomnosti pana ministra Rumla.
Proto si dovolím podat procedurální návrh,
aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno
a zařazeno na jednání příští
plenární schůze Poslanecké sněmovny
a byl u jeho projednávání přítomen
pan ministr vnitra Jan Ruml, protože se domnívám,
že pokud je gestorem tohoto bodu, bylo by velmi dobré
klást otázky přímo jemu, jak je hodlá
ve svém rezortu realizovat.
To je první procedurální návrh a abych
za chvíli nemusel vystupovat znovu - doufám, že
se nezprotivím jednacímu řádu tak
tentýž návrh bych chtěl podat u dalšího
bodu, což se týká informace o stavu migrace
na území ČR. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Slyšeli jste procedurální návrh, o kterém
je třeba rozhodnout. pohled do sněmovny mě
nutí, abych vás odhlásil a požádal
o novou prezentaci. Rozhodneme tedy hlasováním o
procedurálním návrhu pana poslance Grosse
na přerušení tohoto bodu s požadavkem,
aby se jeho projednávání účastnil
pan ministr Ruml.
Ptám se, kdo je pro tento procedurální návrh,
ať pro něj hlasuje v hlasování č. 149,
které jsem právě zahájil. Kdo
je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji. Hlasování je skončeno.
Procedurální návrh na přerušení
tohoto bodu byl přijat poměrem hlasů 54 pro,
23 proti, 22 poslanců se zdrželo hlasování,
nehlasovali 3 poslanci.
Děkuji panu ministrovi a panu společnému
zpravodaji a odkládám tento přerušený
bod. Budeme se věnovat dalšímu bodu, kterým
je
Pan poslanec Gross měl procedurální návrh
vlastně obdobný na přesunutí tohoto
bodu a projednávání za přítomnosti
pana ministra. Rozhodneme tedy i o tom hlasováním.
Dávám hlasovat v hlasování jubilejním
č. 150.
Kdo je pro tento procedurální návrh pana
poslance Grosse? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
l tento procedurální návrh byl přijat
poměrem hlasů 63 pro. 13 proti, 23 se zdrželo,
5 poslanců nehlasovalo. Odkládám i tento
přerušený bod.
Dalším bodem našeho programu je
K tomuto bodu jsme obdrželi usnesení hospodářského
výboru a rozpočtového výboru a byl
nám rozdán dodatek k tisku 1171, který se
nazývá "Analýza pohledávek po
lhůtě splatnosti k 30. 9. 1994". Předložený
materiál uvede předseda Prezídia Fondu národního
majetku ČR a ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiří Skalický.
Pane ministře, prosím, abyste se ujal slova.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně a poslanci, Poslanecká sněmovna
v rámci projednávání roční
účetní závěrky a výroční
zprávy Fondu národního majetku České
republiky za rok 1993 přijala usnesení č.
427 z 9. července 1994, v němž žádá
zejména o, cituji: "předložení
zprávy o stavu nezaplacených pohledávek včetně
jejich rozboru a návrhu opatření, která
povedou k uhrazení těchto pohledávek".
Orgány fondu se touto záležitostí už
v průběhu července t. r. intenzivně
zabývaly a učinily zevrubnou analýzu tohoto
problému. Potřeby teto analýzy vyvolal trvale
se zhoršující stav pohledávek fondu
po lhůtě splatnosti. Na základě stanoveného
harmonogramu byla založena pracovní komise, která
projednává jednotlivé případy
a navrhuje nejefektivnější postup v každém
z nich.
Zpráva, která byla předložena Poslanecké
sněmovně, dále rozebírá jednotlivé
metody a přístupy, kterými mohou být
pohledávky po lhůtě splatnosti efektivně
vymáhány a informuje o opatřeních,
která fond přijal v zájmu prevence vzniku
dalších případů, kdy smluvní
partneři fondu neplní včas své závazky.
Jedná se o vyžadování příslibu
banky na úhradu kupní ceny pře prodeji majetku
v ceně převyšující 20 milionů
Kč, povinné skládání 10% nabízené
kupní ceny do notářské úschovy
při veřejných soutěžích,
použití směnek jako zajišťovacího
institutu a opatřování si důkladných
referencí o kupujících v případě
všech významnějších kontraktů.
Zvláště pak tehdy, převyšuje-li
kupní cena 50 milionů Kč.
Zpráva pro Poslaneckou sněmovnu je dále doplněna
informací o aktuálním stavu pohledávek
po lhůtě splatnosti k 30. září
t. r. Vyplývá z ní, že v období
od 31. května do 30. září došlo
k nárůstu pohledávek o zhruba 520 milionů
Kč, a to na celkovou částku těchto
pohledávek po lhůtě splatnosti ve výši
zhruba 7,5 miliardy Kč. K tomuto nárůstu
došlo přesto, že se v uvedeném období
podařilo dosáhnout podstatného pokroku v
jejich vymáhání a vymoci více než
3 miliardy Kč ze starších případů.
Tím se podařilo dosáhnout alespoň
toho, že bylo podstatně sníženo stáří
jednotlivých pohledávek.
Dovolte mi, abych závěrem vyjádřil
přesvědčení, že nově nastolený
kurz při řešení teto problematiky přinesl
v dalším období své plody a přispěje
k odstranění tohoto neblahého jevu, který
převod majetku státu do soukromých rukou
provází. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu ministru Skalickému. Prosím, aby se slova ujal
společný zpravodaj výborů pan poslanec
Josef Holub, aby nás seznámil s výsledky
jednání výborů a přednesl návrh
na usnesení Poslanecké sněmovny. prosím,
pane poslanče.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážení
přítomní, uvedený tisk č. 1171
projednaly dva výbory, výbor rozpočtový
a výbor hospodářský. Hospodářský
výbor svým usnesením si vyžádal
dodatek tohoto materiálu, který se jmenuje Analýza
pohledávek po lhůtě splatnosti ke 30. 9.
1994, který jste všichni obdrželi na své
lavice. Dovolte mi. abych přednesl návrh usnesení,
tak jak se na něm bez vzájemného ovlivnění
dohodly oba výbory, jež jsem zmínil: Poslanecká
sněmovna Parlamentu České republiky bere
na vědomí informaci o současném stavu
a navrhovaných řešeních pohledávek
po lhůtě splatnosti Fondu národního
majetku České republiky, tisk 1171. - Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu, do níž se zatím písemně
přihlásil pan poslanec Vorlíček. Pane
poslanče, uděluji vám slovo. Potom bude hovořit
pan poslanec Procházka.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
to, co se od vládního činitele na celém
světě žádá, je, aby dokázal
dělat správné věci v pravý
čas. Předložený materiál navrhuje
správné postupy, ale s téměř
dvouletým zpožděním. Já si myslím,
že to nelze nechat bez povšimnutí.
Při projednávání výroční
zprávy fondu za rok 1992 jsem upozorňoval na závažný
fakt, že tehdejší zpráva pomíjela
- cituji ze stenozáznamu příslušné
schůze - že v 70 případech privatizace
ze strany nabyvatelů nejsou dodrženy smlouvy, čímž
dluží fondu asi 1,6 miliardy Kč. Dále
jsem ve svém tehdejším vystoupení vyslovoval
podiv nad tím, že jedinou prevencí je tak pochybná
záruka, jakou je tzv. bankovní příslib
úvěru. ptal jsem se dále, proč fond
v případech evidentního nedodržení
smlouvy a neplacení nepoužívá další
metody, jako rušení smluv atd. Proste navrhoval jsem
už téměř před dvěma roky
ráznější postup a podobná opatření,
s jakými fond přichází dnes.
Do usnesení jsem tehdy navrhoval provést analýzu
stavu a předložit návrhy opatření
k odstranění těchto nedostatků. Ministr
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
a hlavně předseda Prezídia Fondu národního
majetku pan Jiří Skalický mé vystoupení
tehdy zcela odmítl jako "emotivní, příliš
kritické, které vyvozuje dalekosáhlé
generalizované závěry". Podívejme
se tedy dnes na ty dalekosáhlé generalizované
závěry znovu s odstupem času a na základě
přímé citace dnes předložené
zprávy.
1. Hrubé podcenění situace, na kterou jsem
upozorňoval jako na vážnou už před
1,5 rokem, vyplývá z dnešního konstatování
předložené zprávy, že "výkonný
výbor provedl důkladnou analýzu současného
stavu pohledávek po lhůtě splatnosti a konstatoval,
že dosud se touto problematikou nikdo systematicky nezabýval".
Obžalobu postupu Fondu národního majetku v
letech 1992 - 1994 nelze lépe zformulovat.
2. Zpráva konstatuje, že bylo prověřeno
dosavadní využívání jednotlivých
metod řešení, byl konstatován nevyhovující
stav a navržena opatření k efektivnějšímu
a systematičtějšímu uplatňování
možných metod. Jestliže tedy předseda
Prezídia Fondu národního majetku pan Jiří
Skalický odmítl v červnu 1993 mou kritiku
a navrhovaná opatření, dnešní
zpráva vlastně konstatuje, že postupoval neodpovědně
a zcela chybně.
3. Návrh opatření k vymáhání
pohledávek i návrh metod preventivních ve
zprávě považuji za správný. Zdůrazňuji
jen nutnost důrazného a důsledného
postupu tak, aby neplatiči nakonec neprofitovali na přílišném
používání odkladů, slev z kupní
ceny či promíjení sjednaných úroků.
U preventivních metod vidím potřebu užívání
ne jedné, ale kombinace metod.
4. Podle sdělení předsedy výkonného
výboru pana Romana Češky se stav pohledávek
mění, nicméně celkový trend
na hospodářském výboru charakterizoval
slovy, že pohledávky narůstají tempem
jedna miliarda za měsíc, zatímco jím
udávané tempo likvidace pohledávek bylo podstatně
nižší. Např. v září
uváděl asi půl miliardy Kč. Odhad
dnešního stavu pohledávek je minimálně
7 miliard Kč. To znamená, že objem pohledávek
vzrostl od roku 1992 na více než 400%. Z toho nezanedbatelná
část bude nedobytná.
Musím tedy konstatovat, že předseda Prezídia
Fondu národního majetku a ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci nejen nedokázal
dělat správné věci v pravý
čas, ale neprojevil ani schopnost naslouchat dobrým
radám jiných a způsobil České
republice značnou škodu.
Navrhuji proto doplnit předložené usnesení
o body b) a c) tak, že dosavadní text by byl označen
jako a) a pod body b) a c) by usnesení znělo:
b) Poslanecká sněmovna vyslovuje hlubokou nespokojenost
s dlouhodobým značným růstem objemu
pohledávek po lhůtě splatnosti v období
1992 - 1994 a se značně opožděnou reakcí
fondu na tuto situaci,
c) Poslanecká sněmovna doporučuje předsedovi
Prezídia Fondu národního majetku a ministru
privatizace Jiřímu Skalickému, aby uznal
svou zodpovědnost za vývoj stavu pohledávek
Fondu národního majetku a odstoupil ze svých
funkcí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Prosím pana poslance Procházku. Nemám další
přihlášky do rozpravy.
Poslanec Vladimír Procházka: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, vážený
pane ministře, analýza pohledávek po lhůtě
splatnosti podle názoru poslanců klubu LSU a Českomoravské
strany středu není úplná a z praxe
již víme, že zde hrozí velké nebezpečí
narůstání pohledávek po lhůtě
splatnosti. Důvod k tomuto názoru vidíme
v tom, že řada nabyvatelů majetku dnes předkládá
žádosti o snížení ceny objektu
z důvodu špatné ekonomiky při provozování
v nabytých objektech. Při získávání
majetku se však tito zájemci chovali jinak. Měli
jen jeden cíl získat majetek za každou cenu
a odsunout ostatní zájemce do pozadí. V mnohých
případech šlo o získání
celé řady objektů na základě
tzv. obálkových soutěží, kde
nabídnuté částky byly podloženy
přísliby o poskytnutí úvěrů,
které již v prvopočátku vzbuzovaly nedůvěru.
Protože privatizace doposud probíhala podle přísloví
vyšší bere, získali majetky ti, kteří
více spekulovali, a poctiví a zodpovědní,
kteří pečlivě propočítávali
ekonomiku a tím i méně nabízeli, ale
zodpovědně, měli však bohužel smůlu
a majetek nezískali. Dá se tak říci,
že poctiví mohli v termínech splácet,
ale byli poškozeni tím, že majetek neobdrželi.
Na druhé straně nezodpovědní, kteří
v mnoha případech úmyslně nesplácejí,
mohou dnes na základě žádosti o snížení
ceny získat majetek pod cenou, kterou při soutěži
nabízeli jiní uchazeči.
Vzhledem k tomu, že předložený materiál
předsedou výkonného výboru Fondu národního
majetku České republiky panem Romanem Češkou
v závěrech neřeší uvedenou situaci,
poslanci klubu LSU a Českomoravské strany středu
se závěry analýzy pohledávek po lhůtě
splatnosti nesouhlasí. Analýza dává
pouze souhrnný přehled o stavu splátek po
lhůtě splatnosti, a proto žádáme
o zpracování seznamu subjektů a dání
Poslanecké sněmovně k dispozici. Na základě
toho, že se jedná o velmi závažnou otázku
při privatizaci národního majetku, žádáme,
aby analýza pohledávek po lhůtě splatnosti
byla doplněna o závěry k žádostem
o snížení ceny a dále požadujeme
k celé věci stanovisko dozorčí Rady
Fondu národního majetku České republiky,
a toto celé projednat na 25. schůzi Poslanecké
sněmovny.
Na základě výše uvedených důvodů
dávám procedurální návrh na
přerušení projednávání
tohoto bodu a projednat jej na 25. schůzi Poslanecké
sněmovny. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Procházkovi. Ptám se, zda se ještě
někdo hlásí do rozpravy. Protože tomu
tak není, rozpravu uzavírám. Rozhodneme o
procedurálním návrhu tak, jak jste ho teď
právě slyšeli. Než tak učiním,
všechny vás odhlásím a poprosím
o novou prezentaci.
Budeme teď hlasovat o procedurálním návrhu
pana poslance Procházky, jak jste jej právě
slyšeli. Kdo podpoří tento návrh, ať
to dá najevo v hlasování č. 151, které
jsem právě zahájil.
Kdo je tedy pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo
se zdržel hlasování? Děkuji. Procedurální
návrh nebyl přijat poměrem hlasů 43
pro, 49 proti, 15 poslanců se zdrželo hlasování
a nehlasovali 2 poslanci.
Ptám se pana ministra, zda si přeje vystoupit se
závěrečným slovem. Ano, prosím,
pane ministře.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážená
Poslanecká sněmovno, nepovažuji za potřebné
se vyjádřit k příspěvku pana
poslance Vorlíčka. Uvedl bych jenom jako jeden příklad
toho, nakolik zkreslující údaje v jeho příspěvku
byly obsaženy, tu skutečnost, že když budu
porovnávat nárůst pohledávek po lhůtě
splatnosti s výchozí základnou roku 1992,
kdy bylo uskutečněno naprosté minimum schválených
privatizačních transakcí, a tento nárůst
na základě líbivě znějícího
čísla 400% uvádět jako doklad alarmujícího
vývoje situace, je prostě argumentace naprosto zavádějící.
Vývoj tohoto problému má své širší
dimenze, má své souvislosti s celkovým vývojem
ekonomiky v naší zemi. Má své souvislosti
s dostupností bankovních úvěrů,
na základě kterých se odehrává
drtivá většina privatizačních
transakcí s dravostí těchto dostupných
úvěrových prostředků apod.
Myslím, že by bylo velkým zjednodušením
tohoto problému konstatovat, že ti, kdo neplní
včas své závazky vůči Fondu
národního majetku, jsou vždy spekulanti a lumpové,
kteří přistupovali k nákupu majetku
s tím, že chtějí podvádět,
chtějí neplatit apod.
Vyjádřil bych se k příspěvku
pana místopředsedy hospodářského
výboru, který argumentoval tím, že podle
něho není analýza úplná, že
by měla být doplněna - promiňte, jestli
cituji nepřesně - o určité informace
k žádostem o snížení kupní
ceny jednotlivých nabyvatelů. Rád bych připomněl,
že k prodeji majetků ve velké privatizaci dochází
v zásadě několika způsoby. Buď
na základě schválení přímého
prodeje konkrétnímu nabyvateli, a to za účetní
hodnotu stanovenou ke dni podpisu kupní smlouvy, a nebo
na základě organizované veřejné
soutěže čí veřejné dražby.
K žádosti o snížení kupní
ceny nemůže tudíž docházet, kromě
speciálních případů, kdy jde
o dodatečné zjištění, že
například bilance aktiv a pasiv toho kterého
podniku obsahuje třeba ještě nějaké
závazky, které dříve v účetnictví
toho kterého podniku nebyly zahrnuty. V takovém
případě jsou samozřejmě zkontrolovány
všechny údaje v účetnictví podniku
a jestliže se ukáže být oprávněnou
námitka nabyvatele, že do bilance podniku v privatizačním
projektu nebyly zahrnuty některé dluhy například
vůči bankovnímu sektoru nebo podnikatelské
sféře, je nutno na ně vzít zřetel.
Konstatuji, že není ani smysluplné, ani možné
o těchto dílčích událostech
podávat detailní přehled za celou dobu privatizace,
za kterou došlo k uzavření několika
tisíc, možná desítek tisíc konkrétních
kupních smluv.
Jediné, k čemu v procesu jednání mezi
nabyvatelem a Fondem národního majetku periodicky
dochází, kde se těmi žádostmi
vážně zabýváme, jsou dodatečné
žádosti o povolení určitého splátkového
režimu, určitého odkladu při splácení
kupní ceny. Tady jsem toho názoru, že máme
dost dobrých důvodů při posuzování
myslitelné rentability jednotlivých podniků,
které jsou privatizovány, abychom mnohé tyto
žádosti brali velmi vážně, abychom
je seriózně posoudili a event. takový odklad
splácení kupní ceny, schválení
nějakého splátkového režimu povolili
v těch případech, kdy o tom svědčí
jednak ekonomické ukazatele podniku, a kdy to připouští
i použitá privatizační metoda.
Samozřejmě, že nelze povolit dodatečně
splátkový režim v takovém případě,
kdy se nabyvatel zúčastní veřejné
soutěže, jejíž podmínky jsou jasně
dané, totiž uhradit celou kupní cenu do - dám
příklad - 60 nebo 90 dnů od konání
veřejné soutěže a kdy daný nabyvatel
zvítězí v této soutěži,
protože nabídne o něco vyšší
cenu než jiný zájemce. V takovém případě
samozřejmě nelze dodatečně měnit
pravidla hry a povolovat splátky, protože by to znamenalo
podstatné zvýhodnění tohoto původního
zájemce.
Ale v jiných případech, tam, kde to nenaráží
na tyto příkladmo uvedené procesní
zábrany, se rozšířeným použitím
postupného splácení ceny privatizovaného
majetku vážně zabýváme a v mnoha
případech takové odložení splátek,
odložení splacení kupní ceny, povolujeme.
Jenom z tohoto důvodu jsem považoval za nutné
poněkud obšírně vysvětlit, že
se nepřimlouvám za to, aby mi bylo uloženo
materiál, který jsem sněmovně předložil,
doplnit o takovéto dodatečné údaje.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu ministrovi za jeho závěrečné
slovo a prosím, aby se ujal slova pan společný
zpravodaj. Budeme hlasovat o pozměňovacích
návrzích. Ještě se hlásí
pan předseda Trnka, jako předseda klubu.
Poslanec František Trnka: Dovolil bych si sdělit
panu ministrovi svůj názor, aby z nás nedělal
hlupáky, protože pan Vorlíček i mnoho
dalších dovede počítat a že by
bylo dobré, aby se dohodli s panem Češkou,
protože pan Češka říkal na hospodářském
výboru něco jiného. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Prosím
pana společného zpravodaje.