Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedo, vážení páni ministři,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
já bohužel s touto odpovědí nemohu souhlasit
tak, jak jsem souhlasil s minulou, a doufám, že zdůvodním,
proč s ní nemohu souhlasit. Reakci na odpověď
pana ministra chci rozdělit do čtyř částí.
První z nich se bude týkat mých otázek
uvedených v interpelaci pod pořadovými čísly
28 - 31. Na straně 4 odpovědi pana ministra Rumla
je psáno, že analýza personálního
složení zaměstnanců v pracovním
poměru a policistů v resortu ministerstva vnitra,
na kterou se dotazujete, je zpracována. Je součástí
analytické části návrhu nové
koncepce personální práce v mnou řízeném
resortu. - Já bych se chtěl zeptat pana ministra
vnitra, jestli by tento materiál, který již
je v připomínkovém řízení,
mohl být poskytnut mně i členům branného
a bezpečnostního výboru, protože se
domnívám, že pokud takový podle mého
názoru zásadní materiál je v současné
době v připomínkovém řízení,
je dobré, pokud bychom se k němu jako poslanci branného
a bezpečnostního výboru mohli vyjádřit
dříve, nežli bude vedením ministerstva
vnitra schvalován, jak je psáno v další
části odpovědi na interpelaci.
Dále pan ministr uvádí ve své odpovědi,
že stabilizace situace v Policii ČR je jedním
z jeho základních koncepčních záměrů,
a trvá již dva roky, kdy byla přijata policejní
doktrina tohoto státu. Myslím si, že tento
záměr pana ministra se zatím příliš
nezdařil, ale to je otázka polemik. V další
části jsem ale obviňován z destrukce
tohoto koncepčního záměru, tedy z
destabilizace situace v Policii ČR.
Vážený pane ministře, domnívám
se, že je tomu přesně naopak. Touto interpelací
jsem chtěl poukázat na to, že personální
práce ve vašem resortu je taková, že jen
těžko lze hovořit, že znamená stabilizaci.
Obávám se, že znamená spíše
věčný stav nejistoty a obavy o to, zda policisté
ve vašem resortu pracující se neznelíbí
vedení Policejního presidia a ministerstva vnitra.
Můj záměr byl přesně opačný,
nežli jste vy ve své odpovědi uvedl.
Pak bych se chtěl vyjádřit k odpovědi
na otázku č. 30. Zde uvádíte, že
se v současné době spíše používá
metoda výběrových řízení
- mám na mysli na výběr policistů
na poměrně zodpovědné funkce. K tomu
chci dodat pouze jedinou věc, že se domnívám
- pokud jsou v konkursních komisích lidé,
kteří nerozumí oblasti, pro niž vybírají
pracovníky, musí se u nich pochopitelně hodnotit
jiné vlastnosti, nežli odbornost. Poté bych
se chtěl otázat, jaké jsou předpoklady
pro vybírání jednotlivých funkcionářů.
Tolik k první části mé reakce.
Nyní přejdu k druhé - týká
se to otázky č. 27, kde bylo hovořeno o počtech
pracovníků Státní bezpečnosti,
kteří jsou stále ještě zaměstnanci
resortu ministerstva vnitra. Pan ministr uvádí,
že "ke dni 31. 7. 1994 bylo z celkového počtu
zaměstnanců resortu ministerstva vnitra 1,8% těch,
kteří byli v minulosti zařazeni ve Státní
bezpečnosti. To je po přepočtu procent z
celkového počtu zaměstnanců ministerstva
vnitra řádově 1100 osob". Poté
je uváděno: "Pro úplnost dodávám,
že od 1. 1. 1990 bylo uvolněno nebo propuštěno
ze služebního poměru celkem 7 590 bývalých
příslušníků Státní
bezpečnosti." Když vezmu celkové číslo
příslušníků Státní
bezpečnosti, což je minimálně 12 tisíc
příslušníků - a odhady jsou ještě
větší, ale to bychom asi polemizovali, uvádím
záměrně to nejmenší číslo
- a odečtu oněch 7 590 příslušníků,
zůstává mi přibližně 4
400, tedy čtyřikrát tolik, nežli uvádí
první údaj, který mi byl dán možná
záměrně percentuálně. Logicky
tedy vyplývá, že jeden z těch uvedených
údajů - buďto procento 1,8 anebo počet
propuštěných - nemůže odpovídat
skutečnosti.
Nyní bych se chtěl vyjádřit k otázkám,
které byly uvedeny pod pořadovými čísly
1 - 26. Je to jakási třetí část
mé reakce. Chci úvodem říci, že
mne velice znepokojuje to, co pro mne z odpovědi pana ministra
Rumla vyplynulo. Doufám, že vás přesvědčím
o tom, že mé vývody jsou správné.
V úvodu píše pan ministr Ruml: "Podkladem
pro vaši interpelaci jsou dva anonymní dopisy, mimochodem
již staršího data, které vznosně
nazýváte materiálem, a k jejichž mnoha
bodům jsem se já i moji kolegové již
opakovaně vyjadřovali ve sdělovacích
prostředcích." Vyplývá mi z toho,
že materiál, resp. jeho obsah byl panu ministru Rumlovi
již delší dobu znám. Mně také.
A vím, že i některým kolegům
z našeho branného a bezpečnostního výboru.
Věřil jsem, že pan ministr Ruml nevěděl
před obdržením tohoto dopisu o skutečnostech
v materiálu uvedených a že po prověření
údajů zjedná personální nápravu,
pokud zjistí znepokojující fakta. Měl
na to několik měsíců. Bohužel
se tak nestalo. Na místo toho pan ministr Ruml podle mého
názoru až nedůstojným způsobem
kryje ty, kteří vládli represivními
složkami Československé socialistické
republiky do listopadu 1989.
Nyní doufám doložím svůj názor.
Pro své otázky jsem záměrně
použil formulace ve zmíněném materiálu,
který jsem panu ministrovi zaslal osobním dopisem,
ač jsem si byl vědom, že mnohdy není
tato formulace přesná. Nevěřil jsem
totiž tomu, že pan ministr Ruml bude stůj co
stůj křečovitě prokazovat moji absurditu,
o níž hovoří na konci strany 2. Myslel
jsem si, že pokud budou informace v dopise pravdivé,
bude dokazovat potřebnost oněch lidí, o nichž
jsem se v interpelaci zmiňoval, a ne slovíčkařit
a snažit se vyhnout odpovědi. Bohužel se tak
nestalo.
Obávám se, že to svědčí
o tom, že i pan ministr Ruml cítí, že
situace, na niž jsem v interpelaci upozornil, je neúnosná
a že ji jak před Parlamentem, tak i před veřejností
nemůže připustit jako pravdivou.
Uvedu pouze tři konkrétní případy,
tři konkrétní fakta. Ptal jsem se, zda osoba
uvedená v interpelaci v otázce č. 8 byla
dlouholetým kádrovákem federálního
ministerstva vnitra. Pan ministr odpověděl, že
nebyl dlouholetým kádrovákem federálního
ministerstva vnitra a na federálním ministerstvu
vnitra nikdy nepracoval. Pan ministr měl pravdu. Domnívám
se ale, že na obsahu interpelace nemění nic
fakt, že nebyl sice zaměstnán na federálním
ministerstvu vnitra, ale na ministerstvu vnitra České
socialistické republiky a tím dlouholetým
kádrovákem nebyl na federálním ministerstvu
vnitra, ale na českém ministerstvu vnitra.
V druhém případě jsem se ptal na osobu
uvedenou pod pořadovým číslem 25.
Tázal jsem se, zdali byla tato osoba dlouholetým
velitelem kádrovky Úřadu vyšetřování.
Pan ministr vnitra Jan Ruml uvedl - cituji: "Nebyl dlouholetým
velitelem kádrovky Úřadu vyšetřování.
Do funkce vedoucího personální skupiny byl
ustaven v r. 1991." Ano, i zde má pan ministr pravdu.
Ale opomněl - podle mého názoru - jednu velmi
závažnou skutečnost. On totiž skutečně
nemohl být dlouholetým kádrovákem
onoho úřadu, protože ten vznikl až v r.
1991. Ale minimálně 15 let před tím
působil ve stejné funkci pod různými
názvy, protože za těch minimálně
15 let úřady měly různé názvy.
Poslední - pokud se nepletu - se jmenoval náčelník
kádrového odboru ministerstva vnitra České
socialistické republiky.
Třetí osoba. Ptal jsem se, zda osoba, uvedená
v mé interpelaci pod bodem č. 6, byla zařazena
na fakultě Státní bezpečnosti Vysoké
školy SNB. Pan ministr Ruml mi odpověděl, že
byla zařazena na Katedře dějin státu
a práva Vysoké školy SNB a že tato katedra
nebyla nikdy součástí fakulty STB. I zde
má možná pan ministr Ruml pravdu. Nicméně
dovolím si citovat z osobní karty onoho člověka
a z průběhu jeho funkce pouze několik skutečností.
Řekněme třeba k 1. 6. 1986 - byl asistent
na uvolněném funkčním místě
odborného asistenta skupiny pro fakultu Státní
bezpečnosti Katedry státu a práva. Nebo v
roce 1982 byl přijat do služebního poměru
příslušníka SNB a ustaven do funkce
správce kabinetu na volném funkčním
místě staršího učitele skupiny
fakulty Státní bezpečnosti. Kdo bude mít
zájem, může si materiály prostudovat.
Doufám, že jsem dostatečně zdůvodnil
své závěry, které jsem uvedl v úvodu.
Věřím, že po tom, co jsem zde uvedl,
i sněmovna vycítí, že tato problematika
je skutečně závažná a že
je zapotřebí důsledně naplnit i v
této oblasti jednu z úloh Parlamentu, tedy úlohu
kontrolní. Navrhuji tedy, aby Poslanecká sněmovna
přijala následující doprovodné
usnesení k mé interpelaci.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky žádá svůj branný a
bezpečnostní výbor, aby projednal personální
politiku ministerstva vnitra České republiky a informoval
Poslaneckou sněmovnu o svých závěrech
nejpozději do 31. 12. 1994. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grossovi a otevírám rozpravu k této
interpelaci. Pan ministr Ruml se hlásí o slovo.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, budu komentovat
jenom některé body vystoupení pana poslance
Grosse.
Co se týče koncepce personální práce
i s její analytickou součástí, samozřejmě
předám ji na vědomí poslancům
branně bezpečnostního výboru, pokud
o tuto koncepci požádají. Ovšem to nemůže
ovlivnit mé rozhodování, které je
v této věci svrchované. Nebudu vyčkávat
na to, jak na něj bude reagovat branně bezpečnostní
výbor, protože mám vrcholnou pravomoc všechny
řídící akty na ministerstvu schvalovat
sám a nevidím důvod, proč bych se
měl řídit stanoviskem branně bezpečnostního
výboru. Je to zasahování do pravomocí
exekutivy.
Co se týče vašeho zpochybňování
čísla 1,8% z celkového počtu policistů,
tedy příslušníků bývalé
Státní bezpečnosti, to je číslo,
které odpovídá pravdě. Vy máte
zřejmě nesprávné podklady pro vaše
číslo, které jako minimální
uvádí 12 000. Je třeba vědět,
které složky patřily přesně do
složek SNB se státobezpečnostním zaměřením
a které ne, a z toho lze vypočítat příslušná
čísla.
Velmi se ohrazuji proti tomu, že jste tvrdil, že já
kryji vedoucí pracovníky represivního aparátu.
Ani jeden z těch 25 nebo 26 lidí nepracoval na žádné
vedoucí funkci. Nevím, koho tím máte
na mysli. Mohu vás ujistit, že ani jeden člověk
na ministerstvu vnitra ani Policii České republiky
nepracuje v rozporu s lustračním zákonem.
A to je pro mne jediné kritérium po všech prověrkách,
prověrkových občanských komisích,
po propuštění více než 7000 příslušníků
Státní bezpečnosti. Jsou to oba lustrační
zákony, a to jak federální lustrační
zákon, tak i lustrační zákon, který
vydala Česká národní rada. Svou odpovědností
ministra zde prohlašuji, že ani jedna osoba, z těch,
které vy jste uvedl, nepracuje na ministerstvu vnitra v
rozporu s těmito zákony. Potom nevidím žádný
důvod, proč zpochybňujete jejich setrvávání
na ministerstvu vnitra, nerozumím tomu. Váš
návrh na doprovodné usnesení kategoricky
odmítám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Rumlovi. Slovo má pan poslanec Gross.
Poslanec Stanislav Gross: Omlouvám se, že sněmovnu
v této fázi zřejmě trochu zdržujeme.
Nejprve k tomu, co říkal pan ministr ohledně
počtu příslušníků Státní
bezpečnosti, k číslu 12 000. Zde se možná
nebudeme shodovat, možná že pan ministr do tohoto
počtu nezapočítává příslušníky
vojenské kontrarozvědky, která k 31. 10.
1989 byla součástí Státní bezpečnosti.
Možná, že do toho nepočítá
i příslušníky služby, kteří
se zabývali otázkou pasů a víz, ale
i tehdy byli zařazeni do Státní bezpečnosti.
Domnívám se, že doprovodné usnesení
by mohlo být přijato. Věřím,
že sněmovna zváží argumenty na
obou stranách.
K tomu, co říkal pan ministr o jednotlivých
osobách, že nejsou v rozporu s lustračním
zákonem. Pevně věřím, že
nejsou v rozporu s lustračním zákonem, nikde
v mé interpelaci jsem to nezpochybňoval. Nicméně
vím také, že řada příslušníků
Státní bezpečnosti byla - aby vyhovovali
lustračnímu zákonu - převedena ze
služebního poměru do poměru zaměstnaneckého
a jsou civilními zaměstnanci tohoto resortu. Nedomnívám
se, pane ministře, že je příliš
pravdivé tvrzení, že nikdo z těch lidí
zmíněných v mé interpelaci nebyl součástí
represivního aparátu. Když se podíváme
již na mnohokrát ve veřejnosti diskutovanou
otázku pana Bělíčka, který
je jedním z vašich nejbližších spolupracovníků,
byl to člověk, který byl znalec na kombinační
hry a studoval je v zahraničí na východ od
této republiky. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grossovi. Dále se hlásí do
rozpravy pan poslanec Grulich.
Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající,
dámy a pánové, mě na odpovědi
pana ministra zaujala zejména jedna věc, a sice
jeho vyjádření o suverénnosti jeho
rozhodování, o tom, že se nehodlá řídit
rozhodováním branně bezpečnostního
výboru. Suverénnost jeho rozhodování
jako ministra určitě nikdo z této sněmovny
nehodlá zpochybnit. On skutečně nejen, že
je oprávněn, ale je povinen suverénně
rozhodovat, ale zároveň za tato rozhodnutí
nese plnou odpovědnost, a to především
kromě vlády této sněmovně,
která vůči jeho resortu a vůči
celé vládě má kontrolní povinnost.
Proto tento postoj, nepřihlížení a nenechání
se ovlivňovat rozhodnutím branně bezpečnostního
výboru, který je orgánem této sněmovny
pověřeným kontrolou branně bezpečnostního
úseku, mi připadá poněkud zarážející
a vůči této sněmovně podivným.
Myslím, že tak by člen vlády České
republiky ve vztahu ke sněmovně a jejím orgánům
přistupovat neměl. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan ministr
Ruml.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, nechtěl
bych, aby moje reakce na požadavek pana poslance Grosse,
abych předložit výboru koncepci personální
politiky, byla vnímána jako urážka této
sněmovny nebo zpochybnění kontrolní
funkce Parlamentu. To jsem rozhodně neměl na mysli.
Pan poslanec Gross ale řekl, že než já
tuto koncepci schválím, že ji musí projednat
branně bezpečnostní výbor. Já
jsem se ohradil proti časování celé
věci. Myslím, že Parlament má právo
kontroly a ministr má osobní zodpovědnost.
Jde o kontrolu toho, co ministr udělal nebo neudělal,
ale nikoli v průběhu toho rozhodovacího procesu.
Nicméně řadu věcí s výborem
konzultuji, o řadě materiálů se předem
snažím informovat poslance, konzultovat s nimi věci,
dát na doporučení poslanců atd., ale
nakonec akt rozhodování závisí na
mě.
Jen jsem se ohradil proti tomu, abych před tím,
než tu koncepci schválím, byl povinen se řídit
usnesením branně bezpečnostního výboru.
Samozřejmě poté, co koncepci schválím,
nechť ji tento výbor posoudí a kritizuje a
vydá usnesení, kde bude třeba s tou zprávou
nesouhlasit. O to mi pouze šlo. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Vyvadil se hlásí do rozpravy.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane místopředsedo, mám pocit, že tady
dochází k hlubokému nedorozumění.
Přece kolega Gross nic kategoricky nežádal.
On dokonce šel tak daleko, že svým způsobem
šel pod rámec toho, co ukládá jednací
řád. Jestli jsem včera byl proti tomu, aby
Poslanecká sněmovna cosi uložila vládě,
tak poslanec Gross jde na to, že žádá,
aby poslanecká sněmovna žádala výbor,
kde naopak zase já se domnívám, že správné
slůvko zní "ukládá". Jediné,
co chtěl, je spolupracovat s vládou, zejména
když víme, že na žádném jiném
ministerstvu není personální otázka
neustále tak předmětem pozornosti nejen tisku,
ale nás všech a nikdo neví dne a hodiny, kdo
je kde na kterém místě.
Mám pocit, že jde o zdvořilou prosbu. Mám
pozměňovací návrh v tom, aby tam bylo
slůvko "ukládá", protože "žádá"
neodpovídá jednacímu řádu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Rozpravu končím vzhledem k tomu, že se do ní
už nikdo nehlásí. Budeme hlasovat o návrhu
usnesení. Vzhledem k tomu, jak dlouho probíhala
rozprava a vzhledem k pohybu ve sněmovně si vás
dovoluji odhlásit a požádat o novou registraci.
Chystám se dát hlasovat nejprve o nesouhlasném
usnesení, tedy:
Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
pana ministra Rumla na interpelaci pana poslance Grosse.
Kdo je pro přijetí tohoto negativního usnesení,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 105. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
30 pro, 34 proti, 16 se zdrželo.
Dovolím si dát hlasovat o usnesení opačném
v hlasování č. 106.
Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
pana ministra Rumla na interpelaci pana poslance Grosse.
Kdo je pro přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 106.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Ani tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
41 pro, 22 proti, 16 se zdrželo.
Dámy a pánové, tím jsme se vypořádali
s touto interpelací. Pan poslanec Gross navrhoval doprovodné
usnesení. Já jsem si ho označil, ale možná,
že nedokonale. Prosím, abych byl kontrolován.
Poslanecká sněmovna žádá výbor
branně bezpečnostní, aby projednal personální
politiku Ministerstva vnitra a předložil zprávu
Poslanecké sněmovně do 31. 12. 1994.
Je to tak v pořádku? (Ano.) Děkuji. Pan kolega
Vyvadil stahuje svůj pozměňovací návrh.
Budeme hlasovat o tomto návrhu doprovodného usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať se příslušným
způsobem vyjádří v hlasování
č. 107. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
36 pro, 26 proti, 19 se zdrželo.
Dámy a pánové, dále se budeme zabývat
interpelacemi, které směřují na pana
ministra Skalického, kterého jsem ještě
před několika vteřinami viděl. Prosím,
aby ho pracovníci aparátu přivolali.
Pan poslanec Milan Loukota není přítomen,
pan poslanec Hirš také ne. Pan poslanec Kuba je přítomen?
Není. Pan poslanec Wagner je přítomen.
Ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci Jiří Skalický odpověděl
na interpelaci poslance Josefa Wagnera ve věci Československé
čokoládovny, tisk 1011. Odpověď byla
předložena jako tisk 1011 A. Její projednávání
bylo na 21. schůzi přerušeno pro nepřítomnost
poslance.
Chci se teď zeptat pana kolegy Wagnera, zda považuje
odpověď za uspokojivou? Prosím, aby se dostavil
k řečništi.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, odpověď nemohu
považovat za uspokojivou. Je výrazem arogance a ničeho
jiného. Možná, že ještě výrazem
neodpovědnosti.
Je to zcela obvyklý postoj k privatizačním
případům. Při vědomí,
že privatizační případy nelze
podrobit žádnému procesu soudní ochrany,
pan ministr může tvrdit, co tvrdit chce. Nemůže
to předložit jakémukoliv jinému sboru,
než tomuto, kde je většina jaká je, což
ukazuje na hrubou vadu zákona o velké privatizaci
poté, co jsme ho tady před rokem novelizovali.
Pan ministr popírá povinnost při privatizaci
vnímat potřeby regionů, vnímat potřeby
zaměstnanosti. Privatizace se nedělá, pane
ministře, proto, aby vy jste měl job a aby bylo
ministerstvo. Ta se dělá proto, že jsme všichni
byli přesvědčeni, že změnou vlastnických
vztahů se něco nastartuje k lepšímu.
Výběr toho, co se má privatizovat dříve,
co později, zahraničnímu kapitálu
a jakému. Výběr provedený vámi
nebo vašimi předchůdci v případě
Čokoládoven zcela bezpečně a zřetelně
nebral na vědomí potřeby regionů.
Nemohu považovat vaše vyjádření
k problému pěti nebo šesti set žen v Děčíně,
které přijdou o zaměstnání
v důsledku špatně provedené privatizace
za nic jiného, než za arogantní.
Za hrubou vadu celého privatizačního procesu
je třeba vidět též to, že se zahraničnímu
kapitálu svěří podnik, který
ve chvíli, kdy se privatizoval, měl zajištěny
zahraniční zakázky, měl zajištěnou
existenci. Jeho privatizace tímto způsobem nebyla
vůbec potřebná. Je nutno položit otázku,
zda kapitál, který do procesu vstupoval, nevstupoval
tam právě proto, aby se zbavil konkurence.
Vy jste, pane ministře, povinen všechny tyto aspekty
posuzovat. Vaši předchůdci to byli povinni
posuzovat také. Výsledek hlasování
může být jakýkoliv. Fakta jsou neměnná.
Fakta budou dříve nebo později oceněná
v dějinách. I to, co vykonáte, bude podrobeno
objektivnímu soudu dějin.
Chci se ohradit proti způsobu, jakým se odpovídá
na dotaz poslance, na poučování a vymlouvání
na to, na co pan ministr je povinen a není povinen brát
zřetel. Zřetel jste měl, pane ministře,
brát na všechno, co je v zájmu občanů
této země.
V jejich zájmu bylo provést privatizaci způsobem,
který prospěje rozvoji jejího hospodářství,
a která ho nebude naopak ničit. Proto nesouhlasím
s odpovědí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Otevírám rozpravu k této odpovědi.
Pan ministr Skalický se hlásí o slovo.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane předsedající,
vážený pane poslanče Wagnere, vážené
poslankyně a poslanci, čtu si svou odpověď
na interpelaci pana poslance Wagnera a marně v ní
hledám stopy nějaké arogance. Marně
v ní hledám stopy nebo důvody pro všechna
ta slova, která zde pan poslanec Wagner pronesl.
Odpověď zní zkrátka jinak. Odpověď
konstatuje, k jakému rozhodnutí o privatizaci došlo
v lednu 1992. V odpovědi se pokouším formulovat
tehdejší přístup české
vlády a priority, které při rozhodování
o privatizaci sledovala a které považuji obecně
za správné, bez ohledu na to, že tato rozhodnutí
byla činěna vládou, která zde byla
v minulém období.
Co se týče chování vlastníka
a jeho rozhodování o tom, zda nějaký
provoz příslušného podniku je anebo
není efektivní udržovat při životě
či nikoliv, je skutečně věcí
už pouze tohoto vlastníka a je smyslem privatizace.
Pokud s tím pan poslanec nesouhlasí, konstatujme,
že má jiný politický názor na
to, co se má sledovat procesem privatizace. Já se
zase ohrazuji proti tomu, že by to byl projev arogance z
mé strany.
Poslední faktickou poznámku k té věci.
Co se týká zkoumání případu
nebo obecné přezkoumatelnosti učiněných
rozhodnutí, chci připomenout, že rozhodnutí
o privatizaci Čokoládoven Praha je předmětem
šetření orgánů činných
v trestním řízení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Wagner se hlásí o slovo.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Pane ministře, já
nebudu reagovat na to, co je a není předmětem
mé interpelace a vaší odpovědi. Každý
z kolegyň a kolegů ji má k dispozici a udělá
si svůj úsudek.
Musím reagovat na to, co jste řekl, že vlastník
učiní své, že je jeho právem
to učinit, a pokud to pan poslanec neuznává,
pak má jiný názor. Pan poslanec to samozřejmě
uznává, protože je to téměř
tisíciletá zásada. Ale o tom tady spor nešel.
Spor šel, pane ministře, o tom, že v momentu
privatizace Čokoládoven, pokud se nezajistila patřičná
práva, tak se nejen přišlo o pracovní
místa, ale zanikla stoletá tradiční
česká značka. Pokud vám to, jako ministru
privatizace a správy národního majetku, nevadí,
pak tedy tu druhou část své funkce - správu
národního majetku - nevykonáváte zodpovědně.
Netýká se to tohoto případu, jako
se netýká vás tento případ,
protože ho rozhodla minulá vláda.
To, co teď řeknu, se netýká tohoto případu.
Týká se to jiného, ale ukazuje to, že
na to máte úplně stejný názor,
jako vaši předchůdci.
Domnívám se, že se v této sněmovně
dříve či později objeví případ
kaolín. Tam bude též položena otázka,
co je a co není v zájmu této země
a jejích obyvatel. Odpovědnost někdo ponese,
právě tak, jako za případ Čokoládoven,
za ztrátu pracovních míst, za konec tradiční
české výrobní značky. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. Rozpravu končím, vzhledem
k tomu, že se do ní nikdo nehlásí.
Dám hlasovat o nesouhlasném usnesení, ve
kterém Poslanecká sněmovna nesouhlasí
s odpovědí pana ministra.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 108.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
bylo ukončeno.
Pro hlasovalo 18 poslanců, proti 32, zdrželi se 4,
30 nehlasovalo.
Dovolil bych si vás v tomto okamžiku odhlásit
vzhledem k velkému počtu těch, kteří
nehlasovali a požádat vás o novou prezentaci.
(Stále ještě nejsme schopni se usnášet.)
Prosím, pan poslanec Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Chci zpochybnit i ono poslední
hlasování, protože je zřejmé,
že nebylo dostatečné kvorum.