Středa 28. září 1994

Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahajuji hlasování č. 57.

Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování skončilo výsledkem 98 pro, 2 proti, 23 se zdrželo. Návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Nyní přistupujeme k bloku osmi návrhů pana poslance Vorlíčka. Myslím, že z vystoupení předkladatele je zřejmé, že musíme hlasovat po jednotlivých návrzích.

V prvním návrhu poslanec Vorlíček navrhl v § 12 odst. 1 doplnit za poslední slova "veřejné zakázky" větu: "Za kvalitu zadávací dokumentace a údaje v ní obsažené plně ručí zadavatel."

Předkladatel doporučuje, zpravodaj doporučuje.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahajuji hlasování č. 58.

Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Hlasování skončilo výsledkem 124 pro, 2 se zdrželi. Návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Druhý návrh pana poslance Vorlíčka je k § 38 odst. 3, kdy chce připojit na konec odstavce větu: "Zadavatel odpovídá za objektivní hodnocení nabídky a čestnost postupu vůči všem účastníkům."

Předkladatel kvůli deklaratornosti a nejasnosti nedoporučuje. Ani já bych nedoporučoval jisté zaplevelení zákona takovýmto nevymahatelným ustanovením.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahajuji hlasování č. 59.

Ptám se, kdo je pro tento návrh poslance Vorlíčka. Kdo jo proti? Kdo se zdržel hlasování?

Hlasování skončilo. Pro bylo 34 poslanců, proti 59, zdrželo se 31. Návrh nebyl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Třetí návrh pana poslance Vorlíčka směřoval k § 28 odst. 1 - doplnit odstavec o podbod e) s textem: "Všem zájemcům, kteří svou účast písemně oznámí zadavateli ve lhůtě nejméně 10 dnů před vyhlášeným datem otevírání obálek."

Pan ministr se vyjádřil odmítavě, zpravodaj nedoporučuje.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 60. Ptám se, kdo je pro tento návrh pana poslance Vorlíčka, ať zvedne ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování je skončeno.

Pro hlasovalo 29, proti 71, zdrželo se 21 poslanců. Návrh nebyl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Čtvrtý návrh pana poslance Vorlíčka je k § 29, odst. 1. Doplnit za slovy "nejméně tříčlennou komisí" textem "složenou z členů komise podle § 31". Předkladatel zákona nesouhlasí. Zpravodaj nesouhlasí.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Zahajuji hlasování o tomto návrhu pana poslance Vorlíčka. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování s pořadovým číslem 61. skončilo.

Výsledek 32 pro, 73 proti, 18 se zdrželo. Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Pátý návrh pana poslance Vorlíčka směřuje k § 33, odst. 2, kde za slova "komise je schopna se usnášet" doplnit text "je-li řádně písemně a včas pozván každý její člen". Předkladatel souhlasí, zpravodaj souhlasí.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 62. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.

Výsledek 119 pro, nikdo proti, 5 se zdrželo hlasování. Tento návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Šestý návrh pana poslance Vorlíčka byl k témuž § 40, ke kterému jsme již přijali návrh pana poslance Holuba. Tím, že jsme tam vsunuli nový odstavec, je třeba dát logickou modifikaci. Pan poslanec Vorlíček navrhuje doplnit odst. 2, nyní by to byl odst. 3, který by zněl: "Věcný, finanční a termínový obsah smlouvy uzavřené s uchazečem, jehož nabídka byla vybrána jako nejvhodnější, musí být s touto nabídkou totožný". Předkladatel nesouhlasí s tímto návrhem, který je de facto změkčením, zpravodaj nesouhlasí.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji a zahajuji hlasování č. 63. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování skončilo.

Výsledek pro 23, proti 76, zdrželo se 27 poslanců. Návrh nebyl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Sedmý návrh pana poslance Vorlíčka je k § 56, odst. 2, kdy za slova první věty "námitce nevyhoví" přidat slova "nebo je neprojedná" a pokračovat slovy "postoupí ve lhůtě atd." Předkladatel souhlasí s tímto návrhem. Zpravodaj souhlasí.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 64. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování skončilo.

Výsledek 126 pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel. Návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Poslední z návrhů pana poslance Vorlíčka směřoval k vypuštění přílohy 1. ze zákona, tzn. formuláře evidenčního listu veřejné zakázky. Předkladatel s tímto vypuštěním nesouhlasí, zpravodaj nesouhlasí.

Místopředseda PSP Jan Kasal: S faktickou poznámkou pan poslanec Vorlíček.

Poslanec Zdeněk Vorlíček: Z mé strany to byl spíše dotaz. Nemusíme o návrhu hlasovat.

Poslanec Vladimír Budinský: Zpravodajem to nebylo správně pochopeno. Nebyl to pozměňovací návrh, nýbrž dotaz, ke kterému se předkladatel vyjádřil v rozpravě. Nebudeme hlasovat.

Dalším návrhem byl návrh pana poslance Klase, který navrhuje v § 49, odst. 1, písm. d), kde se tečka nahrazuje čárkou a připojí se nové písm. e), které zní: "Kdy zveřejnění podmínek soutěže by mohlo ohrozit státní tajemství, zejména obranu a bezpečnost státu".

Druhá část tohoto návrhu se váže k § 49, odst. 2, písm. a), kdy se spojka "a" nahrazuje čárkou a za písm. c) se připojuje písm. e). Předkladatel souhlasí s tímto návrhem. Zpravodaj souhlasí.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Zahajuji hlasování, které má pořadové číslo 65. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování skončilo.

Výsledek pro 119, proti 7, zdrželi se 2 poslanci. Návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Poslední pozměňovací návrh je pana poslance Bláhy, který v § 17, odst. 1, písm. a) navrhuje takovéto znění písm. a): "Na kterého se vztahují zvláštní předpisy o ochraně veřejného zájmu", odkaz 7, dosavadní písm. a) až i) se označují jako písm. b) až j). Odkaz 7 zní: Například zákon ČNR č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu. § 73, odst. 2 zákona č. 65 Sb., Zákoník práce, ve znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona č. 74/1994 Sb. To je konec odkazu 7. Ostatní odkazy se náležitě přečíslují.

Další část tohoto komplexního návrhu je v § 17, odst. 2, kdy se slova v odst. 1, písm. h) nahrazují slovy v odst. 1, písm. a) a h). Další k tomuto logicky se vážící součást návrhu je, že v § 18 se v jednotlivých písmenech odkazy na § 17 odst. 1 náležitě posunou. Písm. e) zní: "Podle písm. a) a j) je čestným prohlášením". Předkladatel s tímto návrhem nesouhlasí, zpravodaj nesouhlasí.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 66. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování je skončeno.

Výsledek 37 pro, 67 proti, 23 se zdrželo. Návrh nebyl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Pane místopředsedo, tím jsou všechny pozměňovací návrhy odhlasovány. Můžeme nyní hlasovat o celém návrhu zákona.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní a pánové, budeme hlasovat o návrhu zákona o zadávání veřejných zakázek, podle sněmovního tisku 1100, ve znění společné zprávy výborů, podle sněmovního tisku 1170 a schválených pozměňovacích návrhů.

Zahajuji hlasování č. 67. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování je skončeno.

Pro se vyslovilo 130 poslanců, nikdo proti, 2 se zdrželi. Návrh zákona byl tedy přijat. Děkuji panu ministru Bělehrádkovi a panu společnému zpravodaji Budinskému i všem, kteří se aktivně podíleli.

Ministr pro hospodářskou soutěž ČR Stanislav Bělehrádek: Vážení poslanci, chtěl bych vám poděkovat za vstřícnost a pozornost, kterou jste věnovali projednávání tohoto zákona.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji a nyní se budeme dle schváleného programu věnovat

XXIV.

Vládnímu návrhu, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Ruské federace o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná dne 5. dubna 1994 v Moskvě. Sněmovní tisk 975.

Z pověření vlády nám vládní návrh, který jsme obdrželi, odůvodní místopředseda vlády a ministr financí p. Ivan Kočárník, kterého prosím, aby se ujal slova.

Všechny ty, kteří jsou v tuto chvíli ve sněmovně, prosím, aby věnovali tomuto odůvodnění patřičnou pozornost.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám jménem vlády České republiky Poslanecké sněmovně ke schválení Dohodu mezi vládou České republiky a vládou Ruské federace o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsanou dne 5. dubna 1994 v Moskvě. Předkládaná dohoda zakotvuje záruky obvykle poskytované investorům obou smluvních stran v těchto mezinárodních smlouvách.

Od zásad uvedených ve vzorové dohodě, za kterou považujeme podle usnesení vlády č. 12 ze 6. ledna 1993 Dohodu s Maďarskem, se tato dohoda odlišuje ve dvou věcech. Především v čl. 3, který zaručuje kromě doložky nejvyšších výhod i tzv. národní režim zacházení s investicemi, je ustanovení v odstavci 2, kterým si vláda každé smluvní strany vyhrazuje právo stanovit na základě svého právního řádu odvětví a sféry činnosti, v nichž je vyloučena nebo omezena činnost zahraničních investorů. Toto vychází primárně z programu privatizace státních a obecních podniků v Ruské federaci, který definuje objekty, jejichž privatizace a tedy i vstup zahraničního kapitálu je buď zakázán nebo je možný pouze se souhlasem vlády Ruské federace. Obdobné ustanovení má Ruská federace i ve vztahu k jiným zemím. Dohoda však současně stanoví, že žádná nová omezující opatření nemohou být aplikována na investice, které existují k datu vstupu těchto opatření v platnost.

Druhou výjimkou od vzorové dohody o ochraně a podpoře investic je skutečnost, že záruky zakotvené v této dohodě a nároky z ní vyplývající se budou vztahovat na investice uskutečněné po 1. lednu 1988. 1. leden 1988 je z tohoto důvodu ve smlouvě, protože na území bývalého Sovětského svazu pouze po tomto datu mohly vznikat společné podniky se zahraniční účastí.

V závěru bych, vážené paní poslankyně a páni poslanci, chtěl říci, že Ruská federace představuje pro české investory velmi významné teritorium. Uvedenou dohodu i přes uvedené výjimky proto považuji z tohoto hlediska za velmi užitečnou. Poskytne totiž českým investorům další nezbytné záruky poskytované v těchto mezinárodních smlouvách, které by jinak při bezesmluvním stavu, nebylo možné zajistit. Doporučuji proto Poslanecké sněmovně, aby s dohodou vyslovila souhlas.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Ivanu Kočárníkovi. Nyní prosím zástupce zahraničního výboru pana poslance Otakara Vychodila, aby nás seznámil s výsledkem jednání zahraničního výboru a rozpočtového výboru.

Poslanec Otakar Vychodil: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, dámy a pánové, jak řekl pan předkladatel, smlouva, kterou vám předkládá vláda ke schválení, je pro Českou republiku velmi důležitá. Možná, že vám neuniklo, že jakýsi proces projednávání této smlouvy v zahraničním výboru trval o něco delší dobu než je v případě těchto smluv zvykem. Bylo to způsobeno tím, že jsme se snažili k této smlouvě přistoupit velice odpovědně, hlavně ve vztahu k neustále se dynamicky měnícímu právnímu prostředí partnera. V podstatě vše důležité zde bylo řečeno.

Dovolil bych si pouze zdůraznit jednu věc: víme, že u smluvního partnera má Česká republika značnou spoustu pohledávek, které je možno tzv. kapitalizovat. Bez smlouvy tohoto typu o vzájemné podpoře a ochraně investic by tato kapitalizace byla značně riskantní. I přes jisté výjimky hlavně v režimu národního zacházení i přesto, že doposud nebylo jasné, jestli na straně partnera se jedná pouze o smlouvu ratifikovanou na prezidentské úrovni nebo na úrovni ruské dumy - včera jsme se dozvěděli, že to bude na úrovni dumy - a vzhledem k tomu, že se skutečně jedná o věc strategického významu, doporučuji sněmovně, aby tuto smlouvu ratifikovala. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vychodilovi. Nyní otevírám rozpravu. Hlásí se pan poslanec Páv.

Poslanec Tomáš Páv: Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážení kolegové a kolegyně, mám spíše dotaz, zda ve věci článku 3 odstavec 2, který se týká národního režimu, bylo dosaženo nějaké dohody nebo závazného vymezení oblastí, do kterých nebudou mít naši investoři přístup a zda je to potvrzeno ruskou stranou, či zda je to stále ve vágní úrovni, že něco nám bude dovoleno na základě volné úvahy dnes, zítra nebo pozítří. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Pávovi. Zdá se, že se do rozpravy nikdo nehlásí, takže rozpravu končím. Nyní je prostor pro případnou odpověď. Pan ministr Kočárník se ujme v tuto chvíli slova.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Přesná specifikace jednotlivých odvětví není předmětem této smlouvy, protože - jak už jsem řekl - ruský program privatizace říká, že vláda si vyhrazuje právo pouštět či nepouštět do jednotlivých odvětví zahraniční investory.

Chtěl bych říci, že bychom byli raději, kdyby se nám podařilo, což se nám nepodařilo, vyjednat nějaké bližší přesnější vymezení toho, kam ano, kam ne. Nicméně i v této podobě považuji smlouvu pro investory z České republiky za přínos.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Ivanu Kočárníkovi a v tuto chvíli se ptám, zda-li je třeba, aby pan poslanec Vychodil ještě jednou přečetl usnesení. Není to třeba. Nezdá se to nutné, ale zdá se být nutné, abych vás všechny odhlásil. Právě jsem tak učinil a tím vás zároveň žádám, abyste se přihlásili.

Zahajuji hlasování č. 68 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Hlasování skončilo. Pro hlasovalo 93, nikdo proti a 9 se hlasování zdrželo. Konstatuji, že jsme usnesení přijali.

Budeme pokračovat dalším bodem, kterým je

XXV.

Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Thajského království o podpoře a ochraně investic podepsaná 12. února 1994 v Bangkoku

Tuto úmluvu máte jako sněmovní tisk 1023.

Tento tisk z pověření vlády odůvodní místopředseda vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník.

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník: Pane předsedo, pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, 16. října 1991 byla v Bangkoku podepsaná dohoda mezi tehdejší vládou ČSFR a vládou Thajského království o podpoře a ochraně investic. Z administrativních důvodů se však nepodařilo dokončit na naší straně vnitrostátní schválení této dohody do konce roku 1992. Proto na základě iniciativy české strany a návrhu thajské strany byla dne 12. února 1994 v Bangkoku podepsaná nová dohoda mezi vládou České republiky a vládou Thajského království o podpoře a ochraně investic, kde proti původní dohodě byly provedeny pouze změny z toho, že smluvní stranou není Česká a Slovenská Federativní Republika, ale Česká republika.

Předkládám tedy Poslanecké sněmovně ČR tuto dohodu ke schválení s tím, že je v souladu se vzorovou smlouvou, jakou je pro nás smlouva s Maďarskem o ochraně a podpoře investic a zakotvuje tato smlouva standardní výhody a ochrany.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Kočárníkovi. Předložené vládní návrhy projednaly výbory zahraniční a rozpočtový. Návrh usnesení je rovněž uveden ve sněmovním tisku. Prosím proto opět pověřeného zástupce zahraničního výboru pana poslance Otakara Vychodila, aby nás seznámil s výsledkem jednání obou výborů a se stanoviskem k návrhu usnesení.

Poslanec Otakar Vychodil: Děkuji pane předsedající. Dámy a pánové, na rozdíl od smlouvy předchozí, tato je skutečně velmi standardní - je to smlouva, která nám velmi pomůže otevřít dveře do jihovýchodní Asie, která je, jak víte, dynamicky se rozvíjejícím kusem světa a myslím, že právě Thajské království je tím správným partnerem pro nás. Dá se říci, že i při konstrukci této smlouvy byla z thajské strany vyvinuta značná aktivita, takže to svědčí i o tom, že i z jejich strany je projevován náležitý zájem. Ještě jednou zdůrazňuji, že tato smlouva je naprosto standardní, pro nás velmi výhodná a já ji doporučuji sněmovně k ratifikaci.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vychodilovi a otevírám rozpravu. (Nikdo se nehlásil.) Rozpravu končím, protože se nikdo nepřihlásil.

Paní a pánové, protože byl značný pohyb ve sněmovně, tak jsem vás v tuto chvíli odhlásil a prosím vás o novou prezentaci.

Zahajuji o usnesení, které máte k dispozici, hlasování, které má pořadové číslo 69. Ptám se, kdo je pro, kdo je proti, kdo se zdržel hlasování?

Hlasování skončilo, pro se vyslovilo 91 poslanců, nikdo nebyl proti, jeden se zdržel hlasování.

Děkuji panu ministru Kočárníkovi a panu poslanci Vychodilovi.

Paní a pánové, posledním bodem, který můžeme dnes odpoledne projednávat, je

XXVI.

Zpráva o činnosti organizačního výboru Poslanecké sněmovny za období od 5. července do 26. září 1994

Tuto zprávu jste obdrželi v písemné podobě jako sněmovní tisk 1156. Zpráva popisuje činnost organizačního výboru od 21. schůze Poslanecké sněmovny.

K této písemné zprávě nyní otevírám rozpravu. (Nikdo se nehlásil.) Nikdo se nepřihlásil, takže rozpravu končím a navrhuji přijmout následující usnesení:

Poslanecká sněmovna schvaluje zprávu o činnosti organizačního výboru Poslanecké sněmovny za dobu od 5. července do 26. září 1994 podle sněmovního tisku 1156.

Zahajuji hlasování č. 70 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Hlasování skončilo, pro bylo 88 poslanců, 1 proti, 3 se zdrželi hlasování.

Paní a pánové, tím jsme vyčerpali program dnešního odpoledne. Mám zde ještě informaci od pana kolegy Vlacha, který vyzývá všechny členy komise pro územní správu, aby se v 17.00 hodin shromáždili v místnosti č. 106.

Vám ostatním i všem, kteří jsou na příjmu, sděluji, že schůze bude pokračovat zítra v 9.00 hodin dopoledne. Přeji hezký zbytek dne a těším se s vámi na shledanou.

(Jednání skončilo v 16.18 hodin.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP