Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředsedové
PSP J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka, P. Tollner a 180 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr kultury P. Tigrid.
(Jednání opět zahájeno v 9.38 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, prosím, abyste se zaprezentovali, a aby se ohlásili
ti, kteří mají náhradní karty
jako např. Vlach, který bude dnes používat
kartu číslo 19 a pan poslanec Honajzer kartu číslo
18.
Včera, v závěru schůze, jsme si odsouhlasili
změnu pořadu schůze, ze které vyplývá,
že bychom dnes měli začít dvěma
body, které nebyly včera večer již projednány.
Jsou jimi návrh na změny členství
ve Stálé komisi Poslanecké sněmovny
pro sdělovací prostředky a rezignace člena
Rady Státního Fondu kultury České
republiky.
Pan poslanec Dostál má náhradní kartu
číslo 17.
Prosím, abyste se všichni zaprezentovali, abychom
mohli pokračovat v jednání schůze.
Pan poslanec Štambera má náhradní kartu
číslo 20.
Ještě ke způsobu bodu projednávání
schůze, jak už jsem konstatoval, včera jsme
si odsouhlasili určitou změnu, ze které vyplývá,
které dva body projednáme jako první a dále
budeme postupovat podle původně schváleného
pořadu. Jako obvykle věřím, že
nebudou námitky, vzhledem k tomu, že je dnes schůze
vlády, proti tomu, abychom projednali nejprve ty body pořadu,
ke kterým nebudeme potřebovat členy vlády.
Je nějaká námitka proti tomuto postupu? (Nikdo
se nehlásil).
Jestliže tomu tak není, prosím ještě
jednou, abyste se zaprezentovali, kdo jste tak případně
ještě neučinili.
V tomto okamžiku zahajuji projednávání
bodu
Návrh na zrněny ve složení této
komise nám přednesou zástupci poslaneckých
klubů. Nejprve prosím předsedu poslaneckého
Klubu ODS pana Jiřího Honajzera, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Honajzer: Vážený
pane místopředsedo, kolegyně a kolegové,
dovolte, abych jménem Klubu ODS navrhl změnu ve
zmíněné komisi, kde by pana poslance Petra
Koháčka nahradil pan poslance Martin Přibáň.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo dále ze zástupců klubů se hlásí
o slovo? Nevidím zde předsedu poslaneckého
Klubu KDU-ČSL pana Ludvíka Motyčku, který
měl přednést určitý návrh.
Je schopen ho někdo v této roli zastoupit? Paní
poslankyně Nováková. Prosím, aby se
ujala slova.
Poslankyně Eva Nováková: Prosili bychom,
aby v komisi pro sdělovací prostředky byla
nahrazena poslankyně Nováková poslancem Janem
Deckerem.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Prosím o další přihlášku
do diskuze.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající,
vážená sněmovno, chtěl bych navrhnout
za Klub KSČM do Stálé komise Poslanecké
sněmovny pro sdělovací prostředky
poslance dr. Matulku. Z řady důvodů, které
nás k tomu vedou, bych uvedl alespoň dva: První
důvod je ten, že nemáme zástupce v této
Poslanecké komisi a chtěli bychom se na práci
této komise podílet a druhý důvod
je, že pan poslanec Matulka je příznivcem sdělovacích
prostředků i masmédií, což by
chtěl prokázat právě v práci
této komise.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo se dál hlásí do rozpravy k tomuto bodu?
(Nikdo se nehlásí.)
Uzavírám rozpravu k tomuto bodu a na základě
přednesených návrhů vám doporučuji
přijmout nejprve následující usnesení:
Poslanecká sněmovna odvolává poslankyni
Evu Novákovou a poslance Petra Koháčka na
jejich vlastní žádost z funkce členů
Stálé komise poslanecké sněmovny pro
sdělovací prostředky.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
se příslušným způsobem vyjádří
v hlasování č. 46. Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování? Hlasování je skončeno.
Pro bylo 74 poslanců a poslankyň, proti 1, 7 se
zdrželo. Konstatuji, že tento návrh usnesení
byl schválen.
Nyní můžeme přistoupit k hlasování
o doplnění komise. Návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna volí pana poslance Jana
Deckera a poslance Martina Přibáně a poslance
Matulku za členy Stálé komise Poslanecké
sněmovny pro sdělovací prostředky.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu usnesení,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 47. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat počtem hlasů
92 pro, 2 proti, 7 se zdrželo.
Přeji nově zvoleným členům
mnoho zdaru v jejich důležité činnosti.
Tím jsme projednali bod původně označený
jako bod 21. Dalším bodem je
Dne 1. září obdržel pan předseda
dopis od pana docenta Rudolfa Bernatíka, ve kterém
mu sděluje, že se vzdává členství
v Radě Státního fondu kultury. Podle zákona
o Státním fondu kultury České republiky
volí a odvolává členy Rady Poslanecká
sněmovna. Navrhuji vám proto přijmout následující
usnesení:
Poslanecká sněmovna odvolává pana
Rudolfa Bernatíka z funkce člena Rady Státního
fondu kultury na vlastní žádost.
Otevírám rozpravu a táži se, zda se
chce někdo k tomuto bodu pořadu vyjádřit.
Jestliže tomu tak není, rozpravu uzavírám
a dám hlasovat o návrhu usnesení tak, jak
jsem ho přednesl.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 48.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
99 pro, nikdo proti, 8 se zdrželo.
Dámy a pánové, nebude-li námitek,
dále bychom pokračovali bodem
Pan poslanec Kuba má náhradní kartu č.
15.
Dovolte mi několik slov úvodem k tomuto avizovanému
bodu. Na 19. schůzi Poslanecké sněmovny jsme
přijali usnesení č. 409, kterým jsme
žádali výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu a rozpočtový
výbor, aby projednaly s ministerstvy kultury a financí
možná řešení pro definitivní
úpravu a trvalou ochranu celého pietního
území obce Ležáky a Poslanecké
sněmovně podaly zprávu o výsledku
tohoto jednání s případným
doporučením dalšího postupu. Prosím
proto nejprve předsedu výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu pana poslance
Františka Kozla, aby nás informoval o jednání
výboru v této záležitosti. Prosím,
pane předsedo.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové, dovolte mi, abych vám
podal informaci o tomto projednávaném bodu. Řada
z nás jednala v obci Chrudim o převzetí záštity
nad pietním územím obce Ležáky.
Setkali jsme se s tím, že obec sama a okresní
úřad zápolí s nedostatkem financí
na udržování tohoto pietního místa
v důstojném stavu. Proto se rozpočtový
výbor a náš výbor touto věcí
zabývaly a vy máte před sebou usnesení
rozpočtového výboru, které navrhuje
určité řešení, jež akceptuje
i výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu. Domnívám
se, že by sněmovna měla k předloženému
usnesení zaujmout kladné stanovisko. Toť vše.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kozlovi a prosím pana předsedu výboru
Tomáše Ježka, aby se ujal slova a vyjádřil
se k této problematice.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážení kolegové,
rozpočtový výbor se tím zabýval,
jak řekl pan kolega Kozel, a navrhl poskytnout ze státního
rozpočtu 2,822 mil. Kč na práce spojené
s památníkem. Mezi tím - jak vám mohu
s radostí oznámit - tato částka již
odešla, čili ta věc se podařila. Pro
příští rok - 1995 navrhujeme účelovou
dotaci na krytí jednorázových výdajů
na zpracování projektu a realizaci konečných
úprav maximálně do jednoho miliónu,
a pak rozpočtovat každoročně do kapitoly
našeho Parlamentu - Kanceláře 300 tisíc
Kč na neinvestiční výdaje s údržbou
pietního území a vlastním pietním
aktem. Tyto prostředky vždy do konce prvního
čtvrtletí kalendářního roku
účelově poskytovat obci Miřetice.
Tato operace byla dohodnuta ministerstvem financí s naší
Kanceláří, a zdá se, že by to
takto mohlo fungovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu předsedovi a otevírám rozpravu k tomuto
problému. Do rozpravy se jako první přihlásil
pan poslanec Brodský, prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Petr Brodský: Pokud dovolíte - bez
oslovení - snad jenom malinkou opravu. Pan předseda
se pravděpodobně přeřekl, prosím
o opravu pro stenozáznam. Ta jednorázová
dotace je ve výši 2 882 tisíc, nikoli 2 822
tisíc, jak bylo řečeno.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
se dál hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo,
rozpravu uzavírám a nezbývá nám,
než přistoupit k hlasování o předneseném
návrhu usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať se příslušným
způsobem vyjádří v hlasování
č. 49. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo.
Pro hlasovalo 100 poslanců, proti nikdo, 2 se zdrželi.
Dámy a pánové, tím jsme projednali
další bod našeho pořadu a přistoupíme
k projednání dalšího bodu našeho
programu, kterým je
Usnesení rozpočtového výboru č.
301 jsme všichni dostali dnes na lavice. Prosím předsedu
rozpočtového výboru pana poslance Tomáše
Ježka, aby se opět ujal slova a doporučení
obsažené v usnesení nám odůvodnil.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážení kolegové,
myslím, že nemá smysl, abych složitě
předčítal, nebo probíral návrh
na usnesení. Rozpočtový výbor se velice
pečlivě připravoval na letošní
podzimní rozpočtovou sezonu a navrhl zde postup
tak, abychom počátkem prosince mohli na plenárním
zasedání rozpočet schválit. Tento
náš návrh vychází ze zkušeností
minulých let a podstatné je zde snad jenom to, že
do jisté míry už anticipuje jednací
řád, který tuto problematiku daleko přesněji
a striktněji upraví. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu předsedovi a otevírám rozpravu k tomuto
bodu. Prosím, pan poslanec Kačenka. Než se
dostaví k řečništi, oznamuji, že
pan poslanec Bureš má náhradní kartu
č. 12.
Poslanec František Kačenka: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, úvodem
svého vystoupení se chci vrátit několika
slovy k tomu, co jsem přednesl u příležitosti
schvalování státního závěrečného
účtu. Není to samoúčelné,
protože chci opět připomenout poznatky ze semináře,
který rozpočtový výbor Poslanecké
sněmovny uspořádal s cílem seznámit
zájemce s významem a postavením státního
rozpočtu v demokratických státech.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, prosím, mluvte na mikrofon, není dobře
rozumět.
Poslanec František Kačenka: Tehdy jsem uvedl,
že tento zákon má obvykle několik tisíc
stránek příloh a projednává
se řadu týdnů. Jednání nejsou
jednoduchá, protože exekutiva na argumentech musí
přesvědčit poslance, že v něm
uvedené akce, potřeby a dotace je nutné financovat
nebo poskytnout prostředky z peněz daňových
poplatníků. A když ano, že budou vynaloženy
účelně a hospodárně. Již
tehdy jsem doporučoval, aby projednávání
státního závěrečného
účtu bylo přerušeno a vláda materiál
doplnila o chybějící údaje, bez kterých
nebylo možné hospodárnost a účelnost
vynaložených prostředků obhájit.
Návrh nebyl přijat. Zato jsem byl poučen
kolegou panem Liborem Novákem, že rozpočtový
výbor situaci dobře zná a pracuje na tom,
aby se změnila metodika a zdokonalilo projednávání
státního rozpočtu i státního
závěrečného účtu. Argumentoval
rovněž tím, a to cituji: Ve vyspělých
státech každý, kdo učinil cokoli, co
by bylo proti zákonu, proti schválenému zákonu
o státním rozpočtu by se zřejmě
se zlou potázal. Konec citace. Asi nežijeme ve vyspělé
zemi, protože ve svém vystoupení jsem uvedl
příklad nezákonného postupu vlády
při převodu cca 23 mld. Kč z jednoho roku
do druhého, a to nikoliv prostřednictvím
státního rozpočtu, a nic se nestalo a nikdo
se se zlou nepotázal. Mohl bych i dnes uvést řadu
příkladů nehospodárného vynakládání
rozpočtových prostředků... (Hluk v
sále).
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, prosím o klid.
Poslanec František Kačenka: ... ale neučiním
tak, protože výsledek by byl zřejmě...
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, zvažte, zda to, co předkládáte,
je právě k tomu bodu, který projednáváme.
Poslanec František Kačenka: Je to k tomu bodu,
je to úvod, protože se dostanu k pozměňujícímu
návrhu.
Jsem rád, že rozpočtový výbor
se usilovně zabývá problematikou státního
rozpočtu. Ale raději než usilovnou práci
bych viděl konkrétní výsledek.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, státní rozpočet u nás
má mnohem výraznější přerozdělovací
funkci, než je tomu v jiných vyspělých
demokratických státech. Tam se většinou
vybrané prostředky dělí mezi tři
správní úrovně - stát, spolkové
země, kantony, samosprávné departmány
a komunální úroveň. Stát např.
ve Švýcarsku obhospodařuje 36%, v Německu
33% všech finančních prostředků.
U nás máme jen dvě úrovně -
státní a komunální - a tak na stát
připadá 80% finančních prostředků
a na obce 20% finančních prostředků.
Z toho poměru jasně vyplývá, že
orgány exekutivy u nás mají mnohem větší
možnost libovolného přerozdělování
prostředků, zvláště když
neexistují žádná závazná
kritéria. Jejich rozhodnutí mají mnohdy povahu
subjektivní. Proto také, než budou ustaveny
vyšší územně samosprávné
celky a přerozdělování finančních
prostředků bude spravedlivější,
kontrolní funkce Parlamentu musí být v této
otázce mnohem důraznější.
Státní rozpočet je dnes také jediným
prostředkem, jak poslanecký sbor může
korigovat některá usnesení vlády,
a to tím, že na plánovanou akci nepřidělí
finanční prostředky, není-li zdůvodnění
potřeby dostatečné. Sem podle mého
mínění patří např. usnesení
vlády o rozvoji dálniční sítě
v České republice. Není spravedlivé,
a tedy ani morální, aby prostředky vybrané
od občanů na celém území státu
byly téměř výlučně investovány
pouze v Čechách - z 275 km dálnic připadá
na Čechy 235 km. Přitom se preferuje propojení
silniční sítě pouze jedním
směrem a na jeden stát, a to Německo. Úkolem
státu je zabezpečit propojení území
nejen východ - západ, ale také sever - jih.
Na to se v usnesení zapomíná a tak mnohem
více zatížené trasy procházející
Moravou a Slezskem se budují jen jako silnice pro motorová
vozidla, i když dnes jejich parametry tomuto provozu neodpovídají
a v mnohých úsecích dochází
k závažným dopravním nehodám.
Stejně zarážející je, že
vláda České republiky nenalézá
finanční prostředky potřebné
pro restrukturalizaci průmyslu na Ostravsku. Všude
ve světě, kde z rozhodnutí vlády k
restrukturalizaci dochází, vláda věnuje
na tyto účely dostatek finančních
prostředků. Demokratický stát dbá
o proporcionální rozvoj svého celého
území a ve společenství slušných
občanů jsou spravedlivé přerozdělování
a solidarita základními atributy jejich jednání.
U nás je to nutné také proto, že v lokalitách,
které se v minulém období výrazně
podílely na tvorbě zisku, a to mnohdy na úkor
zdraví občanů, který minulý
režim používal k financování bytové
výstavby, výstavby dálnic, metra a jiných
staveb na celém území Československa,
dnes v důsledku restrukturalizace a přechodu na
tržní mechanismus je zde vysoká nezaměstnanost.
Podobných příkladů by se jistě
našlo mnohem více. Aby se vyloučilo nebo předešlo
zbytečným dohadům a politicky motivovaným
vystoupením až při samotném projednávání
státního rozpočtu navrhuji, aby do projednávaného
usnesení byl vložen nový bod II následujícího
znění:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky žádá vládu České
republiky, aby u každé investiční akce,
financované prostřednictvím státního
rozpočtu, jejíž rozpočtové náklady
překračují 100 mil. korun, krátce
zdůvodnila a doložila potřebu realizace a nezbytnost
umístění takovéto stavby do dané
lokality." Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Text pozměňovacího návrhu byl předán
zpravodaji. Děkuji panu poslanci Kačenkovi. Kdo
se dále hlásí do rozpravy k tomuto bodu?
Jestliže nikdo, rozpravu končím a myslím,
že můžeme přejít k hlasování
o návrhu usnesení.
Nejprve budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu,
který byl právě přednesen. Prosím,
abyste se znovu zaregistrovali. Pan poslanec Libor Novák
starší má náhradní kartu č.
10, pan poslanec Zima má náhradní kartu č.
11.
Chci se zeptat pana zpravodaje, zda se chce vyjádřit
k průběhu rozpravy a k pozměňovacímu
návrhu, který zazněl.
Poslanec Tomáš Ježek: Jestli bychom měli,
pane kolego, tomu návrhu rozumět tak, že by
to krátké zdůvodnění investičních
akcí mělo být součástí
návrhu státního rozpočtu, pak je to
nerealistické, protože vláda už na to
má jen dva dny. Pozítří návrh
zákona dostaneme do Parlamentu. A to už s tím
vláda asi nic neudělá. Čili tento
požadavek je možné vznést přímo
na ministra financí, až bude pan ministr financí
předkládat státní rozpočet,
ale v písemné podobě to v žádném
případě vláda nemůže stihnout,
neboť pozítří rozpočet dává
do Parlamentu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Rozprava je uzavřena, zpravodaj využil svého
práva vyjádřit se k průběhu
rozpravy.
Dámy a pánové, nyní budeme hlasovat
o pozměňovacím návrhu, který
zazněl, a poté o návrhu usnesení.
Kdo je pro přijetí pozměňovacího
návrhu, který přednesl pan poslanec Kačenka,
ať se příslušným způsobem
vyjádří v hlasování č.
50. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování bylo ukončeno.
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 30
pro, 49 proti, 44 se zdrželo.
Nyní budeme hlasovat o návrhu usnesení, jak
byl předložen.
Kdo je pro jeho přijetí, ať se příslušným
způsobem vyjádří v hlasování
č. 51. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování bylo ukončeno.
Návrh byl přijat poměrem hlasů 119
pro, nikdo proti, 11 se zdrželo.
Já děkuji panu poslanci Tomáši Ježkovi.
Dámy a pánové, nebude-li námitek,
přejdeme k projednávání bodu, který
byl v původně schváleném pořadu
označen číslem 29. Je to
Tuto zprávu jsme obdrželi v písemné
podobě jako sněmovní tisk 1157. K této
zprávě jsme ještě dostali dodatek. K
oběma podkladům otevírám rozpravu.
Rozpravu končím vzhledem k tomu, že se do ní
nikdo nepřihlásil. Navrhuji přijmout následující
usnesení:
"Poslanecká sněmovna bere na vědomí
zprávu o opatřeních předsedy Poslanecké
sněmovny za dobu od 5. července do 26. září
1994 podle sněmovního tisku 1157 včetně
jejího dodatku."
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 52. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování bylo ukončeno.
Usnesení bylo přijato poměrem hlasů
97 pro, nikdo proti, 4 se zdrželi.
Zprávu o činnosti organizačního výboru
by ještě nebylo vhodné projednávat vzhledem
k tomu, že v dnešní delší polední
přestávce se ještě organizační
výbor sejde a museli bychom tento bod opakovat.
Dámy a pánové, nyní se vrátíme
k bodu
Předložený návrh zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 747, odůvodní
pan poslanec František Kozel. Než mu dám slovo,
chtěl bych vás informovat, že pan předseda
dostal dopis od pana poslance Hirše, kterým je sděleno,
že připojuje svůj podpis pod návrh tohoto
zákona. Nyní už prosím pana poslance
Kozla, aby se ujal slova.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane předsedo, vážené dámy, vážení
pánové, moje úvodní slovo bude poměrně
stručné, protože celý případ
je myslím dostatečně známý.
Předloženy text zákona, tisk 747, je také
poměrně stručný.
Myslím, že tento případ je nejen ve
sněmovně, ale i v povědomí veřejnosti
přítomen už tak dlouhou dobu, že by bylo
nanejvýš vhodné, aby byl definitivním
způsobem vyřešen. Podle mého názoru,
a je to i názor předkladatelů, jsou dvě
cesty, jak tento případ vyřešit. První
cesta je exekutivní, druhá cesta je parlamentní.
Exekutivní cesta byla oživována vždy ve
chvíli, kdy se v parlamentu objevil návrh na řešení
parlamentní cestou. V těch dlouhých mezidobích
se zpravidla nic mnoho nedělo. Dá se říci,
že vlastně od doby, kdy tento případ
vznikl, kdy se zjistilo, že byla řádu sv. Voršily
zákonem vrácena jedna z provozních budov
ND, tak dlouhé měsíce, ba léta nebyl
exekutivní cestou tento případ vyřešen.
Bylo nejprve usilováno o dohodu zúčastněných
- Národního divadla a řádu sv. Voršily.
Tato cesta nevedla k úspěchu. V loňském
roce na podzim bylo přistoupeno k soudní cestě
řešení a jak je patrné z dosavadního
průběhu, ani touto cestou se nedobereme k žádnému
srozumitelnému výsledku.
V posledních týdnech tedy bylo navrženo tzv.
smluvní řešení, kdy by měla být
uzavřena smlouva o budoucí smlouvě s firmou
Themos. Znáte tuto věc. Ovšem je třeba
říci, že jednání proběhlo
19. září a do této chvíle není
ještě k dispozici ani koncept uvažované
smlouvy o budoucí smlouvě. Takže toto vše
nás vede k přesvědčení, že
řešení exekutivní cestou je velmi vzdálené
a ztěžuje provoz Národního divadla.
Proto tedy jsme jako předkladatelé trvali na projednávání
našeho návrhu zákona s tím, že
včera vám byl rozdán text čtyř
uvažovaných možných variant, jak prostřednictvím
pozměňovacích návrhů zde ve
sněmovně původní znění
tisku 747 upravit.
Domnívám se, že výhoda té parlamentní
cesty spočívá zejména v tom, že
toto řešení, které by bylo přijato,
by bylo řešením stabilním. Všechna
řešení, která by se opírala o
exekutivní cestu a o smlouvy o budoucích smlouvách,
případně o navazující smlouvy,
budou zjevně nestabilní, protože kterákoliv
ze smluvních stran může smlouvu napadnout a
celé spory by se vlekly opět dlouhá léta.
Byly vznášeny námitky vůči tisku
747. Tyto námitky se dají shrnout do několika
poznámek. I včera bylo řečeno, že
návrh zákona je vlastně znárodňovací
zákon. Já se domnívám, že tak
jak jsou navrženy ty varianty úpravy, nebo úprava
v těch čtyřech variantách, tak se
v žádném případě nedá
hovořit o znárodňování. Myslím,
že zaklínadlo vyvlastňování,
kterým je argumentováno, že bychom přistoupili
k vyvlastňování, což by znejistilo celý
náš právní systém atd., tak ani
tento argument není dostatečně platný,
protože vyvlastňování za náhradu,
tak jak je to v našem právním řádu
zakotveno, není nic mimořádného a
ve veřejném zájmu je prováděno
naprosto běžně. Nedomnívám se,
že by zajištění bezporuchového
provozu ND nebylo dostatečně výrazným
veřejným zájmem.
Je také argumentováno tím, že v tuto
chvíli ještě není uzavřen soudní
proces a že by parlament neměl vstupovat do soudního
řízení tím, že změní
zákon v jeho průběhu. I toto parlament činí
naprosto běžně, že změní
zákon a zcela nepochybně v té době,
kdy se mění zákon, běží
celá řada soudních sporů a nikdo se
nad tím nepozastavuje. Pouze v tomto případě,
že tento jeden jediný případ je tak
na očích veřejnosti, tak je argumentováno
tím, že je nepřístojné, aby parlament
měnil zákon během soudního řízení.
Považuji tento argument za zcela irelevantní.
Nebudu dále vyvracet námitky vůči
předloze. Chtěl bych sněmovnu požádat,
aby vzala v úvahu navržené čtyři
varianty úprav, jak byly sněmovně předloženy
zatím neoficiálně jako informační
text a aby tyto čtyři varianty zvážila
s tím, že za předkladatele bych doporučoval,
aby sněmovna uvažovala o variantě jedna jako
o té variantě, která by mohla být
touto sněmovnou přijata.
Varianta jedna, mám-li ji stručně charakterizovat,
je jistou formou vyvlastnění ve veřejném
zájmu za náhradu, tak jak je to zakotveno v našem
právním řádu. Nejde v žádném
případě, když sněmovna přijme
variantu jedna, o znárodnění a žádná
ze zúčastněných stran nebude přijetím
teto varianty poškozena.
Závěrem mi dovolte, abych požádal -
a může to být bráno případně
jako procedurální návrh - o přerušení
projednávání tohoto bodu ještě
před ukončením rozpravy, a to z toho důvodu.
aby kluby mohly se ještě tímto návrhem
a zmíněnými čtyřmi variantami
zabývat, a abych mohl po této pauze prostřednictvím
pozměňovacích návrhů modifikovat
předložený tisk 747. Děkuji vám.