Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kozlovi. Trváte na tom, pane kolego, že
ta rozprava by měla zůstat otevřená?
Zástupci klubů se mohou vyjádřit ústy
svých předsedů případně
i po uzavření rozpravy. Ale váš návrh,
pokud ho nemodifikujete, budu akceptovat.
Otvírám rozpravu a jako první se do rozpravy
přihlásil pan poslanec Machalík. Připraví
se paní poslankyně Röschová.
Poslanec Jiří Machalík: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
kolegyně a kolegové, klub poslanců Levého
bloku od počátku sporu o novou budovu Národního
divadla usiloval o parlamentní řešení
existujícího sporu. Jsme názoru, že
chybu v zákoně je nutné opravit zákonem,
který musí být přijat...
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, já se velmi omlouvám. Já jsem se
tady zabýval debatou s panem poslancem Kozlem o tom, jak
to myslel s tím procedurálním návrhem
a opomněl jsem drobnůstku, a to je pan poslanec
Frommer, který vystoupí jako zpravodaj.
Poslanec Jiří Machalík: Já
jsem si říkal, že to je už novina v jednacím
řádu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dávám
tedy slovo panu poslanci Frommerovi. Pan poslanec Machalík
si zachovává samozřejmě své
první pořadí do rozpravy.
Poslanec Alfred Frommer: Pane předsedo, pane předsedající,
kolegyně a kolegové, jak jste si pravděpodobně
všimli, já jsem se sem stejně vetřel.
Bohužel z titulu funkce zpravodaje nemohu celou tuto causu
komentovat, nicméně mi dovolte, abych vás
seznámil se společnou zprávou výborů
Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců
Františka Kozla, Jiřiny Pavlíkové a
Martina Přibáně na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 298/90
Sb., o úpravě některých majetkových
vztahů řeholních řádů
a kongregací a arcibiskupství olomouckého
ve znění zákona č. 338/91 Sb. (zde
je ve vašem tisku malá chybička), tisk 747.
Celou záležitostí se zabývaly tři
výbory této sněmovny. Ústavně
právní výbor se k celé záležitosti
postavil negativně a nedoporučuje ji. Hospodářský
výbor projednání návrhu zákona
přerušil a vzhledem k nedostatku času se jím
již nebude zabývat. Výbor pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit
souhlas s předloženým návrhem.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Frommerovi, společnému zpravodaji.
Nyní se pokusím dát slovo panu poslanci Výbornému,
který se přihlásil s faktickou poznámkou.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, já se omlouvám panu poslanci
Machalíkovi, ale myslím, že to, co řeknu,
musím říci právě teď,
protože pak už by to ztrácelo význam.
Tisk 748 je označen jako společná zpráva,
tedy podle jednacího řádu byla-li by to společná
zpráva, ve znění tohoto tisku bychom návrh
zákona projednávali. Je ovšem patrno, že
ve skutečnosti se jedná o zprávu, jak byl
návrh projednán ve výborech, nikoliv o nějaký
definitivní konsensus těchto výborů.
Protože pan zpravodaj na to neupozornil, mám za to,
že je třeba upozornit, že tento tisk musíme
projednávat ve znění tisku 747. Já
to říkám proto, že jinak by muselo nastat
ono prastarým jednacím řádem předpokládané
sjednocování stanovisek výborů pod
vedením ústavně právního výboru.
Pokud by to navrhovatelé žádali, prohlašuji
jako předseda ústavně právního
výboru, že jsme schopni toto sjednocování
realizovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému. Nyní otevírám
rozpravu a dávám slovo panu poslanci Machalíkovi.
Poslanec Jiří Machalík: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás
seznámil se stanoviskem klubu Levého bloku.
Klub poslanců Levého bloku od počátku
sporu o novou budovu Národního divadla usiloval
o parlamentní řešení existujícího
sporu. Jsme toho názoru, že chybu v zákoně,
způsobenou poslanci bývalého Federálního
shromáždění, je nutné opravit
zákonem, který musí být přijat
na půdě Parlamentu. Proto podporujeme návrh
poslance Františka Kozla ve znění tisku 747.
Přijetí novely zákona č. 289/90 Sb.
považujeme za právně nejčistší.
Z hlediska skutečného a právního řešení
sporu o vlastnictví nové budovy Národního
divadla se jeví jako zcela nepřesvědčivý
postup, který tlumočil ministr kultury pan Tigrid
ve svém dopise představitelům poslaneckých
klubů. Příslib smlouvy o smlouvě nelze
považovat za právní řešení
v zákoně a navíc tento příslib
ve skutečnosti nikoho k ničemu nezavazuje.
Mohl bych zde připomínat, co všechno již
bylo v této cause řečeno, tím bych
však jen opakoval, co bylo řečeno v novinách
a co ve stručnosti připomněl předkladatel
tohoto návrhu.
Chtěl bych však říci, že kompromis
navrhovaný ministrem kultury není řešením,
a proto poslanecký klub Levého bloku podpoří
předložený návrh. Ze všech verzí
možného řešení, které předložil
poslanec František Kozel, je z našeho pohledu nejsprávnější
verze č. 1.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Machalíkovi a prosím paní poslankyni
Röschovou, aby se ujala slova. Připraví se
pan poslanec Matulka.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte,
abych se velice stručně vyjádřila
k předloženému návrhu zákona
a abych snad částečně uvedla důvody,
které vedly ústavně právní
výbor k tomu, aby nedoporučil Poslanecké
sněmovně s tímto návrhem vyslovit
souhlas, protože já se s tímto názorem
ústavně právního výboru ztotožňuji.
Domnívám se, že návrh zákona,
jak jej předkladatelé předložili, je
v rozporu s ústavním pořádkem České
republiky, neboť v sobě obsahuje vlastně skryté
vyvlastnění, a vyvlastňovat lze podle ústavy
pouze na základě zákona nebo zákonem
a za náhradu. Toto je naprosto jasně v rozporu s
ústavním pořádkem.
Dále bych se velmi stručně vyjádřila
k tomu, co ve svém úvodu řekl pan poslanec
Machalík. Domnívám se, že zákon
nemůže obsahovat chybu. Zákon je prostě
jakýmsi výronem politické vůle Parlamentu
a když je platný, tak je to obecně závazná
norma, podle které se občané daného
státu - v tomto případě České
republiky - řídit musí. Zákon samozřejmě
může být v rozporu s ústavou, tzn.,
že tady existuje další orgán, Ústavní
soud, který rozpor odstraní, ale do té doby
je zákon zákonem a řídit se jím
musíme. Tak je tomu podle mého názoru i v
případě dané nemovitosti, kterou zákonem
obdržel Řád svaté Voršily.
Další problém, který já vidím
- a proto nejsem v současné době pro řešení
tohoto problému parlamentní cestou - je ten, že
celá tzv. causa Řádu svaté Voršily
se dostala do dalšího okruhu státní
moci, tj. do moci soudní a v této oblasti causa
vyřešena není, neboť my třeba -
dejme tomu - přijmeme návrh poslance Kozla a dalších,
kdy skrytým vyvlastněním se odebere nemovitost,
která je prozatím ještě ve vlastnictví
Řádu svaté Voršily, ale mezitím
proběhne odvolání, které podala firma
Themos do zamítnutí vkladu do katastru a příslušný
soud v podstatě nařídí katastrálnímu
úřadu, aby vklad do katastru uložil. V tom
okamžiku již přestane být Řád
svaté Voršily vlastníkem, přestože
jemu bude vlastně nemovitost skrytě vyvlastněna.
Vlastníkem bude někdo jiný.
Proto bych se velmi přimlouvala za to, odložit projednávání
tohoto návrhu do té doby, než budou všechny
soudní peripetie vyřešeny a pak můžeme
nalézt parlamentní cestu, když - jak pan předkladatel
řekl - se mu zdá exekutivní cesta velmi zdlouhavá
a do jisté míry neřešitelná,
ale samozřejmě parlamentní cestu takovou,
aby byla v souladu s ústavou a s Listinou základních
práv a svobod.
Proto mi dovolte, aby navrhla procedurálně přerušit
projednávání tohoto bodu a odložit je
na příští schůzi Poslanecké
sněmovny.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: V
tomto okamžiku? Už tady zazněl jeden procedurální
návrh - těsně po skončení rozpravy
přerušit projednávání. Děkuji
paní poslankyni Röschové. Prosím pana
poslance Matulku, aby se ujal slova. Připraví se
paní poslankyně Kolářová.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedající, pane předsedo, dámy
a pánové, problém, který se navrhovatelé
zákona a nepochybně i my všichni snažíme
vyřešit, má své aspekty politické,
mravní i právní. Morální stránku
věci snad přenechme sdělovacím prostředkům.
Naší povinností však je vypořádat
se s právními a politickými aspekty celé
záležitosti.
Klub poslanců KSČM považuje za nezbytné,
aby to byl právě Parlament, který řekne
rozhodující slovo k celé záležitosti.
Byl to totiž právě Parlament, i když jiný
nežli ten náš dnešní, kdo jako suverénní
orgán zákonodárné moci celou záležitost
zpackal. Nepovažujeme za možné, aby chybu dokonanou
v suverénním orgánu zákonodárné
moci napravovala moc výkonná.
Ta musí respektovat zákon, ať je jakýkoli.
Ne ho napravovat. Jsme možná zajedno v tom, že
navrátit Řádu Voršilek budovu, která
mu nikdy nepatřila, zřejmě nebylo úmyslem
zákonodárce, ale chybou zákonodárce.
Jsem přesvědčen, že takový majetkový
lapsus ani není v souladu s vůlí pravicových,
středových nebo levicových občanů,
které zde zastupujeme.
Klub poslanců KSČM je přesvědčen,
že ani takový lapsus, o jakém dnes jednáme,
nelze napravit jinými, než legálními
prostředky, a tedy musíme jednat v souladu se zásadami
právního státu. Domnívám se,
že není hanbou ani protiprávním řešením
napravit zmíněnou chybu tak, jak to navrhuje poslanec
Kozel a další v tisku 747, příp. výbor
pro vědu, vzdělání, mládež
a tělovýchovu ve svém návrhu uvedeném
ve společné zprávě. K takovému
řešení se náš klub přiklání.
Pokud by ale v této sněmovně převládl
názor, že toto řešení přípustné
není, ale je možné pouze vyvlastnění
za náhradu, pak si dovolujeme navrhnout toto řešení:
vyvlastnění za toliko symbolickou náhradu,
neboť vyvlastnění budovy, která Řádu
sv. Voršily nikdy nepatřila, a o tom jsme přesvědčeni,
že ani patřit nemůže, tomuto řádu
nevzniká pražádná majetková újma.
Pan poslanec Kozel ve svém úvodním vystoupení
mluvil o čtyřech variantách. Přiznám
se, že se v tom trochu nevyznám, protože to,
co jsme dostali na lavice, má verzí pět,
přičemž ta pátá je de facto nový
návrh textu zákona. Chci říci, že
takto varianta pět, z pozměňovacích
návrhů předložených poslancem
Kozlem během této schůze, je pro nás
schůdná za předpokladu, že v §
4 této verze bude místo slov "podle cenových
předpisů včetně odkazu na tyto předpisy"
použito slov "jedna koruna česká".
V tomto duchu předkládám tedy vlastní
pozměňovací návrh, který je
textově totožný s variantou pět, kterou
máme všichni před sebou, pouze s tou textovou
změnou, kterou jsem uvedl.
Jsem přesvědčen, že takové řešení
je jednak právně čisté a v souladu
s Listinou základních lidských práv
a svobod a jednak odpovídá požadavkům
spravedlnosti; není ani v rozporu, podle mého názoru,
se zájmy Řádu sv. Voršily, kteréžto
zájmy považuji za ryze ušlechtilé, vzdálené
jakékoliv nekřesťanské hamižnosti.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Matulkovi. Prosím nyní paní
poslankyni Kolářovou, aby se ujala slova. Připraví
se pan poslanec Koháček.
Poslankyně Milena Kolářová: Pane
předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych se také vyjádřila k tomuto
návrhu zákona. Paní poslankyně Röschová
zde už krátce řekla, že původní
návrh, jak je nám předkládán,
je ve své podstatě neústavní. Jedná
se o skryté vyvlastnění, ovšem vyvlastnění
bez náhrady. To skutečně není podle
našeho ústavního pořádku možné.
Vyvlastnění může být pouze za
náhradu.
Pan poslanec Kozel nám tady předložil několik
variant a zároveň nám doporučil, pokud
jsem dobře poslouchala, variantu č. 1, kde se hovoří
opět o vyvlastnění, ovšem s doprovodným
usnesením pro vládu, aby ona uhradila toto vyvlastnění.
Byť jako neprávník, možná, že
se pouštím "na tenký led", přesto
se nedomnívám, že toto je také cesta
ústavní, protože usnesení, pokud se
nemýlím, vlastně není součástí
zákona. Můžeme to pouze vládě
doporučit. Nepřipadá mi vůbec právně
čisté, abychom přijali na jedné straně
vyvlastňovací zákon bez náhrady a
zároveň dávali jakési usnesení
vládě.
K tomu chci dodat ještě jednu věc. Bývá
dobrým zvykem, pokud chceme nějaké peníze
po státu, neplatí je Parlament, ale stát;
měla by se k tomu minimálně vyjádřit
vláda a měla by tady být určitá
ekonomická rozvaha.
Potom bych se vyjádřila ještě k tomu,
co mne dosti zaráží. Jsou to především
kolegové Levého bloku, kteří velice
často argumentují Listinou základních
práv a svobod a naší ústavností.
Najednou jim tato Listina vůbec nevadí, takže
tomu příliš nerozumím.
Osobně mám pocit, že nedošlo k žádné
chybě v zákonu. Nejde mi ani o Řád
sv. Voršily, nejde mi o firmu Themos. Připadá
mi velice nesolidní od tohoto Parlamentu, když přijme
nějaký zákon; to nebyl zákon restituční,
byl to zákon o nápravě některých
křivd, a tam předpokládám, že
si Parlament byl vědom toho, co dělá. Jestli
to bylo spravedlivé či nespravedlivé, já
nechci posuzovat. Pouze mám děsivou představu
toho, že tento Parlament přijme jakýsi zákon,
někomu něco daruje. Za dva roky potom tento anebo
jiný parlament přijde na to, že to bylo špatně,
a řekne - ano, my vám to odebíráme.
Tento princip mi připadá v zásadě
velice nesprávný.
Kromě toho, vyvlastnění je možné,
ale ve veřejném zájmu. Nezlobte se, já
tady prostě veřejný zájem nevidím.
Kdyby šlo o budovu Národního divadla, budu
to chápat. Tady jde o restauraci. Samozřejmě,
jde o prostory, které jsou nutné, ale myslím
si, že tyto prostory, a tady to zaznělo několikrát;
a já v tomto případě věřím
naší vládě, že taková jednání
se vedou a vedla se, a že toto řešení
je možné jinou cestou, než cestou zákonnou.
Na závěr chci říci znovu kolegům
Levého bloku k jejich návrhu, že dáme
Řádu sv. Voršily anebo vlastně nevím
komu, protože budova byla už prodána; tady jsou
dost nejasné právní vztahy, "jednu korunu
českou". Myslím si, že dnes, na rozdíl
od minulosti, žijeme v právním státě
a že by tyto směšné návrhy neměly
v Parlamentu vůbec padat. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Kolářové. Prosím
pana poslance Koháčka, aby se ujal slova.
Poslanec Petr Koháček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
chtěl bych malinko doplnit. Jednak je třeba si uvědomit
základní problém, který je v celém
tomto návrhu skryt. Problém, podle mého,
spočívá v tom, že za posledních
několik let po listopadu 1989 jsme darovali nebo vrátili;
(pokud říkám my, myslím tím
parlamenty, které v této době působily
na území tohoto státu), vrátili obrovské
množství majetku. Vydali jsme tento majetek zákonem.
Děsím se precedensu, který by mohl nastat
a který nemá tu vážnost, která
by mne vedla k tomu, abych o takovém kroku uvažoval,
že dojde k tomu, že se za měsíc rozhodneme
o tom, že vrácení bytového fondu obcím
bylo omyl, a že tedy zákonem tento omyl opravíme,
že vlastně obcím veškerý bytový
fond vezmeme; že jsme vrátili řadě restituentů
majetek, a že to vlastně byl omyl, že jim toto
vezmeme.
Nedomnívám se, že restaurace je důvodem
k tomu, abychom prostě tento precedens vytvořili,
a proto budu hlasovat proti jakékoliv formě, která
by vedla k nějakému vyřešení
jinému, než které je navrhováno jak
firmou Themos, tak voršilkami od začátku a
to, co já, jako konzervativní a pravicový
politik vždy preferuji, a to je smlouva mezi dvěma
smluvními stranami. Tato nabídka jak ze strany voršilek
tak i Themosu Národnímu divadlu tady byla vždy.
Podle mého seriózní, schůdná
a dobrá. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Koháčkovi. Prosím pana poslance
Drápelu, aby se ujal slova. Připraví se pan
poslanec Řezníček.
Poslanec Jiří Drápela: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
rád bych vyjádřil několik stanovisek
poslaneckých klubů Českomoravské strany
středu a Liberálně sociální
unie k problematice tzv. kauzy Národního divadla
a Řádu sv. Voršily.
Poslanci těchto klubů považují za trvající
dluh tohoto státu situaci, kdy se vůbec ještě
projednává celá tato záležitost.
Věci jsou od prvopočátku naprosto jasné.
Došlo tedy k technické závadě v příslušném
restitučním předpisu. Díky této
technické závadě bylo ve prospěch
Řádu sv. Voršily restituováno něco,
co tomuto řádu nikdy nepatřilo a ani patřit
nemohlo.
Stačí shrnout několik základních
faktů. Řád svaté Voršily legálně
předal v roce 1931 Československému státu
budovu čp. 1435 v katastrálním území
Nové Město Praha. Kupní cena byla ve výši
2 173 000 korun a zaplatil ji tehdy daňový poplatník.
Tentýž daňový poplatník či
jeho potomek uhradil výstavbu Nové scény
Národního divadla, jejíž součástí
je i nově vybudovaná budova čp. 1435. Stát
tuto část Nové scény nikoli restituoval,
nýbrž daroval bez jakýchkoli relevantních
právních předpokladů, tj. bez jakéhokoliv
předchozího násilného aktu směřujícího
vůči Řádu svaté Voršily,
pokud se týká této budovy. Je tedy ze své
podstaty absurdní, aby daňový poplatník
opět platil za stát něco, co stát
pokazil.
Z těchto hledisek vyplývá bezvýhradná
podpora návrhu pana poslance Kozla a dalších
ze strany našich poslaneckých klubů. Jenom
pro úplnost dodávám, že obsahově
identický návrh podali někteří
naši poslanci téměř rok před
tím, než byl podáván návrh pana
kolegy Kozla.
Přestože jsme skutečně přesvědčeni
o tom, o čem jsem hovořil v první části
svého projevu, byl jsem pověřen konstatovat
i to, že podporujeme návrh na přijetí
usnesení o finanční náhradě
Řádu svaté Voršily. Jsme si vědomi
toho, že nejpodstatnějším momentem je
naplnění spravedlnosti a vyjasnění
vlastnického vztahu ve prospěch Národního
divadla. Prostřednictvím našeho zástupce
v politickém grémiu jsme byli informováni
o iniciativách pana ministra kultury. Tyto iniciativy nelze
apriorně odsoudit, ovšem mají jednu podstatnou
chybu. V případě jejich uskutečnění
by rozhodně nebyl vytvořen stav právní
jistoty. I při vytvoření jakékoli
dohody o společném užívání
není žádná záruka, že by
společnost Themos tuto dohodu skutečně dodržovala.
Této domněnce svědčí i dosavadní
chování této firmy. Obdobné sliby
byly učiněny již mnohokrát, leč
výsledky se nedostavily. Jakákoliv smlouva o budoucí
smlouvě, např. darovací, je, jak jistě
potvrdí většina přítomných
právníků, velmi snadno anulovatelná.
V podstatě jednoduchými právními úkony
a je velmi nesnadno právně vynutitelná. Ze
všech těchto důvodů podporujeme model
řešení spočívající
ve změně zákona a v poskytnutí finančního
odškodnění Českomoravské provincii
římské unie Řádu svaté
Voršily a podporujeme doprovodné usnesení dle
verze č. 1. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Drápelovi a prosím pana poslance Řezníčka,
aby se ujal slova. Připraví se pan kolega Vyvadil.
Poslanec Miroslav Řezníček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
aplikace zákonného ustanovení o vrácení
příslušného pozemku u Národního
divadla Řádu Voršilek bylo vysloveně
chybné. Bylo by tedy správné tuto chybu napravit
a řádu by se nestala žádná křivda,
kdyby mu byl odňat bez náhrady. Lze ovšem vést
rozpravu o všech pěti variantách pozměňovacích
návrhů tak, jak je navrhuje pan poslanec Kozel a
podrobně diskutovat výběr nejvhodnější
varianty řešení. Osobně bych se přikláněl
k řešení problému podle navrhované
verze č. 1.
Daňový poplatník má ovšem v tomto
případě nesporně právo vědět,
kdo to vlastně pochybil a zavinil, že z jeho daní
bude vyplaceno Českomoravské provincii římské
unie Řádu svaté Voršily přes
20 mil. korun. Toto pochybení podle mého názoru
nelze přisuzovat nedokonalému zákonu 289/1990
Sb. ve znění zákona 339/1992 Sb., tím
méně anonymnímu federálnímu
parlamentu, byť by se jednalo o zákon hloupý.
Podle mého mínění za tuto situaci
jsou odpovědni konkrétní ministerští
úředníci, kteří pozemek předali,
aniž by zkoumali, že jej předali nesprávnému
právnímu subjektu.
Nehodlám zde spekulovat, zda šlo o záměr
či pouze o zanedbání služebních
povinností konkrétních úředníků
ministerstva kultury, kteří jsou podepsáni
na předávacích protokolech. Proto navrhuji
přijmout návrh zákona uvedeného v
tisku 747 s doprovodným usnesením dle navrhované
verze č. 1.
Za druhé označit konkrétní pracovníky
ministerstva kultury, kteří jsou za toto pochybení
zodpovědni, tzn. ty, jejichž podpisy figurují
na předávacích protokolech.
Dámy a pánové, poplatník bude zajisté
za svoji újmu zbytečně vyhozených
20 mil. korun dostatečně odškodněn,
pokud mu hlava konkrétního viníka bude přinesena
na talíři. Zdá se přímo symptomatické,
že v případě ministerstva kultury nejde
zdaleka o první případ - chci věřit
v zanedbání služebních povinností.
Připomínám, že na tzv. smlouvě
ve věci České lotynky se objevily podpisy
ministra Kabáta a náměstka Kratochvíla
s datem, kdy vlastně ještě ve svých
funkcích nebyli. Je na pováženou, že na
zodpovědných úřednických místech
nejen na ministerstvu kultury jsou zaměstnáváni
diletanti, byť by měli tu správnou stranickou
legitimaci a byli by sebezasloužilejší o zvrat
ve prospěch polistopadového vývoje. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: To
bylo skoro k věci. Děkuji. Pan poslanec Vyvadil,
připraví se pan poslanec Koronthály.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
předsedo, dámy a pánové, je otázka,
zda je v této fázi ještě možné
říci cokoliv objevného, nového. Nepochybně
se budu částečně opakovat, ale ono
je asi třeba některé věci opakovat.
Dnes jsem četl v Mladé frontě velice hezký,
povzbudivý a optimistický článek paní
redaktorky Bendové. Jsem přesvědčen,
že paní redaktorka Bendová je optimisticky
naladěna, a že věří, že
to, co tam píše, je pravda. Ona věří,
že se ministerstvu kultury podaří věc
vyřešit mimo rámec a mimo možnosti parlamentu.
Přiznávám, že já bych tomu také
rád věřil, kdyby toto jednání,
byť v jiné podobě, netrvalo více než
rok. Jsem hluboce přesvědčen, že pan
ministr kultury udělá všechno pro to, aby se
věci vyřešily, ale je otázka, jestli
je k tomu způsobilý. Uvědomme si totiž
jedno, zda vůbec může cosi takového
učinit. Zde je základní právní
spor. Má to ve vlastnictví ten, kdo je k tom u oprávněn
nebo nemá. Vyvlastňujeme to anebo to nevyvlastňujeme?
Z toho i platí závěr - byla by platná
nebo by nebyla platná smlouva o budoucí smlouvě?
Možná by byla platná, možná by
nebyla platná. Kalvoda je právník a snad
není nejnešikovnější, dospívá
k názoru, že se nemůže jednat o princip
vyvlastnění, že ten, kdo je označen
v zákoně, není vlastníkem. V takovém
případě smlouva o budoucí smlouvě
by byla neplatná.
Jakkoli by se ministerstvo snažilo, jde o cosi, co je ve
své podstatně nesmyslné. Byla tady správně
už naznačena jedna věc. Tato Poslanecká
sněmovna je ústavním a politickým
nástupcem parlamentu bývalého Federálního
shromáždění. Sun qui que. Každému,
co jeho jest. Každý, nechť odpovídá
za to, co zavinil. Bývalý zákonodárný
sbor způsobil chybu. Viníků je povícero.
Má pravdu kolega Řezníček, že
je třeba hledat ony úředníky, je třeba
hledat ty, kteří připravovali podklady, ale
nic naplat, odpovědnost zůstává na
zákonodárném sboru a zákonodárný
sbor je odpovědný v poslední instanci chybu
napravit.
Hrozně bych si přál, aby měla kolegyně
Bendová pravdu, ale nemá, protože věc
je složitější a věc musíme
vyřešit my. Je to naše povinnost. Protože
si myslím, že místopředseda Kalvoda
má pravdu, ve svém vyjádření
podávám drobné pozměňovací
návrhy. Pokud je mají autoři k dispozici,
tak si je mohou opsat. Je to ze stanoviska předsedy legislativní
rady. Je to v článku II, kde se slovo "vypouštění"
nahrazuje slovem "vypouštějí". Toho
jsou si nepochybně autoři vědomi. Článek
III, doporučuji vypustit, neboť je zcela nadbytečný,
protože toto řeší nepochybně zákon
ČNR č. 344/1 992 Sb., o katastru nemovitostí.
Byla zde úvaha, zda přijmout doprovodné usnesení.
Je třeba říci, že z ústavního
hlediska zřejmě není možné vládě
uložit, a proto dávám ještě pozměňovací
návrh, kdy se připojuji k usnesení číslo
1, kdy na místo slůvka "ukládá"
musí být slůvko "žádá".
Mám za to, že to se vymyká charakteru parlamentní
demokracie.
Drahé kolegyně, vážení kolegové,
tento parlament je Parlamentem českého státu.
Před nedávnem jsme zde řešili otázku
příspěvku na Divadlo Spejbla a Hurvínka.
Bylo správné, že jsme se tím zabývali.
Ale Národní divadlo v historii této země
přece mělo jiný charakter. Kromě toho,
že bylo určitým nejvyšším
kulturním stánkem, ve své době nepochybně
sehrávalo významnou státotvornou funkci.
Přátelé, toto je politická reprezentace,
která by měla navazovat na Františka Palackého,
na Františka Ladislava Riegra. Měla by navazovat.
Paní kolegyně Pavlíková se směje,
protože sama cítí, že tomu tak možná
není. Jestliže nebudeme sto tuto otázku schopni
vyřešit my, nejsme hodni našich politických
předchůdců. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi. Prosím pana poslance Koronthályho,
aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Výborný.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
dámy a pánové, původně jsem
neměl v úmyslu v této cause na této
půdě vystupovat, ale nemohu se ubránit nutnosti
veřejně vyjádřit své zděšení
nad tím, kam jsem se to vlastně dostal a co všechno
zde na této půdě může zaznít.
Jenom namátkou uvádím zde veřejně
deklarovanou naprostou neúctu a nedůvěru
ke smlouvám, které ve všech právních
státech jsou považovány za něco, co
je dokonce závazné. Zdá se, že mnozí
poslanci v této zemi nejsou přesvědčeni
o tom, že jsme právním státem. Táži
se jich, jaký signál tím hodlají vyslat.
Mluví se tady o tom, že budova Řádu
nepatřila. Zapomíná se na jednu maličkost,
že budova Řádu samozřejmě patřila,
neboť ji Řádu přiřkl zákon.
Nevím, kdo ještě by měl přiřknout
někomu něco. Pakliže budeme tvrdit - také
uvádím namátkou jedno absurdní tvrzení
- že v zákoně, který někomu něco
přiřkl, je chyba, kterou teď budeme napravovat,
za nějakou takovou či onakou symbolickou cenu. Jsem
zvědav, jak budou na toto tvrzení reagovat ti majitelé
kuponových knížek, kteří se díky
rozumným investicím domohli akcií, které
považují za výnosné. Zda už od
zítřka, až si to přečtou v novinách,
budou s nadějí očekávat, že parlament
i tuto chybu odstraní, a že jim jejich akcie - které
jim předtím než jim v důsledku zákona
a následných procesů byly přiřčeny
- vrátí. Zda se spokojí s tím, že
za ně dostanou onu symbolickou cenu jeden tisíc
korun za kuponovou knížku. Předpokládám,
že ne.
Pomíjím takovou maličkost, že tady veřejně
inklinují potenciální účastníci
smlouvy, která mimochodem je tím nejlevnějším
řešením, ale to není momentálně
to nejpodstatnější, k tvrzení, že
smlouvu nedodrží. Pokud jsem si všiml, tito účastníci
jsou právě ti, kteří o smlouvu stojí;
stojí o to, aby taková smlouva byla. Stačí,
když uvedu namátkou fakt, že Řád
svaté Voršily nabízel dlouhou dobu řešení
nejjednodušší, že budovu prostě daruje
Národnímu divadlu, ale Národní divadlo
tento dar prostě odmítlo. Asi mu to připadalo
málo důstojné. Nevím co. Přitom
Národní divadlo z darů vzniklo.
Upozorňuji na tu maličkost, že zatím
nedošlo k žádnému ohrožení
provozu Národního divadla. Pokud vím, zákon
byl schválen v roce 1992, máme zde rok 1994 a Národní
divadlo pořád hraje, topení funguje, všechno
technické zařízení funguje, ačkoli
je v budově, kterou zákon přiřkl někomu
jinému. Nevím, čeho se tady bojíme
nebo co se nám tady nemá na tom všem líbit.
Snad jediné vysvětlení je v tom, co zde bylo
také naznačováno, že se jedná
o určitou tradici této země - Národní
divadlo jako symbol národních tradic - je to, myslím,
i v důvodové zprávě. Tento národ
má ovšem mnoho různých tradic, některé
jsou krásné, některé méně
krásné. Chci upozornit kolegyně a kolegy,
že až budeme hlasovat o postojích k tomuto návrhu
zákona tisk 747 atd. co eventuálně přinesou
pozměňovací návrhy, tak se také
budeme rozhodovat mezi dvěma tradicemi, mezi tradicí
právního státu, která - já
doufám - je v této zemi dosud zakotvena a mezi tradicí,
o niž doufám, že v této zemi již
zakotvena není - mezi tradicí roku 1948. Děkuji
vám.