Poslanec Jiří Vačkář: Vážený
pane předsedající, pane ministře,
kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás
seznámil s usnesením rozpočtového
výboru k rozpočtu Pozemkového fondu České
republiky pro rok 1994 (tisk 971).
Rozpočtový výbor po výkladu náměstka
ministra zemědělství ing. Burdy a zpravodajské
zprávě a po rozpravě:
Zaprvé. Doporučuje předložený
návrh rozpočtu Pozemkového fondu pro rok
1994 Poslanecké sněmovně ke schválení.
Zadruhé. Žádá ministra zemědělství,
aby
a) při schvalování návrhu státního
rozpočtu na rok 1995, kapitola Ministerstvo zemědělství,
byl současně předložen i návrh
rozpočtu Pozemkového fondu České republiky
na rok 1995.
b) V návaznosti na usnesení rozpočtového
výboru číslo 174 ze dne 14. 11. 1993 projednal
s poslanci rozpočtového výboru 1. další
fungování územních odborů ministerstva
zemědělství a jejich postupné zrušení,
2. převod kompetencí na okresní úřady,
pracoviště Pozemkového fondu České
republiky a Agrární komoru, 3. zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby s tímto usnesením
seznámili schůzku zpravodajů a Poslaneckou
sněmovnu. To je usnesení rozpočtového
výboru a k této problematice vše. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím, aby se nyní ujal slova zpravodaj zemědělského
výboru pan kolega Pavel Pešek a informoval nás
o závěrech výboru a současně
přednesl návrh na usnesení.
Poslanec Pavel Pešek: Vážený pane
předsedající, vážení páni
ministři, dámy a pánové, zemědělský
výbor na své 34. schůzi projednal návrh
rozpočtu Pozemkového fondu České republiky
pro rok 1994, tisk Poslanecké sněmovny 971. Po úvodním
slově místopředsedy prezidia ing. Karla Burdy
a zpravodajských zprávách a po rozpravě
doporučuje vládní návrh rozpočtu
Pozemkového fondu ČR pro rok 1994, PS tisk 971,
Poslanecké sněmovně ke schválení
s tímto pozměňujícím návrhem.
Ve výdajové části Pozemkového
fondu České republiky položka 3 zní:
"úhrady závazků spojených s restitucemi".
Za druhé navrhuje Poslanecké sněmovně
přijmout následující usnesení:
Poslanecká sněmovna schvaluje rozpočet Pozemkového
fondu ČR pro rok 1994 podle sněmovního tisku
971 s tímto pozměňujícím návrhem:
Ve výdajové části Pozemkového
fondu ČR položka 3 zní: úhrady závazků
spojených s restitucemi. To je všechno.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Nyní otevírám rozpravu, do které se
zatím nikdo nepřihlásil. Ani nyní
se nehlásí, takže ji končím a
táži se, zda se chce na závěr vyjádřit
předseda prezidia Pozemkového fondu? Pan ministr
se nechce vyjádřit, takže poprosím pana
kolegu Peška, aby se ujal slova.
Poslanec Pavel Pešek: Vzhledem k tomu, že překvapivě
nezazněl žádný pozměňující
návrh, navrhuji přijmout toto usnesení:
Poslanecká sněmovna schvaluje rozpočet Pozemkového
fondu ČR pro rok 1994 podle sněmovního tisku
971 s tímto pozměňujícím návrhem:
Ve výdajové části Pozemkového
fondu ČR položka 3 zní: úhrady závazků
spojených s restitucemi. - To je všechno.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Poprosím, abyste se znovu zaregistrovali. Budeme hlasovat
o návrhu usnesení. Rozuměl-li jsem tomu,
pane společný zpravodaji, dobře, pan kolega
Vačkář nás pouze seznámil se
stanoviskem jejich výboru. Vy navrhujete jako garanční
výbor návrh usnesení. (Souhlas.) Výborně.
Můžeme hlasovat. Jedná se o 137. hlasování.
Kdo podporuje tento návrh? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 102 poslanců,
proti 2, 13 se zdrželo hlasování. Tím
jsme ukončili tento bod. Děkuji panu místopředsedovi
vlády, děkuji společnému zpravodaji
a přistoupíme k projednávání
dalšího bodu, kterým je
Tuto zprávu jste dostali jako sněmovní tisk
1012. Předložený materiál uvede předseda
prezidia Fondu národního majetku ČR a ministr
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
pan Jiří Skalický, pověřený
současně odůvodněním stanoviska
vlády, které je součástí předloženého
materiálu. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci Jiří Skalický: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, dovolte, abych vám jménem
prezidia Fondu národního majetku předložil
roční účetní závěrku
a výroční zprávu Fondu národního
majetku ČR za rok 1993.
Účetní závěrka zpracovaná
dle závazných pravidel byla ověřena
auditorskou organizaci ADU, s. r. o., Praha 1, kterou určila
Dozorčí rada Fondu národního majetku.
Dle výroku auditorů bylo účetnictví
fondu za rok 1993 vedeno úplně, průkazným
způsobem a správně a bylo doporučeno
tudíž schválit účetní
závěrku bez výhrad. Připomínky
k roční účetní závěrce
nevznesla ani Dozorčí rada, ani vláda České
republiky, které byla v souladu se zákonem závěrka
předložena k zaujetí stanoviska.
Podrobnější informace o činnosti a hospodaření
Fondu národního majetku v roce 1993 obsahuje výroční
zpráva, jejíž obsah se pokusím v několika
bodech ve svém úvodním slově shrnout.
Hlavním posláním fondu byla i v roce 1993
realizace rozhodnutí o privatizaci, přijatých
ministerstvem pro správu národního majetku
a jeho privatizaci a vládou České republiky.
Do 31. prosince 1993 bylo fondu předáno celkem 2
962 privatizačních projektů, na jejichž
základě má být uskutečněno
7 533 dílčích transformací. Hodnota
majetku, který má být na základě
těchto schválených privatizačních
rozhodnutí převeden, dosáhla výše
871,6 mld. Kč. Za období do konce roku 1993 fond
realizoval z uvedeného počtu celkem 4 673 převodů
s objemem majetku ve výši 599,3 mld. Kč.
Z toho bylo 278 dražeb, 285 veřejných soutěží,
1 143 přímých prodejů, 1 157 bezúplatných
převodů majetku a 387 transakcí, souvisejících
s vydáním či dokoupením majetku v
rámci restitucí. Dále založil 1 145
akciových společností z původních
státních podniků a převedl 278 majetkových
účastí státu v již dříve
založených akciových společnostech.
Důležitým úkolem fondu v roce 1993 byla
rovněž jeho účast na přípravě
nabídky pro 2. vlnu kuponové privatizace. 194 podniků
s účetní hodnotou majetku 10,6 mld.Kč
Fond národního majetku v tomto období předal
k realizaci Pozemkovému fondu. Z přehledu peněžních
příjmů a výdajů, uvedeného
ve výroční zprávě, vyplývá,
že příjmy z velké privatizace za rok
1993 činily zhruba 27,4 mld. Kč a od počátku
činnosti fondu tak dosáhly výše 54,2
mld. V roce 1993 fond vydal 19 mld., od počátku
činnosti celkem 42,9 mld. Kč. Konečný
zůstatek peněžních prostředků
z velké privatizace k 31. 12. 1993 byl 11.3 mld. Kč
a odečteme-li termínované vklady v bankovních
ústavech a prostředky vázané na samostatných
účtech pro účely úhrady starých
ekologických škod a poskytování úvěrových
garancí, kteréžto účty činí
po 2,5 mld. Kč, byla výše disponibilních
peněžních prostředků fondů
k 1. 1. 1994 zhruba 2,8 mld. Kč.
Příjmy z malé privatizace v roce 1993 činily
již jen 1,5 mld. Kč ve srovnání s 30
mld. Kč ve dvou předchozích letech. Spolu
s úroky tak výnosy z malé privatizace k 31.
12., kdy byla malá privatizace oficiálně
ukončena, dosáhly celkové výše
36,1 mld. Kč.
Výdaje na činnost okresních privatizačních
komisí na restituční náhrady, na náklady
na likvidaci státních podniků privatizovaných
v procesu malé privatizace a další za tyto
tři roky činily zhruba 4 miliardy korun. Konečný
zůstatek na účtě malé privatizace
tak k 1. lednu byl 32,1 miliardy Kč.
K 1. lednu 1993 se Fond národního majetku ČR
stal rovněž právním nástupcem
Federálního FNM, u něhož zůstatek
peněžních prostředků ke konci
minulého roku činil zhruba 800 mil. Kč. K
31. prosinci 1993 fond za období své existence vydal
celkem za 76,3 miliard Kč obligací. V samotném
roce 1993 se jednalo celkem o 20 miliard, z nichž nejvýznamnější
část 16 miliard byla určena k posílení
rezervního fondu Konsolidační banky. Ke konci
roku bylo 46,4 miliard obligací splaceno a fondu zbývá
splatit ještě 30 miliard vydaných obligací.
Z přehledu o celkové struktuře majetku fondu
vyplývá, že fond k 31. prosinci loňského
roku kromě peněžních prostředků
měl ve svém držení akcie v celkové
hodnotě 164,5 miliard Kč, 74,5 miliardy pohledávek
za nepředané akcie u akciových společností,
zhruba 9,1 miliardy ostatních pohledávek. Aktiva
celkem činila 292,5 miliardy Kč a účetní
hodnota spravovaného majetku spolu se zůstatkem
po federálním Fondu národního majetku
činila 266,8 miliardy Kč.
Vážené poslankyně a poslanci, výroční
zprávu schválenou po zapracování připomínek
prezídia a dozorčí rady Fondu národního
majetku předložilo prezídium k projednání
vládě České republiky. Vláda
vyslovila ve svém stanovisku k výroční
zprávě kritické připomínky
k činnosti fondu v oblasti rychlosti realizace jednotlivých
transformací, vymáhání plateb za privatizovaný
majetek a k výkonu vlastnických práv vyplývajících
z dlouhodobě držených majetkových účastí.
S účetní závěrkou, jak jsem
už uvedl, vláda vyslovila souhlas bez připomínek.
Závěrem mi, vážené poslankyně
a poslanci, dovolte, abych vás jménem prezídia
Fondu národního majetku požádal o schválení
obou předložených dokumentů. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu ministrovi. Tento materiál byl přikázán
k projednání dvěma výborům,
rozpočtovému a hospodářskému.
Prosím, aby nejdříve informoval o výsledku
jednání zpravodaj rozpočtového výboru
pan poslanec Věnceslav Lukáš.
Poslanec Věnceslav Lukáš: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové.
Rozpočtový výbor projednal roční
účetní závěrku a výroční
zprávu Fondu národního majetku České
republiky za rok 1993 a přijal následující
usnesení: "Rozpočtový výbor doporučuje
Poslanecké sněmovně, aby roční
účetní závěrku a výroční
zprávu Fondu národního majetku ČR
za rok 1993 schválila."
Za druhé doporučuje Poslanecké sněmovně,
aby přijala následující usnesení.
"Poslanecká sněmovna Parlamentu žádá
Fond národního majetku o předložení
zprávy o stavu nezaplacených pohledávek včetně
jejich rozboru a návrhu opatření, která
provede k uhrazení těchto pohledávek."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského
výboru pan poslanec Josef Holub a seznámil nás
s výsledky jednání výboru a přednesl
návrh na usnesení.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážení
přítomní, hospodářský
výbor přijal k projednávanému tisku
č. 1012 usnesení č. 241 ze dne 23. června
1994, které jste dostali rozdané na stoly. Z něho
je pro nás důležitý bod I, kde hospodářský
výbor doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR projednat a schválit roční
účetní závěrku a výroční
zprávu Fondu národního majetku ČR
za rok 1993 bez připomínek. Myslím si, že
si mohu dovolit na závěr svého vystoupení
navrhnout celé usnesení, které by podle mého
názoru mělo znít následovně:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky
I. schvaluje roční účetní závěrku
a výroční zprávu Fondu národního
majetku ČR za rok 1993, tisk 1012;
II. žádá Fond národního majetku
o předložení zprávy o stavu nezaplacených
pohledávek včetně jejich rozboru a návrhu
opatření, která povedou k uhrazení
těchto pohledávek."
Myslím, že pokud nebudou jiné názory,
mohli bychom o usnesení hlasovat jako o celku. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a otevírám rozpravu, do které se jako první
přihlásil kolega Vorlíček. Připraví
se kolega Exner.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
projednávání výroční
zprávy FNM je jedinou příležitostí
za rok, kdy sněmovna má možnost splnit svou
kontrolní funkci vůči procesu privatizace
v České republice. Základní podmínkou
pro to, aby věcná analýza privatizační
činnosti mohla ve sněmovně vůbec proběhnout,
je kvalitní výroční zpráva.
Kvalitní výroční zpráva musí
podle mého mínění obsahovat objektivní
analýzu činnosti fondu za rok 1993. Na bilanci úspěchů
a neúspěchů roku 1993 by pak musela navázat
vytipováním největších slabin
činnosti fondu a návrhem opatření
zamezujících, aby se dosavadní nedostatky
dále opakovaly. Ve výroční zprávě
Fondu národního majetku není po analýze
činnosti a návrhu opatření ke zlepšení
práce ani potuchy. Nezasvěcený čtenář
by se mohl domnívat, že privatizace ve Fondu národního
majetku probíhá naprosto dokonale. To se však
dnes už nedomnívá ani česká vláda.
Nebudu zde nedostatky v privatizační činnosti
fondu vypočítávat. Upozorňoval jsem
na ně členy této sněmovny několikrát,
naposledy před měsícem v souvislosti s projednáváním
statutu a rozpočtu FNM na rok 1994. Zatímco mé
hodnocení činnosti fondu se od výroční
zprávy fondu na rok 1992 v podstatě nezměnilo,
zajímavou metamorfózu prodělal názor
české vlády, zejména však pana
ministra Skalického. Česká vláda dnes
ve svém stanovisku k výroční zprávě
fondu vyslovuje nepokrytě kritické hodnocení
a vytýká jeho činnosti totéž,
co já zde ve sněmovně říkal
už před rokem a pan ministr Skalický zdůvodňoval
odstoupení předsedy výkonného výboru
Tomáše Ježka nedostatky v činnosti fondu,
které v mé kritice fondu před časem
rezolutně odmítal. Stačí nahlédnout
do stenografických záznamů ze sněmovny.
Je to zajímavý doklad úrovně a morálky
některých vládních činitelů.
Chci zdůraznit, že bez objektivní kritické
analýzy činnosti Fondu národního majetku
předložená zpráva vlastně žádnou
výroční zprávou není. Dostali
jsme jen audit shledávající, že byla
dodržena účetní pravidla a pak suchý
popis, co ve FNM v minulém období proběhlo,
navíc v řadě případů
zamlžený uváděním výsledků
tzv. od počátku privatizace, nikoli jen za rok 1993.
O tom však budu hovořit později.
Přitom ani pouhá deskripce činnosti FNM není
ve zprávě zpracována tak, aby nevzbuzovala
místy pochybnosti. Zaprvé jako zlepšení
metodiky veřejných soutěží v
roce 1993 se uvádí, že se fond přestal
jistit vyžadováním bankovního příslibu
od účastníků. Už před
rokem jsem upozorňoval, že tzv. bankovní příslib
je fakticky jen cárem papíru a fond by měl
před podepsáním smlouvy zjišťovat
kredibilitu klienta tak, jak to dělají seriózní
finanční instituce na celém světě.
Místo toho FNM realizuje svůj experiment vybíráním
10% kupní ceny před uzavřením smlouvy.
Jak úspěšný je to nápad je vidět
z toho, že počet dlužníků vzrostl
od minulé výroční zprávy ze
72 na 243 a dluh u FNM z 1,6 miliardy na 6,583 miliardy Kč.
O tom, jak realisticky vidí Fond účinnost
svých opatření do budoucna, svědčí
údaj z důvodové zprávy k rozpočtu
na rok 1994, kdy Fond plánuje dopředu neúspěch
počtem 450 soudních sporů s dlužníky
a dlužnou částku 12 mld. korun.
Zadruhé: Již před rokem jsem žádal,
aby Fond s dlužníky a porušovateli smluv naprosto
rázně zatočil a smlouvy s nimi zrušil.
Ptám se pana předsedy prezídia, proč
to učinil jen ve třech případech a
podle jakého výběrového klíče.
Je proti zdravému rozumu, že ve více než
dvou stovkách dalších případů
Fond volí zdlouhavé soudní spory, které
vlastně znamenají, že dlužníci
dále dlouhou dobu podnikají s majetkem, který
nezaplatili a Fond je vlastně úvěruje.
Ptám se, jakým právem Fond postupuje způsobem,
který vykazuje hrstce "podnikatelů", kteří
si tento název nezaslouží, zatímco tento
postup poškozuje zájmy státu a jeho občanů.
Zatřetí: Proč, když už Fond postupuje
proti dlužníkům a porušovatelům
smluv soudní cestou, byla podána žaloba jen
na 71 dlužníků z celkového počtu
243. To jsou čísla řádově odlišná
a těžko věřit, že zbývající
dlužníci měli všichni termín zaplacení
ve čtvrtém čtvrtletí 1993.
Začtvrté: Jaká byla činnost představenstva
a dozorčí rady Nadačního fondu v roce
1993, čím se ve své činnosti tyto
orgány řídily a jaké finanční
prostředky spotřebovávaly, když zpráva
zdůrazňuje, že se nadále budou ve své
činnosti řídit připravovaným
usnesením vlády.
Zapáté: Na straně 11 zprávy jsem s
překvapením zjistil, že Fond národního
majetku uložil 3 mld. korun u Čs. obchodní
banky na pětiletý termínovaný vklad,
a to rozhodnutím prezídia - podtrhuji - bezúročně.
Protože činnost prezídia je ohraničena
statutem Fondu národního majetku a nakládání
s majetkem je vázáno zákonem č. 171/1991
Sb., zejména jeho § 18, ptám se předsedy
prezídia, kdo zplnomocnil prezídium Fondu národního
majetku, aby vybralo právě Čs. obchodní
banku a vzdalo se vůči ní úroků.
Tato velkorysá charitativní činnost vůči
Čs. obchodní bance znamená pro Fond a jeho
činnost do roku 1998 ztrátu podle výše
úroků mezi třetinou a polovinou miliardy
korun každý rok, tedy 1,5 - 2,5 mld. korun celkem.
Tento velkorysý dar byl učiněn největšímu
českému podniku, tj. podniku s největším
ročním bilančním ziskem, který
za rok 1993 činil 101 mld. 291 mil. korun. Jaký
smysl pak má po takovýchto rozhodnutích usilovat
v této sněmovně o finanční
efektivnost i v jiných oblastech a hrdlit se zde o každý
ušetřený milión. Na základě
jakých kritérií byly pro další
termínované vklady 150 - 400 mil. vybrány
dvě malé banky a jaká je bezpečnost
vkladu u nich?
Zašesté: Rozsah činnosti Fondu národního
majetku a jeho skutečné pracovní výsledky
jsou, jak už jsem zdůraznil, uměle zamlžovány
tím, že výroční zpráva
udává např. v tabulce na str. 3 výsledky
privatizace ne za rok 1993, jak by bylo přirozené,
ale tzv. od počátku privatizace do 31. 12. 1993.
Chcete-li ovšem znát pravdu, pak vám v tom
ovšem ani předseda prezídia zabránit
nemůže. Je to jen trochu komplikovanější.
Potřebujete výroční zprávu
Fondu národního majetku za rok 1992 a trochu trpělivosti
s počítáním. Výsledky jsou
však docela zajímavé a rád bych se o
ně s vámi podělil. Budu se zabývat
pouze třemi privatizačními formami: veřejnými
dražbami, veřejnými soutěžemi a
zakládáním akciových společností
všeho druhu.
Několik výchozích oficiálních
čísel Fondu národního majetku. Do
konce roku 1992 se Fond národního majetku zabýval
351 dražbami a 174 zcela realizoval, rozuměj zúřadoval
až do konce. Zabýval se 316 veřejnými
soutěžemi a 128 zcela realizoval. Zabýval se
zakládáním 1 210 akciových společností
a realizoval 1 117 akciových společností.
Tzv. od počátku privatizace do 31. 12. 1993 se Fond
národního majetku zabýval 514 veřejnými
dražbami a 278 jich realizoval. Zabýval se 502 veřejnými
soutěžemi a 285 realizoval. Zabýval se zakládáním
1 777 akciových společností a 1 423 realizoval.
Jestliže pomocí základních aritmetických
úkonů porovnáte tato čísla
a vezmete si k ruce ještě rozpočet Fondu národního
majetku na rok 1993 a jeho důvodovou zprávu, pak
skutečné údaje o činnosti Fondu národního
majetku v roce 1993 lze interpretovat takto:
V roce 1993 si Fond národního majetku nárokoval
finanční prostředky asi na 335 veřejných
soutěží. Skutečně se zabýval
186, tj. 55,5% a zcela vyřešil 157 případů,
tj. 46,9%. Fond národního majetku nárokoval
v rozpočtu na rok 1993 prostředky zhruba na 175
dražeb, ve skutečnosti se zabýval 163, tj.
93,1% a vyřešil až do konce 104 případů,
tj. 59,4%.
Fond nám při rozpočtu na rok 1993 tvrdil,
že založí ve jmenovaném roce 800 akciových
společností a nárokoval na to prostředky
ze státního rozpočtu. Ve skutečnosti
se zabýval jen 567 případy, tj. 79,9% a zcela
vyřešil jen 306 akciových společností,
což je 36,3%. Takto by se dalo v analýze pokračovat.
Pro demonstraci kvality a vypovídací schopnosti
zprávy i posouzení skutečné činnosti
Fondu národního majetku to snad stačí.
Závěrem: To, že auditorům souhlasí
účetní uzávěrka, nevypovídá
nic o tom, zda rozpočtové prostředky byly
vynaloženy efektivně a Fond pracoval dobře.
Proto měla výroční zpráva obsahovat
objektivní analýzu činnosti. Jestliže
výroční zpráva obsahuje jen suchý
výčet činností bez konfrontace záměrů
na rok 1993 a realizovaných výsledků bez
analýzy slabin v práci Fondu v tomto roce a opatření
k jejich odstranění, pak taková zpráva
nemá ani cenu papíru, na kterém byla vytištěna.
To, co ze zprávy lze vydedukovat, jak jsem předvedl,
podporuje mé tvrzení, že rozpočty Fondu
národního majetku jsou nadsazené a činnost
Fondu národního majetku zdaleka nedosahuje záměrů
proklamovaných v okamžiku, kdy se Fondu schvaluje
rozpočet. Fond prokazuje, že mu chybí zainteresování
na kvalitě a rozsahu práce. Chová se proto
jako typická rozpočtovka, maximalizuje rozpočet
a minimalizuje výkony. Tato instituce rozhoduje o národním
majetku v obrovském finančním rozsahu a nelze
její slabosti a nedostatky velkoryse přehlížet.
Opakuji, co jsem zde řekl v souvislosti s novelou statutu
národního majetku. Je nejvyšší
čas rekodifikovat předpisy pro činnost Fondu
národního majetku, resp. i Ministerstva pro správu
národního majetku a privatizaci a zainteresovat
účinně tyto instituce na skutečné
hospodaření s národním majetkem i
vlastními finančními prostředky.
Závěrem navrhuji, aby po uzavření
diskuse bylo hlasováno o mém procedurálním
návrhu stáhnout z jednání výroční
zprávu Fondu národního majetku za rok 1993
a uložit její přepracování ve
smyslu připomínek z diskuse. Děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím
kolegu Exnera, připraví se kolega Wagner.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, pane
předsedající, zástupci vlády,
kolegové a kolegyně, podporuji názor a návrh
rozpočtového výboru týkající
se předložení zprávy o stavu nezaplacených
pohledávek. Pohledávky po lhůtě splatnosti,
jak je konstatováno v předložené zprávě,
dosáhly hodnoty vyšší než 6,2 mld.
korun. Přitom ukončené projekty s platbami
reprezentují za celé období privatizace částku
přibližně 50 mld. korun, a proto tato částka
pohledávek je významnou částí
veškerých ukončených projektů.
Přitom jde o pohledávky po lhůtě splatnosti.
Dovolím si upozornit, že v roce 1993 zřejmě
podle stavu v začátku roku byla uvedená částka
v odpovědi na mou interpelaci v této záležitosti
ve výši už zde zmíněné 1,6
mld. korun a po určitém skandálu, který
proběhl tiskem, byla tato částka upřesněna
na zhruba 2,5 mld. korun ve zprávě o pololetním
hospodaření.
Dovoluji si tedy konstatovat, že v průběhu
roku 1993 jde o nárůst o více než 140%
proti zpřesněné částce, resp.
o 300% podle původních údajů. Zarážející
také je, že v celé zprávě není
zmínka o případných penále
nebo jiných nákladech neplatičů se
zdržováním plateb a s pozdní likvidací
splatných pohledávek.
Dovolím si také připomenout, že panem
ministrem Skalickým byla avizována opatření
v bankovním systému a další opatření,
avšak potřeba zásadnějších
opatření byla na začátku roku 1993
popřena.
Vítám také odklon vlády od názoru,
že rychlost privatizace je rozhodující, a to,
že dnes zdůrazňuje, když už vzniklo
mnoho škod, také další kritéria,
mezi nimi význam výnosů.
Současně probíhající druhé
kolo kuponové privatizace ukázalo rovněž,
jaký význam má výkon vlastnických
práv zajišťovaných Fondem. Fond jako vlastník
se velmi málo osvědčuje. Problémy
podniků před privatizací jsou bohužel
pod vedením Fondu národního majetku takové,
že ztrácejí výkon i hodnotu. Počet
ztrátových podniků i podíl podniků
s nízkým ziskem je ve druhé vlně výrazně
větší, než byl ve vlně první.
O netečných postojích zástupců
Fondu i ministerstev v představenstvech, dozorčích
radách a na valných hromadách už kolují
takřka legendy. Jsem rád, že si toho všimla
i vláda a platonicky žádá nápravu.
Ve zprávě Fondu národního majetku
je také dobře vystižen rozdíl mezi nabyvateli
akcií v rámci normálního prodeje a
v rámci kuponové privatizace. Zatímco nakupující
jsou - jak konstatuje vláda - obezřetní,
žádají odškodnění a záruky,
DIK musí být rád, když své body
vůbec uplatní, pokud se nenechá zastupovat
fondy, které však jsou ve stejné pozici.
Rozsah prodeje akcií do zahraničí a do tuzemska
je v poměru 22 : 28 mld. Kč, tzn. že do zahraničí
se prodalo téměř 44% prodávaných
akcií Fondu národního majetku. To ukazuje
rozsah výprodeje při kursech, které ve vztahu
ke kupní síle jsou reprezentovány velmi nepříznivým
poměrem 2,8. Přitom tyto firmy, jak vyplývá
ze zprávy, velkou část těchto peněz,
kolem 60%, zaplatily až po jednom až dvou letech od
prodeje akcií.
Také 2 mld. Kč utracené na likvidaci státních
podniků jsou dalším příspěvkem
k ceně vlastnické restrukturalizace. Na konci roku
1993 Fond národního majetku na základě
usnesení vlády vydal další dluhopisy
za 16 mld. Kč na posílení rezervního
fondu státní Konsolidační banky, které
vláda jinak nedokázala sehnat, a to při úroku
9%. Dluhopisy jsou dnes souhrnně závazky Fondu ve
výši 30 mld. Kč. Ani Fond však nesehnal
na konci roku volné prostředky nebo akcie na splacení
více než 1 mld. Kč obligací pro Českou
spořitelnu.
Je známo, že naše strana nepodporuje pojetí
privatizace tak, jak se projevuje souhrnně v naší
zemi a jak se odráží v činnosti Fondu
národního majetku. I na základě přednesených
poznámek si dovolím navrhnout, aby hlasování
o navrženém usnesení, pokud k němu na
dnešní schůzi dojde, bylo rozděleno
podle jednotlivých bodů. Roční účetní
závěrku a výroční zprávu
Fondu národního majetku za rok 1993 totiž nemůžeme
podpořit a schválit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Wagnera, připraví se kolega
Šafařík.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, mí předřečníci
v podstatě hovořili už i o tom, co málo
jsem si vybral k tomu, že by bylo potřeba tady zmínit
a zmínit tak, aby odpovědný činitel
na tyto otázky zde buď dnes nebo kdykoliv později
odpověděl ve lhůtách, které
pro to zákon stanoví. Budu proto velmi stručný
a pouze se budu ptát na to, co mně nezodpověděla
předložená zpráva a co si myslím,
že je třeba vědět k posouzení
činnosti instituce, o níž je řeč.
Ve zprávě se říká, že
ve veřejných dražbách bylo prodáno
zhruba za 2,5 mld. Kč. Mám otázku pro pana
ministra a předsedu prezidia Fondu, jakým způsobem
byly tyto dražby organizovány a byly-li organizovány
prostřednictvím zprostředkovatelských
organizací, aby mně byl doručen seznam těchto
organizací a aby s ním byla seznámena i sněmovna,
a to podle § 90 odst. 1. a 2. zákona o jednacím
řádu. Tedy - pokládám to formálně
jako otázku. Pokud by ve všech jiných způsobech
prodejů byli použity zprostředkovatelé,
platí tato otázka i na tyto ostatní způsoby.
Dozvěděl jsem se ze zprávy, že První
slezská a.s. Opava by měla 13. 7. a Podnikatelská
banka 12. 7. vrátit termínované vklady, protože
do té doby byly termínovány nebo ten den
je možno je získat zpět včetně
úroků. Takže bych rád věděl,
zdali ty prostředky jsou k dispozici k tomu, aby případně,
rozhodne-li Fond tak, že se mají vklady po uplynutí
termínu převést jinam, zdali to bude možné.
A rovněž bych si dovolil položit jako otázku,
vše jak jsem citoval podle zákona o jednacím
řádu, i ve vztahu k tomu většímu,
k Československé obchodní bance, což
již jeden z předřečníků
zmínil, kde se půjčily 3 mld. bezúročně
na 5 let; nebyl bych tak shovívavý jako předřečník
a troufl bych si říci, že ušlý
úrok je za těch 5 let bezpečně přes
2 mld. a tedy mně nezbývá než položit
otázku, co vedlo Fond k takto shovívavému
postupu s prostředky, se kterými jen přechodně
hospodaří.
Závěrem si dovoluji pouze podotknout jediné,
že zpráva postrádá možnost, aby
bylo možno posoudit do hloubky věci různé
finanční operace, a že tudíž považuji
zprávu za jakýsi tabulkový přehled
a nic víc. Nebudu proto moci souhlasit s tím, aby
byla přijata, a považuji to za fér to říci.
Děkuji.