Pátek 8. července 1994

(Schůze opět zahájena v 9.03 hodin.)

Začátek schůze Poslanecké sněmovny

8. července 1994 v 9.03 hodin

Přítomni:

Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J. Vlach, místopředseda PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda PSP P. Tollner a 176 poslanců.

Za vládu České republiky: předseda vlády V. Klaus, místopředseda vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády a ministr zemědělství J. Lux, místopředseda vlády a ministr financí I. Kočárník, ministr obrany A. Baudyš, ministr životního prostředí F. Benda, ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek, ministr hospodářství K. Dyba, ministr I. Němec, ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství I. Pilip, ministr zdravotnictví L. Rubáš, ministr vnitra J. Ruml, ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci J. Skalický, ministr kultury P. Tigrid, ministr práce a sociálních věcí J. Vodička.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zahajuji druhý jednací den 21. schůze Poslanecké sněmovny a všechny přítomné srdečně vítám. Podle prezenční listiny je přítomno 76 poslanců. Prosím, abyste se identifikačními kartami zaprezentovali.

Včera jsme projednali pět bodů schváleného pořadu. U jednoho bodu jsme jednání přerušili.

Budeme nyní pokračovat v projednávání dalších bodů schváleného pořadu. Začneme bodem

VIII.

Interpelace, otázky a podněty poslanců Poslanecké sněmovny na členy vlády

Členy vlády rovněž na našem jednání vítám. Než dám slovo přihlášeným poslancům, chci upozornit členy vlády, že pokud si bude některý přát bezprostředně odpovědět, dostane příležitost v dalším bodu.

O slovo se přihlásil pan poslanec Zdeněk Trojan s interpelací na ministra práce a sociálních věcí v záležitosti ratifikace sociální charty. Prosím poslance Trojana, aby se ujal slova.

Poslanec Zdeněk Trojan: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, před několika dny to byl právě jeden rok, co bylo České republice přiznáno plné členství v Radě Evropy. Náš stát se tak stal členem evropské organizace, jejímž úkolem je ochrana demokracie a lidských práv a péče o zlepšování životních podmínek a zvyšování životní úrovně Evropanů.

Svými aktivitami přispívá Rada Evropy k výstavbě lidštější a spravedlivější Evropy. K tomu cíli přispívá především tím, že hledá společná řešení problémů evropské společnosti. V tomto hledání hraje primární roli vytváření systému mezinárodních úmluv, kterými se smluvní strany zavazují k uplatňování právních principů uznávaných demokratickým společenstvím evropských států.

V současné době existuje více než 150 evropských konvencí a smluv, které se fakticky rovnají více než 50 000 bilaterálních smluv, které tvoří základ, podle něhož modifikují členské státy své zákony podle evropského měřítka. Tyto konvence se týkají různých oblastí a problémů, ať už jde např. o bezpečnost - Úmluva o potírání terorismu z roku 1977, Úmluva o ochraně osobních dat z roku 1981; nebo o kulturu a vzdělávání - Evropská a kulturní úmluva z roku 1954, Úmluva o ochraně architektonického dědictví z roku 1985; nebo o životní prostředí - Bernská úmluva o zachování divoké zvěře a přírody z roku 1979; o místní samosprávu - Evropská charta z roku 1985; o finance - Úmluva o praní, vyhledávání a konfiskaci špinavých peněz z roku 1990, Úmluva o odhalování finančních operací vzniklých prozrazením burzovních tajemství atd. atd.

Mezi nejdůležitější úmluvy řadí Rada Evropy především Evropskou úmluvu o ochraně lidských práv, Evropskou úmluvu proti mučení a Evropskou sociální chartu.

Evropská úmluva o ochraně lidských práv, jejíž podepsání je podmínkou přijetí do Rady Evropy, byla včetně deseti dodatkových protokolů podepsána a ratifikována. Od České republiky se očekává, že v brzké době bude ratifikovat i jedenáctý protokol. U Evropské úmluvy proti mučení se očekává dokončení ratifikačního procesu.

Pokud se týká Evropské sociální charty a jejích dvou dodatkových protokolů, byly tyto tři části podepsány a zbývá provést jejich ratifikaci.

Ministerstvo práce a sociálních věcí se údajně zabývá přípravou podkladů pro ratifikaci. Tuto činnost by mělo urychlit nejen pro to, aby otálením neztratila v Radě Evropy Česká republika svou důvěryhodnost, ale i proto, že na podzim lze očekávat hodnocení plnění podmínek a závazků, které na sebe Česká republika při vstupu do Rady Evropy vzala. Neprovedení ratifikace sociální charty se může stát kontroverzním bodem hodnocení naší republiky.

Neshledávám žádné důvody pro rozsáhlé posuzování, jak dále při ratifikačním procesu postupovat. Sociální charta jednoznačně požaduje, aby se smluvní strana považovala být vázána pěti články, a sice čl. 1 - účinně uplatňovat právo na práci; čl. 5 - zajistit nebo podporovat svobodu pracovníků a zaměstnavatelů se organizovat; čl. 6 - uplatňovat právo na kolektivní vyjednávání; čl. 12 - účinně uplatňovat právo na sociální zabezpečení; čl. 13 - účinně uplatňovat právo na sociální a zdravotní pomoc; čl. 16 - účinně uplatňovat právo na sociální, právní a hospodářskou ochranu a čl. 19 - uplatňovat právo migrujících pracovníků smluvních stran na ochranu a pomoc.

Kromě toho se musí považovat za vázanou dalšími články či odstavci podle vlastního výběru.

S ohledem na to, že ve výše citovaných závazcích neshledávám nic, co by bránilo předložení sociální charty k ratifikaci Parlamentu, táži se v rámci své interpelace pana ministra Vodičky.

Za prvé - co brání předložení sociální charty k ratifikaci.

Za druhé - do kdy budou podklady, potřebné pro ratifikaci, zpracovány a předloženy Parlamentu.

V souvislosti se sociální chartou byla na počátku t.r. Česká republika vyzvána, aby do 15. dubna 1994 oznámila své kandidáty do Výboru nezávislých expertů Evropské sociální charty. Této výzvě nebylo ze strany České republiky vyhověno údajně pro nedostatek kandidátů.

Dále se tedy v rámci mé interpelace táži pana ministra Vodičky

Za třetí - zda je má informace po výzvě experta za Českou republiku do Výboru expertů Evropské sociální charty pravdivá a v případě, že ano

Za čtvrté - proč nebyla tato nabídka ucházet se o tak významnou funkci z naší strany přijata.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Trojanovi a oznamuji, že pan poslanec Jegla má náhradní kartu č. 18 a poslanec Seifer má náhradní kartu č. 19 a pan poslanec Macháček náhradní kartu č. 20.

Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Štrait, připraví se pan poslanec Matulka.

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane místopředsedo, pane premiére, dámy a pánové, obracím se s interpelací na vládu České republiky.

Na 14. schůzi Parlamentu dne 11. listopadu 1993 jsem interpeloval ve věci restituce majetku osob, které se za války zkompromitovaly spoluprací s Němci. Upozornil jsem na Karla desFourse Walderode, který již část majetku dostal, i když je nade vší pochybnost, že podmínky oprávněné osoby nesplnil.

V průběhu poloviny roku 1994 učinil ministr vnitra pan Ruml další správní rozhodnutí o oprávněném udělení českého státního občanství Karlu Walderode z 25. 8.1992. Jednoznačně prý nedošlo k porušení zákona.

Pro pořádek shrnuji tehdejší moji argumentaci:

Za prvé - Karel Walderode byl členem Henleinovy strany a pravděpodobně i NSDAP.

Za druhé - členem svazu německých velkostatkářů - organizace, která se velmi aktivně podílela na rozbití republiky.

Za třetí - vlastnoručně podal žádost o udělení říšskoněmeckého státního občanství 4. července 1939 - v tzv. letech nesvobody.

Za čtvrté - sloužil ve wehrmachtu od 15. 5. 1942 do 25. 11. 1943.

Za páté - byl vedoucím oddělení v Brněnských zbrojních závodech, tzv. Treuhänder.

Z pochopitelných důvodů Karel Walderode životopisná fakta zkresluje a zamlčuje. Např. 4. 7. 1939 uvádí své členství v sudetoněmecké straně, která však neexistovala, protože 5. 11. 1938 fúzovala s NSDAP a naprostá většina členů Henleinovy strany přešla do NSDAP. Stejně Karel Walderode po válce v dokladech neuvádí službu ve wehrmachtu. Tvrdí, že v armádě nesloužil.

Zjistit pravdu v historii je věcí pramenů a jejich kritiky, ničeho jiného. Buď s panem ministrem vnitra vycházíme ze stejných dokladů, a nebo on má k dispozici jiné, které nelze v běžných archivech získat.

Doklady, které nejsou běžně k dispozici, by hodně řekly k činnosti Karla Walderodeho v poválečných letech. Státní občanství mu bylo uděleno 16. prosince 1947 a teprve potom byl osvědčen jako státně spolehlivý. Oba dokumenty, které měly být vydány v souladu se směrnicí ministra vnitra č. 20/1945 Sb., na předepsaných a zúčtovatelných formulářích, byly vystaveny na papírech pražského magistrátu. Podobný postup byl u lidí typu Karla Walderode s takovou válečnou minulostí a přes nesouhlas z turnovska naprosto nemyslitelný, pokud nešlo o vysokou intervenci nebo dokonce podvod.

Opomíjím aktivitu sdělovacích prostředků v posledních měsících, a to zvlášť zahraničních, které líčí zmíněnou osobu - cituji: "pouhého překladatele v jednotce wehrmachtu, oběť persekuce gestapa, zastánce židovských obětí, podporovatele květnového povstání v roce 1945". Píše se dokonce o něm jako o předválečném bolševikovi a o příteli komunistického novináře E. E. Kische.

Jistou tragedií našeho státu, resp. jeho ústavního systému je, že neexistuje orgán, který by pochybení, vysokého státního úředníka, odstranil.

Druhý problém souvisí s vydáním části majetku Karlu Walderode, které se již z rozhodnutí semilského pozemkového úřadu uskutečnilo. Domnívám se, že zde byl porušen zákon a vydán majetek konfiskovaný před 25. únorem 1948. Nic na tom nemění skutečnost, že zákon ČNR č. 243/1992 Sb., je nejasný. Definuje však pět nezbytných podmínek k vydání majetku a ty splněny v případě Karla Walderode nebyly.

Státní ústav památkové péče před nedávnem zpracoval obsáhlý seznam feudálů, resp. jejich potomků, kteří se uchází o majetek konfiskovaný po válce z podobných důvodů, jako u Karla Walderode, a to před 25. únorem 1948. Uchazečů je na 500.

Podle tohoto seznamu Státního ústavu památkové péče žádá Karel Walderode také o Josefodol na Liberecku, Dřínov na Kroměřížsku, Křetín na Blanensku a Potštát na Přerovsku. Nemusím zdůrazňoval, že původ majetku je povětšině pobělohorský, stejně jako v případě Hrubého Rohozce u Turnova. V křetínském zámku je dnes dětská ozdravovna.

Požadavky dalších restituentů, uvedených v seznamu, jsou daleko a mnohonásobně vyšší, než pouhých 3 tisíce hektarů lesa a hospodářské stavení, byť se zove zámek Hrubý Rohozec.

Vládě pokládám v závěru své interpelace dvě otázky.

Za prvé - zda vláda, resp. ministerstvo vnitra, vlastní doklady jiné než běžně dostupné, podle kterých se rozhodovalo při udělování státního občanství Karlu Walderode a posléze o odvolání proti udělení státního občanství. Zda nejde o doklady, kterou jsou součástí zvláštních fondů, badatelům nepřístupných z provenience německé armády, či složek bývalé poválečné národní bezpečnosti.

Za druhé - zda byl majetek Karlu Walderode vydán oprávněně, když došlo ke konfiskaci před 25. únorem 1948 a podmínky zákona č. 243/1992 Sb., které musí být splněny všechny, v uvedeném případě prokazatelně naplněny nejsou.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Štraitovi a prosím, aby se ujal slova pan poslanec Matulka. S faktickou poznámkou se potom hlásí pan poslanec Kavan.

Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane předsedající, pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, mám před sebou usnesení Poslanecké sněmovny z 15. schůze ze dne 9. prosince loňského roku, usnesení má č. 292.

Pro připomenutí je to usnesení, kde Poslanecká sněmovna jednak soudila a vyjádřila v něm, že považuje soustavu platů ústavních činitelů a státních zaměstnanců za ucelený závislý systém a jednak požádala vládu, aby předložila Poslanecké sněmovně a jejím členům přehled mzdových předpisů a přehled o platech státních zaměstnanců v loňském roce a jejich vývoj a také jsme požádali tímto usnesením vládu o předložení návrhu zásad zákona, kterým by byl nově stanoven systém platů ústavních činitelů a státních zaměstnanců. Pikantní na tom usnesení je, že požadavek na vládu byl adresován do data 31. března 1994.

Pokud mě moje znalosti a smysly nešálí, datum 31. března 1994 je už poněkud za námi. Samozřejmě je mi známo, že vláda České republiky není povinna vyhovět žádostem Parlamentu. Nicméně patří mezi dobrý zvyk, že jestliže někdo nechce vyhovět, tak to druhému alespoň sdělí. Není mi nic známo o tom, že by vláda usnesení Poslanecké sněmovny nějakým způsobem vyřídila, případně, že by sdělila Poslanecké sněmovně - alespoň ke mně se takové sdělení nedostalo - že nehodlá tomuto usnesení vyhovět.

Proto mám otázku na vládu České republiky, zda se usnesla na tom, že nevyhoví usnesení Poslanecké sněmovny a žádosti tedy nevyhoví, anebo zda došlo k nějakému administrativnímu nedopatření, například se někde překlepla písařka nebo někde někdo něco založil. Samozřejmě je také možné, že do dnešního dne od 9. prosince 1993 usnesení Poslanecké sněmovny na vládu nedorazilo. To nevím a nemohu to vyloučit. Ale prosím o náležité vysvětlení. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Matulkovi. Prosím pana poslance Kavana, aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Bílý.

Poslanec Petr Kavan: Pane předsedající, vládo, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že sněmovna včera nepřijala náš návrh na to, aby vedle jména poslanců nezařazených byla uváděna jejich stranická příslušnost, sděluji, že poslanci Moravské národní strany Jaroslav Unger, Jiří Bílý a Petr Kavan jsou přítomni na dnešním jednání. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Prosím pana poslance Bílého, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Michal Kraus.

Poslanec Jiří Bílý: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vládo, vážené paní poslankyně a páni poslanci, obracím se s interpelací na ministra zahraničních věcí pana Zielience, a to ve věci, která se týká události, která se stala v uplynulém měsíci, kdy prezident republiky pan Václav Havel přijal představitele Spolku české menšiny na Slovensku. Ač je představitelem státu, kde má svoji vlast i moravský národ žijící více než 11 století na historickém území Moravy a vytvářející zde svébytnou státnost, nebyli pozváni také představitelé Spolku Moravanů na Slovensku. Připomínám, že ve Slovenské republice Moravané tvoří významnou a státem uznanou národní menšinu a že se těší zde péči a pomoci státu. Například předseda Spolku Moravanů se sídlem v Nitře má právo kdykoliv navštívit hlavu slovenského státu.

Z tohoto důvodu považujeme jednání prezidenta republiky za hrubé znevážení jak Moravanů žijících na Slovensku, kteří usilovně pomáhají odstraňovat třecí plochy mezi novými státy, tak i moravského národa, který žije ve své vlasti. Nadutost totalitního centra se změnila do podoby nadutosti české státní reprezentace, která se snad ani ne ve službách českého národa těmito činy snaží rozbít duchovní jednotu českoslovanských národů.

Z jednání prezidenta ve smyslu Ústavy činím odpovědným ministra zahraničních věcí. Současně ho žádám také o vysvětlení těchto otázek:

1. První otázka zní, zda ministerstvo zahraničních věcí informovalo prezidenta republiky o existenci organizace moravské národní menšiny Spolku Moravanů na Slovensku.

2. Zda příslušný odbor pro krajany ministerstva zahraničních věcí obstarává tyto informace, navazuje s těmito organizacemi kontakty. K tomu na vysvětlenou například agilní skupina Moravanů v Kanadě má podporu kanadské vlády, vydáváme tam časopis v čele s panem Kocourkem, který je redaktorem, od české menšiny tam často zůstávají jen vybitá okna. Ale myslím, že je potřeba, aby i organizace moravské národnosti v zahraničí, našich krajanů, byly podchyceny a byly s nimi navazovány řádné kontakty, neboť ať chceme nebo nechceme, tento stát je státem jak Čechů, tak i Moravanů. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Bílému. Prosím pana poslance Krause, aby se ujal slova. Připraví se paní poslankyně Váchalová.

Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, svou interpelací bych se rád obrátil na pana ministra obrany Baudyše. Velmi mne proto mrzí, že zde není přítomen, ovšem předpokládám, že moje slova se k němu alespoň v písemné formě dostanou.

V žádném případě nemám v úmyslu zpochybňovat jeho ujišťování, velmi vehementně podporovaná i náčelníkem generálního štábu generálem Nekvasilem, že armáda hospodaří účelně a počíná si při nakládání s penězi daňových poplatníků maximálně šetrně. Oba to musí vědět nejlépe, ostatně mají k takovým tvrzením i potřebné vzdělání na příslušných školách. Vůbec nechci zpochybňovat, že pan náměstek Kalousek, který za ekonomické otázky ministerstva obrany zodpovídá, je mužem na svém místě. Jen mne trochu znepokojují některá fakta a skutečnosti, která budou zřejmě jen oněmi pověstnými výjimkami, které potvrzují pravidlo. Nejde jen o diletantský způsob, jakým se pan náměstek Kalousek zbavil fotbalového týmu a ještě diletantnější řeči, které tuto likvidaci provázely, jde o poněkud závažnější maličkosti.

Za prvé se chci zeptat, jaká škoda vznikla prostřelením ministrova letadla při nedávném letu do Švédska včetně nákladů na použití hasičských vozů na letišti ve Švédsku a následné opravy letounu? Kdo tuto škodu uhradí a z jaké rozpočtové kapitoly?

Za druhé mezi vojáky se povídá, že tato ostuda ve Švédsku nebyla v poslední době první. Tu prý způsobil dnes již bývalý ředitel hlavního útvaru MTZ generálmajor ing. Oldřich Bárta tím, že byl v jednom švédském obchodním domě přistižen při krádeži hraček. Dokonce prý byl zatčen a propuštěn až po vyplacení kauce. Chci se proto zeptat pana ministra, v jaké výši byla ona kauce, kdo ji vyplatil a z jaké rozpočtové kapitoly.

Představte si, pane ministře - bohužel tady není - že se povídá, že onen pan generál už sice není ve funkci ředitele hlavního útvaru MTZ, ale prý se v rámci satisfakce chystá na místo vojenského přidělence do Indie. Je to pravda?

Za třetí, mnoho se také povídá o nejrůznějších záhadných nevýhodných nákupech, které armáda v uplynulých měsících provedla. Jako příklad mohu uvést jistou finskou firmu, která sice vůbec nevyhrála vyhlášenou soutěž pro dodávku několika desítek, či stovek kusů počítačů pro armádu, navíc se účastnila pouze soutěže pro vojenskou zdravotní pojišťovnu, kde však neobstála, a přesto získala kontrakt, na jehož základě dodala armádě více než 100 počítačů v hodnotě zhruba 90 tisíc za kus. Tyto počítače jsou však pro armádu v podstatě nevyužitelné, protože klávesnice jsou uzpůsobeny pro programovací jazyk windows, zatímco armáda funguje v 602. Navíc tiskárny jsou bez podavačů, tedy pro potřeby armády opět nepoužitelné. Přitom jen průměrný obchodník s počítači ví, že obdobné počítače, navíc s komponenty v armádě vyhovujícími, je schopen dodat zhruba za 50% cenu za kus a navíc při tomto počtu je schopen realizovat i množstevní rabat až do výše 30% celkové ceny. Chci se tedy zeptat pana ministra, kdo je odpovědný za takto vzniklou škodu, kdo a z jaké rozpočtové kapitoly vzniklé vícenáklady uhradí? Kolik takto výhodných nákupů armáda v letech 1993 - 1994 uskutečnila?

Za čtvrté, už při své interpelaci ve věci hospodaření Aero holding jsem upozorňoval na podivné ekonomické praktiky podniků působících v oblasti vojenského letectva a leteckého opravárenství.

Kromě podniků spadajících do Aera holding jsem se mimo jiné zmínil i o dvou státních podnicích, Leteckých opravnách Malešice a Leteckých opravnách Kbely. Protože Parlament neodsouhlasil moje opakované návrhy na vytvoření vyšetřovací komise, která by se zabývala podivným hospodařením v těchto podnicích, byl jsem nucen provádět vlastní šetření. Rád bych se proto pana ministra zeptal na několik nejasností, ke kterým jsem v průběhu zjišťování pravého stavu věcí dospěl.

Zaprvé je pravdou, že obě opravárenské firmy, tedy LOM i LOK, jak se uvádí v jejich zkratkách, takto státní podniky, jejichž zřizovateli je Ministerstvo obrany, hospodařily v průběhu celého roku 1993 bez platného auditu za rok 1992?

Zadruhé je pravdou, že např. s. p. Letecké opravny Malešice dosáhl v roce 1993 poprvé v historii ztráty, přestože objem výkonů firmy se zvýšil?

Zatřetí je pravdou, že obě firmy, tedy LOM i LOK v roce 1993 v každém čtvrtletí výrazně překročily čerpání mzdových prostředků a přitom za to nebyly ani v nejmenším sankcionovány? Údajně např. v Leteckých opravnách Malešice jenom za první kvartál činil nárůst mezd 162,7%.

Začtvrté je pravdou, že letecké opravny v průběhu let 92/93 provedly několik ekonomicky velmi nevýhodných zakázek tzv. v zájmu armády, jako např. opravu motorů pro Sýrii za vysloveně dumpingové ceny, nebo opravu motorů pro letadla MIG z Polska, které se ukázaly jako neopravitelné, a tak místo vrácení zakázky se na náklady české firmy zakoupily zcela nové motory v Rusku a ty se dodaly Polákům? Kdo za tyto a podobné ztrátové zakázky nese odpovědnost?

Je pravdou, že po příletu pana ministra z Izraele nařídil provést modernizaci letadel MIG 21, kterou by měla realizovat izraelská firma, pravděpodobně firma ELBIT, na jejíž podivné působení v Aero Vodochody jsem upozorňoval v předchozích interpelacích? Je pravdou, že tato oprava, která bude rozpočet armády v letech 1995-7 stát více než 6,5 miliardy Kč, nebyla nejen vůbec plánována, ale ani potřebná, a navíc přidělení zakázky nepředcházelo vůbec výběrové řízení, jež bylo údajně provedeno přímo na místě v Izraeli během návštěvy pana ministra?

Zašesté je pravdou, že s. p. Letecké opravny Kbely již v době, kdy byl připraven pro privatizaci, vytvořil s americkou firmou DUNCAN AVIATION společnost s ručením omezeným a jako svůj vklad vložil státní podnik do s. r. o. dvě haly, přestože působí na pozemku armády a haly má rovněž od armády pronajaté?

Zasedmé je pravdou, že funkci ekonomického náměstka tohoto podniku stále dělá pan Pernica, čistě jistě shodou okolností bratr generálního ředitele Aero holding, který mimo jiné proslul tím, že půjčil soukromé podnikatelce 2 miliony Kč ze státních peněz, přičemž tato půjčka je stále nedobytná?

Zaosmé je pravdou, že se v průběhu několika posledních měsíců v Leteckých opravnách Kbely vystřídalo několik náměstků, z nichž většina se na své židli ani neohřála a všichni odcházeli s 5měsíčním odstupným?

Zadeváté co víte, pane ministře, o existenci podnikatelského subjektu jménem LOMEX? Pokud nic, svědčí to o tom, že nevíte, co se vám v armádě děje. Pokud alespoň to, co jsem slyšel já, divím se, že ještě sedíte tam, kde sedíte. Ptám se proto, je pravda, že tento subjekt, aniž by byl registrován v obchodním rejstříku, aniž by měl příslušné licence, vstupoval v letech 1992-4 do hospodářských vztahů s armádou, pro armádu poněkud nevýhodných?

Závěrem dovolte ještě jednu poznámku. Nový podnikatelský záměr Leteckých opraven Malešice mimo jiné předpokládal převzít v první fázi od Ministerstva obrany formou pronájmu Střední odborné učiliště leteckoopravárenské v Malešicích, s cílem zabezpečit výchovu připravovaných pracovníků pro potřeby leteckého průmyslu Ministerstva obrany a vnitra. Je pravdou, že Letecké opravny Malešice vypověděly smlouvu s učňovským střediskem z důvodu, že omezováním výdajů na armádu a vojenskou techniku v rámci České republiky se zřetelně projevuje právě u vojenského letectva, potřeby podniku z hlediska zabezpečení pracovními silami klesají a dochází k první vlně propouštění zaměstnanců? Je tedy pravda, že z výše uvedených důvodů podnik údajně nebude schopen zabezpečit zaměstnání stávajícím žákům druhého a třetího ročníku střediska praktického vyučování?

Byl bych panu ministrovi velmi zavázán, kdyby mohl na všechny mé dotazy podrobně odpovědět, případně mi vyvrátit dojem, že ekonomické rozhodování v naší armádě je v tom lepším případě v rukou diletantů. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Krausovi. Prosím paní poslankyni Váchalovou, aby se ujala slova. Připraví se pan poslanec Bláha.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP