Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Jan Kryčer. Dohodli jsme se s panem poslancem Wagnerem,
že jeho pozměňovací návrh je
návrh doplňující, takže dáme
slovo panu poslanci Kryčerovi.
Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, mám
zde některé pozměňovací návrhy
a několik poznámek k celkovému návrhu
zákona. Nejprve bych si dovolil konstatovat objektivní
fakt, že vycházím z toho, co zde sdělil
pan ministr, že můžeme v brzké době
očekávat nový bankovní zákon.
Beru tato jeho slova velmi vážně, protože
tato novela z mého pohledu není tím, co jsem
od ní očekával.
Dovolím se nyní zmínit o konkrétních
paragrafech.
V § 26 odst. 1 písm. e) se ČNB dává
právo snížit základní jmění
banky v případě ztráty, která
není pokryta vlastními rezervními fondy a
přesahuje 20% tohoto jmění.
V § 29, odst. 2 se správce zmocňuje o věcech
v působnosti valné hromady. Tento odstavec je však
podle mého názoru formulován velmi nejasně,
protože správce je povinen valnou hromadu svolat,
požádá-li o to část akcionářů.
Pak není jasné, zda správce rozhoduje o tom,
čím se tato valná hromada bude zabývat
nebo zda je mu svěřeno právo valnou hromadu
svými rozhodnutími nahradit. Jednou z věcí,
která je podle obchodního zákoníku
vyhrazena valné hromadě, je změna vlastního
jmění. Pokládám tedy otázku:
Může se valná hromada usnést na doplnění
vlastního jmění, resp. uhrazení ztráty
akcionáři? Nebo to může správce
akcionářům uložit tím, že
vykonává práva valné hromady? Může
se valná hromada usnést na odvolání
se proti rozhodnutí České národní
banky nebo jí v tom může správce zabránit?
Domnívám se, že obě navrhované
formulace jsou zbytečné, protože neřeší
situaci banky a valná hromada stejně nemá
jakkoliv právo cokoliv ukládat dosazenému
správci. Valná hromada je v tomto případě
shromážděním vlastníků,
kteří nemohou po dosazení správce
se svým majetkem volně nakládat. Citovaná
úprava § 26, která dává ČNB
právo upravit výši základního
jmění, tj. snížit nominální
hodnotu akcie, je ryze formální a je možné
na absenci tohoto ustanovení v zákoně reagovat
v předpisu ČNB, který stanoví výpočet
kapitálové přiměřenosti banky.
Domnívám se, že by nebylo správné
zasahovat do vlastnických práv akcionářů
a že to je pro dosažení cílů navrhované
novely zákona o bankách zbytečné.
Druhou vážnou otázkou této novely je
pokračující pokus zhoršit postavení
banky, vůči níž je uplatňován
národní bankou určitý správní
akt. Jako právník nemohu souhlasit s tím,
že demokratické správní řízení
nemůže obsahovat obranu proti případným
přehmatům státní byrokracie, tj. možnost
odvolání. O námitkách proti rozhodnutí
státního orgánu by měl rozhodovat
někdo jiný než ten, kdo správní
rozhodnutí vydal. Pokud nemáme nejvyšší
správní soud, měla by proti rozhodnutí
ČNB být jiná možnost, než se odvolat
k bankovní radě, jak je to navrhováno v §
26, odst. 8. O odvolání by tedy měly rozhodovat
buď vláda nebo Nejvyšší soud. Nikoliv
tedy bankovní rada, která o ustanovení nucené
správy rozhodla.
V této souvislosti konkrétně navrhuji vypustit
§ 26, odst. 1, písm. e), dále vypustit §
29 odst. 2, dále navrhuji změnu v § 26 odst.
8 v tomto znění: "Proti rozhodnutí lze
podat odvolání k Nejvyššímu soudu
České republiky - podané odvolání
nemá odkladný účinek.".
Dále bych chtěl v souvislosti s novelou vyslovit
několik zásadních a kritických připomínek,
které, doufám, se objeví v očekávaném
zákonu o bankách.
Musím konstatovat, že Česká národní
banka není tím nejvhodnějším
orgánem, který má vykonávat bankovní
dohled. Bylo by asi lepší vytvořit v resortu
Ministerstva financí nebo v rámci sněmovny
zvláštní komisi nebo zvláštní
úřad na Ministerstvu financí, jako je tomu
například v Německu, Francii nebo USA. Domnívám
se, že v dnešním právním stavu
není Česká národní banka za
výkon bankovního dohledu nikomu zodpovědná,
ani parlamentu ani vládě, přesto že
bankovní dohled stejně jako dozor nad pojišťovnami
či nad kapitálovým trhem je správní
funkcí státu.
Jestliže zákon o bankovnictví nepřipouští
jinou formu banky než akciovou společnost a zdůrazňuje,
že musí mít na sobě nezávislé
představenstvo a dozorčí radu, jak to, že
najednou celý výkon řídících
funkcí banky je svěřen jedné osobě,
správci, a vůbec není řečeno,
komu správce odpovídá a jakou má odpovědnost.
Rovněž tak postrádám v této novele
a doufám, že to bude napraveno následně
v zákoně, že tam není řešena
trestní odpovědnost vedoucích funkcionářů
banky, jako je tomu např. v Německu.
Dále je otázka na zvážení, jak
je to s odpovědností České národní
banky za správný výkon své funkce,
za správné uplatňování rozsáhlých
pravomocí, které jí byly svěřeny?
V žádné vyspělé zemi, a to podtrhuji,
nemá ústřední banka tak nezávislé
postavení, jaké má podle zákona Česká
národní banka.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Kryčerovi. Slovo má pan poslanec Jozef Wagner. Nemám
další přihlášky do rozpravy, ani
písemné, ani přihlášky z místa.
Ještě je zde přihláška pan poslance
Výborného, který se připraví,
jakmile skončí pan poslanec Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane ministře, dámy a
pánové, moji předřečníci
(a to všichni, bez ohledu na to, z jakých důvodů
a z jakých pozic kritizovali předložený
návrh) řekli mnohé z toho, co bych býval
musel říci také. Já se proto omezím
na to, co ještě nebylo řečeno.
Domnívám se, že projednávání
této novely samo o sobě nás nutí k
tomu, abychom položili ještě některé
další otázky, na něž odpověď
je samozřejmě obtížné dávat
při projednávání novely zákona,
když jde v podstatě o otázky ekonomické.
V prvé řadě bych rád doplnil to, co
kolegové řekli přede mnou. Jde o otázku
konkurenceschopnosti bank. Přijmeme-li předlohu
tak, jak je navržena, je konkurenční prostředí
ve značné míře poničeno. Avšak
ono je ničeno i jinak. To je právě to, co
chci uvést navíc proti tomu, co ještě
řečeno nebylo.
Pokud sledujete poslední čísla, tak jistě
víte, že za první čtvrtletí přišlo
do České republiky 600 miliónů dolarů
zahraničních úvěrů přímo
podnikům a v minulém roce že to bylo jen 1,11
mld. dolarů, takže za I. čtvrtletí letošního
roku je to více než polovina celé cifry za
minulý rok.
To samozřejmě ukazuje na dvě věci.
Na to, že pravděpodobně část
těchto úvěrů, ne-li všechny,
je garantována českými bankami, a to těmi,
o nichž tady bylo hovořeno jako o "kamenných",
protože nikdo jiný garance efektivně nemůže
dát, aby byly přijaty, nebo tam garance nejsou.
Ať je to tak či onak, úvěrová
potřeba je z větší části
liberální politikou Národní banky
kryta ze zahraničí. Pak je nutno položit otázku,
jak mohou obstát - bude-li Národní banka
v této liberální politice pokračovat
- naše banky, i ty "kamenné". I ony se dostanou
do velmi nepříjemné situace.
Rád bych se zmínil ještě o jedné
věci. Požadavky na kapitálovou přiměřenost
jsou podle mých informací přísnější
než v mnoha zemích Evropy. Mohou být pro to
důvody v období transformačním, ale
právě tak mohou být v transformačním
období důvody právě opačné,
důvody právě k opačnému postupu.
To všechno je věc názoru. Konečných
řešení a konečných rozhodnutí
není. To je vždy věc toho, kdo rozhoduje a
kdo pak bude muset za své rozhodnutí odpovídat.
Koneckonců odpovědným za každé
rozhodnutí v těchto otázkách bude
státní rozpočet, protože ten bude platit,
tedy tato sněmovna.
Považoval jsem za důležité se o těchto
věcech zmínit a ještě se zmínit
o okolnosti, která bude předmětem jiného
bodu jednání na této schůzi sněmovny,
že z prostředků, které mají vztah
buď k rozpočtu nebo ke státním Fondům
se některé banky různým způsobem
zvýhodňují. Je otázkou, jestli toto
zvýhodnění bude prokázáno jako
opodstatněné a jestli svým závazkům,
které z takového zvýhodnění
plynou, budou moci banky dostát.
To vše ukazuje na to, že problém je daleko složitější,
než se na první pohled zdálo, včetně
problému pojištění vkladů. V
Evropě je stanoven limit 20 000 ECU, tedy ekvivalent 650
000 - 660 000 Kč. To samozřejmě nikdo neočekává,
ale v každém případě je potřebné
vědět v jakých dimenzích se ve svém
rozhodování pohybujeme. O jedné z vážných
věcí se zmínil kolega Hájek. Jde o
otázku podílu na relevantním trhu. Ta není
jen věcí České spořitelny,
ale všech čtyř velkých bank. Lhůty
vlastně prošly a mlčky se trpí neplnění
zákona.
Ještě jedno upozornění na problém,
který se může ukázat jako velmi vážný.
Již při prvních krocích České
národní banky vůči malým bankám
jsem s několika kolegy z našeho poslaneckého
klubu navštívil příslušné
banky i guvernéra a snažili jsme se získat
potřebné informace. Nevím, z jakého
pohledu hlavně tuto věc kdo posuzuje, ale my ji
posuzujeme zejména z pohledu, kterým může
destabilizace bankovního systému narušit proreformní
očekávání obyvatelstva, a tedy podstatně
zhoršit poměry pro oživení ekonomiky.
To je hlavní aspekt, z něhož my posuzujeme
všechny otázky, které jsou na pořadu
dne, a to včetně otázky, jaká kompetence
přísluší či nepřísluší
Národní bance. Faktem je, že už dnešní
zákon o České národní bance
jí dává kompetence, jaké s výjimkou
německé nemá žádná evropská
národní banka. A ta německá se našim
kompetencím jen blíží. To, co se nyní
navrhuje, překračuje rámec všeho, co
bychom mohli očekávat. Dovolím si říci,
že v některých formulacích nám
to připomíná spíše Státní
plánovací komisi, než roli Národní
banky.
Byl bych rád, kdyby se tyto věci mohly posoudit
objektivně. Máme zato, že dosavadní
pravomoci jsou dostačující, aby se daly řídit
procesy, které je třeba řídit, ale
aby nedošlo ke zbytečným a nadměrným
zásahům. Moji kolegové přede mnou
upozornili velmi důrazně, jaké zásahy
do práv jiných právnických osob by
to mohlo znamenat a jejich argumenty byly dostatečné.
Já se k jejich argumentaci připojuji.
Rád bych též upozornil na to, že provést
patřičné změny v těchto otázkách
by bylo nejlépe tak, aby se novelizovaly oba zákony,
to je zákon o bankách i zákon o České
národní bance, a to event. tak, že by nový
návrh zákona řešil to, co dosud řeší
dva zákony. A mělo by se tak stát již
letos, jak jsme vyslechli v úvodním slově
ministra financí. Pak tedy kladu otázku, jestli
by nebylo vhodnější toto jednání
přerušit, nedospět k usnesení a ponechat
vývoj na koncepční změně zákona
o bankách a zákona o České národní
bance. V každém případě, ať
dospějeme k nějakému usnesení či
ne, navrhuji, aby šlo o usnesení jen doprovodné,
a to takovéto: "Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky žádá
vládu, aby nejpozději do 30. září
předložila návrh zásad zákona
o bankách a zákona o České národní
bance nebo jediného zákona o bankovnictví."
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Miloslav Výborný. Chystám se brzo rozpravu
uzavřít. Prosím, aby se přihlásili
ti, kdo ještě chtějí promluvit. Pro
případné tazatele dodávám,
že bych rád, abychom dospěli k závěru
rozpravy. Hlasovat budeme zítra. Dodržím slíbený
mezník 18.30 - 18.45 hodin, uzavřu rozpravu a pak
přeruším schůzi do zítřka.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, chci
reagovat na řeč poslance Vladimíra Budinského,
nicméně se nechci pouštět do ekonomických
rozborů a debat, neboť v tom směru nejsem odborníkem.
Na jedné straně mi ekonomové Vladimír
Budinský a Ivan Kočárník tvrdí,
že zavedení části deváté
do zákona je přímo zhoubné a na druhé
straně jiní ekonomové, jako Tomáš
Ježek, mi naopak tvrdí, že nezavedení
této části je zhoubné a že je
nutné vklady pojistit.
Nechci v žádném případě
podporovat nebo kritizovat svým vystoupením to,
co přednesl poslanec Budinský, i když samozřejmě
svůj vlastní názor mám.
Nemohu si ale odpustit dvě poznámky. Ta první
je stručná. Samosebou, že navrhovaná
devátá část společné
zprávy nikoho k ničemu nenutí a nezasahuje
do žádných smluv, které platí.
Taková přímá možnost tam není.
Je to jen nepřímý, totiž ekonomický,
nikoliv však právní tlak. Tato část
dává občanům možnost, aby své
anonymní vklady učinili vklady neanonymními
a já neumím posoudit, zda to učiní
sto tisíc střadatelů nebo zda to učiní
jenom sto střadatelů, ale právně toto
musím říci.
Co však je podstatnější. Velmi pozorně
jsem poslouchal pana poslance Budinského a zjistil jsem
z jeho řeči, že on velmi stručně
navrhl, aby byla z navrhovaného zákona vypuštěna
část devátá. Nic jiného nenavrhl.
Chci však upozornit, že pokud by se tak stalo, a takový
návrh byl přijat, stává se celý
zákon naprosto nesrozumitelným, nemožným
k přijetí, protože zůstává
nový bod 11., který zní, že se dosavadní
devátá část označuje jako desátá,
což je legislativní nesmysl. V přechodných
ustanoveních zůstávají body 1 a 2
části čtvrté. To všechno jsou
ale legislativní úpravy, které by snad bylo
možno provést nějakou technickou opravou.
Co však je úplně podstatné je to, že
kdyby tato sněmovna vypustila část devátou
a přitom ponechala ve čtvrté části
bod 4., totiž, že za vklady fyzických osob u
České spořitelny, akciové společnosti,
ručí stát po dobu šesti měsíců
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
nastává situace, že vklady u České
spořitelny by 6 měsíců ještě
byly pod zárukou státu, u ostatních tří
bankovních domů, kde tato záruka existuje,
by zůstaly dál pod zárukou státu a
pojištění by přitom nebylo. Jsem přesvědčen,
že takové řešení je úplně
- a to jsem laik - ekonomicky naprosto špatné. Jenom
bych prosil, aby přítomní ekonomové
- a jsou zde mnozí skvělí - mně potvrdili,
zda mám nebo nemám pravdu.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Výbornému. S technickou poznámkou se hlásí
pan poslanec Budinský.
Poslanec Vladimír Budinský: Plně souhlasím
s tím, co řekl pan předseda ústavně
právního výboru a již jsem na papírku
dal panu zpravodajovi text, jakési upřesnění,
jak lze chápat moje vypuštění části
devět. Samozřejmě logicky s tím tyto
části z přechodných ustanovení,
jak bylo řečeno. Děkuji, že to zde bylo
řečeno.
Předseda PSP Milan Uhde: Další přihláška
do rozpravy není. Proto udílím slovo panu
guvernérovi České národní banky
Josefu Tošovskému, který o ně požádal.
Guvernér ČNB Josef Tošovský: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo
vlády, vážené poslankyně, vážení
poslanci, chtěl bych se předem omluvit, že
jsem tady nebyl na zahájení jednání,
ale odjel jsem právě předtím, protože
jsem se dozvěděl, že nemá šanci
tento zákon být dnes projednán. Znovu se
omlouvám.
Pokud jde o moje vystoupení, budu velmi stručný.
Chtěl bych říci jenom tolik, že v bankovním
sektoru se začaly objevovat určité poruchy,
které jsou vyvolány zejména ze dvou důvodů.
Jeden důvod je zcela objektivní, a to je transformace
naší ekonomiky a způsob, kterým probíhá.
Tady bych chtěl říci, že k bankovním
problémům a krizím dochází
v zemích, které mají vysloveně ustálenou
ekonomiku, natož v zemích, jako je naše. Problémy
jsou v Maďarsku, Polsku, ale i ve Skandinávii, Japonsku
apod.
Druhý důvod, proč je tomu tak, je ten, že
řada našich obchodních bank není kvalitně
řízena. I toto je do jisté míry objektivní
z toho důvodu, že tito lidé, řídící
pracovníci komerčních bank, s určitou
zkušeností u nás nemohli vyspět v ekonomice
centrálně plánované.
Je tam i další důvod, který souvisí
trochu s nekvalitním řízením, a to
je porušování zákonů.
Centrální banka na tyto věci reagovala zcela
rezolutně a určitě ukázala, že
nebude tolerovat neprofesionalitu vedení bank a určitě
nebude tolerovat také porušování zákona.
Řekl bych, že bankovní systém je jeden
z nejlépe monitorovaných segmentů ekonomiky
a doufám, že v tomto nepřeháním
a možná situace, která nastala, vyplývá
právě z toho, že je tak důkladně
monitorován, možná více než jiné
segmenty ekonomiky.
Pokud jde o moji reakci na samotnou diskusi, která tady
zazněla. Pokud jde o vystoupení pana poslance Budinského,
řekl bych, že jsme připravili určité
tři komponenty řešení situace v bankovním
sektoru. Nechávám stranou prevenci, která
je samozřejmá. Jeden pilíř toho, co
jsme připravili, je posílení pravomocí
České národní banky, a to je dnes
k projednání zde v Poslanecké sněmovně.
Druhý pilíř je systém řešení
situace, který byl dohodnut s ministrem financí,
který je připraven, který nám dává
možnost určitých diskrétních
řešení na rozdíl od dnešních
způsobů, které jsme do dnešního
dne uplatňovali. Třetí pilíř
toho, co jsme připravili, je systém pojištění
vkladů. Námi tento návrh byl připraven
vědomě jako jeden z komponentů řešení
této situace.
Kdybych teď mluvil ve prospěch pojištění
vkladů fyzických osob, asi bych se opakoval, jenom
řeknu, že to v bance chápeme jako určité
sociální opatření, které doplňuje
záchrannou - řekněme - sociální
síť, za druhé, že tu je dání
do pořádku konkurence v bankovním sektoru,
za třetí, že to je i určitá otázka,
záležitost boje proti praní špinavých
peněz, kdy právně, i když víme,
že to vyvolává určité technické
problémy, zejména v České spořitelně,
chceme, aby většina vkladů v České
republice ze strany fyzických osob byla naprosto identifikovatelná
nikoliv anonymní.
Pokud jde o pozměňovací návrhy pana
poslance Hájka, myslím, že s návrhem
v § 41 e) odst. 2, tj. zvýšení z 80% té
části, která má být kompenzována
na 90%, je možno souhlasit a záleží vysloveně
na vůli vaší.
Pokud jde o § 44 a) vypustit Konsolidační banku
a návrh, aby za její závazky ručil
stát, domnívám se, že tento paragraf
by měl zůstat právě proto, že
právní postavení Konsolidační
banky není doposud úplně jasné, byť
je to státní peněžní ústav.
Tato otázka je velmi často na stole ze strany legislativců,
právníků, auditorů apod. a myslíme
si, že by tomu tak mělo být.
Pokud jde o její existenci samotnou, je to skutečně
určitá nemocnice pro úvěry, s tím
byla komponována. Teď je snaha trochu rozvinout její
činnost a řekl bych, že pro Centrální
banku bude důležité pohlídat, aby tato
záruka za závazky Konsolidační banky
neznamenala konkurenční výhodu ve srovnání
s ostatními bankami. Toto je potřeba uhlídat
a já se domnívám, že se na tom dohodneme.
Zároveň připouštím, že je
tady určité nebezpečí, použití
Konsolidační banky a jejích zdrojů
jako určitého druhého rozpočtu. I
tato Centrální banka samozřejmě sleduje
a bude se snažit v praxi toto eliminovat.
Pokud jde o pozměňovací návrhy, které
předložil pan poslanec Kryčer, myslím,
že pokud by tyto pozměňovací návrhy
měly být přijaty, celá první
část zákona postrádá jakýkoli
smysl.
Potom to není třeba projednávat, protože
právě toto jsou paragrafy, které posilují
pravomoci centrální banky, a my se domníváme,
že jsou adekvátní situaci, ve které
se v současné době bankovní sektor,
ale nejen bankovní sektor - myslím tím policii,
vyšetřovatele, soudy - nachází. Mám
tím na mysli znalost problematiky, rychlost řešení
problémů, možnosti řešení
bankrotů bank apod. Z tohoto důvodu žádáme
o zvýšené pravomoci. Předpokládáme,
že na přechodnou dobu a doufáme, že nebudou
muset být také použity.
Abych vysvětlil možnost snížení
základního jmění banky: V případě,
že suma rizikových úvěrů přesáhne
o 20% toto základní jmění, považujeme
to více za účetní záležitost,
dání do pořádku věci, aby účetnictví
odpovídalo skutečnosti, protože toto základní
jmění v bance už skutečně neexistuje.
Samozřejmě v řadě případů
vedení banky, které je někde nezkušené,
někdy i spekuluje, někdy, když jde banka do
problémů, se snaží rychle rozprodat
akcie apod., vydělat na tom, my chceme mít nástroj,
kterým bychom toto eliminovali. Potřebujeme zároveň
mít i možnost, aby nucený správce mohl
rozhodovat v určitých věcech za valnou hromadu,
protože tím může rozhodnout o navýšení
kapitálu. Snížení kapitálu samo
neřeší otázku, musí přijít
nový kapitál, banku je potom možné revitalizovat
a je možno ji diskrétním způsobem zachránit
a nikoliv jenom pokládat, jak nám to umožňuje
v podstatě dnešní stav.
Dále bych řekl k pozměňovacím
návrhům, že proti všem aktům, které
centrální banka v tomto směru provede, je
možnost samozřejmě se odvolat u soudu.
Pokud jde o výkon bankovního dohledu v České
národní bance a vůbec otázku nezávislosti
centrální banky, která zde byla otevřena
jak panem poslancem Kryčerem, tak panem poslancem Wagnerem,
chtěl bych říci asi tolik: Každá
společnost v rámci svého politického
systému se může rozhodnout, že dá
nezávislost některým institucím. Obvykle
to tak dělává v případě
soudů, Nejvyšších kontrolních úřadů
a v případě centrální banky.
Tímto také samozřejmě něco
signalizuje. V případě centrální
banky signalizuje, že nechce, aby tato instituce byla vystavena
každodenním politickým tlakům a že
cíl - nízkou míru inflace - staví,
řekl bych, do určité nadřazené
polohy.
Ještě bych rád řekl, že centrální
banka je nezávislá, ale na přesně
vymezeném poli, a to vymezeném zákonem o
České národní bance a zákonem
o bankách. Pokud by Poslanecká sněmovna určitým
způsobem pochybovala o nezávislosti České
národní banky a dala přednost závislosti
centrální banky na vládě, potom bych
i já musel z toho vyvodit svoje osobní závěry.
Pokud jde o doplňovací návrh pana poslance
Wagnera, který je uložen vládě - předložit
zákony do 30. září - zákony
o bankách a České národní bance,
domnívám se, že to není možné.
Je to nereálný termín. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu guvernérovi
České národní banky Josefu Tošovskému.
O slovo požádal místopředseda vlády
a ministr financí pan Ivan Kočárník.
Má je mít.
Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, chci se vyjádřit ke dvěma bodům,
které zazněly v rozpravě. Tím prvním
je otázka, že rozpočet konec konců vždy
doplácí na to, když banky fungují či
nefungují. Ano, je to přesně tak. Umožňuje
to dnešní náš zákon o rezervách.
Já vám říkám, že to je
všude tak ve světě. Jinak to ani není
možné. Banky si a konto nebo ze svých nákladů
vytvářejí rezervy, protože nikdo není
v podnikání neomylný. Podnikání
s penězi je velmi - řekl bych - jemným druhem
podnikání, protože je to podnikání
s cizími penězi. Z tohoto hlediska i dnes tvorba
rezerv bank jde přes náklady a dělí
se s rozpočtem konec konců o krytí těchto
rezerv. Čili neobjevujme to jako něco nového,
že v případě, když dojde k problémům
v bankách, že na to konec konců rozpočet
nebo daňoví poplatníci - šířeji
řečeno - doplatí. Ano, doplatí, doplácí
na to konec konců i dnes, protože to máme v
systému, a je dobře, že to v systému
máme. Mají to tak všichni na světě.
Druhou poznámku jsem chtěl říci k
otázce pojištění. Je málo oblastí,
kdy já s panem guvernérem centrální
banky nesouhlasím. V tomto případě
s ním nesouhlasím. Je to z několika důvodů.
Vláda se dvakrát zabývala otázkou
pojištění vkladů. Velmi bedlivě
vážila všechna pro i proti - v této etapě
zavést tento druh pojištění vkladů.
Říkám-li "v této etapě"
a "tento druh", tak to úmyslně zdůrazňuji,
protože nešlo o to zablokovat pojištění
jakožto instituci jako takovou, ale šlo o to mít
dostatek času na promyšlení nejvhodnější
formy pojištění vkladů a nepřijímat
unáhlená řešení nyní.
To, co nyní je třeba přijmout a co ukázala
zkušenost z fungování defektních bank,
kde - jak už jsem zde říkal v úvodu
- jsme se s panem guvernérem Tošovským trápili
nad tím, je třeba přijmout, řekl bych,
možnost pevnější ruky centrální
banky nad špatně hospodařícími
komerčními bankami. Ale nechme si ještě
čas do nového zákona o bankách na
domyšlení systému pojištění.
Proč? Dnes ze zhruba 340 miliard korun vkladů, které
mají fyzické osoby na účtech, je plných
88% pojištěno stoprocentně. Jsou to vklady,
které jsou u Komerční banky, jsou to vklady,
které jsou u Investiční banky, jsou to vklady
u České spořitelny a jsou to vklady u Živnostenské
banky. Dohromady to činí 88% těchto vkladů.
V momentě, kdy bez nějaké přípravy,
bez - řekl bych - široké osvěty, široké
kampaně zneklidníme naše občany tím,
že zavedeme nyní pojištění, kde
výrazně srazíme najednou míru této
ochrany, může dojít ke zneklidnění
těchto 340 miliard korun. Každý bankéř
vám řekne, že nejhorší, co se může
přihodit, je, dojde-li ke zneklidnění pohybu
peněz, dojde-li ke zneklidnění vkladů.
Nebudu hovořit o dalších argumentech, které
zde byly řečeny - otázka nákladnosti,
otázka toho, že to budou střadatelé
rozmělňovat. Bude to technický problém
v některých bankách, může to
být i obrovský ekonomický problém,
protože peníze jsou vázány v úvěrech,
budou nyní distribuovány, atd., atd.
Chci uzavřít svoje vystoupení tím,
že zde platí více než kdy jindy "dvakrát
měř a jednou řež". Vláda
neříká, že pojištění
ne, ale říká v této etapě ne
a nechme si do předložení zákona o bankách
čas na to, abychom všechno toto domysleli, abychom
byli schopni vysvětlit našim občanům,
co bude znamenat pojištění, co pro to oni mají
udělat atd., abychom si nepřivodili zbytečně
další problémy. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: O slovo požádal
pan místopředseda Karel Ledvinka. Po jeho příspěvku
se chystám rozpravu uzavřít.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane předsedo,
pane předsedo vlády, dámy a pánové,
asi před rokem a půl zřídila tato
sněmovna svoji stálou komisi pro bankovnictví.
Měla, má a doufám, že bude mít
tři základní úkoly - vypracovat legislativu,
pokoušet se udělat koordinaci mezi vládou,
centrální bankou, parlamentem, má kontrolní
mechanismy k tomu, aby kontrolovala bankovní systém
a třetí si nechám naposledy.
K těm dvěma bodům bych řekl dvě
základní záležitosti. Pokud se týká
kontrolní činnosti, díky pochopení
všech členů parlamentní komise na návrh
některých členů komise - Josef Hájek
mezi ně patřil jako první, jsme skutečně
nastoupili cestu, která podle mého názoru
zcela vyvrací věci, které tady byly řečeny
o tom, že bankovní systém není kontrolován.
Buďte ubezpečeni, že možná je naší
chybou, že jsme neskládali před celou sněmovnou
ze své práce své zprávy. A to jenom
proto, že jsme se domnívali, že přece
jenom je to příliš odborná otázka
a že nesmíme podlehnout politickému tlaku na
to, aby bankovní sektor byl takto řízen.
Byli jsme a jsme informováni jako komise pravidelně,
nyní už každý pátý týden
naprosto pravidelně o celém měnovém
vývoji, o jednání bankovní rady atd.
Znovu k první části říkám,
že bankovní sektor není bez kontroly, navíc
není bez kontroly parlamentu. Navíc pan ministr
financí mi jistě potvrdí, že je naprosto
pravidelně a vždy zván na jednání
bankovní rady. Myslím, že neznám případ,
kdy by se nedostavil.
Za druhé jsem říkal, že máme
spolupracovat na přípravě legislativy. Ano,
komise má připraven nový zákon o bankovnictví,
má navíc návrh zásad zákona,
který připravila Emisní banka, má
připomínky ministerstva financí. Buďte
ubezpečeni o tom, že pokud by nebyly splněny
přísliby, které zde vláda dala, jsme
připraveni zákon okamžitě v lednu předložit
sněmovně jako poslaneckou iniciativu. Ale na základě
toho, jak funguje tato komise, se mi zdá, že je to
bezpředmětné, že zákon bude,
nic tomu nebrání.
V době asi přede dvěma měsíci,
kdy byly problémy se třemi bankami, o kterých
zde bylo již několikrát řečeno,
jsme řekli a stanovili svůj program. Jednomyslně
jsme si stanovili svůj program. Program zněl: než
bude zákon o bankovnictví, nemůžeme
- ještě jednou opakuji - nemůžeme dále
čekat, musíme přijmout novelu zasahující
tři body, o kterých zde bylo řečeno,
a jednoznačně jsme je komisi potvrdili. Potvrdili
jsme původní návrh, který byl projednán
ve vládě. Schválili jsme to včetně
pojištění vkladů.
Řekl jsem, že si poslední nechám nakonec.
Ano, máme ve svém statutu také skutečnost,
že tato komise dbá podle zákona o bankách
v České národní bance na nezávislost
České národní banky. Myslím
si, že bankovní sektor prokázal v transformaci
svoji oprávněnost a oprávněnost postupu
České národní banky tím, jak
se dařila transformace. Odmítám přijmout
skutečnost, že Česká národní
banka a bankovní sektor není připraven absorbovat
změny, které se navrhují.
Poslední věc - nevím, jestli tato komise
funguje dobře, to ať posoudí sněmovna.
Pokud by přijala sněmovna jakoukoliv zásadu
o tom, že by Česká národní banka
neměla být nezávislá, tak samozřejmě
beze mne.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
Ledvinkovi. Protože už nejsou žádné
další přihlášky do rozpravy, rozpravu
uzavírám. Používám svého
práva, které mi dává jednací
řád, a přerušuji tento bod po ukončení
rozpravy. Přerušuji dnešní jednání,
pokračovat budeme zítra v 9 hodin přesně.
Přeji vám dobrý večer.