Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy
se nikdo další nehlásí. Rozpravu končím.
Ještě se hlásí pan kolega Ullmann.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
nebudu přednášet pozměňovací
návrh. Dovolte mi jen několik poznámek na
okraj posledního vystoupení. Byl to skutečně
krásný exkurz do toho, jak to vypadá v parlamentech
kolem nás. Zajisté to bylo proto, aby se zdůraznilo,
že tato země má nesmírně malý
počet poslanců na počet obyvatel, když
bylo sděleno, že Maďarsko má něco
přes 380 poslanců; a počet maďarských
občanů je nižší než v České
republice.
Rád bych také upozornil na skutečnost, že
Senát není druhým parlamentem, že tedy
nehovoříme a nerozhodujeme o druhém parlamentu,
ale že podle Ústavy, zatím stále platné
v této republice, je 281 mandátů v Parlamentu
České republiky. Hovoříme pouze o
tom, jak má být strukturován. Domnívám
se, že ve srovnání s Maďarskem; 281 u
nás a 380 a něco u nich, nevyznívá
v tom smyslu, jak zakončila svůj příspěvek
moje předřečnice. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Nyní
už skutečně končím rozpravu.
Dovolte mi, abych vám navrhl další postup.
Předkladatel i společný zpravodaj předpokládají,
že přece jenom potřebují delší
čas na zpracování všech návrhů.
Jeho délku nelze přesně odhadnout. Domnívají
se, že by bylo rozumné, aby byly zpracovány
písemně všechny pozměňovací
návrhy a rozdány všem poslancům. Teprve
potom doporučujeme, aby jednání bylo přerušeno
na jednání klubů: následně
po ukončení jednání klubů bychom
hlasovali. Zda-li to bude dnes a nebo zítra, rozhodne rychlost
zpravodaje, předkladatele a Kanceláře a rychlost
projednávání v klubech.
Proto nyní doporučuji přerušit projednávání
tohoto bodu a začít projednávat další
bod podle schváleného programu a k tomuto bodu se
vrátit tehdy, jakmile budou připraveny písemné
podklady.
Pokud sněmovna odsouhlasí tento postup, budeme projednávat
jiný bod, než další, podle schváleného
programu, a to jenom proto, že pan ministr je shodou okolností
předkladatelem právě toho dalšího
bodu. Bylo by to komplikované, neboť by se nemohl
zúčastnit projednávání těchto
připomínek.
Ptám se tedy sněmovny, kdo souhlasí s postupem,
jak jsem ho navrhl. Není zde žádný výrazný
nesouhlas.
Protože nebyly výhrady k dalšímu postupu,
předpokládám, že budeme projednávat
bod č. 23. Dámy a pánové, dovolte
mi tedy, abychom projednali nyní bod 23
Zprávu, kterou jste obdrželi jako tisk 855, projednal
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu, a proto prosím
pověřeného zástupce tohoto výboru
pana poslance Vladimíra Koronthályho, aby nás
s výsledkem jednání seznámil a současně
přednesl návrh na usnesení. Prosím,
aby se ujal slova. Ještě před tím s
faktickou poznámkou pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Dámy a pánové
poprosil bych před zahájením tohoto bodu
alespoň o půl hodinovou pauzu, ve které by
byl prostor pro jednání poslaneckých klubů.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Těmto
požadavkům vycházíme vstříc.
Sejdeme se v 16.30 hodin.
(Schůze přerušena v 16.00 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy
a pánové, budeme pokračovat, poprosil bych
vás o klid. Protože pan kolega Koronthály není
ještě vybaven některými materiály
a poprosil o chvíli strpení, navrhuji vám,
pokud nikdo nebude výrazně protestovat, abychom
zatím projednali "malé" body, které
nám zbývají k projednáni a měly
být zařazeny tak, jak sněmovna uzná
za vhodné. Pokud není výhrad, poprosil bych
pana kolegu Gjuriče, aby se ujal slova a zahájili
bychom projednání bodu 24. Pan kolega Gjurič
souhlasí a prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
příliš dlouho vás nezdržím.
Už v úvodu této schůze jsem anoncoval,
že budu žádat o vzetí zpět tisku
č. 16. Snad jenom několik slov k tomu.
Parlamentní tisk č. 16, čili návrh
zákona o psychologické činnosti a o Psychologické
komoře, má svou historii už dosti dlouhou.
Zásady tohoto zákona byly projednány už
v minulém volebním období a byly schváleny,
takže na jejich základě bylo zpracováno
paragrafované znění, které bylo tiskem
č. 16. V té době ovšem nastala situace,
která nastala, tzn. situace vzhledem ke komorám
- a myslím, že v mnoha případech i ne
neodůvodněně - takže tisk č.
16 a jeho projednávání bylo tehdy ve výborech
přerušeno. My jsme situace té doby využili
a zpracovali jsme novou verzi tohoto zákona. Pokud jsme
s ní potom později nevystoupili, bylo to proto -
jak všichni víte - že tu byl pokus zpracovat
obecný zákon o komorách. Až teprve teď,
když se ukazuje, že obecný zákon o komorách
se v definitivní podobě neobjevuje (a je otázka,
zdali se vůbec objeví), ta nová verze, která
už má číslo parlamentního tisku
524 - zákona o psychologické činnosti a Psychologické
komoře - začíná být aktuální.
Tato nová verze, jak už jsem řekl, je mnohem
pregnantnější než tisk 16, mnohem kondenzovanější
a reflektuje dosavadní vývoj situace kolem profesní
samosprávy. Takže - a to je závěr -
tento tisk 16 už není relevantní, není
aktuální, protože tu existuje lepší
předloha, a já jsem nemohl jinak než požádat
o definitivní vzetí tohoto tisku zpět. Dámy
a pánové, žádám vás, abyste
mi vyhověli a svým hlasováním vzali
definitivně tisk číslo 16 zpět. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu poslanci Gjuričovi a po jeho vystoupení mi
dovolte, abych vám navrhl přijmout následující
usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí, aby byl
vzat zpět návrh poslanců Andreje Gjuriče
a Jiřího Payna na vydání zákona
o psychologické činnosti a Psychologické
komoře České republiky podle sněmovního
tisku 16."
Ptám se, zdali se chce někdo k tomuto návrhu
usnesení vyjádřit. Nechce-li, přistoupíme
k hlasování. Jedná se o 126. hlasování.
Kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování? Děkuji. Hlasování
je ukončeno.
Návrh usnesení byl přijat. Pro hlasovalo
110 poslanců, proti 3, zdrželi se 2 poslanci. Děkuji.
Tím jsme splnili bod 24 a já si vám dovolím
navrhnout, abychom nyní přistoupili k projednávání
bodu 25, t. j.
Protože podle § 75 jednacího řádu
hlasuje Poslanecká sněmovna o návrhu na zkrácení
zákonné 60denní lhůty k projednání
návrhu zákona bez rozpravy, přejdeme hned
k hlasování. Navrhuji hlasovat o každém
sněmovním tisku zvlášť. Jsou nějaké
námitky proti tomuto způsobu hlasování?
Nejsou. Budeme hlasovat o návrhu uvedeném ve sněmovním
tisku 1017, což je návrh na usnesení Poslanecké
sněmovny, kterým se výjimečně
povoluje projednat v Poslanecké sněmovně
vládní návrh zákona o zpravodajských
službách České republiky, podle sněmovního
tisku 1016, ve lhůtě kratší než
60 dnů ode dne, kdy byl rozeslán poslancům
Poslanecké sněmovny. Jedná se o 127. hlasování.
Kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdrzel
hlasování? Děkuji. Hlasování
bylo ukončeno.
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 78, proti 34, zdrželo
se 20 poslanců.
Nyní budeme hlasovat o návrhu uvedeném ve
sněmovním tisku 1018, kterým se výjimečně
povoluje projednat v Poslanecké sněmovně
vládní návrh zákona o Bezpečnostní
informační službě, podle sněmovního
tisku 1015, ve lhůtě kratší než
60 dnů ode dne, kdy byl rozeslán poslancům
Poslanecké sněmovny. Jedná se o hlasování 128.
Ptám se, kdo tento návrh podporuje. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování
bylo ukončeno.
Návrh byl přijat, pro hlasovalo 88 poslanců,
proti 29, zdrželo se 17 poslanců. Děkuji.
Tím jsme projednali další bod a protože
ještě nejsou připraveny podklady, prosím,
abychom se zabývali bodem 26 podle schváleného
tisku programu, t. j.
Dávám slovo paní poslankyni Röschové,
aby nám přednesla návrh usnesení Poslanecké
sněmovny a odůvodnila jej. Prosím.
Poslankyně Anna Röschová: Děkuji,
pane předsedající. Dámy a pánové,
dovolte, abych přednesla návrh usnesení.
Řeknu text a potom jej velmi stručně odůvodním,
takže snad sněmovnu příliš nezdržím.
Usnesení by znělo: Poslanecká sněmovna
Parlamentu ČR žádá vládu ČR,
aby urychleně, nejpozději do konce října,
předložila zásady komplexní legislativní
úpravy rodinného práva. - Tím by končil
návrh usnesení, je velice krátké.
Použila-li jsem zde slovo "zásady", nemám
na mysli zásady ve smyslu legislativním podle nynějšího
jednacího řádu, ale slovo "principy"
je příliš obecné, takže české
slovo "zásady" v tomto případě
je nejlepší.
Velice stručné odůvodnění:
Myslím, že všichni vnímáme, že
zákon o rodině je zcela nevyhovující.
Je to jeden z mála zákonů, který se
po roce 1989 nezměnil. Je starý, z dob totality.
Zároveň i celá problematika rodinného
práva je upravena roztříštěně,
dnes již velmi nekoncepčně. Proto navrhuji
toto usnesení, aby vláda předložila
svoji představu, jakým způsobem by legislativní
rodinné právo (říkám úmyslně
rodinné právo, ne zákon o rodině)
upravila.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a otevírám rozpravu, do které se jako první
přihlásil kolega Výborný, pak kolega
Kryčer.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, souhlasím s tím, co navrhla
kolegyně Röschová, a souhlasil jsem s tím
též na organizačním výboru, který
o věci jednal. Ale právě proto, jakým
způsobem kolegyně Röschová odůvodnila
tento návrh usnesení, doporučoval bych jednu
drobnou změnu. Ovšem je to změna věcná
na místo "zásady komplexní úpravy
rodinného práva" formulovat závěr
onoho usnesení "zásady budoucí úpravy
rodinného práva". Nerad bych, aby tímto
usnesením Poslanecké sněmovny bylo předem
naznačováno, že si snad Poslanecká sněmovna
představuje budoucí úpravu rodinného
práva jakýmsi kompletním rodinně právním
kodexem. To je věc velmi složitá. Naopak jsem
sám zastáncem představy, že tato právní
oblast spadá do úpravy občanského
zákoníku, že to nemá být samostatný
kodex. Právě proto, abych nerozvinul tuto velkou
debatu, nechci mít v usnesení komplexní úpravu,
ale budoucí úpravu. Proto to navrhuji, a jak vidím
z gest kolegyně Röschové, možná,
že to potvrdí i ústně, bychom se shodli
na tomto společném návrhu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím
pana kolegu Kryčera.
Poslanec Jan Kryčer: Pane předsedající,
dámy a pánové, neodpustím si v této
situaci jednu jedovatou poznámku. Je prazvláštní,
když paní kolegyně Röschové tady
konstatuje, jak žalostný je stav současného
rodinného práva. Navrhuje usnesení a na straně
druhé v organizačním výboru návrh
zákona o rodině, který předkládal
kolega Štambera, z hlediska paragrafovaného znění
byl smeten se stolu s tím, že je nutno dáti
zásady.
Zdá se tedy, že se měří nestejným
metrem v situaci, která je skutečně taková,
jak ji popsala paní kolegyně Röschová.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Paní kolegyně Mazalová.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, řeknu snad jen poznámku.
Skutečně všichni víme, že velice
dlouho čekáme na tak důležitý
zákon jako je zákon o rodině, kterým
- jak vím - se zabývá skupina při
Ministerstvu práce a sociálních věci.
Nicméně, podle posledních poznatků,
je to ve stavu velice surovém.
Naprosto souhlasím s paní kolegyní Röschovou,
se slovy, která použila, a to je roztříštěnost
a bezkoncepce. Mám za to, že zde chybí něco
jako garant, někdo, kdo by dohlédl na to, aby tyto
práce došly dokončení. Myslím
si, že nejvhodnější by byl samozřejmě
náš výbor, o tom vůbec nepochybuji,
ale ještě někdo trochu vyšší,
jako třeba pan místopředseda vlády
Kalvoda. Někdo, kdo by to zaštítil a dotáhl
k vítěznému konci.
V poslední době byl seminář na právnické
fakultě zde v Praze, který řešil nejbolavější
a nejdůležitější otázky.
Ale to je všechno velice málo, semináře
budou, a zákon nutně potřebujeme. Proto se
přimlouvám za toto usnesení.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Pan kolega Vyvadil, připraví se paní kolegyně
Nováková. Omlouvám se panu kolegovi Vyvadilovi,
že ho předběhla kolegyně Mazalová.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedající, možná, že
začínají vítězit Parkinsonovy
zákony, ale já v podstatě navážu
na to, co řekl kolega Výborný. V zásadě
mám na mysli naprosto to, o čem on hovořil,
protože jsem přesvědčen, že nám
zde chybí takové instituty, jako je svatební
smlouva, věci majetkového charakteru, bez kterých
si nedovedu představit zákon o rodině. Ale
mně by naopak vyhovovala koncepce původní
paní dr. Röschové s tím, že místo
"zásady", které je možná trochu
zavádějící, by bylo "základní
principy komplexní...". Evidentně by to zasahovalo
i do dalších právních norem, zejména
občanského práva, to je zcela nezbytné.
Jestli to základní principy budoucí komplexní...
- chci panu kolegovi vyjít koncensuálně vstříc.
Nepochybně to zasahuje mimo rámec zákona
o rodině. Základní principy bych tam v každém
případě doporučoval.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Poprosím
paní kolegyni Novákovou, pak paní kolegyni
Hubovou, pak pana kolegu Gjuriče.
Poslankyně Eva Nováková: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
i když plně podporuji návrh usnesení
kolegyně Röschové, přesto chci upozornit
na to, že jakkoliv je platný zákon o rodině
zastaralý, a obsahuje řadu proklamací poplatných
tehdejšímu režimu, přesto není
zásadní překážkou možností
uspokojivého řešení většiny
situací. Očekávání, které
by měla splnit nová právní úprava,
je možná větší, než je v moci
zákona.
Právní normy nemohou být lékem na
úrazy a nemoci rodiny. Současná praxe a zkušenosti
však ukazují, že ačkoli soudci mají
plný prostor pro svá rozhodnutí, jsou to
právě někdy - a chtěla bych zdůraznit,
že někdy a někteří soudci, kteří
postupují při aplikaci platných zákonů
liknavě a strnule. Ačkoli úmluva o právech
dítěte je součástí našeho
právního řádu již od roku 1990,
kde zájem dítěte je deklarován jako
prvořadý, přesto není tato skutečnost
respektována.
Dovoluji si upozornit i na další možné
problémy. Jistě aktivity mnohých občanských
iniciativ ve prospěch ohrožených dětí
jsou velmi potřebné a vítané. Přesto
dohled státu v této oblasti nelze opomenout.
K takovému dohledu je stát vázán evropskou
konvencí lidských práv. Stejné závěry
vyplynuly i z konference o rodinném právu, kterou
v květnu t. r. uspořádala Právnická
fakulta a které jsem se také zúčastnila.
Upozorňuji na tyto skutečnosti proto, že zákonná
úprava rodinného práva nebude v nejbližším
čase, ale solidní spravedlivé rozhodování
bez zbytečných průtahů, především
v zájmu dětí, je možné již
dnes.
Dovolím si navrhnout další bod usnesení
právě pro předchozí záležitosti,
které jsem uvedla.
"Poslanecká sněmovna žádá
vládu o zhodnocení aplikace platných zákonných
ustanovení rodinného práva z hlediska zájmu
dětí." Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
S faktickou poznámkou se hlásí pan předseda
výboru Syka.
Poslanec Martin Syka: Vážené kolegyně
a kolegové, chtěl bych jenom upozornit na to, abychom
nevystupovali k této problematice zásadními
výstupy. Návrh usnesení zde zazněl.
Myslím, že všichni chápeme tuto problematiku
a jakmile vláda předloží příslušné
materiály, můžeme se potom o tom ve výborech
podrobně bavit. Z hlediska úspory času bych
doporučoval a prosil, aby ostatní kolegové
zvážili obsah svého vystoupení, případně
se vzdali svých vyjádření. Usnesení
je předloženo. Osobně mám pocit, že
nemá smysl dále rozvádět diskusi.
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Paní kolegyně Hubová i kolega Gjurič
vyslyšeli vaše slova a vzdali se svých příspěvků.
Nikdo jiný se nehlásí. Dávám
tedy znovu slovo paní kolegyni Röschové a poprosím
ji, aby se vyjádřila k rozpravě a navrhla
hlasování o usnesení.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
pozměňovací návrhy zde padly dva k
mému textu a jeden návrh na doplnění
jako druhý bod usnesení. Domnívám
se, že bych mohla doplnit do svého usnesení
návrh pana poslance Výborného, protože
si myslím, že má pravdu, a o návrhu
pana poslance Vyvadila by se mělo hlasovat, protože
zásadní principy jsou přece jen o něčem
jiném, než jsem měla na mysli. To si nevezmu
za své. To nedoplním a nenavrhuji sama za sebe.
O tom by měla rozhodnout sněmovna, jakož i
o návrhu paní poslankyně Novákové.
Nevím, jestli to mám znovu číst. Osobně
tento návrh nedoporučuji, protože si nedovedu
představit, jakým způsobem by vláda
zhodnotila aplikaci platných zákonných ustanovení
z rodinného práva, protože to může
především hodnotit soud. Obracet se s tím
na vládu mně připadá velmi nepraktické,
takže to nedoporučuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Přesto
o nich budeme hlasovat jako o pozměňovacích
návrzích. První je návrh kolegy Vyvadila.
Poslankyně Anna Röschová: Mám
ho přečíst?
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega
Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Když paní
kolegyně nepochopila, že je to vhodné. (Bylo
hovořeno z místa.)
Poslankyně Anna Röschová: Pochopila
jsem.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dobře,
nebudeme o něm hlasovat. Byl to jen jakýsi pokus
vás ovlivnit. O druhém návrhu kolegyně
Novákové, který se týká rozšíření
usnesení hlasovat musíme. Zahajuji 129. hlasování.
Ptám se, kdo tento návrh podporuje. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 35 poslanců,
proti 26, zdrželo se 71 poslanců.
Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Anna Röschová: V tom případě,
pane místopředsedo, bychom mohli hlasovat o celém
návrhu usnesení.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Poprosím,
jestli byste ho přečetla, protože zde jste
přijala návrh kolegy Výborného na
úpravu.
Poslankyně Anna Röschová: Usnesení
by znělo takto:
"Poslanecká sněmovna žádá
vládu České republiky, aby urychleně,
nejpozději do konce října, předložila
zásady budoucí legislativní úpravy
rodinného práva."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Zahajuji
130. hlasování.
Ptám se, kdo podporuje tento návrh usnesení.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
je skončeno.
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 146 poslanců,
nikdo proti, zdrželo se 9, nehlasovalo 12 poslanců.
Děkuji.
Děkuji kolegyni Röschové. Tím jsme splnili
bod 26 a vrátíme se k projednávání
bodu 23, kterým je
Zprávu, kterou jste obdrželi jako tisk 855, projednal
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu, a proto prosím
pověřeného zástupce tohoto výboru
pana poslance Vladimíra Koronthályho, aby nás
s výsledkem jednání seznámil a přednesl
návrh na usnesení.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, zprávu
o stavu vysílání a o činnosti Rady
České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání za období od 1. 3. 1993 do
31. 1. 1994 projednala stálá komise Poslanecké
sněmovny pro sdělovací prostředky
a výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu.
Stálá komise Poslanecké sněmovny pro
sdělovací prostředky po projednání
tohoto bodu nepřijala žádné usneseni,
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu přijal usnesení,
kterým doporučuje Poslanecké sněmovně
neschválit zprávu o stavu vysílání
a o činnosti Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysíláni tak, jak je uvedena
v tisku 855. Příslušné usnesení
výboru nebudu předčítat, je hodně
dlouhé a podle mých informací bylo rozdáno
všem poslancům, takže ho máte před
sebou.
Na základě výše uvedeného, jakožto
zpravodaj výboru, jsem povinen navrhnout Poslanecké
sněmovně, aby přijala toto usnesení:
"Poslanecká sněmovna neschvaluje zprávu
o stavu vysílání a o činnosti Rady
České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání, uvedenou v tisku 855."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Otevírám rozpravu, do které se jako první
přihlásil kolega Jaroslav Soural a připraví
se kolega Přibáň. Jiné přihlášky
do rozpravy nemám.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, dámy a pánové, dovolte mi,
abych vás seznámil se stanoviskem poslaneckého
klubu Levého bloku ke zprávě o stavu vysílání
a o činnosti Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání.
Poslanecký klub Levého bloku předloženou
zprávu nepodpoří. K tomuto postoji nás
vedou následující základní
důvody.
Za prvé Radě České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání se podle našeho
názoru nepodařilo vydobýt postavení
silného a kompetentního orgánu, který
se těší patřičné důvěře
a autoritě.
Za druhé máme závažné výhrady
k některým rozhodnutím Rady, zvláště
v oblasti licenčního řízení.
Jsme též přesvědčeni, že
udělování licencí musí vycházet
z jasné komplexní a systémové koncepce,
jež by respektovala principy svobodného podnikání
při současném uznání nezbytnosti
určitých koordinačních a regulačních
mechanizmů. Předložená zpráva
a především konkrétní praxe dokládají,
že se Rada dosud k takové koncepci nedopracovala.
Za třetí má zpráva nedostatečnou
vypovídací hodnotu t hlediska potřeby vysvětlení
klíčových nebo diskutabilních rozhodnutí
Rady.
Postrádáme též seriózní
analýzu současné kapacity mediálního
trhu a očekávaných trendů, přesnější
charakteristiku pokrytí jednotlivých oblastí
rozhlasovým a televizním vysíláním,
stavu a problémů veřejnoprávního
i soukromého sektoru vysílání a návrhy
na řešení.
Dámy a pánové, poslanecký klub Levého
bloku považuje stejně jako před rokem za nutné
v této souvislosti konstatovat, že konstrukce, místo
ve struktuře státní správy i kompetence
Rady, legislativní rámec pro její činnost
a další otázky zůstávají
i nadále otevřenou záležitostí.
Po tomto stručném stanovisku mi dovolte přednést
návrh na usnesení v tomto znění:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky
1. neschvaluje zprávu o stavu vysílání
a o činnosti Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání;
2. žádá Radu České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání,
aby nejpozději do 17. června 1994 vypracovala dodatek
ke zprávě, v němž by reagovala na příslušné
usnesení výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu, stanovisko
Asociace provozovatelů soukromého vysílání
České republiky o dosavadní činnosti
Rady a připomínky vzešlé z rozpravy:
3. žádá stálou komisi Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky pro sdělovací
prostředky, aby nejpozději do 30. 6. 1994 vyjádřila,
zda považuje za dostačující stávající
legislativní vymezení postavení Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,
a případně předložila Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
návrh na řešení."
Stručné zdůvodnění: Bod 1 vyplývá
ze stanoviska klubu, bod 2 je zcela logickým požadavkem
s tím, že navíc žádáme,
aby se Rada v dodatku, který navrhujeme, vyjádřila
i ke stanovisku Asociace provozovatelů soukromého
vysílání, které považujeme za
zásadní. Každý poslanec ho má
k dispozici i Rada ho má k dispozici. Myslíme si,
že by to bylo žádoucí.
Třetí požadavek - požadavek ve vztahu
ke stálé komisi - vyplývá z našeho
přesvědčení, že určité
kroky, které ve vztahu k tomuto problému by mohly
následovat, jsou natolik zásadní, že
bez jasné koncepce co dál by mohla vzniknout větší
škoda než užitek.
Jsme též přesvědčeni, že
některá vyjádření, která
jsme zaregistrovali pozorně v tisku, jsou velice závažná.
Chceme zjistit na této - podle mne přirozené
- půdě, do jaké míry tato vyhlášení
mají patřičnou politickou oporu a zda jsou
seriózně promyšlena. Děkuji za pozornost.