Středa 1. června 1994

Poslanec František Brožík: Vážený pane předsedo, pane předsedající, pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v rámci rozpravy ke státnímu závěrečnému účtu rozebral příčiny neplnění záměrů rozpočtové politiky.

Za prvé se jedná o příjmy soustavy veřejných rozpočtů. Paradoxní zvláštností rozpočtového hospodaření v roce 1993 podobně jako v roce 1991 je vysoká dynamika rozpočtových příjmů, souhrn veřejných rozpočtů 146%, státní rozpočet České republiky 142% i rozpočtových výdajů - souhrn veřejných rozpočtů 144,9%, státní rozpočet České republiky 154,8% při překračujícím poklesu ekonomické aktivity.

Které jsou příčiny tak vysokého nárůstu rozpočtových příjmů a výdajů, vám zdůvodním.

Za druhé vyšší než prognózovaná míra inflace a současně inflantovaná projekce přerušení přerozdělovacího procesu rozpočtových toků. Tento souhrnný vliv může činit 55 - 60 mld. a z toho samotné přerušení přerozdělování může činit 20 - 30 mld. korun.

Dynamizace daňových příjmů a v nich přesun daňového břemene na spotřebitele zvýšením podílu nepřímých daní na celkových daňových příjmech. Tento podíl je odhadován až na 25 mld. korun. Ve svém důsledku neguje nominální nárůst důchodů a z části i mezd. Je patrně jednou z hlavních příčin stagnace maloobchodní poptávky.

Za třetí vysoká dynamika příjmů z pojistného na sociální zabezpečení při relativné pomalejším růstu sociálních dávek a výdajů na státní politiku zaměstnanosti. Příjmy činily 108,97 mld. korun, výdaje 140,77 mld. korun. Přitom výdaje na důchody se zvýšily o 9,9 mld. korun, což je 15,6%, což při vývoji počtu příjemců důchodu a míře inflace 20,8% znamená další snížení reálné úrovně důchodů minimálně o 5,2%.

Za čtvrté vývoj v nedaňových příjmech státního rozpočtu 24,42 mld. korun a v jejich rámci použití tolik diskutovaného Fondu národního majetku v objemu 8,46 mld. korun. Jednorázová mobilizace trvale se obracející daně z přidané hodnoty ve sféře výroby a služeb v rozsahu přibližně dvouměsíčního výnosu této daně 15 mld. korun, kterými podnikatelé trvale úvěrují státní rozpočet. Tato částka je k rozpočtu průběžně k dispozici v důsledku nezbytného časového skluzu mezi odvodem a návazným odpočtem této daně.

Protisměrně působily hluboké, ve zprávě ke státnímu závěrečnému účtu nijak nekomentované, propady v odvodech z daně z přidané hodnoty a v odvodech daně z příjmů právnických osob. Dohromady celkem 26 mld. korun.

U propadu daně z příjmů právnických osob jsou bezpochyby majoritními příčinami propadu výnosu pokračující pokles rentability poplatníků výrobních podniků, celkově setrvalý pokles hrubého domácího produktu a nezvládnutí náběhu časových vln nové daňové soustavy, které přiznal i pan ministr Kočárník při hodnocení I. čtvrtletí rozpočtu za rok 1994.

U výdajů soustavy veřejných rozpočtů je nutno konstatovat, že prudce eskalují náklady na zdravotnictví skok z 33,5 mld. na 52 mld., ve školství skok z 25,3 mld. korun na 37 mld. korun a v resortu Ministerstva vnitra nárůst o 70% oproti České republice a alikvótě z bývalé federace. Ostatní výdaje mají tendenci v reálných číslech stagnovat či klesat.

Hlavní příčinu střemhlavého růstu nákladů na zdravotnictví spatřujeme v jeho nekoncepční a zmatené transformaci doprovázené mimořádným nárůstem cen léků. V této citlivé oblasti by mela vláda předložit rozbor příčin a návrh racionální koncepce transformace a financování zdravotnictví, aby nedošlo k jeho finančnímu kolapsu. I k této otázce se náš klub vrací při předloženém návrhu na usnesení.

Kvalifikace rozpočtového schodku: navzdory optické vyrovnanosti uzavírá státní rozpočet účet rozpočtový rok 1993 schodkem minimálně o 22 mld. korun. K tomuto údaji dospějeme, očistíme-li soustavu veřejných rozpočtů o 4,8 mld. korun přesunem ze sociálních fondů, o 6,5 mld. korun z aktiv Fondu národního majetku a přibližně 10 mld. z mimorozpočtových zdrojů obcí prodejem majetku, zapojováním rezerv a přijímáním úvěrů. Chceme zvlášť zdůraznit, že 4,8 mld. je částka ve výši přibližně 14% celkově odvedené daně z příjmu fyzických osob. Tímto zákulisním obratem fakticky přeřadila vláda každého poplatníka daně z příjmů fyzických osob o jednu daňovou sazbu výše, a to bez předchozího souhlasu Parlamentu.

Pokud budeme hodnotit obecné rysy rozpočtového hospodaření, přetrvává tendence čistě fiskálního přístupu státu k hospodářské sféře k tzv. tvůrcům zdrojů. Pokračující pokles tvorby zdrojů není doprovázen nutnou racionalizací veřejné spotřeby, která spolu s přechodem k únosně expanzivní rozpočtové politice, zejména podporující exportně investiční rozvoj, je důležitým předpokladem přechodu od stagnace k růstu ekonomiky.

Hnacím motorem tvorby zdrojů byly zejména vysoká míra inflace transportovaná do vysokého nárůstu sociálních fondů, dále jednorázově odvedená daň z příjmů dané hodnoty. Oba zdroje jsou fiktivní a samy o sobě prohlubují inflační tlak i v ekonomice. Vysokého podílu soustavy veřejných rozpočtů na hrubém domácím produktu se dosahuje kromě již uvedených skutečností též pokračujícím vyvlastňováním majetkové podstaty podnikatelské sféry. O co se vlastně jedná?

V průběhu liberalizace cen k 1. 1. 1991 došlo k faktické devalvaci odpisů investičních zdrojů podniků zhruba na 40% předliberalizační úrovně. Odpovídajícím poměrem jsou výrobci tím pádem zbavováni investičních zdrojů a je to vlastně skoro vyvlastňování. Analytickou částí našeho stanoviska ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1993 můžeme uzavřít konstatováním, že tvrzení o vyrovnanosti v hospodaření rozpočtové soustavy není více než ideově motivovanou iluzí, za níž se skrývá nehospodárnost a zneužívání původně účelově vázaných prostředků, ať už, jak tady bylo několikrát řečeno, jsou to prostředky z Fondu národního majetku nebo ze sociálních fondů. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Brožíkovi. Prosím pana kolegu Grulicha, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Hrdý.

Poslanec Václav Grulich: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, moje vystoupení bude zřejmě stručnější a vlastně ze skládá ze dvou poznámek, které sledují jeden účel.

Vím, že už nic nenapravíme na státním závěrečném účtu, ale máme možnost leccos opravit do roku příštího, tedy letošního. Máme možnost dosáhnout toho, aby ze státního rozpočtu neplynuly peníze tam, kam plynout a utíkat nemají a naopak, aby se tam skutečně dostávaly ty peníze, které tam patří a které k rozvoji státu jsou potřebné.

Moje první poznámka: Při projednávání návrhu státního rozpočtu jsem žádal o předložení seznamů podniků a dalších hospodářských subjektů, kterým byly prominuty daně, odloženy splátky nájemného, či které neplní své povinnosti plateb vůči státu. Chtěl jsem, aby tak Parlament získal přehled o ztrátách na státních příjmech z těchto zdrojů. Ke škodě věci nebyl však sněmovnou můj návrh přijat.

Reakce na moji interpelaci ohledně neoprávněného znevýhodnění některých zemědělských podniků při přístupu k dotacím mne znovu přesvědčila o důležitosti takového přehledu. Použil jsem v ní totiž jako příklad měření dvojím metrem skutečnost, že nároky na dotace nejsou upírány podnikům neplatícím nájemné Pozemkovému fondu a uvedl jsem konkrétní případ farmy PS + PS. Na zveřejnění části této interpelace reagoval ekonom farmy tvrzením, že - jak doslova cituji - údaj o řádném neplacení nájemného Pozemkovému fondu České republiky by si zasloužil vsuvku "jako jeden ze 600 nájemců". Předpokládám, že ekonom farmy PS + PS je jakožto zemědělský odborník a zaměstnanec nájemců Státního statku, řečeno diplomatickým jazykem, blízký vládním a parlamentním kruhům, dobře obeznámen se situací placení nájemného Pozemkovému fondu. Jestliže ovšem neplatí fondu nájemné tak vysoký počet nájemců, musí se to negativně projevit na jeho příjmech a celkové hospodářské situaci.

Navrhuji proto, aby usnesením Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu bylo uloženo Prezídiu Pozemkového fondu České republiky předložit zprávu o výsledcích svého hospodaření obsahující seznam neplatících nájemců.

Tento požadavek je formulován v návrhu usnesení, které za klub ČSSD předloží jeho předseda.

Poznámka druhá. Usnesením vlády č. 458 z 18. 8. 1993 se ukládá místopředsedovi vlády a ministru financí zajistit finanční krytí zvýšených mzdových prostředků v rámci rezerv státního rozpočtu ve výši 13,585 mil. Kč pro 309 pracovníků ústředních orgánů, v jejichž čele je člen vlády, a Úřadu vlády. Částka měla být použita k ocenění vybraných zaměstnanců, kteří jsou pověřováni plněním nejnáročnějších úkolů, zejména zpracováním a posuzováním zásadních koncepčních materiálů, a dosahují při plnění těchto úkolů vynikajících výsledků. Ocenění mělo být provedeno v souladu s příslušnými platovými předpisy, především formou osobního příplatku. Návrh připravilo Ministerstvo financí ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí z potřeby zásadní denivelizace v odměňování zaměstnanců státní správy s cílem dosažení stability špičkových pracovníků ve státní správě. Toto účelové zvýšení mzdových prostředků mělo být vyúčtováno ve státním závěrečném účtu za rok 1993.

Prosím proto předkladatele, pana ministra Kočárníka, o zodpovězení dvou dotazů: Za prvé - zda bylo kontrolováno využití těchto prostředků pro ty kategorie pracovníků, které jsou usnesením vlády určeny. Pokud ano, s jakým výsledkem. Za druhé - zda je v letošním roce již od jeho počátku v platnosti obdobné vládní usnesení, kterým se stejným způsobem ohodnocují vybraní pracovníci ústředních orgánů, a jestli je způsob jeho uplatňování vládou - pokud v platnosti je - případné Ministerstvem financí sledován. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Grulichovi. Prosím, aby odevzdal případně návrh písemně, pokud možno společnému zpravodaji. Prosím pana poslance Hrdého, aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Recman.

Poslanec Karel Hrdý: Pane předsedající, dámy a pánové, moji kolegové přednesli ve svých vystoupeních analytické připomínky ke státnímu závěrečnému účtu a tím vlastně vyslovili výhrady k hospodaření vlády v minulém roce.

Poslanecký klub sociální demokracie proto předkládá Poslanecké sněmovně návrh na usnesení, jehož přijetí a naplnění by posloužilo k zprůhlednění státního závěrečného účtu, k vysvětlení pochybností a urychlilo řešení některých problémů, které jsou řešeny pomalu nebo neřešeny vůbec. Nyní mi dovolte, abych přednesl text usnesení.

Návrh na usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ke státnímu závěrečnému účtu:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky na své 19. schůzi dne 1. 6. 1994 projednala vládní návrh státního závěrečného účtu České republiky a přijala k němu toto usnesení:

1. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky bere na vědomí návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 1993;

2. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky požaduje na vládě České republiky, aby urychleně předložila k projednání návrh komplexního řešení osamostatnění Správy sociálních fondů včetně potřebných změn v legislativě, zpracovala a předložila do 30. 9. 1994 rozbor příčin nenaplnění rozpočtových příjmů u daně z příjmu právnických osob a u daně z přidané hodnoty včetně návrhu na odstranění těchto příčin, zpracovala a předložila do 30. 9. rozbor efektivity hospodaření s rozpočtovými prostředky ve zdravotnictví včetně návrhu na racionalizaci výdajů a celého procesu jeho transformace, předložila do 30. 6. 1994 zprávu o struktuře a charakteru prostředků poskytovaných Fondem národního majetku na krytí výdajů státního rozpočtu;

3. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá Prezídium Fondu národního majetku, aby předložil do 30. 9. 1994 zprávu o výsledcích hospodaření Fondu a o hospodaření se svěřeným majetkem v minimálním rozsahu předepsaným zákonem pro právnické osoby, tj. rozvaha, výkaz zisku ztrát, příloha výrok auditora, a doplněném o informace o struktuře aktiv a pasiv svěřeného majetku;

4. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá Prezídium Pozemkového fondu České republiky, aby předložil do 30. 9. 1994 zprávu o výsledcích hospodaření fondu a o hospodaření se svěřeným majetkem v minimálním rozsahu předepsaným zákonem pro právnické osoby, tj. rozvaha, výkaz zisku a ztrát, příloha výrok auditora, doplněnou o informaci o struktuře aktiv a pasiv svěřeného majetku, včetně seznamu neplatících nájemců, a to i těch, kterým byly splátky odloženy, a vyčíslení ztrát takto vzniklých." Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Hrdému. Prosím pana poslance Recmana, aby se ujal slova, připraví se kolega Janeček.

Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo, pane místopředsedo vlády, pane prezidente NKÚ, vážená sněmovno, mé vystoupení bude mít dvě části. V první bych vás seznámil se stanoviskem klubu KSČM ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1993 a ve druhé části bych se chtěl vyjádřit k některým aspektům hospodářské a fiskální politiky vlády České republiky.

Stanovisko klubu KSČM ke státnímu závěrečnému účtu České republiky za rok 1993:

Z hodnocení státního závěrečného účtu České republiky za rok 1993, stejně jako z ekonomického vývoje a postupu transformace za celé transformační období čiší uspokojení vlády nad dosaženými výsledky. Zrcadlo nastavené vládou České republiky současné ekonomice odráží veskrze optimistické podhledy, ale neodráží plně objektivní realitu danou skutečnou situací jak v podnikové a podnikatelské sféře, tak rovněž na makroekonomické úrovni. Klub poslanců KSČM je názoru, že česká ekonomika prožívala i v roce 1993 recesi, jejíž dopad se plně promítl do plnění státního rozpočtu a způsobil celou řadu závažných problémů.

Jako pozitivní je vládou České republiky hodnocen přebytek státního rozpočtu ve výši 1,081 mld. Kč. Je však potřeba vzít v úvahu, že se v posledních čtyřech letech část povinností systematicky přenáší na mimorozpočtové zdroje. Zprvu to byly úvěry, pak státní aktiva. Nyní se rozpočtové zdroje doplňují z Fondu národního majetku nebo doplňkovým převodem daní z roku 1992 ve výši asi 22 mld. Kč.

Při sestavení státního rozpočtu na rok 1993 musela existovat představa vlády o rozvoji ekonomiky. A právě v těchto oblastech, na které vláda položila důraz, vykazuje návrh státního závěrečného účtu nejhorší výsledky. V nadsazení výnosů dané z příjmů právnických osob a nepřímých daní lze jasně vystopovat optimismus vlády, že se již v roce 1993 česká ekonomika odrazí ode dna. Zarážející je, jak vláda České republiky a Ministerstvo financí zachází s pojistným na sociální zabezpečení. Ačkoliv přestavba tohoto příjmu směřovala k oddělení hospodaření s prostředky sociálního zabezpečení od rozpočtového hospodaření, bylo využíváno jako výnos z daňového příjmu.

Neméně složitý je pohled na výdajovou stránku státního rozpočtu. Nelze se při tom opřít o srovnatelně ukazatele za předchozí rok, protože předložený materiál hodnotí pouze finanční plnění jednotlivých údajů, ale podstatné je to, že svými výdaji (zejména do oblasti investiční) nevytvářel předpoklady pro oživení české ekonomiky.

Jsme si vědomi skutečnosti, že rok 1993 byl prvním rokem existence samostatné České republiky, byla zavedena daňová reforma, uskutečněna měnová odluka a promítla se celá řada dalších vlivů.

Přesto klub poslanců KSČM nemůže souhlasit s pozitivním hodnocením vývoje ekonomiky a státního závěrečného účtu za rok 1993, neboť opětovně dochází k rozevření ekonomických nůžek a snížení životní úrovně některých vybraných skupin obyvatelstva, např. důchodců, mladých lidí s dětmi, studentů. Proto státní závěrečný účet za rok 1993 klub KSČM nepodpoří.

Vážená sněmovno, nyní bych se chtěl vyjádřit k některým aspektům hospodářské a fiskální politiky vlády České republiky, které jsem ve stanovisku klubu zobecnil.

Projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu nebo státního závěrečného účtu za příslušný fiskální rok bývá v českém parlamentu spojeno s posuzováním širších hospodářsko-ekonomických souvislostí na makroekonomické úrovni. Je to dáno, podle mého názoru, především třemi skutečnostmi:

Za prvé - první skutečností je, že státní rozpočet je mnohotvárným, složitým a dynamicky se vyvíjejícím průnikem politiky finanční, hospodářské, daňové, měnové, sociální, zdravotní, bytové atd. atd.

Za druhé - druhým aspektem je, že ekonomický vývoj v České republice v roce 1993 je i součástí návrhu státního závěrečného účtu za rok 1993 a byl poslancům předložen v tisku 936 pod písm. B).

A za třetí - vláda České republiky i poslanci vládní koalice, to je současná parlamentní většina, zatím neumožnila opozičním poslancům zde v parlamentu k otázkám hospodářské politiky státu, transformace ekonomiky, zpracování rozvojových a útlumových programů, k rozvoji regionů, zpracování proexportních opatření, možno říci obecněji - ke kontrole plnění Programového prohlášení vlády ČR, projednání v širších souvislostech. A zde podtrhuji právě širší souvislosti, čili systémové plnění vládního prohlášení podle jednotlivých částí, tak jak bylo předneseno na 2. zasedání České národní rady dne 13. července 1992 zde v těchto prostorách.

Bod 3 bych chtěl zdůraznit proto, že na 15. schůzi Poslanecké sněmovny v prosinci 1993 bylo ve 135. hlasování poměrem hlasů 66:78:11 zamítnuto usnesení Poslanecké sněmovny, kterým opozice žádala vládu ČR, aby v březnu 1994 předložila Poslanecké sněmovně zprávu o stavu a předpokládaném výhledu hospodářství České republiky.

Obdobně se zatím nerealizoval požadavek opozice zásadně v parlamentu zhodnotit Programové prohlášení vlády v polovině volebního období, tedy na probíhající 19. schůzi Poslanecké sněmovny, popř. zařadit tento bod programu na příští, 20. schůzi.

Vážená sněmovno, vždy, když je nám předkládán vládou České republiky státní závěrečný účet na příslušný fiskální rok, je hodnocení ekonomického vývoje v jeho základních makroekonomických veličinách hodnoceno velmi, ale velmi optimisticky, příznivě, s uvažovaným a statisticky doloženým odrazem ode dna. Ale zároveň jsou už po čtyři roky probíhající transformace ekonomiky vládou buď permanentně odmítány názory opozice nebo líčeny jako katastrofické scénáře, které se dle jejich názoru, díky Bohu, nedaří realizovat.

Přitom v roce 1993 pokračoval za sebou už čtvrtým rokem výrazný pokles výkonnosti národního hospodářství a výsledky prvního čtvrtletí letošního roku nedopadly o mnoho lépe.

Na 12. schůzi ČNR 18. prosince 1992 místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník, když hodnotil vývoj za rok 1992, jménem vlády ČR hovořil o tom, že: "Existuje celá řada údajů, které dokumentují, že ekonomika překonala dno svého poklesu a nastává fáze oživení. Velmi dobré hospodářské oživení ilustruji i údaje o vývoji hrubého domácího produktu. Čtvrtletní údaje ukazují na jedné straně to, že dna ekonomického poklesu bylo dosaženo v I. čtvrtletí 1992 a dále to, že od této doby dochází k jednoznačnému vzestupu. Podle našeho odhadu ve IV. čtvrtletí 1992 dojde k významnému překročení loňské úrovně hrubého domácího produktu." Konec citátu.

Rovněž na tomto zasedání bylo ve zprávě ke státnímu rozpočtu 1993, kde se hodnotil ekonomický vývoj v roce 1992, řečeno, že "je optimismus vlády ještě podstatně větší" nebo je spíše sebeuspokojením. Uvádí se, že "Vývoj ekonomiky České republiky v roce 1992 je celkově charakterizován převahou pozitivních tendencí. V rámci makroekonomické stability se viditelně začíná prosazovat hospodářské oživení. Vývoj řady ukazatelů svědčí o tom, že klíčovou charakteristikou roku je dynamizace poptávky. Rok 1992 je pro českou ekonomiku úspěšným rokem. Pokles celkové ekonomické aktivity se jednoznačně zastavil a v řadě sektorů ekonomiky je zřejmé výrazné oživení." Na současné probíhající 19. schůzi je v tisku 606 v části B) - a zaznělo to i z expozé místopředsedy vlády a ministra financí k státnímu závěrečnému účtu - hodnocen vývoj hospodářství v roce 1993 jako úspěšný. Přičemž "... výraznou charakteristikou 1993 byla stabilizace a náznaky oživování ekonomického výkonu, které bylo dočasně v I. čtvrtletí narušeno ekonomickými důsledky rozdělení ČSFR."

Zde musím s vládou souhlasit, skutečně v roce 1993 se jednalo pouze o náznaku oživení ekonomického výkonu. Tato v časové řadě 1994 - 1992 ale příliš optimisticky laděná hodnocení jsou skutečně jen přáním, které je otcem myšlenky, ale k realitě mají, podle mého názoru, ještě dosti daleko. Pozitivním rysem takovýchto hodnocení je skutečnost, že vládní ekonomové uznávají realitu ekonomického dna a pokoušejí se od něho podle mnou získaných poznatků odrazit již od počátku roku 1992.

Výsledky roku 1993 jsou napovrch příznivější. Pokles hrubého domácího produktu byl již mírnější, stabilita měny je nadále nejvyšší mezi transformujícími se zeměmi atp. Podle mého názoru, zatím tyto vlaštovky jaro nedělají a rovněž nesignalizují, že české hospodářství je již skutečně za vodou a nikoli pod vodou. Místo vládou slibovaného vzestupu hrubého domácího produktu v roce 1993 o 1 - 3% se obnovil jeho další pokles. Souhrnná poptávka se ještě více snížila o (3,7%) přestože v důsledku rozdělení ČSFR se zastavil dřívější fiskální transfer prostředků na Slovensko ve výši zhruba 3 - 4% hrubého domácího produktu České republiky, ale na druhé straně se tyto ušetřené prostředky nepodařilo přesunout do České republiky.

Globální a strukturální pokles za celé čtyřleté období transformace, tzn. výsledky za rok 1993 proti roku 1989, charakterizuje snížení hrubého domácího produktu o 21,9%. Průmyslovou výrobu v roce 1993 bychom nejvýstižněji mohli charakterizovat pojmem užívaným pro hydrometeorologické předpovědi, a to "setrvalý stav". Její oživení stále nepřichází, vytrvale klesá. Proti předcházejícímu roku je nižší o 5,3%, proti roku 1989 o 41,8%. Stavební výroba k uvedeným dvěma srovnávacím obdobím poklesla o 7,5% a 41,3% a hrubá zemědělská produkce je nižší o 0,8% a 22,4%: maloobchodní obrat v roce 1993 poklesl o 2,1%, přestože podíl soukromého sektoru se v této oblasti zvýšil až na 77%.

Je proti vskutku těžko pochopitelné, jak při těchto rozhodujících ekonomických ukazatelích mohou vládní činitelé hovořit o úspěšném rozvoji české ekonomiky. Ano, ekonomika v minulém roce poklesla menším tempem, než v předchozích letech. Je dokonce možné, že se pomalu ustálí a bude se v nejbližších měsících pohybovat kolem úrovně nižší oproti roku 1969 u hrubého domácího produktu o 22 - 25%, u průmyslové a stavební výroby o 40%, u zemědělské výroby o 20 - 25% apod. Tedy budeme stabilní, rovnovážní, na úrovni druhého suterénu. Dnešní vládní hospodářství a sociální politika a její sebeuspokojení k tomu však neodvratně vede.

Jsem si vědom toho, že u vývoje v mikrosféře, a tím i na úrovni makroekonomické, je hodnocení veličin svým způsobem rizikové jak ekonomicky, tak politicky a záleží na jejich interpretaci a analytickém zdůvodnění. Každé zjednodušení problému toto riziko zvětšuje, to znamená prosté srovnání kladných i záporných hodnot jednotlivých ekonomických agregátů. Je to možné doložit na příkladu. Dáme-li například levou ruku na kus ledu a pravou ruku položíme na rozžhavenou plotnu, pak můžeme říci, že v průměru nám může být příjemně teplo.

Vážená sněmovno, nehovořil jsem o těchto vládou předložených optimistických předpovědích, které se zatím nenaplnily, abych s úsměvem řekl - pánové, koalice se mýlila a opozice měla pravdu. To by bylo velmi laciné. Hodnocení ekonomiky je značně rizikové a nepopulární, zejména když ekonomika klesá a není na vzestupu. Vláda však přesto musí, podle mého názoru, toto riziko podstoupit. Na druhé straně, pokud bude zlehčovat nebo odmítat kritické připomínky ke své hospodářské politice en bloc a bude odmítat o ní komplexně jednat (mám nyní na mysli i zdejší Parlament), bude opozice nucena svá stanoviska a názory tlumočit například při schvalování státního závěrečného účtu.

Na závěr svého vystoupení bych předložil návrh doprovodného usnesení k tomuto bodu. Je to v podstatě stejný procedurální návrh, jaký byl na 19. schůzi poslancem Vorlíčkem použit při jednání o statutu Fondu národního majetku. Doporučuji, aby Poslanecká sněmovna přijala následující text usnesení:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR žádá vládu ČR, aby zhodnotila důsledky rozdělení ČSFR k 31. 12. 1992, jejich dopad do národního hospodářství ČR a předložila ve 2. pololetí písemný materiál do Poslanecké sněmovny."

Zdůvodnění: Domnívám se, že rozdělení společného státu je tak závažná věc, že je třeba tuto realitu zhodnotit, sečíst aktiva i pasiva, která z toho vyplynula pro Českou republiku a posoudit tyto důsledky nejen ve vládě, ale i v Parlamentu. Jestliže ČNR svým legálním rozhodnutím stála u legalizace rozpadu ČSFR, měla by rovněž posoudit důsledky tohoto kroku na svém zasedání.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Recmanovi. Prosím, aby i on pokud možno předal pozměňovací návrhy písemně panu zpravodajovi. Prosím pana kolegu Janečka, aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Kačenka.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP