Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodajovi a navrhuji hlasovat
o celém předloženém návrhu najednou.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 172/1990 Sb., o vysokých školách
podle sněmovního tisku 191 ve znění
společné zprávy výborů podle
sněmovního tisku 388, včetně schválených
pozměňovacích návrhů, ať
zvedne ruku. 79.
Kdo je proti? 56.
Kdo se zdržel hlasování? 10.
Konstatuji, že jsme schválili tento vládní
návrh zákona. Tím jsme projednali bod č.
35.
Děkuji panu ministrovi Piťhovi i společnému
zpravodajovi Pavlu Hiršovi.
Dámy a pánové, pan ministr Piťha se
hlásí o slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Piťha: Dámy a pánové,
chtěl bych vám poděkovat za péči,
kterou jste věnovali této novele, a doufám,
že tato novela přinese ovoce, které očekáváme.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Piťhovi a nyní se budeme věnovat
dalšímu bodu našeho pořadu, což je
Omlouvám se panu kolegovi Zemanovi. V tomto okamžiku
mám dluh, který jsem avizoval a samozřejmě
se mně podařilo zapomenout.
Navrhuji vám zařadit a projednat neprodleně
nový bod, což je přijetí doprovodného
usnesení k právě projednanému návrhu
zákona.
Kdo je pro zařazení tohoto bodu, ať zvedne
ruku. 104.
Kdo je proti? 1.
Tento návrh byl přijat.
My projednáme okamžitě bod, který jsme
právě zařadili. Návrh usnesení
byl přednesen a odůvodněn. Usnesení
zní:
"Poslanecká sněmovna žádá
vládu České republiky, aby urychleně
vypracovala návrh zákona o vysokých školách."
Otevírám rozpravu k tomuto návrhu usnesení.
Do rozpravy se hlásí pan kolega Výborný.
Prosím pana poslance Zemana, aby se ujal role zpravodaje.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a pánové, můj návrh je
velmi stručný. Doufám, že bude navrhovatelem
akceptován. Skutečně se domnívám,
že Poslanecká sněmovna nemůže vládu
o cokoli žádat a být v roli žadatele.
Poslanecká sněmovna může vládě
cokoli
doporučit.
Navrhuji tedy slovo "žádá" změnit
za slovo "doporučuje".
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dovolím
si poznámku. Pokud má pan kolega Výborný
pravdu, pak jsme už mnohokrát udělali to, co
jsme nemohli, protože jsme už mnohokrát doporučili,
mnohokrát jsme žádali - alespoň pokud
mne má paměť neklame.
Kdo se dále hlásí do rozpravy? Hlásí
se kolega Zeman.
Poslanec Eduard Zeman: Chtěl bych jen stručně
upřesnit svůj původní návrh.
Změnil bych na "návrh zásad nového
zákona".
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo se dále hlásí do rozpravy? Jestliže
nikdo, rozpravu uzavírám a budeme hlasovat nejprve
o dvou pozměňovacích návrzích.
Návrh pana poslance Výborného - zaměnit
v návrhu usnesení slovo "žádá"
za slovo "doporučuje".
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 83.
Kdo je proti? 4.
Kdo se zdržel hlasování? 28.
Tento návrh byl přijat.
Druhý pozměňovací návrh - za
slovo "návrh" vložit slova "zásad
nového". Je to pozměňovací návrh
pana poslance Zemana.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 94.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento pozměňovací návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o celém návrhu usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku! 95.
Kdo je proti? 5.
Tento návrh usnesení byl přijat. Děkuji
panu poslanci Zemanovi. Tím jsme projednali další
bod našeho pořadu.
Nyní přistoupíme k bodu označenému
jako bod 39, ale zařazenému do tohoto místa,
což je
(sněmovní tisky 404437).
Odůvodněním předloženého
vládního návrhu zákona, který
jste obdrželi, byl vládou pověřen místopředseda
vlády a ministr financí Ivan Kočárník,
kterého žádám, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi skutečně pouze stručně
odůvodnit novelu zákona č. 588/1992 Sb.,
o dani z přidané hodnoty.
Vláda projednala a schválila návrh novely
2. června 1993. Chtěl bych říci, že
byly dva hlavní důvody pro novelu tohoto zákona.
Jednak to byl důvod - řekl bych - legislativně
administrativní, který sleduje zpřehlednění,
zprůzračnění tohoto zákona,
zjednodušení pro plátce všech administrativních
náročností. Druhým důvodem
jsou věcné změny v návrhu zákona.
Samozřejmě, že rozhodující jsou
právě věcné změny. Chtěl
bych je stručně charakterizovat.
První věcnou změnou je zkrácení
lhůty pro vracení tzv. nadměrného
odpočtu ze 75 dní u plátců s měsíčním
zdaňovacím obdobím, resp. ze 105 u plátců
se čtvrtletním zdaňovacím obdobím,
na maximálně 30 dnů od lhůty pro předložení
daňového přiznání. Tato změna
by měla výrazně zmírnit finanční
zatížení plátců, zejména
v odvětví stavebnictví a zemědělství.
Jde o to, že vázanost jejich vlastních finančních
prostředků se tím výrazně sníží.
Za druhé - dochází k prodloužení
lhůty i pro předložení daňového
přiznání z dosavadních 15 dnů
na 25 dnů od konce zdaňovacího období.
Tato změna vedle snížení finančního
zatížení plátců v čase
přináší i možnost kvalitnějšího
a kompletnějšího zpracování daňových
přiznání ve vazbě na účetnictví
a daňovou evidenci zejména u velkých plátců,
kteří mají místně odloučené
provozní jednotky.
Konečně třetí velkou věcnou
změnou je zrušení povinnosti odvádět
zálohy na daň u velkých plátců.
To bude rovněž znamenat snížení
jejich finančního zatížení a
současně to umožní také zlepšení
kontroly a správy daně.
Z administrativních zjednodušení bych rád
upozornil na to, že novela dává možnost
vystavování tzv. zjednodušených daňových
dokladů, které nebudou za stanovených podmínek
obsahovat veškeré náležitosti jako běžné
daňové doklady. Tyto zjednodušené daňové
podklady by měly být vystavovány při
prodeji za hotové například v maloobchodu
a u benzinových čerpadel do částky
10 000 Kč.
Administrativní zjednodušení na straně
plátců a zároveň i zajištění
možnosti důslednější kontroly ze
strany správců daně by mělo přinést
i upřesnění vzniku daňové povinnosti
a nároku na odpočet daně.
Při vymezení těchto povinností je
navrhováno těsněji navazovat na platné
předpisy o účetnictví a vznik daňové
povinnosti u všech zdanitelných plnění
vázat na jejich uskutečnění.
Nejvíce připomínek a požadavků
ze strany jak jednotlivých resortů při projednávání
ve vládě, tak v zásadě i tady v rámci
projednávání ve výborech, se vlastně
týkalo nového zatřídění
výrobků a služeb do pěti či 23
%ní sazby daně z přidané hodnoty.
Do předkládaného vládního návrhu
byly promítnuty pouze některé požadavky
z oblasti ministerstva zemědělství, dále
z oblasti ministerstva zdravotnictví včetně
zdravotně postižených občanů.
Tyto změny by měly zmírnit tvrdost cenových
dopadů z titulu daně u některých zdravotnických
a potravinářských výrobků a
neměly by tak zásadním způsobem ovlivnit
příjmy státního rozpočtu.
Zde bych se chtěl trochu zastavit a říci
jednu důležitou poznámku.
Když jsme přistupovali ke konstrukci zákona
o dani z přidané hodnoty na podzim loňského
roku, vycházeli jsme z toho, že základní
sazba je 23%ní a sazba 5%ní je sazbou výjimečnou,
a to z toho důvodu, že by v ní mělo
být zařazeno co nejméně výrobků
a služeb. Mělo by tomu tak být zejména
z toho hlediska, aby přechodem z nulové sazby daně
z obratu v té době na základní sazbu
23% nedošlo k enormnímu zvýšení
cen některých životně důležitých
potřeb, což jsou zejména potraviny a některé
důležité služby pro běžný
život občana.
I nadále tudíž vláda chápe některé
sazby v tom smyslu, že sazba 23% je sazbou základní
a sazba 5%ní je sazbou výjimečnou.
Z tohoto důvodu bych vás všechny velmi prosil
o to, aby panovala jistá zdrženlivost v přetřiďování
položek, které byly dosud zatříděny
v sazbě 23%, do sazby 5%ní. Vládu k tomu
vedou zejména dva důvody.
Velmi dobře víte, že z dlouhodobého
hlediska počítáme se sjednocováním
sazeb daně z přidané hodnoty. Toto je rovněž
požadavek Evropských společenství, kdy
se počítá s tím, že zhruba v
roce 1997 by měly být sjednoceny na jednu sazbu
sazby daně z přidané hodnoty. Vláda
má připraven jistý program, jak sjednocovat
tyto sazby, nicméně každé další
přetřídění dnes do sazby 5
% celý tento proces bude jenom ztěžovat. Se
spodní sazbou totiž musíme jít postupně
nahoru, zatímco s horní sazbou jít postupně
dolů.
Expertní odhady říkají, že jednotná
sazba by se v České republice měla pohybovat
kolem 17 - 18%.
Chtěl bych vás proto velmi poprosit o zdrženlivost,
protože každé takové přetřídění
znamená nejen okamžitý finanční
dopad do příjmů státního rozpočtu,
ale ztěžuje následně i proces sjednocování.
Nemusím zde ve sněmovně připomínat,
že Maďaři doplatili na tuto politiku a v minulém
týdnu upravovali sazby u daně z přidané
hodnoty, výrazně je zvyšovali. Slovensko, pokud
jste registrovali v souvislosti s devalvací, zvýšilo
rovněž sazby daně z přidané hodnoty
z 5 na 6 a z 23 na 25%.
Chceme-li tudíž udržet tento proces sjednocení
daní pod kontrolou bez dodatečných náporů
na zvyšování sazeb daně z přidané
hodnoty z fiskálních důvodů, musíme
se i v tomto ohledu chovat velmi zdrženlivě.
Pokud jde o společnou zprávu Poslanecké sněmovny,
tisk č. 437, chtěl bych říci, že
s drtivou většinou všech návrhů,
které tam jsou obsaženy, z věcného hlediska
souhlasím. Jsou tam některé legislativně
technické nepřesnosti, překlepy atd., na
které upozorní ještě buď společný
zpravodaj, nebo další poslanci. Je tam však jedna
skutečnost, se kterou věcně nesouhlasím,
a to v tisku 437 v bodě 83 na straně 5, kde se upravuje
formulace "stravování v zařízeních
rekreačních". Zde se doplní slova "mimo
stravování dětí v těchto zařízeních
při pobytech organizovaných mateřskými
školami a školními družinami".
Tato úprava výrazně omezuje dosavadní
úpravu na menší počet dětí.
Nevím, zda to byl výslovný záměr
některého z výboru, který to zahrnul
do této společné zprávy, či
zda šlo o nedopatření.
Jménem vlády bych doporučoval, aby tam zůstala
původní formulace, která umožňuje,
aby nižší sazba se týkala většího
okruhu dětí.
Jménem vlády navrhuji, abyste předloženou
novelu zákona schválili. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Kočárníkovi a prosím
pana společného zpravodaje Jozefa Wagnera, aby se
ujal slova.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nejdříve bych
si dovolil uvést několik všeobecných
poznámek k problému, který zde nastínil
pan místopředseda vlády a ministr financí,
a to v záležitosti sazeb.
Rozpočtový výbor považuje záležitost
sazeb rovněž za velmi vážnou. Je si plně
vědom toho, kam směřujeme a že součástí
harmonizace daňových soustav evropských zemí
je cesta k jedné sazbě.
Rozpočtový výbor proto přijal své
usnesení 101 v tomto znění: Žádá
vládu, aby posoudila návrh rozpočtového
výboru a vyjádřila se k námětu
postupného sbližování sazby daně
z přidané hodnoty, a to i v časovém
horizontu, nebo předkládá rovněž
k úvaze odstranění dvou sazeb k 1. lednu
1994 s tím, že budou kompenzovány jinak negativní
důsledky zvýšení cen některých
komodit, zvláště potravin, pro nejnižší
příjmově kategorie obyvatel. Považuje
výhody jedné sazby pro správu daně
pro omezení daňových úniků
a zejména pro daňovou spravedlnost za tak významné,
že jeho členové bez rozdílu politické
příslušnosti doporučují tento
problém řešit. Očekává
vládní návrhy do 31. října
1993.
Rozpočtový výbor tudíž dal jednoznačně
najevo, že je připraven přijmout i takové
návrhy, které by řešily naši cestu
k jedné sazbě mnohem rychleji, než se to očekává
v jiných evropských zemích. Samozřejmě
rozpočtový výbor si je zřejmě
stejně jako vláda, vědom složitosti
situace a komplikací, které by mohlo neuvážené
rozhodnutí v této otázce přinést
zejména pro sociální smír, protože
se to samozřejmě dotkne nejnižších
příjmových kategorií.
Ale právě proto si dovoluji stejně naléhavě
vás požádat, abyste uvážili své
návrhy, kterými byste chtěli měnit
současný stav tak, že by se rozšiřoval
okruh těch položek, které by přešly
do nižší sazby. To je proti logice vývoje,
proti logice toho, co chceme, a proti logice toho, co se po nás
žádá při vstupu do Evropy.
Velmi citlivě jsme posuzovali návrhy, které
byly předloženy, i v rozpočtovém výboru
i se zpravodaji a byly akceptovány ty, které řeší
otázky, které jsou buď z hlediska ekologického
či jiného významné v této přechodné
době, ale prosím, berte to skutečně
jako hranici možného ústupku vůči
zásadám, kterými lze kompetentně řídit
daňovou politiku. Pokud bychom se snažili, ať
z jakéhokoliv důvodu, každý z nás
nebo různé skupiny poslanců, ať jakkoli
ad hoc vytvořené, prosadit jisté partikulární
zájmy lobbysticky či jinak, uškodíme
koneckonců jen a jen společné věci
a zájmu obyvatel i státu. Považoval jsem za
důležité říci toto úvodem,
protože si myslím, že by to mohlo uškodit
řešení celé věci.
Nyní dovolte několik všeobecných poznámek
velmi stručných k předložené
novele. Novela především do značné
míry úspěšně legislativně
technicky, abych to řekl lapidárně, ale nepřesně,
dočišťuje původní znění
zákona, zpřesňuje jej ve vztahu k zahraničí,
pokud jde o celní záležitosti, a upřesňuje
některé pojmy - finanční pronájem,
lépe pronájem s právem koupě pronajaté
věci apod. ve vztahu k dani z přidané hodnoty.
Domnívám se, že v logice věci a v logice
novely společnou řeč bez velkých problémů
najdeme.
Diskutován byl jeden problém, individuální
stanovení daňové povinnosti. Uvažovalo
se, a byl jsem ochoten předložit zde sám pozměňovací
návrh, aby tato věc nemohla být řešena
jen konáním příslušných
úředníků, ale podle jakéhosi
všeobecného předpisu, který bych považoval
za rozumné, kdyby to byla vyhláška Ministerstva
financí. Návrh nepředkládám
a Ministerstvo financí tu věc bude řešit
v rámci své metodické působnosti a
řešení, které jsme nakonec ponechali,
ponechává přesto do jisté míry
otevřený prostor, velmi citlivý prostor pro
případné korupční a jiné
pokusy. Domnívám se, že bychom si měli
být tohoto vědomi a že by Ministerstvo financí
mělo tento problém pečlivě hlídat.
Nyní ke společné zprávě. Nejdříve
bych vás požádal, abyste si udělali
některé úpravy tam, kde se vloudila chybička.
U bodu 60 se omylem dostalo "za odst. 1 se vkládá
nový odst. 2, který zní", takže
tam bude jen "§ 40 odst. 2 zní" a věta
"další odstavce se přečíslují"
se vypouští. Touto chybičkou se stalo, že
by tam byly dva téměř shodné texty
za sebou.
V seznamu změn u položky 87059090 vypadlo jedno číslo
vyhlášky Ministerstva zdravotnictví. Za č.
434/92 Sb. ještě přijde "a č. 49/1993
Sb.". To jsou změny, které lze akceptovat jako
legislativně technické, právě tak
jako další návrhy, které se dostaly
do společné zprávy nepřesně
a domnívám se, že jsme při jednání
s pracovníky ministerstva a se souhlasem pana ministra,
který to zde uvedl, celkem oprávněně
provedli změny tak, že vám je doporučuji
akceptovat jako zpravodaj souhlasně s názorem ministerstva
nebo tedy názorem vlády jako změny legislativně
technické.
Ve společné zprávě k bodu 28, §
14 odst. 2 vypustit v první větě ve druhém
řádku slovo "plnění" a zůstane
text "cena včetně daně". U bodu
67 - § 45 odst. 2 na konci textu doplnit ještě
slova "na daňovém dokladu ". Asi omylem
to nebylo uvedeno ve společné zprávě,
protože v rozpočtovém výboru byl projednán
plný text.
K bodu 75, příloha č. 1- tady jde skutečně
jen o zpřesňující text - upravit název
položky: 292429 na "ostatní - sloučeniny
s karboxiaminovou funkcí aspartame". V té položce
8469 do textu za slova "psací stroje" doplnit
text "a stroje".
Za c) v položce 846931 doplnit na konec "00". Za
d) položky sesadit vzestupně podle číselné
řady.
K bodu 83 nemám jiný nárok, než vyjádřit
svůj osobní názor a podpořit to, co
zde řekl pan ministr.
Já bych s ohledem na to, že jsem takto sdělil
svůj názor, musel z toho vyvodit patřičnou
konsekvenci, jak mě napomíná pan ministr,
a doporučit, aby se o této části společné
zprávy hlasovalo samozřejmě ještě
předtím, než se bude hlasovat o zprávě
celé, a tento text bodu 83 byl vyřazen.
To samozřejmě přednesu v rozpravě
jako svůj pozměňovací návrh.
K dosavadnímu článku III. Tam jde v podstatě
jen o to, aby text zákona odpovídal obvyklým
legislativně technickým postupům. Doporučuji
proto, aby řazení bylo jiné, než je
ve společné zprávě, a to takto: Jako
bod 1 by byl uveden text bodu 1 vládního návrhu
s upřesněním termínu podle společné
zprávy. Místo dosavadního bodu 2 vládního
návrhu by měl být uveden bod 2 ve znění
společné zprávy. Jako bod 3 by měl
být správně uveden text navržený
ve společné zprávě v bodu 3, nikoliv
jako připojená věta, ale jako úplný
text k bodu 3. Jako bod 4 by měl být uveden text
bodu 3 vládního návrhu, a to beze změny.
Jako bod pátý by měl být uveden text
dosavadního bodu čtyři vládního
návrhu se změnou termínu, jak ho uvádí
první věta v bodu 4 společné zprávy.
Jako bod šestý by měl být uveden úplný
text, který je ve společné zprávě
uveden v rámci bodu čtyři, a to jako věta,
která se má připojit na konec textu. Jako
bod sedmý by měl být uveden text, který
je ve společné zprávě uveden jako
vložený nový bod pátý a který
se věcně týká přechodného
ustanovení k novele zákona o dani z příjmů.
Jako poslední bod osmý by měl být
uveden bod pátý vládního návrhu
zrušených zákonů č. 222/1992
a č. 596/1992 Sb.
Omlouvám se za tyto dodatečné změny.
Dovolte, abych je závěrem opět jako při
posledním projednávání novely daňového
zákona kritizoval, ovšem s tím, že bychom
si měli uvědomit, že přes všechny
změny, přes obtížnost zavedení
nové daňové soustavy, zejména daně
z přidané hodnoty, průběh reformy
ukazuje, že ani jejich kvantifikace nebyla příliš
odlišná od odhadu a že ve srovnání
s jinými můžeme hodnotit dosavadní průběh
daňové reformy jako úspěšný.
Proto bych poprosil o shovívavost v těchto technických
věcech s tím, že bychom napříště
měli asi postupovat oboustranně iniciativněji
- jak Ministerstvo financí, tak legislativa Parlamentu
a k těmto opravám by mohlo dojít pak včas,
ještě před vyhotovením společné
zprávy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi a otevírám rozpravu k tomuto
bodu. Jako první se přihlásil pan poslanec
Pěnička, připraví se pan kolega Kuchař.
Poslanec Stanislav Pěnička: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi několik
dodatečných návrhů na doplnění
novely zákona č. 588/1992 Sb.
Za prvé navrhuji v § 19, odst. 5 doplnit na konci
dosavadního textu novou větu, která zní:
"Odstavec 4 se nevztahuje rovněž na nákup
osobních automobilů a vratných lahví
určených na vývoz, pokud je uskutečňován
plátcem." Tento návrh odůvodňuji
tím, že zákaz odpočtu daně při
nákupu osobních automobilů a vratných
lahví ze skla v tuzemsku by při vývozu znamenal
zvýšení ceny tohoto zboží a snížení
tak konkurenceschopnosti v zahraničí a u vratných
lahví i možnost dvojího nebo i několikanásobného
zdanění.
Za druhé navrhuji v bodu 32 vládního návrhu,
tisk 404, v § 14, odst. 17 doplnit na konec textu novou větu,
která zní: "V tomto případě
základem daně je vstupní cena předmětu
bez daně snížená o podíl z ceny
zaplacené podle původní smlouvy o finančním
pronájmu s následnou koupí najaté
věci."
Zdůvodnění: V případě,
že dojde ke zrušení smlouvy o finančním
pronájmu a uzavře se nová smlouva o finančním
pronájmu, zdaní se pouze zůstatková
cena, nikoli cena vstupní, pořizovací. Jinak
by došlo opět ke dvojímu zdanění.
Můj třetí návrh se týká
bodu 61 vládního návrhu. Navrhuji vypustit
tento bod, čili bod 61, neboť ponecháním
dosavadního znění § 40, odst. 3 v platnosti
budou mít finanční orgány možnost
uložit pokutu alespoň 5.000 Kč, nepředloží-li
plátce přiznání a kdy tedy nebude
známa daňová povinnost za zdaňovací
období. V ostatních případech je vypuštění
částky 5.000,- Kč odůvodněné.
V tomto případě však ne.
Poslední návrh - v § 40, odst. 2 nahradit text,
číslovku 0,1 číslovkou 0,3. Jedná
se o sankci za pozdní placení daně z přidané
hodnoty a toto zvýšení se navrhuje proto, neboť
důvodem je pokles platební discipliny plátců
a příliš nízká dosavadní
sazba sankce. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Pěničkovi a prosím pana poslance
Kuchaře, aby se ujal slova. Připraví se pan
kolega Páv.