Pátek 9. července 1993

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych několika poznámkami se vrátil k § č. 3, který zvláštním způsobem definuje odpor proti režimu na území státu i v zahraničí, a to i ve spojení s cizí demokratickou mocností.

Jsem přesvědčen, podobně jako kolega Řezáč, že v každém zřízení je nutno tolerovat a tudíž pokládat za legitimní každé jednání či chování, pokud nepřekročí rámec daný zákonem. V takovém případě by se totiž jednalo o jednání protizákonné, nelegální a nutně by musel následovat trest. Za legitimní zcela považuji verbální projev nesouhlasu s postupem vlády nebo jiných orgánů, kritiku, vytváření alternativních programů včetně stávek a klidných demonstrací.

Jakmile by ovšem tento názor nebo odpor překročil hranici stanovenou např. trestním řádem, přestává být legitimní. To platí zejména v případech, kdy by šlo o pokusy destabilizovat ústavní pořádek, základy zřízení nebo státu. Současný právní stav zná trestný čin rozvrácení republiky - § 92, teror - § 95, záškodnictví - § 95, sabotáže - § 97, stejně jako je znal zákon dřívější. U všech trestných činů jde v podstatě o to, že každý, kdo v úmyslu rozvrátit republiku nebo ústavní zřízení se zúčastní násilných akcí proti republice nebo někoho v souvislosti s tím usmrtí nebo přivodí velkou škodu nebo brání plnění úkolů důležitého státního orgánu, se dopustí některého z trestných činů a bude potrestán poměrně vysokým trestem odnětím svobody na 10 i více let.

Pokud by se někdo uvedených trestných činů dopustil ve spojení s cizí mocí nebo s cizím činitelem, dopustí se trestného činu vlastizrady, § 91 a hrozí mu trest 12 až 15 let, příp. i trest mimořádný.

Současná právní úprava se nijak výrazně neliší od úpravy platné před 4 lety. I dnes by byl odpor proti ústavnímu zřízení a republice, jak je shora popsán, zejména formou odboje, nelegitimní a totéž platí i o minulosti.

Vytrhnout kus historie z dobového kontextu a následně to obrátit tak, že tehdy spáchaná trestná činnost byla legitimní, je postup odporující právnímu vědomí a cítění, je to deklarace msty vítěze, která by v právním státu neměla mít místo.

Seznámil jsem se - možná že i vy - s některými peticemi na Parlament, kde se navrhuje jiný postup. Přijmout zákon o zřízení nezávislé komise historiků k objasnění dějinných událostí v Československu v období od Mnichova 1938 až po listopad 1989. Jen tak se lze v civilizované zemi vypořádat s minulostí nás všech.

Cestu vidím v řešení, kterou inicioval např. pražský arcibiskup Vlk v ustanovení komise pro studium života a díla Jana Husa. Jsem přesvědčen, že bude objektivně posouzena jak historicky, teologicky i filozoficky. Autoři zákona pravděpodobně cítí nejistotu svých argumentů, a proto se odvolávají v § 3 na cizí demokratickou mocnost. Zajímavý je i tvar singuláru. Nabízí se otázka, zda nějaká mocnost, která se spolčuje s občany jiného státu za účelem pomoci jím ho odstranit, může být pokládána za demokratickou.

O osudu tohoto národa a státu se rozhodovalo v minulosti mezi několika světovými mocnostmi. Zásluhou demokratických mocností byla Československá republika v roce 1938 vykopnuta do náruče Hitlera. Když v roce 1945 Američané zůstali u Plzně, dali najevo, že nás přiřazují k sovětskému bloku. Tvrzení, že vše nadiktoval Stalin, neobstojí. USA byla mocnost a nemusela se podřídit. Dokonce tehdy již disponovala atomovou bombou. Proč cizí demokratická mocnost nepodpořila Beneše v roce 1948?

Proč nepřerušila diplomatické styky se Sovětským svazem v roce 1968? Odkud měla v 70. a 80. letech Československá republika miliardové půjčky, i když šlo podle tohoto návrhu zákona o nedemokratický, zavrženíhodný režim, udržovaný pomocí okupačních vojsk cizích mocností.

Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi skončit obavami historika. Mám strach z mlýnů, z nových mládků, stárků i pánů otců mlynářů. Děkuji vám.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Poprosím kolegu Grulicha, připraví se pan kolega Vrcha.

Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající, pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, víckrát jsem vyslovil, i mnozí moji kolegové, souhlas s tím, že je nutno, aby byl přijat zákon, který se vypořádá s důsledky a pozůstatky minulosti, který konečně dovolí, aby byli potrestáni ti, kteří se dopouštěli zvůle, zločinů, porušování zákonů a kteří za to nebyli potrestáni, aby konečně byli nejen slovně, ale morálně, i pokud možno fakticky, rehabilitováni ti, kteří uplynulým režimem byli nejvíc postiženi.

My i oni víme, že není v silách nikoho, žádné společnosti, žádného státu, aby tato rehabilitace, toto odškodnění, tato náprava křivd byla naprosto dokonalá. To už nejde. Ale společnost a její vládnoucí garnitury jsou povinny udělat vše, aby toto odškodnění bylo takové, jaké jenom možné je.

Měli jsme ovšem na mysli zákon, který bude v souladu s naším zákonodárstvím i zákonodárstvím evropským, na kterém jsme závislí při svém vstupu do Evropského společenství a do orgánu tohoto společenství.

Neměl jsem na mysli nikdy zákon proklamativní, deklarativní, všeobecný, všeobjímající, ale téměř nic neřešící.

Chtěl bych se vyjádřit k § 5 předloženého zákona. Sice s pozměňovacím návrhem, je to paragraf, který určitým způsobem řeší, nebo se snaží řešit retroaktivitu, tj. zpětné potrestání těch, kteří největší křivdy způsobili. Úmysl je určitě dobrý. Jeho řešeni se ale vymyká současnému právnímu stavu, jak je v tomto návrhu zákona navrhován.

Je skutečností, že KSČ si v únoru 1948 přivlastnila státní moc a držela ji do listopadu 1989. Je skutečností, že se to v oblasti trestního řízení projevilo v prvé řadě tím, že chránila před stíháním takové pachatele trestných činů, na nichž měla politický zájem. Mohli bychom hovořit o nomenklaturních kádrech, o jejichž funkčním nebo pracovním zařazení rozhodovaly přímo stranické orgány atd. V prvním období byli ti, kdo rozhodovali o zahájení trestního řízení, tedy vyšetřovatel, prokurátor, stranickými a služebními směrnicemi zavázáni nezahajovat trestní stíhání proti takovým osobám, pokud k tomu nedal souhlas příslušný stranický orgán.

Ve druhém období se zpravidla vyžadovalo jen pouhé předběžné projednávání s příslušným stranickým orgánem, faktické důsledky však byly mnohdy stejné, protože vyšetřovatelé a prokurátoři byli většinou členy KSČ, byli proto vázáni i stranickou disciplinou, která se z uvedených důvodů prolínala s disciplinou státní.

Nerespektování stanoviska stranického orgánu mohlo mít pro ně vážné existenční důsledky. Tak se stalo, že některé osoby nebyly pro závažné i méně závažné trestné činy vůbec trestně stíhány, protože tomu vládnoucí moc, v rozporu se zákonem, zabránila.

Promlčecí doba, stanovená pro promlčení trestního stíhání, proto v řadě případů již uplynula, v jiných případech se chýlí ke konci (viz ustanovení § 67 a 67a platného trestního zákona) a obdobná ustanovení předchozích trestních předpisů.

Takový stav je v nepřijatelném rozporu se zásadami spravedlnosti, zejména u závažných trestných činů, a to i proto, že své potenciální nebo skutečné odpůrce předchozí režim pronásledoval důsledně, soustavně a často i za použití brachiálních prostředků. Platné trestní předpisy nápravu neumožňují, protože dobu, pro kterou pachatel nebyl z uvedených faktických důvodů postaven před soud, nelze považovat za dobu, pro kterou jej nebylo možno postavit před soud pro zákonnou překážku (§ 67, odst. 2 trestního zákona). Ve skutečnosti šlo totiž o překážku nezákonnou, za jejíž uplatňování jsou někteří, ale pouze někteří funkcionáři předchozího režimu v současné době trestně stíháni.

Podle čl. 40, odst. 6 Listiny základních práv a svobod se trestnost činu posuzuje a trest se ukládá podle zákona účinného v době, kdy čin byl spáchán. Podle takového zákona musí být proto posuzováno nejenom, zda čin má znaky trestného činu, ale i podmínky promlčení trestního stíhání, protože podle trestního práva České republiky jde o trestný čin jen tehdy, nedošlo-li k promlčení trestního stíhání.

Návrh nechce nepochybně tuto správnou zásadu právního státu, vyjadřující v souladu s mezinárodními dokumenty o lidských právech jedno z přirozených práv člověka, obecně měnit. Chce pouze z této zásady v zájmu spravedlnosti stanovit mimořádnou a dočasnou výjimku stahující se výlučně na posuzování činů spáchaných v době, kdy lidská práva a základní svobody byly v naší vlasti potlačovány. Tady jsme u problému, který předložený návrh neřeší, a nemůže řešit.

Navrhovaný zákon je totiž zákon prostý, zákon obyčejný, který, jak jsme konstatovali z toho, co jsem před chvílí řekl, vstupuje do zákona vyšší právní síly. Vstupuje do Listiny práv a svobod, která je součástí ústavního řádu České republiky. Jedná se o to, že výjimka ze zásady ve formulované Listině může být stanovena jedině ústavním zákonem. Nelze, abychom opravovali, byť dočasně, ústavní Listinu, která je součástí Ústavy, zákonem obyčejným.

Proto členové klubu poslanců ČSSD navrhují, aby z předloženého návrhu byl vypuštěn § 5, aby místo toho paragrafu byl přijat zvláštní ústavní zákon, který jsme ve středu tohoto týdne předložili do kanceláře předsedy sněmovny, a který byl v uplynulých dvou dnech, tedy včera a dnes, přerušeně projednáván v organizačním výboru.

Tento ústavní zákon by zněl, kromě toho názvu, o promlčení trestního stíhání závažných trestných činů spáchaných v letech 1948 - 1989. Aby bylo umožněno trestní stíhání osob, které totalitní režim privilegoval a z politických důvodů je ani pro závažné trestné činy nestíhal, usnesl se Parlament na tomto ústavním zákonu. Text: Trestní stíhání činu spáchaného v době od 25. února 1948 do 17. listopadu 1989, který je podle trestního zákona ze dne 29. listopadu 1961 č. 140 Sb. (zde je možno doplnit ještě zákony 231/1948 Sb. a zákon č. 86/1958 Sb., případně další, ve znění pozdějších předpisů). Nyní lze buď vyjmenovat - trestným činem vlastizrady, rozvracení republiky, vraždy, ublížení na zdraví, omezování osobní svobody, a dalších (s uvedeným příslušným paragrafem) a nebo možno nahradit textem podle včerejšího pozměňovacího návrhu, za nějž by bylo možno uložit např. odnětí svobody v trvání tří roků a více atd. a byl-li trestným činem i podle zákona platného v době jeho spáchání, podle zákonů pozdějších atd., promlčuje se, končí tento náš návrh, nejdříve dnem 31. prosince 1955.

Znění navrhovaného zákona berte jako informativní. Lze ho pochopitelně pozměňovacími návrhy a protinávrhy změnit. Jde zde o jednu zásadu. Vyjádřil jsem naprostý souhlas s postupem v tomto paragrafu. Nemůžeme souhlasit s tím, že je porušována Listina lidských práv deklaratorním, nepřesně, neobsahově a časově nevymezeným způsobem. Do Listiny lidských práv můžeme výjimečně vstoupit tak, že do ní vstoupíme ústavním zákonem, který bude obsahově a časově přesně definován. Musím říci, že je škoda, že navrhovatelé zákona nepřihlédli ke stanovisku vlády České republiky, protože i tohoto problému se stanovisko vlády dotýká.

Poslední poznámka, kterou mám za sebe, je připomínka k § 8 původního návrhu, podle společné správy a podle přečíslování § 9.

Domnívám se, že je třeba pokládat za pochybený návrh tohoto zákona, který zmocňuje vládu k úpravě tak závažných otázek jako je odstranění křivd v oblasti sociální, zdravotní a finanční, předpisem nižší právní síly bez vymezení alespoň základních kritérií pro jednotlivé náhrady. Povinnosti, včetně těch, které jsou ukládány orgánům státu, mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích - článek 4 odst. 1 Listina základních práv a svobod. Pokud by ovšem odstranění křivd nebylo míněno pro vládu nebo její orgány jako vynutitelný závazek, šlo by o pouhý akt jakéhosi milosrdenství, což je zejména v tomto kontextu třeba považovat za krajně nevhodné a nepřijatelné. Jakákoliv práva na odstranění křivd v naznačených oblastech je proto bezvýhradně nutno opravit právě tímto zákonem.

A to je můj druhý pozměňující návrh. Doporučuji buď upravit tento paragraf podle této připomínky a podle připomínek vlády, které formulovala ve svém stanovisku, nebo tento paragraf vypustit a řešit ho dodatečně zvláštním zákonem. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Pro korektnost je nutné pro všechny poslance dát zprávu, že organizační výbor dnes nevyhověl žádosti poslancům ČSS o upuštění od zásad a zkrácení zákonné lhůty k tomuto návrhu ústavního zákona.

Prosím kolegu Vrchu, připraví se kolega Valenta.

Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane předsedo, vážená vládo, nastal čas, kdy schvalujeme zákon o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu. Je to čas, kdy se plní slova republikánů - dr. Sládka - že ti, kteří komunistický režim aktivně prosazovali, budou - jak my říkáme lidově "smeteni do Vltavy".

Nemusím snad ani připomínat, že den 17. listopad 1989, označený jako den sametové revoluce, byl dnem sametu, ale sametu, který byl plný blech a vší. Jak známo, byl v lednu 1990 Federálnímu shromáždění předložen návrh zákona o politických stranách jen a jen proto, aby byla zachována Komunistická strana Československa, což tehdejší komunistický parlament velice rád schválil. Vši a blechy do tak zažraného sametu - promiňte mi ten výraz, ale zvířata jen žerou - dokázaly náš stát, československý stát, doslova zničit na Českou republiku a Slovenskou republiku, o moravskoslezské zemi vůbec nemluvě.

Chtěl bych jen krátce podotknout, že ti, kteří v období totalitního komunistického režimu byli na řídících hospodářských či správních funkcích, sedí na těchto místech do dnešního dne. Uvedu příklad bývalého okresního prokurátora JUDr. Vítězslava Nezvala, který v období totality dával příkazy k zabavování majetku občanů Prostějovska - nyní je jako odborný pracovník bytového podniku města Prostějova. Tento člověk, pracující důchodce, rozhoduje o navrácení majetku občanům postiženým jím samým z dob totality.

Jeho bývalý ředitel Jiří Kalabis, který byl jedním z tajemníků okresního výboru Komunistické strany Československa a v dobách totality prosazoval tohoto Nezvala do funkce okresního prokurátora, jej dnes prosadil na takové odpovědné místo. Na nátlak občanů Prostějovska byl ředitel Kalabis odvolán a nahrazen dalším soudruhem Zbožníkem, bývalým velitelem milicí. Tito lidé zabezpečují privatizaci spolu s okresní privatizační komisí zřízenou ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci.

Kupodivu za dřívějšího ministra pana Tomáše Ježka se privatizovalo vše, jak jen kdo potřeboval. Např. jeden z největších obchodů na Žižkově náměstí o rozloze cca 650 m2 nebyl v aukci vydražen, ale za spolupráce těchto postsoudruhů a bývalého zástupce starosty Hanzalíka pronajat německému občanu panu Frešlovi za pouhých 400 tisíc korun ročně. Zatímco např. Zelenina na Slovanské ulici o rozměru 35 m2, stará, dřevěná, byla vydražena za 335 tisíc korun, obchod na Žižkově náměstí 21 o rozloze 51 m2, starý, za 900 tisíc korun. Tak mohu...

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pane kolego, promiňte, musím vás ale upozornit, že projednáváme tisk 386.

Poslanec Oldřich Vrcha: ... bývalé komunisty, ředitele okresní správy spojů, schvaloval odposlechy pro státní bezpečnost, ihned po listopadu 1989 kupoval a zřizoval pekárny za západní peníze.

Za zmínku stojí i to, jak poletuchy na silnici E 55 Dubí vykonávají svoji profesi, tak nyní pracovníci Státní bezpečnosti založili profesní společnost Profitrans v okrese Bruntál. Avšak licence pro podnikáni v obou uvedených případech je jasná.

Syn Antonína Kapka si mohl zakoupit hotel Hubertus v Karlově Studánce, hotel Praděd v Bruntále a Krnově.

U nás na Hané se říká, že ryba páchne vždy od hlavy. Nemusím jmenovat všechny nynější vládní činitele, kteří slibovali věrnost a oddanost Komunistické straně Československa jako bývalí tzv. záložní vládní činitelé. Každý z nich na stranických přihláškách sliboval, že bude vždy pracovat v duchu ideí marxismu-leninismu. Je to vidno po tříletém tzv. šokovém hospodářství. Ceny spotřebního zboží se zvýšily v průměru na trojnásobek, daně se zvýšily, ale také rozšířily, doprava se zdražila. Tím dokazují plně svůj odkaz komunistické straně.

Nejhorší charakter na člověku je zrada ke svému prospěchu. Ti, kteří 17. listopadem odložili své rudé legitimace a vyměnili je za příslušnost k OF, velmi rychle bez ztráty kytičky a ještě k lepšímu svému prospěchu se zakryli legitimací ODS, ODA, OH a jinými. Jediné naše sdružení Republikánská strana Československa takovéto bezcharakterní živly nepřijímá. Je schopna se ihned s nějakým vetřelcem vypořádat, a to patřičně.

Pan premiér Václav Klaus po nástupu do své funkce prohlásil, že ve vládě je jen mizivé procento komunistů, které představuje necelé 3% vedoucích pracovníků všech ministerstev. Pro přehlednost uvedu jen pár čísel, aby si předkladatelé zákona o protiprávnosti komunistického režimu - a tedy i vládní koalice - uvědomili, jak se KSČ vzdává vedoucí úlohy. Začnu, jak byla obsazena vedoucí místa ústředních orgánů státní správy komunisty a jak to bylo při prověrce letos v březnu.

Federální ministerstvo dopravy k datu 1. 1. 1991 mělo celkem 62 vedoucích pracovníků, z toho 43 komunistů, tj. 69,5%. 1. 3. 1992 - 63 - 33, tj. 52,5%. Z toho k datu 17. listopadu z těchto vedoucích bylo 5 milicionářů.

Federální ministerstvo financí 1. 10. 1990 mělo 56, 37 komunistů, tj. 66,3%. 5. 11. 1991-64 pracovníků, 39 komunistů, 61,3% a 3 milicionáři.

Federální ministerstvo hospodářství 31. 1. 1991 69 pracovníků, 31 komunistů, 45%. 18. 4. 1991 77 pracovníků, 39 komunistů, 51,1%, z toho 14 milicionářů.

Generální prokuratura 1. 11. 1990 - 9 pracovníků, z toho 2 komunisté, tj. 22%.

Fond národního majetku České republiky - před tím neuvedeno - 1. března 1993 17 pracovníků, 3 komunisté 18%.

Ministerstvo dopravy 18. 2. 1993, předtím neuvedeno, mělo 33 pracovníků, z toho 15 komunistů, což je 45%.

Ministerstvo financí České republiky 28. 9. 1990 mělo 68 pracovníků, z toho 53 komunistů, což je 79%, 20. 6. 1991 mělo 71 pracovníků, z toho 44 komunistů, tj. 62,1%, 30. 10. 1991 mělo 66 pracovníků, z toho 42 komunistů, což je 64,1%, 1 milicionář.

Ministerstvo hospodářství České republiky 1. 11. 1992 mělo 45 pracovníků, z toho 22 komunistů, tj. 49,2%, 2 milicionáři.

Ministerstvo práce a sociálních věcí 31. 12. 1991 mělo 53 pracovníků, z toho 20 komunistů, tj. 38%, 19. 11. 1992 mělo 60 pracovníků, z toho 17 komunistů, což je 28,1%.

Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky 19. 3. 1991 mělo 89 pracovníků, z toho 39 komunistů, což je 44,2%, 31. 12. 1991 zde bylo 110 pracovníků, z toho 39 komunistů, což činí 35,1%, 14 milicionářů.

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky ke 13. 12. 1992, předtím nebylo uvedeno, mělo 121 pracovníků, z toho 29 komunistů, což je 24,4%.

Ministerstvo kontroly ČR 17. 6. 1991 mělo 18 pracovníků, z toho 10 komunistů, což je 56,5%, 5 milicionářů.

Ministerstvo školství 24. 9. 1990 mělo 35 pracovníků, z toho 8 komunistů, což činí 23%, 31. 10. 1991 48 pracovníků, z toho 17 komunistů, tj. 36%, 26. 5. 1992 mělo 56 pracovníků, z toho 14 komunistů, což je 25%, 15. 3. 1993 mělo 47 pracovníků, z toho 8 komunistů, což je 17%.

Ministerstvo zahraničních věcí je jedním z ministerstev, která k 1. 1. 1993 mělo 43 vedoucích pracovníků, ale žádného komunistu.

Ministerstvo zdravotnictví ČR 20. 9. 1990 mělo 44 pracovníků, z toho 30 komunistů, což činí 68,2%.

To je vše, co jsem chtěl říci. Děkuji za pozornost. (Potlesk Republikánů.)

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Velice mě mrzí, že jsem nepoužil § 21 jednacího řádu a neodebral vám slovo, ale předpokládal jsem, že přednesete nějaký pozměňovací návrh a že k němu míříte.

Prosím kolegu Valentu, aby se ujal slova. Připraví se pan kolega Vyvadil.

Poslanec Josef Valenta: Pane předsedo, vládo, dámy a pánové, máme schválit zákon a je předem jasné, jaké jsou v něm nedostatky.

Každý dobře ví. že i ten nejposlednější člen komunistické strany požíval nějaké výhody. To je jednoznačné a neoddiskutovatelné.

Nejsem tak naivní, abych si myslel, že nikdo z předkladatelů si nedal práci s tím srovnat si zákon, který předkládá, se zákonem, který byl použit v poválečném Německu, tzv. zákonem denacifikačním.

Jistě se shodneme, že bolševismus a fašismus si v ničem nezadaly. Proč je zde tedy předkládán místo skutečného, spravedlivě postihujícího zákona, takovýto odvárek na úrovni mátového čajíčku? Kde je očekávaný postih komunistických zločinců dle funkcí a hodností? Nebyl snad každý příslušník StB nebo Lidových milicí zločincem?

Dle proklamace navrhovaného zákona byla KSČ zločineckou organizací. Kde je tedy onen spravedlivý postih zločinců ze zákona?

Musím konstatovat, že věci jsou takové, jaké jsou. A zákon dnes předložený nemůže splňovat to, co se od něj očekávalo, totiž spravedlivou satisfakci všem obětem komunistického režimu.

Jak jinak by mohl být podepsán mezi navrhovateli např. soudruh Tlustý, dnes člen ODS? To, že byl členem KSČ, si mohl každý přečíst nedávno v denním tisku.

Nerad mluvím o někom, kdo zde není, ale pokud vím, dotyčný zřejmě nyní v USA chválí výdobytky dnes pro změnu ODS.

Nejde o jednotlivce, jde o celkovou situaci v zemi. Se souhlasem vládní koalice a víme dobře, že bez jejího souhlasu nejde nic, sedí na okresních a jiných úřadech bývalí členové komunistické strany ve všech, klidně to řeknu, klíčových postech. Mohl bych uvádět příklady a jmenovat. Zde je to však zbytečné a stačí se podívat na vládu, kolik ministrů bylo členy této zločinecké organizace. Neměli by se sebrat a složit funkce? Měli, ale chybí jim v tom to, co jim chybělo už tehdy, když do KSČ vstupovali, totiž charakter.

Ano, zákon je takový, jaký je. Odpovídá svým tvůrcům, kteří chtějí něco předložit a nikomu neublížit, hlavně ne sami sobě.

Včera jste schválili do funkcí ústavních soudců dva bývalé komunisty a nevadilo vám to. Vůbec, co si o tom myslet jiného, nežli srovnání tohoto zákona s oním žebřiňákem, který je výbornou strategickou zbraní: kule žebřinami proletí a mnoho škody nenarobí.

Pokud jde o nápravu křivd, vzpomeňte si dobře, kolik poslanců zde zvedlo ruku pro to, aby každý, kdo emigroval a byl zde odsouzen mezi únorem 1948 a listopadem 1989, bez průtahů obdržel naše občanství. Poslanců, kteří zvedli ruku, bylo 16, a byli to opoziční.

Další příklad: Dnes se vrací zemědělská půda. Bývalý vzorný milicionář dostává X hektarů půdy, vdova po vězni, které pod nátlakem vyvlastnili, vykoupili parcelu po 14 haléřích za metr, protože na ní chtěl stavět komunista z ONV, nedostane nic. Za to soudruh Jakeš již nějaké hektary dostal. To je všeobecně známo.

Pamatujte si dobře, dnes se ušklebujete a smějete, ale jedna je pravda: kde není právo, nemůže být pořádek a rozhodně ne prosperita. Ale právě to, jak komunisty dnes chráníte, jak je máte ve svých řadách, jak jste je nechali prát špinavé peníze, dosadili do vlády, i to, jaký slaboučký a nikomu z nich neubližující zákon jste dnes předložili, se vám vrátí jako bumerang. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím, aby se slova ujal kolega Vyvadil, připraví se kolega Novák Libor mladší.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP