Poslanec Jiří Karas: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, nepochybuji o tom, že
návrh zákona o protiprávnosti komunistického
režimu a O odporu proti němu tato sněmovna
přijme. Snášet další argumenty
zdůvodňující nutnost jeho přijetí
pokládám již za zbytečné plýtvání
časem. Všichni přece víme, kolik ztrát
na životech, na duchovních, hospodářských,
vědeckých a uměleckých hodnotách
totalitní komunistický režim způsobil.
Stát, který se nevyrovná se svou minulostí,
se nemůže vyrovnat ani se svou budoucností.
Krýt zločiny a zločince, kteří
v minulosti likvidovali nevinné lidi, ničili projevy
humánnosti a demokracie, ospravedlňovat práci
komunismu a zavírat oči před pravdou, to
znamená postavit se do řady těch, kteří
byli z vůle tohoto národa zbaveni své moci.
Kdo pomlouvá a kryje bezpráví, sám
bezpráví vytváří a udržuje.
Vlna nadšení z listopadu 1989 již dávno
opadla. Lidé se začínají rozhlížet,
pozorně hodnotí situaci a kladou otázku,
na níž bychom měli hledat odpověď.
Kdo vlastně vyhrál sametovou revoluci? Byl to občan,
který se v minulosti odmítl podřídit
lživé propagandě komunistické diktatury?
Zvítězil občan, který místo
falešné morálky zvolil čestný
život, riskoval ztrátu zaměstnání,
pronásledování celé rodiny, finanční
potíže, ano, i vězení a šikanování
těch, kteří na sebe vzali roli kádrováků,
informátorů, ideologů a za to žili na
úkor svých obětí? Zvítězil
v sametové revoluci občan, který po 40 let
odmítal vstoupit do komunistické strany a ztratil
tak možnost realizace ve státě komunistického
diktátu?
Dámy a pánové, pokud stejně jako já
navštěvujete občanská shromáždění,
ať už veřejná nebo v rámci svých
politických stran, pak znáte odpověď
na tuto otázku. Sametová revoluce nezná poražené
a mezi vítěze je nutné započítat
i ty bolševické kádry, které dodnes
ovládají vedoucí místa na ústředních
orgánech státní správy.
Pro tuto dobu je příznačné, že
zhruba více než 40% vysokých ministerských
úředníků se rekrutuje z řad
bývalých členů Komunistické
strany Československa. Ti, kteří totalitu
udržovali, ti, na kterých totalita stála a
oni s ní velice slušně žili, tito pracovníci
ministerstev a ústředních orgánů
státní správy dnes zajišťují
přechod k tržnímu hospodářství
a k demokracii.
Jaké bude takové hospodářství
a jaká bude demokracie v České republice
vzniklé pod jejich taktovkou? Občané, s nimiž
pravidelně hovořím, žádají
jediné - jasné a jednoznačné ne bolševické
minulosti a odchod těchto lidí z vedoucích
funkcí. Odchod bývalých komunistů
z vedoucích funkcí není aktem msty ani novým
terorem. Jednoduše nelze desítky let demokracii potlačovat
a potom po změně politické situace zase tutéž
demokracii budovat. Kdyby lidem, o nichž je řeč,
nešlo především o jejich postavení
a peníze, dávno by už ze svých funkcí
sami odešli. Veřejné mínění
je toho názoru, že času už měli
více než dost.
Odchod bývalých komunistů z vedoucích
funkcí, a to zdůrazňuji, nepožaduji
proto, že věřili zhoubné ideologii,
která se stala neštěstím a tragédií
pro tisíce rodin, ani proto, že se angažovali
při jejím šíření, dokonce
ani proto ne, že byli členy jediné vládnoucí
komunistické strany. Budujeme-li skutečnou demokracii,
jistě nechceme nikoho postihovat za jeho přesvědčení.
Jejich odchod je nutný proto, že se dopouštěli
prokazatelně, vědomě, čili naprosto
neshodně s etikou slušných lidí chyb
a jejich další setrvávání ve
funkci by znamenalo nejen pokračování, jakousi
metamorfózu minulého režimu, ale bylo by zároveň
výsměchem všem těm, kteří
komunismus nepodporovali a naopak byli socialistickou justicí
a komunistickými úřady perzekuováni.
Orientální přísloví praví:
Zeptali se velblouda, proč má hrb. Odpověděl
otázkou. A je snad na mém těle něco
rovné?
Žijeme v době, která riskantně zachází
se spravedlností. Odborníci vyškolení
na partajních sekretariátech strany, k níž
se v tuto chvíli již neznají, využívají
svých odborností, manipulují s pravdou a
proti vůli řadových občanů
hledají skulinu, v níž by se zachytili a udrželi
na vedoucích místech.
Základem milosrdenství a tudíž i odpouštění
je spravedlnost. S tímto výrokem papeže Jana
Pavla II. se ztotožňují i lidé nevěřící,
kteří Encykliku svatého otce Di ves inmesi
ricordia nikdy nečetli. Spravedlnost je základem
odpuštění. Spravedlnost však neznamená
- a v tom jsou naši občané zajedno - že
bývalí komunisté zůstanou na vedoucích
místech za každého režimu nebo dokonce
proto, že by bez jejich účasti na vedení
státu nešlo demokracii uskutečnit. Naši
občané v drtivé většině
odmítají hru na spravedlnost a demokracii, stejně
jako v minulosti odmítali hru na humánní
rozvitou socialistickou společnost.
Dámy a pánové, budu hlasovat pro přijetí
zákona o protiprávnosti komunistického režimu.
(Potlesk.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Řezáče, připraví
se pan kolega Štěrba.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
kolegyně a kolegové, kolega Ivan Mašek řekl,
že mu je ctí přednést jako zástupce
předkladatele tento návrh. Úvodem mého
vystoupení bych chtěl říci, že
je mojí povinností, jako advokáta, abych
se vyjádřil k tomuto návrhu z pohledu práva,
neboť jsem v obou posledních volbách kandidoval
pod krédem, že budu prosazovat úctu k právu.
Celá první polovina návrhu zákona
není návrhem právní normy, ale prostředkem
politického a ideologického zápasu, prostředkem,
který nerespektuje ústavní pořádek
České republiky a je v hrubém rozporu s řadou
ustanovení nové Ústavy České
republiky i Listiny základních lidských práv
a svobod, která je součástí ústavního
pořádku podle článku 3 a článku
112, odst. 1, Ústavy České republiky.
Především však chci zdůraznit,
že každý z nás, kdo zde dnes vystupuje,
je podjatý, ať byl dříve komunistou,
je dnes komunistou, nebo nikdy nebyl komunistou. Chci proto říci,
že se cítím podjatý dvojnásobně.
Jednak jako syn bezpartijních rodičů, který
měl ve svém životě jisté problémy
v určité době, kdy nemohl učit na
právnické fakultě, protože neměl
kádrové předpoklady. Jednak jako komunistický
advokát, který patřil k předním
úspěšným obhájcům disidentů
a který už před 9 lety za pomoci bývalého
předsedy Ústředí české
advokacie do této sněmovny, do ústavně
právního výboru, dostal stížnost
na porušování lidských práv člena
Charty 77, předního funkcionáře VONS.
Otázka úcty k právu není totiž
otázkou politického přesvědčení,
ale otázkou toho, zda chceme budovat demokratický
a právní stát.
Návrh, který nám byl předložen
jako tisk 376, zaměňuje a nerozlišuje vážné
a rozličné pojmy. Je to jednak pojem ideologie a
jednak problém politického režimu. Ideologie
je úplně něco jiného a politický
režim je třetí složkou formy státu
vedle formy vlády a učlenění státu.
Dále nerozlišuje komunismus od bolševismu a komunismus
od stalinismu. To jsou také poněkud odlišné
formy. Nedávný biskupský synod ve Vatikánu
v prosinci 1991 rovněž přehodnocoval pojem
komunismu a v jeho závěrech je uvedeno, že
je zapotřebí rozlišit špinavou vodu reálného
socialismu a nevylít z vaničky i dítě
a tím dítětem je myšlenka sociální
spravedlnosti. Tuto myšlenku sociální spravedlnosti
prosazovali jako první komunisté raní křesťané
už od roku 150 před naším letopočtem,
kdy byl založen svaz Esénů, chcete-li svaz
esejských v Jeruzalémě, který zanikl
až rozbořením Jeruzaléma. Křesťané,
kteří mi nevěří, mohou nahlédnout
do Nového zákona, do Skutků svatých
apoštolů, kapitola 2., verš 42, 44, 45, nebo
do čtvrté kapitoly verš 42 až 44, 45,
kde zjistí, že tento svaz žil podle zásad
prostého spotřebního komunismu.
Stejně tak pojem komunismus existoval v antické
filozofii u předního představitele antické
filozofie, jako byl Platón, a každý, kdo zná
dějiny filozofie, ví, co to byl platónský
komunismus. Určitým způsobem nahlížel
na tuto otázku velmi zajímavě i první
prezident Republiky československé T. G. Masaryk.
Já si dovolím ocitovat dvě jeho práce,
a to zcela nepatrnými a lakonickými citáty.
V knize o bolševictví, která vyšla v roce
1990 jsou některé články prvního
prezidenta Republiky československé z let 1919 a
1920. Na str. 41 dole a 42 nahoře prof. Masaryk uvedl:
"Kdo se o tom jen trochu zamyslí, pochopí,
že bolševictví, zvláště bolševictví
ruské, je docela něco jiného než to
definitivní stadium sociálního vývoje,
jež Marx označoval jako komunismus mající
překonat kapitalismus. Podle Marxe je komunismus poslední
a pozitivní stadium hospodářského
vývoje vůbec, kdežto bolševictví
ruské a stejně pokus maďarský a německý
jsou revoluční pokusy zemí válkou
rozvrácených, jsou to pokusy negativní, je
to komunismus bídy a rozvratu, je to politický radikalismus,
nikoli komunismus dovršující kapitalistický
vývoj. Marx myslel na komunismus blahobytu, abych to řekl
stručně, na komunismus pozitivní, ne negativní.
Rovnost chudoby a bídy není komunismus požadovaný
Marxem."
Na str. 48 týž autor uvedl: "Socialismus a sociální
demokracie od začátku přijímaly za
svůj odkaz zásady Velké revoluce francouzské
- volnost, rovnost, bratrství. Ba tyto zásady byly
mravní bazí hnutí socialistického,
byly hlavní vzpruhou ve vývoji socialismu a v jeho
organizaci a byly nejsilnějším argumentem pracujících
tříd proti vykořisťovatelům.
Praxe bolševiků tyto principy těžce zrazuje
a zrazuje tak mravní obsah socialismu, zahazuje velikou
jeho sílu."
A konečně na str. 69 prof. Masaryk napsal: "Demokracie
politická a stejná demokracie hospodářská
a sociální předpokládá právě
značné vzdělání, nejen vzdělání
vůdců, nýbrž i mas, aby dlouhý
vývoj od kapitalismu k socialismu byl veden s náležitou
rozvahou a náležitým rozpočtem."
Poslední dva citáty prof. Masaryka jsou z knihy
Masarykova slova, str. 104 - 105 a str. 99, které naznačují,
jak je odlišná filozofie českých dějin
prof. Masaryka a prof. Pekaře. Na str. 104 - 105 je uvedeno:
"Jestliže se v nás to české svědomí
skutečně probudí, pak budeme nejen milovat
bližního, nýbrž láska k bližnímu
se uskuteční sociálními zákony.
Budeme usilovat o to, abychom nuzných a chudých
neměli. Měli jsme v Táboritech první
socialisty a komunisty, usilujme, aby mezi námi žebráka
nebylo. To je ten náš český ideál."
A na str. 98 - 99 uvedl: "Stačí-li moc, to
je prakticky větší silnější
moc, je-li moc pravdou a právem, pak ovšem politika
se stane částí zoologie a basta!"
Tolik k těmto citátům. Nyní se budu
věnovat preambuli z pohledu práva. Je zde hovořeno
o tom, že je zapotřebí vyrovnat se s komunistickým
režimem a nastolit spravedlnost. Uznávám, že
je zapotřebí vyrovnat se s minulostí, a je
to potřeba, kterou má celá česká
společnost a má ji každý z nás
jako občan České republiky. Nedomnívám
se, že se vyrovnáme s minulostí úspěšně
tímto návrhem. Již Winston Churchill, když
stál před podobným úkolem, řekl,
že pokud přítomnost odsoudí minulost,
potom ztratí budoucnost. Mám za to, že je naprosto
neúnosné z pohledu ústavního pořádku
ČR, aby bylo konstatováno, že existuje kolektivní
odpovědnost všech členů KSČ za
způsob vlády v naší zemi v letech 1948
- 1989. Byla tu často citována známá
práce Karla Jasperse Otázka viny. Tam rozebral tento
známý filozof otázku viny z hlediska 4 forem
společenského vědomí, nikoli ze všech
sedmi forem. V právním předpisu - a zákon
je pramenem práva - ovšem můžeme uvádět
pouze odpovědnost právní a žádnou
kolektivní právní odpovědnost nemůže
demokratický a právní stát připustit,
neboť zná pouze odpovědnost individuální.
Stejně tak nelze v závěru preambule souhlasit
s tím, že se Parlament zavazuje ve své další
činnosti k tomu, že bude vycházet z tohoto
zákona. Takové interpretační pravidlo
je v rozporu s čl. 22 Listiny základních
práv a svobod, který naopak uvádí,
že zákonná úprava všech politických
práv a svobod a jejich výklad a používání
musí umožňovat a ochraňovat svobodnou
soutěž politických sil v demokratické
společnosti. Navíc je tato zásada v obyčejném
zákoně v rozporu s klasickou právní
zásadou Lex posterior derogat priori.
Nemohu mít výhrady k tomu, co je uvedeno v §
1, pouze bych se domníval, že by se mělo hovořit
o stalinistickém režimu a ne komunistickém
režimu. Není to však úplná pravda,
je to polopravda. Tento režim neprováděl jenom
to zlo, které se tu uvádí, on se také
snažil zajišťovat hospodářská
a sociální práva lidí. V roce 1961
zajistil jako první na světě ochranu nezletilých
dětí před mozkovou obrnou, každoročně
dokázal postavit sto tisíc bytů, aby se pokusil
řešit bytovou krizi. Nebudu zpochybňovat to,
že to byl systém, který nemohl mít úspěch,
a to z toho důvodu, že samotná vedoucí
úloha KSČ byla v rozporu s ústavním
principem rovnosti občanů a dělila občany
na občany prvé a druhé kategorie podle známých
kádrových stropů. Co však znamená
tento vládní návrh? Znamená to samé,
jen v obráceném gardu, z druhé strany. Jako
právník a advokát s tím nemohu souhlasit.
K písm. f) chci upozornit, že pokud od roku 1968 udržoval
uvedený stav pomocí okupačních vojsk
cizích mocností, pak až poté, co po
známém usnesení předsednictva ÚV
KSČ v noci z 20. na 21. srpna byla okupace odmítnuta,
a poté, co půl milionu členů KSČ
reformního proudu bylo vyloučeno a vyškrtnuto
a oni sami včetně příslušníků
jejich rodin, to znamená řádově 2
mil. lidí, byli podrobeni těžké persekuci
a diskriminaci trvající 2 desetiletí.
Pokud se zde srovnává ideologie v § 2, chci
říci, že Eduard Beneš v Demokracii dnes
a zítra v úvodu páté kapitoly jasně
rozlišil rozdíl komunistické strany od fašistické
strany a komunismus od fašismu a porovnával tyto dva
systémy s liberálně demokratickým
systémem. Rozhodně považoval rozdíly
mezi komunismem a fašismem za kvalitativní a komunismus
označil za režim omezené demokracie.
Především však chci zdůraznit,
pokud se zde někdo dovolává Norimberského
procesu nebo odsouzení fašismu, že v Norimberku
nebyla odsouzena NSDAP, ale jen jejích předních
22 funkcionářů, nebyla tam odsouzena nacistická
ideologie, ale byly tam jako zločinecké organizace
odsouzeny Gestapo, SS a Sicherheinsdienst. Nebyla tam tedy odsouzena
celá strana ani její členové.
Pokud se zde hovoří o režimu a straně
zločinu, chci říci, že neznám
člověka, který by do Komunistické
strany vstupoval proto, že by chtěl páchat
trestné činy a ve vládním stanovisku
k návrhu zákona je na to upozorněno, že
tady slovo zločinný nebo zločinecký
má v tomto směru jednoznačný význam.
Neznám důkaz o tom, že by byl prokázán
úmysl všech členů KSČ vstupovat
do strany proto, aby páchali úmyslné trestné
činy.
Autoři návrhu neznají rozdíl mezi
legitimitou, legalitou a právní kontinuitou, jak
to bylo nejlépe v postkomunistických zemích
vypracováno šesti univerzitními profesory v
Maďarské republice. Kdyby nebylo legality, nemohly
by platit zákony z doby před listopadem. Kdyby nebylo
právní kontinuity, nebyla by zachována kontinuita
Československého státu, uznaná v článku
9 československo-německé smlouvy.
Odsouzení ideologie je nemožné, protože
článek 2 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod zakazuje, aby se stát vázal
na jakoukoli ideologii nebo náboženství. Nelze
tedy přijmout tento zákon, neboť potom by se
státní ideologií stal antikomunismus a Listina
to nepřipouští.
Pokud v odstavci 2 § 2 má být odsouzena každá
organizace, založená na komunistické ideologii,
pak jsou to všechny organizace Národní fronty,
včetně odborového hnutí, Svazu žen,
ČSTV, řekněme řádově
8 miliónů lidí, kteří vstoupili
do organizace, ve které chtěli hrát třeba
jen fotbal a kvůli tomu museli ve stanovách uznávat
vedoucí úlohu KSČ. Takové ustanovení
s tímto dosahem je naprosto nemožné a nesmyslné.
K § 3 se nebudu vyjadřovat, neboť předpokládám,
že k němu vystoupí ještě další
kolegové. Chci říci, že jediný
paragraf se kterým jsem souhlasil v původní
verzi, byl § 4, neboť každý slušný
člověk musí souhlasit s tím, že
ten, kdo byl komunistickým režimem nespravedlivě
postižen a perzekuován, si zaslouží účast.
Podle mne si zaslouží i hmotné ocenění
a považoval bych za rozumnější, kdyby
místo tohoto návrhu vláda připravila
novelu zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci
s tím, že státní dluhopisy budou nejen
zúročitelné běžnou úrokovou
mírou, ale budou vyplaceny nejpozději do roku 1994.
Považuji za nelogické, aby se rozdávaly na
jedné straně velké miliardové hodnoty
v privatizaci a restituci a na druhé straně oběti
procesů z padesátých let měly čekat
ještě 10 let na to, až budou odškodněny,
takže se toho většina z nich už nedožije.
§ 5 je základním právním problémem
tohoto návrhu. Jde o rozpor s článkem 40
odst. 6 Listiny, neboť toto ustanovení respektuje
pouze článek 40 odst. 5 Listiny, tedy zásadu
"ne dvakrát pro tentýž trestný
čin".
Opakuji, jak jsem již řekl v jedné debatě
s kolegyní Röschovou v televizi - profesor Vladimír
Solnař 6. června 1968 publikoval v Rudém
právu článek "Promlčení
nelze zrušit". Profesor Solnař byl největším
odborníkem československého trestního
práva, viceprezidentem Mezinárodní asociace
trestního práva.
(Předsedající upozorňuje řečníka
na čas.)
Dokončím jen tuto část, jestli je
to možné. Chci říci, že celé
jádro problému je nejen v tom, že nejde jen
o nestíhatelnost podle § 11 trestního řádu.
Jde o to, že promlčení trestního stíhání
je institutem hmotného práva trestního a
uplynutím promlčecí lhůty proto zaniká
trestní odpovědnost a celá trestnost. Trestnost,
která zanikla, v hmotném právu nelze již
obnovit. Lze pouze prodloužit promlčecí lhůtu
tam, kde promlčení ještě neuplynulo,
a proti tomu bych nikdy nebyl.
K tomuto problému jinak odkazuji, že § 67 odst.
2 trestního zákona hovoří o tom, že
dochází k přerušení promlčení
pokud jde o zákonnou překážku. Domnělá
vůle nebo nějaká jiná vůle
funkcionářů státu nebo komunistické
strany nebyla zákonnou překážkou, nýbrž
nezákonnou a je na to odpověď v § 158
a 166 trestního zákona, tj. zneužití
pravomoci veřejného činitele a trestný
čin nadržování.
(Předsedající opět upozorňuje
na čas.)
Doufám, že budu mít příležitost
se vyjádřit v další rozpravě
a říci vám celý názor na tento
návrh.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slovo má
kolega Štěrba, připraví se kolega Kavan.
Poslanec Tomáš Štěrba: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, byl jsem jedním ze
zpravodajů k tomuto návrhu zákona. Již
od počátku projednávání jsem
zdůrazňoval, že jako zpravodaj nemám
námitky proti jeho základní myšlence.
Domnívám se, že tento stát by se skutečně
měl vyrovnat se svou minulostí. Kvituji proto s
povděkem, že většina námitek, se
kterými jsem se ztotožnil, se stala součástí
společné zprávy.
Mám však ještě dvě velmi závažné
výhrady, které zde chci přednést formou
pozměňovacího návrhu.
Za prvé - v § 4 se hovoří o určité
formě morální solidarity s těmi, kdo
byli komunistickým režimem nespravedlivě postihováni.
Takoví lidé si podle návrhu zaslouží
účast. Tato formulace je podle mého názoru
příliš chladná a navíc neobsahuje
prvek uznání zásluh v rámci odporu
proti komunistickému režimu. Neobsahuje také
konstatování náprav křivd způsobených
tímto režimem. Z toho důvodu navrhuji nahradit
slovo "účast" slovy "uznání
a možnost odčinění křivd a bezpráví
podle zvláštních předpisů, pokud
se sám v době od 25. 2. 1948 do 29. 12. 1989 aktivně
nezúčastnil perzekuce jiných občanů".
V tomto pozměňovacím návrhu odkazuji
na připomínku rozpočtového výboru
k tomuto paragrafu.
Druhou věcí, která mě v návrhu
zaráží, je text § 7, a to i v nově
navrhovaném znění. Toto ustanovení
znamená podstatné rozšíření
restitučních návrhů a zejména
bude znamenat pravděpodobný kolaps soudů,
a to v případě, že dojde k novému
vymáhání různých - dnes již
uzavřených restitučních případů.
Chtěl bych odkázat na vyjádření
vlády, se kterým se beze zbytku ztotožňuji.
Přijetí tohoto ustanovení by znamenalo masové
narušení právních jistot, a to nejen
u těch nabyvatelů, kteří nabyli vlastnictví
v průběhu rozhodného období za jakýchkoli
okolností, ale i těch, kteří získali
majetek až po roce 1989, případně až
po proběhnutí restitučního řízení.
Z tohoto důvodu navrhuji § 7 vypustit.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slovo má pan kolega Kavan, připraví se kolega
Štrait.
Poslanec Petr Kavan: Pane předsedající,
pane předsedo, vládo, dámy a pánové,
k projednávanému návrhu zákona vystupuji
z pověření poslaneckého klubu Hnutí
za samosprávnou demokracii - společnost pro Moravu
a Slezsko. Moje úvodní slova nebudou rozsáhlá,
mnoho zde bylo řečeno, byl jsem rovněž
zpravodajem tohoto návrhu zákona. Budu pouze konstatovat,
že podle mého názoru tento zákon přichází
pozdě a není dokonalý. Není dokonalý
tak jako ostatně není dokonalé žádné
lidské dílo.
Budu se snažit náš čas využívat
efektivně a přejdu ihned k pozměňovacím
návrhům a jejich zdůvodnění.
Ke společné zprávě, tisk 432, strana
2, třetí řádek shora - "za vědomé
porušování lidských práv"
- navrhuji, aby toto sousloví bylo rozšířeno
"za vědomé porušování lidských
práv a svobod". Nebyla porušována jen
práva, ale i svobody občanů. Je to i zaužívaný
právnický termín.
O dva řádky níže navrhuji rozšířit
větu: "Nahrazením fungujícího
tržního hospodářství direktivním
řízením" dalším textem:
"Nahrazením podílu občana na správě
věcí veřejných a fungujícího
tržního hospodářství direktivním
řízením, destrukcí."
Všichni jistě víte, že jedním z
prvních činů komunistické totalitní
moci bylo zrušení samosprávy v historických
zemích v našem Československu.
K § 1 odst. a) navrhuji vložit za první větu,
která končí "vyjádření
politické vůle" následující
text: "Zrušením Moravskoslezské země
usiloval o ztrátu identity jejích občanů
a jejich plnou podřízenost centru totalitní
moci,..."
V písm. b) slova "přičemž zvlášť
závažným způsobem utlačoval některé
politické, sociální a náboženské
skupiny občanů" navrhuji upravit "utlačoval
některé politické a sociální
skupiny i náboženská a národní
společenství"
Zdůvodním tyto dvě změny.
Usnesením Federálního shromáždění
z 9. 5. 1990 a České národní rady
z 15. 5. 1990 bylo zrušení Moravsko-slezské
země označeno za akt totalitního režimu
poplatný době nesvobody. Je tedy naprosto přirozené,
aby v demokratickém a právním státu,
za který se považujeme, bylo toto usnesení
zakotveno v právní normě, která se
snaží napravit zjevné křivdy z minulosti.
K poslední změně chci podotknout tolik, že
tato změna byla v jiné verzi akceptována
ústavně právním výborem, leč
pro doporučení při projednávání
společné zprávy na vhodnější
formulaci nebyla do společné zprávy zařazena
a po dohodě se společnou zpravodajkou paní
dr. Röschovou jsem já při dnešním
vystoupení tuto formulaci takto upravil. Všichni víme,
že to nebyly jen politické, sociální
a náboženské skupiny a společenství,
ale i národní společenství, kde byly
různé komunity Chorvatů, Maďarů
apod., které jen z tohoto titulu byly tvrdě perzekuovány.
Pánové a dámy, děkuji vám za
pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Štraita, připraví se kolega
Grulich.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, společná zpravodajka prosí
ještě jednou o písemné podklady, jinak
nebudeme moci vyhodnotit vaše příspěvky.