Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředsedové
PSP J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka, P. Tollner a 181 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
J. Kalvoda, místopředseda vlády a ministr
zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr hospodářství K. Dyba, ministr zdravotnictví
L. Rubáš, ministr státní kontroly I.
Němec, ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy P. Piťha,
ministr vnitra J. Ruml, ministr dopravy J. Stráský,
ministr zahraničních věcí J. Zieleniec.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, dovolte,
abych zahájil přerušené jednání
11. schůze a konstatoval, že ve sněmovně
je v současné době 85 poslanců, takže
jsme schopni usnášet se.
Dovolte mi, abych vás seznámil s následujícím
organizačním opatřením. Včera
jsme přerušili projednávání čtyř
bodů, aby na návrh pana poslance Hrdého mohly
zasednout kluby, proběhnout meziklubová jednání.
Nyní mi dovolte, abych vám oznámil organizační
opatření, že pan předseda Poslanecké
sněmovny svolává okamžitě jednání
politického grémia. Předpokládáme,
že schůze by mohla být zahájena v 9,30
hodin. Děkuji.
(Jednání opět zahájeno v 9.48 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
paní poslankyně a páni poslanci, vážená
česká vládo, vážení hosté,
ještě jednou konstatuji, že podle kontrolního
součtu by mělo být ve sněmovně
161 poslanců, to znamená, že Poslanecká
sněmovna je schopna se usnášet, a proto zahajuji
oficiálně přerušené jednání
po jednání politického grémia a organizačního
výboru.
Konstatuji, že ze schváleného programu jsme
projednali 22 bodů, máme nedokončené
4 volby a zbývá nám ještě projednat
16 bodů. Konstatuji, že politické grémium
a následně na to organizační výbor
se zabývaly programem a na návrh politického
grémia mi dovolte, abych vám oznámil, že
bod "nedokončené volby" jako jeden blok
by byl projednán zhruba kolem 12. hodiny tak, aby nebyl
narušen průběh jednání. Protože
se jedná o návrh grémia, dovolte, abych vás
požádal o souhlas s tímto postupem.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku! Protože je to manifestační, děkuji
mnohokrát za vyjádření souhlasu s
postupem politického grémia a dovolte, abych vás
poprosil, abyste upřeli pozornost k bodu, který
budeme dále projednávat a kterým je
Odůvodněním předloženého
návrhu zákona, který jste obdrželi jako
sněmovní tisk 376, je pověřen pan
poslanec Ivan Mašek, kterého prosím, aby se
ujal slova.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedající, vážený pane
premiére, vážená vládo, vážené
poslankyně a vážení poslanci, mám
tu čest být předkladatelem návrhu
zákona o protiprávnosti komunistického režimu
a o odporu proti němu. Jde o návrh, který
byl ve veřejnosti i v tomto parlamentu delší
dobu široce diskutován, a proto budu stručný
a omezím se pouze na několik poznámek.
Navrhovatelé tohoto zákona si dali poměrně
skromné cíle. Rozhodně se nedomnívají,
že tento návrh zákona by nějakým
způsobem mohl nastolit spravedlnost nebo napravit křivdy
minulosti, mají ale za to, že tento návrh je
velmi potřebný.
Účelem tohoto zákona je vytvořit určitý
podklad pro řadu dalších zákonů,
které už byly nebo budou v budoucnosti přijaty
a které se snaží napravit alespoň některé
křivdy spáchané za 42 let vlády komunistického
režimu. Tímto podkladem podle názoru navrhovatelů
nemůže být dostatečně zákon
480/91 Sb., o době nesvobody právě pro svoji
přílišnou stručnost.
Kromě tohoto účelu návrh ují
navrhovatelé několik nepřímých
novel restitučních a rehabilitačních
zákonů a § 5, který se týká
stavění promlčecí doby trestných
činů. U § 5 bych chtěl upozornit na
to, že zde nejde o některé trestné činy,
že navíc nejde ani o to, kdy byly spáchány,
a navrhuje se stavět promlčecí lhůtu
u všech trestných činů bez ohledu na
dobu, kdy spáchány byly, tedy i před 25.
únorem 1948 v těch případech, kdy
pachatelé nebyli potrestáni z politických
důvodů.
Mám za to, že skromné cíle, které
si navrhovatelé dali, může tento návrh
zákona splnit a prosil bych sněmovnu, aby tento
návrh zákona podpořila. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu poslanci Maškovi a dávám slovo společné
zpravodajce výborů paní poslankyni Anně
Röschové, aby nám odůvodnila společnou
předloženou zprávu výborů, kterou
jste obdrželi jako sněmovní tisk 432.
Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo,
vážená vládo, vážení
kolegové, vážené kolegyně, dovoluji
si vám předložit společnou zprávu
pod tiskem 432 výborů Poslanecké sněmovny
Parlamentu k návrhu poslanců Marka Bendy, Josefa
Janečka, Ivana Maška, Libora Nováka ml. a dalších
na vydání zákona o protiprávnosti
komunistického režimu a o odporu proti němu,
který byl předložen Poslanecké sněmovně
pod tiskem 376.
Domnívám se, že odůvodněnost
podání tohoto návrhu z hledisek morálních
a všech ostatních není zapotřebí
z tohoto místa dlouze odůvodňovat, tudíž
se soustředím jen na fakta.
Všechny výbory Poslanecké sněmovny projednaly
tento tisk a po poradě zpravodajů výborů
si dovolujeme vám předložit společnou
zprávu. Usnesli jsme se na tom, že ve společné
zprávě bude vlastně úplné znění
návrhu zákona, a proto bych doporučovala
projednávat tento návrh zákona ve znění
společné zprávy. Na závěr mi
dovolte říci, že všechny výbory
Poslanecké sněmovny tohoto Parlamentu doporučily
tento návrh zákona k přijetí. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
paní poslankyni Röschové. Dovolte mi, abych
otevřel rozpravu, do které se jako první
přihlásil předseda poslaneckého klubu
Levého bloku kolega Ortman, kterému předávám
slovo. Připraví se pan poslanec Honajzer.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
dámy a pánové, dovolte mi, abych vás
seznámil se stanoviskem klubu Levého bloku k projednávanému
zákonu.
Skupina více než devadesáti poslanců
předložila text návrhu, který si činí
nárok hodnotit více než čtyřicetiletou
historii bývalé Československé republiky.
Činí tak poslanci těch vládních
stran, které samy odhlasovaly zánik tohoto státu.
Konstatujeme, že zákon ve své preambuli vychází
z principu kolektivní viny, a to všech členů
bývalé KSČ, byť by byli členy
strany na jeden jediný den či sami později
patřili k postiženým. V právním
státě, za který jsme se v Ústavě
České republiky prohlásili, je právní
odpovědnost vždy individualizována, kolektivní
vina je princip patřící spíše
do dřívějších století.
Návrh zákona sám hodnotí historii
a má jí dát oficiální právní
výklad. Výklad historie však patří
historikům a nikoli poslancům. Jaké důsledky
by mělo pro novináře, historiky a učitele
vyslovení jiného názoru na čtyřicetileté
období, než obsahuje návrh zákona? Jak
obohatí náš právní řád
precedens, podle kterého se v zákoně hodnotí
odpovědnost za výkon vládní moci,
za hospodářské a školské výsledky
i za vývoj v oblasti vědy a ekologie? Či
snad si přejí současní poslanci koalice,
aby v budoucnu jiné skupiny poslanců předkládaly
stejně nesmyslné a pochybné návrhy
zákonů o výsledcích jiných
vlád a odpovědnosti vládních stran?
Byl-li režim zločinný a nelegitimní
a zavrženíhodný, jakou hodnotu a závaznost
mají pak všechna jeho rozhodnutí? Jakou hodnotu
podle předkladatelů mají i vysokoškolské
diplomy, získané v té době mnohými
z vás? Jak hodnotit skutečnost, že s bývalým
státem v uplynulých čtyřiceti
letech uzavíraly smlouvy demokratické státy,
že byl členem OSN, řady mezinárodních
organizací?
Právo na ochranu proti porušení zákazu
zpětné působnosti pozdějšího
nepříznivého zákona patří
mezi absolutní lidská práva. Podle čl.
IV a V mezinárodního paktu o občanských
a politických právech je nelze zrušit ani za
mimořádné situace. Řešení
obsažené v článku V poslaneckého
návrhu je v rozporu s čl. 40 odst. 6 Listiny.
§ 6 návrhu zavádí nový pojem,
a to ne zjevně nepřiměřený
prostředek, který nezná ani právní
teorie, ani legislativa, ani judikatura. Nezná ji tedy
ani naše trestní právo. Z hlediska právní
jistoty a stability je vyloučeno, aby vedle sebe existovaly
dvě různé zákonné definice
nutné obrany.
Navržené znění oživuje v §
7 prekludované i propadlé nároky a zasahuje
do rozhodovací činnosti nezávislých
soudů změnou právních podmínek,
za nichž bylo řízení zahájeno.
V právním státě je takový postup
vůči soudům nepřípustný.
Nelze souhlasit ani se zmocněním vládě
dané v § 8. Vláda nemůže svým
pouhým rozhodnutím zvyšovat důchody,
poskytovat finanční podporu či lázeňskou
péči. Takové rozhodnutí lze řešit
pouze jediným způsobem, a to zákonem, nikoliv
čistým bianco zmocněním. Demokracie
měří každému stejně, nemůže
být účelová. Křivdy minula
nelze řešit zpochybněním principu právního
státu.
Konstatujeme, že tento zákon není prostým
zákonem, má být soudem nad historií.
Je nepřímou novelou trestního zákona,
trestního řádu, zákona o soudních
a mimosoudních rehabilitacích a restitučního
zákona. Ze všech těchto zásadních
důvodů považujeme návrh zákona
za nepřijatelný.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Poprosím kolegu Honajzra.
Poslanec Jiří Honajzer: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, nevystupuji
proto, abych polemizoval s názorem nebo s vystoupením
kolegy Ortmana. Jsem přesvědčen, že
závěrečným hlasováním
dokážeme, jak nutné a potřebné
je přijetí takovéhoto zákona.
Dovolím si ale v této fázi vznést
i jménem klubu ODS a s odvoláním na stanovisko
vlády jeden závažný pozměňovací
návrh.
Doporučuji vypuštění § 7 navrhovaného
znění zákona s tím, že se domnívám,
že jeho přijetí by mohlo způsobit vážné
narušení stávajících vlastnických
vztahů a přinést i možné, velice
vážné, finanční dopady do státního
rozpočtu. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Hirše, připraví se kolega
Janeček.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, dovolte mi pár
slov k návrhu zákona, který dnes budeme projednávat.
Náš poslanecký klub Liberální
strany národně sociální má
jedinou závažnou připomínku k tomuto
zákonu, a sice tu, že ho přijímáme
příliš pozdě. Jsem přesvědčen
- a moji kolegové rovněž - že je na čase
odsoudit zločinnou ideologii, která tady panovala
a 40 let zaváděla tento stát do morálního,
hospodářského a dalšího úpadku.
Je mi jasné, že nemůžeme nahradit vše,
proto i tento zákon má v některých
pasážích deklarativní části.
Dovolte mi, abych jménem klubu přednesl některé
pozměňovací návrhy, které tyto
části upřesní.
V § 3 se v první větě za slova "k
tomuto režimu" vloží slova "ať
již jednotlivě nebo ve skupinách"
Je třeba zdůraznit, že i skupiny měly
podíl na vinách, které zde byly páchány.
Myslím, že tento text by zpřesnil příslušnou
formulaci.
V § 3 poslední slova "hodný úcty"
vypustit a nahradit je slovy "morálně odpovědný".
Morálka by měla být na prvním místě
našeho hodnocení.
Pokud se týká § 4, navrhuji jeho vypuštění
a nahradit jej textem:
"Každý, kdo byl komunistickým režimem
nespravedlivě postižen a perzekuován, má
právo na pomoc při napravování křivd
a příkoří, způsobených
perzekucí bez ohledu na jeho současné bydliště,
pokud se sám nepodílel na činnosti KSČ."
Jsme přesvědčeni, že řada občanů
musela násilně opustit naši republiku, uchýlit
se do exilu a myslím, že i tito občané
mají právo na morální odškodnění.
Pokud se týká § 8, doporučujeme, aby
dluhopisy byly úročeny běžnou úrokovou
mírou, aby se nestalo, že po 5 letech postižení
prakticky nedostanou žádné odškodnění
vlivem inflace.
Proto doporučujeme doplnit text "a zúročily
se běžnou úrokovou mírou".
Mezi § 8 a 9 navrhujeme vložit nový paragraf,
který by zněl.
"Přiznané příplatky dle §
25 zákona č. 119/90 Sb., se vyplácejí
od účinnosti tohoto zákona v plné
výši jako samostatná část sociálního
zabezpečení odděleně od důchodu."
Ostatní paragrafy se přečíslují.
Text stávajícího § 9 se vypouští
a nahrazuje textem.
"Vláda České republiky je zmocněna,
aby ve své působnosti napravila některé
křivdy, spáchané na rehabilitovaných
politických vězních komunistického
režimu a na osobách, které byly postiženy
jeho perzekucemi, zejména v oblasti sociální,
zdravotní a finanční."
Kolegyně a kolegové, domnívám se,
že námi navrhovaně změny podstatně
zpřesní tento zákon a zejména pomohou
těm, kteří byli komunistickým režimem
postiženi. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Paní kolegyně Röschová s faktickou poznámkou.
Poslankyně Anna Röschová: Poprosila
bych všechny, kteří budou dávat pozměňovací
návrhy, aby je dali písemně, protože
si to nestačím napsat. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím
kolegu Janečka, připraví se pan kolega Vik.
Poslanec Josef Janeček: Vážení
kolegové, vážené kolegyně, návrh
zákona o odporu proti komunismu je projednáván
za situace, kdy byl sice poražen totalitní systém,
kdy byla relativní vůle formálně uznat
škody, které tento režim napáchal, kdy
však chyběla dostatečná vůle
umožnit potrestání těch, kteří
jednotlivé politické zločiny páchali.
V podstatě je to přesun od komunistické definice
státu jako nástroje moci v rukou vládnoucí
třídy k demokratické definici, která
říká, že stát má být
nástrojem práva.
Při přípravě tohoto zákona
jsem zvažoval možnost přečíst zde
některá svědectví politických
vězňů, kteří prodělali
výslechy za pomoci elektrického proudu, jímž
byla při výsleších rozbíjena
chodidla, nebo těch, kteří byli postupně
ubíjeni právě proto, že si nechtěli
vzpomenout tak, jak jim bylo nařízeno.
Nebudu se těmito věcmi zabývat, protože,
i když jsou bolestné, jsou to jednotlivosti. Je třeba
si uvědomit, že komunistický režim v podstatě
ovládl v geopolitickém smyslu více než
miliardu lidí a byl příčinou smrti
desítek miliónů obyvatel této planety.
V podstatě je úplně jedno, jak se ten který
systém v tom či kterém státě
nazýval. Pro Evropu jsou určitě typické
dvě mutace. Jedna je komunistická, druhá
fašistická. Obě dvě mutace si byly velice
blízké. Fašisté budovali socialismus
nacionální, komunisté budovali socialismus
internacionální.
Fašisté budovali diktaturu rasy. Komunisté
budovali diktaturu třídy. Oba systémy definovaly
své vnitřní i vnější nepřátele,
které potom likvidovaly téměř průmyslovým
způsobem. Oba výrazným způsobem použily
sociální demagogie k tomu, aby se dostaly k moci.
Bylo by chybou domnívat se, že tento návrh
zákona má být jakousi tlustou čarou
za tím, co jsme prožili. Jde o to, že žádným
zákonem nelze vrátit životy těch, kteří
byli života zbaveni. Nelze zaplatit léta kriminálu.
Nelze vrátit rodiče dětem, a děti
rodičům.
Největší význam tohoto zákona
vidím ve varování do budoucnosti. Totiž
i tenkrát, když se tento režim uchopoval moci,
existovaly v okolních státech ekonomické
problémy. I tenkrát existovalo komunistické
jádro a stalinské jádro v komunistické
straně. I tenkrát komunistická strana masivně
infiltrovala svými přívrženci různé
organizace tak, že dokázaly v rozhodujícím
okamžiku převzít moc a nastolit diktaturu.
Ještě v minulém volebním období
dokázali tito stoupenci komunistů zabránit
přijetí zákona o protikomunistickém
odboji ve Federálním shromáždění.
Ani dnes nejsou ochotni připustit myšlenku, že
hlásají cosi hrozného. Pouze se domnívají,
že prohráli a že jejich čas opět
přijde.
Také návrh tohoto zákona měl zabezpečit,
že opak je pravdou. Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
kolegovi Janečkovi. Prosím kolegu Vika. Připraví
se kolega Skočovský.
Poslanec Jan Vik: Pane předsedo, dámy a pánové,
rád bych v rámci rozpravy k návrhu zákona
o protiprávnosti komunistického režimu a o
odporu proti němu, který předložila
skupina poslanců, řekl několik slov a podal
některé náměty a návrhy na
jeho doplnění. (Rozhodně však nehodlám
vyčerpat preventivně omezenou řečnickou
lhůtu, to jen pro vaše uklidnění.)
V prvé řadě bych se rád vyjádřil
k tomu, že návrh tak potřebného a nutného
zákona je podáván tak pozdě, přestože
SPR-RSČ, ale i někteří další,
požadovali vydat takovýto zákon již krátce
po převratu 17. listopadu 1989. Přes opakované
návrhy, přes nesčetná prohlášení
a výzvy, zůstávala vedoucí skupina,
která se uchopila moci a vlády v této zemi,
k tak důležitému a zásadnímu
zákonu hluchá a slepá. Ptám se nyní,
proč. Protože nebyla nejen politická, ale ani
morální vůle k jeho prosazení a přijetí.
Máme nespočet důkazů, stále
zřetelnějších a jasnějších,
že osudový zlom byl předem připraven
v zahraničí, že byl do všech detailů
připraven a prokombinován, že šlo o spolupráci
řady zahraničních rozvědek a že
se na vnitřní politické scéně
jednalo o předem připravenou dohodu a kompromis.
Jenže jádro disidentů, kteří
byli z větší části o tomto komplotu
předem spraveni, kteří dostali své
karty a svá místa, nemají zájem mluvit
pravdu a říci národu, jak to všechno
bylo a jak to i nyní je. Nejen ze zbabělosti a lživosti
jim vlastní, ale především i proto,
že by se mýtus tak pracně vytvářený
a tak pracně vymyšlený o jakémsi větším
odporu vyvolených dnešních vládců
rozplynul a rozpadl jako domeček z karet, ale i proto,
že by se jasně ukázalo, že tento národ
měl vůli, alespoň u značné
části svých příslušníků
k odporu hned po r. 1948, ale tato vůle a snaha byla utopena
v krvi a bezmezném násilí rudého teroru,
který ovšem mlčky snášel a toleroval
Západ.
Teror po únoru 1948 byl tak strašný a tak masový,
že jej v tak dlouhé etapě tato země
ještě nepoznala. Elita národa byla buď
vyhlazena nebo zničena. Nejprve nacisty, pak komunisty.
Co nám zbylo? Jen trosky. Nic více.
Potom přišel tzv. obrodný proces v r. 1968
řízený a inspirovaný odrodilci v komunistické
straně, snad i v mezinárodním komunistickém
hnutí, který ovšem vůdcové socialismu
s lidskou tváří opět ihned odhodili
a zradili, a tím zradili zase lid a tento národ.
V tomto podvodu nebylo možno pozvednout hlas a ukázat
na skutečné oběti a skutečné
zločince. To obroditelé nedovolili. Pak přišel
dobře připravený převrat v r. 1989.
Kdo z něj měl a má prospěch? Opět
komunisté a jejich přisluhovači, nebo to
snad není pravda? Kdo převzal moc ekonomickou a
kdo se podílí i na moci politické?
Komunisté. Ovšem bývalí, protože
všichni a nebo zdrcující většina
dnešních mocných, bohatých a vlivných,
jsou bývalí komunisté, kteří
se snad i ke komunistům dali pro své osobní
výhody, ale tím jen dokázali své morální
a myšlenkové prázdno. Svou schopnost přizpůsobit
se komukoli a za cokoli.
Máme dnes v naší zemi dvě komunistické
strany. Ta první, viditelná, s jasným názvem
- KSČM. Je rezervoár starých bolševiků
a mladých šílenců, kteří
se ke svému zvrácenému přesvědčení
veřejně hlásí a prosazují jej
i po hrůzách, které vyšly najevo. Přesto,
že zde nemají co pohledávat, jsou alespoň
viditelní. Ta druhá skupina jsou ti, kteří
po 17. listopadu své průkazy opravňující
je ke kariéře a k téměř neomezené
moci ihned odhodili a přešli ve zdrcující
většině do dalších stran, především
do ODS, která se hrdě dá označit jako
nová komunistická strana, bez tohoto názvu.
Zde pak uplatňují své metody a principy,
především princip moci a nadvlády nad
národem dál.
Za této situace mi je celkem jasné, proč
jsme nebyli, tedy zástupci jediné opravdové
pravicové strany, která nemá mezi sebou jediného
bývalého člena komunistické strany
(na rozdíl od vás, kteří jste se smáli
vyzváni na spolupráci při přípravě
tak závažného zákona. Protože bychom
prosazovali princip důslednosti a konkrétnosti,
který celý návrh zásadně postrádá.
Musím s politováním konstatovat, že
návrh tohoto zákona je celý pouze proklamativní
a nekonkrétní. Skládá se z jednotlivých
výkřiků, spíše morálního
a historického způsobu, ale není v něm
ani jediný paragraf, ani jedna konkrétní
věta, která by zavazovala, která by určovala.
Takto zákon znít nemůže, a nesmí.
Vážené dámy, vážení
pánové, já i mí kolegové z
klubu SPR-RSČ jsme jednotni v tom, že musí
být přijat zákon nejen hodnotící,
ale potírající komunismus a jeho zvěrstva
a zločiny. Musí jít o zákon zcela
právní a jasný se sankcemi pro zločince
a ideové vůdce.
Proto navrhuji jej celý přepracovat a doplnit následovně:
U § 2, odst. 2, doplnit o konkrétní organizace,
a tento odstavec bude znít: "Komunistická strana
Československa byla organizací zločinnou
a zavrženíhodnou, stejně jako organizace založené
na komunistické ideologii a spolupracující
ČSL a ČSS."
Dále doplnit odst. 3 tohoto paragrafu, který by
zněl: "V důsledku těchto zločinů
se zakazuje činnost KSČM a dalších organizací
vycházejících z této ideologie a veškerý
majetek právních subjektů propadá
ve prospěch lidu. Všichni členové Komunistické
strany Československa a funkcionáři organizací
uvedených v § 2, odst. 2, nesmí po dobu 10
let vykonávat žádnou vládní funkci
a nesmí kandidovat do Parlamentu České republiky.
Ti, kteří již takový mandát nebo
vládní funkci zastávají, jsou jí
zbaveni.
V § 3 pak navrhuji, aby znění navržené
v návrhu zákona bylo označeno jako odst.
1 a dále byl připojen odst. 2, který bude
znít: "Všechny oběti komunistického
režimu a jejich přímí potomci, kteří
se sami neprovinili spoluprací s tímto režimem,
nechť jsou po prokázání svého
odporu odměněni, a to jak morálně,
tak i materiálně."
Následně pak § 4 zcela změnit v tomto
směru: "Každý, kdo byl komunistickým
režimem nespravedlivě postižen a perzekuován,
nechť prokáže svůj postih. U osob, kteří
se nedožili tohoto zákona, nechť jej prokáží
pozůstalí nebo jejich spolupracovníci. V
případech zvláště závažných
bude prokazovat jejich postih stát. prostřednictvím
návrhu prokuratury. Každý, kdo byl odsouzen,
bude hmotně odčiněn. Kdo ztratil v souvislosti
se svým postojem a pronásledováním
majetek, jej získá zpět, a kde to není
možné, obdrží finanční náhradu.
Kdo ztratil státní občanství, nechť
je mu vráceno. Kdo v důchodu, bude dostávat
zvláštní příplatek, který
upraví zvláštní zákon. Za odpor,
který byl aktivní, bude občan, který
se jej účastnil a nebo jeho přímí
potomci, pokud se neprovinili proti ustanovení tohoto zákona,
morálně oceněn medailí za účast
ve třetím odboji, která bude udělena
podle zvláštního zákona."
Následně pak se mění paragraf 2, a
to v tomto znění: "Vláda České
republiky je zmocněna, aby ve své působnosti
napravila některé další křivdy
spáchané na odpůrcích komunistického
režimu a na osobách, které byly postiženy
perzekucí, a to v souladu s tímto zákonem
a s dalšími zákony přijatými
za tímto účelem, a to i nad rámec
těchto zákonů v oblasti sociální,
zdravotní a finanční."
Nutno je pak připojit § 9 a), který bude znít:
"Za účelem uplatnění nároku
postižených a perzekuovaných, budou u všech
stupňů soudů vyčleněny zvláštní
rehabilitační senáty, které se budou
zabývat výhradně touto problematikou."
Vážené dámy a pánové,
věřím, že tyto moje zcela konkrétní
návrhy projednáte a promyslíte tak, aby se
přijímaný zákon o protikomunistickém
odboji - stručně řečeno - nestal pouze
jakousi formální úlitbou bohům za
všechny hrůzy a křivdy, které Komunistická
strana Československa a její aktivní spolupracovníci
za více než 40 let napáchali, a nestal se jakýmsi
farizejským štítem, který by před
sebe a svoji minulost postavili ti, kteří se aktivně
nebo pasivně na těchto hrůzách podíleli.
Je nutné jednou říci v tomto národě
ano, ano a ne, ne. A co je nad to, vzít pak do ďábelské
komunistické ideologie. Děkuji vám za pozornost.
Na závěr dávám návrh, aby se
o všech mých pozměňovacích návrzích
hlasovalo po jménech. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu kolegu Vikovi. Prosím kolegu Skočovského,
připraví se pan kolega Jaroslav Novák.