Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, kolegyně a kolegové, klub ODA Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky si dovoluje
navrhnout jako kandidáta na funkci prezidenta NKÚ
pana ing. Josefa Hellera, narozeného 9. 5. 1943, bytem
Milíčova 3, Praha 3, současného ředitele
Nemocnice s poliklinikou, Praha 9, Vysočany.
Uvedený kandidát nikdy nebyl, ani není členem
žádné politické strany ani seskupení.
Svým okolím je prezentován jako velice schopný
organizátor a akademickou půdou je doporučen
jako kvalitní odborník.
Dodávám, že uvedený kandidát
je navržen jako nezávislý kandidát bez
jakýchkoli vazeb na stranické struktury ODA.
Dále si dovolím poznamenat, že uchazeč
splňuje všechny podmínky dané zákonem
(materiály byly předloženy).
Dovoluji si tedy doporučit Poslanecké sněmovně
Parlamentu, aby tento návrh při hlasování
podpořila.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
Ledvinkovi, žádám o další doporučující
hlas pro další kandidáty. Pan poslanec Skočovský
má slovo.
Poslanec Miloš Skočovský: Vážené
dámy, vážení pánové, vážený
pane předsedající, klub HSD, zejména
pan poslanec Kryčer, navrhoval pana ing. Zemana do funkce
viceprezidenta. Já tohoto pana ing. Zemana navrhuji do
funkce předsedy Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Pan ing. Zeman je absolventem Vysoké školy ekonomické,
pracuje v oboru ekonomie více jak 20 let, v poslední
době pracuje jako vedoucí odboru regionálního
střediska Ministerstva státní kontroly. Je
navrhován jako zcela nezávislý kandidát,
nezávislý na jakýchkoliv politických
uskupeních.
Doporučuji vám ho proto ke zvolení za prezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Splňuje veškeré zákonně podmínky
pro zvolení.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Skočovskému a žádám dalšího
navrhovatele, aby odůvodnil návrh svého klubu.
Poslanec Jiří Honajzer: Pane předsedo,
dámy a pánové, jménem klubu ODS jsem
navrhl jako kandidáta na prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu pana JUDr. Lubomíra
Voleníka, nar. 1. 3. 1950 v Praze, bytem v Teplicích.
Náš klub se domnívá, že tento kandidát
osvědčil bezesporu nesčetněkrát
své kvality jako poslanec bývalého FS v obou
uplynulých volebních obdobích. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Honajzrovi. O slovo se hlásí pan poslanec Marek
Benda, potě poslanec Motyčka.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, rád bych vám
předložil kandidaturu pana dr. Václava Peřicha
na post viceprezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu. Je to návrh klubu Křesťanskodemokratické
strany.
Pan dr. Peřich se narodil 3. 2. 1945, je doktorem filosofie,
všechny zákonem požadované předpoklady
splňuje, tzn. jak výpis z rejstříku
trestů, tak čestné prohlášení
podle zák. č. 451/91 a osvědčení
podle § 9 tohoto zákona, dále předložil
fotokopii vysokoškolského diplomu.
Pan dr. Peřich byl místopředsedou FS, kdy
myslím, že dostatečně osvědčil
svou schopnost být nadstranickým a koncensuálním
člověkem, který je schopen vycházet
i s opozicí, vést s ní rozumné diskuse
a směřovat je konkrétním směrem.
Pan dr. Peřich je členem Křesťansko-demokratické
strany, všech stranických funkcí se vzdal v
únoru tohoto roku.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Bendovi. Jako další je přihlášen
pan poslanec Ludvík Motyčka.
Poslanec Ludvík Motyčka: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi, abych odůvodnil návrh Křesťanské
a demokratické unie Čs. strany lidové na
kandidaturu dr. Jiřího Drábka na funkci viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Náš klub navrhuje dr. Drábka do této
funkce nikoliv proto, že je členem KDU Čs.
strany lidové, v této souvislosti bych rád
uvedl, že nikdy žádné stranické
funkce nezastával, je řadovým členem,
ale navrhuje ho proto, že v něm vidí odborníka,
který se dlouhodobě věnuje kontrolní
činnosti.
Do 30. 6. zastával funkci náměstka ministra
státní kontroly ČR.
V této souvislosti bych chtěl poznamenat, že
anonymní materiály, které byly rozdávány
poslancům s tím, že tento kandidát v
roce 1989 podával přihlášku do KSČ,
se nezakládají na pravdě. Při rozhovoru
s ním učinil prohlášení, že
to není pravda.
Doporučuji vám jeho volbu na viceprezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Motyčkovi. Jsou zde ještě 2 návrhy,
které nebyly před sněmovnou odůvodněny.
O slovo se hlásí pan poslanec Seifer, který
je signatářem jednoho z nich, přirozeně
se jedná o návrh jeho klubu. Uděluji mu slovo.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedo,
kolegyně a kolegové. Rád bych představil
kandidátku našeho klubu na úřad viceprezidentky
Nejvyššího kontrolního úřadu,
a to paní ing. Irmu Zlatohlávkovou.
Vycházeli jsme z nutnosti, že tuto funkci musí
zastávat člověk odborně zdatný,
což paní inženýrka plně splňuje.
Chtěl bych připomenout především
její dlouholetou snahu o vytvoření nezávislé
kontroly jako takové a i skutečnost, že za
tuto snahu byla v minulosti perzekuována. Znamená
to tedy, že je to člověk, který zná
problém, který se umí v tomto problému
orientovat a je schopen ho řešit.
Myslím, že není potřeba k tomu dále
hovořit. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Seiferovi. Ptám se na dalšího diskutujícího,
kterým by měl být někdo, kdo zastoupí
pana poslance Kryčera.
Poslanec Miloš Skočovský: Návrh
jsem již zdůvodňoval.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Skočovský
zdůvodnil jak návrh na viceprezidenta, tak návrh
na prezidenta. Na obě tyto funkce je shodně navrhován
pan ing. Ladislav Zeman, takže tím je učiněno
zadost této proceduře.
Všichni kandidáti byli řádně
odůvodněni, bylo o nich řečeno vše,
co zákon předpokládá, takže nyní
mohu rozpravu ukončit a přistoupíme k volbě.
(O slovo se hlásí poslanec Mandelík.)
Přeje si pan poslanec Mandelík něco podotknout
k proceduře?
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, když dovolíte
předložím několik návrhů,
které nám umožní volbu hladce provést.
Dovolím si zopakovat návrhy, které zde byly
předloženy.
Na funkci prezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu byli navrhováni: pan ing. Ladislav
Zeman, pan in. Josef Heller, pan dr. Lubomír Voleník.
Na funkci viceprezidenta byli nominováni: opět pan
ing. Ladislav Zeman, paní ing. Irma Zlatohlávková,
pan dr. Václav Peřich a pan dr. Jiří
Drábek.
Podle volebního řádu pro veřejné
hlasování jsme v bodě prvním přijali,
že poslancům musí být řádně
předán seznam všech navržených
kandidátů. Předpokládám proto,
že bude vyhotoven seznam č. 1, který bude obsahovat
kandidáty, které jsem zde právě před
chvíli jmenoval na funkci prezidenta, a druhý seznam,
který bude obsahovat kandidáty na funkci viceprezidenta.
Dále, že volba potom proběhne v pořadí:
- nejdříve bude sněmovna po jménech
hlasovat o kandidátech na jmenování do funkce
prezidenta, - dále o kandidátech na jmenování
do funkce viceprezidenta.
K ověření údajů, které
jsou potřebné pro jmenování do těchto
funkcí, si dovolím přečíst
příslušné ustanovení zákona
č. 166 o Nejvyšším kontrolním úřadu:
"Prezidentem úřadu nebo viceprezidentem úřadu
může být jmenován občan České
republiky", opakuji jmenován panem prezidentem, nikoliv
sněmovnou, "který a) je způsobilý
k právním úkonům b) je bezúhonný,
splňuje podmínky stanovené zvláštním
zákonem", což je zákon č. 451,
tzv. lustrační, "a jeho zkušenosti a morální
vlastnosti dávají záruku, že bude svou
funkci řádně zastávat, c) má
ukončené vysokoškolské vzdělání,
d) dosáhl věku 35 let."
Předpokládám a myslím si, že
sněmovna by mohla být zajedno, že není
nutné tyto podmínky ověřovat, neboť
všichni navrhovatelé zákon znají a vědí
koho navrhují. Tíha toho, zda jmenuje člověka,
který splňuje tyto požadavky, je na
prezidentu republiky, nikoliv na sněmovně, která
podle ústavy prezidentu republiky tyto kandidáty
na jmenování navrhuje.
Proto se domnívám, že je možno přistoupit
k postupu, jaký jsem zde navrhl. Děkuji za slovo.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Richardu Mandelíkovi.
Jsem toho názoru a doufám, že v tom budu mít
vaši podporu, že dříve než bude vyhotoven
obojí seznam, to jest seznam kandidátů na
prezidenta i viceprezidenta, můžeme pokračovat
v jednání. Viděl jsem ale zdviženou
ruku poslance Kužílka, kterého proto prosím,
aby přednesl svůj námět.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, možná
sdělím něco, co je bráno za samozřejmé,
nicméně bude dobré to říci.
Domnívám se, že nejdříve budeme
provádět volbu návrhu kandidáta na
prezidenta, až bude ukončena v tom smyslu, že
bude někdo zvolen, teprve se bude přistupovat k
volbě viceprezidenta s tím, že teprve pak bude
uzavírána kandidátka, neboť ten, kdo
nebyl zvolen jako návrh na prezidenta, může
být později navrhován jako návrh na
viceprezidenta.
Jednak se domnívám, že to je samozřejmé,
jednak bych to zdůvodnil tím, že jsme zatím
nepřijali "Volební řád k volbě
viceprezidenta". Přijali jsme volební řád
k volbě prezidenta. Předpokládám,
že až tato volba bude ukončena, padne návrh,
aby se viceprezident volil podle téhož volebního
řádu. Ale to zatím nenastalo a myslím,
že je dobře, že to nenastalo. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Hlásí se
pan poslanec Ortman, předpokládám, že
má technickou nebo faktickou poznámku k tomuto výkladu.
Poslanec Jaroslav Ortman: Pane předsedo, vážení
kolegově, domnívám se, že jde o závažné
rozhodování, nota bene v situaci, kdy má
každý z poslanců fakticky jeden hlas při
existenci několika jmen. Proto bych dával zvážit
návrh, aby poté, co dostaneme jmenný seznam,
bylo jednání na 15 minut přerušeno na
kluby, aby se mohly poradit.
Předseda PSP Milan Uhde: Domnívám
se, že to je zcela regulérní žádost.
Je pravidlem v této sněmovně, že se
takové žádosti, byť jediného klubu,
vyhovuje. Jestli pan poslanec Ortman takto myslel svůj
návrh, domnívám se, že je třeba
mu vyhovět. Ve chvíli, kdy bude rozdán seznam
kandidátů na prezidenta NKÚ, přerušíme
jednání na 15 minut, aby kluby měly příležitost
o tom jednat.
Do té chvíle však, než se tak stane, bychom
mohli využít času a pokračovat v dalším
bodě, a tím je přerušený bod
podle sněmovního tisku 383400. Podotýkám,
že na 10. schůzi Poslanecká sněmovna
přerušila projednávání v průběhu
rozpravy, a to na návrh poslance Radima Špačka.
K přednesenému pozměňovacímu
návrhu poslance Vladimíra Budinského měly
zaujmout stanovisko ústavně právní
výbor a hospodářský výbor.
Tento bod má být dokončen na této
schůzi.
Oba výbory se sešly a přijaly usnesení,
která vám byla rozdána. Společný
zpravodaj výborů pan poslanec Viktor Dobal byl pověřen,
aby ještě k té věci podal ústní
informaci. Prosím, pane poslanče, ujměte
se slova.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedo,
vážená vládo, dámy a pánové,
myslím, že pan předseda podal už vysvětlení.
Ústavně právní výbor i hospodářský
výbor se sešly a jednaly o pozměňovacím
návrhu, jediném komplexním pozměňovacím
návrhu, který na minulé schůzi padl
a který přednesl pan poslanec Budinský. Oba
výbory shodně dospěly k závěru,
že trvají na původním znění,
to znamená, že výbory nedoporučují
přijmout návrh pana poslance Budinského.
Připomínám, že projednáváme
poslanecký návrh, který máte ve sněmovním
tisku 383, ve znění společné zprávy,
kterou máte jako sněmovní tisk 400.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Dobalovi. Připomínám sněmovně,
že rozprava k tomuto bodu je otevřena. Táži
se, kdo si v ní přeje vystoupit. Slyšeli jste
oznámení o výsledku jednání
obou výborů, máte ostatně písemně
vyhotovení i tohoto výsledku před sebou.
Hlásí se pan poslanec Melichar a má slovo.
Poslanec Jaroslav Melichar: Vážený pane
předsedo, vážená vládo, vážené
kolegyně a kolegové, dovolte mi vyjádřit
podporu návrhu novely celního zákona, tak
jak ho na minulé schůzi přednesl pan poslanec
Budinský. Rád bych ale zdůraznil, že
k podpoře tohoto návrhu mne nevede skutečnost,
abychom jako Poslanecká sněmovna si zvýšili
kredit u občanů, ani mne k tomu nevede tlak veřejnosti
či tlak novinářů. Kdyby tomu tak bylo,
tak bych určitě nevystupoval např. proti
snaze o přemístění českého
parlamentu do bývalé budovy Federálního
shromáždění. Určitě mi
dáte za pravdu, že vyhověním přání
veřejného mínění v otázce
sídla českého parlamentu bychom zajisté
dosáhli toho, že bychom získali cenné
body jako sněmovna.
Promiňte mi toto malé odbočení, ale
uvádím to proto, neboť někteří
z poslanců mohou hodnotit návrh pana poslance Budinského
jako populistický, což já zcela jednoznačně
odmítám.
Vážené kolegyně a kolegové, opravdu
nevidím důvod, proč by se na poslance českého
parlamentu měl vztahovat jiný celní režim,
než na kterékoliv jiné české
občany. Domnívám se, že spojovat poslaneckou
imunitu s tím, že osobní zavazadla poslanců
nemohou na celních přechodech
být podrobena kontrole, nepovažuji za zcela přesné.
Není to tak dlouho, v nedávné minulosti,
co mnozí z nás odsuzovali výsady mocných
za komunistického režimu. Považoval bych za velice
nešťastné a zlé, kdyby ve vznikajícím
začínajícím demokratickém státě
se začaly objevovat prvky určitých zvýhodňování
jedné části občanů a v budoucnu
se rýsovaly opět dvě kategorie obyvatel,
pokud se týká uplatňování a
dodržování zákonů. Tím
mám na mysli např. nedávnou, nyní
už naštěstí zrušenou, výjimku
z dopravních předpisů udělenou některým
vládním a ústavním činitelům,
tak i event. přijetí novely zákona, který
by zvýhodnil poslance na celních stanicích
při přejezdu z ciziny. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Melicharovi, slovo má místopředseda vlády
a ministr financí pan Ivan Kočárník,
připraví se paní poslankyně Eva Fischerová.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, dovolte mi rovněž,
abych se připojil k návrhu pana poslance Budinského,
protože je to jediný návrh, který
z našeho celního zákona odstraní veškeré
pochybnosti, kterých jsme byli dosud svědky a které
přinesly nepříjemnosti jak pro poslance,
tak pro mne, tedy jako člověka, který má
na starosti celní správu.
Chtěl bych říci, že i to, co je obsaženo
v tisku 400, jde nad rámec mezinárodních
úmluv a dohod, kdy osvobozuje od celní prohlídky
i občany, nejen poslance, ale i občany, kteří
požívají výsad mezinárodního
práva. Toto nemá žádný stát,
protože je-li důvodné podezření,
že se může dopustit trestného činu
i diplomat cizí země, vztahuje se na něho
možnost celní prohlídky. Z tohoto důvodu
ještě jednou bych rád podpořil návrh
novely, který předložil pan poslanec Budinský.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru financí Kočárníkovi.
Slovo má paní poslankyně Fischerová,
připraví se pan poslanec Michal Kraus.
Poslankyně Eva Fischerová: Pane předsedo,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, necítím se být
povolána z právního pohledu situaci zhodnotit.
Přesto mi však dovolte několik slov, která
vyplývají z postoje poněkud odlišného.
Důvěra naší veřejnosti v Parlament
České republiky neustále klesá. Měli
bychom si proto s plnou naléhavostí uvědomit,
jak z tohoto pohledu významný zákon projednáváme.
Prokažme zcela jednoznačně, že nejen nemáme,
ale ani nechceme mít nic společného s těmi
poslanci, kteří vynalézavě, necitlivě
a s takovým neomaleným sobectvím využili
celní zákon ve svůj prospěch, čímž
znevážili mandát nejen svůj, ale i mandát
poslanců ostatních.
Jsem přesvědčena, že nelze zcela bezvýhradně
přijímat jejich obhajobu či lépe řečeno
výmluvy na znění platného celního
zákona. Na řadu zákonů se bezesporu
lze dívat z různých úhlů. Jsou
totiž zákony psané a jsou zákony nepsané,
zákony morální. Domnívám se,
že poslanec, politik či vládní činitel
si v žádném případě nemůže
dovolit výklad zákona vedený jen a jen osobním
prospěchem. A necítí-li někteří
poslanci nemorálnost takového postupu, pak je namístě
jim zcela jednoznačně říci, že
naprostá většina slušných lidí
to nemůže a především nechce tolerovat.
Vždyť ve světě, od kterého jsme
byli bohužel čtyřicet let izolováni,
znamená situace podobná naší zcela jednoznačně
konec politické kariéry, a to zcela bez ohledu na
politickou příslušnost, či post, který
politik zastává.
Srovnejme prosím naše zatím krátkodobé,
leč přesto přebohatě zkušenosti
v plném rozsahu a uvědomme si, jak hluboce
se zatím u nás musí provinit proti tomuto
základními etickému pohledu politik, poslanec
či vládní činitel, aby pocit viny,
pocit nesprávného a zcela neomluvitelného
postupu pronikl mnohdy téměř hroší
kůží provinilce, aby odešel z politického
života. Obávám se, že zatím všichni,
kterých se mé věty týkají,
spíše ze svých neetických činů
těží. Bohužel za mlčenlivého
souhlasu vedení svých politických stran a
zatím - opakuji zatím bezmocného přihlížení
našich voličů.
Považuji proto za nezbytně nutné, abychom se
zcela jednoznačně a veřejně distancovali
od těch, kteří celní zákon
využili k neproclenému dovozu zboží. Doporučme
jim, aby částku, kterou by za dovezené zboží
zaplatil kterýkoli občan, zcela dobrovolně
věnovali např. na některý dobročinný
fond či jiný podobný účel.
Jen tak snad budou moci argumentovat, že k nezaplacení
cla je nevedl ekonomický zisk, ale výklad zákona.
Na straně druhé se vší rozhodností
hajme svá nezadatelná práva spojená
s výkonem funkce poslance. Vyžadujme zcela nekompromisně
dodržování všeho toho, co souvisí
s naší imunitou. Chovejme se však všichni
a za všech okolností tak, aby autorita poslance vyvěrala
především z jeho chování a jednání
a nemusela se opírat jen a jen o znění zákona
samotného.
Na straně druhé jsem přesvědčena
o tom, že poslanec dodržující pevně
stanovená pravidla hry se v žádném případě
nemusí obávat, že by snad na hraničním
přechodu byl celními orgány šikanován.
Osobně jsem se o tom mohla přesvědčit,
když jsem v těchto z pohledu celního
zákona neurotických dnech přecházela
hranice. Pracovníci na hranicích se mi omlouvali
a ptali se, proč jsem nevyužila práv vyplývajících
z diplomatického pasu a naopak čekala v dlouhé
řadě vozů až na mě přišla
řada. Ujistili mne, že si váží
všech poslanců, že plně respektují
jejich nezadatelná práva, ale na druhé straně,
že velmi těžce nesou každou snahu o zneužití
tzv. výsadního postavení některých
veřejných činitelů. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Fischerově, slovo má pan poslanec Michal
Kraus. Připraví se pan poslanec Václav Trojan.
Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedo,
paní poslankyně, páni poslanci, vážený
pane kolego Budinský, domnívám se, že
v průběhu tohoto jednání bychom měli
napravit nejen nejasnosti ve znění celního
zákona, ale i nejasnosti, které kolem výkladu
celního zákona doposud vznikaly.
Dovolte mi, abych své vystoupení zahájil
citací známého lidového rčení,
že nejvíce škody napáchá iniciativní
blbec. Zda se tato moudrost vztahuje i na pana poslance
Budinského, nejsem schopen posoudit. To musí posoudit
on sám. V každém případě
byl natolik iniciativní, že z jeho popudu projednal
dne 1. 7. 1993 hospodářský výbor Parlamentu
na svém veřejném zasedání některá
údajně protiprávní jednání
poslanců v souvislosti s bezcelním převážením
zboží ze zahraničí do České
republiky. To samo o sobě není nic neobvyklého,
spíše naopak. Pan poslanec byl však natolik iniciativní,
že seznam předložil veřejnosti, aniž
by se přesvědčil o tom, zda tvrzení
v seznamu u jednotlivých poslanců uvedená
se zakládají na pravdě. Byl i natolik iniciativní,
že uvedené poslance o faktu, že na seznamu figurují,
neinformoval a tím jim neumožnil před, ani
při jednání výboru vyvrátit
o sobě uvedená nepravdivá fakta. V každém
případě svým jednáním
způsobil škodu, a to minimálně na mé
osobě.
Kdybyste totiž byl, pane poslanče, natolik iniciativní,
abyste si alespoň tím nejtriviálnějším
způsobem ověřil z vašeho popudu zveřejněná
fakta, nutně byste dospěl k názoru, že
pokud se týká mé osoby, je předkládaná
skutečnost zcela nepravdivá, a proto se cítím
ve smyslu čl. 10 Listiny základních práv
a svobod a § 11 občanského zákoníka
poškozen na svých právech na ochranu občanské
cti, dobré pověsti a ochrany mého jména.
Tím jste také způsobil či spoluzpůsobil
mé osobě zcela konkrétní nebezpečí,
že nadále můj občanský život
a zejména poslanecká činnost budou podstatným
způsobem ztíženy.
Pokud byste si, pane poslanče, před zveřejněním
mého jména ověřil fakta, zjistil byste,
že dne 4. 6. 1993 byl převezen na území
České republiky osobní automobil, který
je v mém osobním vlastnictví. Protože
jsem však byl v tě době hospitalizován
v nemocnici v Litomyšli, udělil jsem týž
den plnou moc k jednání o zahájení
celního řízení svému kolegovi,
který tak tentýž den učinil. Mimo jiné
jsem ho také zmocnil, aby prověřil, zda existuje
zákonná možnost celních úlev
v souvislosti se způsobem a účelem využití
vozidla při mě poslanecké činnosti
tak, aby v žádném případě
nedošlo k porušení celních předpisů
a v důsledku toho k neoprávněným výhodám.
Pokud by tyto úlevy nebylo možno při dodržení
tak do stanovených podmínek udělit, výslovně
jsem požadoval, aby clo bylo vyměřeno v plném
rozsahu. Obě tyto skutečnosti byly uvedeny v plně
moci, kterou se můj kolega na příslušném
celním úřadu prokázal. Protože
ani ředitel tohoto celního úřadu neměl
stoprocentní jistotu, zda by v případě
úlev k neoprávněným výhodám
skutečně došlo, dohodl se s mým zástupcem
na tom, že učiní dotaz na nadřízený
orgán a na základě tohoto stanoviska mi bude
zaslán poštou do vlastních rukou platební
výměr o zaplacení cla a DPH, který
posléze uhradím. Žádost, na jejímž
podkladě mělo být o stanovisko požádáno,
formuloval osobně ředitel celního úřadu.
S jejím textem i s uvedeným postupem jsem dodatečně
vyslovil souhlas, mimochodem jen několik desítek
minut po skončení náročně operace
kolena, která probíhala v hluboké narkóze.
Zda ředitel celního úřadu dohodnutý
postup dodržel, nevím. V každém případě
mi však byl dne 2. 7. 1993 doručen platební
výměr na clo a DPH čj. 851/93 místně
příslušného celního úřadu
ze dne 29. 6. 1993.
Tato data svědčí o tom, že když
jsem byl spolu s jinými poslanci projednáván
ve vašem výboru, celní řízení
řádně probíhalo a nebylo skončeno,
tudíž nikdo nebyl oprávněn zveřejňovat
mě jméno v souvislosti s jednáním,
které mi nebylo ani nemohlo být prokázáno.
Vaše jednání, pane poslanče, je proto
v příkrém rozporu s výše citovanými
právními předpisy a opravňuje mě
k tomu, abych uplatňoval nárok na ochranu osobnosti,
včetně náhrady újmy v penězích.
Žádám vás proto, abyste stejně
iniciativně, jako jste škodu způsobil, učinil
taková opatření - a to jak zde v Parlamentu,
tak i směrem k hromadným sdělovacím
prostředkům, abyste způsobenou škodu
odstranil. Žádám vás, abyste tak učinil
neprodleně. V opačném případě
budu nucen požádat předsedu Poslanecké
sněmovny ve smyslu § 93 našeho jednacího
řádu o svolání mandátového
a imunitního výboru se žádostí
o zahájení disciplinárního řízení
vůči vám, event. se obrátím
i na soud.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Václav Trojan. Další přihlášky
do rozpravy nejsou.