Přítomni:
Místopředsedové PSP J. Kasal, K. Ledvinka,
P. Tollner a 175 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, ministr životního prostředí
F. Benda, ministr pro hospodářskou soutěž
S. Bělehrádek, ministr školství, mládeže
a tělovýchovy P. Piťha, generální
prokurátor J. Šetina.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení hosté, z pověření
předsedy Poslanecké sněmovny zahajuji přerušené
jednání 10. schůze Poslanecké sněmovny
a všechny vás vítám. Ze schváleného
pořadu schůze nám zbývají tři
body a projednávání jednoho bodu jsme přerušili.
Váženě kolegyně, vážení
kolegové, dovolte mi oznámit vám, že
se nyní přihlásil s jednou informací
předseda Poslanecké sněmovny, a prosím,
aby se ujal slova.
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení hosté, vracím
se k návrhu, jímž chtěl doplnit program
naší schůze kolega poslanec Alfréd Frommer,
když se domáhal podání informace o poslancích,
kteří nedovoleným způsobem převáželi
přes hranice určité zboží, resp.
domáhali se bezcelních výhod, které
jim nepříslušely. Odmítl jsem podat
tuto informaci s odůvodněním, že není
úplná, není zralá, není probrána
s těmi, kterých se týká, ale v tuto
chvíli je informace připravena a domnívám
se, že vzhledem k tomu, jaký ohlas toto téma
vzbudilo ve veřejnosti, je žádoucí a
správné, abych vám ji podal.
Vyžádal jsem si od místopředsedy vlády
a ministra financí pana Ivana Kočárníka
seznam poslanců, kteří se kdy buď domáhali
práva na bezcelní dovoz zboží, nebo
tohoto práva prostě použili. Seznam jsem dostal
a mohu říci, že je v něm uvedeno celkem
12 jmen.
Deset z těchto jmen se týká poslanců,
kteří použili tohoto práva v období
do 31. 12. 1992. Z těchto deseti poslanců je pět
poslanců někdejšího Federálního
shromáždění a pět poslanců,
kteří byli nebo jsou členy České
národní rady, resp. Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky. Nezabýval jsem
se záležitostí pěti poslanců,
kteří patří k tehdejšímu
Federálnímu shromáždění,
protože jsem neměl možnost je pozvat a vyžádat
si od nich vyjádření k celé této
věci. Zabýval jsem se tedy těmi pěti,
kteří patří nebo patřili do
českého parlamentu. Jeden z nich již členem
českého parlamentu není, skončil volební
období 30. 6. 1992. Kromě toho předměty
a věci, které dovezl, jsou vedeny jako zápůjčka
a budou vráceny na jaře 1994. Je to písemně
dotvrzeno a celní správa tento záznam má.
Zbývají čtyři poslanci, z nichž
jeden nebyl zastižen pro nemoc, od ostatních tří
jsem dostal písemná vyjádření.
Nejdříve však chci přečíst,
co je o případech těchto poslanců
uvedeno ve zprávě, kterou mi postoupil pan ministr
financí.
U zboží jsou to vesměs osobni auta, v rubrice
"způsob vyřízení" je doslova
uvedeno: "propuštěno do volného oběhu
bez vybrání cla podle § 29 a 44 celního
zákona č. 44 z roku 1974 Sb. a podle § 4 vyhlášky
č. 43 z roku 1991 Sb.".
To znamená, že celní správa zatím
od těchto poslanců nežádala zaplacení
cla, protože výklad zmíněného
zákona připouští, že clo od těchto
poslanců nebude vybráno. Je možné, jak
dnes ráno uvedl ve své informaci ředitel
celní správy pan Hronovský, že dodatečně
bude těmto poslancům clo vyměřeno.
V žádném případě však
není možné tyto poslance charakterizovat jako
lidi, kteří se nějakým způsobem
chtěli vyhnout celnímu řízení,
chtěli nějakým nápadem uniknout a
zboží provézt nenáležitým,
nezákonným způsobem. Proto také nepovažuji
vůbec za vhodné uvádět jejich jména.
Ta věc je otevřená a odpovídá
neuzavřenému výkladu tohoto zákona.
V zákoně je totiž uvedeno - parafrázuji
- že poslanec může převézt bez
cla věc, která souvisí s výkonem jeho
funkce. To je do tě míry nejasné, že
bude třeba vynaložit určitou námahu
na to, aby bylo vyjasněno, zda clo má být
vyměřeno, nebo ne. Ten zákon prostě
není dobrý. Já ale nesouhlasím s tím
- a doufám, že mi v tom dáte za pravdu - aby
dokud to nebude vyjasněno, byla nějaká jména
zveřejňována, když ve všech písemných
prohlášeních těchto poslanců
se praví, že se domáhali toho, aby clo jim
bylo vyměřeno.
Zbývají dva poslanci, kteří převáželi
určité zboží po 1. lednu 1993, kdy již
platil nově schválený zákon. Jedná
se o jednoho poslance naší Poslanecké sněmovny
a o jednoho poslance bývalého Federálního
shromáždění, s tím jsem opět
nemluvil a o něm je uvedeno v seznamu a záznamu,
že odmítl clo zaplatit. U poslance naší
Poslanecké sněmovny mám k dispozici jeho
písemné prohlášení, že se
zaplacení cla domáhal, v záznamu se říká,
že dluží poplatek 93 241 Kč. Tento poslanec
písemně ubezpečil, že je připraven
tento poplatek vyrovnat, aby jeho záležitost byla
ukončena, protože zatím ukončena není.
Příčina - jak nám potvrdil pan ředitel
Hronovský - tkví opět v tom, že tento
zákon nemá jasný výklad. Ani u tohoto
poslance proto nelze říci, že by se nějakým
způsobem vyhýbal celnímu řízení,
že by věc utajoval. O tom všem jsou vedeny záznamy
a já se domnívám, že skandalizování
bylo naprosto nemístné.
Jakým způsobem na to všechno odpovědět?
Domnívám se, že sněmovna by měla
odpovědět a má příležitost
odpovědět dnes, když bude projednávat
novelu celního zákona. Tam by měla jednoznačným
a jasným způsobem dát najevo, jak si většina
poslanců představuje režim stran této
věci. Dovolte mi zakončit tuto informaci konstatováním,
že se žádní pašeráci v Poslanecké
sněmovně nevyskytli. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu předsedovi. Budeme pokračovat v přerušeném
jednání bodu
Prosím pány kolegy Přibáně
a Eduarda Zemana, aby se ujali svých funkcí. Jednu
organizační věc: Včera jsme k tomuto
bodu vedli rozpravu a tu jsme ukončili. Dnes jsme obdrželi
písemně přednesené pozměňovací
návrhy, a proto se ptám pana poslance Přibáně,
zda si přeje přednést závěrečné
slovo. (Ano.) Prosím vás, vážené
kolegyně a kolegové, o klid.
Poslanec Martin Přibáň: Vážený
pane ministře, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, já bych se rád
- pokud to alespoň trochu půjde - velice stručně
vyjádřil k jednotlivým pozměňovacím
návrhům. Vezměte si laskavě tisk,
který se jmenuje Pozměňovací návrhy
k tisku č. 342, a já bych postupně začal
hovořit o jednotlivých pozměňovacích
návrzích.
Několik pozměňovacích návrhů
přednesl pan poslanec Koronthály. (Místopředseda
Ledvinka žádá o klid v sále.) První
pozměňovací návrh poslance Koronthályho
je zpřesněním textu ze společné
zprávy, kde se novelizuje jeden paragraf zákona
č. 29/1984 Sb. Myslím si, že je zcela srozumitelný
a já ho doporučuji.
Blíže bych se zastavil u bodu 2 z pozměňovacích
návrhů poslance Koronthályho, protože
v tomto bodě 2 se jakýmsi způsobem upravuje
znění bodu 1, čl. II společné
zprávy, a to znění § 14 odst. 2. K témuž
textu se vyjádřil pozměňovacím
návrhem i pan kolega Koucký. Chtěl bych nejdříve
hovořit o návrhu kolegy Kouckého. Původní
znění společné zprávy v tomto
odstavci řeší ten případ, kdy
obec nezřídí základní školu
a děti, které v této obci žijí,
chodí do základních škol v jiných
obcích. Tento původní návrh tento
případ řešil tak, že ta obec, kde
škola zřízena není, se dohodne s obcí,
do které dítě do školy chodí,
na tom, že určitou část, která
je zde v návrhu specifikována, bude z té
obce, kde škola není, přesunuta do té
obce, kam tento žák chodí. To je původní
návrh ve společné zprávě. Pan
poslanec Koucký svým pozměňovacím
návrhem tvoří nový text tohoto bodu,
který významným způsobem rozšiřuje
tuto záležitost. Po přijetí jeho návrhu
by došlo k tomu, že by se celá záležitost
netýkala jenom těch obcí, kde není
zřízena škola, ale týkala by se i těch
situací, kdy rodič žijící v jedné
obci se rozhodne, že jeho dítě bude chodit
do obce druhé.
V tom případě stejná částka,
o které se hovoří v prvním návrhu,
by s dítětem putovala do té školy, kam
toto dítě chodí. Já považuji
tento návrh za rozšiřující a
z toho důvodu návrh pana poslance Koronthályho,
který pouze jakýmsi způsobem zpřesňuje
návrh původní, si dovoluji nedoporučit.
Ještě jednu poznámku. V případě
hlasování o těchto pozměňovacích
návrzích bych prosil - aby se předešlo
případným sporům - aby se hlasovalo
o obou návrzích, protože jeden návrh
je rozšiřující, jeden je pouze doplňující.
Pokud jde o bod 3 pozměňovacího návrhu
pana poslance Koronthályho, k tomuto bodu jsem se osobně
vyjádřil ve svém původním slově,
kde jsem poukázal na to, že podle mého názoru
není možné řídit připlácení
pro mateřské školy a školní družiny
stejným režimem, protože význam mateřských
škol z hlediska výchovně vzdělávacího
je podstatně vyšší než význam
školních družin. Nicméně nepovažuji
tento pozměňovací návrh až za
tak zásadní, a tudíž se k němu
vyjadřuji ne za předkladatele, ale pouze za svou
osobu.
Bod 4, který řeší situaci rodin, jejichž
příjem se pohybuje kolem hranice 1,25násobku
sociálního minima původní text společné
zprávy předpokládal, že se k tomu bude
připočítávat ta částka,
kterou by rodiče zaplatili a v případě,
že by se po zaplacení dostala rodina na hranici 1,25násobku
sociálního minima, byla by osvobozena. Pozměňovací
návrh poslance Koronthályho tuto záležitost
zjednodušuje tím, že nehovoří o
výši příplatku, ale stanoví pouze,
že rodiče, kteří mají momentálně
1,25násobek sociálního minima, budou osvobozeni.
Pokud jde o argumentaci, která vedla nás původně
k tomuto znění ve společné zprávě,
vycházel jsem z toho, že by mohlo dojít v některých
případech k tomu, že rodič, který
má příjem těsně nad hranicí
1,25násobku, by se zaplacením příspěvku
dostal do horší situace než rodič, jehož
příjem je momentálně přímo
na této hranici.
Pokud si dobře pamatuji, argumentace pana poslance Koronthályho
vycházela z toho, že by bylo velmi obtížné
pro obec stanovit přesně, jakým způsobem
by musely být tyto poplatky tvořeny a muselo by
se uvažovat o tom, co by se stalo, kdyby rodič poplatek
zaplatil.
Další věcí je, že by mohlo dojít
k tomu, že obce by si upravovaly výši poplatku
u rodin, které by byly na mezní hranici tak, že
by jim přebývalo třeba 20 korun, tak o to
by zaplatily méně.
Z toho důvodu a také vzhledem k tomu, že tento
bod je v intencích s vládním návrhem,
doporučuji přijetí.
Další pozměňovací návrh
poslance Koronthályho v bodě 5 řeší
ty případy, kdy je předem známo, že
rodiče nebudou schopni zaplatit tento příspěvek
školce. V takovém případě děti,
u kterých máme obavy o jejich další
sociální vývoj, by se pak mohly pohybovat
jinde než ve výchovně vzdělávacích
institucích. Z toho důvodů vřele tento
návrh doporučuji.
Pozměňovací návrh číslo
6 pana poslance Koronthályho se týká pouze
zpřesnění. Upozorňuje na to, že
možnost obcí k vybírání příspěvku
se netýká pochopitelně soukromých
a církevních předškolních zařízení,
protože tam je všechno řešeno úplně
jiným režimem. Podle mého názoru je
to trochu nadbytečné, ale v důsledku toho,
že by mohlo dojít k určitým nejasnostem
při výkladu zákona, rovněž návrh
doporučuji.
Pozměňovací návrh číslo
7 poslance Koronthályho se váže na jeho soubor
pozměňovacích návrhů ohledně
školních družin a školních klubů.
Nebudu se k tomu dále vyjadřovat, své stanovisko
jsem již řekl.
Dále vystoupil v rozpravě pan poslanec Jaroš,
jehož pozměňovací návrh bourá
hranici 30%, která by byla maximem výše příspěvku,
kterou by mohla obec stanovit. Tady jsem sám trochu na
rozpacích. Vycházím z toho, že vládní
návrh tuto hranici doporučuje. Já sám
za svou osobu bych mohl říci, že jestliže
tímto zákonem otevíráme dveře
někam, mělo by být zároveň
zavřené okno, aby nevznikl průvan. To je
jen můj pocit.
Jinak si myslím, že díky tomu, že jsou
v tomto zákoně nejožehavější
sociální případy řešeny,
tak nemohu říci, že bych zcela pozměňovací
návrh pana poslance Jaroše zamítal. Ponechám
na názoru sněmovny, jak se k tomuto návrhu
vyjádří.
Další pozměňovací návrhy
přednesla paní kolegyně Bumbová. Její
první pozměňovací návrh zvedl
hranici nevybírání příspěvku
z 1,25násobku sociálního minima na 1,5násobek.
Rád bych upozornil sněmovnu, že v případě
čtyřčlenné rodiny by se to týkalo
rodin, jejichž příjem dosahuje výše
9 000 Kč měsíčně. Když
si vzpomínám na dobu před parlamentními
volbami. kdy jsem ještě nebyl poslancem, tak mohu
říci, že já jako učitel se svojí
ženou lékařkou bychom příspěvek
pro mateřskou školu neplatili. Nedoporučuji
tento návrh. Nevím, kdo by pak tento příspěvek
platil.
Pokud jde o bod 2 § 19 c), vypustit slova "po projednání
se školským úřadem", rád
bych upozornil na to, že projednání neznamená
dohodu. Projednání je pouze logickou záležitostí,
že pokud obec bude chtít přispívat na
mzdy pracovníků školského úřadu,
tak je logické, že se spolu dohodnou. Díky
tomu, že je to logické, nemohu říci,
že bych návrh doporučil nebo nedoporučil.
Opět nechávám na sněmovně,
jak se k němu postaví.
Pak byly moje pozměňovací návrhy.
Zde bych chtěl jen upozornit, že první pozměňovací
návrh je čistě technickou záležitostí.
Pokud jde o druhý pozměňovací návrh,
rád bych navrhl jeho stažení, takže bych
prosil pana předsedajícího, aby nechal o
mém návrhu na stažení druhého
pozměňovacího návrhu hlasovat.
O pozměňovacím návrhu poslance Kouckého
jsem hovořil, nebudu se k němu dále vyjadřovat.
K bodu 2 - vypouštějí se slova "na účet
zřízený vždy pro mateřskou školu"
- já osobně nemám vyhraněný
názor k tomuto pozměňovacímu návrhu.
Domnívám se, na základě toho, co zde
včera přednášel pan starosta a poslanec
Krámek, že by klidně takový účet
zřízen být mohl. Opět je to problém,
který nechávám zcela na posouzení
sněmovně. Jeho pozměňovací
návrh číslo 3 doporučuji. Jedná
se skutečně o balastní slovo, jak bylo řečeno
v rozpravě.
Pokud nebude schválen pozměňovací
návrh, o kterém jsem se podrobně zmiňoval
na začátku, doporučuji vypustit slova "investičních
výdajů". Já s tím rovněž
souhlasím. V případě, že by se
obec rozhodla přistavovat ke své škole nějaké
další části, například
tělocvičnu, pořizovat např. kopírovací
zařízení apod., tak nevidím důvod,
proč by na to mělo být přispíváno
jinou obcí, protože například kopírovací
zařízení by využívala zcela jistě
nejen škola. Navíc si myslím, že pokud
bychom to chtěli takto říci, museli bychom
přesněji specifikovat, které investiční
náklady by druhá obec měla hradit nebo neměla.
Pokud jde o pozměňovací návrhy pana
kolegy Nováka, oba doporučuji, jsou legislativně
technické.
K poslednímu pozměňovacímu návrhu
paní poslankyně Lagové si dovoluji upozornit,
že pokud by byl tento pozměňovací návrh
přijat, tak celý zákon ztrácí
jakýkoli smysl, protože největší
problém není v tom, že by ve školce byla
zima, ale v tom, že nejsou finanční prostředky
na mzdy učitelů. To znamená, že by se
nám mohlo stát, že by školka byla vyšperkována
zlatem, ale zela by prázdnotou, protože by se neměl
o děti kdo postarat. Z toho důvodu návrh
nedoporučuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka. Děkuji.
Nyní prosím, aby se slova ujal společný
zpravodaj pan poslanec Eduard Zeman.
Poslanec Eduard Zeman: Pane předsedající,
dámy a pánové v rozpravě vystoupilo
10 poslanců a ministr školství, mládeže
a tělovýchovy. Z toho 7 poslanců podalo pouze
pozměňující návrhy, někteří
vystoupili i několikrát.
První pozměňovací návrh podal
kolega Koronthály. Jeho první pozměňovací
návrh se týkal čl. l, kde za slovem "vzdělání"
navrhuje nahradit tečku čárkou a připojit
slova "nestanoví-li zákon jinak".
Jako zpravodaj bych doporučil tuto změnu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Můžeme
nechat hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.
Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím
návrhem, ať zvednu ruku 86.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 46.
Konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Vážený pane kolego, omlouvám se vám,
ale do rozpravy se přihlásil pan ministr Piťha,
který se může přihlásit kdykoli.
Proto mu předávám slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Piťha: Pane předsedající,
vážená sněmovno, protože souběžně
s tímto návrhem, který nyní vstoupil
do fáze hlasování, byl připraven návrh
vládní, rád bych se vyjádřil
ke dvěma bodům, ve kterých má vláda
naprosto jasné stanovisko.
První věc je ona hranice 30%. Náš názor
je ten, že se nacházíme v období transformace,
v období tranzitivním a jakkoli je jasné,
že cílový stav bude takový, že
podobné omezení nebude existovat, v tuto chvíli
je ze zásadních sociálních důvodů
vidím jako náležité.
Nyní bych si dovolil upozornit na jeden velmi vážný
důvod, který uvedu ze své zkušenosti.
Prošli jsme 40 let určitého vývoje a
stavu velice neblahého. Neblahý stav sem mohl proniknout
mimo jiné, ale řekl bych, že především
proto, že existoval dostatečný počet
asociálních jednání, který
potom umožnil nástup komunismu. Domnívám
se, že je rozumné v tom přechodném období
ohlídat, aby se, byť ojediněle, podobné
asociální přehmaty neděly. Představa,
že jsme tou školou, kterou jsme prošli, se nepoučili
vůbec a potřebovali si ji za 5 let zopakovat, z
toho důvodu se domnívám, že pro tranzitivní
období je rozumné takovou zábranu postavit.
Druhá věc je pozměňovací návrh
pana poslance Kouckého. Ten první je v čl.
II, bod 1, kde se domnívám, že problém,
který potřebujeme akutně vyřešit,
je řešen dikcí původního návrhu.
Toto řešení, i když je širší
a ukazuje směrem do budoucího vývoje, domnívám
se, že v tuto chvíli může vyvolat téměř
nepředstavitelné problémy formální.
Zvláště ve velkých městech.
Netvrdím, že jsou úplně nezvládnutelné,
ale vytvoří to velmi složitou situaci. Proto
bych doporučoval zůstat u původního
návrhu, a tento krok udělat v dalších
novelách. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Trochu nastal atypický případ, který
nezná jednací řád. Proto mi dovolte,
a omlouvám se za to, pokud proti tomu nikdo neprotestuje,
abych se zeptal, kdo se ještě hlásí
do rozpravy. Kolega Jaroš.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedající, chci využít této
chvilky proto, že když jsem tento návrh podával
a který se týkal právě horní
hranice 30%, bylo zde příliš málo přítomných
poslanců. Podával jsem ho z toho důvodu,
protože cítím určitou praktickou potřebu,
jsem zároveň radním města Hradec Králové,
a vím, že se problematikou mateřských
školek velice intenzívně zabýváme.
Máme zkrátka určitou představu, která
vychází z určitého praktického
posouzení dané věci, a ta je v tom, že
města, obce, jak tady bylo už předem řečeno,
spravují téměř 99% mateřských
škol.
Financování těchto mateřských
škol je poměrně značný zásah
do rozpočtu obcí. Obce chtějí tyto
mateřské školky financovat v nezbytně
nutném rozsahu. V současné době dochází
k tomu, že řada mateřských škol
podniků bývá rušena nebo nabízena
obcím, aby si tyto obce mateřské školky
odkupovaly.
Stává se z toho určitý sociální
problém v tom slova smyslu, že obce v mnoha případech
budou nuceny některé mateřsky školky
uzavřít, přičemž rodiče
sami nabízejí, že jsou ochotni platit více,
než předpokládá tento návrh zákona,
30%.
Řadě obcí těchto 30% nevyřeší
jejich svízelnou situaci. Ohledně financování
těchto mateřských škol. Přimlouvám
se za větší liberálnost s tím,
jak tady bylo řečeno, že nejsou otevřeny
dveře a okna, aby tady byl průvan, ale jedno z nich
je zavřeno. To je dáno právě tím
bazálem 1,25, které osvobozuje rodiče od
poplatku za školné.
Důvěřujme zastupitelstvu. Voláme po
samostatnosti obcí - důvěřujme i v
jejich sociální cítění a jejich
určitý cit k tomu, aby ony mohly opravdu nějakým
způsobem odstupňovat toto školné až
do té hladiny, kdy se může jednat o rodiče,
jejichž příjmy jsou více než nadstandardní.
To znamená, že jejich příjmy dosahují
do deseti tisíc. Pochopitelně, že v těchto
případech by podle mne bylo určité
nemorální hledisko, aby obec za tyto rodiče
platila 70% nákladů za školné v mateřských
školách.
Přimlouval bych se pro liberálnost a přece
jen pro dání větších pravomocí
obcím jejich zastupitelstvem. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
dále je přihlášen kolega Přibáň.
Poslanec Martin Přibáň: Dámy
a pánové, nebudu roztahovat rozpravu. Chci jen využít
toho, že je otevřena rozprava a zkrátit jednání
v tom, že chci stáhnout svůj pozměňovací
návrh č. 2, který jsem podal. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slovo má kolega Grulich.
Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, chtěl
jsem vystoupit k tomuto problému včera, ale protože
zazněl pozměňovací návrh, předpokládal
jsem, že to stačí a nezdržoval jsem. Ovšem
vzhledem k tomu, že kolega poslanec Jaroš využil
situace ve snaze - jak sám říkal - ovlivnit
větší množství dnes přítomných
poslanců, cítím se povinen reagovat.
Jestliže se zde mluví o morálnosti a nemorálnosti,
byl bych rád, aby tyto pojmy byly užívány
adekvátně tam, kde je možné je skutečně
užívat. Všichni víme, že vzhledem
k ekonomické transformaci, kterou prožívá
naše země, naše společnost, se nám
objevily dvě skupiny občanů, které
se ocitají ve své převaze v tísnivé
ekonomické situaci. Jsou to rodiny s dětmi, zejména
začínající mladé rodiny, a
jsou to důchodci. Je pochopitelné, že proto
je oněch 30% příspěvku na děti
do mateřských škol tak diskutováno.
Je pochopitelné, že z hlediska sociálního
zájmu těchto rodin bych měl jako sociální
demokrat žádat odbourání tohoto příspěvku.
Všichni ale známe situaci, jaká v obcích
je. Pan kolega Jaroš o tom hovoří a hovoří
o tom z hlediska radního velkého města Hradce
Králové. Nejsou jenom takováto velká
města, jsou aglomerace s obtížnou možností
zaměstnání a s prudce se snižující
hladinou výdělků. Tam je situace zcela jiná.
Jsme si vědomi toho, že kdybychom žádali
odbourání příspěvku, na druhé
straně dosáhneme toho, že v řadě
obcí budou mateřské školy zavírány,
protože obce prostě na ně mít nebudou.
Jsme si vědomi toho, že jestliže vyženeme
příspěvek nad oněch 30%, které
navrhuje vláda, stane se, že mnozí rodiče
děti do mateřských škol posílat
nebudou moci.
Jestliže jsou zde někteří jedinci, kteří
vydělávají desetitisíce, jsou to skutečně
jednotlivci. Tvrdím - a je i statisticky prokazatelné
- že drtivá většina mladých lidí
tyto desetitisíce měsíčně nevydělává.
Jsem pro a doporučuji, abychom podpořili návrh,
který zde zdůvodňoval před chvílí
pan ministr Piťha, a přidrželi se hranice 30
%, která vůbec nevylučuje, aby obce, zastupitelstva,
radní a starostové těchto obcí různou
formou - nadační a jinou - dosáhli toho,
aby ti, kteří jsou majetní a nedělá
jim problémy přispět více na mateřskou
školu, dosáhli určitým způsobem
přispění.
Jestliže bychom tuto hranici zrušili a dali určitý
vágní prostor, zavedeme znovu zmatek a dosáhneme
toho, že tento citlivý úsek školství
by se mohl vyvíjet asociálně. Na to zde velice
správně pan ministr Piťha poukázal.
Vřele doporučuji, abychom jeho doporučení
respektovali. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slovo má kolega Kozel.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové, budu
hovořit k oběma sporným případům.
Nejprve k 30%.
Domnívám se, že tato otázka není
až tak kardinální, aby si zasluhovala tak dlouhou
debatu. Jestliže tam zůstane oněch 30%, přijde
pouze úzká skupina majetných o to, aby platila
více. Nic horšího se nestane. 30% může
vypadnout z toho důvodu, že tam jsou další
dvě pojistky, které by měly zabránit
sociálním nátlakům - je to 1,25násobek
životního minima, je tam možnost osvobodit od
placení. 30% bych neviděl jako podstatný
problém.
Chtěl bych se zmínit o té druhé věci,
a sice čl. II společné zprávy bod
první, kde bych chtěl vysvětlit, proč
se vůbec do novely tato věc dostala. Současná
legislativa podle právního výkladu umožňuje
a dokonce nařizuje obcím, které nezřídily
školu, že musejí přispívat na placení
provozu školy, kam posílají své děti.
Protože je ale výklad právní a ne vždy
na obcích přijatelný, vznikala řada
sporů v placení. Proto jsme ve svém návrhu
chtěli znění zákona upřesnit.
Text, který je ve společné zprávě,
řeší případ, kdy obec, která
nezřizuje školu, má za povinnost připlácet,
podílet se na provozu školy, kam posílá
své děti.
Druhý návrh poslance Kouckého řeší
ještě kromě tohoto druhý případ,
totiž ten, kdy obec zřizuje školu, ale její
děti z jakéhokoli důvodu rodiče vozí
do jiné obce, do jiné školy. Nařizuje
se povinnost, že i v tomto případě obec,
kde má dítě trvalé bydliště,
musí platit na provoz té školy, kam dítě
chodí. Stručně a jednoduše řečeno
pozměňovací návrh poslance Kouckého
zavádí do financování princip, že
peníze jdou za žákem. Je jedno, jestli peníze
jdou do obce, kde žák bydlí, nebo jestli jdou
do obce, kam žák chodí do školy. Nevidím
důvod, proč by toto mělo vnést nějaký
chaos do placení těchto poplatků. 1 návrh,
který je ve společné zprávě
a řeší jen jeden problém, vyžaduje
dohodu obcí. V tomto případě návrh
poslance Kouckého - dohoda musí být uzavřena
i v tom případě, kdy dítě chodí
někam jinam. Je to jenom rozšíření
a nic víc. Žádná nadbytečná
komplikace z toho vzniknout nemůže. Proto si dovolím
požádat o podporu návrhu poslance Kouckého.
Děkuji.