Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
já se domnívám, že procesně mohu
podat následující návrh. Já
bych prosil, aby všechna doporučení pana ministra
spravedlnosti byla pokládána za pozměňovací
návrhy našeho klubu, protože my, musím
říci, s vládním návrhem zákona
nepochybně souhlasíme, máme za to, že
možná bychom přispěli k legislativnímu
procesu více, kdybychom vycházeli z vládních
návrhů.
Navíc potom pouze jediný pozměňovací
návrh k § 64 odst. 1, písm. b), je zde alternativní
návrh - varianta l, tj. na místo textu společné
zprávy vrátit se k vládnímu návrhu
zákona, tj. "skupina 25 poslanců nebo skupina
nejméně 10 senátorů". Neprojde-li
tento pozměňovací návrh, podávám
další pozměňovací návrh:
"skupina nejméně 1/5 poslanců nebo skupina
nejméně 1/5 senátorů ". Toť
vše.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi, nejsem si jist, zda nebude tento postup
dělat určitý problém, já se
musím přiznat, a to je spíše otázka
pana společného zpravodaje, nejsem si jist, zda
bude možno doporučení pana ministra vyjmout
z jeho projevu a pojmout ho jako pozměňovací
návrhy. Pravděpodobně se k tomu pan zpravodaj
hodlá vyjádřit, prosím ho, aby se
ujal slova.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, domnívám se, že kolega
Vyvadil takto zformuloval svůj návrh, protože
se domníval, že by nám to ušetřilo
čas, nicméně současně se domnívám,
že to prostě možné není ve smyslu
jednacího řádu, ten návrh prostě
tady nezazněl. Tady byla přednesena stanoviska ministra
spravedlnosti, nebyla přednesena v rozpravě a osvojit
si je takovým generálním způsobem,
to prostě nejde. Pakliže s těmi stanovisky
jakýmsi způsobem se kolega Vyvadil ztotožňuje,
zřejmě mu nezbyde než přednést
konkrétní pozměňovací návrhy,
aby konkrétně o těchto návrzích
mohlo být hlasováno.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji, prosím, aby se
pan kolega Kačenka ujal slova, připraví se
pan poslanec Dobal.
Poslanec František Kačenka: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, dovoluji si přednést
devět pozměňujících návrhů
k zákonu o Ústavním soudu.
Za prvé vypustit § 1, ostatní přečíslovat.
Domnívám se, že nedostatečnou úpravu
v Ústavě nelze řešit obyčejným
zákonem. Znění je v rozporu s článkem
84 odst. 1 ústavy, který říká,
že Ústavní soud se skládá z 15
soudců, a z dikce článku 62 písm.
e) vyplývá, že předseda a místopředseda
Ústavního soudu nejsou soudci, protože se nevolí
z řad soudců jako předseda a místopředseda
Nejvyššího soudu, ale že mají pouze
správní funkci.
Ve druhém pozměňujícím návrhu
z výše uvedených důvodů navrhuji
vypustit v paragrafu 2 text "ze soudců ústavního
soudu", dále jen soudce a za slovo "jmenuje"
doplnit "na dobu 10 let ".
Za třetí vypustit paragrafy 8, 9 a 41, z nadpisu
a textu paragrafu 10 vypustit slova "a asistenta".
Z článku 81 odst. 1 vyplývá, že
rozhoduje ústavní soud. Soudní funkce je
nepřenosná, nezastupitelná a veškeré
rozhodování může činit pouze
plénum, senát, předseda senátu nebo
soudci Ústavního soudu. Asistent může
vykonávat výlučně práci kancelářskou,
technickou a podobně, tedy stejnou jako kterýkoliv
jiný pracovník kanceláře. Je zbytečné
tuto funkci zakládat zákonem, protože například
funkce náměstků ministrů nebo jejich
poradců rovněž nejsou upravovány zákonem.
K tomuto třetímu pozměňovacímu
návrhu dávám alternativu v tom smyslu, že
nebude-li přijata tato změna, doporučuji,
aby do první věty paragrafu 41 za stávající
text byla vložena slova "v jeho zastoupení".
Čtvrtý pozměňovací návrh
se týká paragrafu 30 odst. 3, kde navrhuji nové
znění. Odstavec 3 by měl znít:
"Je-li účastníkem řízení
soud, který podal návrh v souvislosti se svou rozhodovací
činností podle článku 95 odst. 2 ústavy,
jedná za něj předseda příslušného
senátu nebo příslušný samosoudce."
Tito lidé příslušnou cauzu rozhodovali
a nedomnívám se, že by to měl být
předseda soudu.
Pátý pozměňovací návrh
se týká paragrafu 43 odst. 2, kde navrhuji vypustit
následující text: "že odvolání
není přípustné".
Dále do téhož paragrafu navrhuji doplnit odst.
3, následujícího znění:
"K usnesení podle odstavce 1 může navrhovatel
do deseti dnů od jeho doručení vznést
námitku, o přípustnosti rozhodne senát
v neveřejném zasedání."
Chci podotknout, že na stávající úpravu,
zejména pokud se týká oblasti lidských
práv a svobod, by mohlo být pohlíženo
jako na odepírání spravedlnosti.
Pozměňovací návrh č. šest.
Paragraf 64 odst. 1 písm. b) doporučuji vypustit
a písmeno d) označit jako písmeno c). Je
to případ, kdy se umožňuje zahájit
řízení bez návrhu a dochází
k paradoxní situaci, kdy jedna část Ústavního
soudu - senát je účastníkem řízení
a zbývající část Ústavního
soudu je judiciálním orgánem. Domnívám
se, že to není správné. Zahajovat by
se to mělo vždy na návrh a návrh by
v těchto případech mohla podat vláda
nebo kdokoliv jiný.
Sedmý pozměňovací návrh se
týká paragrafu 85 odst. 1 písm. b), kde navrhuji
vypustit slova "nebo jejího orgánu". Konkrétní
úprava ověřování platnosti
volby poslanců a senátorů bude svěřena
buď volebnímu zákonu nebo zákonu o jednacím
řádu. I když ověřování
bude zřejmě provádět např.
mandátový a imunitní výbor, usnesení
by vždy měla přijmout příslušná
komora parlamentu.
Osmý pozměňovací návrh se týká
paragrafu 116, který je v rozporu s paragrafem 114, protože
neřeší případ, kdy Ústavní
soud vydal předběžné opatření
a pozastavil výkon pravomoci podle čl. 66. Proto
navrhuji v paragrafu 116 za stávající text
doplnit slova, "to neplatí, pokud Ústavní
soud vydal předběžné opatření
podle § 114 ".
V devátém pozměňovacím návrhu
doporučuji v § 149 vypustit první větu
a nahradit následující větou:
"Složením slibu 12 soudců se považuje
Ústavní soud za zřízený a zahajuje
svoji činnost."
Je to z toho důvodu, že § 84 ústavy říká,
co je Ústavní soud. Ústavní soud je
orgán, který má 15 ústavních
soudců, je to jakási fikce, která předpokládá,
že tento Ústavní soud již vznikl. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kačenkovi. Zpravodaj se dovolává
písemných návrhů. Prosím pana
poslance Dobala, aby se ujal slova, připraví se
paní kolegyně Röschová.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
dovolte mi, abych přednesl několik pozměňovacích
návrhů. Některé předkládám
sám za sebe a některé předkládám
jménem klubu ODA. Jasně to budu u každého
návrhu specifikovat.
Začnu velmi drobným pozměňovacím
návrhem v paragrafu 3 odst. 1 písm. a), kde by se
mělo doplnit na konci slovo "navenek", tzn.,
že by písmeno znělo "zastupuje Ústavní
soud navenek". Tím se míní předseda
Ústavního soudu. Tato dikce je použita u prezidenta
v ústavě, je používána u starostů
v obcích atd. Myslím si, že bychom mohli tady
používat jednotné označení.
Druhá záležitost, o které bych se chtěl
zmínit a ke které bych chtěl podat pozměňující
návrh, se týká paragrafu 14 a paragrafu 22.
Tyto paragrafy vítám, nicméně si myslím,
že potřebují jistou drobnou úpravu.
Pokusil bych se vysvětlit, o co tady jde.
Jedná se o záležitost, kdy soudce nesouhlasí
s rozhodnutím většiny. Tento problém,
který se nazývá separátní votum
nebo chcete-li dissenting opinion, je institut, který je
velmi znám v anglosaském právu a pomalu proniká
do práva evropského. V Německu se o tom vedly
dlouhé diskuse a byly obavy o oslabení autority
rozsudku. V rozhodnutích sborů se totiž neuvádělo,
zda bylo jednomyslné a nebo kolik soudců hlasovalo
proti výroku většiny. Dnes se i v Německu
má jednoznačně za to, že to nejen neoslabuje
autoritu soudů, ale naopak je obohacením rozsudku,
pokud je tam připojen tento odlišný názor.
Transparentnost uveřejněného nálezu
nutí potom senátní většinu k
dokonalejšímu odůvodnění svého
stanoviska a k co nejpřesvědčivější
reakci na uveřejněné odchylné mínění
a ukazuje stranám i veřejnosti, že se soud
vypořádal se všemi závažnými
námitkami. Přiblížil bych vám
to ještě tím, že ve federálním
zákonu o Ústavním soudu bylo - a na tom se
shodli všichni odborníci světa - komparatisticky
zcela ojedinělé ustanovení § 9 odst.
5 a úplně to samé v § 10 odst. 5, podle
kterého soudce nesouhlasící s rozhodnutím
má právo, aby jeho odlišné stanovisko
bylo stručně uvedeno v zápisu o hlasování.
Takto pojaté separátní votum neznamená
nic jiného, než jakési alibi pro soudce, že
s něčím opravdu nesouhlasil a může
se bránit. Zatímco separátní votum
v pravém slova smyslu má opravdu zaručit
to, že soudce, který nesouhlasí s danou věcí,
musí podat jasné zdůvodnění.
Toto zdůvodnění bude někde uvedeno
a většina musí toto jeho odlišné
stanovisko vzít také do úvahy. Takže
pro srovnání v anglosasské a severoamerické
praxi odedávna se předpokládá, že
rozsudky vyšších soudů jsou takové,
že jsou z nich vidět názory jednotlivých
soudců. Ve Velké Británii a v zemích
Commonwealthu každý člen senátu přednese
své rozhodnutí věci. V USA je pravidlem,
že soudce, který má odchylný názor
na rozhodnutí nebo i na jeho odůvodnění,
může k rozsudku připojit své odchylné
mínění. To je ten dissenting opinion. Zpravidla
s pečlivým odůvodněním. Jeho
dissent je pak vyhlášen stranám a v plném
znění přejat do sbírky rozhodnutí.
Tento způsob upozorňuji ještě - od začátku
převzal Evropský soud a Evropská komise pro
lidská práva. Domnívám se, že
záměr, který je v § 14, je v souladu
s tím, o čem jsem zde mluvil. Pouze si myslím,
že jednodušší a rozumné by bylo vypustit,
že to musí být na návrh, že stačí
právo. Právo samo zakládá tento návrh.
Navrhoval bych tedy, aby § 14 zněl tak, aby ve druhém
řádku za slovem "má právo"
bylo znění takto: "aby jeho odlišné
stanovisko bylo uvedeno v protokolu o jednání atd."
tam bych ponechal dikci naprosto stejně. Prakticky navrhuji,
aby v podstatě část věty za slovy
"má právo" zněla "aby jeho
odlišné stanovisko bylo uvedeno", což je
můj pozměňovací návrh.
§ 22 přebírá dikci federálního
zákona, tu kritizovanou, tu komparatisticky ojedinělou
na světě. Proto bych navrhoval, aby § 22 zněl
velmi podobně jako § 14, tzn. že člen
senátu, který s rozhodnutím senátu
ve věci nebo s jeho odůvodněním nesouhlasí,
má právo, aby jeho odlišné stanovisko
bylo uvedeno v protokolu jednání a aby bylo připojeno
k rozhodnutí s uvedením jeho jména. Takže
v tomto znění navrhuji znění §
22.
Další dva pozměňovací návrhy,
které přednesu, už přednáším
jménem poslaneckého klubu ODA. Za prvé se
jedná o už zde i na výboru velmi diskutovaný
§ 64. Zde
navrhuji - jako jsme původně navrhovali i na projednávání
na výborech - v § 64 společné zprávy
v odst. 1 vypustit písm. b). Pokusím se to drobně
zdůvodnit, i když si myslím, že k tomu
moc přihlíženo nebude.
Naše země nemá vlastně zkušenost
s fungováním Ústavního soudu téměř
žádnou. Smyslem vypuštění tohoto
písmene je, aby se malinko ztížila možnost
podávat návrhy, aby se nepřenášely
politické boje ze sněmovny na politické boje
na Ústavní soud. Svět zná určité
precedenty v tomto směru, nicméně svět,
ve kterém ústavní soudy nějakou dobu
fungovaly. Podobné spory byly možná před
20 lety ve Francii, kde se posiloval Ústavní soud.
Na základě toho jeho pravomoci stouply a stal se
velkou mocí v zemi v procesu tvorby a hlavně bourání
legislativy, když byla přijata novela zákona
o ústavním soudu, která umožňovala
podávat návrhy 60 členům Národního
shromáždění Francie. Do té doby
toto právo měl pouze prezident, předseda
senátu, premiér a předseda Národního
shromáždění. Tudíž tady
se tato moc dala také poslancům. Okamžitě
se celá záležitost velmi zpolitizovala a stala
se předmětem sporů a rozporů v zemi.
Domnívám se, že Ústavní soud
u nás v čase - a chtěl bych zdůraznit,
že všechny západní státy kolem
nás se zaběhanou demokracií dlouhou dobu,
novelizovaly velmi často právě zákony
o ústavních soudech. A tato praxe se také
vyvíjí. Na rozdíl od jiných zákonů
si také myslím, že ctižádost, že
napíšeme a schválíme zákon, který
nebude nutno novelizovat, by byl naivní, protože praxe
si vyžádá spoustu dalších věcí,
které nás dnes nenapadnou. Proto se domnívám,
že v dnešní politické situaci, kdy
je důležité, aby Ústavní soud
se ustálil jako odborný orgán nalézání
práva a odborného výkladu, není zdravé,
aby byl terčem těchto politických nátlaků,
které samozřejmě okamžitě opustí
sněmovnu v tomto případě, stanou se
velmi vítaným zdrojem potravy tisku a tím
pádem i nepřímo nátlakem na ústavní
soudce. Od této atmosféry bych je rád chránil,
proto navrhuji vypuštění této možnosti.
Domnívám se, že každý poslanec
má stejně možnost v případě,
že narazí na konkrétní a jasnou kauzu,
přes ústavní stížnost napadnout
i ustanovení zákona, která budou v rozporu
s ústavou. Nicméně tento bankovní
účet otevřený povede opět k
různým dohadům a sporům, které
budou jenom na bázi teorie a nebudou vůbec vycházet
z konkrétních soudních pří
a kauz.
Poslední můj pozměňovací návrh
se týká opět diskutovaného §
96 velezrady. Chtěl bych reagovat na vystoupení
paní poslankyně Buzkové a upozornit ji, že
z ústavy pan prezident není trestně odpovědný.
Tady se opravdu nejedná o záležitost, která
by souvisela s trestním řádem nebo s trestním
činem. Tady se jedná pouze o jakousi sankci, že
bude zbaven svého mandátu prezidenta, pokud nějakým
velmi závažným způsobem se zpronevěří
této funkci. A nebo už nebude moci být nikdy
dále prezidentem. Ale to je jediná sankce, která
za to je, a nejedná se o trestně právní
ustanovení.
Nicméně bych navrhoval, aby přece jen trochu
vágní a nejasná formulace proti vážnosti
a důstojnosti úřadu byla vypuštěna,
a proto navrhuji, aby § 96 byl ukončen tečkou
za slovy "svoboda" a zbytek věty byl vypuštěn.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Dobalovi. Prosím paní poslankyni Röschovou,
aby se ujala slova. Připraví se pan kolega Grulich.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
dámy a pánové. Dovolte, abych vám
zde přednesla dva právní názory, které
jsou odlišné od mých kolegů právníků,
kteří zde vystupovali. Začnu tím,
čím skončil pan poslanec Dobal, k jehož
návrhu se připojuji. Ráda bych zargumentovala
a vyvrátila paní poslankyni Buzkové její
názor, že velezrada tak, jak je upravena v ústavě,
je trestním činem. Dle mého názoru
tomu tak není, protože základní listina
práv a svobod říká zcela jasně,
že co je trestním činem, může říci
pouze zákon a o trestném činu rozhodují
soudy - má se na mysli obecné soudy. To znamená
v článku 39 Listiny práv a svobod a v článku
40 práv a svobod. Jen bych chtěla podpořit
argumentaci pana poslance Dobala.
Dále bych se ráda vyjádřila ke zde
již několikrát zmiňovanému §
6 společné zprávy. Chápu snahu předkladatele
pozměňovacího návrhu pana zpravodaje,
který se obává nečinnosti a lenosti
senátu, který by mohl zablokovat ústavní
ochrany v naší zemi. Nicméně tento návrh
samozřejmě neřeší nečinnost
a lenost prezidenta, který by rovněž také
mohl zablokovat ústavnost v naší zemi. To znamená,
že bych se na tento problém ráda podívala
z právní stránky a především
bych ráda vycházela z ústavy. Na ústavu
by mělo být pohlíženo jako na kompaktní
celek, jehož jednotlivé články nejsou
zcela vytaženy beze smyslu, ale jsou řazeny a stanoveny
ve své návaznosti.
To znamená, že ústava přesně
říká, jakým způsobem jsou soudci
Ústavního soudu instalováni. V článku
84, odst. 2 se říká, že soudce Ústavního
soudu jmenuje prezident republiky se souhlasem senátu.
Nic více, nic méně.
Zároveň tato ústava zná dva případy,
kdy řeší nečinnost toho kterého
orgánu, a to v článku 44, odst. 2, kde se
říká: "Nevyjádří-li
se vláda do 30 dnů od doby, kdy jí byl návrh
zákona doručen, platí, že se vyjádřila
kladně." Totéž ustanovení je v
článku 47, odst. 3, když Poslanecká
sněmovna předkládá schválený
zákon senátu, kde je přesně řečeno
v odst. 2, co senát dělá a v odst. 3 "když
se nevyjádří, má se za to, že
se vyjádřil kladně".
Proč o tom hovořím? Mám za to, že
zákonodárce při tvorbě ústavy,
když chtěl postihnout nečinnost toho kterého
orgánu a chtěl říci, že nečinnost
vede ke kladnému výsledku, tak to v ústavě
řekl, na rozdíl od článku 84, odst.
2, kde se jasně říká, že prezident
republiky jmenuje se souhlasem senátu a nemluví
se o tom, co se stane, když senát je nečinný
nebo se nevyjádří. To znamená, že
můj právní výklad, který vám
předkládám, je takový, že se
domnívám, že tento souhlas musí být
senátem vyjádřen aktivně a pozitivně.
Já se velmi přikláním k tomu, aby
zůstalo znění § 6, odst. 2 tak, jak
je uvedeno ve společné zprávě, a velice
vás prosím, abyste při hlasování
zvážili tyto mé argumenty, které jsem
zde přednesla. To jsou dva právní výklady.
Nyní mi dovolte, abych přednesla jeden pozměňovací
návrh. Druhý, který jsem chtěla přednést,
už přednesl pan poslanec Dobal. Můj pozměňovací
návrh se týká § 29 a paragrafů
následujících. Abych splnila usnesení
této sněmovny, snad bych předem měla
říci, že jsem notářka, která
od prvního ledna tohoto roku vykonává notářský
úřad. Nicméně doporučuji a
dávám pozměňovací návrh,
aby první věta § 29 končila tečkou
za slovem "advokátem" a vypustilo se "nebo
komerčním právníkem nebo notářem
v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy".
Pokud by byl tento návrh přijat, myslím,
že se musí promítnout i v dalších
paragrafech, které následují.
Dovolím si tento můj návrh zdůvodnit
snad právě proto, že jsem notářka
a vím, oč v tomto případě jde.
Prosím vás, přemýšlejte se mnou.
Zvažme, co se zde říká. V tomto ustanovení
se říká, že komerční právník
a notář může zastupovat před
Ústavním soudem pouze v kompetencích daných
mu zákonem. To znamená, že toto usnesení
je vlastně naprosto iluzorní a vágní,
protože v rámci svých kompetencí, které
jsou mu dány zákonem, se ani komerční
právník ani notář nikdy k žádné
kauze před Ústavní soud nedostane. Toto ustanovení
je pro mne naprosto nadbytečné. Jiné je to
u advokáta. Z Listiny i ze zákona o advokacii vyplývá,
že má universální zastupování,
to znamená, že může zastupovat před
kterýmkoli soudem v kterékoli věci. Myslím
si, že je správné, aby mohl zastupovat i před
Ústavním soudem. Myslím, že je zapotřebí,
aby občané a kdokoli byl zastupován, neboť
se domnívám, že není možné,
aby se každý obracel na Ústavní soud
bez posouzení právníka, neboť by Ústavní
soud byl velice zavalen prací. Toto je mé stručné
odůvodnění mého návrhu. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Röschové. Prosím pana
poslance Grulicha, aby se ujal slova, připraví se
pan kolega Kryčer.
Poslanec Václav Grulich: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
chtěl jsem vystoupit ke zmíněnému
§ 6, ale paní kolegyně Röschová
zde právě podala velmi pregnantní výklad.
Já bych chtěl jen požádat pana kolegu
Výborného, aby zvážil jednu věc.
V jeho navrhované formulaci bylo něco v tom smyslu,
že nevyjádří-li senát svůj
souhlas jen proto, že o věci nehlasoval. Já
bych chtěl říci, že Senát může
hlasovat a může dojít do patové situace,
kdy nepřijme usnesení, a v tom případě
by vznikly problémy, jestli vlastně prezident může
jmenovat nebo ne. Shodně s kolegyní Buzkovou a dalšími
se domnívám, že by bylo lepší nekomplikovat
tuto záležitost a zůstat při vládním
návrhu, který odpovídá ústavě.
Za druhé bych se chtěl vyjádřit ke
společné zprávě, která se týká
hlavy II, oddílu prvního, § 65 vládního
návrhu. Týká se to toho, kolik poslanců
a kolik senátorů může podat návrh
Ústavnímu soudu. Zazněl tu i návrh
kolegy Vyvadila na jednu pětinu poslanců. Ani to
se mi nejeví jako rozumné. Berme v úvahu,
že podle přijaté ústavy zákon
může být přijat za situace, kdy v této
sněmovně je přítomna jedna třetina
poslanců a nadpoloviční většina
těchto poslanců může přijmout
usnesení, může schválit prostý
zákon. Jeví se mi jako nelogické, aby pro
podání k Ústavnímu soudu bylo nutné,
aby tato skupina poslanců byla větší
než je nutná pro přijetí usnesení
a pro přijetí nebo schválení prostého
zákona. Proto doporučuji, aby i v tomto případě
sněmovna setrvala při tom návrhu, který
podala vláda, který se jeví jako rozumný
a je v souladu s pravomocí sněmovny při normálním
hlasování a přijímání
zákonů.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Grulichovi a prosím pana kolegu Kryčera,
aby se ujal slova. Připraví se pan kolega Vyvadil.
Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane
místopředsedo, dámy a pánové,
považuji za svou povinnost člena zahraničního
výboru se zmínit o jedné velmi důležité
otázce, která dosud nezazněla, ale kterou
já osobně považuji za klíčovou.
Nejsem legislativec, a z toho důvodu berte moje vystoupení
jako závažné upozornění na nedostatek,
který se dotýká celého sedmého
oddílu posuzovaného zákona.
Domnívám se, že tento oddíl je nedostatečný
vzhledem k tomu, že nerozlišuje rozhodnutí výboru
pro lidská práva při Radě Evropy,
které má charakter závazného názoru,
to znamená, že například Ústavní
soud porušil svým rozhodnutím mezinárodní
smlouvu, kterou je Česká republika vázána,
a rozsudky soudního dvora pro lidská práva,
kterými bude vysloveno, že konkrétní
právní norma České republiky odporuje
mezinárodní smlouvě, přičemž
bude položena našemu státu povinnost poskytnout
žalobci přiměřené zadostiučinění.
Tento zákon musí řešit obě možné
situace, jednak nápravu vadných rozhodnutí
Ústavního soudu na základě názoru
výboru (podle mého názoru nejlépe
formou obnovy řízení), jednak řízení
o derogaci předpisů. To se týká zejména
účastníků, včetně řešení
toho, kdo bude platit přiznané náhrady. Domnívám
se, že předkladatel by měl zvážit
tuto otázku, případně se jí
zabývat o přestávce, aby byla uspokojivě
vyřešena.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Kryčerovi. Slovo má kolega Vyvadil, připraví
se pan poslanec Bílý.