Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředsedové
PSP J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka, P. Tollner a 182 poslanců.
Za vládu České republiky: ministr
pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy P. Piťha,
ministr zahraničních věcí J. Zieleniec.
(Schůze zahájena v 9.40 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně a kolegové, zahajuji přerušené
jednání 10. schůze Poslanecké sněmovny
a všechny vás vítám. Ze schváleného
pořadu schůze se nám včera podařilo
projednat 11 bodů. Při schvalování
pořadu jsme se rozhodli, že dnes začneme projednávat
nejdříve vládní návrh zákona
o Ústavním soudu, sněmovní tisky 276
a 386 a poté bude následovat vládní
návrh, kterým se předkládá
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
přístup České republiky ke Statutu
Rady Evropy.
Přistoupíme k projednávání
vlastního pořadu. Bodem, jehož projednávání
právě zahajujeme, je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 276 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 386. Z pověření
vlády předložený návrh zákona
odůvodní ministr spravedlnosti Jiří
Novák. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, Ústava České republiky svěřila
ochranu ústavnosti Ústavnímu soudu, vymezila
jeho pravomoci a upravila základní principy jeho
organizace a fungování. Sama Ústava v článku
88 předpokládá přijetí zákona,
který vymezí kdo a za jakých podmínek
je oprávněn podat návrh na zahájení
řízení před Ústavním
soudem a zákonné úpravy pravidel pro řízení
před Ústavním soudem.
K tomu, aby Ústavní soud mohl zahájit svoji
činnost a v plném rozsahu fungovat, je potřeba
zákonem vymezit i další otázky organizace
Ústavního soudu, upravit v potřebné
šíři postavení soudců Ústavního
soudu, jejich platové poměry i jejich kárnou
odpovědnost.
Vládní návrh zákona o Ústavním
soudu si klade za cíl upravit komplexně celou problematiku
související s řízením před
Ústavním soudem a jeho organizací v jediném
zákonu a vytvořit tak předpoklady pro to,
aby po jeho přijetí mohli být jmenováni
soudci Ústavního soudu, jeho předseda a místopředsedové
a aby Ústavní soud mohl bez dalšího
začít v plném rozsahu fungovat a plnit své
ústavně zakotvené poslání.
Vládní návrh vychází z toho,
že pravomoc Ústavního soudu je taxativně
vymezena v čl. 88 Ústavy České republiky,
a tuto jeho pravomoc nelze zákonnou úpravou ani
rozšířit ani zúžit. Ústavou
zakotvené pravomoci Ústavního soudu i jeho
ústavou vymezené postavení mezi orgány
státní moci jsou proto pro úpravu tohoto
zákona limitující.
Vládní návrh si dále klade za cíl
upravit řízení před Ústavním
soudem takovým způsobem, aby ochrana ústavnosti
byla rychlá a účinná. Na rozdíl
od takzvaných obecných soudů limituje počet
soudců Ústavního soudu přímo
Ústava České republiky. V zájmu toho,
aby Ústavní soud s potřebnou rychlostí
a plynulostí byl schopen vykonávat svou činnost,
je navrhováno svěřit rozhodovací činnost
plénu jen v těch věcech, které svým
významem vyžadují, aby o nich rozhodovali všichni
soudci a v ostatních věcech svěřit
rozhodovací činnost tříčlenným
senátům. Tomu, aby plénum nebo senáty
nebyly zatěžovány návrhy, které
nejsou způsobilé k projednání a rozhodování,
čelí vládní návrh tím,
že svěřuje v případech tímto
zákonem výslovně stanovených soudci
zpravodaji právo odmítnout takový návrh
svým usnesením.
Významnou úlohu by měli plnit i asistenti
soudců, kteří mohou být soudcem zpravodajem
pověřeni odložit podání, která
podle obsahu zjevně nejsou návrhy na zahájení
řízení i úkony směřující
k odstranění vad návrhů.
Při přípravě návrhu byly vzaty
v úvahu zkušenosti evropského ústavního
soudnictví a poznatky z fungování bývalého
Ústavního soudu ČSFR. Lze konstatovat, že
návrh organizace a fungování Ústavního
soudu České republiky odpovídá zásadám
evropského ústavního soudnictví, jak
jsou formulovány zejména ve zprávě
Evropské komise pro otázky demokracie při
Radě Evropy.
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, páni poslanci, významu
problematiky řešené navrhovanou právní
úpravou odpovídá i pozornost, s jakou byl
vládní návrh zákona o Ústavním
soudu projednáván ve výborech Parlamentu
České republiky, a množství úprav,
které jste doporučili ve společné
zprávě výborů k tomuto vládnímu
návrhu.
Tyto úpravy v převážné většině
vítám a věřím, že přispějí
k nalezení optimálních věcných
řešení zákonné úpravy
organizace Ústavního soudu a řízení
před ním i ke zkvalitnění návrhu
po stránce formulační. Považuji však
za nezbytné vyjádřit se k některým
změnám doporučeným ve společné
zprávě výborů s tím, že
citace jednotlivých ustanovení vychází
z číslování paragrafů provedeného
ve společné zprávě.
Společná zpráva výborů obsahuje
v § 4 odst. 2 doporučení zúžit
oproti vládnímu návrhu vynětí
soudců Ústavního soudu z obecné odpovědnosti
pouze na spáchané přestupky. Výjimečné
postavení soudců Ústavního soudu,
mimořádné nároky kladené na
jejich nezávislost a nestrannost a zejména pak specifika
předmětů rozhodování a okruh
účastníků vystupujících
před Ústavním soudem vedou k závěru,
že je třeba vyjmout soudce Ústavního
soudu i z obecné odpovědnosti za spáchané
jiné správní delikty a jejich odpovědnost
za tato protiprávní jednání, stejně
jako odpovědnost za jednání, které
má znaky přestupku, řešit v rámci
kárné odpovědnosti soudců v kárném
řízení. Doporučuji proto ponechat
ustanovení § 4 odst. 2 a v návaznosti na to
i ustanovení § 133 odst. 2 ve znění
navrženém ve vládním návrhu.
Ustanovení § 6 navazuje na článek 84
odst. 2 ústavy a upravuje postup při vyjadřování
stanoviska senátu ke jmenování soudců
Ústavního soudu prezidentem republiky. Vládní
návrh v § 6 odst. 2 stanoví nevyvratitelnou
právní domněnku, podle níž bude
dán souhlas senátu se jmenování soudců
i tehdy, jestliže by se senát ve lhůtě
60 dnů k záměru prezidenta republiky jmenovat
soudce neusnesl.
Společná zpráva výborů obsahuje
doporučení stanovit tuto právní fikci
negativně a z nečinnosti senátu dovodit jeho
nesouhlas se jmenováním soudců. Shodneme
se v tom, že je nezbytné, aby Ústavní
soud byl v co nejkratší době personálně
naplněn a mohl tak začít fungovat. Jde o
to zvážit, která z obou navržených
cest je pro tento účel vhodnější.
Vládní návrh vychází z toho,
že jmenování soudců Ústavního
soudu je prvotní odpovědností prezidenta
a od ní je odvozena spoluodpovědnost senátu.
Společná zpráva však zastává
opačnou konstrukci.
Doporučuji vzít v úvahu, že úpravou
provedenou ve vládním návrhu není
dotčeno právo senátu vyjádřit
svůj výslovný souhlas nebo výslovný
nesouhlas se jmenováním soudce, ale ani v případě
nečinnosti senátu není omezováno ústavní
právo prezidenta republiky soudce jmenovat. Doporučuji
proto ve shodě se stanoviskem pana prezidenta přijmout
ustanovení § 6 odst. 2 ve znění vládního
návrhu.
Další významnou věcnou změnou
obsaženou ve společné zprávě
výborů je doporučení v § 7 odst.
2 písm. c) rozšířit zánik funkce
soudce i na případy, kdy by byl soudce pravomocně
odsouzen za nedbalostní trestný čin. Vládní
návrh zákona spojuje zánik soudcovské
funkce shodně, jako je tomu u soudců obecních
soudů, pouze s právní mocí rozsudku,
kterým byl soudce odsouzen za trestný čin
spáchaný úmyslně. Doporučuji
proto uvážit, zda v tomto případě
je nutno specifika odlišného postavení soudců
Ústavního soudu promítnout i do odlišného
řešení zániku soudcovské funkce.
Jak jsem již uvedl v úvodní části
svého vystoupení, byla vláda ve svém
návrhu vedena snahou upravit řízení
před Ústavním soudem tak, aby zákonná
úprava v maximálně možné míře
vytvářela prostor pro rychlé a plynulé
vyřizování věcí před
Ústavním soudem. Vládní návrh
usiloval o to zakotvit rozhodování v plénu
jen v případech, kdy shledával nezbytným,
aby se k věci mohli vyjádřit všichni
soudci a v ostatních věcech svěřit
rozhodování senátu. Protože lze důvodně
předpokládat, že k zahlcování
Ústavního soudu by zejména mohlo vést
projednávání návrhů na zrušení
jiných právních předpisů nebo
jejich jednotlivých ustanovení podle článku
87 odst. 1 písm. b) ústavy, tedy včetně
obecně závazných vyhlášek územních
samosprávných celků, obsahuje právní
návrh úpravu, podle níž by o těchto
věcech rozhodoval senát a příslušnost
pléna by podle § 11 odst. 2 byla dána jen v
těch případech, kdyby v téže
věci byla dána příslušnost pléna
i senátu nebo několika senátů.
Společná zpráva výborů doporučuje
v § 11 úpravu, podle níž by byla k rozhodování
o všech návrzích na zrušení jiných
právních předpisů nebo jejich jednotlivých
ustanovení dána příslušnost pléna
Ústavního soudu. Doporučuji proto ustavení
§ 11 odst. 2 písm. b) přijmout ve znění
vládního návrhu. Souběžně
navrhované doplnění § 11 odst. 2 v písm.
h), které zakládá příslušnost
pléna i v dalších případech podle
článku 87 odst. 1 ústavy, kde si takové
rozhodnutí vyhradí, by současně umožňovalo
plénu vyhradit si rozhodování o návrzích
na zrušení některých druhů právních
předpisů nebo, pokud by to kapacita umožňovala,
i rozhodování o všech návrzích
podle § 87 odst. 1 písm. b) ústavy.
Přijetí tohoto návrhu by současně
vyžadovalo v části druhé hlavy II. oddílu
1 přijmout navazující ustanovení ve
znění vládního návrhu. Na rozdíl
od vládního návrhu, který svěřuje
zastupování před Ústavním soudem
pouze advokátům, společná zpráva
výborů v § 29 a § 30 obsahuje doporučení
přiznat takové oprávnění i
komerčním právníkům a notářům,
a to v rozsahu poskytování právní
pomoci vymezeném zvláštními zákony.
Takováto změna usiluje o rovnoprávný
přístup v zastupování před
Ústavním soudem všem formám profesionálně
vykonávané právní pomoci. Je však
otázkou, zda navrhovaná změna se bude moci
v praxi uplatnit, neboť právní pomoc v řízení
před Ústavním soudem se bude převážně
soustřeďovat na oblast ústavnosti a ústavního
práva, tedy nad rámec právní pomoci,
kterou zákony ČNR č. 209/1990 Sb. a č.
358/1992 Sb. pro komerční právníky
a notáře limitují.
Společná zpráva výborů v §
64 doporučuje zásadním způsobem změnit
a omezit okruh navrhovatelů, kterým zákon
přizná oprávnění podat návrh
na zrušení zákona, jiného právního
předpisu nebo jejich jednotlivých ustanovení.
Okruh subjektů, kterým vládní návrh
svěřuje právo podávat tyto návrhy,
vycházel z toho, že jde o subjekty z oblasti moci
zákonodárné, výkonné a soudní,
které by měly být schopny kvalifikovaně
zvážit podání takového návrhu
a měly by současně touto cestou i přispívat
k souladnosti právního řádu České
republiky.
Chtěl bych především poukázat
na postavení vlády, která je odpovědna
za provádění zákonů. a to i
těch, které nebyly přijaty z její
zákonodárné iniciativy, popř. zákonů
platných ještě z dřívějších
dob. Je potřebné vzít v úvahu, že
sice některé z těchto orgánů
mohou docílit změny právního předpisu
jiným způsobem, návrhem jeho novelizace nebo
zrušením, legislativní proces přípravy
nové právní úpravy však vyžaduje
dlouhé časové období a zejména
pak neumožní obecnou nápravu aplikace právního
předpisu, u kterého byly dány důvody
k jeho zrušení.
Doporučuji proto, aby v § 64 odst. 1 v souladu s vládním
návrhem byl okruh navrhovatelů oprávněných
podat návrh na zrušení zákona nebo jeho
jednotlivých ustanovení rozšířen
o vládu event. zastupitelstvo vyššího
územního samosprávného celku, okruh
navrhovatelů oprávněných podat návrh
na zrušení jiného právního předpisu
nebo jeho jednotlivých ustanovení v § 64 odst.
2 rozšířen o prezidenta republiky, event. zastupitelstvo
vyššího územního samosprávného
celku. Pokud by toto doporučení bylo akceptováno,
je potřebné upravit i odst. 3 téhož
ustanovení.
Předpokladem pro to, aby jednání prezidenta,
který se dopustí velezrady, mohlo být na
základě ústavní žaloby senátu
stíháno před Ústavním soudem,
je zákonnou úpravou vymezit její skutkovou
podstatu. Ústava sama nedefinuje, co se rozumí velezradou
prezidenta republiky, a skutkovou podstatu velezrady nelze odvodit
ani z platných zákonů a ani ji pro její
specifickou povahu nelze definovat v trestním zákoně.
Ústavní soud je potřebné ve smyslu
ustanovení čl. 83 ústavy pojímat jako
soudní orgán, aplikující zákonné
předpisy, vymezené v čl. 88 odst. 2 ústavy,
a nelze na něho přenášet vytváření
skutkové podstaty velezrady. Vymezení obsahu tohoto
pojmu může ve smyslu dělby moci ve státě
náležet pouze moci zákonodárné.
Lze mít výhrady k tomu, zda definovat velezradu
má zákon o Ústavním soudu nebo zda
má být upravena zvláštním zákonem.
Mám za to, že mají-li být tímto
zákonem komplexně řešeny všechny
otázky spojené s organizací Ústavního
soudu a zejména má-li tento zákon vytvářet
zákonné předpoklady pro naplnění
všech kompetencí svěřených ústavou
Ústavnímu soudu k projednání a rozhodování,
měla by v tomto zákoně zůstat zachována
i definice velezrady. Úprava doporučená ve
společné zprávě výborů
v podstatě rozšiřuje skutkovou podstatu velezrady
proti vládnímu návrhu tím, že
do ní zahrnuje jednání prezidenta směřující
proti lidským právům a základním
svobodám a jednání proti vážnosti
a důstojnosti jeho úřadu, jestliže tím
způsobí zvlášť závažný
následek. Jednání proti lidským právům
a základním svobodám lze považovat za
jednání proti demokratickému řádu
vůbec a domnívám se, že není
potřebné z celé množiny možných
jednání proti demokratickému řádu
toto jednání samostatně vyzdvihovat. Pojem
vážnosti a důstojnosti úřadu,
byť omezený požadavkem, že tímto
jednáním bude způsoben zvlášť
závažný následek, je vzhledem k potřebě
přesného vymezení skutkové podstaty
příliš obecným a dává
příliš široké hranice volné
úvaze při aplikaci. Takové jednání
je navíc těžko souměřitelné
s ostatními druhy protiprávního jednání,
kterým je velezrada vymezena.
Doporučuji proto, aby ustanovení § 96 bylo
přijato ve znění obsaženém ve
vládním návrhu.
Poslední okruh úprav doporučených
ve společné zprávě, na který
bych chtěl reagovat ve svém úvodním
slově, se týká úpravy platových
poměrů soudců a funkcionářů
Ústavního soudu. Doporučené změny
proti vládnímu návrhu znamenají podstatné
zvýšení platů a ve svých důsledcích
i významné zvýšení finančních
prostředků, které by ze státního
rozpočtu bylo potřebné na činnosti
Ústavního soudu vynakládat. Především
však mám za to, že platy všech soudců
a funkcionářů nejvyšších
soudních instancí v České republice
by měly být rovnocenné. Navíc i výslovně
zakotvení platů, příplatků
a dalších požitků soudců a funkcionářů
Ústavního soudu v tomto zákoně by
vyžadovalo jeho novelizaci vždy, kdy se platy, příplatky
a požitky dostanou do nepoměru s platy, příplatky
a požitky soudců a funkcionářů
ostatních soudů.
Doporučuji proto, aby ustanovení § 126 až
130 byla přijata ve znění předloženém
ve vládním návrhu.
Z pověření vlády ČR doporučuji,
aby Poslanecká sněmovna schválila předložený
vládní návrh zákona o Ústavním
soudu ve znění společné zprávy
výborů a se změnami, které jsem doporučil
ve svém vystoupení. Činím tak v přesvědčení,
že přijatý zákon přispěje
k ochranně ústavnosti v České republice,
k ochraně základních práv a svobod
a k naplnění principů ústavního
soudnictví zakotvených Ústavou České
republiky. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi a prosím společného zpravodaje
výborů pana poslance Výborného, aby
se ujal slova.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové, předložený
vládní návrh zákona o Ústavním
soudu podle tisku 276 je i podle mého názoru nepochybně
jedním z nejdůležitějších
zákonů, které bude tato sněmovna v
letošním roce přijímat. Navazuje na
Ústavu České republiky a dovoluje, aby ústava
byla v některých svých důležitých
ustanoveních provedena a dovedena do reálného
fungování.
Společnou zprávu vypracovali zpravodajové
jednotlivých výborů poté, kdy rozhodnutím
organizačního výboru byl tisk 276 přikázán
k projednání všem výborům PS
kromě výboru mandátového a imunitního.
Sděluji tedy, že ústavně právní
výbor projednával vládní návrh
zákona ve dnech 5., 6. a 7. května letošního
roku a završil své jednání další
schůzí 9. června letošního roku.
Rozpočtový výbor projednával návrh
zákona 2. června, zemědělský
výbor rovněž 2. června, výbor
petiční, pro lidská práva a národnosti
12. května, výbor pro sociální politiku
a zdravotnictví, hospodářský výbor
a branný a bezpečnostní výbor dne
2. června letošního roku, výbor pro
veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí stejně jako
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu
a mládež rovněž 2. června a zahraniční
výbor 9. června letošního roku.
Z jednání výborů vzešlo několik
desítek připomínek, z nichž drtivá
většina jsou spíše připomínky
legislativně technického charakteru, o oněch
podstatnějších věcných připomínkách
se zmínil v úvodním slovu i pan ministr jako
zástupce vlády. Protože by pro jednání
Poslanecké sněmovny dnes bylo velmi nepřehledné
shromáždit jednotlivé připomínky
do společné zprávy cestou jejich jednotlivostí,
byla společná zpráva vypracována formou,
kterou máte k dispozici pod tiskem 386. Do společné
zprávy nezařazené připomínky
byly vám rovněž rozdány.
Končím své úvodní zpravodajské
vystoupení s tím, že doporučuji, aby
po rozpravě ke společné zprávě,
v jejímž rámci bude text projednáván,
byl předložený zákon přijat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému, společnému
zpravodaji výborů. Zahajuji rozpravu k tomuto bodu
pořadu. Jako první se písemně do rozpravy
přihlásil pan poslanec Výborný, připraví
se paní poslankyně Buzková.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, dva pozměňovací návrhy,
které hodlám přednést, jsou jednak
návrhy mými osobními - prosazoval jsem je,
byť neúspěšně v ústavně
právním výboru - současně mohu
sdělit, že jsou to i návrhy, se kterými
vyslovil souhlas ten poslanecký klub, jehož jsem členem.
Oba tyto návrhy jsou v podstatě návratem
- v jednom případě téměř
úplným, ve druhém alespoň částečným
- k vládnímu návrhu zákona. O prvním
z nich ve svém úvodním slově hovořil
i ministr spravedlnosti, který kritizoval společnou
zprávu v ustanovení v § 6 odst. 2 a doporučoval
sněmovně, aby se vrátila k původní
myšlence vládního návrhu, tedy ke koncepci,
kterou vláda předložila. Je to i moje mínění.
Také já se domnívám, že není
možné, aby pouhou nečinností senátu
- který, jak víme, podle ústavy není
ani rozpustitelný - mohl nastat takový stav, že
přes aktivitu prezidenta Ústavní soud nebude
nikdy konstituován. To by bylo řešení
dle mého soudu velmi špatné.
Proto navrhuji ve společné zprávě
zaměnit druhý odstavec § 6 tímto textem:
"Není-li souhlas podle odst. 1 dát do 60 dnů
poté, kdy si jej prezident republiky vyžádal,
jen proto, že senát v uvedené lhůtě
o této věci nehlasoval, platí, že ke
jmenování soudce senát souhlas dal."
To je můj první pozměňovací
návrh, který - jak znovu opakuji je návratem
k vládní koncepci.
Druhý pozměňovací návrh je
velmi jednoduchý. Týká se ustanovení
§ 64 odst. 1 písm. b). Návrhy na zrušení
zákona nebo jeho jednotlivých ustanovení
podle či. 87 odst. 1 písm. a) ústavy, podle
původního tisku 267 podle vládního
návrhu zákona o Ústavním soudu, měla
být oprávněna podat i skupina nejméně
25 poslanců, event. nejméně 10 senátorů.
To byl původní vládní návrh.
Pak po projednání ve výborech, zejména
ve výboru ústavně právním,
byl onen počet poslanců či senátorů
navýšen na počet 66 poslanců, popř.
27 senátorů.
Soudím, že koncepce vládního návrhu
byla vhodnější a snažím se nalézt
jakýsi kompromis mezi vládním návrhem
a stanoviskem výborů a společnou zprávou.
Navrhuji tedy, aby v § 64 odst. 1 písm. b) číslovka
66 byla nahrazena číslovkou 41 a číslovka
27 číslovkou 17.
Konečně - a to, co nyní sdělím,
nejsou, jak doufám, ani pozměňovací
návrhy, omlouvám se, že jsem v této
věci neučinil sdělení už v rámci
úvodního slova zpravodaje chtěl bych sněmovnu
upozornit, že snad spíše chybou tisku došlo
k některým překlepům, a to v §
9 odst. 4, v § 42 odst. 2, v § 66 odst. 2. Prosím,
abyste si ony chyby tisku opravili. Také v § 11 odst.
1 písm. d), kde ona chyba tisku je rozsáhlejší
a podle mého názoru evidentně právě
touto chybou je tam dvakrát uvedeno zbytečně
"o návrhu prezidenta republiky". Je to na konci
prvého a na začátku druhého řádku
písm. d) druhého odstavce § 11. Ale to je,
jak doufám, spíš upozornění na
chyby tisku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému. Prosím paní
poslankyni Buzkovou, aby se ujala slova, připraví
se další přihlášený, pan
poslanec Matulka.
Poslankyně Petra Buzková: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
co se týká předloženého návrhu
zákona o Ústavním soudu, myslím, že
není sporu v této sněmovně o důležitosti
tohoto zákona. Vládní návrh tohoto
zákona, který byl předložen do výborů,
považuji za systémově velmi dobrý. Dovolím
si dokonce takovou kacířskou myšlenku, že
vládní návrh tohoto zákona je podstatně
lepší než jeho verze ve znění společné
zprávy, jak vyšla z jednotlivých výborů
tohoto parlamentu. Tolik na úvod.
Dovolte mi několik pozměňovacích návrhů
k návrhu tohoto zákona. Můj první
pozměňovací návrh se vztahuje k tolik
diskutovanému § 6 tohoto zákona, který
hovoří o způsobu, jakým senát
schvaluje kandidáty na úřad ústavního
soudce navržené prezidentem republiky. Nebudu již
opakovat argumentaci pana poslance Výborného, kterou
považuji za zcela vyčerpávající,
ovšem můj pozměňující
návrh bude znít trochu jinak. Navrhuji, aby §
6 byl přijat jako celek ve znění vládního
návrhu bez jakýchkoliv dalších změn.
Můj další pozměňující
návrh se týká § 46. Je to pozměňující
návrh poměrně velmi malý. Cituji §
46 druhou řádku za čárkou: "aby
tyto osoby měly dostatek času k přípravě
na jednání, zpravidla nejméně 5 dní
předem". V tomto případě navrhuji
vypuštění slova "zpravidla" tak,
aby tato věta zněla: "aby tyto osoby měly
dostatek času k přípravě na jednání,
nejméně 5 dní předem".
Můj další pozměňovací
návrh se týká § 97 vládního
návrhu ve znění § 96 společné
zprávy, který hovoří o velezradě
prezidenta. Já si vzpomínám na to, jak byla
projednávána Ústava České republiky,
která o velezradě prezidenta velmi stručně
hovoří, a to v tom smyslu, že prezident republiky
může být stíhán pouze za trestný
čin velezrady. V tomto případě jsme
při projednávání ústavy navrhovali,
aby zde nebylo slovo "velezrada", ale aby tam bylo slovo
"vlastizrada", tak jak li zná platný trestní
zákon. Tehdy bylo navrhovateli ústavy vysvětleno,
že slovo "velezrada" má v ústavě
své místo právě z toho důvodu,
aby při ústavním rozhodování
byla ponechána co možná největší
volnost, aby mohlo být pamatováno na všechny
velmi závažné případy, a aby
se Ústavní soud nemusel řídit pouze
přesným ustanovením trestního zákona,
který koneckonců není ani ústavním
zákonem, ale pouze zákonem prostým.
Já z toho důvodu nepovažuji za rozumné,
aby tady v druhém zákoně, který koneckonců
ani není zákonem ústavním, ale pouze
zákonem prostým a ještě k tomu zákonem,
který je víceméně technickou normou
a který upravuje organizaci a činnost Ústavního
soudu, aby se v takovémto zákoně vyskytovala
přesná definice prezidentova trestného činu
velezrady.
Z tohoto důvodu navrhuji, aby z tohoto zákona byla
klasifikace skutkové podstaty činu velezrady zcela
vypuštěna. Pokud tento můj pozměňovací
návrh nebude přijat, mým druhým pozměňovacím
návrhem je, aby bylo přijato původní
znění předloženého vládního
návrhu, a to § 97 vládního návrhu
tohoto zákona.
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, tím končím
své pozměňovací návrhy k zákonu
o Ústavním soudu. Doufám, že pokud budou
přijaty, že přispějí k celkovému
zlepšení a dobrému fungování
organizace Ústavního soudu, a doufám, že
tento zákon bude přijat ještě dnes,
aby co nejdříve mohl vstoupit v účinnost
a aby Ústavní soud mohl co nejdříve
být obsazen ústavními soudci a začít
pracovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Buzkové a prosím pana poslance
Matulku, aby se ujal slova, připraví se pan kolega
Vyvadil.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
rád bych sdělil jednak stanovisko Klubu poslanců
Levého bloku k tomuto návrhu zákona a současně
bych rád podal jeden pozměňovací návrh.
Je tomu teprve několik měsíců, kdy
náš klub podpořil svým hlasováním
schválení Ústavy České republiky.
My jsme se tak přihlásili nejen k samotnému
znění ústavy, ale především
k zásadám právního státu a
principům ústavnosti, které neoddělitelně
patří k demokratickému zřízení.
Jsme toho názoru, že nestačí jen ústavu
přijmout, ale že je nutno ji i dodržovat a chránit.
Ústava sama by neznamenala nic, kdyby ochrana ústavnosti
nebyla náležitě zajištěna. Zákon
o Ústavním soudu pokládá náš
klub za nanejvýš potřebný a jistě
si vzpomenete, že se svou iniciativou na přijetí
takového zákona přišel Klub Levého
bloku již v závěru loňského roku.
Vládní návrh zákona o Ústavním
soudu považuje náš klub za dobrý a jsme
připraveni jej podpořit. Přesto bych rád
podal jeden pozměňovací návrh. Společná
zpráva se na několika místech od vládního
návrhu zákona odchyluje, to už tady bylo řečeno,
některé odchylky jsou věcí právního
názoru, zda je to tak dobře nebo není dobře.
Na jednom místě se však společná
zpráva od vládního návrhu zákona
odchyluje významným způsobem, který
by mohl celou záležitost zpolitizovat. K této
odchylce mám jeden pozměňovací návrh,
je to ustanovení § 64, odst. 1, písm. b) ve
znění společné zprávy, kde
bych rád, aby sněmovna přijala tu verzi,
která byla obsažena ve vládním návrhu,
tzn., že navrhuji, aby číslice 66 byla nahrazena
číslicí 25 a číslice 27 byla
nahrazena číslicí 10, to znamená,
že znění § 64 odst. 1, písm. b)
znělo: "skupina nejméně 25 poslanců
nebo skupina nejméně 10 senátorů"
tak jak to předpokládal vládní návrh.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Matulkovi a prosím pana poslance Vyvadila,
aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Kačenka.