Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Gjuričovi. Hlásí se paní
poslankyně Kolářová.
Poslankyně Milena Kolářová: Pane
předsedající, dámy a pánové,
rozumím tomu, co tady navrhl pan poslanec Gjurič,
a chápu, že se jedná o velice citlivých
věcech. Chci ale upozornit na to, že tady v této
sněmovně předsedou komise pro otázky
zdravotně postižených je pan kolega Janeček,
že pracuje vládní výbor pro zdravotně
postižené občany. V současné
době se připravuje národní plán
pomoci pro tyto postižené občany. My s tímto
výborem spolupracujeme. Nejsem zásadně proti
tomuto usnesení, které tady padlo, ale domnívám
se, že pokud o těchto věcech jednáme,
že by to měly být věci, které
jsou jasně řečeny a které jsou předjednané.
Je tam skutečně bodů daleko více a
je potřeba řešit je systémově
a komplexně. Tento návrh je podle mého názoru
pouze určité gesto, že o věc máme
zájem. Ale my o to opravdu zájem máme, takže
bych navrhovala, abychom o tomto už takto nediskutovali a
vrátili se k tomu, až tady skutečně
budou určité jasné návrhy.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
paní poslankyni. Je zde návrh na usnesení,
které předložil pan poslanec Gjurič,
že Poslanecká sněmovna žádá
ministerstvo práce a sociálních věcí,
aby v co nejkratším možném termínu
předložilo zásady zákona o sociální
pomoci. Faktická poznámka paní poslankyně
Stiborová.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající,
dámy a pánové, nechci, aby to pan poslanec
Gjurič bral jako osobní útok, protože
už hovořím dvakrát k jeho proslovu.
Jen jednu otázku. Návrh usnesení je něco,
co by muselo být zařazeno jako bod pořadu
jednání. To znamená, že nejdříve
bychom museli hlasovat, jestli rozšíříme
program o tento bod, a pak dále jednat.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
paní poslankyni Stiborové. Je zde tedy procedurální
návrh, který v podstatě vznesl pan poslanec
Gjurič, abychom rozšířili pořad
o návrh usnesení tak, jak jsem ho přednesl.
Kdo tedy souhlasí s tímto procedurálním
návrhem, abychom o tomto usnesení hlasovali, ať
zvedne ruku! 90.
Kdo je proti tomuto návrhu? 1.
Kdo se zdržel hlasování? 36.
Konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Cítím za povinnost otevřít rozpravu
k tomuto bodu. Protože se do rozpravy nikdo nehlásí,
rozpravu končím a budeme hlasovat o usnesení
tak, jak ho přednesl pan poslanec Gjurič.
Ptám se tedy sněmovny, kdo souhlasí s tímto
usnesením, ať zvedne ruku! 97.
Kdo je proti? 5.
Kdo se zdržel hlasování? 29.
Konstatuji, že usnesení bylo přijato.
V duchu schváleného pořadu jednání
přistoupíme k dalšímu bodu, a tím
je
K tomuto bodu vám bylo rozdáno usnesení výboru
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu a návrhy volebních řádů
pro tajné hlasování. Předpokládám
proto, že bude přednesen návrh na tajné
hlasování. Prosím předsedu výboru
pana Františka Kozla o odůvodnění předložených
návrhů. Prosím, pane předsedo, máte
slovo.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
přijetím zákona o zřízení
Fondu dětí a mládeže vyplynula pro náš
výbor povinnost připravit volbu výboru Fondu
dětí a mládeže. Výbor pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
se zabýval na jedné schůzi při dvou
slyšeních s kandidáty pro volbu předsedy
a členů tohoto výboru tímto usnesením:
"Usnesení č. 42 ze dne 21. 4. 1993 k volbě
předsedy a členů výboru Fondu dětí
a mládeže:
I. Výbor předkládá Poslanecké
sněmovně k volbě tyto kandidáty: Pavla
Coufala, Pavla Dostála, Radka Doudu, Bohumila Durdise,
Petra Fabiána, Marii Forbelskou, Věru Foretovou,
Jana Hálka, Pavla Hlaváče, Tomáše
Holíka, Petra Horáka, Libora Hřiba, Helenu
Kafoňkovou, Jana Marchala, Hanu Němečkovou,
Jana Sychru, Václava Vebera, Břetislava Vernera,
Věru Veselou, Dušana Vitoula.
II. Výbor konstatuje, že tito kandidáti se
na jednání výboru nedostavili: Gizela Čermáková,
Karel Foniok, Josef Horňák, Karel Kloud, Marie Oberfalcerová,
František Ondrák, Vladimír Vévoda.
III. Výbor navrhuje Poslanecké sněmovně,
aby nejprve zvolila nejméně nadpoloviční
počet členů výboru a poté z
jejich řad předsedu výboru Fondu a při
volbách postupovala podle volebních řádů,
které jsou přílohami tohoto usnesení.
IV. Výbor navrhuje Poslanecké sněmovně,
aby odměnu pro předsedu výboru Fondu dětí
a mládeže stanovila částkou 18 000 korun
měsíčně a odměnu pro členy
výboru Fondu částkou 10 000 korun měsíčně.
V. Výbor pověřuje předsedu výboru,
aby volbu předsedy a členů výboru
Fondu odůvodnil na schůzi Poslanecké sněmovny."
To jsem právě učinil.
V této věci je potřebné sněmovnu
ještě seznámit s jednou velice důležitou
okolností. V důsledku technických zábran,
které spočívají v tom, že v současné
době je přemísťována počítačová
síť používaná ministerstvem vnitra
k provádění lustrací ve smyslu příslušného
zákona, nebylo možné získat lustrační
osvědčení navržených kandidátů.
Přesto výbor doporučil, aby volba proběhla
s tím, že v případě pozitivního
výsledku lustrace by tito členové byli odvoláni.
Jako přílohu máte návrhy volebních
řádů jak pro volbu členů, tak
pro tajnou volbu předsedy. Tímto jsem navrhl, abychom
volili jak členy výboru, tak i předsedu výboru
tajnou volbou.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu předsedovi výboru za odůvodnění
předložených návrhů. Otevírám
rozpravu. Nemám žádné písemné
přihlášky do rozpravy. Ptám se, zda
se někdo do rozpravy hlásí. Pokud tomu tak
není, rozpravu končím.
Doporučuji, abychom nejdříve rozhodli o způsobu
hlasování.
Kdo souhlasí, aby předseda a členové
výboru Fondu byli voleni tajným hlasováním,
ať zvedne ruku. 111.
Kdo je proti? 1.
Konstatuji, že návrh na tajné hlasování
byl přijat.
Nyní přistoupíme ke schválení
volebních řádů.
Kdo souhlasí s předloženými návrhy
volebních řádů, ať zvedne ruku.
98.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že návrhy volebních řádů
byly schváleny.
Vážené dámy, vážení
pánové, přistoupíme k volbě
členů výboru Fondu dětí a mládeže.
Žádám ověřovatele Poslanecké
sněmovny paní poslankyni Martu Hubovou, Evu Matouškovou,
Josefa Effenbergera, Alfréda Frommera, Roberta Koláře,
Ludvíka Motyčku, Ladislava Rymeše, Tomáše
Svobodu, Oldřicha Vrchu a Eduarda Zemana, aby se ujali
své funkce spojené s přípravou a samotným
aktem voleb.
Pokud mi bylo sděleno, můžeme volit ihned.
Hlasovací lístky vám budou ihned rozdávány.
Jejich výdej potrvá 20 minut, tzn. do 10,25 h. Vzhledem
k tomu, že zjištění výsledků
voleb bude trvat nejméně 50 minut, doporučuji,
abychom po ukončení výdeje hlasovacích
lístků pokračovali v jednání
projednáváním dalšího bodu. Navrhuji,
abychom se zde sešli v 10 hodin 30 minut. Prosím o
dochvilnost.
(Jednání přerušeno v 10,06 h.)
(Jednání opět zahájeno v 10.40 h.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, budeme pokračovat v našem přerušeném
jednání, a to dalším bodem, a tím
je volba členů stálé komise Poslanecké
sněmovny pro sdělovací prostředky.
Návrh uvede opět předseda výboru pro
vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu pan poslanec František Kozel.
Předpokládám, že přednese také
svůj názor na způsob hlasování,
protože podotýkám, že politické
grémium doporučuje hlasování veřejné.
Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec František Kozel: Pane místopředsedo,
vážená sněmovno, pan místopředseda
při uvedení tohoto bodu konstatoval vše podstatné.
Vzhledem k tomu, že komise, jejíž zřízení
jsme schválili, má být složena na základě
poměrného zastoupení, bylo složení
konzultováno na politických orgánech sněmovny,
a proto navrhuji, aby bylo hlasováno ve sněmovně
aklamací.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji,
pane poslanče. Otevírám rozpravu k tomuto
bodu. Nemám písemné přihlášky
do rozpravy. Hlásí se někdo do rozpravy?
(Nikdo.) Nikoho nevidím, rozpravu končím.
Je třeba rozhodnout procedurálně o hlasování
aklamací.
Ptám se tedy sněmovny, kdo souhlasí s tímto
způsobem hlasování, ať zvedne ruku.
102.
Kdo je proti tomuto způsobu hlasování? 3.
Konstatuji, že jsme rozhodli, že budeme hlasovat veřejně
aklamací.
Ptám se tedy, kdo souhlasí, aby členy stálé
komise Poslanecké sněmovny pro sdělovací
prostředky byli zvoleni poslanci: Čundrle Václav,
Hirš Pavel, Kačenka František, Kašpárek
Miroslav, Koháček Petr, Koronthály Vladimír,
Lojdová Kateřina, Marvanová Hana, Nováková
Eva, Řezníček Miroslav, Seifer Pavel, Soural
Jaroslav, Zemina Ondřej a Zima Anton, ať zvedne ruku.
Faktická poznámka, paní poslankyně
Kateřina Lojdová.
Poslankyně Kateřina Lojdová: Pane
předsedající, dámy a pánové,
já jsem nikdy nikomu neřekla, že hodlám
být v této komisi. Nevím, jak se tam mé
jméno objevilo.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Chápu
tuto faktickou poznámku tak, že se paní Lojdová
vzdává členství v této komisi.
Budeme tedy hlasovat o zbývajících členech,
jak jsem je navrhl.
Prosím, kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 115.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že všichni členové komise
byli zvoleni.
Tím jsme projednali bod č. 20 našeho programu.
Přistoupíme k dalšímu bodu, a tím
je bod
K tomuto bodu jste obdrželi zprávu o činnosti
ministerstva státní kontroly, tisk 223 a souhrnnou
zprávu o kontrolní činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu, tisk 224.
Dále vám byla rozdána usnesení rozpočtového
výboru č. 57 a 58. Prosím, aby se ujal slova
předseda tohoto výboru, pan poslanec Tomáš
Ježek.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážená
sněmovno, vážený pane místopředsedo,
rozpočtový výbor vyslechl výklad ministra
státní kontroly pana Němce a zpravodajskou
zprávu pana poslance Skočovského a vzal na
vědomí souhrnnou zprávu o činnosti
ministerstva státní kontroly za rok 1992 a doporučil
Poslanecké sněmovně, aby přijala následující
usnesení:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí
informaci o projednání zprávy o činnosti
ministerstva státní kontroly za rok 1992 rozpočtovým
výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu"
a uložil mi, abych toto usnesení předložil
parlamentu, čímž jsem tak učinil.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji,
pane poslanče. Otevírám rozpravu. Hlásí
se někdo do rozpravy? Opět žádné
písemné přihlášky nemám.
Do rozpravy se nikdo nehlásí. Rozpravu tedy končím
a budeme hlasovat o usnesení tak, jak jej přečetl
a navrhl pan poslanec Tomáš Ježek.
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať zvedne ruku. 106.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že usnesení bylo přijato.
Prosím, pokračujte, pane poslanče.
Poslanec Tomáš Ježek: Kromě souhrnné
zprávy o činnosti ministerstva kontroly se rozpočtový
výbor analogicky a stejně tak zabýval souhrnnou
zprávou o činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu za rok 1992. Tato zpráva byla předložena
na základě usnesení naší sněmovny
analogicky tak, jak tomu bylo u ministerstva kontroly.
Rozpočtový výbor vyslechl výklad víceprezidentky
Nejvyššího kontrolního úřadu
paní ing. Zlatohlávkové, vyslechl zpravodajskou
zprávu pana poslance Brodského a po rozpravě
se rozpočtový výbor usnesl, že bere
na vědomí tuto zprávu a že doporučuje
Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala
usnesení následujícího znění:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí
informaci o projednání zprávy o činnosti
Nejvyššího kontrolního úřadu
za rok 1992 rozpočtovým výborem Poslanecké
sněmovny Parlamentu" a uložil mi, abych usnesení
zde přednesl.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu předsedovi Ježkovi a otevírám rozpravu
k této části bodu. Hlásí se
někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí,
rozpravu tedy uzavírám. Budeme hlasovat tedy o návrhu
usnesení, jak jej pan poslanec Ježek přednesl.
Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať zvedne
ruku. 1 18.
Kdo je proti? Nikdo.
I toto usnesení bylo přijato.
Děkuji panu poslanci Tomáši Ježkovi a
konstatuji, že jsme projednali bod č. 21.
Nyní byl zařazen dnes nově bod, který
jsme nazvali
K tomuto bodu si žádá vystoupit pan poslanec
Gjurič. Uděluji mu slovo.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážený
pane místopředsedo, kolegyně a kolegové,
podstatu věci, proč se domnívám, že
je třeba, aby přece jenom ve sněmovně
byl hlas slyšen a pozvednut, jsem vlastně řekl,
když jsem zdůvodňoval svůj návrh.
Počíná tím, že už je skutečně
rok od války v Bosně a Hercegovině a ta se
stává stále strašnější
i v kontextu všech masových hrůz, které
sledujeme z hromadných sdělovacích prostředků.
Pokračuje tím, že v tomto ohledu se na mne
obracejí občané a ptají se, co s tím
udělá parlament. Parlament sám se může
spíše jen vyslovit nebo věc projednávat.
A konče koneckonců tím, co už jsem říkal,
když jsem svůj návrh odůvodňoval,
že řada občanů smýšlejících
stejně, má dnes v 17 hodin na Malostranském
náměstí manifestaci, která má
přinést parlamentu zřejmě jakousi
deklaraci.
Sám osobně jsem cítil povinnost o této
věci promluvit, aby byla slyšena už před
mnoha měsíci. Pokud jsem od toho vždy ustoupil,
pak to bylo spíše proto, že jsem věděl,
že koneckonců parlament vždy, i kdyby přijal
přesně formulované usnesení, bude
určitým způsobem deklaratorní.
Nicméně tuto povinno ze sebe nemohu sejmout a tak
po dvou jednáních se zahraničním výborem
jsem si dovolil před vás předstoupit. Důvody,
které bych asi potřeboval předeslat, jsou
dva. Jednak jsem byl členem oficiální delegace
ČNR, která v listopadu, je tomu rok, byla v zemích
bývalé Jugoslávie a jednala s jejich parlamenty.
Byla v Bělehradě a jednala se zástupci daleko
širšího spektra, než jenom s parlamentem.
Byla v Bosně, Sarajevu. Tam jednala s bosenskými
členy parlamentu a byla v Makedonii. Z členů
této delegace zůstalo ve sněmovně
už jenom pár lidí, kolega Macháček
a kolega Žižka, a pokud teď budu říkat
nějaké dojmy z té doby a nějaké
závěry, které jsme tehdy udělali,
doufám, že to potvrdí.
Druhý důvod je ten, že situaci v Bosně
velice dobře znám, sám jsem tam po roce 1968
tři měsíce bydlel a žil. Jsem tedy naprosto
pevně přesvědčen, a proto hlavně
vystupuji, že problém Bosny a Hercegoviny je podstatně
kvalitativně odlišný od situace ve všech
ostatních válčících zemích,
jejichž hrůzy se na nás také dnes z
obrazovky hrnou. Od Libanonu přes Armény a Azerbajdžánce,
až po Srby a Chorvaty.
Chtěl bych, abychom si všichni uvědomili tři
věci. Za prvé. K tomuto konfliktu vysoce pravděpodobně
nemuselo dojít, kdyby Evropa chtěla slyšet
varovné signály a zachovala se rázně
a včas. Za druhé bych chtěl, abychom si všichni
uvědomili, že konflikt v Bosně byl od počátku
kvalitativně poněkud odlišný. Odlišoval
se od ostatních střetnutí a že měl
a bude mít pravděpodobně zhoubný,
precedens pro mnohonárodnostní Evropu. K tomu se
ještě vrátím. Za třetí.
Právě Československo, záměrně
říkám Československo, tady mělo
a mohlo tehdy sehrát podstatnější roli,
právě vzhledem k historickým vazbám
a zkušenostem, a že se k tomu dostává
až teprve teď.
Dovolte mi pár slov k minulosti, aby bylo možno pochopit,
co se děje teď přesně v tom spektru,
ve kterém to je třeba vidět.
My jsme se tehdy do Sarajeva dostali 3 týdny potom, co
Bosna a Hercegovina vyhlásila samostatnost, a to na občanském
principu soužití. To slovo zdůrazňuji.
Skutečně, tento termín stál v jejich
usnesení parlamentu v přesné dikci - samostatnost
a princip občanského soužití. Na tuto
formulaci byli tehdy poslanci velice hrdí a opakovaně
nám ji zdůrazňovali. Sešli jsme se tam
tehdy odděleně s poslanci srbskými, muslimskými,
chorvatskými a s nemalou skupinou poslanců nezávislých.
Už tenkrát nás ale všichni upozorňovali,
že se neobejdou bez pomoci Evropy. Válku mezi Srbskem
a Chorvatskem považovali za cizí, jim nikoli vlastní,
vnucovanou a velice nebezpečnou. Hovořili o své
geografické poloze, která znamenala obklopení
všemi ostatními válčícími
zeměmi, bez možností komunikace. Hovořili
o přítomnosti několika jednotek jugoslávské
federální armády atd., atd.
Přímo zazněla věta - byli bychom rádi,
abyste si uvědomili, že v tomto balkánském
kotli je jedna země, která chce žít
na principu občanského soužití a svět
se o ní vůbec nestará. Dámy a pánové,
to je v listopadu rok. Tehdy se potom v Bosně a Hercegovině
ještě půl roku nestřílelo. Bylo
ještě půl roku času. Viděli v
podstatě svou situaci reálně a viděli
pro řešení dostatek důvodů. Bosna
a Hercegovina se svým způsobem odlišovala před
vznikem sporu a na jeho počátku od situace jinde.
Bosna a Hercegovina byla po staletí mnohonárodnostním
státem. Všude jinde, u zemí, o kterých
bychom mohli mluvit, existuje větší či
menší, ale převažující etnikům,
které si může činit nárok na
území té které části
Evropy. Toto v Bosně v žádném případě
prostě nebylo. Desetiletí tady žily pohromadě
jak národnosti, tak religie. Mohu skutečně
říci z titulu jednoho článku, který
jsem o tom psal - cesta do pravoslavného chrámu
vede přes muslimský hřbitov. Vedle synagogy
stojí mešita atd. V době, kdy jsme tam tehdy
byli jako delegace, v Bosně žilo 44% Muslimů,
17,5% Chorvatů a 31% Srbů. Takřka všichni
se považovali za "bosňáky". Po staletí
soužití se tam vytvořil už tehdy zcela
spontánně a automaticky dnes tolik proklamovaný
občanský princip, který se dnes tak moderně
a neustále snažíme zdůrazňovat.
Ten tam prostě byl. O tom jsem hluboce přesvědčen.
Když se dnes podíváme o rok nazpět,
jak celý konflikt začal, do konfliktu se zapojily
jednotky federální jugoslávské armády
postkomunistické Jugoslávie a vstoupily tam bojůvky
ze Srbska. Teprve mnohem později, asi o dva nebo tři
měsíce později, začal se konflikt
nacionalizovat. Znamená to, že teprve tehdy začali
i bosenští Srbové bojovat tím způsobem,
kterým bojují dnes.
V dobách, ve kterých jsme tam byli a kdy nás
žádali o pomoc, se na ulicích sotva objevil
pořádkový policista. Žádali nás
tehdy o dvě věci. O uznání Bosny a
Hercegoviny spolu s uznáním Slovinska a Chorvatska
ve stejný čas a žádali nás tehdy
o to, aby Evropa pomohla k tomu, aby se do země nedostaly
zbraně.
Je nesporné, podle mého názoru, že situace
v Bosně se prostě od ostatních konfliktů
odlišovala. Šlo tady o dva velmi podstatné aspekty.
Jeden už jsem řekl, princip občanského
soužití všech těchto lidí, a opakuji,
že ještě dva nebo tři měsíce
po začátku války se stále neodlišovali.
V Sarajevu až do nedávna např. hasili všichni
společně anebo seděli v krytech všichni
společně.
A za druhé šlo o boj proti zbytku poslední
komunistické totalitní moci v Evropě. Bylo
dost času a signálů si toto všechno
uvědomit a nestalo se vlastně vůbec nic.
Evropa a spíš mezinárodní společenství
dokázalo, že je takové jaké je už
více než 50 let, což věděl dobře
už i Hitler, a že dokáže se tak akorát
nevměšovat. Nic méně a nic více.
Podobný mi připadal postoj Československa
v tehdejší době s jeho vlastně izolacionalistickou
vyčkávací politikou a řekl bych oportunistickou
politikou, která byla ve světě všeobecně
známa. Přitom my jsme si měli být
vědomi dějinných souvislostí. Byli
jsme mnohonárodnostní stát, kde se kultury
prostupovaly a vzájemně mísily, kde později
byly tyto národnostní rozdíly uměle
živeny a kde byl národ podle nich rozdělován.
I my bychom si měli být vědomi toho, že
se nám již dvakrát v historii stalo, že
někdo kvůli jakémusi malému státu
ve střední Evropě nechtěl vlastně
udělat vůbec nic. Ano, skutečně duch
Mnichova, domnívám se, se vnucuje a dnes už
se to začíná přiznávat. Jenomže
zde nebyl žádný Winston Churchill, tentokrát,
který by řekl svoji památnou větu:
Před rokem měli na vybranou mezi ctí a mírem,
zvolili bezectnost a stejně budou mít válku.
Dnes se již za tichého přispění
Evropy konflikt absolutně znacionalizoval. Srbové
drží 70% území, většinu
ostatních částí drží Chorvati,
oficiální vláda je omezena na nepatrné
teritorium,
Jakmile se jednou začne střílet, je to vždycky
tak. Jakmile se někde zabije na jedné straně
bratr, dcera, děti, tak pak situace takhle vypadá.
Dnes se hovoří o národnostních kantonech
v Owenově plánu jako o situaci, která by
byla ještě optimální! O něčem
tak absurdním by se před rokem nebo jeden a půl
rokem vůbec ještě neuvažovalo. Dnes je
to optimální situace - dělení na národnostní
kantony v tomto státě.
Srbští a jugoslávští činitelé
mají, i když se tak často netváří,
plnou možnost být spokojeni se všemi jednáními,
které byly od londýnských počínaje
až po současná konče. Teď už
je skutečně daleko obtížnější
vymyslet, co se má dál udělat. A bude to
dále těžší.
Já chci říci toto: Ať se stane, co se
stane, - toto berte jako můj soukromý ale hluboký
názor - ať už to nakonec dopadne jak to dopadne,
co může dnes Evropa komu vykládat o občanském
principu soužití, když jediný stát,
který se o to snažil pokusit ve velmi nebezpečných
podmínkách, alespoň náznakem, alespoň
ve snaze, nechala absolutně znacionalizovat a utopit v
krvi a možná že jednu národnost úplně
vyhladit.
V tomto kontextu mě napadá jeden příměr.
Karel Hvížďala kdysi psal o tom, jak prezident
Havel, když byl ve vězení, se snažil obrátit
pozornost zahraničních novinářů
na jednoho svého spoluvězně, který
byl velmi těžce nemocen tuberkulózou. Protože
věděl, že pomoc světa a západních
novinářů by mohla tomuto člověku
pomoci dostat se z vězení, Tehdy mu novináři
odpověděli: Tuberkulóza, nemoc - řekněte
nám, až umře, potom to teprve bude zajímavé.
Dámy a pánové, Sarajevo a Bosna už skoro
umřely, takže teď se snad konečně
začíná něco dít.
Já chci dostát tomu gentleman agreementu, který
mám mezi sebou a zahraničním výborem.
Měl jsem připraveno usnesení, které
konstatuje v podstatě věci, které jsem teď
řekl a pravděpodobně předjímá
něco z toho, co nám bude odpoledne přineseno
- zde opakuji, že jsem s lidmi, kteří budou
stát na Malostranském náměstí,
vůbec nemluvil myslím, že by bylo potřeba
ještě dalších věcí do usnesení
zapracovat, co my můžeme dělat zde anebo co
můžeme event. dělat v Jugoslávii - nemyslím
jenom na věci humanitární, ale i na další
pomoc. Abych ale dostál tomuto svému závazku,
který jsem přijal od zahraničního
výboru, pak se domnívám, že jediné
usnesení, které by z toho mohlo plynout, je, že
považujeme tuto situaci za velmi vážnou a doporučujeme,
aby se jí dále a se všemi aspekty zabýval
zahraniční výbor.
Budete-li chtít, své usnesení, které
ale nebudu předkládat oficiálně, budu
moci ještě - pokud bude pokračovat rozprava
- přečíst, jinak navrhuji pouze toto stručné
usnesení. Jsem rád, že jste mi dovolili, abych
zde promluvil - ani nevíte, jakou určitou tíži
jste ze mne sejmuli, tím, že jsem mohl říci
to, co jsem říci mohl. Děkuji vám
za pochopení a za to, že jste mne poslouchali. (Potlesk.)