Poslanec Václav Grulich: Pane předsedající,
vážená vládo, kolegyně a kolegové,
zpráva o stavu národního hospodářství
je vážná věc, je to záležitost,
která by měla být věcná, reálná,
klidná, kde by na argumenty měly zaznít protiargumenty.
Je vidět, že ne všichni si váží
našeho času, protože argumenty podobného
typu - dělali jste to blbě, teď nemáte
co mluvit, když to zkrátím a parafrázuji
by v poslaneckých řadách asi neměly
mít místo.
A teď k otázce samé. Ve zprávě
pana ministra Dyby mně chyběla a chybí jedna
záležitost, a to je otázka privatizace našeho
průmyslu ve vztahu ke vstupu zahraničního
kapitálu do tohoto průmyslu. Nebudu se vracet k
situaci, do jaké se náš průmysl dostal
v důsledcích, o kterých jsem zde hovořil
někdy dříve, tj. úroková míra,
úvěrová opatření atd. Jde mi
nyní o fakta sama, jakým způsobem dosáhnout
toho, aby pokud možno za alespoň poněkud rovných
podmínek mohl vstoupit zahraniční kapitál
do našich firem. Máme celou řadu odvětví
průmyslových, kde v současné době
a při stavu platební neschopnosti, kterou máme
uvedenou ve zprávě a která dosahuje řádově
100 miliard, už není v silách těchto
odvětví, aby se sama postavila na nohy.
Jestliže ovšem necháme tato odvětví
rozpadnout, jestli je necháme rozparcelovat na podružné
závody, jako se to třeba stalo se Zbrojovkou Brno,
kde z velkého závodu cca 11.000 lidí jsou
dnes už samostatné provozy, které nezaměstnávají
ani 3.000 zaměstnanců, pak se nám stane,
že tento náš průmyslový kapitál,
tato naše průmyslová odvětví
za prvé budou polknuta zvenčí a za druhé
ztratíme své odbytové trhy.
K čemu tedy mířím? Situace, tak jak
jsem se s ní seznámil ve velkých podnicích
- byl jsem minulý týden na Ostravsku a projel jsem
oblast Kopřivnicka, znám situaci v Brně,
na jižní Moravě a jinde - vypadá tak,
že tam, kde byla vedena vážná jednání
o vstupu zahraničních investorů, po určité
době tito investoři odstupují od původních
záměrů, protože nemají důvěru
ve stabilitu toho kterého odvětví, té
které fabriky.
Tady byla nejednou řeč o stavu, v jakém je
management jednotlivých podniků. Někde se
vyměnil více, někde méně, někde
je kvalitní, někde je průměrný,
někde je špatný, to už tak prostě
bývá. Na nějaké školení
managerů zkrátka a dobře prozatím
moc času nebylo. Jestliže - a to je k meritu věci,
ke které jsem chtěl dojít - do tohoto jednání
u těchto podniků, které jsou ještě
z převážné míry státní
nebo které procházejí privatizací
převážně kupónovou, která
je pro zahraničního investora neprůhledná,
jestli tady nevytvoří určitou gesci ministerstvo,
Fond národního jmění i náš
bankovní systém, jestliže nebudou mít
zahraniční investoři pocit, že naše
podniky jsou součástí určitého
systému, který nedovolí, aby oni o případně
investovaný kapitál přišli, pak se bude
stávat to, co se občas stává, že
zahraniční zájemce od úmyslu spojit
se s naší firmou a investovat odstoupí.
Chtěl bych právě proto apelovat na naše
ministerstva jak hospodářství, tak průmyslu
a obchodu a samozřejmě i na ty instituce jako Fond
národního jmění nebo ministerstvo
pro privatizaci, aby se pokoušely alespoň vytvořit
to správné ovzduší, že tyto naše
podniky nevisí ve vzduchoprázdnu, že jsou součástí
celého privatizačního procesu, že tento
proces kdosi řídí a že za jeho výsledky
kdosi bere jakousi gesci, jakousi garanci. Touto důvěrou
myslím jsou naše ministerstva povinna, poněvadž
jinak by smysl jejich činnosti byl pochybený a pro
skutečný vstup zahraničního kapitálu
reálný, ne takový vstup, který bude
sbírat naše likvidované podniky jako spadlé
švestky, ale kdy dojde k účelnému propojení
prosperujících odvětví a podniků,
tak tato gesce ministerstev a dalších úřadů
bude mít vliv. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Grulichovi. Prosím, aby se ujal slova pan
poslanec Řezáč a aby se připravil
pan poslanec Vlastimil Vlček.
Poslanec Vladimír Řezáč: Kolegyně
a kolegové, nerad vystupuji podruhé, ale citace
kolegy Gjuriče byla tak nepřesná, že
musím na to odpovědět zejména proto,
že má význam pro vztah mezi koalicí
a opozicí a vztah mezi pravicí a levicí.
Chci říci, že jsem toho přečetl
ze sociologie a politologie hodně od autorů různých
názorů a různé doby, ať vezmu
Emila Durkheima, Vilfreda Pareta, Roberta Michelse i poslední
autory. Neřekl jsem zde nic jiného, než že
levice především prosazuje a hájí
hospodářské a sociální zájmy,
hospodářská a sociální práva
lidí, kteří žijí ze své
mzdy. To je úkol levice, který uznává
moderní politologie ať na západě nebo
jinde a že zrovna tak demokratická pravice především
prosazuje svobodu a zejména svobodu soukromého podnikání
a je to její prvořadý úkol. Stejně
tak je nepochybné, že demokratická levice nebo
demokratická pravice se musejí zajímat o
komplexní řešení společenských
problémů, ekonomických a sociálních,
včetně komplexu lidských práv, tedy
jak hospodářských, sociálních
a kulturních, tak i občanských a politických.
Já jsem toho v době porušování
občanských a politických práv za minulého
režimu jako advokát udělal více, možná
více než někteří mí kolegové
zde ze sněmovny, kteří zde zastupují
strany současné koalice.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Řezáčovi, prosím, aby
se slova ujal pan poslanec Vlček a aby se připravil
pan poslanec Vorlíček.
Poslanec Vlastimil Vlček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
vážená vládo, mám pocit, že
naši levicoví poslanci se stále mylně
domnívají, že musejí být ve všech
otázkách na opačném pólu než
současné strany české vládní
koalice. Naše levice si stále ještě neuvědomuje,
že chce-li být skutečnou současnou moderní
levicí, musí být stejnou oporou politického
systému založeného na tržní ekonomice
a pluralitní demokracii jako jsou pravicové strany.
Domnívám se, že ani levice nemůže
zpochybňovat míru soukromého vlastnictví,
privatizace, princip volné soutěže v zahraničním
obchodě, svobodu jednotlivce a další atributy
normálních demokracií. Česká
levice nám zatím způsobuje značné
zklamání. Už jsme si zvykli, že je oponentem
ekonomické transformace, přestože probíhá
v zásadě úspěšně.
Domnívám se, že je důležitý
jeden aspekt. Samozřejmě, že se budeme lišit
v přístupu k privatizaci, gradualismu, řazení
ekonomických kroků a restrukturalizaci, míry
státních zásahů a subvencí,
ale to je dobře, vždyť se politické strany
liší svým programem a uznáváním
určitých hodnot. Mnozí zástupci levého
spektra hledají tzv. třetí cesty, protože
nemohou překročit svůj stín, svoji
minulost. Je to přirozené, je to determinace. Gradualismus
je přirovnáván k pokusu, že by Británie,
na jejichž silnicích se jezdí vlevo, chtěla
zavést dopravu vpravo postupným způsobem
a začala přitom nejprve nákladními
vozy. Vznikl by pravděpodobně chaos. Jsou-li například
uvolněny ceny a až na později odloženo
zajištění volné soutěže
a odstranění překážek zahraničního
obchodu, pak využívají podniky monopolního
postavení, zvyšují ceny a zanedbávají
výrobní náklady. Dále například
odkládáním privatizace nesčetných
státních podniků jsou reformy odsouzeny k
otřesu, protože při trvání -
dovolte mi ten pojem - starých struktur se v podnicích
nadále rozhoduje spíš z mocenských než
hospodářských hledisek.
Musíme si uvědomit, že když se něco
mění, jakýkoli systém, jakákoli
činnost, bolí to, bolí to, když změnu
provádí vědecký pracovník i
soustružník u soustruhu. Já znám další
zkušenost, že reformy pouze dílčí
jako v maďarské ekonomice se zaváděly
už v roce 1968, národní hospodářství
si vedlo hůře než tvrdě socialistická
bývalá NDR. Krátce před změnou
v roce 1990 mělo Maďarsko v přepočtu
na jednoho obyvatele nižší příjem
než bývalé východní Německo.
Pan kolega Řezáč mluvil o míře
devalvace. Uvedl bych jeden ilustrativní příklad,
který mne zaujal ve vysílání Radia
Bonton. Počítejte se mnou. Ceny od roku 1989 vzrostly
přibližně o 100%, stejně tak výše
průměrného platu. Ptám se, položme
si řečnickou otázku jako pan kolega poslanec
Trnka, kolik stála německá marka na našem
trhu v roce 1989? Rád odpovím: 25 - 30 korun při
průměrném platu 3.200,- Kčs měsíčně.
Na závěr roku 1990 byl stanoven kurs přibližně
19 korun za marku a ten se podařilo udržet až
dodnes. Pro mne je to malý "hospodářský
zázrak". Koruna revalvovala oproti marce de facto
o 100%.
Závěrem, buďme rádi, že jsme tak
rozdílní, většina z nás si nepřeje
Národní frontu a skutečně na závěr
nadsázku. Pravicové vlády jsou k tomu, aby
vytvářely hodnoty, a levice je k tomu, aby je přerozdělovala.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vlčkovi, prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Vorlíček a aby se připravil
pan poslanec Matulka.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážení
členové české vlády, dámy
a pánové, já už jsem po svém
včerejším vystoupení dnes vystupovat
nechtěl, ale průběh debaty mě k tomu
nutí. Prosím vás, ať už se to týká
kohokoli, přestaňme plést politiku a ideologii
do ekonomiky, jinak pokračujeme v předlistopadovém
vývoji, akorát v obráceném gardu.
Není pravda, že představitelé opozice
nejsou pro tržní hospodářství.
Ale je pravda, že nechceme, aby naše hospodářství
zůstávalo zcela v pasivním vleku trhu. My
potřebujeme směřovat promyšleně
k dokonalejším, pro Českou republiku výhodnějším
strukturám průmyslu. Jestliže je českého
kapitálu málo a my si přejeme, aby sem přicházel
kapitál cizí, ponecháme-li české
hospodářství pasivnímu tržnímu
vlivu, pak to znamená, že ten vnitřní
vývoj necháváme totálně vlivu
zahraničních investorů a ti u nás
budou naprosto cílevědomě udržovat stav
rozvojové země s kvalifikovanými dělníky,
nízkými mzdami, zanikne zde vědecko výzkumná
základna a bude se ne udržovat, ale dokonce zvětšovat
propast mezi námi a vyspělými zeměmi
Evropy.
Není pravda, prosím vás, že jsme destruktivní,
protože jak já ve svém projevu, abych řekl
nějaký příklad, tak kolega Hájek
a další řečníci navrhovali zde
řadu opatření. Já jsem třeba
akcentoval potřebná opatření proexportní
a určitou regulaci dovozní politiky, abychom tedy
preferovali špičkové technologie před
dovozem zboží do butiků. Co, prosím
vás, pro tu proexportní politiku navrhuje řada
odborníků? Já bych tady udělal takovou
tresť těchto opatření. Například
pro exportní a rozumnou dovozní politiku neváhat
s případnou devizovou regulací dovozu, jak
to dělá řada tzv. asijských ekonomických
tygrů, třeba včera jsem vzpomínal
Korejskou republiku. Snížit úrokové
sazby na vývoz na úroveň světových
podmínek, například londýnský
mezibankovní trh dává úroky 8 - 9
% na tyto případy. Bylo by třeba úvěrovat
staré pohledávky z exportu, které jsou zaviněny
dřívější vládní
politikou, ať už je to SNS, Lybie a jiné státy,
specifickými sazbami, případně na
jejich krytí vydat státní dluhopisy. Asi
by velice pomohlo i snížení sazby DPH na průměrnou
evropskou úroveň, která je tak kolem 15%.
Velice účinným opatřením by
bylo snížit daň ze zisku u exportu na 30%,
protože objem exportu je snadno zjistitelný z výkazu
pro odpočet DPH. Je také potřeba ještě
dopracovat systém EGAP, zvýšit jeho účinnost
a zaměřit jej na výrobkové a technologické
inovace.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vorlíčkovi, prosím, aby se
ujal slova pan poslanec Matulka a připraví se pan
poslanec Karel Mach.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážené dámy
a pánové, mám takový osobní
pocit z průběhu rozpravy a nejen z té dnešní,
že asi leckterý koaliční poslanec, když
zde přijde k těmto mikrofonům a začne
se strefovat do poslanců opozičních, že
zřejmě sám sebe považuje za velkého
hrdinu a člověka dokonalého, neboť si
zaslouží potlesk většiny. Já mu
ten pocit neberu, ale myslím si, že je to stejně
duchaplné, jako když koaliční poslanec
přednáší pionýrskou zdravici,
ve které tvrdí, že cokoli vláda činí,
že to skvěle činí. Já si osobně
myslím, že to totiž není pravda nikde
na světě, všude na světě jsou
vlády stvořeny z lidí a lidé jsou
chybující a že i vláda činí
některé chyby.
To je jen taková moje malá osobní poznámka,
možná trochu nemístná, ale odpusťte
mi ji.
Chtěl bych se spíš zabývat dvěma
konkrétními věcmi, které mi padly
do oka v té zprávě písemné,
a to v kapitole Vnitřní a vnější
podmínky hospodářského vývoje.
Zde jsou takové dvě věci. Je zde uvedeno,
že ve druhém pololetí minulého roku
nepříznivě ovlivnilo průběh
transformace připravované rozdělení
společného státu a o stranu dál je
zde poukaz na to, že proti očekávání
působil na ekonomiku nepříznivě i
pokračující rozpad trhu bývalého
RVHP.
Já s těmito dvěma poznámkami naprosto
souhlasím, ale mám dotaz na pana ministra. Pokud
jde o RVHP a její rozpad, já vím, že
současná naše vláda není totéž
jako federální vláda ještě za
minulého období, kdy to časově splývá,
ale přesto minulé vlády federální
se nemohu zeptat, určitá politická kontinuita
tady je, tak se zeptám pana ministra, jsou to dvě
věci, které spolu souvisejí, protože
jak ten rozpad RVHP, tak rozdělení společného
státu jsou jevy, na kterých se podílela současná
nebo minulá vládní koalice určitým
způsobem, nechci mluvit o tom, jestli to byly kroky potřebné
nebo nepotřebné, dobré nebo špatné.
Ale faktem je, že důsledky, které tato zpráva
uvádí, zde objektivně existují, to
víme všichni, a dokonce přímo u toho
rozpadu RVHP je tady řečeno, že proti očekávání
působil na ekonomiku nepříznivě i
pokračující rozpad trhu. To jsou jevy, které
nastaly ve velmi krátké době a součástí
umění politiky a umění ekonomiky je
také umění předvídat. Tady
teď najednou se stalo něco, kde zřejmě
byla předpověď poněkud chybná.
Já se chci tedy zeptat pana ministra Dyby, v čem
se stala chyba. Byla vláda tak nekvalifikovaná,
že ty dopady nepředvídala a nyní se
tady ve zprávě konstatuje proti očekávání
poněkud jiný vývoj, tak kde je chyba. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Matulkovi, prosím, aby se k řečništi
dostavil poslanec Karel Mach a připravil se poslanec Jozef
Wagner.
Poslanec Karel Mach: Pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že všichni
ti, kteří tu hovoří o zemědělství,
znají můj názor a můj postoj k věci
dostatečně z výboru i z ostatních
mých vystoupení ve sněmovně i jinde.
Dovolím si krátkou reminiscenci na to, že vláda
neudělala nic a ministerstvu zemědělství
je v podstatě jedno, jaký je stav zemědělství.
Dovolte mi udělat krátkou rekapitulaci práce
vlády a sněmovny v resortu zemědělství.
Já se na rozdíl od těchto mých předřečníků
v této oblasti domnívám, že se stalo
velmi mnoho a to jak ze strany parlamentu, tak ze strany ministerstva
zemědělství, tedy vlády České
republiky.
Dovolte mi ocitovat 11 předpisů, norem či
zákonů atd., tedy věcí, které
to dokládají. Od 1. července 1992 byly zpracovány
tyto právní normy: Zákon č. 472/92
Sb., o fondu tržní regulace, dále nařízení
vlády č. 504/92 o výši náhrad
v hotovosti za pozemky, které nelze vydat, vyhláška
ministerstva zemědělství č. 362/92
Sb., o výrobě a složení krmných
směsí, vyhláška ministerstva 414/92
Sb., kterou se upravuje poskytování podpor a náhrad
při zdolávání nákaz a jiných
hromadných onemocnění zvířat,
nařízení vlády č. 51/93 o způsobu
finančního vyrovnání, zákon
č. 38, zákon 39, zákon 546, vyhláška
613, nařízení vlády č. 57 a
konečně i částečně novela
zákona o konkursu a vyrovnání,
To tedy k tomu, že vláda nic neudělala v této
oblasti, která se týká také parlamentu.
Dále bych chtěl říci ještě
jednu poznámku na vystoupení pana kolegy Trnky,
není mi to příjemné, ale musím.
Není možné hovořit o tom, že soukromí
zemědělci krachují proto, že nemohou
žít z podstaty, jak bylo zdůrazněno,
jako zmiňované státní statky a družstva.
Není to spíš náhodou u družstev
tak, že svou podstatu užívají z majetku
jiných lidí, tedy těch, kteří
začali hospodařit v domnění, že
to, na co jim vznikl zákonný nárok, dostanou
právě proto, aby mohli začít.
Dále bych uvedl ještě jednu věc. Přestaňme
se už domnívat, že vláda, potažmo
ministerstvo zemědělství je generálním
garantem za stav zemědělské výroby
a odpovídá zcela a plně za ztrátu
zemědělských podniků. Není
tedy podle mého názoru ministerstvo zemědělství
generálním ředitelstvím zemědělství.
Vyvolává to ve mně dojem, že vláda
musí zajistit zisk, odbyt a ostatní výhody
soc. zemědělství všem, kdo o to požádají.
Dále bych chtěl říci, že já
i všichni ostatní předřečníci
jsme vystudovali za režimu, který byl, a byli jsme
vedeni k tomu, že je důležité stvořit
plnou řeku mléka, vyprodukovat co nejvíce
tun nějaké komodity z jednoho hektaru zemědělské
půdy, lhostejno za kolik. Vždycky tu byl někdo,
kdo to koupil. Myslím si, že je nám jasné,
že tento stav už být nemůže. Nechtěl
bych ani polemizovat s panem poslancem Trnkou, ani s poslancem
Křížkem, že míra dotací
je nedostatečná, ale dovolím si zmínit
se o tom, že právě vystoupení poslance
Křížka dokládá, že dotační
politika soukromých rolníků je razantní
v té míře, jak to skromný státní
rozpočet umožňuje. Podpora zemědělců
stávce na dálnici, jak bylo zmíněno,
měla být masová. Já znám také
mnoho zemědělců, hlavně soukromých,
a s žádným masovým souladem jsem se
nesetkal.
Ještě poznámku k privatizaci státních
statků. Chci říci jen tolik, že ti,
kteří tuto věc kritizují, přece
dobře vědí, to zdůrazňuji,
jak je tento problém složitý, jak státní
statky vůbec vznikly, jaké problémy jsou
s restitucemi, s identifikací státního majetku,
s poskytováním úvěrů jak dlouhodobých,
tak krátkodobých. Velmi dobře také
vědí, jaký nehorázný mírně
řečeno nepořádek je v evidenci vlastnictví
k půdě, jak vypadají stavby postavené
za velkovýrobního hospodaření pod
kuratelou zákona 123/1975 a další. To jsou
objektivní důvody k tomu, proč ještě
státní statky nejsou privatizovány a kdo
tu věc sleduje, tak přece ví, že to
tak je. Myslím si v této chvíli, že
snad je dostatečně patrno z vystoupení vlády,
potažmo ministra zemědělství, jak vážný
je to problém a jak se intenzivně hledají
cesty k jeho řešení. Děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Machovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, svár, o němž
je v těchto debatách vždy řeč,
je v podstatě svár o to, jak kdo z nás ze
svých názorových pozic vnímá
ekonomickou situaci a proces ekonomické transformace. Především
bychom se měli pokusit jasně a zřetelně
definovat naše vzájemné pozice a stanoviska.
My bereme na vědomí, že to, jakým způsobem
koalice provádí proces transformace, vychází
z jistých názorových pozic. Je to interpretace
ekonomických problémů z postojů a
názorů konzervativních a liberálních.
My to akceptujeme, nicméně nesmíme připustit
ani na jedné straně - ani vy, ani my, kteří
máme poněkud jiný pohled, pohled sociálně
tržní ekonomiky - že v těchto velkých
tzv. názorových sporech zaniknou průvodní
chyby a jevy, které zde bezesporu jsou a které by
zde bezesporu byly, jiné, v jiných polohách,
v jiných rozměrech, kdybychom měli šanci
my provádět svou sociálně tržní
variantu. Ekonomika nemá laboratoř. Absolutních
důkazů tudíž není. Je jenom ta
varianta, která dostala šanci se uskutečnit
v praxi.
Chtěl bych vás požádat, abychom ani
tuto dnešní, ani příští
další debaty neideologizovali v rámci snahy
prokázat, že to naše řešení
- buďto vaše probíhající nebo to
eventuální naše, jiné - by bylo obecně
lepší. Snažme se reagovat na skutečnost,
kterou žijeme a která občanům této
země dává vše to, co jim dává
- s jistými výhodami i mnohé nevýhody.
Realita je prostě taková, jaká je, a nevidět
ji, to by znamenalo zavírat oči nejen před
skutečností, ale i před tím, co jsme
před třemi lety všichni viděli jako
nezbytnou potřebu a povinnost - provést transformaci
ekonomiky se všemi důsledky, především
s důsledky do vlastnických vztahů. V tom
myslím není sporu ani mezi konzervativci a liberály
na straně jedné a námi, tedy variantou sociálně
tržní na straně druhé. Ponechávám
samozřejmě volné úvaze, zdali je zde
ještě někdo, kdo by stál o tu variantu,
která zde fungovala do roku 1989. Já se domnívám,
že už ne. Ale je věcí názoru, jak
vnímáme postoj jiných, a dopřejme
každému, aby mohl své názory definovat
sám. Bohužel, praxe může potvrdit jen
názory jedněch. A k těmto bych si dovolil
několik praktických, jednoduchých a stručných
poznámek, především na adresu pana ministra
hospodářství.
Pan ministr hospodářství se veřejně
vyjádřil, že ze statistických dat nelze
vyvozovat hluboké závěry. Prosím,
je to jeho názor. Připusťme to. Ale nicméně
co jiného než čísla, než statistika
může být tím, co nám vytvoří
obraz, mapu ekonomického života. Domnívám
se, že zde úmyslně pan ministr podcenil statistická
čísla, protože v danou chvíli zrovna
nemluvila v jeho prospěch. Ono totiž čísla
o dalším snížení průmyslové
výroby v letošním roce, stavební výroby
i vývozu ukazují na to, že dna nebylo dosaženo
někdy před polovinou minulého roku, jak se
účelově před volbami tvrdilo, ale
že před tím dnem ještě jsme. Samozřejmě
- interpretovat statistické údaje prvních
dvou, tří měsíců je velmi obtížné,
protože mimo jiné zde mohou být i sezónní
vlivy, V tomto smyslu připouštím, že vyjádření
pana ministra Dyby mohlo mít jisté racionální
jádro. Ovšem tendence je zde zřetelná.
Pokles nebyl zastaven a úpadku ekonomiky a dna ještě
dosaženo nebylo. Opět po mém soudu nerelevantní
závěry jsou vyvozovány z faktu, že energetická
spotřeba je nadměrně vysoká, nezaměstnanost
je nadměrně nízká, obojí ve
vztahu k velikému poklesu výroby a výchozím
číslům. Z tohoto lze vyvodit samozřejmě
jenom jediný závěr. Vládní
politika připustila v ekonomické sféře,
v mikroekonomice nehospodárnost. Já netvrdím,
že z makroekonomických důvodů byl ten
či onen postup, vedoucí k těmto důsledkům,
nutný nebo nebyl nutný. Faktem je, že dopady
jsou takové, jak o nich hovořím.
Dopadů týkajících se státu,
obcí a občanstva je daleko více. Vycházejí
i z hrubých chyb vládní politiky, a nejen
této vlády, ale i předchozích vlád,
federální i české, zejména
ve věcech, které dnes páni kolegové,
i vy, zprava, vidíte už stejně, jako jsme je
my viděli tehdy, Před dvěma a půl
lety jsme vedli spor o to, zda jsou či nejsou špinavé
peníze a jak máme proti nim zasáhnout. Dnes
je naprosto jasné, že jen to, že se nezasáhlo,
že došlo k obrovským daňovým únikům
a že vyjádření tehdejšího
ministra financí, že špinavé peníze
nejsou, protože jsme je všichni za starého režimu
dávali do svačiny, bylo sice hezkým bonmotem,
ale obsahově daleko a daleko od pravdy. Netvrdím,
že jen nepostižení špinavých peněz,
ale určitě i to a mnoho dalšího, omezilo
daňové příjmy státu, umožnilo
nikoli akumulaci kapitálu skutečným podnikáním,
ale jakýmisi činy. Jsou to průvodní
jevy, ale otázka vždy bude stát pro historiky,
a nejen pro nás, kteří to žijeme, zda
skutečně tento proces byl takto nutný. A
zda jsou nutné i jeho důsledky, a zda byly
uváženy důsledky, které vedou např.
k tomu, že už tři roky nefungují základní
životní potřeby v obcích a městech,
v resortech zdravotnictví a školství, že
náklady vložené na některé nezbytné
údržby jsou zkrátka minimalizovány pod
rozumnou mez a to je samozřejmě důsledek
ekonomiky a jejího stavu. Netvrdím, že i jiná
varianta by tomuto zabránila, ale tvrdím, že
bylo nutno vzít v úvahu i naše připomínky
na startu, kdy jsme říkali, že příkoří
bude nadbytečné a že bude potřeba se
s tím dopředu vypořádat.
Ptám se např., zda tak velmi vážná
věc, jako nenaplnění stavů, které
jsou označovány jako nízké za zmíněných
poměrů, stavů policie na ulicích v
důsledku nedostatku rozpočtových zdrojů
je zodpovědné či nezodpovědné.
Nad vším by měla stát bezpečnost
občana. A to se tvrdí, že stavy, které
jsou vlastně převzaty z minulého režimu,
jsou nízké, protože v té době
policie na ulicích nepotřebovala mít tolik
lidí, v atmosféře strachu byly jiné
podmínky pro normální fungování
bezpečnostního aparátu. Jiné jsou
dnes. A proto informovaní tvrdí, že i při
naplňování těchto počtů
by nebylo možno dosáhnout bezpečnosti, která
je obvyklá v civilizovaných zemích, a že
normované stavy bude potřeba zvýšit.
To jsou důsledky ekonomické politiky. Domnívám
se, že o těchto důsledcích bychom měli
vážně mluvit ve chvíli, kdy rozhodujeme
o věcech, které posléze ovlivní život
občanů. Nechtěli jste, a zřejmě
ani nyní nechcete, míním koalici, poslouchat
konkrétní a jasné námitky. Nám
nezbývá nic jiného, než je vyslovit
s tím, že to na praktický vývoj věcí
samozřejmě nemůže mít vliv, ale
vyslovujeme to proto, aby občan věděl, že
máme kritické názory k tomu, jak jsou některé
věci prováděny, a že máme jinou
variantu. Jiná varianta je samozřejmě jen
v tom slůvku sociální, ve větší
citlivosti k potřebám občana a komunit občanské
společnosti. Zde jde o hlavní střet názorový,
o střet v tom, jaká míra regulace přísluší
státu a jaká míra volnosti přísluší
trhu. Tento spor nebude nikdy vyřešen. Bude se vždy
vyvíjet, budeme vždy usuzovat na základě
okolností, které právě posuzujeme,
ze situace, kterou právě řešíme.
Domníváme se, že státní zásahy
jsou nezbytné a že tomu tak je v mnoha zemích
světa, v té Evropě, do které chceme
jít. Právě nedávno nám tato
Evropa dokázala svou ochranářskou politiku.
Netvrdím, že ochranářská politika
dovedená k absurdnosti je to nejlepší. Je třeba
však najít míru vhodnou pro uplatnění
toho nejlepšího, co je schopno v danou chvíli
vyřešit situaci. V těchto debatách jsme
vás mnohokrát vyzývali, myslím vládu
a koaliční většinu, abyste uvažovali
o potřebě jisté ochrany českého
trhu. To není jen ochrana trhu, to je především
pomoc těm, kteří na tomto trhu začínají
působit a v nových poměrech už transformování
podnikají. Chcete-li pomoci našim podnikatelům,
musíte jim pomoci i takto. Samozřejmě, míra
toho rozhodnutí je v každé chvíli jiná
a její potřebu je třeba pečlivě
zvažovat.
Je třeba postupovat razantně, když je to nutné,
a Evropská společenství vám ukázala,
že to umějí, že je to třeba, a
že se to smí, že je to organická součást
řešení problému v tržní
ekonomice.
Závěrem bych si dovolil podotknout, že vašemu
názorovému spektru, konzervativně liberálnímu
a koalici nezávidím odpovědnost za to, že
provádíte transformaci, za to, že odpovídáte
za návrat země do poměrů, které
by umožnily lepší budoucnost. Mám k té
vaší odpovědnosti jen jedinou připomínku.
Mám obavu, že se tak děje za zbytečného,
až nadbytečného příkoří
pro občanské komunity a občana. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. Prosím, aby se slova ujal pan
místopředseda Ledvinka. Připraví se
pan poslanec Sochor.