Nezbytnost řešit v odvětví školství důsledky liberalizace cen (včetně dopadů na mzdy) zdůvodňuje značný růst neinvestičních výdajů v porovnání se skutečností roku 1990. Jen v České republice představuje krytí zvýšených potřeb, promítnuté i do rozpočtu jako I. a II. valorizace výdajů, zhruba 5 mld Kčs.

Stejně jako v předchozích letech byla celá řada úkolů školství zabezpečována formou účelového financování z prostředků rezerv státních rozpočtů či formou rozpočtových opatření. Tento postup se pak odráží ve zvýšeném čerpání prostředků nad úroveň upraveného rozpočtu. V rámci účelových prostředků byl např. zajišťován provoz středních odborných učilišť, zajišťováno regionální školství či zřizování církevních škol.

Přes 40 % z celkových neinvestičních výdajů na školství představují mzdové prostředky. Ve srovnání s rokem 1990 vzrostly výdaje na mzdové prostředky - zejména v důsledku valorizace - o cca 3 mld Kčs (118,1 %).

V roce 1991 byly v odvětví školství realizovány významné organizační změny, které výrazně změnily dosavadní strukturu školství z hlediska zřizujícího a financujícího orgánu. Ve Slovenské republice je prakticky celé školství (s výjimkou mateřských škol) řízeno ministerstvem školství, v české republice byly k 1. 7. 1991 zřízeny školské úřady jako rozpočtové organizace řízené resortem a tedy řízení a financování škol - s výjimkou základních a mateřských škol - bylo převedeno z místních orgánů na úroveň státního rozpočtu.

Zdravotnictví

V odvětví zdravotnictví, stejně jako ve školství, představuje hlavní faktor výrazného růstu výdajů ve srovnání s předchozím obdobím řešení dopadů liberalizace cen zejména u paliv a energie, potravin a léků. Neinvestiční výdaje v této oblasti se zvýšily o 28,8 % (v roce 1990 o 11,4 %):

 

 

 

 

 

 

v mld Kčs

 

Upravený rozpočet 1991

Skutečnost 1991

Rozdíl

% plnění

Přírůstek 1991-1990

Index 91/90

Neinvestiční výdaje rozpočtových a příspěvkových organizací celkem

47,48

47,65

+0,17

100,4

+10,64

128,8

v tom: ČR

31,67

31,72

+0,05

100,2

+6,60

126,3

SR

15,81

15,93

+0,12

100,7

+4,04

134,0

V průběhu roku 1991 došlo ve zdravotnictví v České republice k řadě významných změn. Nejvýraznější změnu představuje transformace řady zdravotnických zařízení z rozpočtové organizace na organizaci příspěvkovou a rozvolňování OÚNZ. U části zdravotnických zařízení došlo též k převodu funkce zakladatele (např. převod zdravotnických škol do resortu). Vedle změny způsobu financování (zálohový systém příspěvkových organizací) promítají se tyto změny i do současného systému sledování ukazatelů za zdravotnictví, kde se ztrácí kontinuita časových řad i část ukazatelů, dosud u příspěvkových organizací nesledovaná (léky a speciální zdravotnický materiál).

Kultura

V podstatě stagnace neinvestičních výdajů na toto odvětví neodráží plně reálný vývoj. Je totiž ovlivněna vývojem výdajů na tuto oblast v České republice. Pokles výdajů na kulturu je v České republice vyvolán metodickou změnou ve financování velkých akcí (Rudolfinum, Veletržní palác a Stavovské divadlo). Tyto akce byly v roce 1990 jako rekonstrukce financovány v rámci neinvestičních prostředků, v roce 1991 byly finančně zajištěny z investičních dotací.

 

 

 

 

 

 

v mil. Kčs

 

Upravený rozpočet 1991

Skutečnost 1991

Rozdíl

% plnění

Přírůstek 1991-1990

Index 91/90

Neinvestiční výdaje rozpočtových a příspěvkových organizací celkem

7 250

7 384

+134

101,9

-24

99,7

v tom: ČR

4 340

4 611

+271

106,2

-577

88,9

SR

2 910

2 773

-137

95,3

+553

124,9

Většina výdajů na kulturu byla realizována v rámci příspěvkových organizací - cca 75 %. V porovnání s předchozím obdobím jde o významný posun v organizační struktuře tohoto odvětví, kdy většina kulturních zařízení delimitovaná z působnosti místních orgánů byla převedena na příspěvkovou formu.

Na zabezpečení nezbytných potřeb byly z účelových rezerv státního rozpočtu v průběhu roku uvolněny účelové prostředky určené zejména na obnovu kulturních památek.

2. Neinvestiční výdaje v ostatních oblastech rozpočtové sféry

Výdaje na obranu a bezpečnost

V souladu se záměry finanční politiky na rok 1991 došlo proti roku 1990 k dalšímu snížení celkových výdajů na obranu o 10,4 %, z toho neinvestičních výdajů o 10,9 %.

V důsledku zvýšení výdajů v resortech ministerstev vnitra vzrostly celkové výdaje na obranu a bezpečnost o 2,8 %, z toho neinvestiční výdaje o 2,1 %.

Snížení rozpočtu výdajů kapitoly federálního ministerstva obrany znamenalo výrazný zásah do koncepce výstavby Čs. armády a jejího zabezpečení, protože nebylo možno realizovat v předpokládaném rozsahu reorganizaci a redislokaci vojsk a rozvinout proces profesionalizace a modernizace Čs. armády.

Schválený rozpočet neinvestičních výdajů kapitoly FMO ve výši 26,5 mld Kčs byl v průběhu roku 1991 upraven rozpočtovými opatřeními (především úprava limitu mzdových prostředků podle usnesení vlády ČSFR č. 428/1991) na 26,0 mld Kčs a byl splněn na 101 %. Povolené překročení upraveného rozpočtu výdajů o 0,3 mld Kčs (tj. o 1 %) bylo v souladu s rozpočtovými pravidly federace kryto překročením příjmů.

Schválený rozpočet neinvestičních výdajů federálního ministerstva vnitra ve výši 4,5 mld Kčs byl v průběhu roku upraven rozpočtovými opatřeními (především úprava limitu mzdových prostředků podle usnesení vlády ČSFR č. 428/1991) na 4,7 mld Kčs a byl splněn na 99,9 %.

Rozpočtové hospodaření resortu FMV bylo ovlivněno omezenými zdroj i a nutností zajistit některé neplánované úkoly, např. výdaje vyvolané krizí v Perském zálivu, výdaje na odsun běženců, výdaje související s vyčleněním vojáků základní služby vojsk MV k posílení výkonu policejní služby republikových ministerstev vnitra.

Federální bezpečnostní a informační služba byla zřízena zákonem č. 244/1991 Sb. k 1. červenci 1991. Rozpočet nové kapitoly FBIS na 2. pololetí 1991 byl stanoven na základě výsledků delimitací mezi FBIS, FMV a ministerstvy vnitra republik. Takto stanovený rozpočet neinvestičních výdajů ve výši 146,4 mil. Kčs byl splněn na 96,0 %.

Výdaje branné povahy (bez státních mobilizačních rezerv), rozpočtované v celkové výši 1,1 mld Kčs, byly splněny na 96,6 %. Ve srovnání s rokem 1990 bylo dosaženo podstatného snížení objemu výdajů branné povahy financovaných přímo ze státního rozpočtu federace převedením financování nevojenské části Civilní obrany do působnosti FMO. Vyčleněné prostředky umožnily v roce 1991 zachovat strukturu hospodářsko-mobilizačních příprav v nejnutnějším rozsahu.

V resortech ministerstev vnitra České republiky a Slovenské republiky se v růstu výdajů odráží nutnost řešení naléhavých problémů, zejména pokud jde o zvýšení počtu policistů, materiálně technické vybavení policejních sborů a potřeby věznic.

Neinvestiční výdaje na státní správu financované ze státních rozpočtů

Již druhý rok po sobě dochází k výraznému růstu výdajů do této oblasti - v roce 1990 se tyto výdaje zvýšily o 18,2 % a v roce 1991 o 92,8 %.

 

 

 

 

 

 

v mld Kčs

Ukazatel

Rozpočet (schvál.) 1991

Rozpočet (uprav.) 1991

Skutečnost 1991

Rozdíl

% plnění

Přírůstek 1991-1990

Index 91/90

Federace

2,17

2,61

2,60

-0,01

99,6

+0,78

142,8

ČR

1,33

1,42

1,90

+0,48

133,8

+0,90

190,0

SR

2,26

2,33

2,21

-0,12

94,8

+1,55

334,8

Ústř. orgány celkem

5,76

-

6,71

-

-

+3,23

192,8

Objem neinvestičních výdajů na státní správu byl v roce 1991 ovlivněn především systémovými změnami v charakteru činnosti orgánů státní správy, různými organizačními změnami a z nich plynoucích rozšířených činností ústředních orgánů státní správy (rozšíření působnosti v důsledku zrušení bývalých KNV, zvýšení počtu pracovníků územních finančních orgánů, vznik nových ústředních orgánů, zvýšení výdajů na celní stráž atd.).

Uvedená vysoká dynamika výdajů na státní správu nevyjadřuje pohyb v celostátním měřítku, tj. vč. výdajů na státní správu financovanou z místních rozpočtů, které se zejména vlivem zrušení KNV snížily (v důsledku výrazných změn v systému rozpočtového hospodaření místních orgánů se tento vliv nepodařilo zjistit).

Na meziročním zvýšení výdajů na státní správu se podílejí věcné výdaje částkou téměř 2 mld Kčs (vliv cenového vývoje, devalvace a uvedené organizační změny) a mzdové výdaje částkou 1,3 mld Kčs.

Na celkovém objemu výdajů na státní správu se podílelo čerpání mzdových prostředků takto:

 

 

 

 

 

 

v mld Kčs

Ukazatel

Rozpočet (schvál.) 1991

Rozpočet (uprav.) 1991

Skutečnost 1991

Rozdíl

% plnění

Přírůstek 1991-1990

Index 91/90

Federace

0,61

0,76

0,75

-0,01

98,7

+0,12

119,0

ČR

0,85

1,05

1,00

-0,05

95,2

+0,41

169,5

SR

1,57

1,56

1,12

-0,44

71,8

+0,74

294,7

Ústř. orgány celkem

3,03

-

2,87

-

-

+1,27

179,4

Na zvýšení mzdových výdajů mělo vliv zejména rozšíření působností ústředních orgánů, růst úkolů v oblasti celní správy (nábor nových příslušníků celní stráže), realizace výplat pracovníkům, uvolněným v důsledku organizačních změn a v neposlední řadě též zvýšení mzdových prostředků k zabezpečení směrného růstu mezd, schváleného na rok 1991.

Neinvestiční výdaje na soudy, prokuratury a arbitráže

Rovněž v této oblasti došlo ke zrychlení přírůstku výdajů z 19,7 % v roce 1990 na 61,4 % v roce 1991.

 

 

 

 

 

 

v mld Kčs

Ukazatel

Rozpočet (schvál.) 1991

Rozpočet (uprav.) 1991

Skutečnost 1991

Rozdíl

% plnění

Přírůstek 1991-1990

Index 91/90

Federace

0,02

0,03

0,03

-

100,0

+0,01

150,0

ČR

0,47

0,52

0,92

+0,40

176,9

+0,39

173,6

SR

0,33

0,34

0,39

+0,05

114,7

+0,11

139,3

Ústř. orgány celkem

0,82

-

1,34

-

-

+0,51

161,4

Překročení neinvestičních výdajů, jakož i jejich růst proti roku 1990, byly ovlivněny zejména řešením dislokačních problémů v souvislosti s restitucemi a rozšiřováním činnosti orgánů justice (rehabilitace apod.). Ve skutečném čerpání jsou zahrnuty i výdaje, spojené s vytvářením podmínek pro obchodní a správní soudnictví.

Podstatnou část vynaložených neinvestičních výdajů představují mzdové prostředky, které byly v roce 1991 čerpány takto:

 

 

 

 

 

 

v mld Kčs

Ukazatel

Rozpočet (schvál.) 1991

Rozpočet (uprav.) 1991

Skutečnost 1991

Rozdíl

% plnění

Přírůstek 1991-1990

Index 91/90

Federace

0,01

0,01

0,01

-

100,07

-

100,0

ČR

0,36

0,41

0,51

+0,10

124,4

+0,17

150,0

SR

0,24

0,22

0,24

+0,22

109,1

+0,06

133,3

Ústř. orgány celkem

0,58

-

0,76

-

-

+0,23

143,4

Vyšší čerpání mzdových prostředků bylo ovlivněno především úpravami ve mzdách soudců, justičních čekatelů, státních notářů, notářských čekatelů, prokurátorů a vyšetřovatelů Generální prokuratury. Na vyšším čerpání se též podílelo zvýšení mzdových prostředků k zabezpečení směrného růstu mezd, schváleného na rok 1991.

Vědeckotechnický rozvoj

V celkovém objemu výdajů na vědeckotechnický rozvoj ČSFR v roce 1991 ve výši 8,57 mld Kčs ze státních rozpočtů je zahrnuto 6,45 mld Kčs neinvestičních výdajů a 2,12 mld Kčs výdajů investičních.

Přehled o neinvestičních výdajích státních rozpočtů podává následující tabulka:

 

 

 

 

 

v mld Kčs

 

Upravený rozpočet 1991

Skutečnost 1991

Rozdíl proti rozpočtu

% plnění

Index 91/90

Federace

1,63

1,18

-0,45

72,4

45,9

ČR

3,70

3,40

-0,30

91,9

111,9

SR

1,84

1,86

+0,02

101,1

102,8

Souhrn státních rozpočtů

7,17

6,45

-0,72

89,9

86,7

V roce 1991 pokračovaly převody podniků i organizací výzkumné a vývojové základny do resortů v působnosti republik. Organizační změny byly mnohdy provázeny výrazným snížením počtu pracovníků, v útlumu byla též investiční výstavba a realizace výsledků výzkumu hmotného charakteru. Tyto vlivy jsou patrné zejména ve sféře federace.

Ve struktuře ústředních orgánů federace není zabezpečena centrální evidence, tím méně koordinace řešených úkolů a projektů rozvoje vědy a techniky. Resorty federace nezahrnuly do informace o čerpání rozpočtových prostředků ani základní údaje o počtu, charakteru a průběhu řešení financovaných úkolů. K dispozici je pouze údaj federálního ministerstva hospodářství, kde bylo v roce 1991 financováno celkem 67 akcí, z toho 4 bývalé státní úkoly, 10 nových výzkumných projektů a 53 studií v celkové ceně za řešení 237,3 mil. Kčs. Na úkoly a činnosti převáděné do působnosti republik bylo určeno 107,6 mil. Kčs.

Tento stav byl zjištěn i při kontrole využití neinvestičních prostředků státního rozpočtu v resortech federace, provedené ve 2. pololetí 1991 federálním ministerstvem kontroly a vedl k rozhodnutí federálního ministerstva financí podmínit případné uvolnění rozpočtových prostředků na nové projekty vědy a techniky nápravnými opatřeními metodického charakteru, zabraňujícími opakování podobných nedostatků.

V. Financování investic

Investiční výdaje souhrnu státních rozpočtů ČSFR

Investiční výdaje souhrnu státních rozpočtů dosáhly v roce 1991 celkového objemu 56,41 mld Kčs, což představuje vyšší čerpání upravených rozpočtů o 10,00 mld Kčs, resp. o 21,5 %. Ve srovnání s rokem 1990 bylo dosaženo zvýšení o 13,39 mld Kčs, tj. o 31,1 %. Investiční výdaje podle jednotlivých rozpočtů jsou patrny z uvedeného přehledu:

 

 

 

 

 

 

v mld Kčs

Ukazatel

Skutečnost 1990

Rozpočet 1991

Skutečnost 1991

Rozdíl proti rozpočtu

% plnění rozpočtu

Rozdíl proti r. 1990

Index 91/90

Rozpočet: Federace

 

 

 

 

 

 

 

Investiční výdaje rozpočtových organizací

3,78

2,88

2,91

0,02

100,9

-0,87

77,0

Dotace příspěvkovým organizacím

0,08

0,35

0,23

-0,12

65,5

0,15

285,0

Dotace státním podnikům

2,54

3,06

2,64

-0,42

86,3

0,10

103,8

Investiční výdaje celkem

6,40

6,29

5,77

-0,52

91,8

-0,63

90,2

Rozpočet: České republiky

 

 

 

 

 

 

 

Investiční výdaje rozpočtových organizací

2,35

6,82

8,31

1,49

121,9

5,95

353,0

Dotace příspěvkovým organizacím

0,32

2,87

3,94

1,07

137,2

3,61

1226,2

Dotace státním podnikům

2,13

2,42

3,76

1,34

155,3

1,63

176,4

Dotace místním rozpočtům

18,20

14,40

20,11

5,72

139,7

1,91

110,5

z toho: - na bytovou výstavbu

9,09

7,24

7,94

0,70

109,6

-1,15

87,4

Investiční výdaje celkem

23,01

26,50

36,12

9,61

136,3

13,11

157,0

Rozpočet: Slovenské republiky

 

 

 

 

 

 

 

Investiční výdaje rozpočtových organizací

2,13

4,92

5,84

0,92

118,8

3,70

273,6

Dotace příspěvkovým organizacím

0,30

0,52

0,81

0,29

156,3

0,51

270,1

Dotace státním podnikům

1,90

2,04

1,96

-0,08

96,1

0,05

102,8

Dotace místním rozpočtům

9,29

6,15

5,92

-0,23

96,2

-3,36

63,8

z toho: - na bytovou výstavbu

5,46

4,23

4,25

0,02

100,4

-1,21

77,8

Investiční výdaje celkem

13,62

13,62

14,52

0,90

106,6

0,90

106,6

Souhrn státních rozpočtů ČSFR

 

 

 

 

 

 

 

Investiční výdaje rozpočtových organizací

8,27

14,62

17,05

2,44

116,7

8,79

206,3

Dotace příspěvkovým organizacím

0,70

3,73

4,97

1,24

133,2

4,27

710,9

Dotace státním podnikům

6,57

7,51

8,35

0,84

111,2

1,78

127,1

Dotace místním rozpočtům

27,48

20,55

26,04

5,48

126,7

-1,45

94,7

z toho: - na bytovou výstavbu

14,55

11,48

12,19

0,71

106,2

-2,36

83,8

Investiční výdaje celkem

43,02

46,41

56,41

10,00

121,5

13,39

131,1


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP