Nezbytnost řešit v odvětví školství důsledky liberalizace cen (včetně dopadů na mzdy) zdůvodňuje značný růst neinvestičních výdajů v porovnání se skutečností roku 1990. Jen v České republice představuje krytí zvýšených potřeb, promítnuté i do rozpočtu jako I. a II. valorizace výdajů, zhruba 5 mld Kčs.
Stejně jako v předchozích letech byla celá řada úkolů školství zabezpečována formou účelového financování z prostředků rezerv státních rozpočtů či formou rozpočtových opatření. Tento postup se pak odráží ve zvýšeném čerpání prostředků nad úroveň upraveného rozpočtu. V rámci účelových prostředků byl např. zajišťován provoz středních odborných učilišť, zajišťováno regionální školství či zřizování církevních škol.
Přes 40 % z celkových neinvestičních výdajů na školství představují mzdové prostředky. Ve srovnání s rokem 1990 vzrostly výdaje na mzdové prostředky - zejména v důsledku valorizace - o cca 3 mld Kčs (118,1 %).
V roce 1991 byly v odvětví školství realizovány významné organizační změny, které výrazně změnily dosavadní strukturu školství z hlediska zřizujícího a financujícího orgánu. Ve Slovenské republice je prakticky celé školství (s výjimkou mateřských škol) řízeno ministerstvem školství, v české republice byly k 1. 7. 1991 zřízeny školské úřady jako rozpočtové organizace řízené resortem a tedy řízení a financování škol - s výjimkou základních a mateřských škol - bylo převedeno z místních orgánů na úroveň státního rozpočtu.
Zdravotnictví
V odvětví zdravotnictví, stejně jako ve školství, představuje hlavní faktor výrazného růstu výdajů ve srovnání s předchozím obdobím řešení dopadů liberalizace cen zejména u paliv a energie, potravin a léků. Neinvestiční výdaje v této oblasti se zvýšily o 28,8 % (v roce 1990 o 11,4 %):
|
|
|
|
|
|
v mld Kčs |
|
Upravený rozpočet 1991 |
Skutečnost 1991 |
Rozdíl |
% plnění |
Přírůstek 1991-1990 |
Index 91/90 |
Neinvestiční výdaje rozpočtových a příspěvkových organizací celkem |
47,48 |
47,65 |
+0,17 |
100,4 |
+10,64 |
128,8 |
v tom: ČR |
31,67 |
31,72 |
+0,05 |
100,2 |
+6,60 |
126,3 |
SR |
15,81 |
15,93 |
+0,12 |
100,7 |
+4,04 |
134,0 |
V průběhu roku 1991 došlo ve zdravotnictví v České republice k řadě významných změn. Nejvýraznější změnu představuje transformace řady zdravotnických zařízení z rozpočtové organizace na organizaci příspěvkovou a rozvolňování OÚNZ. U části zdravotnických zařízení došlo též k převodu funkce zakladatele (např. převod zdravotnických škol do resortu). Vedle změny způsobu financování (zálohový systém příspěvkových organizací) promítají se tyto změny i do současného systému sledování ukazatelů za zdravotnictví, kde se ztrácí kontinuita časových řad i část ukazatelů, dosud u příspěvkových organizací nesledovaná (léky a speciální zdravotnický materiál).
Kultura
V podstatě stagnace neinvestičních výdajů na toto odvětví neodráží plně reálný vývoj. Je totiž ovlivněna vývojem výdajů na tuto oblast v České republice. Pokles výdajů na kulturu je v České republice vyvolán metodickou změnou ve financování velkých akcí (Rudolfinum, Veletržní palác a Stavovské divadlo). Tyto akce byly v roce 1990 jako rekonstrukce financovány v rámci neinvestičních prostředků, v roce 1991 byly finančně zajištěny z investičních dotací.
|
|
|
|
|
|
v mil. Kčs |
|
Upravený rozpočet 1991 |
Skutečnost 1991 |
Rozdíl |
% plnění |
Přírůstek 1991-1990 |
Index 91/90 |
Neinvestiční výdaje rozpočtových a příspěvkových organizací celkem |
7 250 |
7 384 |
+134 |
101,9 |
-24 |
99,7 |
v tom: ČR |
4 340 |
4 611 |
+271 |
106,2 |
-577 |
88,9 |
SR |
2 910 |
2 773 |
-137 |
95,3 |
+553 |
124,9 |
Většina výdajů na kulturu byla realizována v rámci příspěvkových organizací - cca 75 %. V porovnání s předchozím obdobím jde o významný posun v organizační struktuře tohoto odvětví, kdy většina kulturních zařízení delimitovaná z působnosti místních orgánů byla převedena na příspěvkovou formu.
Na zabezpečení nezbytných potřeb byly z účelových rezerv státního rozpočtu v průběhu roku uvolněny účelové prostředky určené zejména na obnovu kulturních památek.
2. Neinvestiční výdaje v ostatních oblastech rozpočtové sféry
Výdaje na obranu a bezpečnost
V souladu se záměry finanční politiky na rok 1991 došlo proti roku 1990 k dalšímu snížení celkových výdajů na obranu o 10,4 %, z toho neinvestičních výdajů o 10,9 %.
V důsledku zvýšení výdajů v resortech ministerstev vnitra vzrostly celkové výdaje na obranu a bezpečnost o 2,8 %, z toho neinvestiční výdaje o 2,1 %.
Snížení rozpočtu výdajů kapitoly federálního ministerstva obrany znamenalo výrazný zásah do koncepce výstavby Čs. armády a jejího zabezpečení, protože nebylo možno realizovat v předpokládaném rozsahu reorganizaci a redislokaci vojsk a rozvinout proces profesionalizace a modernizace Čs. armády.
Schválený rozpočet neinvestičních výdajů kapitoly FMO ve výši 26,5 mld Kčs byl v průběhu roku 1991 upraven rozpočtovými opatřeními (především úprava limitu mzdových prostředků podle usnesení vlády ČSFR č. 428/1991) na 26,0 mld Kčs a byl splněn na 101 %. Povolené překročení upraveného rozpočtu výdajů o 0,3 mld Kčs (tj. o 1 %) bylo v souladu s rozpočtovými pravidly federace kryto překročením příjmů.
Schválený rozpočet neinvestičních výdajů federálního ministerstva vnitra ve výši 4,5 mld Kčs byl v průběhu roku upraven rozpočtovými opatřeními (především úprava limitu mzdových prostředků podle usnesení vlády ČSFR č. 428/1991) na 4,7 mld Kčs a byl splněn na 99,9 %.
Rozpočtové hospodaření resortu FMV bylo ovlivněno omezenými zdroj i a nutností zajistit některé neplánované úkoly, např. výdaje vyvolané krizí v Perském zálivu, výdaje na odsun běženců, výdaje související s vyčleněním vojáků základní služby vojsk MV k posílení výkonu policejní služby republikových ministerstev vnitra.
Federální bezpečnostní a informační služba byla zřízena zákonem č. 244/1991 Sb. k 1. červenci 1991. Rozpočet nové kapitoly FBIS na 2. pololetí 1991 byl stanoven na základě výsledků delimitací mezi FBIS, FMV a ministerstvy vnitra republik. Takto stanovený rozpočet neinvestičních výdajů ve výši 146,4 mil. Kčs byl splněn na 96,0 %.
Výdaje branné povahy (bez státních mobilizačních rezerv), rozpočtované v celkové výši 1,1 mld Kčs, byly splněny na 96,6 %. Ve srovnání s rokem 1990 bylo dosaženo podstatného snížení objemu výdajů branné povahy financovaných přímo ze státního rozpočtu federace převedením financování nevojenské části Civilní obrany do působnosti FMO. Vyčleněné prostředky umožnily v roce 1991 zachovat strukturu hospodářsko-mobilizačních příprav v nejnutnějším rozsahu.
V resortech ministerstev vnitra České republiky a Slovenské republiky se v růstu výdajů odráží nutnost řešení naléhavých problémů, zejména pokud jde o zvýšení počtu policistů, materiálně technické vybavení policejních sborů a potřeby věznic.
Neinvestiční výdaje na státní správu financované ze státních rozpočtů
Již druhý rok po sobě dochází k výraznému růstu výdajů do této oblasti - v roce 1990 se tyto výdaje zvýšily o 18,2 % a v roce 1991 o 92,8 %.
|
|
|
|
|
|
v mld Kčs |
|
Ukazatel |
Rozpočet (schvál.) 1991 |
Rozpočet (uprav.) 1991 |
Skutečnost 1991 |
Rozdíl |
% plnění |
Přírůstek 1991-1990 |
Index 91/90 |
Federace |
2,17 |
2,61 |
2,60 |
-0,01 |
99,6 |
+0,78 |
142,8 |
ČR |
1,33 |
1,42 |
1,90 |
+0,48 |
133,8 |
+0,90 |
190,0 |
SR |
2,26 |
2,33 |
2,21 |
-0,12 |
94,8 |
+1,55 |
334,8 |
Ústř. orgány celkem |
5,76 |
- |
6,71 |
- |
- |
+3,23 |
192,8 |
Objem neinvestičních výdajů na státní správu byl v roce 1991 ovlivněn především systémovými změnami v charakteru činnosti orgánů státní správy, různými organizačními změnami a z nich plynoucích rozšířených činností ústředních orgánů státní správy (rozšíření působnosti v důsledku zrušení bývalých KNV, zvýšení počtu pracovníků územních finančních orgánů, vznik nových ústředních orgánů, zvýšení výdajů na celní stráž atd.).
Uvedená vysoká dynamika výdajů na státní správu nevyjadřuje pohyb v celostátním měřítku, tj. vč. výdajů na státní správu financovanou z místních rozpočtů, které se zejména vlivem zrušení KNV snížily (v důsledku výrazných změn v systému rozpočtového hospodaření místních orgánů se tento vliv nepodařilo zjistit).
Na meziročním zvýšení výdajů na státní správu se podílejí věcné výdaje částkou téměř 2 mld Kčs (vliv cenového vývoje, devalvace a uvedené organizační změny) a mzdové výdaje částkou 1,3 mld Kčs.
Na celkovém objemu výdajů na státní správu se podílelo čerpání mzdových prostředků takto:
|
|
|
|
|
|
v mld Kčs |
|
Ukazatel |
Rozpočet (schvál.) 1991 |
Rozpočet (uprav.) 1991 |
Skutečnost 1991 |
Rozdíl |
% plnění |
Přírůstek 1991-1990 |
Index 91/90 |
Federace |
0,61 |
0,76 |
0,75 |
-0,01 |
98,7 |
+0,12 |
119,0 |
ČR |
0,85 |
1,05 |
1,00 |
-0,05 |
95,2 |
+0,41 |
169,5 |
SR |
1,57 |
1,56 |
1,12 |
-0,44 |
71,8 |
+0,74 |
294,7 |
Ústř. orgány celkem |
3,03 |
- |
2,87 |
- |
- |
+1,27 |
179,4 |
Na zvýšení mzdových výdajů mělo vliv zejména rozšíření působností ústředních orgánů, růst úkolů v oblasti celní správy (nábor nových příslušníků celní stráže), realizace výplat pracovníkům, uvolněným v důsledku organizačních změn a v neposlední řadě též zvýšení mzdových prostředků k zabezpečení směrného růstu mezd, schváleného na rok 1991.
Neinvestiční výdaje na soudy, prokuratury a arbitráže
Rovněž v této oblasti došlo ke zrychlení přírůstku výdajů z 19,7 % v roce 1990 na 61,4 % v roce 1991.
|
|
|
|
|
|
v mld Kčs |
|
Ukazatel |
Rozpočet (schvál.) 1991 |
Rozpočet (uprav.) 1991 |
Skutečnost 1991 |
Rozdíl |
% plnění |
Přírůstek 1991-1990 |
Index 91/90 |
Federace |
0,02 |
0,03 |
0,03 |
- |
100,0 |
+0,01 |
150,0 |
ČR |
0,47 |
0,52 |
0,92 |
+0,40 |
176,9 |
+0,39 |
173,6 |
SR |
0,33 |
0,34 |
0,39 |
+0,05 |
114,7 |
+0,11 |
139,3 |
Ústř. orgány celkem |
0,82 |
- |
1,34 |
- |
- |
+0,51 |
161,4 |
Překročení neinvestičních výdajů, jakož i jejich růst proti roku 1990, byly ovlivněny zejména řešením dislokačních problémů v souvislosti s restitucemi a rozšiřováním činnosti orgánů justice (rehabilitace apod.). Ve skutečném čerpání jsou zahrnuty i výdaje, spojené s vytvářením podmínek pro obchodní a správní soudnictví.
Podstatnou část vynaložených neinvestičních výdajů představují mzdové prostředky, které byly v roce 1991 čerpány takto:
|
|
|
|
|
|
v mld Kčs |
|
Ukazatel |
Rozpočet (schvál.) 1991 |
Rozpočet (uprav.) 1991 |
Skutečnost 1991 |
Rozdíl |
% plnění |
Přírůstek 1991-1990 |
Index 91/90 |
Federace |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
- |
100,07 |
- |
100,0 |
ČR |
0,36 |
0,41 |
0,51 |
+0,10 |
124,4 |
+0,17 |
150,0 |
SR |
0,24 |
0,22 |
0,24 |
+0,22 |
109,1 |
+0,06 |
133,3 |
Ústř. orgány celkem |
0,58 |
- |
0,76 |
- |
- |
+0,23 |
143,4 |
Vyšší čerpání mzdových prostředků bylo ovlivněno především úpravami ve mzdách soudců, justičních čekatelů, státních notářů, notářských čekatelů, prokurátorů a vyšetřovatelů Generální prokuratury. Na vyšším čerpání se též podílelo zvýšení mzdových prostředků k zabezpečení směrného růstu mezd, schváleného na rok 1991.
Vědeckotechnický rozvoj
V celkovém objemu výdajů na vědeckotechnický rozvoj ČSFR v roce 1991 ve výši 8,57 mld Kčs ze státních rozpočtů je zahrnuto 6,45 mld Kčs neinvestičních výdajů a 2,12 mld Kčs výdajů investičních.
Přehled o neinvestičních výdajích státních rozpočtů podává následující tabulka:
|
|
|
|
|
v mld Kčs |
|
Upravený rozpočet 1991 |
Skutečnost 1991 |
Rozdíl proti rozpočtu |
% plnění |
Index 91/90 |
Federace |
1,63 |
1,18 |
-0,45 |
72,4 |
45,9 |
ČR |
3,70 |
3,40 |
-0,30 |
91,9 |
111,9 |
SR |
1,84 |
1,86 |
+0,02 |
101,1 |
102,8 |
Souhrn státních rozpočtů |
7,17 |
6,45 |
-0,72 |
89,9 |
86,7 |
V roce 1991 pokračovaly převody podniků i organizací výzkumné a vývojové základny do resortů v působnosti republik. Organizační změny byly mnohdy provázeny výrazným snížením počtu pracovníků, v útlumu byla též investiční výstavba a realizace výsledků výzkumu hmotného charakteru. Tyto vlivy jsou patrné zejména ve sféře federace.
Ve struktuře ústředních orgánů federace není zabezpečena centrální evidence, tím méně koordinace řešených úkolů a projektů rozvoje vědy a techniky. Resorty federace nezahrnuly do informace o čerpání rozpočtových prostředků ani základní údaje o počtu, charakteru a průběhu řešení financovaných úkolů. K dispozici je pouze údaj federálního ministerstva hospodářství, kde bylo v roce 1991 financováno celkem 67 akcí, z toho 4 bývalé státní úkoly, 10 nových výzkumných projektů a 53 studií v celkové ceně za řešení 237,3 mil. Kčs. Na úkoly a činnosti převáděné do působnosti republik bylo určeno 107,6 mil. Kčs.
Tento stav byl zjištěn i při kontrole využití neinvestičních prostředků státního rozpočtu v resortech federace, provedené ve 2. pololetí 1991 federálním ministerstvem kontroly a vedl k rozhodnutí federálního ministerstva financí podmínit případné uvolnění rozpočtových prostředků na nové projekty vědy a techniky nápravnými opatřeními metodického charakteru, zabraňujícími opakování podobných nedostatků.
V. Financování investic
Investiční výdaje souhrnu státních rozpočtů ČSFR
Investiční výdaje souhrnu státních rozpočtů dosáhly v roce 1991 celkového objemu 56,41 mld Kčs, což představuje vyšší čerpání upravených rozpočtů o 10,00 mld Kčs, resp. o 21,5 %. Ve srovnání s rokem 1990 bylo dosaženo zvýšení o 13,39 mld Kčs, tj. o 31,1 %. Investiční výdaje podle jednotlivých rozpočtů jsou patrny z uvedeného přehledu:
|
|
|
|
|
|
v mld Kčs |
|
Ukazatel |
Skutečnost 1990 |
Rozpočet 1991 |
Skutečnost 1991 |
Rozdíl proti rozpočtu |
% plnění rozpočtu |
Rozdíl proti r. 1990 |
Index 91/90 |
Rozpočet: Federace |
|
|
|
|
|
|
|
Investiční výdaje rozpočtových organizací |
3,78 |
2,88 |
2,91 |
0,02 |
100,9 |
-0,87 |
77,0 |
Dotace příspěvkovým organizacím |
0,08 |
0,35 |
0,23 |
-0,12 |
65,5 |
0,15 |
285,0 |
Dotace státním podnikům |
2,54 |
3,06 |
2,64 |
-0,42 |
86,3 |
0,10 |
103,8 |
Investiční výdaje celkem |
6,40 |
6,29 |
5,77 |
-0,52 |
91,8 |
-0,63 |
90,2 |
Rozpočet: České republiky |
|
|
|
|
|
|
|
Investiční výdaje rozpočtových organizací |
2,35 |
6,82 |
8,31 |
1,49 |
121,9 |
5,95 |
353,0 |
Dotace příspěvkovým organizacím |
0,32 |
2,87 |
3,94 |
1,07 |
137,2 |
3,61 |
1226,2 |
Dotace státním podnikům |
2,13 |
2,42 |
3,76 |
1,34 |
155,3 |
1,63 |
176,4 |
Dotace místním rozpočtům |
18,20 |
14,40 |
20,11 |
5,72 |
139,7 |
1,91 |
110,5 |
z toho: - na bytovou výstavbu |
9,09 |
7,24 |
7,94 |
0,70 |
109,6 |
-1,15 |
87,4 |
Investiční výdaje celkem |
23,01 |
26,50 |
36,12 |
9,61 |
136,3 |
13,11 |
157,0 |
Rozpočet: Slovenské republiky |
|
|
|
|
|
|
|
Investiční výdaje rozpočtových organizací |
2,13 |
4,92 |
5,84 |
0,92 |
118,8 |
3,70 |
273,6 |
Dotace příspěvkovým organizacím |
0,30 |
0,52 |
0,81 |
0,29 |
156,3 |
0,51 |
270,1 |
Dotace státním podnikům |
1,90 |
2,04 |
1,96 |
-0,08 |
96,1 |
0,05 |
102,8 |
Dotace místním rozpočtům |
9,29 |
6,15 |
5,92 |
-0,23 |
96,2 |
-3,36 |
63,8 |
z toho: - na bytovou výstavbu |
5,46 |
4,23 |
4,25 |
0,02 |
100,4 |
-1,21 |
77,8 |
Investiční výdaje celkem |
13,62 |
13,62 |
14,52 |
0,90 |
106,6 |
0,90 |
106,6 |
Souhrn státních rozpočtů ČSFR |
|
|
|
|
|
|
|
Investiční výdaje rozpočtových organizací |
8,27 |
14,62 |
17,05 |
2,44 |
116,7 |
8,79 |
206,3 |
Dotace příspěvkovým organizacím |
0,70 |
3,73 |
4,97 |
1,24 |
133,2 |
4,27 |
710,9 |
Dotace státním podnikům |
6,57 |
7,51 |
8,35 |
0,84 |
111,2 |
1,78 |
127,1 |
Dotace místním rozpočtům |
27,48 |
20,55 |
26,04 |
5,48 |
126,7 |
-1,45 |
94,7 |
z toho: - na bytovou výstavbu |
14,55 |
11,48 |
12,19 |
0,71 |
106,2 |
-2,36 |
83,8 |
Investiční výdaje celkem |
43,02 |
46,41 |
56,41 |
10,00 |
121,5 |
13,39 |
131,1 |