Přestože i v minulých letech se sezónnost ve vývoji rozpočtu projevovala zhoršením jeho výsledků v závěru roku, byla míra tohoto zhoršení v roce 1991 výrazně vyšší, přičemž schodek rozpočtu v samotném listopadu a prosinci 1991 byl vyšší než ve stejném období v minulých letech:

 

 

Saldo rozpočtu v mld Kčs

 

Měsíční průměr za leden-říjen

Listopad

Prosinec

1988

+0,8

-0,7

-14,3

1989

+0,5

-1,9

-12,1

1990

+0,5

+0,7

-8,1

1991

+0,8

-10,7

-15,9

Tento vývoj byl ovlivněn jak příjmy, tak výdaji. Svědčí o tom např. toto srovnání s rokem 1990:

 

 

 

v mld Kčs

 

Průměr za 10 měsíců

Prosinec

Index prosinec/průměr 10 měs.

Výdaje

1990

 

26,6

 

44,5

 

167,3

1991

38,0

59,9

157,6

Příjmy

1990

 

27,1

 

36,4

 

134,3

1991

38,8

44,0

113,4

Odlišnost vývoje rozpočtu v roce 1991 od předchozích let byla patrná zejména na jeho příjmové straně, kde namísto sezónně obvyklého vývoje příjmů v závěru roku (relativně vysoký růst vzhledem k průměru předchozích měsíců) byl růst příjmů nižší. Tato skutečnost vyplynula zejména z toho, že relativně velké přírůstky příjmů (především ze zisku) byly dosaženy v prvních měsících roku, což souviselo s liberalizací cen.

4. Rozpočtové hospodaření okresních úřadů a obcí

Hospodaření místních rozpočtů se v roce 1991 výrazně změnilo v návaznosti na územní reformu bývalých národních výborů a na změny ve finančním zabezpečování některých činností.

V první etapě došlo ke zrušení třístupňové soustavy bývalých národních výborů a její přeměně na dvoustupňovou. Již v počátcích těchto změn byla reforma místních orgánů v České republice a ve Slovenské republice řešena odlišně, a to především v pojetí samosprávy obcí a okresních úřadů. Zatímco v České republice byly převedeny činnosti bývalých krajských národních výborů do různých úrovní (ústřední orgány, okresy, obce), ve Slovenské republice byla převedena do centra veškerá činnost krajských národních výborů a kromě toho i některé činnosti z působnosti bývalých okresních národních výborů.

Odlišné přístupy ve vztahu k místním orgánům v roce 1991 se projevily i v rozpočtech samosprávných obcí a okresních úřadů a tím i v jejich napojení na státní rozpočty republik. Zatímco v České republice jsou rozpočty okresních úřadů, stejně jako rozpočty obcí, napojeny na státní rozpočet pouze svými souhrnnými vztahy (neúčelové dotace, účelové subvence), ve Slovenské republice rozpočty okresních úřadů neobsahují žádné úkoly ve vztahu k samosprávným obcím a ve vztahu ke státnímu rozpočtu jsou napojeny všemi příjmy.

Změny v důsledku reformy místních orgánů v roce 1991 způsobily, že jejich rozpočty mají ve srovnání s rozpočty bývalých národních výborů všech stupňů v roce 1990 o mnoho miliard nižší řád. Objem jejich příjmů a výdajů se snížil o téměř 60 mld Kčs, přičemž v České republice cca o 27 mld Kčs a ve Slovenské republice cca o 33 mld Kčs. Na celkových příjmech i výdajích místních orgánů za úhrn České republiky a Slovenské republiky se podílejí místní orgány České republiky cca 86 %. Tyto skutečnosti dokumentují, že ve Slovenské republice došlo k většímu rozsahu převodu činnosti z bývalých národních výborů do působnosti ústředních orgánů státní správy (v podstatě všechny výdaje na školství a zdravotnictví jsou ve Slovenské republice plně financovány pouze ze státního rozpočtu).

Nesouměrnost řešení otázek financování různých činností z centrální nebo místní úrovně v České republice a ve Slovenské republice znamená, že nelze mechanicky srovnávat mezi sebou státní rozpočty obou republik ani místní rozpočty. Toto srovnání je relevantní jen na úrovni souhrnu státních a místních rozpočtů.

Kromě snížení celkového objemu místních rozpočtů došlo v roce 1991 i k výrazným změnám ve struktuře jejich příjmů:

 

1990

1991

Index

 

mld Kčs

%

mld Kčs

%

91/90

Příjmy celkem

(ČR + SR)

 

166,9

 

100,0

 

110,9

 

100,0

 

66,5

v tom:

- vlastní příjmy

 

89,5

 

53,6

 

16,3

 

14,7

 

18,2

- dotace ze státního rozpočtux)

vč. mimořádných dotací v průběhu roku

 

62,1

 

37,2

 

80,3

 

72,4

 

129,3

- doplňkové zdroje

15,3

9,2

14,3

12,9

93,5

x) Ve Slovenské republice v roce 1991 vč. podílů na dani ze mzdy a odvodu z objemu mezd od zemědělských organizací, které v souhrnu činily 2,16 mld Kčs, tj. 13,6 % celkových příjmů.

Ze struktury příjmů místních rozpočtů vyplývá, že v roce 1991 došlo k výraznému oslabení jejich vlastní příjmové základny. Bylo to ovlivněno zejména změnami v rozpočtovém určení daní, kdy do příjmů státních rozpočtů republik byly převedeny zejména odvody družstevních organizací a daň ze mzdy (ve Slovenské republice částečně).

Řešení rozpočtového určení daní přijaté pro rok 1991 je třeba považovat za přechodné. Opětovné posílení vlastních příjmů by měla zajistit daňová reforma od roku 1993.

5. Plnění rozpočtového kritéria Mezinárodního měnového fondu

Základním kritériem hodnocení výsledků rozpočtového hospodaření ČSFR pro rok 1991 dohodnutým s Mezinárodním měnovým fondem bylo snížení čisté zadluženosti vládního sektoru u bankovní soustavy, definované jako změna stavu (pozice) na konci hodnoceného období (čtvrtletí) vůči výchozímu stavu k 31. 12. 1990.

Čistá zadluženost státu (vlády) jako stavová veličina přitom zahrnuje výsledná salda souhrnu státních rozpočtů, místních rozpočtů a státních finančních aktiv a pasiv, dále stavy mimorozpočtových fondů a fondů místních rozpočtů.

Původně stanovené rozpočtové kritérium dohodnuté s Mezinárodním měnovým fondem vycházelo ze stavu čistého úvěru poskytnutého státu bankovní soustavou k 31. 12. 1990 (vč. dodatků) ve výši 54,2 mld Kčs a v návaznosti na uvažovanou výši rozpočtového přebytku (8 mld Kčs) počítalo se snížením čistého úvěru v tomto rozsahu, tj. na stav 46,2 mld Kčs.

V průběhu roku 1991 docházelo v souvislosti s pravidelnými čtvrtletními jednáními s Mezinárodním měnovým fondem ke korekci tohoto kriteria ve dvou směrech:

a) jednak s ohledem na vývoj plnění státního rozpočtu a tendencí k poklesu průběžného přebytku rozpočtu bylo původní kritérium změny (snížení) čistého úvěru vládě postupně snižováno až na nulu, tzn. že za jinak nezměněných podmínek by kriterium bylo splněno, pokud by stav čistého úvěru státu na konci roku 1991 byl stejný jako na konci roku 1990;

b) současně však byly do stavu čistého úvěru státu a tím i do jeho změny jako kritéria zahrnuty některé operace ve státních finančních aktivech a pasivech, které ve vztahu k bance nebyly efektem přímé hospodářské činnosti (zúčtování kreditních kursových rozdílů z přepočtu bankovního aktiva vůči bývalému SSSR, vyúčtování poslední transe čerpání vládního úvěru bývalému SSSR, úhrady na vyrovnání rozdílu v ocenění OPT Tuzex, použití prostředků z aktiv federace k úhradě devalvačních ztrát OZO, vliv růstu účelově vázaných korunových prostředků federace získaných ze zahraničních půjček přijatých formou vládních úvěrů - SAL, ES, G-24). Ve svém souhrnném saldu představovaly tyto operace snížení čistého úvěru státu ve výši 38,1 mld Kčs (podrobněji jsou jednotlivé operace rozebrány v komentáři o vývoji státních finančních aktiv a pasív). Plnění rozpočtového kritéria MMF lze tedy vyjádřit takto:

 

 

 

v mld Kčs

 

Stav čistého úvěru státu k

Změna stavu

 

31. 12. 1990 vč. dodatků

31. 12. 1991 vč. dodatků

(kritérium MMF)

Dohodnuto s MMF

54,2

16,1

-38,1

Skutečnost

54,2

36,8

-17,4

Rozdíl=nesplnění kritéria

 

 

-20,7

V průběhu roku 1991 se stav čistého úvěru státu ve srovnání se stavem odpovídajícím kriteriu Mezinárodního měnového fondu vyvíjel příznivě. Ke zlomu došlo v závěru roku, kdy se nepodařilo usměrnit ve státních rozpočtech republik výdaje v souladu s nepříznivým vývojem rozpočtových příjmů. Tak došlo k nepředpokládaně vysokým schodkům rozpočtů republik (ČR -14,7 mld Kčs, SR -10,2 mld Kčs), které ovlivňují výsledné saldo rozpočtů započítávané do konstrukce kritéria čisté zadluženosti státu.

Příloha 1

Vývoj v jednotlivých sektorech

a. Podnikový sektor

(hospodářské organizace bez peněžnictví)

A. Základní reálné tendence:

- v roce 1991 došlo k poklesu ekonomického výkonu - průmyslová výroba se celoročně snížila o 21,2 %, stavební výroba o 30,5 %, nejstrmější poklesy byly ve II. a III. čtvrtletí, ve IV. čtvrtletí se výkon začal stabilizovat; dominantní příčinou snižování výkonů byl propad vnější poptávky (rozpad trhu zemí bývalé RVHP), v menší míře i propad poptávky vnitřní (zejména konečné poptávky obyvatelstva a snížení investiční aktivity);

- podniky reagovaly na odbytové potíže snižováním výroby a její restrukturalizací se zpožděním, některé organizace dokázaly alespoň částečně přeorientovat svůj vývoz na vyspělé trhy (i když za cenu zhoršených směnných relací), část podniků dále vyvážela na trhy východoevropských zemí, což při nedodržování platebních podmínek ze strany odběratelů mělo negativní dopad na jejich likviditu;

- odrazem odbytových problémů byl i vývoj zásob, v průběhu prvních tří čtvrtletí vzrostl stav zásob o 110,6 mld Kčs; stabilizace hospodaření se zásobami se začala projevovat až ve IV. čtvrtletí, v jehož průběhu zásoby poklesly o 46,6 mld Kčs na konečný stav 615,4 mld Kčs;

B. Vývoj finanční a důchodové situace

Vývoj v roce 1991 charakterizují tyto základní tendence:

1) Navzdory hospodářskému poklesu a problémům s odbytem se důchodová situace podnikového sektoru v roce 1991 mírně zlepšila především mimořádnými zisky v počátku roku, obnovením dynamiky úvěrů oproti roku 1990 (k němuž docházelo postupně v průběhu roku) a dále oddlužením v prosinci; vlastní disponibilní zdroje vzrostly proti předchozímu roku o 74 %, mírně rychleji než ceny průmyslových výrobců (zvýšení o 70 %).

2) V průběhu roku se zvyšovala důchodová diferenciace podniků růstem zisků i ztrát jednotlivých organizací. K diferenciaci přispělo i podstatné snížení selektivních zásahů státu do ekonomiky ve srovnání s rokem 1990.

Důchodová situace měsíčně vykazujících hospodářských organizací:

 

 

 

 

mld Kčs

Měsíčně vykazující HO x)

1990

1991

Rozdíl 91-90

Index 91/90

Zisk

123,6

169,8

46,3

137,4

Disponibilní zisk

43,3

56,9

13,5

131,2

Odpisy disponibilní

61,3

90,1

28,8

147,0

Dotace xx)

13,8

17,1

3,3

124,1

Mzdy hrazené ze zisku

11,9

8,5

-3,4

71,4

Oddlužení

x

30,2

x

x

Vlastní disp. zdroje

106,5

185,6

79,1

174,3

Přírůstek úvěrů

15,8

26,6

10,8

x

Disponibilní zdroje

122,3

212,2

89,9

173,5

Přírůstek depozit

-25,4

30,1

55,5

x

Užití

147,6

182,1

34,4

123,3

x) Prameny: účetní výkazy a propočtené odhady z evidence SBČS a státních rozpočtů

xx) dotace k zisku a na investice

3) Expanzí bankovních úvěrů zejména v závěru roku došlo ke kvantitativním změnám vztahů mezi vlastními disponibilními zdroji a disponibilními zdroji.

4) V průběhu roku došlo k výraznému nárůstu podnikových depozit, která vzrostla z 82,5 mld Kčs koncem roku 1990 na 112,6 mld Kčs ke konci roku 1991, tj. o 36,5 % (zdroje od obyvatelstva vzrostly ve stejném období o 12,6 %). Růst podnikových depozit se tak v roce 1991 stal nejdynamičtější složkou peněžní zásoby (bez devizových vkladů). Přírůstky depozit souvisely s momentálně neupotřebitelnými prostředky v některých podnicích zejména v důsledku omezení investiční aktivity, především v zahajování nových investic (investiční práce a dodávky se meziročně snížily o 36 %) a souvisely především:

- s odbytovými omezeními a nejistotou v rozhodování podniků,

- s nejistotami, vyplývajícími z připravované velké privatizace,

- z neexistence finančního trhu a alternativních možností investování.

5) Zisková exploze v počátku roku, spojená s cenovým růstem po liberalizaci cen. Tento vliv v průběhu roku postupně odezníval a stále citelněji se začal projevovat negativní vliv poklesu hospodářského výkonu. Zisk měsíčně vykazujících hospodářských organizací za rok 1991 dosáhl absolutně 169,8 mld Kčs, index proti roku 1990 v běžných cenách činil 137,4 %. Po ziskové explozi v prvních čtyřech měsících roku 1991 (index zisku proti st. období r. 1990 činil 261,3 %) způsobené přechodnými rozdíly v ocenění výstupů a vstupů se začala ve vývoji měsíční tvorby zisku prosazovat sezónnost. Pokračující pokles ekonomického výkonu ve 2. pololetí, relativní růst nákladovosti a "sezónnost" periodických splátek úroků snížily tvorbu zisku až pod úroveň objemů zisku ve stejných měsících r. 1990.

6) Růst platební neschopnosti i přes převzetí části úvěrů na TOZ Konsolidační bankou, provedené oddlužení a některé vzájemné zápočty závazků a pohledávek v průběhu roku. Platební neschopnost se zvýšila ze 47,8 mld Kčs na 170,7 mld Kčs.

b. Sektor obyvatelstva

Celkové peněžní příjmy obyvatelstva, stejně jako disponibilní příjmy (nižší o daně a poplatky) v roce 1991 nominálně rychle rostly. Reálně však tyto příjmy (vlivem růstu spotřebitelských cen o 57,9 %) nedosáhly úrovně roku předešlého (celkové příjmy o 27,5 %, disponibilní o 27,3 %).

 

 

 

 

mld Kčs

 

rok 1990

rok 1991

nomin. index

reál. index 1)

Příjmy obyvatelstva celkem

518,7

593,8

114,5

72,5

v tom: mezd

294,4

304,8

103,5

65,5

ze zemědělství

31,1

23,4

75,2

47,6

sociální 2)

111,9

146,5

130,9

82,9

ostatní 3)

81,2

119,1

146,7

92,9

Daně a poplatky

57,0

-63,6

111,7

70,7

Disponibilní příjmy

461,8

530,2

114,8

72,7

Výdaje 4)

453,9

463,0

102,0

64,6

v tom: v maloobchodě

346,6

328,1

94,7

59,9

za služby

69,2

76,9

111,2

70,4

ostatní 5)

38,1

57,9

152,0

96,2

Přírůstek úspor celkem

7,8

67,2

861,5

546,0

1) deflováno indexem spotřebitelských cen (157,9)

2) včetně státního vyrovnávacího příspěvku

3) náhrady od pojišťoven, půjčky, příjmy ze zahraničí aj.

4) disponibilní příjmy - přírůstek úspor

5) platby za privatizaci, pojistné, splátky půjček aj.

Rostly především příjmy sociální vlivem valorizace důchodů, celoročním započtením a zvýšením státního vyrovnávacího příspěvku a růstem podpor v nezaměstnanosti. Naproti tomu příjmy z mezd nominálně téměř stagnovaly (vzrostly jen o 3,5 %). Toto pomalé tempo růstu bylo způsobeno jednak poklesem zaměstnanosti, jednak poměrně nízkým nominálním růstem průměrných mezd. Průměrná měsíční hrubá nominální mzda (bez zemědělských družstev) vzrostla v roce 1991 o 531 Kčs (tj. o 16 %) a činila 3 775 Kčs. Přitom došlo k poklesu produktivity práce. Růst průměrných mezd se v průběhu roku stále zrychloval, ve čtvrtém čtvrtletí 1991 byly (proti st. obd. předchozího roku) vyšší o 27 %.

V závěru roku byly příjmy obyvatelstva významně ovlivněny jednorázově připsanými úroky z vkladů obyvatelstva spořitelnami v prosinci 1991, které činily 21,6 mld Kčs (pro srovnání v předchozích letech jen cca 7 mld Kčs). Mimořádně vysoký objem úroků byl způsoben vyššími úrokovými sazbami a i změnou struktury vkladů.

Výdaje obyvatelstva vzrostly nominálně v porovnání s rokem 1990 o 2,0 %, tj. o 9,1 mld Kčs. Reálně však poklesly o 35,4 %.

V průběhu prvního čtvrtletí se obnovil sklon obyvatelstva k úsporám. Celoroční přírůstek úspor činil 67,2 mld Kčs (v předchozím roce jen 7,8 mld Kčs). V úsporách trvalý nárůst zaznamenala depozita na devizových účtech (za 12 měsíců roku 1991 vzrostla o 16,8 mld Kčs) a depozita u ostatních peněžních ústavů (za stejné období vzrostla o 10,1 mld Kčs).

 

 

mld Kčs

 

Přírůstek úspor

Stav úspor

 

1990

1991

k 31. 12. 1991

Úspory celkem

7,8

67,2

469,1

z toho přírůstek: hotovostí

6,2

12,0

81,1

vkladů u spořitelen

-10,4

25,0

292,4

vkladů u ost. peněž. úst.

2,2

10,1

12,3

pojistných rezerv

2,8

5,4

53,8

na deviz. účtech

8,2

16,8

26,6

na tuzex. účtech

-2,6

-2,3

1,4

cenných papírů

1,4

0,1

1,5


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP