Přestože zhruba v polovině října m. r. bylo známo, že rozpočtové příjmy, zejména daň z obratu, nedosáhnou uvazované výše, nebyla výdajová politika republikových rozpočtů této skutečnosti dostatečně přizpůsobena. Naopak Slovenská národní rada schválila dne 6. 11. 1991 zvýšení výdajů státního rozpočtu Slovenské republiky o 600 mil. Kčs a snížení rozpočtového přebytku z 0,7 na 0,1 mld Kčs. Obdobně Česká národní rada schválila dne 8. 11. 1991 tzv. druhou etapu valorizace výdajů státního rozpočtu České republiky ve výši 3,8 mld Kčs, přičemž nebylo rozhodnuto o rozpočtovém krytí těchto výdajů. Tato opatření byla schvalována bez ohledu na varovné prognózy v oblasti příjmů a rostoucí napětí mezi příjmy a výdaji ve státních rozpočtech republik.
Zvýšení rozpočtových výdajů v závěru roku (a to nad rámec obvyklého sezónního vývoje) spolu s celkově nižšími rozpočtovými příjmy vyústilo ve schodek rozpočtového hospodaření.
II. Rozpočtová soustava České a Slovenské Federativní Republiky
1. Souhrnné výsledky rozpočtového hospodaření
Hospodaření souhrnu veřejných rozpočtů skončilo v roce 1991 schodkem ve výši 10,4 mld Kčs, přičemž schodek souhrnu státních rozpočtů činil 17,5 mld Kčs, zatímco hospodaření místních rozpočtů dosáhlo přebytku 7,1 mld Kčs:
|
|
|
|
v mld Kčs |
|
Rozpočet schválený |
Rozpočet upravený |
Skutečnost |
Rozdíl (3-2) |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Státní rozpočty |
|
|
|
|
Federace |
6,20 |
6,20 |
6,39 |
+0,19 |
ČR |
1,10 |
1,10 |
-13,62x) |
-14,72 |
SR |
0,70 |
0,10 |
-10,23 |
-10,33 |
Souhrn státních rozpočtů |
8,00 |
7,40 |
-17,46x) |
-24,86 |
Místní rozpočty |
|
|
|
|
ČR |
- |
- |
+5,22 |
+5,22 |
SR |
- |
- |
+1,88 |
+1,88 |
Souhrn místních rozpočtů |
- |
- |
+7,10 |
+7,10 |
Veřejné rozpočty |
|
|
|
|
celkem |
8,00 |
7,40 |
-10,36 |
-17,76 |
x)
Do výsledku hospodaření státního rozpočtu ČR oproti pokladnímu stavu k 31. 12. 1991 je zahrnut dodatečně provedený odvod a. s. Transgas ve výši 1,2 mld Kčs.Tyto výsledky znamenají, že se nepodařilo realizovat záměr rozpočtové politiky dosáhnout v roce 1991 přebytek ve výši 8 mld Kčs. Proti předpokladu byly skutečně dosažené výsledky souhrnu veřejných rozpočtů horší o 17,8 mld Kčs a ke zhoršení došlo i ve srovnání s předchozími lety:
|
|
|
|
|
v mld Kčs |
Souhrn veřejných rozpočtů; stav k 31. 12. vč. dodatků |
1989 |
1990 |
1991 |
Index 1990/89 |
Index 1991/90 |
Příjmy celkem |
406,39 |
446,71 |
500,30 |
109,9 |
112,0 |
Výdaje celkem |
411,74 |
445,66 |
510,66 |
108,2 |
114,6 |
Přebytek +, schodek - |
-5,35 |
+1,05 |
-10,36 |
x |
x |
Výsledek podle SZÚ (rok 1989 a 1990 vč. fin. vypořádání) |
+0,50 |
+7,16 |
-10,36 |
x |
x |
Výsledky za rok 1991 jsou ovlivněny metodickou změnou v jejich vykazování, která spočívá v tom, že na rozdíl od minulých let do nich nejsou zahrnuty výsledky finančního zúčtování organizací se státními rozpočty, tj. doúčtování odvodů a dotací. Výsledky těchto operací jsou zahrnuty nikoliv do státního závěrečného účtu za rok 1991, ale do výsledků běžného hospodaření státních rozpočtů v roce 1992. K tomuto kroku bylo přistoupeno na základě doporučení Mezinárodního měnového fondu s cílem přizpůsobit vykazování výsledků rozpočtu mezinárodním standardům a dále v zájmu dosazení kvantitativní shody údajů o výsledcích rozpočtu mezi ministerstvy financí a Státní bankou československou. Tento postup bude uplatněn i v dalších letech.
Zúčtování finančních vztahů za rok 1991 znamenalo pro státní rozpočty přínos 9 mld Kčs (z toho připadá na státní rozpočet federace 0,5 mld Kčs, na státní rozpočet ČR 6,7 mld Kčs a na státní rozpočet SR 1,7 mld Kčs) a v případě uplatnění stejného postupu jako v minulých letech by byl výsledný schodek souhrnu státních rozpočtů o tuto částku nižší a činil by 1,4 mld Kčs; vzhledem k uvedené změně metodického přístupu jsou v tomto směru pozitivně ovlivněny výsledky rozpočtového hospodaření v roce 1992.
Finanční vypořádání dotace, poskytnuté v roce 1991 z federálního rozpočtu na dokončení výstavby vodního díla Gabčíkovo, která byla bankou nesprávně zahrnuta do výdajů státního rozpočtu Slovenské republiky, bylo provedeno v 1. čtvrtletí 1992. Jednalo se o dotaci ve výši 450 mil. Kčs - o uvedenou částku jsou vykázané výsledky státního rozpočtu federace příznivější a výsledky státního rozpočtu Slovenské republiky horší.
Finanční řešení salda rozpočtového hospodaření
Vzhledem k zásadě samostatnosti hospodaření jednotlivých státních rozpočtů je způsob použití přebytku hospodaření nebo financování schodků hospodaření plně v kompetenci příslušných vlád a zákonodárných sborů.
Použití přebytku státního rozpočtu federace ve výši 6,39 mld Kčs bylo řešeno zákonem Federálního shromáždění č. 233/1992 Sb., schváleného dne 28. 4. 1992.
Schodky státních rozpočtů republik, které vcelku dosáhly výše 23,8 mld Kčs, se předpokládají uhradit následujícím způsobem:
|
|
v mld Kčs |
|
ČR |
SR |
Celkový schodek |
13,62 |
10,23 |
Úhrada schodku |
|
|
a) úhrada výpadku odvodu z objemu mezd zemědělských organizací z přebytku SR federace za rok 1991 |
1,34x) |
0,93x) |
b) splátky odložených odvodů z objemu mezd zemědělskými organizacemi |
1,34 |
0,93 |
c) výnos z finančního zúčtování organizací se státním rozpočtem za rok 1991 |
1,05 |
1,55 |
d) zúčtování vzájemných pohledávek a závazků se státním rozpočtem federace (Gabčíkovo) |
|
0,45x) |
e) použití prostředků státních finančních aktiv Slovenské republiky |
|
0,36 |
f) vydání státních dluhopisů k úhradě schodku za rok 1991 |
9,89 |
6,00 |
x)
Částky již byly poukázány.Uvedený způsob úhrady schodků za rok 1991 je obsažen v návrzích státních závěrečných účtů České republiky a Slovenské republiky, předkládaných zákonodárným sborům republik (do schválení státních závěrečných účtů jsou schodky kryty úvěrem SBČS).
Z přehledu vyplývá, že schodky státních rozpočtů republik budou financovány především emisí státních obligací, takže je třeba počítat s tím, že dluhová služba s touto emisí spojená bude zatěžovat státní rozpočty v následujících letech.
2. Příjmy a výdaje souhrnu veřejných rozpočtů
V plnění hlavních druhů příjmů a výdajů státních rozpočtů (včetně rozpočtů místních orgánů) byly v uplynulém roce dosaženy tyto výsledky:
|
|
|
|
|
|
v mld Kčs |
Ukazatel |
Upravený rozpočet 1991 |
Skutečnost 1991 |
Rozdíl proti rozpočtu |
% plnění |
Roční přírůstek |
Index 91/90 v % |
Příjmy celkem |
500,84 |
500,30 |
-0,54 |
99,9 |
+39,78 |
108,6 |
v tom: - daň z obratu |
141,91 |
123,37 |
-18,54 |
86,9 |
+11,74 |
110,5 |
- podnikové odvody |
211,65 |
197,33 |
-14,32 |
93,2 |
+8,86 |
104,7 |
- daň ze mzdy |
55,91 |
56,30 |
+0,39 |
100,7 |
+2,58 |
104,8 |
- odvody peněž. a pojišťovnictví |
24,80 |
23,61 |
-1,19 |
95,2 |
+2,90 |
114,0 |
- příjmy rozpočtových a odvody příspěvkových organizací |
22,61 |
20,38 |
-2,23 |
90,1 |
-8,97 |
69,4 |
- doplňkové zdroje místních rozpočtů |
5,40 |
14,32 |
+8,92 |
265,2 |
-0,93 |
93,9 |
- ostatní příjmy |
38,56 |
64,99 |
+26,43 |
168,5 |
+23,60 |
157,0 |
Výdaje celkem |
493,44 |
510,66 |
17,22 |
103,5 |
57,28 |
112,6 |
v tom: - dotace podnikům |
65,31 |
64,55 |
-0,76 |
98,8 |
-19,52 |
76,8 |
v tom: investiční |
10,07 |
10,98 |
0,91 |
109,0 |
0,39 |
103,7 |
neinvestiční |
55,24 |
53,57 |
-1,67 |
95,5 |
-19,91 |
72,9 |
- výdaje rozpočt. a přísp. organ. |
428,13 |
446,11 |
17,98 |
104,2 |
76,80 |
120,8 |
v tom: investiční |
36,35 |
45,43 |
9,08 |
125,0 |
8,91 |
124,4 |
neinvestiční |
391,78 |
400,68 |
8,90 |
102,3 |
67,89 |
120,4 |
Rozdíl příjmů a výdajů |
7,40 |
-10,36 |
-17,76 |
x |
-17,50 |
x |
v tom: - státní rozpočty |
7,40 |
-17,46 |
-24,86 |
x |
-21,23 |
x |
- místní rozpočty |
- |
7,10 |
7,10 |
x |
3,73 |
210,7 |
Uvedený souhrn státních a místních rozpočtů nevyjadřuje odlišnou situaci těchto rozpočtů spočívající v tom, že zatímco příjmy státních rozpočtů byly proti předpokladu nižší o 22,8 mld Kčs, což mělo přímý vliv na schodek těchto rozpočtů, příjmy místních rozpočtů byly výrazně překročeny, což naopak umožnilo dosáhnout přebytek těchto rozpočtů.
Ve srovnání s rozpočtovanými příjmy a výdaji a s výsledky dosaženými v roce 1990 se při realizaci rozpočtu projevily tyto hlavní odchylky a tendence:
- všechny hlavní druhy příjmů byly nižší než se uvažovalo; největší výpadek byl v dani z obratu (18,5 mld Kčs) a odvodech z objemu mezd (12,7 mld Kčs), relativně nižší výpadek byl v odvodech ze zisku, které jsou děleny mezi jednotlivé státní rozpočty (6,6 mld Kčs);
- výpadky těchto příjmů byly v podstatě kompenzovány vyššími doplňkovými zdroji místních rozpočtů (rozpočtuje se jen jejich část) a ostatními příjmy (z jejich překročení připadá na federální rozpočet 10,7 mld Kčs, které jsou podrobněji rozvedeny v samostatném komentáři k rozpočtu federace);
- ve výdajích, které byly celkově překročeny o 17,2 mld Kčs, se projevily tyto tendence:
= dotace podnikovému sektoru vč. družstev byly nižší než se uvažovalo o 0,8 mld Kčs a ve srovnání s rokem 1990 se snížily o 19,5 mld Kčs (o 23,2 %),
= výdaje organizací rozpočtové sféry byly překročeny o 18,0 mld Kčs a ve srovnání s rokem 1990 byly vyšší o 76,8 mld Kčs (o 20,8 %); dynamika těchto výdajů byla téměř dvojnásobná ve srovnání s dynamikou celkových výdajů,
= v rámci neinvestičních výdajů organizací rozpočtové sféry se meziročně zvýšily výdaje na sociální zabezpečení o 25,2 % (v roce 1990 o 4,5 %), školství o 29,0 % (v roce 1990 o 10,1 %), zdravotnictví o 28,8 % (v roce 1990 o 11,4 %). Výdaje na obranu a bezpečnost se zvýšily o 2,1 % (v roce 1990 se snížily o 4,1 %), z toho výdaje na obranu poklesly o 10,9 %; výdaje státních rozpočtů na státní správu se zvýšily o 92,8 % (v roce 1990 o 18,2 %).
Z toho vyplývá, že ve struktuře rozpočtových výdajů došlo k poměrně výrazným strukturálním změnám ve srovnání s předchozími lety, jak ukazuje tato tabulka:
|
|
|
Podíl v % |
|
1989 |
1990 |
1991 |
Výdaje pro obyvatelstvo |
46,9 |
49,1 |
55,7 |
- z toho transfery |
23,2 |
24,8 |
30,1 |
Dotace podnikové sféře |
20,2 |
18,4 |
13,5 |
Veřejné výdaje státu (neinvestiční) |
24,9 |
24,4 |
21,7 |
Výdaje na investice rozpočtové sféry |
7,9 |
8,1 |
8,9 |
Tyto údaje ukazují, že se v roce 1991 prohloubil spotřební charakter výdajů rozpočtů, což souvisí s reakcí rozpočtové politiky na inflační vývoj a potřebou jeho částečné kompenzace ve vztahu k obyvatelstvu a odvětvím zajišťujícím služby obyvatelstvu.
Podíl výdajů pro obyvatelstvo zahrnujících dávky sociálního zabezpečení, státní vyrovnávací příspěvek a neinvestiční výdaje na odvětví služeb pro obyvatelstvo se zvýšil na 55,7 % (tj. o 6,6 bodu), což je vyšší podíl ve srovnání s předchozími lety. Ve srovnání s rokem 1990 to bylo ovlivněno i tím, že státní vyrovnávací příspěvek byl v roce 1990 vyplácen pouze půl roku.
Naopak podíl dotací podnikům a veřejných výdajů státu ve srovnání s rokem 1990 klesl, což odpovídalo záměrům rozpočtové politiky pro rok 1991.
3. Charakteristika vývoje hospodaření státních rozpočtů v průběhu roku
Neobvyklost vývoje ekonomiky a státního rozpočtu v průběhu roku, vyplývající ze zásadních systémových změn vyžaduje, aby výsledky rozpočtového hospodaření byly posuzovány nejen z hlediska odchylek v příjmech a výdajích od jejich rozpočtovaného objemu, ale aby vzhledem k silnému vlivu inflačního nárazu na počátku roku 1991 a celkovému schodku rozpočtového hospodaření byly výsledky analyzovány i z hlediska vývoje v průběhu roku. Z tohoto hlediska lze vývoj státního rozpočtu rozdělit v zásadě do 3 etap:
a) v 1. etapě, tj. do konce června, vykazoval rozpočet poměrně výrazný přebytek převyšující celoroční záměr (maximum koncem května 20,8 mld Kčs), který byl ovlivněn předstihem plnění příjmů před výdaji (v příjmech šlo především o vysoké plnění odvodů ze zisku, kde se kromě inflačního vývoje projevoval mimořádný vliv přecenění zásob);
b) ve 2. etapě, která zahrnuje období 3. čtvrtletí a října, docházelo k postupnému poklesu rozpočtového přebytku, avšak výše přebytku v souhrnu za rozpočty byla stále ještě na úrovni celoročního záměru;
c) ve 3. etapě, zahrnující listopad a prosinec, došlo k přechodu výsledku rozpočtu do schodku, který se výrazně prohloubil v prosinci a zásadním způsobem ovlivnil celoroční výsledky.
Uvedený vývoj lze charakterizovat na těchto údajích:
|
|
|
|
|
v tom: |
|
|
I. čtvrt. |
II. čtvrt. |
III. čtvrt. |
IV. čtvrt. |
listopad |
prosinec |
Příjmy celkem - mld Kčs |
115,2 |
125,4 |
109,5 |
116,2 |
34,1 |
44,0 |
- % z celého roku |
24,7 |
26,9 |
23,5 |
24,9 |
7,3 |
9,4 |
Výdaje celkem - mld Kčs |
99,9 |
122,9 |
115,7 |
146,2 |
44,8 |
59,9 |
- % z celého roku |
20,6 |
25,4 |
23,9 |
30,1 |
9,2 |
12,4 |
Saldo - mld Kčs |
+15,3 |
+2,5 |
-6,2 |
-30,0 |
-10,7 |
-15,9 |