Přestože zhruba v polovině října m. r. bylo známo, že rozpočtové příjmy, zejména daň z obratu, nedosáhnou uvazované výše, nebyla výdajová politika republikových rozpočtů této skutečnosti dostatečně přizpůsobena. Naopak Slovenská národní rada schválila dne 6. 11. 1991 zvýšení výdajů státního rozpočtu Slovenské republiky o 600 mil. Kčs a snížení rozpočtového přebytku z 0,7 na 0,1 mld Kčs. Obdobně Česká národní rada schválila dne 8. 11. 1991 tzv. druhou etapu valorizace výdajů státního rozpočtu České republiky ve výši 3,8 mld Kčs, přičemž nebylo rozhodnuto o rozpočtovém krytí těchto výdajů. Tato opatření byla schvalována bez ohledu na varovné prognózy v oblasti příjmů a rostoucí napětí mezi příjmy a výdaji ve státních rozpočtech republik.

Zvýšení rozpočtových výdajů v závěru roku (a to nad rámec obvyklého sezónního vývoje) spolu s celkově nižšími rozpočtovými příjmy vyústilo ve schodek rozpočtového hospodaření.

II. Rozpočtová soustava České a Slovenské Federativní Republiky

1. Souhrnné výsledky rozpočtového hospodaření

Hospodaření souhrnu veřejných rozpočtů skončilo v roce 1991 schodkem ve výši 10,4 mld Kčs, přičemž schodek souhrnu státních rozpočtů činil 17,5 mld Kčs, zatímco hospodaření místních rozpočtů dosáhlo přebytku 7,1 mld Kčs:

 

 

 

 

v mld Kčs

 

Rozpočet schválený

Rozpočet upravený

Skutečnost

Rozdíl (3-2)

 

1

2

3

4

Státní rozpočty

 

 

 

 

Federace

6,20

6,20

6,39

+0,19

ČR

1,10

1,10

-13,62x)

-14,72

SR

0,70

0,10

-10,23

-10,33

Souhrn státních rozpočtů

8,00

7,40

-17,46x)

-24,86

Místní rozpočty

 

 

 

 

ČR

-

-

+5,22

+5,22

SR

-

-

+1,88

+1,88

Souhrn místních rozpočtů

-

-

+7,10

+7,10

Veřejné rozpočty

 

 

 

 

celkem

8,00

7,40

-10,36

-17,76

x) Do výsledku hospodaření státního rozpočtu ČR oproti pokladnímu stavu k 31. 12. 1991 je zahrnut dodatečně provedený odvod a. s. Transgas ve výši 1,2 mld Kčs.

Tyto výsledky znamenají, že se nepodařilo realizovat záměr rozpočtové politiky dosáhnout v roce 1991 přebytek ve výši 8 mld Kčs. Proti předpokladu byly skutečně dosažené výsledky souhrnu veřejných rozpočtů horší o 17,8 mld Kčs a ke zhoršení došlo i ve srovnání s předchozími lety:

 

 

 

 

 

v mld Kčs

Souhrn veřejných rozpočtů; stav k 31. 12. vč. dodatků

1989

1990

1991

Index 1990/89

Index 1991/90

Příjmy celkem

406,39

446,71

500,30

109,9

112,0

Výdaje celkem

411,74

445,66

510,66

108,2

114,6

Přebytek +, schodek -

-5,35

+1,05

-10,36

x

x

Výsledek podle SZÚ (rok 1989 a 1990 vč. fin. vypořádání)

+0,50

+7,16

-10,36

x

x

Výsledky za rok 1991 jsou ovlivněny metodickou změnou v jejich vykazování, která spočívá v tom, že na rozdíl od minulých let do nich nejsou zahrnuty výsledky finančního zúčtování organizací se státními rozpočty, tj. doúčtování odvodů a dotací. Výsledky těchto operací jsou zahrnuty nikoliv do státního závěrečného účtu za rok 1991, ale do výsledků běžného hospodaření státních rozpočtů v roce 1992. K tomuto kroku bylo přistoupeno na základě doporučení Mezinárodního měnového fondu s cílem přizpůsobit vykazování výsledků rozpočtu mezinárodním standardům a dále v zájmu dosazení kvantitativní shody údajů o výsledcích rozpočtu mezi ministerstvy financí a Státní bankou československou. Tento postup bude uplatněn i v dalších letech.

Zúčtování finančních vztahů za rok 1991 znamenalo pro státní rozpočty přínos 9 mld Kčs (z toho připadá na státní rozpočet federace 0,5 mld Kčs, na státní rozpočet ČR 6,7 mld Kčs a na státní rozpočet SR 1,7 mld Kčs) a v případě uplatnění stejného postupu jako v minulých letech by byl výsledný schodek souhrnu státních rozpočtů o tuto částku nižší a činil by 1,4 mld Kčs; vzhledem k uvedené změně metodického přístupu jsou v tomto směru pozitivně ovlivněny výsledky rozpočtového hospodaření v roce 1992.

Finanční vypořádání dotace, poskytnuté v roce 1991 z federálního rozpočtu na dokončení výstavby vodního díla Gabčíkovo, která byla bankou nesprávně zahrnuta do výdajů státního rozpočtu Slovenské republiky, bylo provedeno v 1. čtvrtletí 1992. Jednalo se o dotaci ve výši 450 mil. Kčs - o uvedenou částku jsou vykázané výsledky státního rozpočtu federace příznivější a výsledky státního rozpočtu Slovenské republiky horší.

Finanční řešení salda rozpočtového hospodaření

Vzhledem k zásadě samostatnosti hospodaření jednotlivých státních rozpočtů je způsob použití přebytku hospodaření nebo financování schodků hospodaření plně v kompetenci příslušných vlád a zákonodárných sborů.

Použití přebytku státního rozpočtu federace ve výši 6,39 mld Kčs bylo řešeno zákonem Federálního shromáždění č. 233/1992 Sb., schváleného dne 28. 4. 1992.

Schodky státních rozpočtů republik, které vcelku dosáhly výše 23,8 mld Kčs, se předpokládají uhradit následujícím způsobem:

 

 

v mld Kčs

 

ČR

SR

Celkový schodek

13,62

10,23

Úhrada schodku

 

 

a) úhrada výpadku odvodu z objemu mezd zemědělských organizací z přebytku SR federace za rok 1991

1,34x)

0,93x)

b) splátky odložených odvodů z objemu mezd zemědělskými organizacemi

1,34

0,93

c) výnos z finančního zúčtování organizací se státním rozpočtem za rok 1991

1,05

1,55

d) zúčtování vzájemných pohledávek a závazků se státním rozpočtem federace (Gabčíkovo)

 

0,45x)

e) použití prostředků státních finančních aktiv Slovenské republiky

 

0,36

f) vydání státních dluhopisů k úhradě schodku za rok 1991

9,89

6,00

x) Částky již byly poukázány.

Uvedený způsob úhrady schodků za rok 1991 je obsažen v návrzích státních závěrečných účtů České republiky a Slovenské republiky, předkládaných zákonodárným sborům republik (do schválení státních závěrečných účtů jsou schodky kryty úvěrem SBČS).

Z přehledu vyplývá, že schodky státních rozpočtů republik budou financovány především emisí státních obligací, takže je třeba počítat s tím, že dluhová služba s touto emisí spojená bude zatěžovat státní rozpočty v následujících letech.

2. Příjmy a výdaje souhrnu veřejných rozpočtů

V plnění hlavních druhů příjmů a výdajů státních rozpočtů (včetně rozpočtů místních orgánů) byly v uplynulém roce dosaženy tyto výsledky:

 

 

 

 

 

 

v mld Kčs

Ukazatel

Upravený rozpočet 1991

Skutečnost 1991

Rozdíl proti rozpočtu

% plnění

Roční přírůstek

Index 91/90 v %

Příjmy celkem

500,84

500,30

-0,54

99,9

+39,78

108,6

v tom:

- daň z obratu

 

141,91

 

123,37

 

-18,54

 

86,9

 

+11,74

 

110,5

- podnikové odvody

211,65

197,33

-14,32

93,2

+8,86

104,7

- daň ze mzdy

55,91

56,30

+0,39

100,7

+2,58

104,8

- odvody peněž. a pojišťovnictví

24,80

23,61

-1,19

95,2

+2,90

114,0

- příjmy rozpočtových a odvody příspěvkových organizací

22,61

20,38

-2,23

90,1

-8,97

69,4

- doplňkové zdroje místních rozpočtů

5,40

14,32

+8,92

265,2

-0,93

93,9

- ostatní příjmy

38,56

64,99

+26,43

168,5

+23,60

157,0

Výdaje celkem

493,44

510,66

17,22

103,5

57,28

112,6

v tom:

- dotace podnikům

 

65,31

 

64,55

 

-0,76

 

98,8

 

-19,52

 

76,8

v tom:

investiční

 

10,07

 

10,98

 

0,91

 

109,0

 

0,39

 

103,7

neinvestiční

55,24

53,57

-1,67

95,5

-19,91

72,9

- výdaje rozpočt. a přísp. organ.

428,13

446,11

17,98

104,2

76,80

120,8

v tom:

investiční

 

36,35

 

45,43

 

9,08

 

125,0

 

8,91

 

124,4

neinvestiční

391,78

400,68

8,90

102,3

67,89

120,4

Rozdíl příjmů a výdajů

7,40

-10,36

-17,76

x

-17,50

x

v tom:

- státní rozpočty

 

7,40

 

-17,46

 

-24,86

 

x

 

-21,23

 

x

- místní rozpočty

-

7,10

7,10

x

3,73

210,7

Uvedený souhrn státních a místních rozpočtů nevyjadřuje odlišnou situaci těchto rozpočtů spočívající v tom, že zatímco příjmy státních rozpočtů byly proti předpokladu nižší o 22,8 mld Kčs, což mělo přímý vliv na schodek těchto rozpočtů, příjmy místních rozpočtů byly výrazně překročeny, což naopak umožnilo dosáhnout přebytek těchto rozpočtů.

Ve srovnání s rozpočtovanými příjmy a výdaji a s výsledky dosaženými v roce 1990 se při realizaci rozpočtu projevily tyto hlavní odchylky a tendence:

- všechny hlavní druhy příjmů byly nižší než se uvažovalo; největší výpadek byl v dani z obratu (18,5 mld Kčs) a odvodech z objemu mezd (12,7 mld Kčs), relativně nižší výpadek byl v odvodech ze zisku, které jsou děleny mezi jednotlivé státní rozpočty (6,6 mld Kčs);

- výpadky těchto příjmů byly v podstatě kompenzovány vyššími doplňkovými zdroji místních rozpočtů (rozpočtuje se jen jejich část) a ostatními příjmy (z jejich překročení připadá na federální rozpočet 10,7 mld Kčs, které jsou podrobněji rozvedeny v samostatném komentáři k rozpočtu federace);

- ve výdajích, které byly celkově překročeny o 17,2 mld Kčs, se projevily tyto tendence:

= dotace podnikovému sektoru vč. družstev byly nižší než se uvažovalo o 0,8 mld Kčs a ve srovnání s rokem 1990 se snížily o 19,5 mld Kčs (o 23,2 %),

= výdaje organizací rozpočtové sféry byly překročeny o 18,0 mld Kčs a ve srovnání s rokem 1990 byly vyšší o 76,8 mld Kčs (o 20,8 %); dynamika těchto výdajů byla téměř dvojnásobná ve srovnání s dynamikou celkových výdajů,

= v rámci neinvestičních výdajů organizací rozpočtové sféry se meziročně zvýšily výdaje na sociální zabezpečení o 25,2 % (v roce 1990 o 4,5 %), školství o 29,0 % (v roce 1990 o 10,1 %), zdravotnictví o 28,8 % (v roce 1990 o 11,4 %). Výdaje na obranu a bezpečnost se zvýšily o 2,1 % (v roce 1990 se snížily o 4,1 %), z toho výdaje na obranu poklesly o 10,9 %; výdaje státních rozpočtů na státní správu se zvýšily o 92,8 % (v roce 1990 o 18,2 %).

Z toho vyplývá, že ve struktuře rozpočtových výdajů došlo k poměrně výrazným strukturálním změnám ve srovnání s předchozími lety, jak ukazuje tato tabulka:

 

 

 

Podíl v %

 

1989

1990

1991

Výdaje pro obyvatelstvo

46,9

49,1

55,7

- z toho transfery

23,2

24,8

30,1

Dotace podnikové sféře

20,2

18,4

13,5

Veřejné výdaje státu (neinvestiční)

24,9

24,4

21,7

Výdaje na investice rozpočtové sféry

7,9

8,1

8,9

Tyto údaje ukazují, že se v roce 1991 prohloubil spotřební charakter výdajů rozpočtů, což souvisí s reakcí rozpočtové politiky na inflační vývoj a potřebou jeho částečné kompenzace ve vztahu k obyvatelstvu a odvětvím zajišťujícím služby obyvatelstvu.

Podíl výdajů pro obyvatelstvo zahrnujících dávky sociálního zabezpečení, státní vyrovnávací příspěvek a neinvestiční výdaje na odvětví služeb pro obyvatelstvo se zvýšil na 55,7 % (tj. o 6,6 bodu), což je vyšší podíl ve srovnání s předchozími lety. Ve srovnání s rokem 1990 to bylo ovlivněno i tím, že státní vyrovnávací příspěvek byl v roce 1990 vyplácen pouze půl roku.

Naopak podíl dotací podnikům a veřejných výdajů státu ve srovnání s rokem 1990 klesl, což odpovídalo záměrům rozpočtové politiky pro rok 1991.

3. Charakteristika vývoje hospodaření státních rozpočtů v průběhu roku

Neobvyklost vývoje ekonomiky a státního rozpočtu v průběhu roku, vyplývající ze zásadních systémových změn vyžaduje, aby výsledky rozpočtového hospodaření byly posuzovány nejen z hlediska odchylek v příjmech a výdajích od jejich rozpočtovaného objemu, ale aby vzhledem k silnému vlivu inflačního nárazu na počátku roku 1991 a celkovému schodku rozpočtového hospodaření byly výsledky analyzovány i z hlediska vývoje v průběhu roku. Z tohoto hlediska lze vývoj státního rozpočtu rozdělit v zásadě do 3 etap:

a) v 1. etapě, tj. do konce června, vykazoval rozpočet poměrně výrazný přebytek převyšující celoroční záměr (maximum koncem května 20,8 mld Kčs), který byl ovlivněn předstihem plnění příjmů před výdaji (v příjmech šlo především o vysoké plnění odvodů ze zisku, kde se kromě inflačního vývoje projevoval mimořádný vliv přecenění zásob);

b) ve 2. etapě, která zahrnuje období 3. čtvrtletí a října, docházelo k postupnému poklesu rozpočtového přebytku, avšak výše přebytku v souhrnu za rozpočty byla stále ještě na úrovni celoročního záměru;

c) ve 3. etapě, zahrnující listopad a prosinec, došlo k přechodu výsledku rozpočtu do schodku, který se výrazně prohloubil v prosinci a zásadním způsobem ovlivnil celoroční výsledky.

Uvedený vývoj lze charakterizovat na těchto údajích:

 

 

 

 

 

v tom:

 

I. čtvrt.

II. čtvrt.

III. čtvrt.

IV. čtvrt.

listopad

prosinec

Příjmy celkem

- mld Kčs

 

115,2

 

125,4

 

109,5

 

116,2

 

34,1

 

44,0

- % z celého roku

24,7

26,9

23,5

24,9

7,3

9,4

Výdaje celkem

- mld Kčs

 

99,9

 

122,9

 

115,7

 

146,2

 

44,8

 

59,9

- % z celého roku

20,6

25,4

23,9

30,1

9,2

12,4

Saldo

- mld Kčs

 

+15,3

 

+2,5

 

-6,2

 

-30,0

 

-10,7

 

-15,9


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP