Středa 16. prosince 1992

Poslanec SN Z. Masopust: Vážené kolegyně a kolegové, výhrady nemám, ale vzhledem k tomu, že text usnesení, o němž máme hlasovat, jsme dostali právě před okamžikem, doporučuji, abychom nejprve hlasovali o prominutí zákonné lhůty k předložení návrhu usnesení.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Myslím, že podľa Rokovacieho poriadku má pán poslanec Masopust pravdu. Tento text bol skutočne vytvorený až v tejto chvíli a v rámci rozpravy, ktorá vznikla. Trváte na hlasovaní o tejto veci? (Poslanec SN Z. Masopust: Trvám.) Tento text nebol predložený štyridsaťosem hodín pred hlasovaním, takže pán poslanec Masopust sa dožaduje, aby sme hlasovali o tom, že budeme prerokovávať tento text, aj keď nebola dodržaná štyridsaťosemhodinová lehota.

Kto súhlasí s týmto návrhom - prerokovávať tento text bez dodržania štyridsaťosemhodinovej lehoty - nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! Už sme ho vlastne prerokovávali, pretože k nemu neboli pripomienky.

Hlasování: 15.17

(SN 84, SL 79)

Kto je proti?

(SN 1, SL 0)

Zdržal sa niekto hlasovania?

(SN 3, SL 4)

V Snemovni národov hlasovalo osemdesiatštyri poslancov za, jeden proti, traja sa zdržali a dvaja poslanci nehlasovali. V Snemovni ľudu hlasovalo sedemdesiatdeväť poslancov za, nikto proti, štyri sa zdržali a traja nehlasovali.

Tento návrh bol prijatý.

Opakujem znova. Hlasujeme o texte, ktorý je uvedený v odporúčaní výborov finančných a rozpočtových, s tým, že pred tretí riadok sa doplní slovo "súhlasí" a pokračuje text, ktorý je uvedený v treťom, štvrtom, piatom a šiestom riadku. Pre prijatie uznesenia je potrebná nadpolovičná väčšina.

Kto súhlasí s prijatím tohto uznesenia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 15.18

(SN 75, SL 75)

Kto je proti?

(SN 1, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 16, SL 8)

V Snemovni národov hlasovalo sedemdesiatpäť poslancov za, jeden proti, šestnásť sa zdržalo a jeden nehlasoval. V Snemovni ľudu hlasovalo sedemdesiatpäť za, nikto nebol proti, osem sa zdržalo a jeden nehlasoval.

Na základe súhlasného názoru oboch snemovní môžem konštatovať, že Snemovňa ľudu a Snemovňa národov schválila návrh na použitie prostriedkov štátnych finančných rezerv federácie na riešenie problémov likvidity Česko-slovenskej obchodnej banky v roku 1992.

Ďakujem obom spravodajcom, aj pánovi ministrovi.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 120, SL č. 152, SN č. 158)

Ďalším bodom nášho programu je vládny návrh, ktorým sa predkladá na vyslovenie súhlasu Federálneho zhromaždenia Dohoda o používaní miestnej meny medzi ČSFR a Mnohostrannou agentúrou pre investičné záruky, podpísaná Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou dňa 21. septembra 1992 a druhou stranou dňa 25. novembra 1992 vo Washingtone, tlač 210.

Bod programu 10: Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění ČSFR Dohoda o používání místní měny mezi ČSFR a Mnohostrannou agenturou pro investiční záruky, podepsaná Českou a Slovenskou Federativní republikou dne 21. září 1992 a druhou stranou dne 25. listopadu 1992 ve Washingtonu (tisk 210)

Tento vládny návrh za vládu ČSFR odôvodní minister financií pán Jan Klak. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr financí ČSFR J. Klak: Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení kolegové, Mnohostranná agentura pro investiční záruky MIGA je jednou z pěti institucí Skupiny světové banky, kterou tvoří

Mezinárodní banka pro obnovu a rozvoj, Mezinárodní finanční korporace, Mezinárodní asociace pro rozvoj, Mezinárodní centrum pro řešení investičních sporů a právě MIGA.

ČSFR přistoupila k Dohodě o MIGA dne 20. září 1990, to znamená současně s přístupem k dalším institucím Světové banky. Základní kapitál MIGA, tvořený upsanými podíly jednotlivých členských zemí, do konce září 1992 jich bylo 95, činí k 30. 9. 1992 886 miliónů USD, z toho základní vklad pro ČSFR byl určen při vstupu do MIGA 7, 2 miliónů USD. Základní vklad byl splacen jen z části v amerických dolarech, v korunách a z části pak v dluhopisech. Celkem ČSFR doposud zaplatila 1, 4 milióny USD.

Další část československého vkladu vyžadována prozatím není. Cílem MIGA je podporovat příliv zahraničních investic do jednotlivých členských zemí s tím, že pojišťuje zahraniční investory proti ztrátám v případě nekomerčních rizik. V podstatě nabízí krytí čtyř různých kategorií rizik, a to zákaz převodu měny z hostitelské země, vyvlastnění, válečné a občanské nepokoje, porušení kontraktu ze strany vlády hostitelské země.

Obvykle jsou garance poskytovány na období 15 až 20 let.

Článek XVIII Dohody o MIGA zakládá možnost uzavření specifické dohody s MIGA, a to Dohody o používání místní měny. Uzavření Dohody je v podstatě nezbytností, neboť MIGA podmiňuje svoji aktivitu v Československu dořešením této záležitosti. Sjednání této Dohody bylo odsouhlaseno vládou ČSFR 16. září 1992. Dohoda o používání místní měny mezi ČSFR a MIGA byla uzavřena formou výměny dopisů. Byla podepsána československou stranou s výhradou ratifikace 21. září 1992 a druhou stranou, prezidentem MIGA, 25. listopadu 1992 ve Washingtonu.

Uvedená dohoda má charakter takzvané prezidentské Dohody, k níž je třeba souhlasu Federálního shromáždění a následné ratifikace prezidentem. Tento postup je vyvolán tím, že je třeba udělat výjimku z devizového zákona č. 457/1992 Sb.

Mnohostranná agentura pro investiční záruky není prozatím mezinárodní odbornou organizací přidruženou k OSN podle ustanovení článku 1 oddíl 1 a článku 11 oddíl 43 Úmluvy o výsadách a imunitách mezinárodních odborných organizací z roku 1947, revidované dne 1. dubna 1974.

Tato Úmluva, jejímž signatářem je i Československo, se na MIGA nevztahuje. Proto je třeba uzavřít s MIGA zvláštní dohodu o používání místní měny tak, aby tato instituce dosáhla stejných výsad a imunit, které v Československu mají jiné mezinárodní odborné organizace přidružené k OSN.

Účelem Dohody je umožnit MIGA obchodovat s devizovými hodnotami, to znamená zvláště provádět směnu československé měny, kterou v budoucnu získá z titulu své záruky vystavené ve prospěch investora. Tato problematika je předmětem znění § 7 devizového zákona č. 457/1992 Sb.

Obecně mohou obchodovat podle tohoto ustanovení devizové banky a ve znění uvedeného paragrafu, odstavec 4 je připuštěno udělit devizové povolení ve prospěch MIGA jako devizovému cizozemci k obchodování s devizovými hodnotami, avšak z hlediska možného zrušení takového povolení, je tento postup pro MIGA nedostačující. Nevylučuje riziko, kterého by se chtěla MIGA zbavit.

Obchod s devizovými hodnotami bude prováděn z titulu úhrady místních výdajů na území Československa v případě právnických a fyzických osob, diplomatických zastoupení apod. Rovněž bude prováděn z titulu úvěru od Světové banky, a to jen v případě, že určité výdaje budou realizovány v československé měně.

Uzavřením Dohody se otevřou možnosti pro příliv zahraničních investic do obou republik. Tuto skutečnost signalizuje řada potencionálních zájemců o investování v obou republikách, pokud bude udělena záruka MIGA.

Ze všech těchto důvodů vláda navrhuje Federálnímu shromáždění souhlasit s udělením této výjimky. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Tento vládny návrh bol prikázaný výborom finančným a rozpočtovým, hospodárskym a zahraničným oboch snemovní. Ako spravodajcovia boli schválení pán poslanec Jan Zahradil zo Snemovne ľudu a pán poslanec István Batta zo Snemovne národov. Prosím, aby sa dostavili za predsednícky stôl na miesta spravodajcov a aby predniesli svoje spravodajské správy. Ako prvý vystúpi pán poslanec Zahradil.

Společný zpravodaj výborů SL J. Zahradil: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, mám tu čest být zpravodajem poslední mezinárodní smlouvy schvalované posledním Federálním shromážděním ČSFR.

Budu stručný. Výbory finanční a rozpočtové, hospodářské a zahraniční Sněmovny lidu a Sněmovny národů měly projednat tento návrh. Projednaly ho pouze výbory rozpočtové a finanční a hospodářské, výbory a zahraniční se bohužel nesešly v usnášeníschopném počtu, takže nemohly tento návrh projednat a ani k němu zaujmout nějaké stanovisko, takže je poněkud kuriózní, že společným zpravodajem jsem právě já a kolega Batta jako členové výborů zahraničních a ne někdo z výborů hospodářských, finančních a rozpočtových.

Co se týká samotného vládního návrhu, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění ČSFR Dohoda o používání místní měny mezi ČSFR a Mnohostrannou agenturou pro investiční záruky, chtěl bych pouze říci, že není žádný důvod, proč tuto Dohodu neschválit, a naopak je mnoho důvodů proč ji schválit.

Krátce bych si dovolil ocitovat z důvodové zprávy ty nejpodstatnější skutečnosti. V samém závěru důvodové zprávy se praví, že uzavření Dohody je v podstatě nezbytností, neboť tato Mnohostranná agentura pro investiční záruky podmiňuje svoji budoucí aktivitu v České republice a Slovenské republice dořešením této záležitosti, tedy přijetím této Dohody a ostatně přijetí této Dohody je i prakticky naplněním kroků, které již byly podniknuty dříve, to znamená především je to návaznost na krok Federálního shromáždění, které vyslovilo 13. září 1990 souhlas s přístupem ČSFR k této Dohodě.

Zprav. Zahradil Československá strana k této dohodě přistoupila dne 20. září 1990. Dále prezident ČSFR rozhodl svým rozhodnutím č. 373/1990 Sb., že ministerstvo financí České a Slovenské Federativní Republiky je finanční institucí oprávněnou sjednávat jménem ČSFR veškeré operace a transakce podle uvedené dohody. Dále v souvislosti s tím předložila Mnohostranná agentura pro investiční záruky federálnímu ministerstvu financí návrh dohody o používání místní měny mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a mezinárodní agenturou, která měla být uzavřena formou výměny dopisů. Dále sjednání uvedené dohody bylo odsouhlaseno vládou ČSFR dne 16. září 1992 usnesením vlády číslo 508 a na základě uvedeného usnesení byla dohoda podepsána československou stranou, to je ministrem financí ČSFR dne 21. září 1992 a prezidentem

Mnohostranné agentury pro investiční záruky dne 25. listopadu 1992.

Všechny ostatní podstatné skutečnosti , jakož i informace o tom, co to vlastně je Mnohostranná agentura pro investiční záruky, zde už uvedl pan ministr financí, takže nepovažuji za nutné to znovu opakovat nebo se k tomu vracet.

Jako zpravodaj Sněmovny lidu bych si ještě dovolil citovat usnesení výborů hospodářských SL a SN a výborů finančních a rozpočtů SL a SN. Takže výbory hospodářské ve svém usnesení číslo 59 ze 6. společné schůze konané dne 15. prosince souhlasí s předloženým vládním návrhem, to je tisk 210, a doporučují sněmovnám s ním vyslovit souhlas v souladu s textem návrhu schvalovacího usnesení. Co se týká výborů finančních a rozpočtových, je zde usnesení číslo 54 přijaté na 6. společné schůzi těchto výborů konané též dne 15. prosince 1992. Co se týká výboru finančního a rozpočtového Sněmovny lidu, jeho usnesení je totožné s usnesením výborů hospodářských, to je doporučuje sněmovnám s předloženým vládním návrhem vyslovit souhlas. Co se týká Sněmovny národů, tak tam nebylo přijato souhlasné stanovisko, takže výbor finanční a rozpočtový Sněmovny národů nedoporučuje sněmovnám FS vyslovit souhlas s předloženým vládním návrhem.

Já jako zpravodaj Sněmovny lidu doporučuji souhlasit s předloženým vládním návrhem ve smyslu schvalovacího usnesení, které máte na titulní straně tisku 210, to je "Federální shromáždění ČSFR souhlasí s dohodou o používání místní měny mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Mnohostrannou agenturou pro investiční záruky podepsanou ČSFR dne 21. září 1992 a druhou stranou dne 25. listopadu 1992". To je z mé strany vše, děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem aj ja kolegovi Zahradilovi. Prosím pána poslanca Istvána Battu.

Společný zpravodaj výborů SN I. Batta: Vážený pán predseda, milé dámy, vážení páni, ctení hostia! Ja, ako spravodajca zahraničného výboru Snemovne národov, vám odporúčam prijať uvedenú dohodu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Chce sa niekto vyjadriť k predloženému návrhu vrátane návrhu uznesenia, ktoré je v tlači 210 a o ktorom budeme hlasovať? (Nechce). Nikto nechce vystúpiť v rozprave? (Ne.) Konštatujem, že nikto nechce vystúpiť v rozprave, teda vyhlasujem túto možnosť za ukončenú.

Prosím všetkých poslancov, aby sa dostavili hlasovať. Dostavte sa k hlasovať, vážené kolegyne a kolegovia! Osem poslancov Snemovne národov, zvolených v Českej časti, ešte chýba, štyria zo Slovenska a desať poslancov zo Snemovne ľudu, aby sme mohli začať hlasovať. Verím, že sa stav rýchlo zmení, že nebudeme musieť dlho čakať, aby sme prijali jedno z posledných rozhodnutí Federálneho zhromaždenia.

Vážené Federálne zhromaždenie! Hlasujeme o návrhu schvaľovacieho uznesenia, ktoré máte uvedené v tlači 210 na prvej strane dole. Kto súhlasí s Dohodou o používaní miestnej meny medzi ČSFR a Mnohostrannou agentúrou pre investičné záruky? Neboli k tomu žiadne pozmeňovacie návrhy, môžeme hlasovať hneď o celom schvaľovacom uznesení. Kto súhlasí s prijatím tohto uznesenia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 15.38

(SN 83, SL 80)

Kto je proti?

(SN 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 2, SL 2)

Hlasovali všetci prítomní poslanci. Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSFR súhlasí s Dohodou o používaní miestnej meny medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Mnohostrannou agentúrou pre investičné záruky, podpísanou ČSFR dňa 21. 9. 1992 a druhou stranou 25. 11. 1992 vo Whashingtone.

Ďakujem obom spravodajcom, ďakujem pánovi ministrovi.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 119, SL č. 151, SN č. 157)

Môžeme prikročiť k ďalšiemu bodu nášho programu.

Sú to odpovede na interpelácie poslancov.

Bod programu 12: Odpovědi členů vlády ČSFR na interpelace poslanců FS

Konštatujem, že tieto odpovede môžeme plnohodnotne prerokovať, pretože sú prítomní ministri federálnej vlády, podpredsedovia federálnej vlády. Dovoľte, aby som vás informoval, že premiér Stráský je v Českej národnej rade. Minister Andrejčák odpovedal, ako som informovaný, príslušným poslancom v priebehu svojej dnešnej návštevy vo Federálnom zhromaždení. Ostatní ministri, ktorých sa odpovede týkajú, sú prítomní. Niekto má nejakú poznámku? Áno, pán poslanec Zahradil.

Poslanec SL J. Zahradil: Chtěl bych se jen zeptat, protože v tom mám mírný zmatek, v jakém pořadí a jaké ještě další body programu budou projednávány nyní, tj. dnes, popř. zítra odpoledne.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ak dovolíte, budem vás informovať na základe tých znalostí, ktoré mám v tejto chvíli. Je tu, nakoniec, predseda Federálneho zhromaždenia, takže pod jeho vedením sa organizuje tento program.

Dnes by sme ešte chceli prerokovať tento bod programu. Po ňom ďalší, ktorý má názov, ktorý sme prijali do programu, Rozprava o budúcnosti poslancov Federálneho zhromaždenia. Kvôli tomu, aby sme mohli tento bod prerokovať, som už o tom dnes hovoril s pánom poslancom Mráčkom a žiadal som ho, aby pripravil príslušné uznesenie, ktoré by bolo predmetom hlasovania, prípadne predmetom rozpravy, pretože rozprava by mala byť k niečomu (nie rozprava ako taká). Takže to by mal byť druhý bod.

Vzhľadom na prítomnosť, ktorá je stále nedostačujúca pre prijatie ústavného zákona, si myslím (a dohodli sme sa aj s predsedom Federálneho zhromaždenia a s oboma predsedami snemovní), že ústavný zákon o zániku funkcie sudcov a o skončení pracovných a služobných pomerov pri zrušení štátnych orgánov ČSFR a organizácií nimi zriadených prerokujeme zajtra, a to takto:

Zajtra o deviatej hodine budú samostatné schôdze oboch snemovní (Snemovňa ľudu tu, Snemovňa národov vo svojej zasadacej sieni). Pardon, teraz dostávam informáciu, že o pol deviatej hodine. Potom, o pol desiatej (teda po hodine), by mohla začať spoločná schôdza oboch snemovní, kedy - predpokladáme - bude väčšia účasť, podstatne väčšia účasť aj z radov členov národných rád, ktorí dnes nie sú prítomní a ďalších poslancov, ktorí chcú byť prítomní na poslednom dni zasadnutia Federálneho zhromaždenia. Vlastne my sme len hlasovali o návrhu, ktorý som tu pripomenul. (Zánik funkcie sudcov a skončenie pracovného pomeru). Potom bude Predsedníctvo

Federálneho zhromaždenia. Po skončení Predsedníctva, presne o dvanástej hodine (na túto hodinu sú pozvaní ďalší vzácni hostia a diplomatický zbor), bude posledná časť 7. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov, ktorá bude otvorená prejavom predsedu federálnej vlády. Po ňom vystúpia s krátkymi prejavmi predsedovia snemovní a záverečné slovo - záverečný prejav - bude mať predseda

Federálneho zhromaždenia. Predpokladáme, že štátnou hymnou ČSFR sa skončí 7. spoločná schôdza zajtra zhruba o 13. 30 hodine. Po tomto skončení bude recepcia v priľahlých priestoroch pre všetkých hostí, ktorí tu budú a - samozrejme - vás, poslancov Federálneho zhromaždenia. Stačí to takto, pán poslanec? (Poslanec SL J. Zahradil: Ano.)

Takže, ak dovolíte, podľa tohto uvedeného programu a postupu budeme teraz prerokovávať jednotlivé odpovede na interpelácie.

Sú tu odpovede pána predsedu vlády Stráského.

Chcem sa opýtať pánov podpredsedov Filkusa alebo Čiča, či sú poverení reagovať na tieto odpovede, alebo či počkáme. Počkáme. Prerokujeme zatiaľ ostatné.

Sú tu odpovede prvého podpredsedu vlády profesora Rudolfa Filkusa. Ide o interpeláciu poslanca Zemana, tlač 211, a potom o interpeláciu tohto istého poslanca M. Zemana, tlač 212. Pýtam sa pána poslanca Zemana, či súhlasí s odpoveďami prvého podpredsedu federálnej vlády. (Poslanec SL M. Zeman: Ano). Poslanec Zeman súhlasí. Má niekto zo Snemovne ľudu pripomienky? Nikto nemá pripomienky. (Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus: Ja chcem poďakovať.) Pán prvý podpredseda ďakuje za tento prístup k celej veci.

Môžeme pristúpiť k interpeláciám na pána ministra Andrejčáka. Už som konštatoval, že s jednotlivými poslancami pán minister Andrejčák svoje odpovede prerokoval.

Je mojou povinnosťou opýtať sa pána poslanca Nováka, či súhlasí s odpoveďou ministra Andrejčáka. Súhlasí. Musím sa opýtať aj pánov poslancov Slobodu a Krejsu, či súhlasia s odpoveďami, ako sú uvedené v tlači 214. (Páni poslanci Svoboda a Krejsa nejsou přítomni.) Nikto zo Snemovne národov nemá námietky. Berieme túto odpoveď na vedomie.

Interpelácia poslanca Marcela Mihalika, to bola ústna interpelácia. Pán poslanec Mihalik nemá námietky, resp. nepovažoval za potrebné námietky predniesť.

Pán poslanec Michalec, tlač 215, tiež nie sú námietky? Prosím, pán poslanec Michalec má slovo.

Poslanec SL M. Michalec: Ja mám námietku, pretože to vyznamenanie za hrdinstvo, ktoré som uvádzal vo svojej interpelácii, odobralo Ministerstvo národnej obrany Československej republiky. Nie je možné, aby ho republika vrátila. Teda ho nemôže vrátiť ministerstvo Slovenskej republiky. Takú mám námietku.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Takže nesúhlasíte s touto odpoveďou. Hovoril s vami pán minister osobne dnes?


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP