Středa 16. prosince 1992

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu zpravodaji. Ještě jednou požádal o slovo pan poslanec Voleník. Než mu dám slovo, musím v souladu s jednacím řádem vyhovět předsedovi Nejvyššího soudu panu dr. Motejlovi, který požádal o slovo k této záležitosti. V takovém případě má právo, aby mu slovo bylo uděleno přednostně. Prosím dr. Motejla, aby se ujal slova.

Předseda Nejvyššího soudu ČSFR O. Motejl: Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, děkuji za možnost, abych se vyjádřil k návrhu novely zákona o soudní rahabilitaci č. 119/1990 Sb.

Při předkládání tohoto návrhu bylo vzpomenuto, že i Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky se podílel na neobyčejně náročné a zodpovědné práci výborů, zpracovatelů i zpravodajů na připravě této novely.

Navržená novela zákona č. 119/1990 Sb. svědčí o nesporně dobrém úmyslu navrhovatelů vyřešit problematiku tzv. zbytkových trestů. Přitom plně respektuje představu, která stála v popředí i původní koncepce tohoto zákona, že totiž zrušit pravomocný výrok soudu o vině a trestu přísluší opět pouze soudu. A pokud v ustanovení § 2 tohoto zákona bylo proti tomuto principu usneseno, že některá soudní rozhodnutí pro jejich předpokládanou evidentní motivaci a z ní vyplývající nezákonnost jsou rušena ze zákona, šlo o systematicky sice výjimečné ustanovení, které však vycházelo z objektivní nutnosti zajistit rehabilitaci prakticky v masovém měřítku v relativně krátkém období.

Od počátku bylo mezi všemi, kteří se zákonodárného procesu zúčastnili, ale i mezi těmi, kterých se jako obětí nezákonnosti tento proces týkal, shodné to, že není možné připustit, aby rehabilitovány byly i skutky, které s ideou tohoto zákona vyslovenou v § 1 neměly nic společného.

Poznatky a zkušenosti s revizemi exponované politické judikatury z období let 1948 - 1989 svědčí o určité vyváženosti deformací spočívající na jedné straně v kriminalizaci politické delikvence, jako na druhé straně o politizování kriminálních skutků.

K odstranění nových možných nezákonností byla proto při velmi široce pojednané koncepci rehabilitace ze zákona přijata koncepce tzv. zbytkových trestů § 2 odst. 2 tohoto zákona. Již tehdy byla jasná představa, že v těchto případech částečnou rehabilitací jednoho rozsudečného výroku ze zákona a současným vyslovením trestu za trestný čin soudní rehabilitaci nepodléhající vlastní rehabilitace nekončí, ale v podstatě začíná.

Zákon již tehdy, zejména v § 30, otevřel možnost, ale vlastně i nutnost a povinnost tento výrok přezkoumat v řádném soudním řízení v procesu podle pravidel řízení o stížnosti pro porušení zákona.

Věcně přes některé ostré výtky kritiky nelze této koncepci nic vytknout. Technická stránka věci připouští, že nebyla uspokojivě zvládnuta, že velké množství stížností pro porušení zákona sice justice - jmenovitě Nejvyšší soud České republiky meritorně vyřídil, ale ještě větší množství těchto případů dosud vyřízeno není a nové věci stále napadají.

Navržená novela však pouze zdánlivě napomáhá řešení těchto záležitostí prakticky tím, že navrhuje přenést rozhodování spočívající i nadále v řešení legality odsouzených za čin kriminální povahy z řízení před Nejvyšším soudem do řízení zřejmě převážně před krajskými soudy. A předává současně dosavadní iniciativu Generální prokuratury k zahájení takových řízení přímo do rukou těch, kteří se v této oblasti cítí v zdrcující většině právem, v některých případech též neprávem, zbytkovým trestem dotčeni a poškozeni.

Ve skutečnosti podstata problému vyplývající z rozporu mezi nesporně nutnou potřebou urychleného vyřízení všech těchto věcí a zájmem, aby tato rozhodnutí obsahovala pouze skutkově i právně nezpochybnitelná zjištěn, novela zase neřeší.

Je skutečností, že zejména v Čechách justice nevyřešila ještě stále uspokojivě své personální problémy a že zejména i trestní kolegium Nejvyššího soudu České republiky postrádá téměř dvě třetiny potřebného počtu soudců, ačkoliv právě toto kolegium by za platné úpravy mělo všechny tyto případy řešit.

Krajně vypjatá situace je však i na trestních úsecích krajských soudů, kam by za předpokladu přijetí novely agenda vyřizování návrhů jednotlivých občanů přešla.

Jak jsem již naznačil, nepřešel by na tyto soudy nejen nápad dnes kvalifikovaně filtrovaných Generální prokuraturou, ale musí se počítat i s řadou dalších návrhů, často - připusťme - i na zkoušku podávaných, které by soudy musely se stejnou vážností řešit a zkoumat. Vyplývá to z logiky vnitrostátního vývoje v uplynulých padesáti letech a z intenzity působení některých represivních struktur, že kvantitativní výsledky rehabilitací jsou jiné v Čechách než na Slovensku. Jiná je zřejmě, pokud jde o personální problémy, i situace v sborech soudců v obou republikách.

Vláda České a Slovenské Federativní Republiky pokud je mi známo - vyslovila zásadně souhlas s návrhem novely, doporučila však, aby provedení změn bylo ponecháno zákonodárným sborům republik.

Činím tak opravdu velice nerad. Ale i já za toto řešení se přimlouvám. Rozhodně nechci tímto stanoviskem brzdit revizi, nebo - lépe řečeno - hledání cesty z krize, která se projevila při aplikaci tohoto zákona a která musí být řešena.

S politováním však musím konstatovat, že poslanecká iniciativa nebyla konzultována s odpovědnými justičními resorty, zejména s ministerstvy spravedlnosti a vládami republik, a že proto nedává ani tento významný zásah do dosavadní koncepce záruku, že právě ony, které mají zajistit provedení této novely, stejně jako měly a mají zajistit provedení rehabilitací tak, jak vyplývají ze zákona č. 119/1990 Sb. jsou schopny přinést předpokládaný příznivější stav, než který v současné době na tomto úseku existuje.

Problematika věcí je složitá. Jde o zásah na jedné straně významný svojí právní koncepcí, na druhé straně jde o závažnou politickou otázku, neboť nejde o maličkost. Jde o spravedlivé uspokojení spravedlivých nároků lidí, kteří - nespravedlivě postiženi - přinesli často ty nejvyšší oběti na oltář totalitní moci.

Přesto a právě proto má-li být zákon č. 119/1990 Sb. po tragických poučeních i s jeho aplikací, které vedly nesporně ke značným průtahům, novelizován, měla by být novela provedena promyšleněji, koncepčněji, měla by být provedena tak, aby se opravdu nepřenesla pouze problematika z jednoho koncepčního stupně na stupeň jiný, který není sice výrazně zmapován, ale který nedává podle mého osobního přesvědčení záruku, že zvládne úkoly dosud nezvládnutelné na Nejvyšším soudu s větší pružností, s větší razantností tak, aby myšlenka a smysl novely rehabilitačního zákona byla naplněna.

Lituji proto, že za tohoto stavu, na této schůzi, mohu nebo dokonce musím, nesa určitou míru odpovědnosti i za justici v republikách, doporučit vám, abyste zvážili, zda není vhodnější postup, který navrhuje vláda České a Slovenské Federativní Republiky, svěřit rozhodnutí o této novele republikovým orgánům po 1. lednu 1993. Jsem si vědom toho, že tyto republikové orgány, orgány nových suverénních států, budou v legislativní oblasti zatíženy řešením celé řady jiných velice závažných problémů, ale naléhavost tohoto problému, vysoká aktuálnost i tragické dopady toho, že ty případy uzavřeny stále ještě nejsou, je známa i těmto republikovým orgánům, a věřím, že se jim podaří uvědomit si včas i potřebu řešit problém likvidace především zbytkových trestů v nejvyšší možné míře principiálně, ne pouhým přenesením odpovědnosti a některými korekturami v procedurálních úpravách. Děkuji vám.

Řízení schůze převzal místopředseda FS P. Jajtner.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji panu předsedovi Nejvyššího soudu. O slovo se hlásí pan poslanec Voleník. Mám tady písemnou přihlášku poslance Jiřího Jílka. Je přítomen? Jde o pozměňovací návrh. Prosil bych o jeho ústní přednesení a předání zpravodajům. Slovo má poslanec Voleník.

Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane předsedající, kolegové a kolegyně, dámy a pánové, děkuji panu doktoru Motejlovi za to, že zde vystoupil tak, jak zde vystoupil. Vystoupil skutečně ještě jako předseda Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky a z tohoto titulu jako člověk, který skutečně dbá o své ovečky, čili o soudní orgány nejen federální, ale i republikové. Akceptuji jeho připomínky, které se týkají personálního obsazení justice nejen federální, ale i republikové, ale domnívám se, že jsou tu spojovány dvě věci, které sice relativně spolu do určité míry souvisejí, ale vezmeme-li to do důsledků, tak se tu jedná o dva zcela odlišné problémy.

Domnívám se, že novela, kterou dnes přijímáme, řeší otázky právní a nikoliv otázky personálního obsazení justičních orgánů a z tohoto titulu jsme povinni jako zákonodárci se vypořádat s právními otázkami. Na druhé straně jsem povinen ještě opětovně upozornit na etickou stránku celého problému, a to je otázka naprosto neoddiskutovatelná, kterou nelze v žádném případě jakkoliv směšovat, byť veden dobrou vírou, jako je určitě veden pan předseda Nejvyššího soudu, a poukazovat při této příležitosti na personální obsazení justičních orgánů, nota bene mám-li před sebou stanovisko vlády ČSFR, které jednoznačně vyznívá ve prospěch přijetí navržené novely Federálním shromážděním. Výslovně je v tomto stanovisku řečeno, že vláda doporučuje přijetí právní úpravy navrhované poslanci Federálního shromáždění pod tiskem 196. To je původní znění.

Vezmeme-li dále v úvahu, že znění, jak je předloženo ústavně-právními výbory, dočišťuje původní návrh a vlastně ulamuje veškeré hroty spojené s tím - a byly to výtky naprosto oprávněné, sám jsem se s nimi ztotožnil - že pokud by bylo původní znění přijato, bylo by možné ho vztáhnout i na vyloženě kriminální delikty, což návrh ústavně-právních výborů naprosto eliminuje a skutečně otevírá cestu pro to, aby ti, jež se nyní domáhají svých práv mimořádnými opravnými prostředky, a tudíž těmito mimořádnými opravnými prostředky zatěžují stejně tak činnost jak Nejvyššího soudu, tak činnost Generální prokuratury, čili stejně tak zaměstnávají justici, jako ji budou zaměstnávat, pokud podají řádný opravný prostředek, který jim umožňuje novela, a budou to projednávat soudní orgány, podle mého názoru na jedné straně zatížené určitou agendou, která spadá do kompetence např. krajských soudů, ale rozhodně daleko méně zatížené, než budou zatížené a jsou zatížené nejvyšší soudní orgány republiky a Generální prokuratura. Domnívám se, že nejvyšší soudy a Generální prokuratura budou mít ještě moc a moc věcí na práci, kterou budou muset dořešit tak, abychom mohli být s jejich činností v budoucnu skutečně spokojeni. Zatím tomu tak často nebylo. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji panu poslanci Voleníkovi. Písemnou přihlášku podal pan poslanec Jílek. Uděluji mu slovo.

Poslanec SL J. Jílek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi přednést jediný pozměňovací návrh, který se týká § 26.

Paragraf 26 zní: "Právo žádat odškodnění přechází na dědice poškozeného, pokud jsou jimi děti, manžel a rodiče a není-li jich, na sourozence s výjimkou nároků, které podle občanského zákona zanikají smrtí poškozeného."

Podotýkám pouze, že je to znění společné zprávy výborů životního prostředí, sociálních a kulturních, pro plán a rozpočet, branných a bezpečnostních a ústavně právních Sněmovny lidu a Sněmovny národů minulého Federálního shromáždění. Podotýkám, že i v případě nepřijetí tohoto pozměňovacího návrhu podpořím znění navrženého zákona. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji panu poslanci Jílkovi. Další písemnou přihlášku mám od pana poslance Michálka.

Poslanec SL P. Michálek: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, předkládám pozměňovací návrh k § 22 písm. b) odst. 2, kde je potřeba na konci první věty doplnit tento text: "nejpozději však do jednoho roku od právní moci rozhodnutí podle § 2 odst. 2." Odůvodnění. Rehabilitace podle oddílu druhého, to je zákona ex lege, nejsou dosud skončeny. Může se stát, že budou skončeny po lhůtě jednoho roku do činnosti předkládané novely. Tím by bylo znemožněno, aby osoby uvedené v § 5 podaly návrh k rehabilitaci podle navrhovaného § 22 novely zákona.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji za návrh a prosím, abyste ho předal zpravodajům.

Tím jsou vyčerpány všechny písemné přihlášky do rozpravy. Ptám se, kdo z poslanců nebo poslankyň se hlásí ještě do rozpravy o tomto bodu jednání? Nevidím žádnou ruku, takže se ptám pana poslance Voleníka, zda se chce ještě vyjádřit a potom bych dal závěrečné slovo zpravodajům.

Žádáte závěrečné slovo, pane poslanče? Ano. Máte slovo.

Poslanec SL L. Voleník: Dovolil bych si vyjádřit se i k pozměňovacím návrhům, které zde byly podány.

Pokud jde o pozměňovací návrh, který podal pan poslanec Michálek, tento pozměňovací návrh řeší nedostatek, kterého jsme si všimli už včera při formulaci vlastního zákonného návrhu tak, jak je předložen v tisku 226, a pouze nedopatřením jsme nezkomponovali obdobné ustanovení do textu tohoto zákona. Jménem navrhovatelů si dovoluji panu poslanci Michálkovi poděkovat za tento návrh, který je naprosto korektní, a domnívám se, že znění tohoto zákonného návrhu může jen vylepšit a skutečně mu pomoci.

pokr. posl. Voleník Pokud jde o návrh pana poslance Jílka, je to otázka, kterou jsme také diskutovali, objevila se, a žel bohu posléze jsme se přiklonili k tomu, že stávající znění tak, jak je v zákoně o soudních rehabilitacích, je vhodnější pro daný případ. Čili, nechť ať mi pan poslanec Jílek promine, ale tento návrh jako navrhovatel nedoporučuji ke přijetí.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji panu poslanci Voleníkovi, ptám se zpravodajů, paní poslankyně Lastovecká.

Společná zpravodajka výborů SN D. Lastovecká: Myslím, co se týče podaných pozměňovacích návrhů, v podstatě návrh pana poslance Michálka se možná dá považovat za určité technické dořešení, takže bych si ho dovolila doporučit k přijetí.

Ten druhý pozměňovací návrh, vzhledem k tomu, že nebyl projednán ve výborech, tak bych ponechala na sněmovnách, jak rozhodnou hlasováním.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji, o slovo ještě požádal poslanec Kaspar.

Společný zpravodaj výborů SL I. Kaspar: Pokud jde o pozměňovací návrhy, ztotožňuji se s prohlášením kolegyně Lastovecké. Ještě potom k tomu, co zde bylo předneseno předsedou Nejvyššího soudu panem doktorem Motejlem, bych chtěl podotknout, že chápu, že je v našem soudnictví celkově stížená situace, ale myslím, že už uplynuly tři roky, kdy předpokládám, že byla postupně zjednávána a dále je zjednávána náprava. A jednou větou bych to shrnul, že nám nebudou nic platné rehabilitace spojené s exhumací.

(Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji, tím je ukončena rozprava, vidím, že naše usnášeníschopnost je velmi nízká, vyhlašuji tedy přestávku na oběd do 13. 30 hodin. Prosím vás, ještě se nevzdalujte, chci vám ještě podat jedno důležité sdělení, a to během přestávky na oběd se sejdou všechny poslanecké kluby, je třeba, aby předsedové poslaneckých klubů si to zorganizovali a prodiskutují pozměňovací návrhy k tisku 136, ve znění tisku 192, tedy k návrhu ústavního zákona o zániku funkce soudů a o skončení pracovních a služebních poměrů v souvislosti se zánikem ČSFR.

Čili během této přestávky bude zasedání poslaneckých klubů. Pokračujeme v jednání ve 13. 30 hodin. Přerušuji schůzi do 13. 30 hodin.

Schůze přerušena: 11.54 hodin.

Schůze pokračuje: 14.00 hodin.

Řízení schůze převzal místopředseda FS J. Stank. Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené

Federálne zhromaždenie, vážené kolegyne a kolegovia! Pokračujeme záverečnou časťou rokovania Federálneho zhromaždenia. V tejto chvíli sme uznášaniaschopní. Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu o návrhoch, ktoré boli prerokované v predchádzajúcich častiach 7. spoločnej schôdze, pri ktorých bola ukončená rozprava a kde je treba hlasovať o pozmeňovacích návrhoch a o celých zákonoch.

Jedným z takýchto bodov nášho programu je návrh zákona o ochrane spotrebiteľa, tlač 195, a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 224.

Bod programu 7 (pokračování): Návrh zákona o ochraně spotřebitele (tisk 195) a návrh výborů SL a SN (tisk 224)

Ide o návrh poslaneckého klubu LSU, ktorý bol odôvodnený. Na svojich miestach sú páni poslanci Jiří Najbrt a Jiří Zoufal, ktorí sú spravodajcami k tomuto zákonu. Dostali ste pozmeňovacie návrhy, uvedené v tlači 319 zo 16. 12. 1992, a ja som dostal informáciu, že pán poslanec Padevět by sa chcel k svojim návrhom ešte raz vyjadriť. To vyjadrenie, samozrejme, môže byť už len také, že eventuálne časť z nich stiahne, alebo po vyjadrení príslušného spravodajcu doplní vysvetlením. Slovo má poslanec Padevět s faktickou poznámkou.

Poslanec SN M. Padevět: Chtěl bych vás poprosit o akceptování toho, že bych stáhl některé ze svých pozměňovacích návrhů po dohodě s legislativou a s předkladateli, a sice stahuji všechny pozměňovací návrhy k § 2, k § 3 a první pozměňovací návrh k § 6, pozměňovací návrhy k § 8, 14 a 23. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, je to jasné. Pristúpime k hlasovaniu o ostatných pozmeňovacích návrhoch v poradí, v akom ako je koncipovaný zákon, takže podľa paragrafovaného znenia. Má niekto námietky, aby sme takto postupovali? (Nemá.) Námietky nie sú. Prosím k § 1.

Společný zpravodaj výborů SL J. Najbrt: K § 1 podává pan poslanec Padevět pozměňovací návrh takový, že za slovo "stanoví" se doplňuje slovo "některé", takže první věta odstavce bude znít: "Tento zákon stanoví některé podmínky podnikání ..." atd.

Garanční výbory o tom jednaly, také jsme o tom jednali s legislativou, a tento návrh je přijatelný, takže doporučuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Budeme hlasovať o tomto návrhu. Pre hlasovanie stačí nadpolovičná väčšina prítomných poslancov oboch snemovní, teda neplatí zákaz majorizácie.

Pýtam sa poslancov oboch snemovní, kto súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 14.04

(SN 84, SL 72)

Kto je proti?

(SN 1, SL 1)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 3, SL 8)

Ďakujem. Jeden a dvaja poslanci nehlasovali. Tento pozmeňovací návrh bol oboma snemovňami schválený. Ďalej pristúpime k druhej časti § 6.

Společný zpravodaj výborů SN J. Zoufal: K § 6 odst. 2 na konec první věty za slova "zvlášť označit" doplnit slova "s uvedením lhůty do kdy jsou rezervovány".

Výbory po dohodě s legislativou doporučují, jestli bude poslanec Padevět souhlasit, aby slovo "lhůty" bylo nahrazeno slovem "doby". Pak bychom návrh doporučili a pak by to znělo "s uvedením doby, do kdy jsou rezervovány".

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Súhlasí pán poslanec Padevět s takouto úpravou legislatívno-technického charakteru? (Souhlasí.) Po tejto úprave budeme hlasovať o jeho návrhu o úprave § 6 ods. 2. Hlasujeme opäť v oboch snemovniach naraz.

Kto súhlasí s týmto návrhom kolegu Padevěta, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 14.05

(SN 85, SL 84)

Kto je proti?

(SN 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 2, SL 1)

Ďakujem vám. Jeden poslanec zo Snemovne ľudu nehlasoval. Aj tento návrh bol Federálnym zhromaždením schválený. Prosím ďalší návrh.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP