Středa 16. prosince 1992

Poslanec SL J. Čejka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni poslanci, vážení hosté, dovolím si krátce reagovat na předešlou rozpravu, která se týká především § 20 odst. 2, který řeší otázku reklamy tabákových výrobků.

Vážení přátelé, co se týká reklamy kouření jako úkonu, domníváme se, že je řešen - a jako poslanec, který patří do klubu předkladatelů, jsem přesvědčen, že je řešen - zákonem o ochraně proti alkoholismu a jiným toxikomániím. To je úkon kouření a jeho propagace.

Jsem však nucen z pozice poslanců klubu LSU svým způsobem trvat na znění odst. 2 tak, jak je dáno. Prostě, že reklama tabákových výrobků se zakazuje jako taková.

Jakákoli reklama s nápisem Kouření škodí zdraví a podobnými dalšími komentáři naprosto neřeší problém, tj. snížení vlivu kouření na naši populaci. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Čejkovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Technická poznámka, prosím.

(Hlas z pléna: Vážený pane předsedající, mnohokrát jsem jako chirurg držel v ruce kouřením zdevastované plíce a zničené cévy, a proto chci požádat pana kolegu Padevěta, aby pozměňovací návrh týkající se reklamy, stáhl.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Hlásí se kolega Padevět.

Poslanec SN M. Padevět: Tento návrh stahuji. Domníval jsem se, že samozřejmě reklamu lze zakázat, ale v jiném zákoně než v tomto. Je zákon o zdraví lidu, je zákon o tabákových výrobcích a další, kde to bylo možné udělat. Domníval jsem se, že zde je to zbytečné. Takto bychom mohli zakazovat i jiné reklamy, nejen tuto. Sám jsem nekuřák, čili nemám důvod, proč bychom měli podporovat kouření. Stahuji tedy tento návrh.

Ještě bych chtěl reagovat na kolegu Plevu. Pokud jsem navrhoval změnit výraz "fyzická osoba" na "osoba", tak samozřejmě v kontextu toho, co jsem říkal dále, vypuštění posledních dvou odstavců a s tím, že je to osoba, která používá výrobky ke konečné spotřebě. Nemůže tedy dojít k tomu, že by to byl nějaký velkoobchod nebo velkonákup.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Další technická poznámka.

Poslanec SL I. Pištora: Chtěl bych říci kolegovi Čejkovi, že skutečně určitá právní úprava týkající se kouření existuje. Ale právě je zakázána propagace kouření, nikoli propagace tabákových výrobků.

Pokud jsme si mohli všimnout, v posledních týdnech se vyrojily ty obludné reklamy na nejrůznější druhy cigaret, a to právě vedlo sociální výbory k tomu, aby navrhly zákaz reklamy tabákových výrobků jako takových, nikoli pouze propagace kouření.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Znovu se hlásí pan poslanec Čejka s technickou poznámkou.

Poslanec SL J. Čejka: Vážený pane kolego, děkuji, že jste vlastně potvrdil moje slova, protože přesně o tom, o čem jste hovořil vy, jsem hovořil i já.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Prosím paní poslankyně a pány poslance, kteří se zdržují v kuloárech, aby se dostavili do sálu.

Využil bych možnosti nekončit rozpravu a dát panu poslanci Padevětovi prostor k dokončení jeho návrhu, k tomu, abychom schválili dohodovací výbor a projednali celou záležitost s gesčními výbory.

Konstatuji, že jsem zatím obdržel návrhy na devět členů dohodovacího výboru, a to od KDH, SDSS, ODS, SNS, HZDS, LB, ČSL, LSU a SDL. Prosím zbývající tři kluby, které dosud nenavrhly své zástupce do dohodovacího výboru, aby tak urychleně učinily. Dva z nich by měli být ze Sněmovny národů, a to oba z české části, a jeden ze Sněmovny lidu.

Prosím také republikány, pokud jsou přítomni, aby podali svůj návrh do dohodovacího výboru.

Prosím představitele jednak republikánského klubu, jednak klubu Együttélés a MKDH, aby buď jmenovali své zástupce do dohodovacího výboru, nebo aby mi laskavě předali písemné sdělení, že na účast v tomto výboru rezignují.

Prosím pana poslance Tyla, aby podal návrh za KDS ze Sněmovny národů.

Dříve, než se dořeší problém s pozměňovacími návrhy, projednáme zřízení dohodovacího výboru.

Přistoupíme tedy k volbě dohodovacího výboru. Mám zde podle pravidel dohodovacího řízení dvanáct návrhů. Šest ze Sněmovny lidu a šest ze Sněmovny národů, přičemž, jak odpovídá jednacímu řádu, tři návrhy jsou ze slovenské části a tři z české části Sněmovny národů. Formálním záležitostem je učiněno zadost.

Přečtu tyto návrhy. Do Sněmovny národů je navržen: poslanec Šimko z KDH, poslanec Beniač z SDSS, poslanec Kalina z ODS, poslanec Paulov u SNS, poslanec Fišera z ČSSD a poslanec Hofírek z KDS.

Do Sněmovny lidu jsou navrženi poslanci: Šucha z HZDS, Filip z Levého bloku, Foltýn z KDU ČSL, Daněk z LSU, Cinkota z SDL, Bartakovics.

Není-li námitek, dám o tomto návrhu dohodovacího výboru hlasovat jako o celku. Pochopitelně Sněmovna lidu hlasuje o šesti členech výboru za Sněmovnu lidu a Sněmovna národů o šesti členech za Sněmovnu národů.

Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášeníschopné.

Dávám hlasovat, kdo je pro složení dohodovacího výboru v té podobě, jak vám byla právě přečtena, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!

Hlasování: 11.03

(SN 92, SL 91)

Kdo je proti?

(SN 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 0, SL 2)

Konstatuji, že ve Sněmovně národů bylo devadesát dva poslanců pro složení dohodovacího výboru, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel, jeden poslanec ignoroval. Ve Sněmovně lidu devadesát dva poslanců pro, nikdo proti, dva se zdrželi hlasování, jeden je ignoroval.

Děkuji vám. Dohodovací výbor byl schválen.

Doufám, že bude možno brzy uskutečnit jeho jednání.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 115, SL č. 147, SN č. 153)

Nyní se táži zpravodajů k projednávanému zákonu, zda jim pan poslanec Padevět předložil pozměňovací návrhy písemně. Není tomu tak. Za těchto okolností mi nezbývá, než vyzvat poslance Padevěta, aby dal návrh písemně, na ostatní návrhy není možno brát zřetel.

Táži se pánů zpravodajů, zda vyžadují čas na zpracování pozměňovacích návrhů. Myslím, že je nezbytný vzhledem k tomu, aby bylo možno je

zpracovat písemně a rozdat poslancům.

Přerušujeme dočasně jednání o tomto bodu, tedy o návrhu zákona na ochranu spotřebitele. Ukončuji tímto rozpravu k tomuto zákonu. Nepřichází v úvahu, aby byly vzneseny další změny.

Dále máme na pořadu vládní návrh ústavního zákona o zániku funkce soudců a o skončení pracovních a služebních poměrů při zrušení státních orgánů ČSFR a organizací jimi řízených. Jsou to tisky 136 a návrh na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů 192.

Ještě než budeme pokračovat v jednání k tomuto návrhu, prosím předsedu FS nebo někoho z místopředsedů, aby se na chvíli dostavili do jednací síně. Nemohu přerušit řízení schůze a je zapotřebí, aby někdo z funkcionářů zahájil schůzi dohodovacího výboru, aby tento výbor mohl připravit svá stanoviska.

Návrh ústavního zákona odůvodnil při projednávání 2. prosince místopředseda federální vlády pan akademik Čič. Zpravodajskou zprávu podali páni poslanci Voleník a Stome.

Prosím nyní sněmovní zpravodaje, aby zaujali znovu svá místa - pan poslanec Voleník za výbory Sněmovny lidu a pan poslanec Stome za výbory Sněmovny národů.

Prosím zaměstnance Kanceláře FS, aby nás seznámili se stavem prezenčních listin z dnešního dne, aby bylo možno zjistit, zda je potřebné kvorum pro schválení zákona, protože tento zákon je ústavním zákonem a máme o něm hlasovat.

V každém případě prosím poslance a poslankyně, aby se dostavili do jednací síně.

Prosím poslankyně a poslance, aby zaujali svá místa. Prosím představitele Kanceláře, aby mě seznámili se stavem prezence na dnešní den.

Podle prezenčních listin by to vypadalo uspokojivě. Prosím tedy prezentované pány kolegy a paní kolegyně, aby se skutečně také dostavili do jednací síně. Máme hlasovat o ústavním zákoně. Vaší přítomnosti je nezbytně zapotřebí.

Kolegyně a kolegové, abychom se vzájemně nezdržovali, není-li námitek, přistoupíme k projednání návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění zákona č. 47/1991 Sb. (tisk 196), a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 226).

Bod programu 8: Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění zákona č. 47/1991 Sb. (tisk 196) a návrh výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 226)

Je to zákon, který je obyčejný, nevyžaduje ústavní kvorum, a patrně bychom vyčkávali příliš dlouho a zbytečně na to, až se sem dostaví potřebný počet poslanců.

Návrh odůvodní poslanec Sněmovny lidu pan poslanec Lubomír Voleník.

Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dámy a pánové, předstupuji před vás, abych vás seznámil s návrhem novely zákona o soudních rehabilitacích, a to zákona č. 119/1990 Sb., ve znění zákona č. 47/1991.

Jádro předkládaného návrhu, který jste obdrželi pod číslem tisku 196 a potom v modifikované verzi tak, jak návrh upravily výbory garanční, tedy výbory ústavně-právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů, jste obdrželi pod číslem tisku 226.

Gros předloženého návrhu se týká otázky již dlouho diskutované a prakticky přesto, že se o ní diskutuje již několik let, dosud neřešené. Je to otázka tzv. zbytkových trestů souvisejících s tím, že dle zákona o soudních rehabilitacích dochází k rehabilitaci určitých trestných činů spáchaných v době nesvobody, tedy uplynulých čtyřiceti let, a s tím, že rehabilitace těchto trestných činů je přímo ex lege, ze zákona. Jsou tedy rehabilitovány jenom určité konkrétní trestné činy a nikoliv trestné činy, které byly posuzovány jako trestné činy související se spácháním hlavního trestného činu, trestného činu politického. Čili zákon se především dotýká řešení otázky tzv. zbytkových trestů.

V této souvislosti novela, kterou máte před sebou, upravuje i některé další náležitosti nezbytné k tomu, aby bylo možno přikročit k řešení otázky zbytkových trestů, a jsou to především věci procesně právní, které doplňují znění zákona o soudních rehabilitacích tak, aby bylo možno učinit zadost tomuto problému.

Jinak si dovolím snad ještě stručně se zmínit k tomu, že skutečně původní návrh, který jste dostali pod číslem tisku 196, trpěl určitými jak formálně právními nedostatky, tak i věcně právními nedostatky a myslím si, že za vydatné spolupráce především s panem dr. Motejlem, který je předsedou Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, i s dvěma pracovníky Generální prokuratury a především také s panem dr. Pospíšilem z legislativního odboru Federálního shromáždění, se podařilo většinu těchto kritických míst zhojit, a myslím si, že výsledkem a přijatelným výsledkem, je tisk 226, který jste obdrželi jakožto návrh výborů ústavně právních.

Snad bych ještě řekl tolik: Objevily se i takové názory, že by problém spojený s tzv. zbytkovými tresty bylo možné řešit eventuálně i amnestií. Jenomže amnestie, pokud by byla na tyto zbytkové tresty vztažena, by neřešila věc tak, aby osobám, jichž se tento problém dotýká, poskytla skutečnou satisfakci, protože došlo by k tomu, že tito lidé by byli vlastně jako omilostněni, ale v podstatě otázka jejich viny či neviny by řešena nebyla, a tito lidé by ani neměli možnost uplatnit nárok na event. odškodnění. Čili toto není cesta, kterou bychom se měli dát, a skutečně jedinou reálnou cestou je přijetí navržené novely tímto ctihodným plénem.

Domnívám se navíc, že vzhledem k tomu, že jak původní návrh zákona o soudních rehabilitacích, tak i novelu tohoto zákona přijímalo toto Federální shromáždění, ať již to bylo Federální shromáždění s tzv. kooptovanými členy do půli roku 1990 anebo potom Federální shromáždění v uplynulém dvouletém volebním období, je to tedy rest právě tohoto Federálního shromáždění, se kterým by se toto Federální shromáždění ještě předtím, než ukončí svou činnost, mělo vypořádat.

Zazněly určité námitky, proč řešit tuto problematiku právě teď, že by bylo dobré již ponechat na vůli nástupnických států po 31. 12. tohoto roku, aby tyto otázky dořešily.

Já si dovolím zmínit další skutečnost a navážu na zkušenosti vyplývající ze stávající legislativní činnosti zákonodárných sborů republik, která je zaměřena do zcela jiných oblastí a nutně bude zaměřena do zcela jiných oblastí v těch prvních měsících a letech existence nových samostatných států a budou to především oblast ekonomická a oblasti další související a obávám se, že nezbyde moc času na to řešit právě otázky spojené například s novelizací zákona o soudních rehabilitacích.

Proto považuji za nutné, považuji i za věc cti Federálního shromáždění, aby ještě před tím, než ukončí svou činnost, se vypořádalo s touto záležitostí. Proto vřele plénu Federálního shromáždění - poslancům obou sněmoven - doporučuji, aby tento návrh přijalo. Nota bene již proto, že se s ním již prakticky ztotožnily veškeré výbory

Federálního shromáždění, které tento návrh projednávaly, a myslím, že je to skutečně za dané situace jediná šance, jak pomoci těm lidem, kterých se novela přímo dotkne.

Co je tady důležité - považuji to za nutné zdůraznit - to je především faktor času. Samozřejmě, tu věc můžeme odložit, můžeme ji nechat k projednání národním radám, respektive zákonodárným sborům nových samostatných republik, které vzniknou jako nástupnické státy České a Slovenské Federativní Republiky. Ale právě tento faktor času je zde rozhodující, protože naprostá většina osob, k nimž se tato novela bude přímo vztahovat, nepočítá svůj život na léta, ale často už jenom na měsíce a někdy i na dny a snad i na hodiny. A my jsme povinni jim tu satisfakci, kterou si skutečně zaslouží, poskytnout v plné míře. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Já děkuji panu poslanci Voleníkovi za odůvodnění předloženého návrhu. Podle přikazovacích opatření předsedů sněmoven byl návrh projednán výbory ústavně-právními, finančními a rozpočtovými a výbory sociálními obou sněmoven. Výbory ústavně-právní byly pověřeny přípravou stanovisek. Obdrželi jste písemný návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů ústavně-právních výborů č. 226. Ústní zpravodajskou zprávu podají pan poslanec Ivan Kaspar za výbory Sněmovny lidu a paní poslankyně Dagmar Lastovecká za výbory Sněmovny národů. Prosím zpravodaje, aby zaujali svá místa. Zároveň je prosím, aby se po vzájemné domluvě ujali jeden po druhém slova. Paní poslankyně má přednost.

Společná zpravodajka výborů SN D. Lastovecká: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Novela zákona č. 119 z roku 1990 o soudních rehabilitacích ve znění zákona č. 47/1991 Sb. je vám předkládána v tisku 226 jako iniciativní návrh skupiny poslanců Občanské demokratické strany.

V uvedeném tisku je novela již ve znění, které přijaly výbory ústavně-právní Sněmovny národů a Sněmovny lidu, a jsou v něm zohledněny jednak připomínky ostatních výborů Federálního shromáždění a dále připomínky vznesené zástupci Nejvyššího soudu a prokuratury.

Předkládaná novela odstraňuje určité nedostatky a řeší problémy, které se vyskytly při aplikaci zákona č. 119 v průběhu posledních dvou let. Jsou to vlastně tři základní problémy. První se týká tzv. zbytkových trestů, druhý lhůt pro uplatnění nároků za odškodnění a třetí lhůt splatnosti státních dluhopisů. Novela řeší tedy otázku činů, které přímo souvisí s činy podléhajícími rehabilitaci, které byly spáchány na obranu života nebo svobody, a nevztahuje se na ně přitom § 2 zákona 119 z roku 1990. S touto novelou se uvažuje, aby na návrh soud rozhodl, že rehabilitace se vztahuje i na takovéto činy. Je to především reakce na velké množství podnětů ke stížnostem pro porušení zákona, které byly v tom uplynulém období podány.

Dále v § 24 odst. 2, kde byla doposud zakotvena dvouletá lhůta pro uplatnění nároků na odškodnění ve smyslu tohoto zákona 119, je navrhováno prodloužení lhůty na tři roky. A konečně třetí problém, který se týká § 23 odst. 5 upravuje otázku vyplácených náhrad, kde část vyplácená ve státních dluhopisech vlastně tyto dluhopisy měly lhůtu splatnosti 10 let. Jednak vzhledem k tomu, že ty požadavky na odškodnění byly mnohem nižší, než se původně předpokládalo, a zejména s přihlédnutím k věku poškozených osob doporučuje tato novela zkrátit lhůtu splatnosti státních dluhopisů z 10 let na 5 let.

Jako zpravodaj Sněmovny národů doporučuji Federálnímu shromáždění přijmout návrh zákona tak, jak je předkládán v tisku 226.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji paní zpravodajce. Než se ujme slova druhý zpravodaj, ještě mi dovolte dvě technická opatření.

Za prvé - prosím, aby se členové dohodovacího výboru, jak byli zvoleni - opakuji jména: Šimko, Beniač, Kalina, Pavlov, Fišera, Hofírek, Šucha, Filip, Foltýn, Daněk, Cinkota a Bartakovics, teď neprodleně odebrali do místnosti č. 026. Dostaví se tam také pan předseda Federálního shromáždění a bude zahájena práce dohodovacího výboru. To je první moje poznámka.

Druhá moje poznámka se týká toho, co jsem tady říkal na počátku, to jest otázky změny zákona s dohodou o používání místní měny. Žádal jsem předsedy výborů finančních a rozpočtových, aby se dostavili. Neučinili tak zatím. Opakuji tedy znovu - prosím předsedy těchto výborů a v případě, že není některý z předsedů přítomen, příslušného místopředsedu nebo tajemníka, aby se ihned dostavili sem, za předsednický stůl, a prohovořili s námi další postup.

Ale opakuji, členové dohodovacího výboru teď hned se shromáždí v místnosti 026.

Pokračuje pan poslanec Kaspar, jako zpravodaj za výbory Sněmovny lidu.

Společný zpravodaj výborů SL I. Kaspar: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Jak bylo řečeno, jsem zpravodajem ústavně-právního výboru Sněmovny lidu. Předchozí expozé kolegy Voleníka, jako předkladatele návrhu novely zákona i výklad kolegyně Lastovecké za Sněmovnu národů ústavně-právního výboru byly tak vyčerpávající, že mě ponechávají pouze malý prostor pro doplnění těchto informací. Jak bylo řečeno, prošel tento návrh jednáním všech tří výborů, které mají přímý vztah k obsahu novely, tj. výbor finanční, sociální i ústavně-právní.

Všechny výbory vyslovily svůj souhlas s předloženou novelou s tím, že výsledky hlasování v ústavně-právním výboru Sněmovny lidu byly takové, že jedenáct hlasů bylo pro, nikdo proti, jeden se zdržel, v ústavně-právním výboru Sněmovny národů bylo patnáct pro, nikdo se nezdržel a nikdo nebyl proti. Myslím, že i z tohoto hladkého výsledku hlasování vyplývá ta skutečnost, že všichni si uvědomujeme naši povinnost, kterou máme na sklonku funkčního období, k tomu, abychom dostáli svým závazkům nebo závazkům našich předchůdců.

Ještě bych snad podotkl, že průměrný věk lidí, kterých se týká toto rehabilitační řízení, je kolem sedmdesáti let, takže skutečně vynaložené finanční částky se stále umenšují. Jinak morální a sociální problematika je - myslím - tímto doplňkem, touto novelou řešena naprosto pozitivně.

Nebudu dále zdržovat vaši pozornost. Jenom podotýkám, že i ústavně-právní výbor Sněmovny lidu přijetí novely tohoto zákona doporučuje. Děkuji za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP