Středa 16. prosince 1992

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji paní poslankyni Kristkové. Podle přikázání předsedům sněmoven byl návrh projednán výbory hospodářskými a sociálními obou sněmoven. Výbory sociální byly pověřeny přípravou stanovisek.

Obdrželi jste písemný návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk 224. Zpravodajskou zprávu podají pan poslanec Jiří Najbrt za výbory Sněmovny lidu a poslanec Jiří Zoufal za výbory Sněmovny národů. Prosím proto oba pány zpravodaje, aby zaujali svá místa na tribuně a postupně podali své zpravodajské zprávy.

Společný zpravodaj výborů SN J. Zoufal: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté, dovolte mně, abych na základě pověření výboru sociálního Sněmovny národů přednesl svoji zpravodajskou zprávu o výsledku projednávání návrhu zákona o ochraně spotřebitele, tisk 195, který byl projednáván na 6. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů, konané dne 8. a 15. prosince 1992.

Uvedený návrh zákona projednaly ve Federálním shromáždění výbory hospodářské, ústavně-právní a sociální. Svá stanoviska k návrhu zaslal výbor Národní rady Slovenské republiky pro zemědělství, lesní a vodní hospodářství a výbor pro státní správu, územní samosprávu a národnosti. Dále své vyjádření zaslala vláda ČSFR. ČNR naopak sdělila, že vzhledem k nedostatku času nemohla ČNR tento zákon projednat ve výborech, a proto k němu nemůže zaujmout žádné stanovisko.

Členové sociálních výborů si byli vědomi, že navrhovaný zákon je v současné době velmi potřebný. Proto návrh zákona velmi důkladně rozebrali a podrobili srovnání s vládním návrhem zásad zákona o ochraně spotřebitele, tisk 58, který výbory sociální projednávaly na 4. společné schůzi dne 10. září 1992 a ke kterému bylo v usnesení výborů sociálních č. 13 z 10. 9.1992 řada připomínek.

Přihlíželo se zejména k faktu, zda navrhovatel tyto připomínky do navrhovaného zákona zapracoval. Mohu konstatovat, že připomínky k návrhu zákona o ochraně spotřebitele byly do nového návrhu zákona téměř beze zbytku zapracovány, a to hlavně proto, že předložený návrh zákona, který dnes projednáváme, o ochraně spotřebitele se ve svém základě zcela opírá o návrh zásad zákona o ochraně spotřebitele tak, jak bylo požadováno usnesením č. 22 hospodářských výborů ze dne 15. září 1992.

Navrhovatelé zákona předložili paragrafované znění, které dostatečně řeší problematiku ochrany spotřebitele v souladu s mezinárodním právními normami a zvyklostmi a současně poskytuje dostatečný prostor pro období přechodu našeho hospodářství k plně rozvinutému tržnímu systému.

Předložený návrh zákona se v obecné rovině zabývá veřejnoprávní stránkou ochrany spotřebitele. Stanovuje hlavně veřejnoprávní povinnosti podnikatelů, a to bez ohledu na to, zda se jedná o podnikání oprávněné nebo neoprávněné.

Při bližším pohledu návrh zákona vymezuje předmět a rozsah zákonné úpravy podává definici základních pojmů, určuje povinnosti prodávajících ve vztahu ke spotřebiteli, stanovuje povinnosti chránící spotřebitele před specifickými riziky a diskriminací. Zakotvuje informační povinnost prodávajícím, což má význam z hlediska výkonu správního dozoru a ukládání správních sankcí za porušení povinností s vědomím, že projednávání správních deliktů upraví zákony národních rad.

Dále upravuje veřejněprávní povinnosti prodávajících, týkajících se reklamací. Ustanovení § 20 se dotýká i reklamy a inzerce. O tomto ustanovení se zmiňuji proto, že vlastní znění bylo na návrh sociálních výborů rozšířeno o nový odstavec, který bude obsahovat zákaz reklamy tabákových výrobků a který by měl navázat na dnešní námi projednávaný návrh zákona o potravinách, tabákových výrobcích a kosmetických prostředcích, kde se rovněž v § 20 hovoří o podmínkách reklamy a propagace tabáku a ve kterém je sociálními výbory navržena odvolávka na návrh zákona o ochraně spotřebitele.

Rozsáhlou diskusi vyvolal § 22, který řeší ochranu spotřebitele při velmi mimořádných situacích a kdy se jedná o regulaci prodeje výrobků. Diskusi vyvolalo zejména znění, uvažující federální uspořádání republiky. To se projevilo i v návrhu změn a doplňků tak, jak o tom hovoří bod 14 v návrhu usnesení sociálních výborů, kdy sociální výbor Sněmovny lidu návrh schválil a sociální výbor Sněmovny národů ne.

Je třeba zdůraznit, že k návrhu zákona není třeba vydávat zvláštní prováděcí předpisy a vlastní navrhovaná úprava nemá bezprostřední důsledky pro státní rozpočet obou republik.

Výbory hospodářské, ústavně-právní a sociální vzaly na vědomí předložený návrh zákona a zároveň ve svých usneseních přijaly celou řadu rad, doporučení a žádostí. Mnohé z nich byly zapracovány garančním výborem sociálním tak, jak jsou uvedeny v tisku č. 224, který máte ve svých lavicích.

Výbory hospodářské konstatovaly, že návrh zákona měla předložit skupina poslanců a nikoli Klub LSU. Vzhledem k tomu, že poslanci LSU jsou v tisku 195 jmenovitě uvedeny a podepsáni, garanční výbor považoval tuto připomínku za bezpředmětnou, neboť nedošlo k porušení právního pořádku Federálního shromáždění. Z doporučení hospodářských výborů též nebylo akceptováno doporučení, aby byla sjednocena legislativně právní úprava v označení a pojmenovávání kapitol a paragrafů z důvodů čistě formálních, neboť úprava by byla v rozporu s legislativními pravidly.

Z usnesení výborů hospodářských bylo respektováno doporučení, aby u § 1, 2, 6, 10, 11, 20 a 22 byl pozměněn text. Konstatuji, že změny byly provedeny u některých paragrafů tak, jak je hospodářské výbory navrhly, u některých v pozměněné nebo v obdobné formě a některé byly úplně změněny a jsou uvedeny v tisku 224.

Je třeba konstatovat, že hospodářské výroby návrh zákona vzhledem k nepřítomnosti právního konzultanta projednávaly pouze z věcné stránky. Navíc hospodářský výbor Sněmovny národů nebyl usnášeníschopný, takže o zákoně rozhodovala pouze většina přítomných. Přesto garanční výbor sociální vzal na vědomí, že hospodářské výbory s předneseným návrhem na vydání zákona o ochraně spotřebitele souhlasí a doporučují sněmovnám s ním vyslovit souhlas.

Výbory ústavně-právní souhlasí s projednáváním návrhu zákona ve sněmovně Federálního shromáždění a doporučily doplnit či změnit § 23 odst. 1 a § 23 odst. 4, což bylo akceptováno a zapracováno do tisku 224 a rovněž § 30 se ztotožňuje s tiskem 224. V § 24 výbory ústavně-právní navrhují vztáhnout některé povinnosti prodávajících též na jejich pracovníky a porušování těchto povinností sankčně pokrýt. Tato změna při hlasování v garančním výboru nebyla schválena.

Z usnesení výboru Národní rady Slovenské republiky souhlasil s návrhem zákona výbor pro státní správu, územní samosprávu a národnosti a doporučil jej Federálnímu shromáždění schválit. Naproti tomu výbor pro zemědělství, lesní a vodní hospodářství nesouhlasí s návrhem poslanců LSU a doporučují přijmout zákon po 1. lednu 1993 v národních radách.

Vláda ČSFR ve svém stanovisku rovněž doporučuje přijmout zákon až po 1. lednu 1993 v obou národních radách, neboť není důvodu, aby právní úprava byla v této oblasti v obou nástupnických státech nutně jednotná.

Vláda ČSFR rovněž upozorňuje, že do zákona je třeba výslovně uvést, že za výrobek se nepovažuje elektřina, plyn a teplo, tak jak o tom hovořila paní poslankyně Kristková, neboť jde o zboží zvláštního charakteru, na které se nehodí převážná většina institutů uvedených v zákoně. Tuto připomínku dle předkladatele je třeba považovat za omyl, neboť vychází z tradiční separace úpravy výroby a rozvodu energií, a žádná evropská směrnice elektřinu, plyn a teplo nevylučuje, že nejde o výrobek, naopak jej za výrobek považuje.

Výbor sociální Sněmovny národů po projednání předkládá a doporučuje oběma sněmovnám Federálního shromáždění projednat návrh zákona, tisk 195 a schválit změny k návrhu zákona tak, jak jsou uvedeny v tisku 224, tyto změny, upozorňuji, jsou v tomto tisku vyznačeny pod čarou, a vyslovit s ním souhlas. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu zpravodaji Zoufalovi a prosím zpravodaje za výbory Sněmovny lidu pana poslance Najbrta, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL J. Najbrt: Pane předsedající, dámy a pánové, v návaznosti na podrobnou zprávu pana zpravodaje Zoufala zopakuji a zdůrazním jen tyto skutečnosti.

Dvě z dodaných stanovisek doporučují Federálnímu shromáždění, aby s ohledem na blízkost rozdělení federace se touto problematikou již nezabývalo, a aby přijetí zákona ponechalo na obou národních radách po 1. lednu 1993. Výbory hospodářské, ústavně-právní a zejména sociální se naproti tomu návrhem zákona zabývaly s nevyslovenou představou, že naše práce jistě nepřijde nazmar.

Zprav. Najbrt Problematika ochrany spotřebitele je značně složitá. Zasahuje do oblastí, které řeší např. občanský zákoník, obchodní zákoník a živnostenský zákon a svým způsobem i zákon na ochranu hospodářské soutěže. Předkládaný návrh zákona se dotýká těchto oblastí a zároveň upravuje oblasti další mimo působnost dosavadních norem. To je z právního hlediska náročné, ale po věcné a politické stránce nás to přibližuje vyspělým státům s tržní ekonomikou.

Předmětem diskuse v garančních výborech sociálních bylo celkové pojetí zákona. Naše ekonomika dosud jeví mnoho prvků centrálního řízení a monopolního a kartelového jednání. Proti těmto jevům je třeba chránit částečně bezbranného spotřebitele. Zároveň se rozvíjejí tržní vztahy a je žádoucí omezit administrativní zásahy, to znamená vliv kontrolní a správní byrokracie na nezbytně nutnou míru.

Je jasné, že z tohoto hlediska je a bude v této oblasti každý zákon jistým kompromisem. Na tomto místě děkuji odbornému poradci předkladatelské skupiny Dr. Stašovi a právnímu konzultantovi Dr. Němcovi za cenné vysvětlení i za trpělivost, s níž nám pomáhali takový kompromis hledat.

Jménem výboru sociálního Sněmovny lidu doporučuji ctihodným sněmovnám, aby projednaly a schválily návrh poslanců klubu LSU ve Federálním shromáždění na vydání zákona o ochraně spotřebitele (tisk 195) včetně již popsaných změn, jak jsou uvedeny a vyznačeny v tisku 224. Tento tisk předkládají oba výbory sociální společně s tím, že výbor sociální SL navíc doporučuje v § 22 odst. 3 zkrátit první větu, jak je kurzívou uvedeno pod odstavcem. Pokud s tím budou sněmovny souhlasit, mohl by být tisk 224 vzat za základ pro další jednání.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji pánům zpravodajům. Ctihodné sněmovny tedy nyní přistoupí k rozpravě. Konstatuji, že se nepřihlásil nikdo z mluvčích poslaneckých klubů a nemám zde ani písemné přihlášky do rozpravy. Proto se táži, kdo se hlásí do rozpravy ústně? Prosím pana poslance Plevu, aby se ujal slova.

Poslanec SL P. Pleva: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych jen velmi krátce podpořit návrh tohoto zákona jednou svou osobní zkušeností. Abych se přiznal, tak zpočátku jsem velkým příznivcem tohoto zákona nebyl, ovšem pak jsem se vydal za vánočními nákupy a zjistil jsem, že takováto právní úprava je opravdu velmi potřebná. Jen bych rád upozornil na jeden aspekt.

Tato právní úprava není jen ochrana spotřebitele, ale je i ochranou poctivého prodávajícího, poctivého výrobce před výrobcem nepoctivým. Je tedy ochranou slušných živnostníků a obchodníků před různými, nebojím se říci, veksláky a podobně, kteří obchodují se zbožím pochybné kvality, proto také někdy i nízké ceny, a vlastně vytlačují z trhu a znemožňují konkurenci těm, kteří ke svým výrobkům, ke svým službám přistupují poctivě.

Takže proto vám mohu, vážení kolegové, protože jsem také člen výboru sociálního a na úpravě tohoto zákona jsem se podílel, přijetí tohoto zákona doporučit. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Plevovi. Dále je do rozpravy písemně přihlášen pan poslanec Padevět. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec SN M. Padevět: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, naváži na předřečníka. Sám jsem též byl skeptický k tomu, zda tento zákon přijmout nebo nepřijmout. S ohledem na to, že jsme došli k jednotnému usu, že jej přijímat budeme, dovoluji si podat několik pozměňovacích návrhů. Než tak ale učiním, chtěl bych ještě upozornit na to, že tento zákon skutečně není dobře připraven. Je dobré, že vůbec vzniká, ale myslím, že na něm bude ještě třeba velmi pracovat. Domnívám se, že Česká národní rada, když se rozhodla připomínky nepodávat a doporučit jeho přijetí po 1. lednu, věděla, co činí. Takže já se pustím do pozměňovacích návrhů:

Nejprve navrhuji v § 1 odst. 1 nechat původní text "některé podmínky", protože ten zákon nestanovuje všechny podmínky, které podnikatel potřebuje ke své činnosti a zároveň nestanovuje všechny podmínky pro ochranu spotřebitele.

Dále navrhuji ve vymezení některých pojmů v § 2 změnit tyto texty: v odstavci 1 a) vypustit slovo "fyzická". Spotřebitelem je tedy osoba, která nakupuje výrobky, protože to nutně nemusí být fyzická osoba. Důležité ale je, proč je nakupuje. Proto doporučuji ještě doplnění tímto textem; přečtu celou změnu: "Spotřebitelem je osoba, která nakupuje výrobky pro konečnou spotřebu nebo užívá služby." A tady doporučuji větu ukončit, všechno ostatní je nadbytečné.

Dále v odstavci 1 b), c), d), e), f) doporučuji vypustit slovo "podnikatel" a nahradit jej slovem "subjekt", protože prodávajícím, výrobcem, dovozcem, dodavatelem nemusí být vždy podnikatel, což sám navrhovatel v § 28, nyní v § 27 dokládá. Takže místo podnikatel subjekt.

Dále doporučuji doplnit definiční pojmy ještě pojmem, co to je životně důležitý výrobek. Navrhuji, aby životně důležitým výrobkem byly výrobky, bez nichž je ohrožen život lidí. Jedná se zejména o základní potraviny a základní paliva.

Dále v § 3 odst. a) doporučuji doplnit větu a zrušit tam zvratné zájmeno "si": "Překontrolovat správnost těchto údajů, je-li to možné a účelné."

V § 6 odst. 1 navrhuji za první větu doplnit ještě tuto větu: "Prodávající nesmí upřednostňovat nákup na objednávku před přímým prodejem." Na konci tohoto odstavce je odkaz s číslem 8 na příklady zákonů. Doporučuji tam dát též odkaz s číslem 7, aby v tomto odkazu byl zmíněn i zákon o zdraví lidu.

V § 8 za odstavec 2 doporučuji ještě vložit toto znění jako odstavec 3 a potom odstavce posunout: "Nikdo nesmí od spotřebitelů vybírat zálohy na výrobky nebo služby, jestliže nemá výrobky k dispozici nebo nepřipravil podmínky pro poskytnutí celé služby. Zejména nesmí vybírat zálohy tehdy, pokud neuskutečnil výrobní opatření nebo dosud nesjednal obchodní vztahy, které podmiňují možnost výrobky dodat nebo služby poskytnout. Odstoupení od zálohy má za následek povinnost úhrady běžných úroků z částky zálohy."

To zdůvodňuji tím, že v poslední době se množí případy vybírání záloh na výrobky nebo služby, které neexistují; po půl roce lidé dostanou zálohu zpět, a mohou být zdrávi. Samozřejmě, z úroků těží podnikatel.

V § 14 do odst. 3 doporučuji ještě doplnit tuto větu: "Jsou-li v provozovně prodávány životně důležité výrobky, oznámí prodávající svůj úmysl provozovnu uzavřít alespoň tři dny předem státnímu orgánu místně příslušnému."

V omezení reklamy v tom novém textu - reklama tabákových výrobků se zakazuje - doporučuji změnu - reklama tabákových výrobků se podmiňuje označením faktu, že kouření škodí zdraví.

V § 22 v odst. 3 doporučuji text "vyhlašuje vláda ČSFR po celém území federace", který připravil jeden z výborů, nahradit textem "vyhlašuje vláda".

V § 23 v odst. 2 doporučuji ještě doplnit text

- a jejich kompetence - takto: Příslušnost orgánů k provádění dohledů a jejich kompetence stanoví zákon atd.

Ve stejném paragrafu v odst. 4 doporučuji také doplnění; budu číst znovu text po doplnění: "Při výkonu dozoru jsou příslušné orgány oprávněny vstupovat do provozoven, do prodejních, skladových a výrobních prostor a vydávat závazné pokyny" atd.

Paragraf 27 je vypuštěn, to znamená, že další číslování do konce je 28, 29, 30. To je všechno.

Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ano, děkuji panu poslanci Padevětovi. Konstatuji, že jeho pozměňovací návrh je velmi obsáhlý, že sestává z velkého počtu dílčích pozměňovacích návrhů.

Prosím, aby byly podrobně písemně předány zpravodajům.

Nicméně, rád bych pány poslance i paní poslankyně upozornil, že v takovémto případě je mnohem lepší využívat prostoru výborů a snažit se své návrhy prosadit tam. Přijít do pléna s několika desítkami pozměňovacích návrhů přinejmenším komplikuje naši situaci a o seriózním projednání tady těžko může býti řeč.

Hlásí se ještě někdo další do rozpravy k tomuto návrhu zákona? Technická, kolega Pleva, prosím.

Poslanec SL P. Pleva: Já jen krátce technicky. Je opravdu škoda, že kolega Padevět nám tyto svoje návrhy nepředal ve výboru. Mohly tam být zapracovány. Některé jsou velmi rozumné.

Musím se ale ohradit proti jeho navrhované změně v § 2, že spotřebitelem je osoba, a ne fyzická osoba, protože, když se podíváte dál - do odst. 2, je tam řečeno, že spotřebitelem podle tohoto zákona je i právnická osoba, která nakupuje výrobky nebo využívá služby pro svou vlastní potřebu. Toto označení za fyzickou i právnickou osobu, proto je to tam rozlišeno, je proti tomu, aby mohl být spotřebitelem někdo, kdo nakupuje ve velkoobchodě proto, aby dále prodával. To potom není spotřebitel, na toho se vztahují úplně jiné zákony. Proto si myslím, že toto znění musí zůstat tak jak je, jinak by bylo matoucí a znehodnocovalo by tento zákon.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji kolegovi Plevovi. Hlásí se ještě někdo další do rozpravy? Prosím, kolega Kalina.

Poslanec SN K. Kalina: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chci jen velmi krátce komentovat vystoupení předřečníka k § 20 odst. 2 - k reklamě tabákových výrobků - a přidat drobný pozměňovací návrh.

Kolega Padevět navrhl, aby odst. 2, kde reklama tabákových výrobků se zakazuje, byl vypuštěn a byl nahrazen textem, že tyto reklamy musí nést text, že kouření škodí zdraví.

Podle stavu věci v Evropě a všude tam, kde se snaží rozumné státy uplatňovat doporučení Světové zdravotnické organizace, je obecně sdíleno přesvědčení, že označovat cigarety např. nápisem "hlavní lékař Spojených států" anebo "ministr zdravotnictví České republiky prohlašuje, že kouření škodí zdraví" je sice velmi zajímavé, ale velmi brzy ztrácí jakoukoli účinnost a stává se součástí obvyklého schématu reklamy či obalu toho výrobku.

Nedomnívám se tudíž, že bychom měli setrvávat ve zvyku, který je obecně pokládán za neúčinný, a prosím, abyste při svém hlasování o tomto paragrafu, o tomto odstavci, vzali na vědomí i doporučení Světové zdravotnické organizace o úplném zákazu reklamy tabákových výrobků, jak je to obsaženo v programu "Zdraví pro všechny do roku 2 000", který například v České republice je aplikován národním programem obnovy a podpory zdraví.

Je tady však ještě další způsob tabákových reklam, a to jsou reklamy, kde se nepropaguje jednotlivý tabákový výrobek, ale buď se propaguje kouření jakožto akt, který navozuje mužnost nebo dospělost, nebo sounáležitost s určitými společenskými skupinami, anebo kde se propaguje firma, která tabákové výrobky vyrábí, aniž by bylo přesně uvedeno, že jde o tabákový výrobek.

Proto doporučuji tento pozměňovací návrh ještě k odst. 2 doplnit: Reklamy na spotřebu tabákových výrobků a reklamy, které by mohly navozovat představu, že jde o reklamu tabákového výrobku, musí nést příslušné označení o škodlivosti kouření. Dám písemně.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Kalinovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Prosím, poslanec Čejka. Ještě než vám dám slovo, upozorňuji poslance Padevěta, že je povinen odevzdat písemné znění svých pozměňovacích návrhů nejpozději do ukončení rozpravy. Záměrně oddaluji ukončení rozpravy, ale prosím pana poslance, aby si pospíšil při vypracovávání písemného znění. Pan poslanec Čejka má slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP