Středa 2. prosince 1992

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já děkuji velmi pěkně společnému zpravodaji Sněmovny národů panu poslanci Stomemu. Zahajuji rozpravu. Mám dvě písemné přihlášky do rozpravy. První se přihlásil poslanec Foltýn, jako druhý je přihlášen poslanec Bošnák. Prosím poslance Foltýna, aby se ujal slova, pan poslanec Bošnák bude se svým příspěvkem hned následovat.

Poslanec SL I. Foltýn: Pane první místopředsedo Federálního shromáždění, dámy a pánové. Já bych ve svém příspěvku chtěl poukázat na jednu věc, která dle mého názoru - není dobře obsloužena. V článku 3 odst. 5, kde se hovoří o odstupném pracovníků, kterým končí pracovní poměr podle článku 2 písm. d). Jestliže se tady totiž říká, že je to stejné, jako kdyby jim pracovní poměr skončil výpovědí danou organizací z důvodů zrušení atd., atd., tak jestli se nemýlím, náleží podle zákona č. 195/1991 Sb., v takovémto případě dvojnásobek odstupného - když je to vázáno na výpověď. V mnoha organizacích ovšem jsou uzavřeny kolektivní smlouvy,které v souladu se zákonem č. 195/1991 Sb. umožňují zvýšit toto odstupné až na pětinásobek měsíčního příjmu, ovšem s tím, že takovéto zvýšené odstupné je vázané na dohodu o skončení pracovního poměru, čili nikoliv na výpověď. Jestliže je použita tato dikce, jak je předkládána v tomto návrhu, kde se hovoří pouze o výpovědi, což jak už jsem konstatoval v těch kolektivních smlouvách takto vázáno nebývá na výpověď, nýbrž na dohodu, myslím si, že by to mohlo zpochybnit ustanovení těchto kolektivních smluv a že by to vneslo velikou nejistotu mezi pracovníky, kteří se na takovouto kolektivní smlouvu spoléhají.

Já bych proto doporučoval malinko pozměnit znění tohoto citovaného článku 3 odst. 5, aby to nebylo možné zpochybnit v tomto slova smyslu, že by se věta tak, jak je napsána, která končí "její částí", že by se neukončila tečkou, ale že by se tam doplnila slova "nebo dohodou z týchž důvodů". Čili ta věta toho odstavce pátého by byla ještě doplněna slovy "nebo dohodou z týchž důvodů". Já bych si dovolil přečíst celé nově navrhované znění odst. 5 v článku 3. Dávejte, prosím, pozor. "Pracovníkům, kterým skončí pracovní poměr podle článku 2 písm. d) náleží odstupné podle zvláštního zákona stejně, jako kdyby jim pracovní poměr skončil výpovědí danou organizací z důvodů zrušení nebo přemístění organizace nebo její části nebo dohodou z týchž důvodů." Takže v tom spočívá můj pozměňovací návrh, který samozřejmě předám písemně. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Foltýnovi. Já návrh předám hned poslanci Stomemu, zpravodaji Sněmovny národů. Dalším přihlášeným je poslanec Bošnák a třetím přihlášeným je Jaroslav Koutský. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

Poslanec SN Š. Bošnák: Vážený pán predsedajúci! Ja by som chcel predložiť jeden doplňovací návrh, a to z toho dôvodu, že v článku 1 tohto návrhu ústavného zákona hovoríme i o zániku Generálnej prokuratúry Českej a Slovenskej Federatívnej

Republiky, ale v článku 4, kde hovoríme o určitých náhradách, o odstupnom, táto otázka vypadla. Z toho dôvodu navrhujem nové znenie článku 3 ods. 1 v tlači 192 nasledovne: "Sudcom Ústavného súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a prokurátorom Generálnej prokuratúry ČSFR, ktorých funkcia sudcov a prokurátorov zanikne podľa článku 2 písmeno a), patrí len príspevok vo výške šesťnásobku platu sudcov Ústavného súdu ČSFR a šesťnásobku platu prokurátora Generálnej prokuratúry ČSFR.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Znamená to v podstatě doplnění o prokurátora Generální prokuratury, jestli tomu správně rozumím? Ano. Prosím, pan poslanec Koutský.

Poslanec SN J. Koutský: Vážený pane předsedající, vážení přítomní, netajím se tím, že předložený návrh ústavního zákona se mi nelíbí, a to ze tří důvodů.

Za prvé - považuji za nesprávné, aby pracovněprávní vztahy byly takto rasantně měněny cestou ústavního zákona, ač v současné době stále ještě mohou být měněny podle aktuálních pracovněprávních předpisů.

Za druhé - touto rasantní zákonnou změnou dochází k novému postavení pracovníků, které je, podle mého názoru, méně dobré jak to, které je jim garantováno stávající právní úpravou. Pokud by dnes pracovník ministerstva dostal výpověď z důvodu organizačních změn, tak by bylo povinností nástupnického státu ho zaměstnávat v následujících třech měsících, anebo mu platit mzdu i za situace, že by ho nedokázal zaměstnat. A poté by tento pracovník měl nárok na dvouměsíční odstupné. Čili by to odstupné de facto dostával po dobu pěti měsíců, což navrhovaná změna neumožňuje.

Za třetí se mi nelíbí, že navrhovaná změna nastoluje faktickou nerovnost uvolňovaných osob. Nelíbí se mi, že někdo má dostat šestinásobek, zatímco někdo jiný fakticky dvojnásobek platu, nelíbí se mi, že někdo toto odstupné eventuálně bude muset vracet, zatímco jiný ho vracet nebude muset.

posl. Koutský Z tohoto důvodu jsem si dovolil provést pozměňující návrh k čl. 3, který by měl mít podle mého návrhu dva odstavce. První by měl znít: "Osobám uvedeným v čl. 2 náleží příspěvek ve výši pětinásobku platu." Odstavec 2: "Pokud uvolňovaná osoba v době od 1. 1. 1993 do 31. 5. 1993 nastoupí v České republice nebo ve Slovenské republice do postavení obdobného postavení, ze kterého byla uvolněna, je povinna vrátit odstupné nebo jeho poměrnou část." Podotýkám, že se jedná o úpravu převzatou ze zákona č. 195/1991 Sb.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji, pane poslanče, předejte návrhy zpravodajům.

Nyní se musím zeptat, neboť již nemám dalších písemných přihlášek do rozpravy, zda si někdo přeje v rozpravě vystoupit. Hlásí se někdo ve sněmovně, kde je přítomno přesně padesát poslanců? (Nikdo se nehlásil.) Nehlásí, považuji a prohlašuji rozpravu za ukončenou.

Poprosím nyní zpravodaje, zda se chtějí vyjádřit, případně chtějí čas na přípravu pozměňovacích návrhů, pokud se snad vzájemně nevylučují. Slovo má poslanec Stome.

Společný zpravodaj výborů SN K. Stome: Chtěl bych reagovat na návrh pana kolegy Foltýna. S dohodou, jestli snad nedošlo k určité mystifikaci. Zákon č.195/1991 Sb., kde hovoří o uvolňovaném pracovníku v § 3, říká v odstavci 1: Uvolňovanému pracovníku přísluší odstupné nebo jednorázový příspěvek ve výši dvojnásobku průměrného výdělku zjištěného u něho podle pracovněprávních předpisů naposledy před skončením pracovního poměru. Odstavec 2: V kolektivní smlouvě, popř. ve vnitřním předpisu vydaném v dohodě s příslušným odborovým orgánem lze odstupné podle odst. 1 zvýšit až o trojnásobek průměrného výdělku, popř. stanovit podmínky, za kterých toto odstupné přísluší. To se vztahuje i na organizace, které neprovozují podnikatelskou činnost.

Nikde jsem neviděl jinou zmínku o dohodě v souvislosti s ukončením pracovního poměru, ale našel jsem zde pouze, že kolektivní smlouva musí být ve vnitřním předpisu, který je vydán za podmínky dohody s odborovým orgánem.

Domnívám se, že takto vypadá § 3 a snad by kolega Voleník k tomu mohl říci další.

Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník: Naprosto se ztotožňuji s kolegou Stomem, ale protože jsem s panem Foltýnem už o té věci hovořil, on mne upozornil na to, že vlastně v kolektivní smlouvě může být a bývává často upraveno, že vyšší odstupné se poskytne pouze tehdy, když organizace s pracovníkem rozváže pracovní poměr dohodou.

Domnívám se, že to je problém - pokud k tomu dochází, pokud je uzavřena taková kolektivní smlouva - který je mimo tento zákon č. 195/1991 Sb. Je to otázka svobodné smluvní vůle dvou stran - určité odborové organizace na jedné straně, zástupce pracovníků, a na druhé straně zaměstnavatelského subjektu. Skutečně bych tuto věc nepletl do těchto souvislostí.

Zde dochází k tomu, že to ztotožňujeme s výpovědí. Pokud je v kolektivní smlouvě stanoveno pracovníci se tak se svým zaměstnavatelem dohodli že zvýšený příspěvek se poskytne také tehdy, když bude pracovní poměr rozvázán výpovědí z důvodů organizačních změn (a já se domnívám, že by bylo přinejmenším solidní, kdyby zaměstnavatel s nimi uzavřel takovouto kolektivní smlouvu), tak není důvodu, aby se jim tento příspěvek v té výši poskytl i v souvislosti s ukončením pracovního poměru právě z tohoto ústavního zákona.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji, nyní poslanec Stome k dalším návrhům.

Společný zpravodaj výborů SN K. Stome: Pan kolega Bošnák hovořil o čl. 3 odst. 1 - hovořil o prokurátorech Generální prokuratury. Domnívám se, že v důsledku toho, že jsme přesunuli šestinásobek jak u soudců Ústavního soudu, tak u soudců Nejvyššího soudu, bylo by možné, abychom přeformulovali článek 3 za předpokladu souhlasu navrhovatele a byla-li by k tomu vůle, takže by článek 3 ve svém odstavci 1 zněl: "Soudcům Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a" - to bych si vypůjčil z odst. 2 - "soudcům Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky a soudcům vojenských soudů" - vrátili bychom se zpět do odst. 1 "jejichž funkce soudce zanikne podle čl. 2 písm. a), náleží pouze příspěvek ve výši šestinásobku platu soudce Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky nebo Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky nebo vojenského soudu."

Do odst. 2 bychom mohli začlenit "prokurátorům Generální prokuratury České a Slovenské Federativní Republiky, jejichž funkce zanikne podle čl. 2 písm. a), náleží příspěvek ve výši šestinásobku jejich platu". Tím bychom do těchto dvou odstavců mohli začlenit návrh pana kolegy Bošnáka, pokud navrhovatel s tím projevuje souhlas a parlament by tomu projevil důvěru.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Ještě se k tomu chce vyjádřit poslanec Voleník.

Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník: Navážu na kolegu Stomeho. Dovolím si k tomu malé upozornění vůči kolegovi Bošnákovi. Mezi funkcí soudce, ať už je to soudce Ústavního soudu, nebo soudce Nejvyššího soudu, respektive soudce jakéhokoli vojenského

soudu, a mezi funkcí prokurátora je podstatný rozdíl. Soudce je do své funkce volen. Je to specifický poměr na základě volby. Nota bene soudce Nejvyššího soudu je volen doživotně, stejně tak je i volen soudce vojenského soudu. Kdežto poměr prokurátora je poměr obdobný poměru pracovnímu, u něhož jsou sice některá specifika, ale je to pořád poměr na bázi poměru pracovního. Pokud bychom přistoupili na tuto formulaci a prokurátorům, kteří jsou členové nejvyšší prokuratury federace, poskytli šestinásobek jejich měsíčního platu, pak je potom absurdní, když ostatním pracovníkům poskytujeme to, co jim chceme poskytnout tímto zákonným návrhem. Zde stavíme prokurátory a pracovníky - byť poměry jsou téměř totožné - na různou roveň. Proto tento návrh osobně nedoporučuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásil poslanec Lenský.

Poslanec SN I. Lenský: Mám dve krátke poznámky: Prvá sa týka návrhov, aby sme doplnili za výpoveďou aj slová "alebo dohodou z rovnakého dôvodu". Je to presne tak. Kolektívne zmluvy viažu vyplatenie tronásobku, štvornásobku alebo päťnásobku odstupného vždy na existenciu dohody z dôvodu, uvedeného v § 46 ods. 1 a) - c) Zákonníka práce. Toto je mimoriadna situácia, na ktorú nijakým spôsobom kolektívne zmluvy nemohli reagovať, pretože nemohli sociálni partneri vedieť a predpokladať, že nejaký zákon prinesie fikciu výpovede. Preto je podľa môjho názoru pozmeňovací návrh úplne správny a odôvodnenie obstojí.

Pokiaľ ide o prokuratúry, ani tam to neobstojí, pretože prokurátor nie je len v pracovnom pomere, jeho pracovný pomer sa skôr blíži pomeru sudcu, pretože je celoživotný a s prokurátorom je možné skončiť zo strany zamestnávateľa pracovný pomer len kárnym opatrením - prepustením.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Slovo má pan poslanec Voleník.

Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník: Reaguji na otázku dohody. Proboha! Pokud organizace ještě do konce tohoto roku může s pracovníkem rozvázat pracovní poměr dohodou a tím mu vzniknou veškeré nároky, které jsou stanoveny v kolektivní smlouvě, není zde důvodu, aby tam bylo ještě explicitně zakotveno v zákoně, protože ta možnost tady je obapolná.

zprav. Voleník Domnívám se, že není důvod, aby v tom některém federálním orgánu nebo v té organizaci její zástupci neuzavřeli s pracovníky toho orgánu dohodu o rozvázání pracovního poměru z důvodů těch a těch, aby to odpovídalo tomu zákonu č. 195/1991 Sb., a potom tomu pracovníkovi samozřejmě bude vyplaceno odstupné v plné výši.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji za toto vyjádření. Poprosím zástupce navrhovatele pana místopředsedu vlády Čiče, aby se ujal svého závěrečného slova.

Místopředseda vlády ČSFR M. Čič: Boli tu, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, predovšetkým otázky, týkajúce sa prokurátorov. Myslím, že z hľadiska systematiky je správne, aby sa presunul tento problém, resp. sudcovia sa vyjadrili v jednom odseku, v druhom odseku by sa mali vyjadriť prokurátori generálnej prokuratúry. Problematické je práve to, v akej výške sa im má vyplatiť toto odstupné, pretože je pravdou, keď si vezmete aj sudcov ústavného súdu, je tu aj zákon, ktorý rieši túto otázku vo výške trojmesačného platu. U prokurátorov predovšetkým, keby sme tam dali, že sa vyplatí len vo výške šesťmesačného platu, tak vzniká otázka a pochybnosť, čo iné ešte v tejto situácii. Takže je to problém, ktorý vysvetlil aj pán spravodajca poslanec Voleník. Ja odporúčam, aby táto systematika bola takto upravená. Aj pán Bošňák s tým zrejme súhlasí, pretože vyjadruje taký postoj.

Pokiaľ ide o tú dohodu, ktorá by mala byť v ods. 5 článku 3, myslím, že tá interpretácia, ktorú tu predviedol alebo urobil pán poslanec Voleník, je správna, že tá organizácia môže kedykoľvek, keď existuje, dohodou rozviazať pracovný pomer. Nič tomu nebráni. Aj vláda vychádzala z tejto situácie.

A potom sa tu do istej miery preferuje aj to, že sa pracovný pomer ukončil akoby výpoveďou, danou touto organizáciou z dôvodu zrušenia alebo premiestnenia organizácie alebo jej časti. Z tohto dôvodu si myslím, že to tam nie je potrebné dopĺňať.

Předsedajícíl první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Ještě poslanec Voleník, zpravodaj Sněmovny lidu, se chce vyjádřit k návrhu kolegy poslance Koutského.

Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník: Ještě nebylo stanovisko k pozměňovacímu návrhu pana poslance Koutského předneseno. Uznávám, že to, že se otázka služebních vztahů řeší ústavním zákonem, není nejšťastnější řešení. Ale řekl jsem to už na ústavně-právním výboru a zopakuji to i zde, že skutečně to, že dochází k zániku federace, je něco téměř jako živelná pohroma, to je naprosto mimořádná situace, a proto se snažíme s touto situací pokud možno se ctí se vypořádat aspoň tím způsobem, jakým se vypořádáváme s tímto zákonným návrhem, který máte před sebou.

Proto co se týče návrhů, které zde přednesl pan poslanec Koutský, domnívám se, že bychom se měli přidržovat předlohy předložené ústavně-právními výbory, a co se týče eventuálního vracení odstupného, pokud by ti pracovníci nastoupili do pracovního poměru k obdobnému státnímu orgánu, u něhož by pracovní poměr z důvodů uvedených v tomto zákoně ukončili, tak na tyto otázky pamatuje novela zákona č. 195/1991 Sb., kterou jsme sice ještě neprojednali, ale kterou budeme, předpokládám, ještě dnes projednávat nebo v některých z nejbližších dní. To by bylo asi vše.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Ještě pan zpravodaj Stome.

Společný zpravodaj výborů SN K. Stome: V podstatě kdybychom měli shrnout, tak jako zpravodaj se domnívám, že by měl zůstat zachován původní text.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Myslím, pane poslanče, že se budete vyjadřovat při předkládání jednotlivých pozměňovacích návrhů už přímo před hlasováním.

Společný zpravodaj výborů SN K. Stome: Pokud jde o zásadní nesouhlas s tímto zákonem, to zde také padlo, z něhož se vyvozovaly potom některé pozměňovací návrhy, tak je třeba uvědomit si situaci, ke komu se budou ti jednotliví pracovníci obracet, nebude-li tato zákonná úprava po zániku subjektů, které by byly adresáty jejich nároků po 31. 12. 1992. Takže tento zákon znamená pro ně větší možnost a větší ochranu, než když tento zákon ta ustanovení mít nebude. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Pan poslanec Haťapka má faktickou poznámku.

Poslanec SN K. Haťapka: Pre poslanecký klub Slovenskej národnej strany prosím o dvadsaťminútovú prestávku pred hlasovaním.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Ano, musím vyhovět. To znamená, že bychom se sešli k dalšímu jednání v 15. 30.

Zároveň prosím členy výborů zahraničních, aby se teď hned odebrali do místnosti č. 214, kde bude krátká schůze výborů těchto sněmoven.

Schůze přerušena: 15.07 hodin.

Schůze pokračuje: 15.40 hodin.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Dámy a pánové, dovoluji si navrhnout, že bychom přerušili tento bod a mezitím projednali poslanecký návrh, který se jmenuje Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru.

Bod programu 16: Návrh zákona, kterým se doplňuje zákon č. 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru (tisk 109)

Mělo by nám to usnadnit situaci. Doufejme, že mezitím se sejde dostatečný počet poslanců, abychom mohli hlasovat o obou předlohách, které spolu navíc velmi úzce souvisí.

Zatím poděkuji oběma zpravodajům, poslanci

Voleníkovi a poslanci Stomemu. Poprosím kolegu Ivana Pištoru, aby se ujal slova za navrhovatele, a prosím všechny ostatní kolegy, aby vydrželi v zasedací síni, abychom mohli tento návrh zákona projednat a pokud nám to jednoduchá matematika dovolí, abychom mohli i tyto dva návrhy ještě dnes odhlasovat.

Prosím o klid v sále. Prosím kolegu Kádnera a Pospíšila, aby se usadili. Ostatní kolegy prosím, aby nerušili. Prosím o klid. Děkuji. Prosím kolegu Pištoru, aby se ujal slova.

Poslanec SL I. Pištora: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, již z debaty k předcházejícímu zákonu vyplynulo, že bude nutné v souvislosti se zánikem federace řešit pracovněprávní vztahy, konkrétně poskytování odstupného.

Předkládám vám jménem poslaneckého klubu Občanské demokratické strany ve Federálním shromáždění návrh na novelu zákona č. 195/1991 Sb., o poskytování odstupného při skončení pracovního poměru. Máte to jako tisk 109 včetně důvodové zprávy a návrh na usnesení jednoho z garančních výborů, výboru sociálního Sněmovny lidu jako tisk 193.

Dosavadní právní úprava o poskytování odstupného je zakotvena v onom zmíněném zákonu č. 195/1991, ve kterém se říká, že pracovník, který odejde z organizace a opětovně v ní nastoupí, je povinen vrátit odstupné nebo alikvótní část odstupného, která odpovídá té době, po jakou byl doma a nastupoval potom zpět k organizaci. U zaměstnanců, kteří jsou zaměstnáni v orgánech státní správy ovšem tato úprava neplatí v případě, že z jednoho orgánu státní správy přecházejí do jiného orgánu státní správy, protože nemají uzavřen pracovní poměr se státem, není to tudíž jedna organizace. Mají uzavřen pracovní poměr s jednotlivými centrálními orgány.

Jak už bylo řečeno v předchozí debatě, musíme se nějakým způsobem vyrovnat s tím, že k 31. 12. zaniká československá federace, a tento fakt bude spojen s rozvázáním pracovního poměru mnoha, troufnu si říci, několika tisíc zaměstnanců, kteří jsou zaměstnáni v centrálních a ústředních orgánech federace.

Námi navrhovaná právní úprava, to znamená novela zákona č. 195/1991 Sb., se týká právě pouze tohoto jediného případu, to znamená přechodu zaměstnanců z federálních orgánů do orgánů republik, a v tomto případě by ti zaměstnanci, kteří tím způsobem plynule přejdou do orgánů republik, nepobírali odstupné. Ti, kteří odejdou ze státních služeb nebo ze služeb orgánů federace do jiných zaměstnání, k jiným zaměstnavatelům, kteří nejsou vyjmenováni v zákoně, těm odstupné přísluší.

K tomuto návrhu nás vede především snaha o úsporu finančních prostředků, protože si můžeme představit extrémní případ, kdy onen dotyčný pracovník třeba jen změní cedulku na dveřích, aniž by vlastně musel opustit svou kancelář, ze dne na den přejde do nové organizace a návdavkem by dostal částku odstupného, která se pohybuje většinou ve výši několika desítek tisíc korun.

Vycházíme z toho, že odstupné má mít víceméně sociální charakter, to znamená mělo by zaměstnance podpořit v případě, kdy usiluje a hledá nové zaměstnání a nemá je jisté. Podle hrubého odhadu by představovala finanční úspora rozpočtových prostředků částku asi 130 - 150 mil. korun.

Na závěr mého vystoupení chci podotknout, že tato právní úprava je v působnosti Federálního shromáždění a že tato právní úprava nebude mít retroaktivní charakter, to znamená nemá zpětnou účinnost. To znamená, že pokud už došlo k takovému přesunu pracovníků z jednoho centrálního úřadu na druhý, tak samozřejmě v případech, kdy odstupné vyplaceno bylo, se vracet nebude.

Tolik na úvod ke smyslu novely, kterou navrhuje klub ODS. Myslím, že podrobněji se k ní vyjádří zpravodajové.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Pištorovi. Možná, že by bylo vhodné zaujmout místo pana místopředsedy vlády Filkuse, abyste mohl případně reagovat. Prosím nyní oba zpravodaje, to znamená paní poslankyni Dagmar Hrubou za výbory Sněmovny lidu a pana poslance Stanislava Hoška za Sněmovnu národů, aby zaujali svá místa.

Návrh zákona byl přikázán výborům ústavně-právním, sociálním, finančním a rozpočtovým obou sněmoven.

Hovoří poslankyně Hrubá.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP