Středa 2. prosince 1992

Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol: Za Sněmovnu národů souhlasím.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Zástupce navrhovatele kývá hlavou na znamení souhlasu. Budeme hlasovat. Máme souhlasné stanovisko obou zpravodajů i zástupce navrhovatele. Budeme hlasovat společně.

Kdo je pro návrh jak jej přednesl poslanec Jančáry, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

Hlasování: 13.59

(SN-ČR 45, SN-SR 45, SL 98)

Kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 0, SN-SR 3, SL 3)

Ze čtyřiceti pěti přítomných poslanců české části Sněmovny národů čtyřicet pět pro, ze čtyřiceti osmi přítomných poslanců slovenské části Sněmovny národů čtyřicet pět pro, nikdo proti, tři se zdrželi, ze sto jednoho přítomných poslanců Sněmovny lidu devadesát osm pro, nikdo proti, tři se zdrželi.

Návrh byl přijat oběma sněmovnami.

místopředseda Šedivý

Pan poslanec Jančáry chce ještě něco připojit?

Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry: Navrhoval jsem změnit podpisovou skupinu u pořadového čísla u položky 9.

Tento návrh po dalších konzultacích beru zpět.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Takže již nemáme o čem hlasovat, kromě o předloze jako celku. (Poprosím tedy ještě poslance Nižňanského, aby se usadil na svoje místo.) Faktická pan poslanec Rajnič.

Poslanec SN A. Rajnič: Pán predsedajúci, klub KDH prosí o desaťminútovú prestávku, aby sa poradil pred celkovým hlasovaním.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Nezbývá mi, než vám samozřejmě vyhovět (do 14. 10), ostatní ale prosím, aby pokud možno neodcházeli ze sněmovny, vydržme to, abychom dokončili hlasování o tomto zákoně. (Bojím se velmi, že opět budu zvonit, a budu zvonit marně.)

Schůze přerušena: 14.01 hodin.

Schůze pokračuje: 14.14 hodin.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Dámy a pánové, poslanecký klub KDH již dokončil poradu a budeme tedy hlasovat o návrhu zákona tisk 163 ve znění tisku 189 a přijatých pozměňovacích návrhů podle doporučení obou sněmovních zpravodajů i zástupce navrhovatele.

Můžeme hlasovat. Při schvalování celého návrhu platí zákaz majorizace jako při schvalování jednotlivých pozměňovacích návrhů.

Ptám se, kdo souhlasí s návrhem zákona, jak je uvedeno v tisku 163 a v návrhu usnesení č. 169 a ve znění pozměňovacích a doplňujících návrhů a podle doporučení obou sněmovních zpravodajů i zástupce navrhovatele, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko.

Hlasování: 14.16

(SN-ČR 43, SN-SR 36, SL 95)

Kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 6, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 2, SN-SR 9, SL 7)

Ze čtyřicet pěti poslanců přítomných ve Sněmovně národů v české části hlasovalo čtyřicet tři pro, nikdo nebyl proti a dva se zdrželi hlasování, z padesáti dvou poslanců přítomných ve slovenské části Sněmovny národů hlasovalo třicet šest pro, šest bylo proti, devět se hlasování zdrželo. Ze sto dvou poslanců přítomných ve Sněmovně lidu bylo devadesát pět pro, nikdo nebyl proti a sedm poslanců se hlasování zdrželo. Nikdo hlasování neignoroval.

Vzhledem k tomu, že ve slovenské části Sněmovny národů bylo dosaženo pouze třiceti šesti hlasů, návrh zákona nebyl přijat.

Vzhledem k tomu, že nejsou zde přítomni momentálně předsedové obou sněmoven, nemohu navrhnout způsob řešení a budeme muset tento způsob řešení nesouhlasného usnesení obou sněmoven řešit při příští schůzi nebo možná ještě během dnešního dne.

Konstatuji tedy, že návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 286/1992 Sb., o dani z příjmů, jak byl uveden v tisku č. 163 a 189 ve znění pozměňovacích návrhů, nebyl přijat Federálním shromážděním.

Děkuji oběma zpravodajům za odvedenou práci a ministru financí ing. Klakovi za přípravu tohoto návrhu.

Budeme dále pokračovat podle našeho programu.

Dalším bodem programu, jak jsem jej ohlásil dnes ráno, je:

Bod programu 17: Vládní návrh ústavního zákona o zániku funkce soudců a skončení pracovních a služebních poměrů při zrušení státních orgánů ČSFR a organizací jimi zřízených (tisk 136) a návrh usnesení výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 192)

Prosím všechny kolegyně a kolegy, aby si uvědomili, že jde o ústavní zákon a budeme potřebovat kvorum nejméně čtyřiceti pěti poslanců zvolených v České republice a čtyřiceti pěti poslanců zvolených ve Slovenské republice ve

Sněmovně národů a devadesát poslanců zvolených ve Sněmovně lidu.

Návrh tohoto ústavního zákona předložila federální vláda a odůvodní jej místopředseda federální vlády pan poslanec Milan Čič, kterého prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vláda ČSFR M. Čič: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci! Dovoľte, aby som uviedol tento návrh ústavného zákona niekoľkými poznámkami.

Vládny návrh ústavného zákona má priamu súvislosť a nadväznosť na ústavný zákon o zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Rieši niekoľko okruhov problémov - resp. funkcií - a postavenie jednotlivých kategórií pracovníkov, ktorí sú v tomto návrhu uvedení. Ide jdnak o zánik alebo úpravu zániku funkcií sudcov Ústavného súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, funkcií sudcov Najvyššieho súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a vojenských sudcov, funkcií prokurátorov a Generálnej prokuratúry Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a vojenskej prokuratúry a ďalej ide o skončenie služobných pomerov v ozbrojených silách a v ozbrojených bezpečnostných zboroch, pracovných pomerov štátnych orgánov Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a v organizáciách nimi riadených.

K 31. decembru 1992 zanikajú sudcovské funkcie s tým, že sudcom ústavného súdu patrí poskytnutie platu alebo odstupné podľa zákona č. 491/1991 Zb., o organizácii ústavného súdu, t.j. vo výške trojmesačného platu. Sudcom Najvyššieho súdu ČSFR by vzhľadom na doživotné menovanie mal byť vyplatený príspevok vo výške šesťmesačného platu sudcov. Ide prakticky len o jednomesačný plat, ktorý ide nad rámec, ktorý sa vypláca ostatným pracovníkom, napr. aj pri Najvyššom súde, podľa Zákonníka práce a kolektívnej zmluvy.

To isté sa má vzťahovať aj na prokurátorov Generálnej prokuratúry ČSFR a na vyšetrovateľov tejto prokuratúry. Ostatným kategóriám, ktoré sú vymenované v článku 1, patrí vyplácanie príslušných náležitostí podľa zvláštnych predpisov, hlavne pokiaľ ide o príslušníkov policajných zborov. Uplynutím 31. decembra 1992 končia aj služobné pomery vojakov z povolania a policajtov Federálneho policajného zboru a Hradnej polície.

Návrh ústavného zákona v článku 5 rieši problematiku nárokov pracovníkov, ktoré nebudú vysporiadané k 31. 12. 1992. Dovolím si podotknúť, že aj dnes vláda rokovala o návrhu dohody medzi ČSFR a medzi Českou republikou a Slovenskou republikou, ktorou by sa mal aplikovať alebo konkretizovať práve tento článok. Vláda neuzatvorila rokovanie o tejto dohode práve z toho dôvodu, aby sme počkali, ako dopadne tento návrh ústavného zákona vo Federálnom zhromaždení a okamžite, akonáhle bude schválený, bude pokra0čovať v rokovaní, aby bolo možné všetky otázky vyriešiť na úrovni týchto troch vlád.

Návrh ústavného zákona - to chcem podčiarknuť - totiž vychádza z ustanovenia dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o skončení pracovného pomeru z podnetu zamestnávateľa. Podľa tohto dohovoru má byť pracovníkovi zabezpečené právo na primeranú výpovednú lehotu alebo na náhradu škody namiesto nej.

Je vám to známe, vážené panie poslankyne a vážení páni poslanci, že ČSFR túto dohodu - resp. dohovor - neratifikovalo. Aj napriek tomu návrh ústavného zákona vychádza z jej ducha, aj z konkrétneho usporiadania týchto pracovno-právnych otázok, vzťahov a nárokov.

Nakoniec chcem ešte podotknúť, že pracovné a služobné pomery, ako je to upravené alebo navrhnuté v tomto ústavnom zákone, končia právne aj fakticky zvláštnym spôsobom, bez ohľadu na lehoty, stanovené v príslušných zákonoch, a to práve tým, že je to stanovené v ústavnom zákone, ktorý prerokovávame. Súčasná právna úprava je fakticky z časových dôvodov nerealizovateľná a preto vláda ČSFR riešila túto otázku takým návrhom ústavného zákona.

Ako zástupca navrhovateľa prosím, aby ste tento návrh ústavného zákona posúdili a schválili. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji navrhovateli, místopředsedovi federální vlády panu Čičovi. Prosím nyní oba zpravodaje, aby zaujali svá místa. Za Sněmovnu národů je to pan Karel Stome, za Sněmovnu lidu pan Lubomír Voleník. Nevím, kdo z vás se ujme slova. Prosím pana Voleníka.

Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník: Vážený pane předsedající, vážení kolegové a kolegyně, vážení hosté, návrh ústavního zákona, který vám byl předložen, je vlastně jednou ze součástí legislativních dočisťovacích prací souvisejících s ústavním zákonem o zániku federace, který jsme přijali minulý týden.

Základní charakteristiku zákonného návrhu zde přednesl zástupce předkladatele, místopředseda vlády M. Čič, s tím, že on se vlastně zmiňoval o návrhu, který vám byl předložen jako tisk č. 136 - vládní návrh, přičemž vy jste dostali do lavic návrh ústavně-právních výborů, který má číslo 192. Ten reflektuje do určité míry připomínky, které se objevily, jak pokud jde o stanoviska národních rad, tak dalších výborů Federálního shromáždění, které tento zákonný návrh projednávaly, tak pokud jde o připomínky legislativy.

Návrh výborů ústavněprávních činí celkovou strukturu zákona, domnívám se, podstatně přehlednější, než byl vládní návrh, který jste obdrželi jako tisk č. 136. Navíc návrh ústavně-právních zákonů reflektuje i některé skutečnosti, které se plně neobrazily ve vládním návrhu. Jsou to zejména některá legislativně technická upřesnění, ale také otázky další, které jsou spjaty například přímo s právy a povinnostmi zaniklých nebo skončených služebních a pracovních poměrů, jak je otázka řešena v článku 4 návrhu ústavněprávních výborů.

Jinak se návrh ústavně-právních výborů také vypořádává se skutečností, že vlastně podle stávající právní úpravy, jak pokud jde o úpravu tzv. náležitostí spojených se zánikem služebních poměrů příslušníků ozbrojených sil respektive policistů, ozbrojených sborů policejních, tak pokud jde o odstupné co se týče ukončení pracovních poměrů, není umožněno poskytnout tyto dávky v případě, že služební nebo pracovní poměr zaniká jinak, než je uvedeno v určitých zákonech.

Tento ústavní zákon totiž konstruuje nové skutečnosti, z jejichž důvodů zaniká pracovní poměr, to je zánik přímo ze zákona.

Proto v tomto návrhu je vytvořena určitá alternativa právě pro poskytnutí určitých dávek spojených s ukončením služebního nebo pracovního poměru, i pokud dojde k zániku pracovního nebo služebního poměru právě ze zákona.

Otázky jsou řešeny přímo v ustanovení článku 3 odstavci 3, 4 a 5, kde pokud jde o vojáky, se hovoří, že jim přísluší náležitosti jako při zániku služebního poměru, jako při zrušení počtu ozbrojených sil nebo reorganizaci. A je tu odkaz na zákonné ustanovení, které tuto otázku upraví.

pokr.zprav.SL Voleník

Co se týče policistů, tam se hovoří, že mají nároky jako při skončení služebního poměru v důsledku organizačních změn. Pokud jde o pracovníky, kterým končí pracovní poměr, náleží jim odstupné podle zvláštního zákona stejně, jako kdyby jim pracovní poměr skončil výpovědí danou organizací v důsledku zrušení nebo přemístění organizace nebo její části.

Další otázka, která je nová proti vládnímu návrhu, je otázka spojená s tím, že určité služební poměry, respektive pracovní poměry zanikají uplynutím dne 31. 12. 1992, tudíž to je otázka spojená právě s datem spojeným se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky již zmíněným ústavním zákonem o zániku federace. Tam je provedena nová konstrukce, pokud jde o služební poměry vojáků, respektive služební poměry policistů, že služební poměr sice končí, ale náleží určitému příslušníku ozbrojených sborů určité náležitosti, respektive nároky podle zvláštních předpisů, ale pouze v tom případě, pokud by podle zákona České republiky nebo zákona Slovenské republiky se tito příslušníci nestali dnem

1. ledna příslušníky ozbrojených sil některé z republik. Čili v tom okamžiku, pokud se stanou příslušníky ozbrojených sil některé z republik k 1. lednu příštího roku, nenáleží jim ty náležitosti a má se za to, že je to určitá právní fikce, že služební poměr nadále pokračuje.

Otázka obdobná je konstruována i pokud jde o pracovní poměry pracovníků státních orgánů a organizací uvedených v článku 1. V tom článku prvním je právě provedena specifikace určitých orgánů a organizací v souladu s již přijatými ústavními zákony. Je to ústavní zákon o zániku federace a ústavní zákon o vypořádání a rozdělení federálního majetku. Tam je ta fikce obdobná.

Konečně změny, k nimž došlo při jednání ústavně-právních výborů. Tam jsme došli k závěru, že jak soudcům Ústavního soudu České a Slovenské

Federativní Republiky, tak soudcům Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, jejichž funkce zanikne k 31. 12. 1992, by měl náležet příspěvek ve výši šestinásobku jejich platu. Tam jsme to sjednotili, byť původně bylo argumentováno tím, že soudcům Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky byl příspěvek ve výši šestinásobku měsíčního platu poskytnut právě proto dvakrát vyšší než příspěvek soudcům Ústavního soudu z toho titulu, že soudci Nejvyššího soudu jsou jmenováni doživotně, kdežto funkční období soudců Ústavního soudu je pouze sedmileté, čili časově omezené.

To jsou asi ty nejpodstatnější změny, k nimž došlo a jež obsahuje návrh usnesení, jak vám byl předložen výbory ústavně-právními. Domnívám se, že nic nebrání tomu, aby se pan zástupce předkladatele s tímto návrhem ústavně-právních výborů ztotožnil, neb i při jednání ústavně-právních výborů byly všechny tyto návrhy plně akceptovány tam přítomným zástupcem předkladatele, jímž byl předseda

Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky pan dr. Motejl.

S ohledem ke všem skutečnostem, které jsem zde řekl a které ještě podstatným dílem doplní můj kolega zpravodaj Sněmovny národů pan dr. Stome, vám doporučuji tento návrh ústavního zákona k přijetí už proto, že vlastně tímto návrhem ústavního zákona umožňujeme skutečně čestně se vypořádat se všemi závazky, které federace má, jak vůči příslušníkům ozbrojených sborů, tak vůči pracovníkům státních orgánů a organizací, jichž se návrh ústavního zákona týká a jejichž služební, respektive pracovně právní vztahy upravuje. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já také děkuji společnému zpravodaji Sněmovny lidu poslanci Voleníkovi za velmi obsáhlou zprávu k návrhu ústavního zákona, který má pouze pět článků.

Poprosím nyní společného zpravodaje Sněmovny národů pana poslance Stomeho, aby se ujal své role.

Společný zpravodaj výborů SN K. Stome: Pane předsedající, dámy a pánové, poslankyně a poslanci, vážení hosté, máme před sebou vládní návrh zákona pod č. 136 původního tisku, který byl samozřejmě podroben proceduře ve Federálním shromáždění, a tato procedura mu vtiskla určité změny.

Je mou povinností jako zpravodaje vás seznámit se stanovisky jednak národních rad a jednak jednotlivých výborů tohoto parlamentu.

Tedy Česká národní rada vyslovila souhlas s vládním návrhem, s doporučením, aby tento původní návrh tisku 136 byl uveden do souladu se zákonem č. 195/1991 Sb., o odstupném.

Ústavně-právní výbor Národní rady Slovenské republiky vyslovil souhlas, další výbory tohoto sboru návrh neprojednaly, respektive projednání původně odložily.

Výbory sociální, finanční a rozpočtové, branné a bezpečnostní a hospodářské tohoto Federálního shromáždění vyslovily souhlas a doporučily přijetí. Výbor pro životní prostředí doporučil dopracovat podle připomínek legislativy Kanceláře Federálního shromáždění. Ale toto všechno se stalo předmětem jednání ústavně-právního výboru jako garančního podruhé a výsledkem toho je tisk 192, který máte před sebou.

Nesporně nás musí zarazit větší rozsah tohoto tisku, podle kterého se bude jednat, tohoto podkladového tisku 192, a to je důsledek toho, že bylo přihlédnuto k oněm připomínkám, o kterých jsem hovořil předtím. A nemůže nám uniknout, že v podstatě návrh upravuje tři skupiny lidí: Především jsou to soudci a prokurátoři jednak Ústavního, jednak Nejvyššího federálního soudu a soudů vojenských a jednak prokurátorů a vyšetřovatelů Generální prokuratury federální a vojenských prokuratur.

Druhá skupina jsou služební a pracovní poměry v ozbrojených silách a v ozbrojených bezpečnostních sborech federálních a třetí v organizacích napojených na státní rozpočet federace a ve státních organizacích v působnosti federace.

Podle toho článek 2 hovoří o zániku funkcí soudců a prokurátorů, jak jsem je vymezil, dnem 31. 12. 1992, o zániku služebních poměrů vojáků z povolání, o služebních poměrech policistů a pracovních poměrech pracovníků státních orgánů a organizací. Přitom tyto dvě jmenované skupiny mají vždycky výjimku, že to neplatí, pokud podle zákona České republiky nebo Slovenské republiky se tito občané stávají buďto vojáky z povolání nebo policisty nebo pracovníky atd. atd. organizací, které jsou adekvátní těm federálním, které zanikají.

V důsledku toho těm, na které se nevztahuje "to neplatí", tak bylo třeba nějakým způsobem upravit to, čemu bychom řekli jejich zabezpečení za situaci, za kterou nemohou. Proto, jak říkal pan kolega Voleník, byly srovnány úrovně soudců Ústavního soudu a soudců Nejvyššího soudu na příspěvek šestinásobku platu, vojákům z povolání bylo vysloveno obdobné zajištění jako při snižování počtu ozbrojených sil nebo při reorganizaci, a u policistů jako když jde o organizační změny.

Ostatním pracovníkům jsou zachovány nároky, jako by šlo o výpověď z důvodu zrušení nebo přemístění organizace nebo její části. U všech těchto náležitostí, příspěvků a nároků a odstupných je uvedeno, že musí být vyplaceny nepojzději do 31. prosince 1992. Samozřejmě se budete ptát - a co se stane, když tomu tak nebude. Proto je zde článek 4, který hovoří o tom, že bude zřízena komise, a to dohodou mezi českou a slovenskou vládou, která se tímto bude zabývat. Ústavně-právní výbor se pokusil způsobem, který by neodporoval mezinárodním dohodám a vnitrostátnímu právu československému vyřešit tuto v zákoně nepředvídanou situaci, a dospěl k závěru i po poradě expertních komisí, že toto řešení je ústavně průchodné a sociálně únosné.

Jako zpravodaj Sněmovny národů doporučuji, abyste pro vládní předlohu ve znění tisku 192 zvedli své ruce a dali jí svůj hlas. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP