Středa 2. prosince 1992

Ministr financí ČSFR J. Klak: Dámy a pánové,dovolte mi, abych zaujal za navrhovatele stanovisko k pozměňovacím návrhům, které tady zazněly. Většinu, naprostou většinu, těchto návrhů přednesenou panem poslancem Jančárym navrhovatel akceptuje. Já se vyjádřím k tomu, co neakceptujeme, jak u návrhů pana poslance Jančáryho, tak u návrhů druhých pánů poslanců.

K prvnímu pozměňovacímu návrhu, který nedoporučujeme, aby Federální shromáždění odsouhlasilo nebo přijalo, je návrh pana poslance Smělíka, který chtěl zkrátit - je to § 4 písm. c) dobu při prodeji cenných papírů, dobu, kdy je případný požitek nebo zisk z cenného papíru, kdy podléhá zdanění, z jednoho roku na 6 měsíců. Myslíme si, že pokud by toto zkrácení bylo přijato, toto osvobození z příjmů bylo přijato, že by to jenom nahrálo spekulantům s cennými papíry, že by to nepomohlo těm řadovým držitelům, těm občanům, kteří mají cenné papíry a prodávají je prostě až když nastoupí nouze, až když potřebují získat nějaké finanční prostředky. Tak že v tom dosavadním ustanovení, říkáme, že budou zdaňovány prodeje cenných papírů, pokud přesáhne lhůta 1 rok, budou osvobozeny. Pokud bychom to zkrátili na těch 6 měsíců, opakuji, nikomu bychom tím nepomohli.

Doporučujeme odmítnout tento návrh.

Co se týká návrhů pana poslance Jančáryho k § 6 odst. 12 písm. b), tam, kde se zakotvují požitky, resp. možnost odečíst od základu daně z příjmu 200 Kčs na dopravu - v původní verzi je 200 až 300 Kčs - my s tím souhlasíme snížit limit na 200 Kčs, ale pak tam není funkční ten další odstavec, tj. "držitelům bezplatných nebo zlevněných jízdenek poskytnutých zaměstnavatelem provozujícím veřejnou dopravu svým zaměstnancům nebo jejich rodinným příslušníkům. Toto zvýšení jim přísluší, jen pokud prokáží ...". Já bych za navrhovatele doporučoval tento druhý odstavec vypustit, takže vlastně v § 6 odst. 12 písm. e) by znělo "pouze částku ve výši 200 Kčs za každý kalendářní měsíc". Umožnit prostě odpočet od základu daně z příjmu každému, nelimitovat to ničím. Takže by vlastně celý ten odstavec b) skončil slovy "pět dní v kalendářním měsíci". A to by byla verze, která by se potom dostala do zákona o daních z příjmu. Každý v Československu by mohl odečíst od základu daně z příjmů 200 Kčs na dopravu.

Potom tady zazněl návrh pana poslance Laciny k § 8 odst. 1 vypustit písm. d). Jestli se nemýlím, toto se týkalo pojištění, resp. připojištění, které si na komerční bázi mohou občané platit. Čili pokud by se toto vypustilo, příjmy z takovéhoto připojištění by nebyly zdaňovány. V žádném případě nedoporučuji. Zazněl tady argument o dvojím zdanění. Myslím si, že ten argument nesedí. Pokud si občan začne ukládat peníze do nějaké instituce, která ho připojišťuje, je to v podstatě totéž, jako by si tyto peníze ukládal ve spořitelně. Připojištění, nebo ta pojistná částka, která bude vyplacena, poplyne z úroků části, kterou si uložil u takové instituce. Jestliže si uloží peníze ve spořitelně, bude mít úrok, a tento úrok mu bude zdaněn 15 %. Také jsou to peníze, které už byly jednou zdaněny, ty, které ukládá ve spořitelně, jeho příjem. Nevidím důvod, proč by de facto tytéž úroky, vyplácené formou pojistky, neměly být zdaňovány stejně, jako úroky z úsporných vkladů. V žádném případě bych nedoporučoval přijmout tento návrh. Navrhovatel odmítá.

Pak tady zazněly návrhy na úpravu § 15 odst. 1 písm. d), tj. nelimitovat odpočitatelnou část 9 000 Kčs počtem dětí. Nezbývá mi, než znovu upozornit poslance na to, že pokud by skutečně tento návrh byl přijat, tak to nahraje jenom bohatým. Vezměte si jednoduchou kalkulaci. Čtyři děti znamená čtyři krát devět třicet šest tisíc korun ročně, se odečítá základu daně z příjmu. K tomu přistupuje 20. 400 Kčs nezdanitelné minimum, tj. dohromady už 56. 000 Kčs. K tomu přistupuje jako odčitatelná částka pojištění 13, 5 %, což u příjmů okolo 50. 000 Kčs ročně - pět nebo šest tisíc korun měsíčně - představuje částku řádově okolo osmi až deseti tisíci korun. Takže by se na 56. 000 Kčs plus deset je 66. 000 Kčs - pokud odečteme dopravu minus 68. 000 Kčs, prostě blíží se to hranici 70. 000 Kčs. Sedmdesát tisíc korun, to už je měsíční výdělek 6. 000 Kčs. Průměr v Československu se pohybuje nad hranicí 4. 000 Kčs. Je to něco do čtyř a půl tisíce korun. To je průměrný příjem. Takže pokud bychom to zvýšili i na ty další děti - kdyby to nebylo odčitatelné při těch čtyřech dětech 70. 000 Kčs, kdyby to bylo 80 nebo 90. 000 Kčs - ty nízké příjmové skupiny z toho nic mít nebudou. To se dostane jenom do záporných poloh, jako by jim stát měl něco vracet. Když někdo vydělává 50. 000 Kčs a mohl by uplatnit nárok na odpočet 60 nebo 70. 000 Kčs, nic z toho nemá, prostě erár mu nic vracet nebude. Ale ten, kdo vydělává 100. 000 nebo 150. 000 nebo 200. 000, ten by to pak mohl uplatnit v plné parádě. Takže toto opravdu nemá žádný smysl. Jestli jsou návrhy pánů poslanců v tomto punktu motivovány nějakými sociálními hledisky, nemá to žádnou logiku.

Doporučuji tedy ponechat limit čtyř dětí. Pokud by tento limit zmizel - opakuji - nahráváme jenom našim bohatším spoluobčanům.

Zazněly zde další návrhy. Co se týče odst. 2 § 15 - vypustit 20 400 Kčs u důchodců, pokud mají další pracovní poměr, argumentovalo se Ústavním soudem, že 20 400 Kčs si vlastně zaplatili, je to povinný starobní důchod, a že je nesprávné, pokud by se jim při druhém příjmu nezohlednilo odčitatelné minimum 20 400 Kčs.

Myslím si, že tato argumentace je rovněž falešná. Na částce, která nám bude vyplácena jako starobní důchod, jsme se nepodíleli jenom my, občané. Tam se podíleli zaměstnavatelé přes dnešní parafiskál, tam se podílel také stát ne malou částkou, protože stát tyto fondy musí saturovat u vojáků, kteří jsou v základní službě, u žen na mateřské dovolené atd. To jsme si nevytvořili jenom my sami.

Pokud chceme argumentovat tím, že je to vlastně něco našeho, na co máme za celý život právo, a že není relevantní, aby další příjem o tuto částku nebyl snižován, myslím si, že to není pravda, že argumentace není správná. Nedoporučuji, aby poslanci tuto změnu schválili. Myslím, že není dvojí zdanění, že není na újmu pracujícím důchodcům, pokud se jim od daňového základu nebude odečítat, nebude zohledňovat důchod, který dostávají, pokud je tento důchod vyšší než 20 400 Kčs. Pokud by byl nižší, diference se tam promítne, zohlední se to tam.

Také nedoporučuji přijmout návrh pana poslance Indrucha, který doporučil změnit text § 18 odst. 4 - u poplatníků, kteří nejsou založeni nebo zřízeni k podnikání, jsou předmětem daně z příjmu pouze výnosy z cenných papírů. Je celá řada institucí, celá řada nadací, které - pokud by k tomuto došlo - by produkovaly příjmy, produkovaly zisky, a tyto zisky by unikaly nezdaněny. V žádném případě nedoporučuji odsouhlasit tento pozměňovací návrh, protože velká skupina subjektů pod rouškou nadací nebo dalších institucí by vytvářela příjmy, de facto podnikatelské zisky, které by nebyly zdaňovány.

Co se týče poslední záležitosti - poslanec Gongol - položka 2 písm. d): technická úprava, skrývkové a těžební koleje, pevné na povrchových dolech - tam s touto úpravou souhlasíme. To je upřesnění, které do novely doporučujeme promítnout. To je vše. Ostatní pozměňovací návrhy navrhovatel doporučuje přijmout.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji ministru financí ing. Klakovi. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Lacina.

Poslanec SL J. Lacina: K vysvětlení pana ministra mohu říci, že souhlasím potud, že jak pojištěnec, tak střadatel jsou až do chvíle, kdy je jim vyplácen úrok, v podstatě zdaněni stejně. Ovšem pojištěnec je nadále zdaněn z rozdílu částek, to znamená z plnění pojistného, a z rozdílu částky, kterou zaplatil. V tom stále vidím - a nebyl jsem ani odborníky přesvědčen - že se nejedná, o dvojí zdanění. Z toho titulu nemohu tento argument přijmout.

Navíc se mi zdá, že tato situace nemotivuje občana k tomu, aby se staral o své sociální problémy sám. (Potlesk.) Všude ve světě - jsem přesvědčen - je tento způsob připojištění preferován, zatímco u nás tímto ustanovením dochází k určité diskriminaci.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče, to ale přesáhlo rámec faktické poznámky. Přesto jsem vám nechal slovo. Chce se vyjádřit pan ministr Klak, před tím ovšem ještě pan poslanec Smělík.

Poslanec SL Z. Smělík: K vysvětlení pana ministra bych jen dodal, že můj návrh - § 4 písm. c), pořadové číslo 7 - v podstatě zohledňuje obdobné termíny, které jsou používány v západních zemích, konkrétně v Německu a Anglii. Pokud daňovou soustavu přizpůsobujeme západním demokraciím, je to přesně v souladu. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Také děkuji. Poslanec Indruch má také pocit, že mu bylo špatně vysvětleno.

Poslanec SL L. Indruch: Ve svém návrhu jsem myslel především na občanská sdružení, ne na nadace. Mohlo by se vysvětlit, zda to dohromady patří?

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý:

Pan ministr bude reagovat na všechny poznámky, které zde zazněly. Ještě má slovo pan poslanec Tyl.

Poslanec SL M. Tyl: Pan ministr, když odpovídal na návrh kolegy Bendy, který byl návrhem celého klubu, řekl, že ze sociálního hlediska nevidí důvod, ale tam přece sociální důvod uváděn vůbec nebyl. Byly tam uváděny dva významné důvody, na které jste neodpověděl. Jeden důvod je, že to odporuje Listině práv a svobod, protože páté dítě není o nic méně dítětem než čtvrté, třetí a druhé. Toto tam nezaznělo.

Dále to skutečně nepodporuje populační vývoj, o který - jak říkáme ve vládním prohlášení - stojíme. Tyto dvě věci podle mne nebyly zodpovězeny.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Slovo má poslanec Holáň. Předpokládám, že to už bude faktická poznámka.

Poslanec SN V. Holáň: Navíc se tento bod týká dvou procent populace, dvou procent rodin, to znamená, že faktický únik nebo ztráta daně je minimální. Platí tím víc, co zdůraznil právě poslanec Tyl.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Faktickou poznámku má ještě pan poslanec Filip.

Poslanec SL V. Filip: Chci jen říci, že jsem svůj návrh opřel o rozhodnutí Ústavního soudu. Pojem, jestli na to přispívá jenom občan, nebo i stát, jsme na Ústavním soudu dlouho diskutovali. Myslím, že by bylo vhodné to přijmout.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Nyní poprosím ministra financí, aby se vyjádřil k těmto pěti poznámkám, které zde zazněly.

Ministr financí ČSFR J. Klak: Znovu začnu u dětí, u 9 000 korun odčitatelných od základu daně. Skutečně si myslím, že v náhradě - já jsem to nepodkládal pánům poslancům - stojí sociální motivy. Sociálně slabým rodinám umožnit snížit daňový základ tak, aby daň byla minimální.

Co se týče dětí samotných, jestli inflace částku 9 000 Kčs zhodnocuje nebo znehodnocuje - zde zazněl názor - že už je to vlastně 6 000 korun - to je jiné kafe. Tam se může parlament bavit v nějakém následujícím období, jestli to má být 9 000 nebo 12 000 Kčs právě proto, že dochází k nějakým změnám v životních nákladech.

Ale co se týče toho počtu dětí, tím, že to bude přijato, že to nebude omezeno - opakuji - nahráváme jenom lidem nebo skupinám s vyššími příjmy.

ministr Klak Ti si to budou moci zohlednit do daňového základu, zatím co ty nižší příjmové skupiny, těm se to nepodaří, ti se dostanou do nuly nebo do záporu a dál to pro ně nebude mít smysl. Jiné argumenty v tomto směru nehodlám uplatňovat.

K panu poslanci Indruchovi. Myslím, že tato úprava je v podstatě totéž, že by tam mohlo dojít k daňovým únikům, takže trvám na svém stanovisku, že i u těchto skupin, u těchto společností by neměla být taková změna návrhu zákona uplatněna nebo prosazena.

U příjmů z prodeje cenných papírů si netroufám tvrdit - je to samozřejmě otázka úvahy - jaká je přesně situace v Evropských společenstvích nebo okolních tržních ekonomikách, jestli je to šest měsíců nebo rok. Znovu se přimlouvám za to, aby to zůstalo stejné, to je jako u movitých věcí, aby zůstala původní verze jeden rok.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji ministru financí Janu Klakovi. Nyní prosím zpravodaje, jestli chtějí vystoupit se závěrečným slovem nebo budou rovnou překládat jednotlivé pozměňovací návrhy? Rovnou pozměňovací návrhy. Zahájíme hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích, tak jak nám je budou zpravodajové překládat k vyjádření. Zástupce navrhovatele jsme slyšeli. Prosím, poslanec Jančáry.

Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry: Pane předsedající, dámy a pánové, nejprve si do tisku, který jste dostali do lavic, doplňte ještě jeden návrh, který tam není zaznamenán, a to návrh změny v odpisové příloze, položka 6 skupina 1 a položka 9 rovněž skupina 1. To je návrh té změny. Hlasovat o tom budeme až na konec.

Pozměňovací návrhy vám budu předkládat podle pořadí k jednotlivým paragrafům. (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Tak jak je to uvedeno v tisku 277?) Ano. V § 3 jsem navrhl změnu, slovo "poskytovaných" nahradit slovem "přijatých". Navrhovatel souhlasí, já tuto změnu rovněž doporučuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Prosím poslance Mihalika, aby se usadil na své místo. I ostatní poslanci. Pan poslanec Žanda nechť se usadí do své lavice. Děkuji pěkně. Prosím ještě zpravodaje Sněmovny národů, aby se vyjádřil.

Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol: Za Sněmovnu národů souhlasím.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Máme tedy souhlasné doporučení obou zpravodajů i zástupce navrhovatele k tomuto návrhu. Budeme tedy hlasovat o prvním pozměňovacím návrhu, který máme uveden v tisku č. 277. Je to zákon, kde platí zákaz majorizace. Budeme hlasovat společně podle pravidel, která nám určuje ústava.

Žádám poslance, kteří jsou pro tento pozměňovací návrh poslance Jančáryho, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko!

Hlasování: 13.34

(SN-ČR 42, SN-SR 36, SL 93)

Kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 1, SN-SR 7, SL 3)

Děkuji. Konstatuji, že ze čtyřiceti čtyř přítomných poslanců v české části SN bylo čtyřicet dva pro, nikdo nebyl proti, jeden se zdržel, jeden poslanec ignoroval. Ze čtyřiceti čtyř poslanců přítomných ve slovenské části SN bylo třicet šest pro, nikdo proti, sedm se zdrželo, jeden poslanec ignoroval. Z devadesáti šesti poslanců přítomných ve Sněmovně lidu bylo devadesát tři pro, nikdo nebyl proti, tři se zdrželi, nikdo hlasování neignoroval.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím poslance Jančáryho, aby přednesl další pozměňovací návrh.

Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry: Další pozměňovací návrh se týkal § 4, připojení věty k písmenu b). Navrhovatel souhlasí, já doporučuji tento návrh ke schválení a jen vzhledem k výsledkům předchozího hlasování bych chtěl upozornit na to, že právě tyto změny, se domnívám, jsou významné pro budoucí Slovenskou republiku.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Slyšeli jsme stanovisko zpravodaje ve Sněmovně lidu. Prosím pana poslance Gongola za Sněmovnu národů.

Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol: Za Sněmovnu národů rovněž souhlasím.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Máme souhlasné stanovisko obou zpravodajů i zástupce navrhovatele. Budeme hlasovat o druhém pozměňovacím návrhu poslance Jančáryho.

Ptám se tedy, dámy a pánové, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Hlasování: 13.35

(SN-ČR 45, SN-SR 38, SL 90)

Kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 2, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR O, SN-SR 4, SL 5)

Děkuji. Ze čtyřiceti pěti poslanců přítomných v české části Sněmovny národů bylo čtyřicet pět pro, ze čtyřiceti čtyř přítomných poslanců ve slovenské části Sněmovny národů bylo třicet osm pro, dva proti, čtyři se zdrželi a z devadesáti šesti přítomných poslanců ve Sněmovně lidu bylo devadesát pro, nikdo nebyl proti, pět se zdrželo a jeden poslanec hlasování ignororoval. Tento návrh byl přijat oběma sněmovnami. Prosím o další pozměňovací návrhy.

Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol: Pod pořadovým číslem 7 je připomínka poslance Smělíka k § 4 c), druhou větu upravit takto: "Osvobození se nevztahuje na příjmy:

a) z prodeje motorových vozidel, letadel, lodí, nepřesahuje-li doba mezi nabytím a prodejem dobu jednoho roku,

b) z prodeje cenných papírů, nepřesahuje-li doba mezi nabytím a prodejem dobu šesti měsíců."

V podstatě to zde zdůvodnil ministr financí. Myslím, že by opravdu mohlo dojít k neodůvodněnému zvýhodnění při těchto transakcích. Za Sněmovnu národů nedoporučuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Poslanec Jančáry za Sněmovnu lidu.

Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry: Jako zpravodaj Sněmovny lidu nedoporučuji tento návrh přijmout.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Zástupce navrhovatele se také vyjádřil záporně k tomuto návrhu. Můžeme tedy hlasovat stejným způsobem jako v předchozích případech.

Prosím poslance a poslankyně, kteří jsou pro tento návrh, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko!

Hlasování: 13.37

(SN-ČR 3, SN-SR 4, SL 19.

Kdo je proti?

(SN-ČR 16, SN-SR 7, SL 21)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 26, SN-SR 31, SL 55)

Děkuji. Ze čtyřiceti pěti poslanců přítomných v české části Sněmovny národů byli tři pro, šestnáct proti, dvacet šest se zdrželo, nikdo neignoroval. Ze čtyřiceti šesti poslanců přítomných ve slovenské části čtyři pro, sedm proti, třicet jedna se zdrželo, dva poslanci ignorovali.

Z devadesáti šesti poslanců přítomných ve Sněmovně lidu bylo devatenáct pro, dvacet jedna proti, padesát pět se zdrželo. Poslanec Sláma hlasování ignoroval.

Tento návrh nebyl přijat ani jednou sněmovnou. Prosím o další pozměňovací návrh.

Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry: Další návrh byl poslance Jančáryho k § 5 odst. 3. Vzhledem k tomu, že tento návrh je už zapracován v bodě 6 tisku 189, není třeba o něm hlasovat. (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Souhlasím.) A přešli jsme k § 6 odst. 4, kde se na konci připojuje nová věta. Jako zpravodaj Sněmovny lidu vám tento návrh doporučuji přijmout, navrhovatel s ním souhlasí.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Prosím, poslanec Gongol, zpravodaj Sněmovny národů.

Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol: Za Sněmovnu národů rovněž souhlasím.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Máme tedy souhlasné stanovisko opět všech tří subjektů. Můžeme tedy hlasovat.

Prosím poslance a poslankyně, kteří jsou pro tento návrh poslance Jančáryho, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko!

Hlasování: 13.39

(SN-ČR 39, SN-SR 34, SL 92)

Kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 3, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 6, SN-SR 7, SL 4)

Ze čtyřiceti pěti poslanců přítomných ve Sněmovně národů v české části bylo třicet devět pro, nikdo proti, šest se zdrželo. Ze čtyřiceti čtyř poslanců ve slovenské části Sněmovny národů bylo třicet čtyři pro, tři proti, sedm se zdrželo. Z devadesáti osmi poslanců přítomných ve Sněmovně lidu devadesát dva pro, nikdo nebyl proti, čtyři poslanci se zdrželi a dva poslanci ignorovali. Návrh nebyl přijat ve Sněmovně národů, a tudíž nebyl přijat ve Federálním shromáždění.

Prosím o další návrh.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP