Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Mihalikovi. Zahajuji
rozpravu k návrhu zákona, kterým se zrušuje
Československá akademie věd.Mám jedinou
přihlášku do diskuse, a tím přihlášeným
je poslanec Petr Pleva.
Poslanec SL P. Pleva: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám jeden pozměňovací
návrh, který je spíš legislativně
technického charakteru, ale nicméně se domnívám,
že je dost závažný.
V § 2, kde se určují nástupnické
organizace a dělení majetku, jsou u všech těchto
movitých a nemovitých věcí i u dalšího
majetku určeny nástupnické organizace, a
to organizace, které určí zákonem
Česká národní rada a Národní
rada Slovenské republiky. V § 3, kde jsou rozdělována
majetková práva nehmotné povahy, toto určení
nástupnickým organizacím chybí. Je
tu jedno nebezpečí, že podle zvláštních
předpisů, to znamená autorský zákon
atd., jestliže organizace zanikne, není určena
nástupnická organizace, tato autorská práva
se vracejí zpět k autorovi a obě republiky
by přišly zřejmě o dost velký
duševní majetek.
Proto dávám pozměňovací návrh.
Paragraf 2 odst. 3 by zněl: "Majetková práva
nehmotné povahy se převádějí
na základě smlouvy podle zvláštních
předpisů na nástupnické organizace
určené zákonem České národní
rady a Národní rady Slovenské republiky."
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Plevovi. Předává
svůj návrh písemně. Táži
se ještě přítomných poslanců
ve Sněmovně národů a Sněmovně
lidu, zdali mají chuť se vyjádřit. Poslanec
Filip.
Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
nemám pozměňovací návrh, ale
mám otázku na pana předkladatele a žádám
o jedno malé vysvětlení.
Byl jsem upozorněn, že na zasedání vědecké
rady Mezinárodního společenství pro
vědecký výzkum v Londýně minulý
měsíc byla řešena otázka příštího
členství Akademie věd České
republiky v tomto shromáždění. V zákonu
České národní rady o Akademii věd
České republiky chybí vzhledem k důsledné
dezintegraci ČSAV a Akademie věd České
republiky princip členství. To znamená, že
členy AVČR jsou osoby-akademici, členové
korespondenti apod. Pokud bude tento princip v Akademii věd
postrádán, není možné, aby Akademie
věd České republiky se stala členem
těchto mezinárodních společenství.
Proto mám otázku, jakým způsobem bude
řešen po zrušení ČSAV v jednotlivých
nástupnických organizacích - i když
se to týká jenom Akademie věd České
republiky, protože Slovenská akademie věd má
princip členství - přístup českých
vědeckých pracovníků, členů
korespondentů do mezinárodních vědeckých
organizací.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: To byla otázka pana poslance
Filipa, který ji nepřednesl zřejmě
ve výboru nebo mu nebyla zodpovězena ve výboru.
Zodpoví ji zřejmě zástupce předkladatele.
Hlásí se poslanec Mikloško.
Poslanec SL J. Mikloško: Moja odpoveď na otázku
je asi taká, že ako dlhoročný pracovník
Slovenskej akadémie vied viem, že dlhé roky
to bol asymetrický model, s tým, že ČSAV
bola právne nad Slovenskou akadémiou vied. ČSAV
bola dlhé roky financovaná z federálneho
rozpočtu, len posledný rok - alebo dva - tomu tak
nebolo. Bola financovaná z českého rozpočtu.
Naproti tomu Slovenská akadémia vied bola financovaná
vždy zo slovenského rozpočtu. Táto asymetria,
ktorá existovala aj v rôznych iných organizáciách,
bola - samozrejme - nesprávna. Na druhej strane, dnes to
asi nie je možné zmeniť, ale chcem upozorniť
na to kvôli reciprocite alebo určitej dohode v iných
záležitostiach, ako je napr. ČSA, Čs.
námorná plavba, Čechofracht alebo iné
organizácie. Chcem upozorniť na to, aby sa pri rokovaniach
vedelo o tom, že takáto asymetria tu bola. So zákonom
súhlasím, ale pripomínam tento fakt, ktorý
tu bol od založenia ČSAV.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Mikloškovi.
Poslanec Pleva chce něco oznámit.
Poslanec SL P. Pleva: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, po konzultaci s navrhovatelem
svůj pozměňovací návrh stahuji.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Má ještě
někdo potřebu se vyjádřit k návrhu
zákona o zrušení ČSAV? Pan poslanec
Smělík.
Poslanec SL Z. Smělík: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
vzhledem k tomu, že jsem byl v České národní
radě v minulém období úzce zasvěcen
do přijetí zákona o Akademii věd České
republiky a o transformaci Československé akademie
věd, dovolil bych si odpovědět za otázku
poslance Filipa, která tu zazněla a která
se týkala převzetí smluv.
Vedle této novely, kterou projednáváme, byla
podle usnesení federální vlády uzavřena
dohoda mezi Slovenskou akademií věd a Československou
akademií věd z 20. 11. tohoto roku, která
plně zohledňovala vypořádání
práv a závazků, v návrhu zákona
nepokrytých. Jsou to přesně ty věci,
na které se on ptá.
Tato dohoda je podmíněna tím, že vládní
návrh podle tisku 138 bude přijat nebo že bude
přijat ve verzi ústavně-právního
výboru (tisk 183). Tisk 183 je pro tuto dohodu plně
vyhovující. Ty věci, které zákon
nezohledňuje (týká se to např. 68
dohod s partnery ze 47 zemí nebo členství
v ČSAV v mezinárodních nevládních
organizacích, kterých je pro vaši informaci
- asi 35), byly v dohodě vyřešeny a ke shodě
obou těchto institucí podepsány 20. listopadu
tohoto roku. To znamená, že tento problém je
v tomto zákoně ošetřen a nemusíme
mít obavy.
Kolegovi poslanci Mikloškovi bych sdělil, že
skutečně organizačně Slovenská
akademie věd byla začleněna do rozpočtu
Slovenské republiky. Nicméně všechny
věci, které byly této instituci profinancovávány,
zohledňovaly rozpočet pro vědu a výzkum
z pohledu federálního. Na SAV v rozpočtu
federace proto peníze nebyly. Velmi lehce je ale možné
se přesvědčit o tom, jaké prostředky
(např. na investice, přístrojové vybavení,
finanční úhrady) byly pro tyto instituce
poskytovány, a naopak velmi ilustrativní je, jaké
příjmy z těchto institucí se zpět
vracely.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Smělíkovi,
který v podstatě zastoupil zástupce navrhovatele.
Ptám se, zda někdo z poslanců se ještě
hlásí o slovo k této věci. Nevidím
nikoho, tudíž prohlašuji rozpravu za skončenou.
Prosím zástupce navrhovatele, pokud má ještě
potřebu se vyjádřit ve svém závěrečném
slově, aby tak učinil. Pak vystoupí zpravodajové
a budeme moci hlasovat.
Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš:
Pane předsedající, dámy a pánové,
pan poslanec Smělík to tady v podstatě vyjádřil.
Skutečností je, že mezi Československou
akademií věd a Slovenskou akademií věd
byla 20. 11. tohoto roku podepsána vzájemná
dohoda, která řeší
1. mezinárodní dohody ČSAV o vědecké
spolupráci se zahraničními partnery
2. členství ČSAV v mezinárodních
nevládních organizacích.
Je to řešeno s ohledem na nově vzniklou Českou
akademii věd a na stávající Slovenskou
akademii věd, takže tyto problémy tady nejsou.
Pokud jde o majetek, který je v zahraničí,
je také vypořádán touto smlouvou a
současně se tady strany zavazují k vzájemnému
a bezplatnému využívání přístrojového
vybavení v případě potřeby.
Jen tolik k doplnění informace.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Žádají
zpravodajové o závěrečné slovo?
Společná zpravodajka výborů SL B.
Hyková: Opakuji to, co jsem již řekla. Navrhuji
přijetí tohoto návrhu zákona ve znění
tisku 182 s těmi změnami, které jsem tady
přednesla. Pokud poslanci nemají pozměňovací
návrh tisku 182 před sebou, opakuji, že se
to týká pouze úpravy § 2 odst. 1, 2
a 4, kde se slova "má právo hospodaření"
nahrazují slovy "přísluší
právo hospodaření". Ve čtvrtém
odstavci místo "má právo hospodaření
Československá akademie věd" se dává
"přísluší právo hospodaření
Československé akademii věd". Dále
je tu věcná změna v odstavci 3 § 2,
kdy se vypouští zbytek věty "s přihlédnutím
k území, kde vznikla".
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Tyto změny můžeme
považovat pouze za legislativně technické,
takže není třeba o nich hlasovat. Slovo má
poslanec Mihalik.
Společný zpravodaj výborů SN M. Mihalik:
Ako spravodajca za Snemovňu národov súhlasím
s tým, aby bol tento návrh zákona prijal
v znení tlače 182 s pozmeňovacími
návrhmi, ktoré uviedla moja kolegyňa dr.
Hyková.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Budeme hlasovat o návrhu
zákona o zrušení Československé
akademie věd ve znění tisku 182 s úpravou,
kterou přednesla paní poslankyně Hyková
a kterou považujeme pouze za legislativně technickou
nebo lépe řečeno gramatickou.
Obě sněmovny jsou usnášeníschopné.
Budeme hlasovat společně. Je to návrh zákona,
u kterého neplatí zákaz majorizace. Budeme
hlasovat prostou většinou. Pozměňovací
návrhy předloženy nebyly. Prosím ještě
ty kolegy, kteří se pohybují po sále,
aby se usadili.
Můžeme hlasovat o návrhu zákona o zrušení
Československé akademie věd ve znění
tisku 182 s úpravou, kterou přednesla paní
poslankyně Hyková. Prosím poslance, kteří
jsou pro tento návrh zákona, ať zvednou ruku
a stisknou tlačítko.
Hlasování: 12.27
(SN 81, SL 93)
Kdo je proti? (SN 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 6, SL 6)
Ve Sněmovně národů z osmdesáti
osmi přítomných poslanců je osmdesát
jeden pro, nikdo proti, šest se zdrželo, jeden nehlasoval,
ve Sněmovně lidu z devadesáti devíti
přítomných poslanců je devadesát
tři pro, nikdo proti, šest se zdrželo. Konstatuji,
že souhlasným usnesením obou sněmoven
byl schválen zákon, kterým se zrušuje
Československá akademie věd a upravuje způsob
vypořádání majetkových a jiných
práv.
Děkuji zpravodajům, paní poslankyni Hykové
a panu poslanci Mihalikovi, děkuji navrhovateli.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 103, SL
č. 134, SN č. 139)
Dámy a pánové, mám prosbu, jestli
bychom nyní mohli zařadit na program návrh
zákona o zrušení Československého
rozhlasu, Československé televize a Československé
tiskové kanceláře. Jde o malý přesun.
Vzhledem k tomu, že pan místopředseda vlády
Baudyš tento návrh odůvodňuje, myslím,
že můžeme vyhovět přání
vlády a udělat tento přesun.
Prosím kolegu Stanka, aby se ujal dalšího řízení
schůze.
Řízení schůze převzal místopředseda
FS J. Stank.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie!
Keď neboli námietky voči tomuto návrhu
na presunutie jednotlivých bodov nášho programu,
budeme teraz prerokovávať vládny návrh
zákona o zrušení Československého
rozhlasu, Československej televízie a Československej
tlačovej kancelácie (tlač 137).
Bod programu 11: Vládní návrh zákona
o zrušení Československého rozhlasu,
Československé televize a Československé
tiskové kanceláře (tisk 137) a návrh
usnesení SL a SN (tisk 191)
Vládny návrh odôvodní podpredseda vlády
ČSFR pán Antonín Baudyš. Prosím,
pán podpredseda.
Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš:
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, federální vláda vám
předkládá návrh zákona o zrušení
Československého rozhlasu, Československé
televize a Československé tiskové kanceláře.
Předkládaný návrh zákona zrušuje
jednak právní předpisy, které vznikly
a postavení uvedených masmédií upravují
a převod majetku je řešen na územním
principu; to proto, že tento převod byl již dříve
na tomtéž principu prováděn v průběhu
delimitace některých kompetencí federace
na republiky, a to ve prospěch národních
médií České televize, Slovenské
televize apod.
Z technického hlediska se navržený způsob
převodu majetku jeví jako bezproblémový.
Všechny tři federální instituce se ruší
uplynutím 31. prosince letošního roku. Majetek
Československé televize, Československého
rozhlasu a Československé tiskové kanceláře
má uplynutím tohoto dne přejít na
organizace určené zákony národních
rad republik. Výjimku z tohoto ustanovení tvoří
pouze majetek nehmotné povahy, který přechází
na nové subjekty, na základě smluv uzavřených
podle zvláštních předpisů. Dohoda
vlád republik ze dne 23. listopadu mimo to řeší
i problematiku využívání programových
fondů Československé televize a rozhlasu.
V tisku 137, který dnes projednáváte, je
mimo ustanovení týkajících se samotného
převodu majetku i ustanovení zamezující
případnému nežádoucímu
úniku majetku z uvedených masmédií,
kterým se má současně zamezit i jinému
nežádoucímu nakládání
s tímto majetkem, které by bylo v rozporu se záměry
vlád republik.
V části druhé předloženého
návrhu je prováděna novela zákona
č. 468/1991 Sb. Tento návrh vychází
z nezbytnosti ponechat ... (Předsedající
místopředseda FS J. Stank: Prepáčte,
pán podpredseda. Vážení kolegovia, prosím
kľud, nerušte podpredsedu vlády pri jeho úvodnom
slove!) ... v platnosti tento předpis po celou dobu existence
společného státu a z nutnosti jej současně
novelizovat v důsledku postupného převodu
kompetencí do republik.
Vážené Federální shromáždění,
jsem přesvědčen, že tento zákon,
jako celá řada projednávaných zákonů
o dělení majetku ČSFR, přispěje
ke klidnému a kulturnímu rozdělení
společného státu, národů, které
k sobě mají blízko a budou mít stále
ty nejužší přátelské vztahy.
Jsem rovněž přesvědčen, že
jako vždy zvítězí zdravý rozum
a spolupráce národních médií
bude probíhat v nové rovině vyznačující
se úzkou komerční spoluprací.
Na závěr mi dovolte, abych vyjádřil
poděkování všem těm poslancům,
kteří se na dopracování tohoto zákona
podíleli. Za vládu i za sebe jim velice děkuji.
Pokud jde o pozměňovací návrhy, které
budou předneseny oběma zpravodaji a které
jsou obsaženy v tisku 191, plně souhlasím.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády pánovi
Baudyšovi. Podľa opatrení predsedov oboch snemovní
bol návrh prerokovaný vo výboroch ústavno-právnych
a sociálnych oboch snemovní. Výbory ústavno-právne
boli poverené prípravou stavísk. Toto stanovisko,
resp. návrh uznesenia Federálneho zhromaždenia
predložili výbory ústavno-právne v tlači
191.
Spravodajskú správu o rokovaniach výborov
prednesú pán poslanec Lubomír Voleník
za výbory Snemovne ľudu a pán poslanec Emil
Spišák za výbory Snemovne národov. Prosím
oboch spravodajcov, aby sa dostavili za predsednícky stôl.
Odovzdávam slovo poslancovi Lubomírovi Voleníkovi.
Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník:
Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, vážení hosté, je mi
ctí před vás opět předstoupit,
abych se pokusil spolu s vámi završit dílo,
které jsme započali tím, že jsme schválili
ústavní zákon o zániku ČSFR.
Návrh zákona, který máte před
sebou ve znění navrženém ke schválení
ústavně-právními výbory SL
a SN vychází z ustanovení ústavního
zákona o dělení majetku ČSFR a jeho
přechodu na Českou republiku a Slovenskou republiku,
a to jmenovitě z ustanovení čl. 13 odst.
2, kde se praví, že dělení majetku Československé
televize, Československého rozhlasu, Československé
tiskové kanceláře atd., a jeho přechod
nejpozději ke dni zániku ČSFR na Českou
republiku a Slovenskou republiku, obdobně podle tohoto
zákona stanoví zákon Federálního
shromáždění. Zákonný návrh,
který máte před sebou, toto činí.
Další otázka, o které se musím
zmínit jako zpravodaj, je vázána na stanoviska
národních rad a stanoviska výborů
sociálních Federálního shromáždění.
Pokud jde o ČNR, tak výbory ČNR, které
projednávaly tento zákonný návrh (jmenovitě
se jednalo o výbor ústavně-právní,
rozpočtový, pro sociální politiku
a zdravotnictví, výbor pro vědu, vzdělávání,
kulturu, mládež a tělovýchovu); tento
zákonný návrh projednaly a doporučily
ke schválení s určitými menšími
doporučeními k některým ustanovením
zákonného návrhu tak, jak jej předložila
federální vláda. Na tyto věci chci
upozornit poté, až se budu zmiňovat o jednotlivých
ustanoveních zákonného návrhu tak,
jak byla přepracována výbory ústavně-právními.
Pokud jde o výbor ústavně-právní,
výbor pro vzdělání, vědu a
kulturu NR SR a výbor národohospodářský
a rozpočtový - tyto výbory návrh původně
také projednaly, a rozhodly se jej odložit, protože
své stanovisko k tomuto návrhu vázaly na
jednání, které proběhlo 23. listopadu
1992 v Bratislavě. Výsledkem tohoto jednání,
jak už se zde zmínil zástupce předkladatele,
je dohoda mezi vládou České republiky a vládou
Slovenské republiky o vypořádání
majetku, práv a závazků vyplývajících
ze zrušení Československého rozhlasu,
Československé televize a Československé
tiskové kanceláře.
Návrh zákona, tak jak jej předložily
ústavně-právní výbory, reflektuje
základní postuláty této dohody, a
tím se domnívám, že stanovisko NR SR
resp. jejich výborů, které zákonný
návrh projednávaly je, myslím, zcela tímto
zhojeno, pokud jde o případné námitky
národní rady. Pokud jde o výbory sociální
SL a SN, i tyto výbory vyslovily s návrhem souhlas
s tím, že doporučily určité drobné
změny, které jsou taktéž akceptovány
usnesením výborů ústavně-právních,
které máte před sebou pod číslem
tisku 191.
Nyní bych si dovolil upozornit na některé
takové ty vážnější věci,
které se týkaly původního vládního
návrhu. Snad jako první a nejdůležitější
považuji za nutné upozornit, že jsme provedli
určité změny, které se vázaly
k tomu, že v okamžiku, kdy je tento zákon projednáván
oběma sněmovnami Federálního shromáždění,
je již znám konkrétní termín
zániku ČSFR, jímž je 31. prosinec letošního
roku, a proto se tato věc odrazila jak v předešlém
zákonu o zrušení Československé
akademie věd, tak i v tomto zákonu (hned v uvozujícím
ustanovení § 1, kde se výslovně uvádí,
že zmíněné instituce se ruší
uplynutím toho určitého inkriminovaného
data, 31. prosince letošního roku.
Další otázka, která byla frekventována,
se týká § 2, a to vlastně toho, že
původní vládní návrh vázal
převod majetku na organizace určené zákonem
ČNR, respektive zákonem SNR v odstavci druhém.
Tam jsme respektovali stanoviska národních rad a
provedli jsme určitou legislativně technickou změnu
s tím, že tento majetek přechází
v § 1 na Českou republiku, pokud jde o odstavec 1,
a na Slovenskou republiku, pokud jde o odstavec 2, pokud zákon
České národní rady nestanoví
jinak nebo pokud zákon Slovenské národní
rady nestanoví jinak. Čili necháváme
tam široký volný prostor, aby si národní
republiky tyto otázky upravily podle své vůle.
Zamezujeme také tomu, aby případně
vznikla legislativní mezera pro případ, že
by nebyly tyto orgány konstituovány do doby účinnosti
tohoto zákona a do data, kdy dojde k přechodu tohoto
majetku.
Další otázka souvisí s tím, co
bylo řečeno při projednávání
zákona o zrušení Československé
akademie věd a týká se odstavce 3 §
2 a zmiňovaných autorských a nehmotných
práv. Tato otázka byla široce diskutována,
byla k ní svolána i expertní porada, účastnil
se jí i pan profesor Knap, který je odborníkem
par excellence přes tyto záležitosti a dospěli
jsme k rozhodnutí, že nejvhodnější
formulace ustanovení odstavce 3 bude formulace, obsažená
v tisku 191, která je v podstatě strohá v
porovnání s původní formulací,
ale je naprosto jednoznačná. Tam se tudíž
utínají hroty, které souvisí s tím,
že majetková práva nehmotné povahy se
neváží jen k subjektům nástupnických
států, ale váží se k třetím
osobám, jejichž autorská práva a jim
obdobná jsou tímto dotčena. Z právních
předpisů, které upravují tuto oblast,
vyplývá, že nelze s těmito právy
nakládat jakýmkoliv způsobem bez toho, že
by se k nim vyjádřila a vyslovila souhlas osoba
spjatá konkrétně s autorskými právy.
Toto jsme tedy museli respektovat a reflektuje to navržené
ustanovení odstavce 3.
Do určité míry byla diskutována i
otázka, která se týká odstavce čtvrtého,
§ 2. Situace se naprosto vyjasnila, když jsme dostali
k ruce již zmíněnou dohodu z 23. 11. 1992,
která právě obdobné případy
specifikuje v článku 5, který se vztahuje
k dělení majetku v zahraničí a do
určité míry se vztahuje i k případům
různých afilací v zahraničí.
Další úpravy, které jsme provedli, jsou
již úpravy legislativně technické a
váží se v podstatě na ustanovení
článku 2 a 3 - je to otázka, která
byla pravděpodobně jen pouhým nedopatřením
přehlédnuta a která souvisí s tím,
že pokud jde o článek 2 ustanovení zákona
č. 468/1991 Sb. o provozování televizního
a rozhlasového vysílání, by se měla
měnit až k 31. 12. 1992, nikoliv současně
s účinností tohoto zákona, protože
vlastně ještě do posledního prosince
tohoto roku bude ještě nutno řídit eventuálně
činnost těchto institucí, které jsou
zrušovány v rámci stávající
právní úpravy.
Obdobná situace se vztahuje i k článku 3,
kde se určité právní předpisy
zrušují až k datu 31. prosince 1992 a nikoliv
tak, jak bylo původně zamýšleno, čili
s datem účinnosti tohoto zákona.
Jde tedy o legislativní a kosmetické úpravy,
takže se domnívám, že vám nic nebrání
v tom, abyste návrh usnesení, jak vám byl
předložen ústavně-právními
výbory, přijali za svůj i vzhledem k tomu,
že se s ním ztotožnil i zástupce navrhovatele,
a tento velice nutný a zákonný návrh
schválil.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Teraz prosím pána poslanca Spišáka,
aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN E. Spišák:
Vážené dámy, vážení
páni! Po tejto vyčerpávajúcej analýze
kolegu Voleníka môžem len doplniť to, že
ako spravodajca ústavno-právneho výboru Snemovne
národov odporúčam prijať tlač
vládneho návrhu zákona o zrušení
ČSAV.