Středa 2. prosince 1992

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Mihalikovi. Zahajuji rozpravu k návrhu zákona, kterým se zrušuje Československá akademie věd.Mám jedinou přihlášku do diskuse, a tím přihlášeným je poslanec Petr Pleva.

Poslanec SL P. Pleva: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mám jeden pozměňovací návrh, který je spíš legislativně technického charakteru, ale nicméně se domnívám, že je dost závažný.

V § 2, kde se určují nástupnické organizace a dělení majetku, jsou u všech těchto movitých a nemovitých věcí i u dalšího majetku určeny nástupnické organizace, a to organizace, které určí zákonem Česká národní rada a Národní rada Slovenské republiky. V § 3, kde jsou rozdělována majetková práva nehmotné povahy, toto určení nástupnickým organizacím chybí. Je tu jedno nebezpečí, že podle zvláštních předpisů, to znamená autorský zákon atd., jestliže organizace zanikne, není určena nástupnická organizace, tato autorská práva se vracejí zpět k autorovi a obě republiky by přišly zřejmě o dost velký duševní majetek.

Proto dávám pozměňovací návrh. Paragraf 2 odst. 3 by zněl: "Majetková práva nehmotné povahy se převádějí na základě smlouvy podle zvláštních předpisů na nástupnické organizace určené zákonem České národní rady a Národní rady Slovenské republiky." Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Plevovi. Předává svůj návrh písemně. Táži se ještě přítomných poslanců ve Sněmovně národů a Sněmovně lidu, zdali mají chuť se vyjádřit. Poslanec Filip.

Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, nemám pozměňovací návrh, ale mám otázku na pana předkladatele a žádám o jedno malé vysvětlení.

Byl jsem upozorněn, že na zasedání vědecké rady Mezinárodního společenství pro vědecký výzkum v Londýně minulý měsíc byla řešena otázka příštího členství Akademie věd České republiky v tomto shromáždění. V zákonu České národní rady o Akademii věd České republiky chybí vzhledem k důsledné dezintegraci ČSAV a Akademie věd České republiky princip členství. To znamená, že členy AVČR jsou osoby-akademici, členové korespondenti apod. Pokud bude tento princip v Akademii věd postrádán, není možné, aby Akademie věd České republiky se stala členem těchto mezinárodních společenství.

Proto mám otázku, jakým způsobem bude řešen po zrušení ČSAV v jednotlivých nástupnických organizacích - i když se to týká jenom Akademie věd České republiky, protože Slovenská akademie věd má princip členství - přístup českých vědeckých pracovníků, členů korespondentů do mezinárodních vědeckých organizací.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: To byla otázka pana poslance Filipa, který ji nepřednesl zřejmě ve výboru nebo mu nebyla zodpovězena ve výboru. Zodpoví ji zřejmě zástupce předkladatele. Hlásí se poslanec Mikloško.

Poslanec SL J. Mikloško: Moja odpoveď na otázku je asi taká, že ako dlhoročný pracovník Slovenskej akadémie vied viem, že dlhé roky to bol asymetrický model, s tým, že ČSAV bola právne nad Slovenskou akadémiou vied. ČSAV bola dlhé roky financovaná z federálneho rozpočtu, len posledný rok - alebo dva - tomu tak nebolo. Bola financovaná z českého rozpočtu. Naproti tomu Slovenská akadémia vied bola financovaná vždy zo slovenského rozpočtu. Táto asymetria, ktorá existovala aj v rôznych iných organizáciách, bola - samozrejme - nesprávna. Na druhej strane, dnes to asi nie je možné zmeniť, ale chcem upozorniť na to kvôli reciprocite alebo určitej dohode v iných záležitostiach, ako je napr. ČSA, Čs. námorná plavba, Čechofracht alebo iné organizácie. Chcem upozorniť na to, aby sa pri rokovaniach vedelo o tom, že takáto asymetria tu bola. So zákonom súhlasím, ale pripomínam tento fakt, ktorý tu bol od založenia ČSAV.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Mikloškovi. Poslanec Pleva chce něco oznámit.

Poslanec SL P. Pleva: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, po konzultaci s navrhovatelem svůj pozměňovací návrh stahuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Má ještě někdo potřebu se vyjádřit k návrhu zákona o zrušení ČSAV? Pan poslanec Smělík.

Poslanec SL Z. Smělík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že jsem byl v České národní radě v minulém období úzce zasvěcen do přijetí zákona o Akademii věd České republiky a o transformaci Československé akademie věd, dovolil bych si odpovědět za otázku poslance Filipa, která tu zazněla a která se týkala převzetí smluv.

Vedle této novely, kterou projednáváme, byla podle usnesení federální vlády uzavřena dohoda mezi Slovenskou akademií věd a Československou akademií věd z 20. 11. tohoto roku, která plně zohledňovala vypořádání práv a závazků, v návrhu zákona nepokrytých. Jsou to přesně ty věci, na které se on ptá.

Tato dohoda je podmíněna tím, že vládní návrh podle tisku 138 bude přijat nebo že bude přijat ve verzi ústavně-právního výboru (tisk 183). Tisk 183 je pro tuto dohodu plně vyhovující. Ty věci, které zákon nezohledňuje (týká se to např. 68 dohod s partnery ze 47 zemí nebo členství v ČSAV v mezinárodních nevládních organizacích, kterých je pro vaši informaci - asi 35), byly v dohodě vyřešeny a ke shodě obou těchto institucí podepsány 20. listopadu tohoto roku. To znamená, že tento problém je v tomto zákoně ošetřen a nemusíme mít obavy.

Kolegovi poslanci Mikloškovi bych sdělil, že skutečně organizačně Slovenská akademie věd byla začleněna do rozpočtu Slovenské republiky. Nicméně všechny věci, které byly této instituci profinancovávány, zohledňovaly rozpočet pro vědu a výzkum z pohledu federálního. Na SAV v rozpočtu federace proto peníze nebyly. Velmi lehce je ale možné se přesvědčit o tom, jaké prostředky (např. na investice, přístrojové vybavení, finanční úhrady) byly pro tyto instituce poskytovány, a naopak velmi ilustrativní je, jaké příjmy z těchto institucí se zpět vracely.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Smělíkovi, který v podstatě zastoupil zástupce navrhovatele. Ptám se, zda někdo z poslanců se ještě hlásí o slovo k této věci. Nevidím nikoho, tudíž prohlašuji rozpravu za skončenou. Prosím zástupce navrhovatele, pokud má ještě potřebu se vyjádřit ve svém závěrečném slově, aby tak učinil. Pak vystoupí zpravodajové a budeme moci hlasovat.

Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš: Pane předsedající, dámy a pánové, pan poslanec Smělík to tady v podstatě vyjádřil. Skutečností je, že mezi Československou akademií věd a Slovenskou akademií věd byla 20. 11. tohoto roku podepsána vzájemná dohoda, která řeší

1. mezinárodní dohody ČSAV o vědecké spolupráci se zahraničními partnery

2. členství ČSAV v mezinárodních nevládních organizacích.

Je to řešeno s ohledem na nově vzniklou Českou akademii věd a na stávající Slovenskou akademii věd, takže tyto problémy tady nejsou.

Pokud jde o majetek, který je v zahraničí, je také vypořádán touto smlouvou a současně se tady strany zavazují k vzájemnému a bezplatnému využívání přístrojového vybavení v případě potřeby. Jen tolik k doplnění informace.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Žádají zpravodajové o závěrečné slovo?

Společná zpravodajka výborů SL B. Hyková: Opakuji to, co jsem již řekla. Navrhuji přijetí tohoto návrhu zákona ve znění tisku 182 s těmi změnami, které jsem tady přednesla. Pokud poslanci nemají pozměňovací návrh tisku 182 před sebou, opakuji, že se to týká pouze úpravy § 2 odst. 1, 2 a 4, kde se slova "má právo hospodaření" nahrazují slovy "přísluší právo hospodaření". Ve čtvrtém odstavci místo "má právo hospodaření Československá akademie věd" se dává "přísluší právo hospodaření Československé akademii věd". Dále je tu věcná změna v odstavci 3 § 2, kdy se vypouští zbytek věty "s přihlédnutím k území, kde vznikla".

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Tyto změny můžeme považovat pouze za legislativně technické, takže není třeba o nich hlasovat. Slovo má poslanec Mihalik.

Společný zpravodaj výborů SN M. Mihalik: Ako spravodajca za Snemovňu národov súhlasím s tým, aby bol tento návrh zákona prijal v znení tlače 182 s pozmeňovacími návrhmi, ktoré uviedla moja kolegyňa dr. Hyková.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Budeme hlasovat o návrhu zákona o zrušení Československé akademie věd ve znění tisku 182 s úpravou, kterou přednesla paní poslankyně Hyková a kterou považujeme pouze za legislativně technickou nebo lépe řečeno gramatickou.

Obě sněmovny jsou usnášeníschopné. Budeme hlasovat společně. Je to návrh zákona, u kterého neplatí zákaz majorizace. Budeme hlasovat prostou většinou. Pozměňovací návrhy předloženy nebyly. Prosím ještě ty kolegy, kteří se pohybují po sále, aby se usadili.

Můžeme hlasovat o návrhu zákona o zrušení Československé akademie věd ve znění tisku 182 s úpravou, kterou přednesla paní poslankyně Hyková. Prosím poslance, kteří jsou pro tento návrh zákona, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko.

Hlasování: 12.27

(SN 81, SL 93)

Kdo je proti? (SN 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 6, SL 6)

Ve Sněmovně národů z osmdesáti osmi přítomných poslanců je osmdesát jeden pro, nikdo proti, šest se zdrželo, jeden nehlasoval, ve Sněmovně lidu z devadesáti devíti přítomných poslanců je devadesát tři pro, nikdo proti, šest se zdrželo. Konstatuji, že souhlasným usnesením obou sněmoven byl schválen zákon, kterým se zrušuje Československá akademie věd a upravuje způsob vypořádání majetkových a jiných práv.

Děkuji zpravodajům, paní poslankyni Hykové a panu poslanci Mihalikovi, děkuji navrhovateli.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 103, SL č. 134, SN č. 139)

Dámy a pánové, mám prosbu, jestli bychom nyní mohli zařadit na program návrh zákona o zrušení Československého rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře. Jde o malý přesun. Vzhledem k tomu, že pan místopředseda vlády Baudyš tento návrh odůvodňuje, myslím, že můžeme vyhovět přání vlády a udělat tento přesun.

Prosím kolegu Stanka, aby se ujal dalšího řízení schůze.

Řízení schůze převzal místopředseda FS J. Stank.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie! Keď neboli námietky voči tomuto návrhu na presunutie jednotlivých bodov nášho programu, budeme teraz prerokovávať vládny návrh zákona o zrušení Československého rozhlasu, Československej televízie a Československej tlačovej kancelácie (tlač 137).

Bod programu 11: Vládní návrh zákona o zrušení Československého rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře (tisk 137) a návrh usnesení SL a SN (tisk 191)

Vládny návrh odôvodní podpredseda vlády ČSFR pán Antonín Baudyš. Prosím, pán podpredseda.

Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, federální vláda vám předkládá návrh zákona o zrušení Československého rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře.

Předkládaný návrh zákona zrušuje jednak právní předpisy, které vznikly a postavení uvedených masmédií upravují a převod majetku je řešen na územním principu; to proto, že tento převod byl již dříve na tomtéž principu prováděn v průběhu delimitace některých kompetencí federace na republiky, a to ve prospěch národních médií České televize, Slovenské televize apod.

Z technického hlediska se navržený způsob převodu majetku jeví jako bezproblémový. Všechny tři federální instituce se ruší uplynutím 31. prosince letošního roku. Majetek Československé televize, Československého rozhlasu a Československé tiskové kanceláře má uplynutím tohoto dne přejít na organizace určené zákony národních rad republik. Výjimku z tohoto ustanovení tvoří pouze majetek nehmotné povahy, který přechází na nové subjekty, na základě smluv uzavřených podle zvláštních předpisů. Dohoda vlád republik ze dne 23. listopadu mimo to řeší i problematiku využívání programových fondů Československé televize a rozhlasu. V tisku 137, který dnes projednáváte, je mimo ustanovení týkajících se samotného převodu majetku i ustanovení zamezující případnému nežádoucímu úniku majetku z uvedených masmédií, kterým se má současně zamezit i jinému nežádoucímu nakládání s tímto majetkem, které by bylo v rozporu se záměry vlád republik.

V části druhé předloženého návrhu je prováděna novela zákona č. 468/1991 Sb. Tento návrh vychází z nezbytnosti ponechat ... (Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prepáčte, pán podpredseda. Vážení kolegovia, prosím kľud, nerušte podpredsedu vlády pri jeho úvodnom slove!) ... v platnosti tento předpis po celou dobu existence společného státu a z nutnosti jej současně novelizovat v důsledku postupného převodu kompetencí do republik.

Vážené Federální shromáždění, jsem přesvědčen, že tento zákon, jako celá řada projednávaných zákonů o dělení majetku ČSFR, přispěje ke klidnému a kulturnímu rozdělení společného státu, národů, které k sobě mají blízko a budou mít stále ty nejužší přátelské vztahy. Jsem rovněž přesvědčen, že jako vždy zvítězí zdravý rozum a spolupráce národních médií bude probíhat v nové rovině vyznačující se úzkou komerční spoluprací.

Na závěr mi dovolte, abych vyjádřil poděkování všem těm poslancům, kteří se na dopracování tohoto zákona podíleli. Za vládu i za sebe jim velice děkuji. Pokud jde o pozměňovací návrhy, které budou předneseny oběma zpravodaji a které jsou obsaženy v tisku 191, plně souhlasím. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády pánovi Baudyšovi. Podľa opatrení predsedov oboch snemovní bol návrh prerokovaný vo výboroch ústavno-právnych a sociálnych oboch snemovní. Výbory ústavno-právne boli poverené prípravou stavísk. Toto stanovisko, resp. návrh uznesenia Federálneho zhromaždenia predložili výbory ústavno-právne v tlači 191.

Spravodajskú správu o rokovaniach výborov prednesú pán poslanec Lubomír Voleník za výbory Snemovne ľudu a pán poslanec Emil Spišák za výbory Snemovne národov. Prosím oboch spravodajcov, aby sa dostavili za predsednícky stôl.

Odovzdávam slovo poslancovi Lubomírovi Voleníkovi.

Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení hosté, je mi ctí před vás opět předstoupit, abych se pokusil spolu s vámi završit dílo, které jsme započali tím, že jsme schválili ústavní zákon o zániku ČSFR.

Návrh zákona, který máte před sebou ve znění navrženém ke schválení ústavně-právními výbory SL a SN vychází z ustanovení ústavního zákona o dělení majetku ČSFR a jeho přechodu na Českou republiku a Slovenskou republiku, a to jmenovitě z ustanovení čl. 13 odst. 2, kde se praví, že dělení majetku Československé televize, Československého rozhlasu, Československé tiskové kanceláře atd., a jeho přechod nejpozději ke dni zániku ČSFR na Českou republiku a Slovenskou republiku, obdobně podle tohoto zákona stanoví zákon Federálního shromáždění. Zákonný návrh, který máte před sebou, toto činí.

Další otázka, o které se musím zmínit jako zpravodaj, je vázána na stanoviska národních rad a stanoviska výborů sociálních Federálního shromáždění.

Pokud jde o ČNR, tak výbory ČNR, které projednávaly tento zákonný návrh (jmenovitě se jednalo o výbor ústavně-právní, rozpočtový, pro sociální politiku a zdravotnictví, výbor pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu); tento zákonný návrh projednaly a doporučily ke schválení s určitými menšími doporučeními k některým ustanovením zákonného návrhu tak, jak jej předložila federální vláda. Na tyto věci chci upozornit poté, až se budu zmiňovat o jednotlivých ustanoveních zákonného návrhu tak, jak byla přepracována výbory ústavně-právními.

Pokud jde o výbor ústavně-právní, výbor pro vzdělání, vědu a kulturu NR SR a výbor národohospodářský a rozpočtový - tyto výbory návrh původně také projednaly, a rozhodly se jej odložit, protože své stanovisko k tomuto návrhu vázaly na jednání, které proběhlo 23. listopadu 1992 v Bratislavě. Výsledkem tohoto jednání, jak už se zde zmínil zástupce předkladatele, je dohoda mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o vypořádání majetku, práv a závazků vyplývajících ze zrušení Československého rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře.

Návrh zákona, tak jak jej předložily ústavně-právní výbory, reflektuje základní postuláty této dohody, a tím se domnívám, že stanovisko NR SR resp. jejich výborů, které zákonný návrh projednávaly je, myslím, zcela tímto zhojeno, pokud jde o případné námitky národní rady. Pokud jde o výbory sociální SL a SN, i tyto výbory vyslovily s návrhem souhlas s tím, že doporučily určité drobné změny, které jsou taktéž akceptovány usnesením výborů ústavně-právních, které máte před sebou pod číslem tisku 191.

Nyní bych si dovolil upozornit na některé takové ty vážnější věci, které se týkaly původního vládního návrhu. Snad jako první a nejdůležitější považuji za nutné upozornit, že jsme provedli určité změny, které se vázaly k tomu, že v okamžiku, kdy je tento zákon projednáván oběma sněmovnami Federálního shromáždění, je již znám konkrétní termín zániku ČSFR, jímž je 31. prosinec letošního roku, a proto se tato věc odrazila jak v předešlém zákonu o zrušení Československé akademie věd, tak i v tomto zákonu (hned v uvozujícím ustanovení § 1, kde se výslovně uvádí, že zmíněné instituce se ruší uplynutím toho určitého inkriminovaného data, 31. prosince letošního roku.

Další otázka, která byla frekventována, se týká § 2, a to vlastně toho, že původní vládní návrh vázal převod majetku na organizace určené zákonem ČNR, respektive zákonem SNR v odstavci druhém.

Tam jsme respektovali stanoviska národních rad a provedli jsme určitou legislativně technickou změnu s tím, že tento majetek přechází v § 1 na Českou republiku, pokud jde o odstavec 1, a na Slovenskou republiku, pokud jde o odstavec 2, pokud zákon České národní rady nestanoví jinak nebo pokud zákon Slovenské národní rady nestanoví jinak. Čili necháváme tam široký volný prostor, aby si národní republiky tyto otázky upravily podle své vůle. Zamezujeme také tomu, aby případně vznikla legislativní mezera pro případ, že by nebyly tyto orgány konstituovány do doby účinnosti tohoto zákona a do data, kdy dojde k přechodu tohoto majetku.

Další otázka souvisí s tím, co bylo řečeno při projednávání zákona o zrušení Československé akademie věd a týká se odstavce 3 § 2 a zmiňovaných autorských a nehmotných práv. Tato otázka byla široce diskutována, byla k ní svolána i expertní porada, účastnil se jí i pan profesor Knap, který je odborníkem par excellence přes tyto záležitosti a dospěli jsme k rozhodnutí, že nejvhodnější formulace ustanovení odstavce 3 bude formulace, obsažená v tisku 191, která je v podstatě strohá v porovnání s původní formulací, ale je naprosto jednoznačná. Tam se tudíž utínají hroty, které souvisí s tím, že majetková práva nehmotné povahy se neváží jen k subjektům nástupnických států, ale váží se k třetím osobám, jejichž autorská práva a jim obdobná jsou tímto dotčena. Z právních předpisů, které upravují tuto oblast, vyplývá, že nelze s těmito právy nakládat jakýmkoliv způsobem bez toho, že by se k nim vyjádřila a vyslovila souhlas osoba spjatá konkrétně s autorskými právy. Toto jsme tedy museli respektovat a reflektuje to navržené ustanovení odstavce 3.

Do určité míry byla diskutována i otázka, která se týká odstavce čtvrtého, § 2. Situace se naprosto vyjasnila, když jsme dostali k ruce již zmíněnou dohodu z 23. 11. 1992, která právě obdobné případy specifikuje v článku 5, který se vztahuje k dělení majetku v zahraničí a do určité míry se vztahuje i k případům různých afilací v zahraničí.

Další úpravy, které jsme provedli, jsou již úpravy legislativně technické a váží se v podstatě na ustanovení článku 2 a 3 - je to otázka, která byla pravděpodobně jen pouhým nedopatřením přehlédnuta a která souvisí s tím, že pokud jde o článek 2 ustanovení zákona č. 468/1991 Sb. o provozování televizního a rozhlasového vysílání, by se měla měnit až k 31. 12. 1992, nikoliv současně s účinností tohoto zákona, protože vlastně ještě do posledního prosince tohoto roku bude ještě nutno řídit eventuálně činnost těchto institucí, které jsou zrušovány v rámci stávající právní úpravy.

Obdobná situace se vztahuje i k článku 3, kde se určité právní předpisy zrušují až k datu 31. prosince 1992 a nikoliv tak, jak bylo původně zamýšleno, čili s datem účinnosti tohoto zákona.

Jde tedy o legislativní a kosmetické úpravy, takže se domnívám, že vám nic nebrání v tom, abyste návrh usnesení, jak vám byl předložen ústavně-právními výbory, přijali za svůj i vzhledem k tomu, že se s ním ztotožnil i zástupce navrhovatele, a tento velice nutný a zákonný návrh schválil.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Teraz prosím pána poslanca Spišáka, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN E. Spišák: Vážené dámy, vážení páni! Po tejto vyčerpávajúcej analýze kolegu Voleníka môžem len doplniť to, že ako spravodajca ústavno-právneho výboru Snemovne národov odporúčam prijať tlač vládneho návrhu zákona o zrušení ČSAV.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP