Středa 2. prosince 1992

Poslanec SN I. Batta: Chcel by som vás, pán predsedajúci, požiadať, aby ste boli natoľko láskavý a zopakovali, ako sa to zmenilo v mojom prípade.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Veľmi rád to urobím, pán poslanec. Vy ste zaregistrovaný ako ten, ktorý nehlasoval v zázname. Zmenilo sa to na hlasovanie proti.

Poslanec SN I. Batta: Prosím vás, ja som žiadal o zdržanie sa. Tak som to napísal, že som sa zdržal hlasovania.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: To je potom zrejme omyl pri prepisovaní. Preto som uvádzal, že jediný poslanec o toto žiadal a to bol pán poslanec Benčík; takže to je aj pán poslanec Batta. Domnievam sa, že takto to môžeme upraviť. Ďakujem.

Poslanec SL V. Filip: Pane předsedající, já jsem na tom seznamu, který jste četl, nebyl. Vzhledem k tomu, že jsem hlasoval proti, a v záznamu mám, že jsem se zdržel, tak požaduji, aby v tomto zápise bylo, že jsem hlasoval proti.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Dali ste písomnú požiadavku, pán kolega? (Poslanec SL V. Filip: Ano.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Hovoríte, že tu písomná požiadavka je. Ja si to ešte overím. Túto požiadavku musíme tiež konštatovať. Federálne zhromaždenie neprijíma k tomu žiadne uznesenie, nie je to nejaký bod programu. Ide o samostatný program, kde je konštatované, že ste požiadali o takúto úpravu. Tým si myslím, že by sme mohli celú záležitosť bez ďalšej rozpravy uzavrieť.

Hlási sa pán poslanec Rajčan.

Poslanec SN M. Rajčan: Myslím, že týmto uspokojíme momentálny stav svedomia poslancov, ktorí žiadali o zmenu. Myslím, že je tiež treba uspokojiť svedomie celého parlamentu, preto odporúčam, aby sme tieto materiály porovnali so záznamom televíznych kamier, ktoré tu nakrúcali. Potom nech by sa uverejnil zoznam poslancov, o čo žiadali a čo preukázal záznam televíznych kamier.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Hlási sa pán poslanec Karel Novák.

Poslanec SN K. Novák: Pane předsedající, již během tohoto volebního období se několikrát přihlašuji s technickou poznámkou, aby v případě, kdy jde o shodná příjmení, byla uváděna křestní jména. Právě v tomto případě, jak chápete, to může mít svůj smysl, například pro sdělovací prostředky, kdy šlo o dva případy a kdy zase křestní jméno uvedeno nebylo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Máte na mysli to, keď som teraz čítal mená?

Poslanec SN K. Novák: Ano, četl jste, že poslanec Novák si přeje změnu. Samozřejmě netýká se to Karla Nováka a Františka Nováka.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ospravedlňujem sa. Mal som čítať celé mená, ale v záujme skrátenia času som tak neurobil. Praje si ešte niekto vyjadriť sa k tejto záležitosti? Pán poslanec Moric.

Poslanec SL V. Moric: Chcel som len povedať pánovi poslancovi Rajčanovi, aby sa neobracal na svedomie parlamentu. Som tiež členom parlamentu a svedomie mám čisté.

Druhá vec: Chcel som vážených kolegov poprosiť, aby si uvedomili za toho dva a pol roka, čo tu sedíme, že poslanec je homo sapiens, človek rozumne mysliaci, teda aby sme už k tomu neotvárali diskusiu, pretože zbytočne zabíjame čas.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Mám rovnaký názor. Ďakujem pánovi poslancovi, hlási sa ešte pán poslanec Ján Novák.

Poslanec SN J. Novák: Neotváram diskusiu, volám sa Novák Ján, pokiaľ ide o váš zápis.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Týmto konštatovaním uzatvárame celý problém hlasovania, ako som to už uviedol.

Ďakujem vám a odovzdávam ďalšie vedenie schôdze prvému podpredsedovi Federálneho zhromaždenia Filipovi Šedivému.

Řízení schůze převzal první místopředseda FS F. Šedivý: Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý:

Dámy a pánové, budeme pokračovat v dnešním programu společné schůze. Mám zde ještě jedno oznámení: výbory ústavně-právní se sejdou v polední přestávce v místnosti č. 274 a výbory zahraniční za dvacet minut po nich v místnosti č. 214 - budou projednávány dohody s Mezinárodní organizací práce.

Požádal bych nyní o stanovisko pana poslance Jančáryho nebo Gongola. Jak dlouho jim to bude ještě trvat? (Hlasy z pléna: Ještě nejsme připraveni.)

Budeme tedy pokračovat dalším návrhem zákona, kterým je:

Bod programu 14: Vládní návrh celního zákona (tisk 161) a návrh usnesení výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 190)

Tento návrh opět odůvodní pan ministr financí Klak, kterého prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSFR J. Klak: Vážené dámy, vážení pánové, předstupuji před vás se zdůvodněním vládního návrhu celního zákona.

Celní orgány zaujímají významné místo při zabezpečování úkolů státní správy. Zvyšující se výměna zboží mezi podnikatelskými subjekty v ČSFR a zahraničními subjekty vyžaduje, aby vztahy mezi státem a těmito subjekty byly právně regulovány obdobně, jak je to obvyklé v ekonomicky vyspělých státech. Rovněž podepsaná Evropská dohoda o přidružení České a Slovenské Federativní Republiky k Evropským společenstvím a obdobná dohoda, která byla podepsána mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Evropským sdružením volného obchodu ukládá celním orgánům nové úkoly, které doposud neplnily.

Dosud platný celní zákon č. 44/1974 Sb., který platí na celém území ČSFR byl třikrát novelizován, z toho v posledních dvou letech dvakrát, a přesto již nevyhovuje současným změněným ekonomickým a společenským podmínkám a nesplňuje požadavky, které jsou kladeny na moderní celní zákoník.

Dalším nezanedbatelným podnětem k vypracování a předložení vládního návrhu celního zákona bylo i to, že celní orgány budou od 1. ledna 1993 spravovat daň z přidané hodnoty a spotřební daně, vybírané při dovozu a silniční daň u zahraničních osob.

Návrh celního zákona vychází z připravovaného celního kodexu Evropských společenství, který by měl nabýt účinnosti dnem 1. ledna 1994 a z příslušných předpisů Evropských společenství, upravujících jednotlivé oblasti celnictví. Při jeho přípravě se vycházelo především ze zkušeností celních správ Francie a Spolkové republiky Německo.

V úvodních ustanoveních celního zákona jsou stanoveny základní pojmy, které jsou v celém celním zákoně používány, pojmy, které jsou používány pouze v některých ustanoveních, jsou definovány v těchto ustanoveních. V předloženém návrhu celního zákona je obsažena rovněž právní úprava určování celní hodnoty, která je základem pro vyměření cla. Dále je tam způsob přepočtu zahraniční měny na tuzemskou měnu, jestliže je cena vyjádřena v zahraniční měně a v neposlední řadě je v tomto návrhu obsažen také způsob stanovení původu zboží, preferenční i nepreferenční, které byly dosud obsaženy v různých právních předpisech.

Návrh celního zákona upravuje některé nové instituty, které doposud v celních předpisech upraveny nebyly, zejména celní režimy. Jde o aktivní zušlechťovací styk, pasívní zušlechťovací styk, přepracování pod celním dohledem, uskladňování v celním skladu, dočasné použití, volný oběh a vývoz. Navrhovaná právní úprava podrobně upravuje postup celních orgánů a dovozců a vývozců zboží a zvyšuje tak právní jistotu a omezuje subjektivní posuzování a postupy celních orgánů.

Navrhovaná úprava zabezpečuje, aby příjmy ze státního rozpočtu, vyplývající z dovozu zboží ze zahraničí, což je clo, daně a poplatky, byly zajištěny a v době co nejkratší do tohoto rozpočtu také odvedeny. Kromě podrobné úpravy jednotlivých celních režimů obsahuje návrh velmi podrobnou úpravu i vzniku celního dluhu - platný celní zákon hovoří o vzniku nároku státu na clo, kdo a v jakém případě je dlužníkem, ve většině případů povinné zajištění celního dluhu, především bankovní zárukou.

Dále možnost povolení bezúročných odkladů platby na dobu až třiceti dní, po sečkání platby cla, případně povolení splátek.

Navrhovaná právní úprava vytváří prostor pro účinnou ochranu existujících pracovních příležitostí v ČSFR. Jde o neudělení povolení k použití režimů s ekonomickým účinkem, jestliže by tu byly ohroženy i ekonomické zájmy československých výrobců obdobného druhu zboží, případně umožnění vytvoření nových pracovních příležitostí. Jeho režim přepracování pod celním dohledem.

Zcela nově je v návrhu celního zákona upraven institut následné kontroly po propuštění zboží. Tato právní úprava umožní tak, jak je to běžné v evropských společenstvích, aby držitel zahraničního zboží byl povinen prokázat celním orgánům způsob nabytí tohoto zboží, buď dokladem o propuštění zboží celními orgány, nebo jiným účetním dokladem, z něhož bude zřejmé, od koho bylo zboží nabyto. To umožní následné vyměření cla a daně, případně sankční postihy dovozů, které se uskutečnily v rozporu s celními předpisy.

Navrhovaná úprava na jedné straně umožňuje, aby celní orgány těm dovozcům a vývozcům, kteří dodržují celní předpisy, povolily určité výhody, například použití zjednodušeného postupu při deklarování zboží nebo povolení odkladu platby cla. Na druhé straně však také umožňuje, aby celní orgány mohly za porušení celních předpisů uložit odpovídající sankci nebo provést exekuci, nebylo-li clo a daně zaplaceno, případně mohou prodat zboží.

Navrhovaná právní úprava je v souladu s právní úpravou v této oblasti v evropských společenstvích a navazuje tak na tradici demokratického Československa, která byla násilně přerušena po roce 1948.

Vzhledem k tomu, že dohoda o vytvoření celní unie mezi Českou republikou a Slovenskou republikou předpokládá uplatňování shodné celní legislativy, je přijetí tohoto celního zákona jedním z předpokladů pro splnění požadavků a faktické fungování celní unie.

Znovu chci připomenout dva hlavní důvody, které vedly ke zpracování a předložení vládního návrhu celního zákona Federálnímu shromáždění. Především je to vytvoření podmínek pro činnost celních orgánů a všech subjektů, které se zúčastňují na dovozu a vývozu nebo tranzitu zboží. Druhým důvodem je přiblížení naší právní oblasti celnictví právní úpravě v evropských společenstvích.

Na závěr mi dovolte, vážené paní poslankyně a páni poslanci, abych vás poprosil o důkladné zvážení důvodů, které vedly k předložení tohoto celního zákona. Doporučuji vám tento návrh ke schválení.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji ministru financí. Návrh byl přikázán výborům ústavně-právním, finančním a rozpočtovým, sociálním a hospodářským obou sněmoven. Po projednání připravily podklady výbory hospodářské, je to tisk 190 a pověřily poslance Buzalku za Sněmovnu lidu a poslance Švrčka za Sněmovnu národů, aby přednesli zpravodajské zprávy. Prosím oba poslance, aby se dostavili na místa určená zpravodajům a přednesli své zprávy. Jako první vystoupí pan poslanec Zdeněk Švrček.

Společný zpravodaj výborů SN Z. Švrček: Vážený pane předsedající, vážené trpělivé paní kolegyně, vážení trpěliví páni kolegové, jak zde bylo řečeno panem ministrem a jak je odůvodněno v důvodové zprávě, vládní návrh celního zákona, jenž máte před sebou, je jedním ze zákonů, které vždy hrály a budou hrát v chodu našeho hospodářství velice významnou roli.

Důvodová zpráva hovoří o množství zákonů, vyhlášek a nařízení vlády, kterými se chod celnictví řídí a upravuje a vypovídá o tom, že orgány celní zprávy významně zasahují i do chodu národního hospodářství. Mají nezastupitelnou úlohu při kontrole dodržování zásad nakládání s některými druhy zboží, přesněji devizovou kontrolu, ověřují údaje o dovozní dani v hlášení. Slyšeli jste, že zásah celních orgánů bude nyní do oblasti daně velice významný. A mají další velice důležité úlohy.

V této době však čekají celní orgány i úkoly další, které budou vyplývat z podpisu dohody mezi Československem a Evropským společenstvím, Maďarskem a Polskem. To si vyžádá další právní úpravy v celé oblasti působnosti celnictví.

Protože celní zákon 44 ani po dílčích novelizacích - slyšeli jste, že byly celkem tři požadavkům slučitelnosti československého právního řádu s právním řádem evropských společenství nevyhovuje, je nutno zpracovat zcela nový celní zákon.

Předloha, kterou máte před sebou, je zákonem federálním, protože celnictví podle zákona č. 143 do působnosti federace patří. A i když nyní dochází k významným změnám ve státoprávním uspořádání v našem státě a vzniku dvou samostatných republik, schválení tohoto zákona ve formě vám předložené by mělo ulehčit národním radám práci. A zároveň by mělo vytvořit společný základ řešení a právní úpravy celnictví v obou republikách obdobně, což jistě vzájemným vztahům obou republik může jen pomoci. A v této oblasti zvlášť, chtějí-li dosáhnout celní unie.

S tímto vědomím výbory Federálního shromáždění k tomuto zákonu rovněž přistupovaly a dovolte proto, abych předal slovo svému kolegovi zpravodaji, který vás se stanovisky výborů, jimž tento zákon byl přikázán, seznámí. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já také děkuji, slovo má společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu pan poslanec Buzalka.

Společný zpravodaj výborů SL V. Buzalka: Vážené kolegyne a kolegovia! Výbory hospodárske obdržali pre svoje rokovanie o predlohe colného zákona uznesenie národohospodárskeho a rozpočtového výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré v bode a) nesúhlasí s vládnym návrhom colného zákona a neodporúča Federálnemu zhromaždeniu ČSFR jeho prijatie, pretože nezodpovedá novému štátoprávnemu usporiadaniu. V bodoch b) a c) žiada ministra financií Slovenskej republiky, ukladá predsedovi výboru atď. To nie sú veci pre nás podstatné.

Výbory hospodárske nezdieľajú tento názor a neprevzali ho do svojho návrhu uznesenia.

Výbory hospodárske ďalej dostali uznesenie č. 43 od výborov finančných a rozpočtových, ktoré to mali prikázané.

Výbory finančné a rozpočtové súhlasia s predloženým návrhom s týmito pripomienkami:

V § 21 ods. 1 písmeno c) chcú doplniť druhú vetu o znenie:

"Kvalita tovaru, jeho názov a existencia a výrobné alebo obchodné známky alebo obchodné meno patria medzi činitele, ktoré je nutné vziať do úvahy pri posudzovaní, či ide o podobný tovar."

Túto pripomienku sme prevzali v modifikovanej podobe do úvahy, pretože k tomu boli ešte ďalšie pripomienky a bolo to precizované viackrát. Je to prednesené do tlače 190, do nášho spoločného návrhu.

Druhá pripomienka. Výbory finančné navrhujú pripraviť § 216 ods. 2 písmeno d). Ide o vynechanie slova "československý". To sa prevzalo na základe toho, že to bolo pripomienkované ďalšími výbormi.

Tretia pripomienka. V § 262 ods. 6 doplniť existujúci text na konci vety za čiarkou takto:

"Pokiaľ tento zákon nestanoví inak."

Toto bolo akceptované a prenesené do tlače 190.

Za § 262 vložiť nový § 263 s názvom "exekučné náklady". Je to paragraf, ktorý má 11 odsekov.

Tento je prevzatý aj vzhľadom na súhlasné alebo totožné odporúčajúce stanovisko ústavno-právneho výboru a máte ho v tlači 190. Ostatné paragrafy nadväzne prečíslovať.

Výbory hospodárske ďalej obdržali uznesenie č. 52 výborov ústavno-právnych, ktoré súhlasia s predloženým návrhom colného zákona v tlači 161 a odporúčajú prijať predložené zmeny. Tieto zmeny spočívajú v tomto: Akceptovať legislatívno-technické pripomienky právneho konzultanta. Tieto legislatívno-technické pripomienky sú akceptované výbormi hospodárskymi v tlači 190 v časti legislatívno-technickej.

Ďalej výbory ústavno-právne odporúčajú upraviť už spomínaný § 21 písmeno c). Toto sa prevzalo.

Ďalej odporúčajú upraviť už spomínaný § 216 ods. 2 písmeno b), vypustenie slova "československý". To sme prevzali aj na základe predchádzajúceho výboru. Tiež § 262 ods. 6 a tiež za § 262 sa vkladá nový § 263 s názvom Exekučné náklady.

Uznesenie č. 33 zo 6. spoločnej schôdze výborov sociálnych Snemovne ľudu a Snemovne národov súhlasí s predložením vládneho návrhu colného zákona podľa tlače 161 vrátane doplnkov, uvedených v bode 2 tohto uznesenia. Doplnky sa týkajú už spomínaných legislatívno-technických úprav právneho konzultanta. Tie, ako som povedal, sú prevzaté do tlače 190.

Výbory hospodárske na svojej schôdzi, druhá časť ktorej sa konala včera, prevzali tieto pripomienky a okrem toho v rámci vecných zmien navrhujú snemovniam, aby v § 5 upravili ods. 5 tak, že sa doplní druhá, tretia a štvrtá veta, ktoré budú znieť: "Osobná prehliadka môže byť na žiadosť kontrolovanej osoby vykonaná len v prítomnosti nezúčastnenej osoby. O prehliadke musí byť vykonaný záznam. Spôsob vykonávania osobnej prehliadky, prítomnosť nezúčastnených osôb pri nej a náležitosti záznamu upraví ministerstvo vyhláškou".

Ďalej výbory hospodárske navrhujú doplniť v § 5 ods. 6 druhú vetu takto: "Skutočnosť, že bola vykonaná colná kontrola, je povinný colný orgán na obale listovej zásielky potvrdiť úradne stanoveným spôsobom." Ide tam o vykonanie kontroly listových zásielok otvorením.

Ďalšie vecné zmeny, ktoré máte v tlači 190 pod bodom 3 sú už spomínané prevzaté úpravy z ústavno-právneho výboru a z finančného a rozpočtového, pod bodom 4 spomínanej úpravy z výboru ústavno-právneho a finančného a rozpočtového, v bode 5 prevzaté úpravy z výboru ústavno-právneho a finančného a rozpočtového a taktiež bod 6 je novovsúvaný § 263, o exekučných nákladoch.

V rámci legislatívno-technických pripomienok sme prevzali pripomienky, ktoré uvádzal pán doktor Pospíšil, s tým, že sme ich precizovali o niektoré znenie a konkrétne sme doplnili bod 10, kde v § 19 ods. 1 sme navrhli vypustiť slová "napr. faktúre".

Ďalej v bode 14 výbory hospodárske navrhujú v § 24 ods. 3 nahradiť aj slovo "predmetným" slovom "rovnakým". Pán doktor Pospíšil navrhoval nahradiť slovo "vyplývajúcim" slovom "vyplývajúcich".

Takúto obdobnú úpravu vykonať aj v § 25 ods. 3. To boli všetky vecné aj legislatívno-technické pripomienky, ktoré si dovoľujú výbory hospodárske ako gesčné výbory v tlači 190 predložiť snemovniam na schválenie.

Okrem toho v rámci uznesenia č. 54 výbory hospodárske odporúčajú, aby boli k colnému zákonu kompetentnými orgánmi vydané vykonávacie pokyny, umožňujúce po jednotlivých paragrafoch praktický výklad tohto zákona.

Po ďalšie: Zohľadniť vecné a legislatívno-technické zmeny výborov hospodárskych Snemovne ľudu a Snemovne národov, obsiahnuté v tlači 190.

Po druhé: Hospodárske výbory súhlasia s predložením vládneho návrhu zákona, tlač 161, a odporúčajú snemovniam vysloviť s ním súhlas v súlade s návrhom uznesenia výborov hospodárskych pre Snemovňu ľudu a Snemovňu národov.

Po tretie: Navrhujú, aby spoločným spravodajcom pre výbory za Snemovňu ľudu bol poslanec Buzalka a za Snemovňu národov poslanec Zdeněk Švrček.

Hlasovanie vo výboroch hospodárskych bolo po vyčerpávajúcej diskusii nakoniec jednoznačné. Vo výbore hospodárskom za Snemovňu národov bolo štrnásť poslancov za, nikto proti, nikto sa nezdržal a vo výbore hospodárskom za Snemovňu ľudu bolo tiež štrnásť poslancov za, nikto sa nezdržal, nikto nebol proti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP