Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji za velmi krátký
diskusní příspěvek. Ještě
se hlásil do rozpravy pan poslanec Jančáry,
nyní jako poslanec, potom pan poslanec Benda.
Poslanec SL J. Jančáry: Pane předsedající,
dámy a pánové, ve své zpravodajské
zprávě jsme neuvedli stanovisko České
národní rady k návrhu novely tohoto zákona.
Je to proto, že v České národní
radě proběhlo již jednání a já
vám nyní předložím sérii
pozměňovacím návrhů, která
byla projednána a odsouhlasena v České národní
radě, a doporučuji vám, abychom se těmito
návrhy zabývali tak, aby obě tyto předlohy
byly plně v souladu. Domnívám se, že
úpravy, které byly provedeny, jsou správné.
Za prvé: V paragrafu 3 odst. 4 písmeno a) se za
slova "s výjimkou příjmů z nich
plynoucích a s výjimkou darů" vypouští
slovo "poskytnutých" a vkládá se
slovo "přijatých".
V § 4 v písm. a) se za slovem "prodejem"
udělá tečka a doloží se další
věta: "Osvobození se dále nevztahuje
na příjmy, které plynou poplatníkovi
na základě smlouvy o budoucím prodeji nemovitosti,
uzavřené v době do pěti let od nabytí,
i když kupní smlouva bude uzavřena až
po pěti letech od nabytí."
V § 5 se stávající odst. 3 nahrazuje
novým odstavcem 3 tohoto znění: "Pokud
podle účetnictví výdaje přesáhnou
příjmy v § 7 a 9, je rozdíl ztrátou.
O ztrátu se sníží úhrn dílčích
základů daně zjištěných
podle jednotlivých druhů příjmů
uvedených v § 7 až 10, s použitím
odst. 1. Ztrátu nebo její část, kterou
nelze uplatnit při zdanění příjmů
ve zdaňovacím období, ve kterém vznikla,
lze odečíst od úhrnu dílčích
základů daně zjištěných
podle jednotlivých druhů příjmů,
uvedených v § 7 až 10 v následujících
zdaňovacích obdobích podle ustanovení
§ 34. spol.zpravodaj Jančáry V § 6 odst.
4 se doplňuje tato věta: "To neplatí
v případech, kdy jde o příjmy plynoucí
zaměstnanci od zaměstnavatele, s nímž
má současně uzavřen další
pracovněprávní vztah."
V témže paragrafu 6 odst. 12 písm. b) se stávající
text nahrazuje textem tohoto znění: "Částku
ve výši 200 Kčs za každý kalendářní
měsíc výkonu práce na částečnou
úhradu nákladů zaměstnance na dopravu
mezi bydlištěm a pracovištěm a zaměstnanec
zde vykonává práci více než 5
dnů v kalendářním měsíci.
Držitelům bezplatných nebo zlevněných
jízdenek poskytnutých zaměstnavatelem, provozujícím
veřejnou dopravu osob svým zaměstnancům
a jejich rodinným příslušníkům,
tato částka přísluší,
jen pokud prokáží, že při dopravě
na pracoviště nemohou využít bezplatnou
nebo zlevněnou jízdenku."
V § 7 odst. 7 písm. c) se stávající
text nahrazuje textem tohoto znění: "30 % z
příjmů ze živnosti, z jiného
podnikání podle zvláštních předpisů
a z příjmů uvedených v odst. 2 písm.
d)."
V § 9 se vkládá nový odstavec 2 a ostatní
odstavce se přečíslují. Odstavec 2
je v tomto znění: "Příjmy podle
odstavce 1 plynoucí manželům z bezpodílového
spoluvlastnictví se zdaňují u jednoho z nich."
V § 10 odst. 3 se doplní věta: "Příjmy
plynoucí ze splátek na základě uzavřené
kupní smlouvy nebo ze zálohy uzavřené
smlouvy o budoucím prodeji nemovitostí se zahrnou
do dílčího základu daně za
zdaňovací období, ve kterém byly dosaženy."
V odstavci 4 se doplňují dvě věty.
"Výdaje, které převyšují
příjmy plynoucí ze splátek nebo záloh
na budoucí prodej nemovitostí ve zdaňovacím
období poprvé, mohou být uplatněny
v tomto zdaňovacím období až do výše
tohoto příjmu. Jestliže tyto příjmy
plynou i v dalším zdaňovacím období,
postupuje se obdobně, a to až do výše
celkové částky, kterou lze podle tohoto ustanovení
uplatnit."
To jsou všechny moje pozměňující
návrhy k textu zákona, a nyní mi dovolte,
abych podal pozměňující návrh,
který se týká přílohy tohoto
zákona, a sice zatřídění hmotného
majetku a nehmotného majetku do odpisových skupin
podle předpokládané doby odpisování.
Navrhuji položku 6 písm. c) zařadit do první
skupiny a položku 9 zařadit rovněž do
první skupiny.
Dámy a pánové, protože všechny
tyto pozměňující návrhy mají
jeden zřejmý cíl, a to je zabránění
daňovým únikům, žádám
vás o podporu těchto návrhů. Děkuji
vám.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Já také děkuji,
ale musím vás pokárat, pane poslanče,
protože návrhy České národní
rady jste měl již minimálně včera
a mohly již být namnoženy a rozdány ostatním
poslancům, aby byl náš čas ušetřen.
Protože takto budeme muset zcela evidentně přerušit
projednávání tohoto bodu a tyto návrhy
rozdat poslancům, protože návrh byl natolik
obsáhlý, že bez písemného znění
nemůžeme o nich jednat.
Pan poslanec Benda se hlásí, po něm poslanec
Smělík.
Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající,
dámy a pánové. Byl jsem klubem poslanců
Křesťanskodemokratické strany zmocněn
připojit se k pozměňovacímu návrhu,
který zde předložil pan poslanec Gongol, totiž
aby příslušný daňový odpis
nebyl limitován počtem 4 dětí, nýbrž
aby se normálně promítal do skutečného
počtu dětí. Rád bych uvedl tři
argumenty pro tento postup.
Za prvé se domnívám, že takovéto
opatření má diskriminační charakter
proti dětem později narozeným nebo narozeným
ve větším počtu a že není
zcela v souladu ani s Listinou základních lidských
práv a svobod ani s našimi mezinárodními
závazky.
Za druhé - domníváme se, že toto opatření
je nanejvýš nemoudré v situaci, kdy v Československu
a zvláště v České republice již
řadu let trvá populační stagnace a
hrozí naopak populační pokles. Není
nejmenšího důvodu provádět antipopulační
opatření.
A posléze za třetí - tato a podobná
opatření, která byla do našeho systému
vnášena zhruba od poloviny sedmdesátých
let, byla odůvodňována především
nebezpečím sociálního parazitismu,
nebezpečím toho, že některé rodiny
by byly živy převážně z takovýchto
dávek, z takovýchto úlev. Tento argument
může snad platit vůči přímým
sociálním dávkám, vůči
přídavkům na děti, ale naprosto se
nevztahuje na sféru úlev na daních. Tyto
úlevy se budou týkat jedině těch rodin,
které budou sociálně produktivní,
které budou patřičným způsobem
vydělávat, jenom ony tedy budou požívat
takovýchto výhod, čili o jakémsi sociálním
parazitismu tady nemůže být řeč.
Pouze ty rodiny, které na tom budou sociálně
velice slušně, budou sociálně velice
produktivní, budou moci požívat úlev
na daních i pro více dětí.
Proto klub poslanců Křesťanskodemokratické
strany bude hlasovat pro tento pozměňovací
návrh.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Bendovi. Nyní
je přihlášen poslanec Smělík,
prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec SL Z. Smělík: Vážený
pane předsedající, vážené
paní kolegyně, vážení páni
kolegové, vážený pane ministře,
vážení hosté. Já bych se chtěl
vyjádřit a přednést návrh na
změnu § 4 písm. c). Smyslem tohoto paragrafu
je omezit spekulativní příjmy, které
náš právní řád v podstatě
nezná. Termín spekulace nikde nespecifikuje, nicméně
ty věci, které v praxi denodenně vidíme
- jsou to ty převozy aut za účelem nepřiměřených
zisků apod. - tento paragraf omezuje termínem jednoho
roku mezi nabytím a prodejem. Vzhledem k tomu, že
jsme přijali zákon o cenných papírech
a o burze, domnívám se, že tato jednoroční
lhůta na omezení manipulace s cennými papíry
je velmi dlouhá. Z toho důvodu dávám
na zvážení a navrhuji, aby § 4 písm.
c) byl tohoto znění: "Osvobození se
nevztahuje na příjmy: a) z prodeje motorových
vozidel, letadel, lodí, nepřesahuje-li doba mezi
nabytím a prodejem dobu 1 roku. A za b) z prodeje cenných
papírů, nepřesahuje-li doba mezi nabytím
a prodejem dobu 6 měsíců." To je k tomuto
paragrafu.
Jinak za klub KDU-ČSL bych uvedl, že ty návrhy,
které už tady zazněly na zrušení
omezení částky 9.000 Kčs odpočitatelné
na dítě podporujeme - jsme pro to, aby bylo rovněž
ze zákona vypuštěno. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Smělíkovi.
Váš návrh prosím, pane poslanče,
písemně. Prosím posledního přihlášeného,
pana poslance Indrucha, aby se ujal slova. Zároveň
žádám ještě poslední poslance,
kteří se chtějí přihlásit
do rozpravy, aby tak učinili.
Poslanec SL L. Indruch: Vážený pane předsedající,
vážení kolegové, vážení
hosté, osobně bych chtěl zde podat jeden
malý pozměňovací návrh, týkající
se předloženého zákona o dani z přijmu
týkající se § 18. Týká
se to v podstatě občanských sdružení.
Zákon o politických stranách, o občanských
sdruženích vymezuje sféru i podnikání
těchto občanských sdružení a
dovolím si tvrdit, že § 18 hovoří
o vymezení daně z příjmu pro občanská
sdružení. Tyto odvody přivedou občanská
sdružení do horších finančních
situací. Občanská sdružení provozují
veřejně prospěšné činnosti,
kdy zajišťují prostředky pro svoji existenci,
protože dotace ze státních rozpočtů
- ať to byla dosud federace, nebo republiky - nebyly na potřebné
úrovni a nelze do příštího roku
očekávat nějaké vyšší
podpory ve formě dotací pro občanská
sdružení.
Předložený návrh zákona o dani
z příjmu v § 18 hovoří, že
jsou předmětem daně pouze příjmy
z podnikání, včetně příjmů
z výnosu cenných papírů. Dosud pro
občanská sdružení plynula určitá
výjimka, že pokud jejich zisk nepřevýšil
500 000 za rok z jejich podnikatelských aktivit, nebyli
plátci daně z příjmu. U § 18
bych doporučoval, kdybychom mohli vypustit slovo "příjmy
z podnikání", že by předmětem
odvodu daně byly pouze příjmy z výnosu
cenných papírů.
Domnívám se, že podnikání pro
občanská sdružení jsou vymezena zákonem,
takže jakékoli jiné podnikatelské aktivity
u nich stejně nepřicházejí do úvahy.
To, co je jim povoleno, bych doporučoval zprostit odvodu
daně z podnikání. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Pan poslanec samozřejmě
dá svůj pozměňovací návrh
písemně. Byl posledním, který byl
písemně přihlášen do rozpravy.
Ptám se vás, dámy a pánové,
zda ještě někdo má chuť se vyjádřit
k tomuto návrhu zákona. (Nikdo se nehlásil.)
Nevidím žádnou zdviženou ruku, rozpravu
tedy končím.
Zároveň žádám všechny poslance
a poslankyně, kteří se zdržují
v kuloárech a přilehlých místnostech,
aby se dostavili do jednacího sálu, abychom mohli
hlasovat případně o těch třech
předlohách, které jsme projednali v pátek
a k nimž již byla rozprava ukončena.
Požádám oba zpravodaje, aby zpracovali pozměňovací
návrhy do písemné formy, protože předložili
pozměňovací návrhy pan poslanec Gongol,
Lacina, Filip, Jančáry, za Českou národní
radu a i svůj pozměňovací návrh
pan poslanec Smělík a poslanec Indruch. Pro přehlednost
je asi nezbytné, abychom tyto návrhy měli
před hlasováním písemně předloženy.
Žádám znovu poslance, kteří se
zdržují mimo jednací sál, aby se dostavili,
abychom mohli hlasovat o třech předlohách,
to znamená o vládním návrhu zákona
o veřejně obchodovatelných cenných
papírech, o vládním návrhu zákona
o rezervách pro zjištění základu
daně z příjmu a o vládním návrhu
zákona o zrušení Federálního
fondu tržní regulace v zemědělství.
To jsou předlohy, které jsme projednali v pátek.
Rozprava k nim proběhla, byla ukončena a zbývá
nám pouze o nich hlasovat.
Podle údajů z prezence jsou obě sněmovny
usnášeníschopné, Sněmovna národů
v obou svých částech.
Vám, pánové, zatím děkuji pro
tuto chvíli, poprosím vás, abyste zaujali
svá místa ve sněmovně, včetně
hlasovacího zařízení.
Obě sněmovny jsou již usnášeníschopné,
nyní požádám pana místopředsedu
Stanka, aby provedl hlasování k třem předlohám,
které jsem oznámil.
Řízení schůze převzal místopředseda
FS J. Stank.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci! V piatok bola ukončená rozprava o troch
vládnych návrhoch zákonov. Ide o vládny
návrh zákona o sústave cenných papierov
a obchodovaní s nimi, vládny návrh zákona
o rezervách na zistenie základu dane z príjmu
a vládny návrh zákona o zrušení
federálneho fondu trhovej regulácie.
K všetkým týmto návrhom boli predložené
pozmeňovacie návrhy, takže pristúpime
k hlasovaniu o týchto návrhoch, prípadne
o zákonoch ako celku.
Odporúčam, aby sme začali vládnym
návrhom zákona o rezervách pre zistenie základu
dane z príjmu - tlač 164 - a návrhom na uznesenie
Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 180.
Tento návrh odôvodnil v prvej časti 6. spoločnej
schôdze minister financií pán Jan Klak. Spravodajskú
správu podali páni poslanci Martin Kocourek za výbory
Snemovne ľudu a pán poslanec Michal Tošovský
za výbory Snemovne národov. Prosím oboch
spravodajcov, aby zaujali svoje miesta. Vezmite si, prosím,
páni kolegovia, identifikačné kolíky
so sebou.
Predložené pozmeňovacie návrhy máte
v tlači, ktorá má číslo 258
zo dňa 27. 11. 1992. Pri hlasovaní o tomto návrhu,
a teda aj o pozmeňovacích a doplňujúcich
návrhoch, platí zákaz majorizácie,
to znamená, že je potrebný súhlas nadpolovičnej
väčšiny všetkých poslancov v obidvoch
častiach Snemovne národov.
Vyzývam všetkých poslancov, ktorí sa
nachádzajú v priľahlých priestoroch,
aby sa dostavili hlasovať. Sme uznášaniaschopní,
môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Predtým
prosím spravodajcov, aby uviedli a vyjadrili sa k jednotlivým
návrhom, ktoré boli predložené. Prosím,
slovo má pán poslanec Tošovský.
Společný zpravodaj výborů SN M. Tošovský:
Pane předsedající, dámy a pánové,
pan poslanec Cinkota přednesl návrh - v § 4
odst. 2 pořadové číslo 1 vypustit
odstavec 2 a odstavec 3 potom označit jako odstavec 2.
Zdůvodnění bylo, že se jedná
vlastně o nadbytečné ustanovení. Vzhledem
ke stanovisku předkladatele nedoporučuji přijmout
tento návrh, protože je tím pouze zdůrazněna
skutečnost, kterou je potřeba zákonem zdůraznit.
Přikláním se ke stanovisku předkladatele
a nedoporučuji návrh přijmout.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, slovo má pán poslanec Kocourek.
Společný zpravodaj výborů SL M. Kocourek:
Chtěl bych za Sněmovnu lidu také nedoporučit
tento návrh, neboť bude lépe, když to
bude explicitně vyjádřeno.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Chcete sa, pán minister, vyjadriť? Neodporúčate.
Hlasujeme o pozmeňovacom návrhu pána poslanca
Cinkotu, ktorý navrhuje vypustiť odsek 2 z §
4. Snemovne sú uznášaniaschopné, hlasujeme
o tomto návrhu.
Kto súhlasí s návrhom kolegu Cinkotu, nech
zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 10.00
(SN-ČR 7, SN-SR 16, SL 16)
Kto je proti?
(SN-ČR 8, SN-SR 2, SL 13)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 34, SN-SR 24, SL 65)
Ďakujem. Dvaja, jeden a traja nehlasovali. Návrh poslanca
Cinkotu Federálne zhromaždenie neschválilo.
Společný zpravodaj výborů SL M. Kocourek:
Další pozměňovací návrh
pana poslance Cinkoty byl k § 5 odst. 1 body a), b), c),
kde by se měla místo slov "ve výši"
k procentům, která jsou za nimi uvedena, dát
slova "do výše". To znamená v odst.
1 a) "ve výši 10 %" nahradit slovy "do
výše 10 %", v písm. b) slova "ve
výši 2 %" nahradit slovy "do výše
2 %" a v písm. c) nahradit slova "ve výši
2 %" slovy "do výše 2 %".
Doporučuji za Sněmovnu lidu tento pozměňovací
návrh schválit. Ztotožňuje se s ním
i předkladatel.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán kolega Tošovský.
Společný zpravodaj výborů SN M. Tošovský:
Rovněž doporučuji návrh schválit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán minister má tiež rovnaký
názor ako obaja spravodajcovia, teda za vládu odporúča
prijať tento pozmeňovací návrh kolegu
Cinkotu. Budeme o ňom hlasovať. Hlasujeme o návrhu
pána poslanca Cinkotu, ktorý odporúčajú
obaja spravodajcovia a minister financií.
Kto je za prijatie tohto návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
Hlasování: 10.02
(SN-ČR 51, SN-SR 43, SL 97)
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 3)
Hlasovali všetci prítomní poslanci. Tento návrh
Federálne zhromaždenie schválilo.
Společný zpravodaj výborů SN M. Tošovský:
Tím byly všechny pozměňovací
návrhy vyčerpány, protože to, co tam
máte ještě uvedeno, to jsou pouze změny
poznámek pod čarou a nemění se text
zákona. Tím jsou všechny návrhy vyčerpány.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pekne. Budeme hlasovať o celom
zákone. Konštatujem, že sme stále uznášaniaschopní,
pretože v Snemovni národov je päťdesiatjeden
poslancov zvolených v Českej republike a štyridsaťtri
poslancov zvolených v Slovenskej republike a sto poslancov
je v Snemovni ľudu. Obe snemovne sú teda uznášaniaschopné.
Hlasujeme o celom návrhu zákona.
Kto súhlasí s návrhom zákona podľa
tlače 164 v znení uznesenia č. 180 a prijatých
pozmeňovacích návrhov, nech zdvihne ruku
a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 10.04
(SN-ČR 51, SN-SR 43, SL 99)
Kto je proti?
(SN-ČR O, SN-SR 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Ďakujem. Jeden poslanec zo Snemovne ľudu nehlasoval,
inak sa zúčastnili hlasovania všetci prítomní
poslanci a schválili v obidvoch snemovniach tento zákon.
Po súhlasnom uznesení oboch snemovní môžem
konštatovať, že Federálne zhromaždenie
ČSFR schválilo zákon o rezervách pre
zistenie základu z dane príjmov.
Ďakujem obom spravodajcom, ďakujem ministrovi financií.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 107, SL
č. 138, SN č. 143)
Teraz prikročíme k ďalšiemu zákonu,
ktorým je vládny návrh zákona o zrušení
federálneho fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve,
tlač 169, návrh na uznesenie Snemovne ľudu
a Snemovne národov, tlač 181, a návrh na
uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač
181 A.
Bod programu 9: Vládní návrh zákona
o zrušení Federálního fondu tržní
regulace (tisk 169), návrh na usnesení SL a SN (tisk
181) a návrh na usnesení SL a SN (tisk 181 A)
Tento návrh odôvodnil za vládu pán
minister Kubečka pri prerokovávaní v piatok
27. 11., spravodajské správy predniesli pán
poslanec M. Tyl za výbory Snemovne ľudu a pán
poslanec M. Rajčan za výbory Snemovne národov.
Prosím oboch menovaných spravodajcov, aby sa dostavili
za predsednícky stôl.
Rozprava k tomuto vládnemu návrhu zákona
bola ukončená, vypočuli sme si záverečné
slová a môžeme pristúpiť k pozmeňovacím
návrhom. Pokiaľ si dobre pamätám, v rozprave
zaznel len jeden. (Hlas z pléna: Dva.) Tak si nepamätám
dobre, ospravedlňujem sa. Prosím pána poslanca
Tyla, aby uviedol pozmeňovací návrh.