Středa 2. prosince 1992

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji za velmi krátký diskusní příspěvek. Ještě se hlásil do rozpravy pan poslanec Jančáry, nyní jako poslanec, potom pan poslanec Benda.

Poslanec SL J. Jančáry: Pane předsedající, dámy a pánové, ve své zpravodajské zprávě jsme neuvedli stanovisko České národní rady k návrhu novely tohoto zákona. Je to proto, že v České národní radě proběhlo již jednání a já vám nyní předložím sérii pozměňovacím návrhů, která byla projednána a odsouhlasena v České národní radě, a doporučuji vám, abychom se těmito návrhy zabývali tak, aby obě tyto předlohy byly plně v souladu. Domnívám se, že úpravy, které byly provedeny, jsou správné.

Za prvé: V paragrafu 3 odst. 4 písmeno a) se za slova "s výjimkou příjmů z nich plynoucích a s výjimkou darů" vypouští slovo "poskytnutých" a vkládá se slovo "přijatých".

V § 4 v písm. a) se za slovem "prodejem" udělá tečka a doloží se další věta: "Osvobození se dále nevztahuje na příjmy, které plynou poplatníkovi na základě smlouvy o budoucím prodeji nemovitosti, uzavřené v době do pěti let od nabytí, i když kupní smlouva bude uzavřena až po pěti letech od nabytí."

V § 5 se stávající odst. 3 nahrazuje novým odstavcem 3 tohoto znění: "Pokud podle účetnictví výdaje přesáhnou příjmy v § 7 a 9, je rozdíl ztrátou. O ztrátu se sníží úhrn dílčích základů daně zjištěných podle jednotlivých druhů příjmů uvedených v § 7 až 10, s použitím odst. 1. Ztrátu nebo její část, kterou nelze uplatnit při zdanění příjmů ve zdaňovacím období, ve kterém vznikla, lze odečíst od úhrnu dílčích základů daně zjištěných podle jednotlivých druhů příjmů, uvedených v § 7 až 10 v následujících zdaňovacích obdobích podle ustanovení § 34. spol.zpravodaj Jančáry V § 6 odst. 4 se doplňuje tato věta: "To neplatí v případech, kdy jde o příjmy plynoucí zaměstnanci od zaměstnavatele, s nímž má současně uzavřen další pracovněprávní vztah."

V témže paragrafu 6 odst. 12 písm. b) se stávající text nahrazuje textem tohoto znění: "Částku ve výši 200 Kčs za každý kalendářní měsíc výkonu práce na částečnou úhradu nákladů zaměstnance na dopravu mezi bydlištěm a pracovištěm a zaměstnanec zde vykonává práci více než 5 dnů v kalendářním měsíci. Držitelům bezplatných nebo zlevněných jízdenek poskytnutých zaměstnavatelem, provozujícím veřejnou dopravu osob svým zaměstnancům a jejich rodinným příslušníkům, tato částka přísluší, jen pokud prokáží, že při dopravě na pracoviště nemohou využít bezplatnou nebo zlevněnou jízdenku."

V § 7 odst. 7 písm. c) se stávající text nahrazuje textem tohoto znění: "30 % z příjmů ze živnosti, z jiného podnikání podle zvláštních předpisů a z příjmů uvedených v odst. 2 písm. d)."

V § 9 se vkládá nový odstavec 2 a ostatní odstavce se přečíslují. Odstavec 2 je v tomto znění: "Příjmy podle odstavce 1 plynoucí manželům z bezpodílového spoluvlastnictví se zdaňují u jednoho z nich."

V § 10 odst. 3 se doplní věta: "Příjmy plynoucí ze splátek na základě uzavřené kupní smlouvy nebo ze zálohy uzavřené smlouvy o budoucím prodeji nemovitostí se zahrnou do dílčího základu daně za zdaňovací období, ve kterém byly dosaženy."

V odstavci 4 se doplňují dvě věty. "Výdaje, které převyšují příjmy plynoucí ze splátek nebo záloh na budoucí prodej nemovitostí ve zdaňovacím období poprvé, mohou být uplatněny v tomto zdaňovacím období až do výše tohoto příjmu. Jestliže tyto příjmy plynou i v dalším zdaňovacím období, postupuje se obdobně, a to až do výše celkové částky, kterou lze podle tohoto ustanovení uplatnit."

To jsou všechny moje pozměňující návrhy k textu zákona, a nyní mi dovolte, abych podal pozměňující návrh, který se týká přílohy tohoto zákona, a sice zatřídění hmotného majetku a nehmotného majetku do odpisových skupin podle předpokládané doby odpisování. Navrhuji položku 6 písm. c) zařadit do první skupiny a položku 9 zařadit rovněž do první skupiny.

Dámy a pánové, protože všechny tyto pozměňující návrhy mají jeden zřejmý cíl, a to je zabránění daňovým únikům, žádám vás o podporu těchto návrhů. Děkuji vám.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já také děkuji, ale musím vás pokárat, pane poslanče, protože návrhy České národní rady jste měl již minimálně včera a mohly již být namnoženy a rozdány ostatním poslancům, aby byl náš čas ušetřen. Protože takto budeme muset zcela evidentně přerušit projednávání tohoto bodu a tyto návrhy rozdat poslancům, protože návrh byl natolik obsáhlý, že bez písemného znění nemůžeme o nich jednat.

Pan poslanec Benda se hlásí, po něm poslanec Smělík.

Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající, dámy a pánové. Byl jsem klubem poslanců Křesťanskodemokratické strany zmocněn připojit se k pozměňovacímu návrhu, který zde předložil pan poslanec Gongol, totiž aby příslušný daňový odpis nebyl limitován počtem 4 dětí, nýbrž aby se normálně promítal do skutečného počtu dětí. Rád bych uvedl tři argumenty pro tento postup.

Za prvé se domnívám, že takovéto opatření má diskriminační charakter proti dětem později narozeným nebo narozeným ve větším počtu a že není zcela v souladu ani s Listinou základních lidských práv a svobod ani s našimi mezinárodními závazky.

Za druhé - domníváme se, že toto opatření je nanejvýš nemoudré v situaci, kdy v Československu a zvláště v České republice již řadu let trvá populační stagnace a hrozí naopak populační pokles. Není nejmenšího důvodu provádět antipopulační opatření.

A posléze za třetí - tato a podobná opatření, která byla do našeho systému vnášena zhruba od poloviny sedmdesátých let, byla odůvodňována především nebezpečím sociálního parazitismu, nebezpečím toho, že některé rodiny by byly živy převážně z takovýchto dávek, z takovýchto úlev. Tento argument může snad platit vůči přímým sociálním dávkám, vůči přídavkům na děti, ale naprosto se nevztahuje na sféru úlev na daních. Tyto úlevy se budou týkat jedině těch rodin, které budou sociálně produktivní, které budou patřičným způsobem vydělávat, jenom ony tedy budou požívat takovýchto výhod, čili o jakémsi sociálním parazitismu tady nemůže být řeč. Pouze ty rodiny, které na tom budou sociálně velice slušně, budou sociálně velice produktivní, budou moci požívat úlev na daních i pro více dětí.

Proto klub poslanců Křesťanskodemokratické strany bude hlasovat pro tento pozměňovací návrh.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Bendovi. Nyní je přihlášen poslanec Smělík, prosím ho, aby se ujal slova.

Poslanec SL Z. Smělík: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, vážený pane ministře, vážení hosté. Já bych se chtěl vyjádřit a přednést návrh na změnu § 4 písm. c). Smyslem tohoto paragrafu je omezit spekulativní příjmy, které náš právní řád v podstatě nezná. Termín spekulace nikde nespecifikuje, nicméně ty věci, které v praxi denodenně vidíme - jsou to ty převozy aut za účelem nepřiměřených zisků apod. - tento paragraf omezuje termínem jednoho roku mezi nabytím a prodejem. Vzhledem k tomu, že jsme přijali zákon o cenných papírech a o burze, domnívám se, že tato jednoroční lhůta na omezení manipulace s cennými papíry je velmi dlouhá. Z toho důvodu dávám na zvážení a navrhuji, aby § 4 písm. c) byl tohoto znění: "Osvobození se nevztahuje na příjmy: a) z prodeje motorových vozidel, letadel, lodí, nepřesahuje-li doba mezi nabytím a prodejem dobu 1 roku. A za b) z prodeje cenných papírů, nepřesahuje-li doba mezi nabytím a prodejem dobu 6 měsíců." To je k tomuto paragrafu.

Jinak za klub KDU-ČSL bych uvedl, že ty návrhy, které už tady zazněly na zrušení omezení částky 9.000 Kčs odpočitatelné na dítě podporujeme - jsme pro to, aby bylo rovněž ze zákona vypuštěno. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Smělíkovi. Váš návrh prosím, pane poslanče, písemně. Prosím posledního přihlášeného, pana poslance Indrucha, aby se ujal slova. Zároveň žádám ještě poslední poslance, kteří se chtějí přihlásit do rozpravy, aby tak učinili.

Poslanec SL L. Indruch: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, vážení hosté, osobně bych chtěl zde podat jeden malý pozměňovací návrh, týkající se předloženého zákona o dani z přijmu týkající se § 18. Týká se to v podstatě občanských sdružení.

Zákon o politických stranách, o občanských sdruženích vymezuje sféru i podnikání těchto občanských sdružení a dovolím si tvrdit, že § 18 hovoří o vymezení daně z příjmu pro občanská sdružení. Tyto odvody přivedou občanská sdružení do horších finančních situací. Občanská sdružení provozují veřejně prospěšné činnosti, kdy zajišťují prostředky pro svoji existenci, protože dotace ze státních rozpočtů - ať to byla dosud federace, nebo republiky - nebyly na potřebné úrovni a nelze do příštího roku očekávat nějaké vyšší podpory ve formě dotací pro občanská sdružení.

Předložený návrh zákona o dani z příjmu v § 18 hovoří, že jsou předmětem daně pouze příjmy z podnikání, včetně příjmů z výnosu cenných papírů. Dosud pro občanská sdružení plynula určitá výjimka, že pokud jejich zisk nepřevýšil 500 000 za rok z jejich podnikatelských aktivit, nebyli plátci daně z příjmu. U § 18 bych doporučoval, kdybychom mohli vypustit slovo "příjmy z podnikání", že by předmětem odvodu daně byly pouze příjmy z výnosu cenných papírů.

Domnívám se, že podnikání pro občanská sdružení jsou vymezena zákonem, takže jakékoli jiné podnikatelské aktivity u nich stejně nepřicházejí do úvahy. To, co je jim povoleno, bych doporučoval zprostit odvodu daně z podnikání. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Pan poslanec samozřejmě dá svůj pozměňovací návrh písemně. Byl posledním, který byl písemně přihlášen do rozpravy. Ptám se vás, dámy a pánové, zda ještě někdo má chuť se vyjádřit k tomuto návrhu zákona. (Nikdo se nehlásil.) Nevidím žádnou zdviženou ruku, rozpravu tedy končím.

Zároveň žádám všechny poslance a poslankyně, kteří se zdržují v kuloárech a přilehlých místnostech, aby se dostavili do jednacího sálu, abychom mohli hlasovat případně o těch třech předlohách, které jsme projednali v pátek a k nimž již byla rozprava ukončena.

Požádám oba zpravodaje, aby zpracovali pozměňovací návrhy do písemné formy, protože předložili pozměňovací návrhy pan poslanec Gongol, Lacina, Filip, Jančáry, za Českou národní radu a i svůj pozměňovací návrh pan poslanec Smělík a poslanec Indruch. Pro přehlednost je asi nezbytné, abychom tyto návrhy měli před hlasováním písemně předloženy.

Žádám znovu poslance, kteří se zdržují mimo jednací sál, aby se dostavili, abychom mohli hlasovat o třech předlohách, to znamená o vládním návrhu zákona o veřejně obchodovatelných cenných papírech, o vládním návrhu zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu a o vládním návrhu zákona o zrušení Federálního fondu tržní regulace v zemědělství. To jsou předlohy, které jsme projednali v pátek. Rozprava k nim proběhla, byla ukončena a zbývá nám pouze o nich hlasovat.

Podle údajů z prezence jsou obě sněmovny usnášeníschopné, Sněmovna národů v obou svých částech.

Vám, pánové, zatím děkuji pro tuto chvíli, poprosím vás, abyste zaujali svá místa ve sněmovně, včetně hlasovacího zařízení.

Obě sněmovny jsou již usnášeníschopné, nyní požádám pana místopředsedu Stanka, aby provedl hlasování k třem předlohám, které jsem oznámil.

Řízení schůze převzal místopředseda FS J. Stank.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení poslanci! V piatok bola ukončená rozprava o troch vládnych návrhoch zákonov. Ide o vládny návrh zákona o sústave cenných papierov a obchodovaní s nimi, vládny návrh zákona o rezervách na zistenie základu dane z príjmu a vládny návrh zákona o zrušení federálneho fondu trhovej regulácie.

K všetkým týmto návrhom boli predložené pozmeňovacie návrhy, takže pristúpime k hlasovaniu o týchto návrhoch, prípadne o zákonoch ako celku.

Odporúčam, aby sme začali vládnym návrhom zákona o rezervách pre zistenie základu dane z príjmu - tlač 164 - a návrhom na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 180. Tento návrh odôvodnil v prvej časti 6. spoločnej schôdze minister financií pán Jan Klak. Spravodajskú správu podali páni poslanci Martin Kocourek za výbory Snemovne ľudu a pán poslanec Michal Tošovský za výbory Snemovne národov. Prosím oboch spravodajcov, aby zaujali svoje miesta. Vezmite si, prosím, páni kolegovia, identifikačné kolíky so sebou.

Predložené pozmeňovacie návrhy máte v tlači, ktorá má číslo 258 zo dňa 27. 11. 1992. Pri hlasovaní o tomto návrhu, a teda aj o pozmeňovacích a doplňujúcich návrhoch, platí zákaz majorizácie, to znamená, že je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov v obidvoch častiach Snemovne národov.

Vyzývam všetkých poslancov, ktorí sa nachádzajú v priľahlých priestoroch, aby sa dostavili hlasovať. Sme uznášaniaschopní, môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Predtým prosím spravodajcov, aby uviedli a vyjadrili sa k jednotlivým návrhom, ktoré boli predložené. Prosím, slovo má pán poslanec Tošovský.

Společný zpravodaj výborů SN M. Tošovský: Pane předsedající, dámy a pánové, pan poslanec Cinkota přednesl návrh - v § 4 odst. 2 pořadové číslo 1 vypustit odstavec 2 a odstavec 3 potom označit jako odstavec 2. Zdůvodnění bylo, že se jedná vlastně o nadbytečné ustanovení. Vzhledem ke stanovisku předkladatele nedoporučuji přijmout tento návrh, protože je tím pouze zdůrazněna skutečnost, kterou je potřeba zákonem zdůraznit. Přikláním se ke stanovisku předkladatele a nedoporučuji návrh přijmout.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, slovo má pán poslanec Kocourek.

Společný zpravodaj výborů SL M. Kocourek: Chtěl bych za Sněmovnu lidu také nedoporučit tento návrh, neboť bude lépe, když to bude explicitně vyjádřeno.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Chcete sa, pán minister, vyjadriť? Neodporúčate. Hlasujeme o pozmeňovacom návrhu pána poslanca Cinkotu, ktorý navrhuje vypustiť odsek 2 z § 4. Snemovne sú uznášaniaschopné, hlasujeme o tomto návrhu.

Kto súhlasí s návrhom kolegu Cinkotu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 10.00

(SN-ČR 7, SN-SR 16, SL 16)

Kto je proti?

(SN-ČR 8, SN-SR 2, SL 13)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 34, SN-SR 24, SL 65)

Ďakujem. Dvaja, jeden a traja nehlasovali. Návrh poslanca Cinkotu Federálne zhromaždenie neschválilo.

Společný zpravodaj výborů SL M. Kocourek: Další pozměňovací návrh pana poslance Cinkoty byl k § 5 odst. 1 body a), b), c), kde by se měla místo slov "ve výši" k procentům, která jsou za nimi uvedena, dát slova "do výše". To znamená v odst. 1 a) "ve výši 10 %" nahradit slovy "do výše 10 %", v písm. b) slova "ve výši 2 %" nahradit slovy "do výše 2 %" a v písm. c) nahradit slova "ve výši 2 %" slovy "do výše 2 %".

Doporučuji za Sněmovnu lidu tento pozměňovací návrh schválit. Ztotožňuje se s ním i předkladatel.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán kolega Tošovský.

Společný zpravodaj výborů SN M. Tošovský: Rovněž doporučuji návrh schválit.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán minister má tiež rovnaký názor ako obaja spravodajcovia, teda za vládu odporúča prijať tento pozmeňovací návrh kolegu Cinkotu. Budeme o ňom hlasovať. Hlasujeme o návrhu pána poslanca Cinkotu, ktorý odporúčajú obaja spravodajcovia a minister financií.

Kto je za prijatie tohto návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 10.02

(SN-ČR 51, SN-SR 43, SL 97)

Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 3)

Hlasovali všetci prítomní poslanci. Tento návrh Federálne zhromaždenie schválilo.

Společný zpravodaj výborů SN M. Tošovský: Tím byly všechny pozměňovací návrhy vyčerpány, protože to, co tam máte ještě uvedeno, to jsou pouze změny poznámek pod čarou a nemění se text zákona. Tím jsou všechny návrhy vyčerpány.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pekne. Budeme hlasovať o celom zákone. Konštatujem, že sme stále uznášaniaschopní, pretože v Snemovni národov je päťdesiatjeden poslancov zvolených v Českej republike a štyridsaťtri poslancov zvolených v Slovenskej republike a sto poslancov je v Snemovni ľudu. Obe snemovne sú teda uznášaniaschopné. Hlasujeme o celom návrhu zákona.

Kto súhlasí s návrhom zákona podľa tlače 164 v znení uznesenia č. 180 a prijatých pozmeňovacích návrhov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 10.04

(SN-ČR 51, SN-SR 43, SL 99)

Kto je proti?

(SN-ČR O, SN-SR 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Ďakujem. Jeden poslanec zo Snemovne ľudu nehlasoval, inak sa zúčastnili hlasovania všetci prítomní poslanci a schválili v obidvoch snemovniach tento zákon.

Po súhlasnom uznesení oboch snemovní môžem konštatovať, že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo zákon o rezervách pre zistenie základu z dane príjmov.

Ďakujem obom spravodajcom, ďakujem ministrovi financií.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 107, SL č. 138, SN č. 143)

Teraz prikročíme k ďalšiemu zákonu, ktorým je vládny návrh zákona o zrušení federálneho fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve, tlač 169, návrh na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 181, a návrh na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 181 A.

Bod programu 9: Vládní návrh zákona o zrušení Federálního fondu tržní regulace (tisk 169), návrh na usnesení SL a SN (tisk 181) a návrh na usnesení SL a SN (tisk 181 A)

Tento návrh odôvodnil za vládu pán minister Kubečka pri prerokovávaní v piatok 27. 11., spravodajské správy predniesli pán poslanec M. Tyl za výbory Snemovne ľudu a pán poslanec M. Rajčan za výbory Snemovne národov. Prosím oboch menovaných spravodajcov, aby sa dostavili za predsednícky stôl.

Rozprava k tomuto vládnemu návrhu zákona bola ukončená, vypočuli sme si záverečné slová a môžeme pristúpiť k pozmeňovacím návrhom. Pokiaľ si dobre pamätám, v rozprave zaznel len jeden. (Hlas z pléna: Dva.) Tak si nepamätám dobre, ospravedlňujem sa. Prosím pána poslanca Tyla, aby uviedol pozmeňovací návrh.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP