Přítomno: | 126 poslanců Sněmovny lidu |
59 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
55 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:
A. Anderko, J. Cuhra, I. Čarnogurský, H. Entlerová,
R. Filkus, S. Gawlik, R. Hofbauer, V. Klaus, V. Kobliha, J. Kostrhun,
M. Kováč, J. Lux, J. M. Molnár, E. Mitrová,
J. Moravčík, I. Němec, A. Pludek, P. Ryška,
M. Sládek, D. Slobodník, P. Socha, J. Stank, I.
Urban, V. Zeman
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
J. Bernášek, F. Čupr, K. Dyba, L. Fiala, P.
Gandalovič, P. Jajtner, I. Kočárník,
L. Kostya, M. Kučera, P. Kučera, M. Macek, P. Měrák,
P. Mozga, J. Ruml, P. Šustr, J. Vodička
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
P. Baco, E. Bellušová, M. Borguľa, J. Cuper,
Ľ. Dolgoš, Ľ. Gajdošíková, I.
Hamarčák, J. Hornyák, R. Kováč,
J. Kováčik, A. Kráľ, M. Kučera,
I. Mjartan, V. Moravčík, J. Murgaš, Š.
Paulov, O. Pavúková, E. Šimko, I. Šimko,
R. Zelenay
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Zahajuji třetí den našeho
jednání, vítám vás, vítám
ministra financí federální vlády pana
ing. Klaka.
Rád bych vás seznámil s programem dnešního
jednání. V pátek 27. listopadu byla ukončena
rozprava k vládnímu návrhu zákona
o veřejně obchodovatelných cenných
papírech a obchodování s nimi, tisk 162 a
178, k vládnímu návrhu zákona o rezervách
při zjištění základu daně
z příjmů, tisk 164 a 180 a k vládnímu
návrhu zákona o zrušení Federální
fondu tržní regulace, tisk 169 a 181. Tyto vládní
návrhy musíme dnes dokončit hlasováním
o pozměňovacích a doplňovacích
návrzích a hlasováním o návrzích
jako celku.
K hlasování se, doufejme, dostaneme někdy
odpoledne, protože stále ještě sněmovny
nejsou usnášeníschopny. Proto budeme projednávat
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
286/1992 Sb. o daních z příjmů, tisk
163, a návrh usnesení výborů Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, tisk 189, a dále
budeme pokračovat vládním návrhem
celního zákona, tisk 161 a 190, dále budeme
pokračovat vládním návrhem zákona,
kterým se zrušuje Československá akademie
věd, tisk 138 a 182, dále projednáme vládní
návrh ústavního zákona o zániku
funkce soudců a skončení pracovních
a služebních poměrů při zrušení
státních orgánů ČSFR a organizací
jimi řízených, tisk 136 a 192.
Za páté budeme projednávat návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném
při skončení pracovního poměru,
tisk 109 a 193, za šesté vládním návrhem
zákona o zrušení Československého
rozhlasu, Československé televize a Československé
tiskové kanceláře, tisk 137 a 191.
Předpokládám, že jakmile budeme schopni
se usnášet a hlasovat o návrzích zákonů,
tuto rozpravu k dalším návrhům bychom
přerušili a hlasovali bychom, abychom měli
nějakou práci za sebou.
Dříve, než přistoupíme k projednávání
jednotlivých vládních návrhů,
chtěl bych vás informovat, že ústavně-právní
výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů
přijaly usnesení číslo 58, které
máte v tisku 184.
K tomu jsem povinen konstatovat, že předsedovi Federálního
shromáždění nebyl v souladu s bodem
5. "Řádu pro volbu prezidenta ČSFR"
předložený žádný návrh
kandidáta na volbu prezidenta, a tím by bylo i toto
kolo další nové volby ukončené.
Můžeme tedy nyní přistoupit k prvnímu
bodu dnešního programu.
Bod programu 15: Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů,
tisk 163 a návrh usnesení výborů Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, tisk 189
Návrh odůvodní za vládu ČSFR
ministr financí pan ing. Jan Klak, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Ministr financí ČSFR J. Klak: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, páni poslanci, vláda České
a Slovenské Federativní Republiky předložila
k projednání a schválení návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o daních z příjmů, schválený
Federálním shromážděním
v dubnu letošního roku.
Potřeba novelizace zásadní úpravy
daně z příjmů fyzických osob
a daně z příjmů právnických
osob, ještě před účinností
zákona, tj. před 1. lednem 1993, je vyvolána
skutečností, že souběžně
je připravována řada právních
norem, na které zákon číslo 286 z
roku 1992 o daních z příjmů musí
navazovat a být s nimi v kontinuitě. Jsou jimi zejména
návrh zákona o cenných papírech, zákonů
národních rad upravujících pojistné
sociálního pojištění, pojištění
zaměstnanosti, zdravotní pojištění
a dále zákony národních rad o správě
daní a poplatků, respektive jejich novely.
Projednávaný návrh novelizace zákona
obsahuje dále změny a doplňky, převážně
technických opatření v již přijatém
zákoně, jejichž cílem je nejen plynulé
zavedení daně z příjmu k 1. lednu
1993, ale jsou jimi řešeny dílčí
problémy, které by mohly vzniknout při aplikaci
zákona.
Záměry a cíle navrhované právní
úpravy i jejich konkretizace jsou podrobněji rozvedeny
v důvodové zprávě. Nepovažuji
proto za potřebné podrobněji rozvádět
veškeré navrhované změny, především
pokud jde o dílčí upřesnění.
Chtěl bych proto zaměřit vaši pozornost
pouze na významné změny. Jednou z nich je
změna ustanovení o osvobození daně
z příjmů fyzických osob. Jsou zmámy
případy, kdy při vstupech do obchodních
společností vloží společník
do společnosti nemovitost, formou účasti,
resp. vkladu, který je společností uznán
ve výši několikanásobně převyšující
ceny zjištěné podle cenových předpisů.
Tento postup by z daňového hlediska nebyl závadný
až do okamžiku, kdy po uplynutí jednoho roku,
podle dosavadního znění platného zákona,
společník ze společnosti vystoupí
a vyplatí si účast včetně podílu
na zisku podle výše vkladu, vneseného do společnosti.
Podle dosavadního znění zákona by
šlo o příjem společníka osvobozeného
od daní. Proto, aby nedocházelo k podobným
spekulacím a s tím souvisejícím daňovým
únikům, navrhuje se prodloužit lhůtu
mezi nabytím a převodem účasti na
obchodní společnosti z dosavadního jednoho
roku na pět let.
Další změna řeší závažný
problém mezinárodního daňového
úniku, to jest problém tzv. "nízké
kapitalizace". Příklad je uveden v důvodové
zprávě. Jde o přelévání
daně ze zdroje státu do druhého státu,
a proto je navrhováno zařazení nového
ustanovení, kterým se stanoví poměr
půjček a úvěrů ze zahraničí
k základnímu jmění, při jehož
dodržení budou i úroky z nich placené
uznány jako náklad pro stanovení základu
daní.
ministr financí ČSFR J. Klak Navrhovaným
ustanovením budou postihovány ty případy,
kdy stanovená hranice nebude dodržena. Potřeba
tohoto ustanovení je vyvolána i tím, že
zvláštní sazba daně z úroků
stanovená zákonem pro subjekty se sídlem
či bydlištěm v cizině je modifikována
smlouvami o zamezení dvojího zdanění.
U patnácti států ze dvaceti čtyř,
s nimiž je smlouva uzavřena, je nulová sazba.
Na závěr mi dovolte, abych vám poděkoval
touto cestou za pozornost, která byla věnována
projednávání návrhu zákona,
a jménem vlády doporučuji, abyste s předloženým
návrhem vyslovili souhlas. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji, pane ministře.
Návrh byl přikázán výborům
ústavně-právním, finančním
a rozpočtovým, hospodářským
a sociálním obou sněmoven. Pro jednání
sněmoven připravily podklady výbory finanční
a rozpočtové a pověřily pana poslance
Jančáryho ze Sněmovny lidu a pana poslance
Gongola ze Sněmovny národů přednesením
zpravodajských zpráv.
Prosím pány zpravodaje, aby zaujali místa
jim k tomu určená a aby přednesli zpravodajské
zprávy. Kdo bude mluvit první? Jako první
vystoupí společný zpravodaj Sněmovny
lidu poslanec Jančáry.
Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, výbory Federálního
shromáždění finanční a
rozpočtové ve smyslu § 39 odstavec 4, zákona
č. 56/1991 Sb. o jednacím řádu FS
projednaly uvedený návrh zákona na své
společné schůzi dne 27. listopadu 1992 a
po zvážení stanovisek výborů
hospodářských, sociálních,
ústavně-právních a výborů
pro životní prostředí vám doporučují
předložený vládní návrh
novely zákona o dani z příjmu schválit
ve znění tisku číslo 189.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: To je všechno. Děkuji. Nyní
přednese zpravodajskou zprávu pan poslanec Gongol.
Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol:
Pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, novela či dodatek zákona
č. 286/1992 Sb., kterým se mění a
doplňuje zákon o daních z příjmů,
je posledním zákonem ze série finančních
zákonů projednávaných v minulých
dnech ve Federálním shromáždění,
které jsou nutné pro uvedení nového
daňového systému do hospodářské
praxe od počátku příštího
roku.
Jako zpravodaj Sněmovny národů příslušného
gesčního výboru, to je výboru pro
finance a rozpočet, chci říci, že tento
zákon byl doporučen tímto výborem
k přijetí po doplnění o převážně
legislativní doplňky předložené
právní poradkyní dr. Kadaňovou, tak
jak je máte v upraveném tisku 189.
Nové znění tohoto návrhu zákona
jste tedy obdrželi dnes. S vysvětlením zde
již vystoupil poslanec Jančáry. Tento doplněný
vládní návrh zákona byl ve finančním
a rozpočtovém výboru odsouhlasen všemi
přítomnými patnácti poslanci ze Sněmovny
národů.
Jsem povinen upozornit na stanovisko národohospodářského
a rozpočtového výboru Národní
rady Slovenské republiky, který nesouhlasí
s vládním návrhem zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
286/1992 Sb.o daních z příjmů, a nedoporučuje
Federálnímu shromáždění
jeho projednávání, neboť tato novela
neodpovídá podle tohoto zápisu novému
státoprávnímu uspořádání.
V tomto stanovisku jsou dále uloženy úkoly
vládě Slovenské republiky a výborům
Národní rady Slovenské republiky. Svá
stanoviska dále předložily výbory ústavně-právní,
výbory pro životní prostředí,
sociální a hospodářské výbory.
Byly to tyto připomínky.
Ústavně-právní výbor doporučoval
vypustit odstavec 2 § 15. To nebylo ve Sněmovně
národů ani ve Sněmovně lidu schváleno.
Výbory pro životní prostředí
měly připomínky k předložené
úpravě v bodu 2 a 4. Ty byly zakotveny, body 1 a
3 byly zamítnuty.
Nejvíce pozměňovacích návrhů
bylo vzneseno z výborů hospodářských.
V podstatě šlo opět o vypuštění
odstavce 2 § 15, to znamená, aby o částku
podle odstavce 1 písm. a) se nesnižoval základ
daně poplatníka, jehož starobní důchod
z fondu sociálního pojištění
činí více než dvacet tisíc čtyři
sta korun. Nepřevyšuje-li dvacet tisíc čtyři
sta, přizná se částka podle odstavce
1 písm. a) jen ve výši snížené
o vyplacenou částku starobního důchodu.
K přídavkům na děti a výchovné
se nepřihlíží.
Pro vypuštění tohoto bodu hlasovali ve výboru
rozpočtovém a finančním Sněmovny
národů pouze dva poslanci, takže ani tento
bod nebyl přijat.
Další bod byla úprava § 15 odstavec 1
písm. b), kde se doporučuje vypustit znění
"nejvýš však na čtyři děti".
Ani tato úprava nebyla doporučena a pro hlasovali
pouze čtyři poslanci, proti byl jeden a deset se
zdrželo.
Malou poznámku k této problematice: Zdá se
nelogické, že snížení daní
je omezeno právě těmi čtyřmi
dětmi. Možná, že to vyplývá
ze snahy omezit růst populace, řekněme kulantně
u osob s vyšším obsahem hemoglobinu, aby to nevyznělo
rasisticky. Já si však myslím, že čtyři
děti má řada našich spoluobčanů
a dokonce i zde v parlamentě. Jedná se v podstatě
o snížení o částku devět
tisíc korun. Jen letošní inflace a předpokládaná
inflace v příštím roce bude znamenat
celkovou inflaci ve výši asi třiceti procent,
to znamená, že v podstatě se tato částka
snižuje po dvou letech na šest tisíc tři
sta korun.
Neobstojí podle mého názoru ani tvrzení,
že by šlo o podporu obyvatel s převážně
vysokým příjmem, neboť by to v podstatě
znamenalo možnost použití této výhody
při pěti dětech a ročním příjmu
okolo sedmdesáti tisíc korun. Jistě uznáte
všichni, že pět tisíc osm set při
tak početné rodině není zase tak vysoký
příjem.
Vzhledem k tomu si dovoluji osvojit tento názor a dávám
návrh na změnu § 15 odstavec 1 písm.
b) takto:
"Devět tisíc korun ročně na výživné
dítěte ve společné domácnosti
s poplatníkem; přechodný pobyt dítěte
mimo společnou domácnost nemá vliv na uplatnění
snížení." (Předsedající
první místopředseda FS F. Šedivý:
Promiňte, ale to je váš osobní názor
nebo návrh výborů rozpočtových
a finančních?) To je můj osobní názor.(Předsedající
první místopředseda FS F. Šedivý:
Já bych rád, pane poslanče, kdybyste nejdříve
dokončil zpravodajskou zprávu a pak přednesl
pozměňovací návrh.)
A konečně poslední připomínku.
Můj osobní návrh je, aby se změnil
bod 63. (Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pane poslanče, opět vás
musím upozornit, abyste svůj návrh přednesl
v rozpravě.)
Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol:
V podstatě reaguji na připomínku, která
byla ve výboru hospodářském, která
zněla upřesnit: "skrývkové a
uhelné koleje pevné na povrchových dolech".
Mám návrh na provedení této úpravy.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Vy jste teď dokončil zpravodajskou
zprávu a hlásíte se do rozpravy. Mám
tomu tak rozumět?
Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol:
Ano.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Musím zahájit rozpravu,
takže se posaďte, já vám děkuji
za zpravodajskou zprávu. Budeme postupovat normálním
osvědčeným způsobem. Děkuji
zpravodajovi Gongolovi za Sněmovnu národů
za zpravodajskou zprávu.
Tímto zahajuji rozpravu k vládnímu návrhu,
který máme uveden v tisku 163, a k návrhu
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů,
jak je uveden v tisku 189.
Písemné přihlášky nemám.
Vidím poslance Lacinu, vím, že se hlásí
poslanec Gongol, takže v tomto pořadí můžeme
jednotlivé poslance vyzvat, aby se ujali slova.
Pan poslanec Gongol může vystoupit v rozpravě
nyní za sebe.
Poslanec SN J. Gongol: Mám dva pozměňovací
návrhy. První zní: V § 15 odst. 1 písm.
b) vypustit znění: "nejvýše však
na čtyři děti". Tento odstavec bude
znít:
"Devět tisíc Kčs ročně
na vyživované dítě ve společné
domácnosti s poplatníkem, přechodný
pobyt dítěte mimo společnou domácnost
nemá vliv na uplatnění snížení."
Další návrh: V položce dvě písm.
b) "skrývkové a těžební
koleje pevné na povrchových dolech". Mění
se tam to "uhelné koleje", protože tento
terminus technicus je prostě špatný.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Předpokládám,
že si návrh dáte písemně.
Nyní byl přihlášen poslanec Lacina a
po něm poslanec Filip.
Poslanec SL J. Lacina: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
předem bych se rád omluvil, že využívám
teprve této příležitosti položit
svůj pozměňovací návrh, ale
v době, kdy se novela zákona projednávala
v hospodářském výboru, neměl
jsem k tomu dostatek podkladů.
Můj pozměňovací návrh je velice
stručný; k zákonu o dani z příjmů,
to je k zákonu č. 286/1992 Sb. navrhuji v §
8 odst. 1 vypustit písm. d).
Co mě k tomu vede? Je to skutečnost, že důchodové
pojištění, případně pojištění
pro případ dožití určitého
věku se jeví jako velice nevýhodné
z pohledu toho, že podle mého názoru a podle
názoru odborníků, s nimiž jsem to diskutoval,
dochází k dvojímu zdanění.
Jedno zdanění je v době, kdy pojišťovna
nebo peněžní ústav pracuje s penězi
pojištěnce, to znamená je zdaněno normálně
z úroků z těchto prostředků,
a po druhé toto zdanění nastupuje v době,
kdy tato částka je pojištěnci vyplacena
podle § 10, kdy se vypočítává
další daň.
Uvedu zde velice jednoduchý příklad. Jestliže
je vložena částka 1000 Kčs jednak do
důchodového pojištění, na druhé
straně do spořitelny, je úrok zdaněn
částkou v obou případech 1007 Kčs.
Ovšem pojištěnec dále zaplatí podle
§ 10 další dodatkovou daň v hodnotě
559 Kčs.
Z toho důvodu žádám, aby Federální
shromáždění tento můj návrh
zvážilo, a vás, poslance, prosím o jeho
podporu. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Lacinovi. Další
přihlášený je poslanec Filip.
Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dovolte mi, abych bez dlouhých řečí
přednesl svůj pozměňovací návrh,
který jsem uplatnil při projednávání
v ústavně-právních výborech
obou sněmoven, kde jsme k tomu vedli rozsáhlou diskusi,
týkající se rovnosti občana před
zákonem.
K mému pozměňovacímu návrhu
mě vede rozhodnutí Ústavního soudu
ve věci změny zákona o státním
rozpočtu na rok 1992 a výrok Ústavního
soudu k této záležitosti.
Navrhuji, aby v § 15 zákona č. 286/1992 Sb.
tak, jak bude dnes novelizován, byl vypuštěn
odstavec 2, to znamená, že i u důchodců
bude normálně odpočítávána
částka 20 400 Kčs, která bude nezdaněna.
Nelze totiž uvažovat o tom, že důchod je
jakousi jinou formou mzdy, nebo že důchod je vyplácená
částka, na kterou nevznikl občanovi jeho
dlouholetou prací nárok. Na důchodové
zabezpečení si všichni pracovníci v
průběhu svého aktivního věku
platili a tento nárok skutečně nelze směšovat
s jinými částkami ze sociálního
zabezpečení.
Proto považuji za nutné, aby i důchodce byl
nadále roven před zákonem s ostatními
pracovníky a odst. 2 byl z paragrafu 15 vypuštěn.
Pokud jde o poslední větu odst. 2, k přídavkům
na děti a k výchovnému se nepřihlíží,
je možné jej zahrnout do jiných odstavců.
Navrhuji, aby byl zahrnut do odst. 1 např. k písmenu
e). Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Poslanec Rajčan
je posledním přihlášeným do diskuse.
Samozřejmě potom dostanou slovo zpravodajové.
Poslanec SN M. Rajčan: Ja sa ospravedlním, pretože
v podstate príspevok, ktorý som chcel predniesť
ja, predniesol môj predrečník, ale chcel by
som z tohto postu poprosiť vás, aby sme podporili
tento návrh, aby naši dôchodcovia neboli ani
v tomto smere diskriminovaní, keď už sa tak stalo
v nedávnom období, čo bolo zrušené
ústavným zákonom.