Středa 2. prosince 1992

3. den - středa 2. 12 1992
Přítomno:126 poslanců Sněmovny lidu
59 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice
55 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice

Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:

A. Anderko, J. Cuhra, I. Čarnogurský, H. Entlerová, R. Filkus, S. Gawlik, R. Hofbauer, V. Klaus, V. Kobliha, J. Kostrhun, M. Kováč, J. Lux, J. M. Molnár, E. Mitrová, J. Moravčík, I. Němec, A. Pludek, P. Ryška, M. Sládek, D. Slobodník, P. Socha, J. Stank, I. Urban, V. Zeman

Sněmovny národů zvolení v České republice:

J. Bernášek, F. Čupr, K. Dyba, L. Fiala, P. Gandalovič, P. Jajtner, I. Kočárník, L. Kostya, M. Kučera, P. Kučera, M. Macek, P. Měrák, P. Mozga, J. Ruml, P. Šustr, J. Vodička

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:

P. Baco, E. Bellušová, M. Borguľa, J. Cuper, Ľ. Dolgoš, Ľ. Gajdošíková, I. Hamarčák, J. Hornyák, R. Kováč, J. Kováčik, A. Kráľ, M. Kučera, I. Mjartan, V. Moravčík, J. Murgaš, Š. Paulov, O. Pavúková, E. Šimko, I. Šimko, R. Zelenay

Schůze pokračuje: 9.13 hodin.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Zahajuji třetí den našeho jednání, vítám vás, vítám ministra financí federální vlády pana ing. Klaka.

Rád bych vás seznámil s programem dnešního jednání. V pátek 27. listopadu byla ukončena rozprava k vládnímu návrhu zákona o veřejně obchodovatelných cenných papírech a obchodování s nimi, tisk 162 a 178, k vládnímu návrhu zákona o rezervách při zjištění základu daně z příjmů, tisk 164 a 180 a k vládnímu návrhu zákona o zrušení Federální fondu tržní regulace, tisk 169 a 181. Tyto vládní návrhy musíme dnes dokončit hlasováním o pozměňovacích a doplňovacích návrzích a hlasováním o návrzích jako celku.

K hlasování se, doufejme, dostaneme někdy odpoledne, protože stále ještě sněmovny nejsou usnášeníschopny. Proto budeme projednávat vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 286/1992 Sb. o daních z příjmů, tisk 163, a návrh usnesení výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk 189, a dále budeme pokračovat vládním návrhem celního zákona, tisk 161 a 190, dále budeme pokračovat vládním návrhem zákona, kterým se zrušuje Československá akademie věd, tisk 138 a 182, dále projednáme vládní návrh ústavního zákona o zániku funkce soudců a skončení pracovních a služebních poměrů při zrušení státních orgánů ČSFR a organizací jimi řízených, tisk 136 a 192.

Za páté budeme projednávat návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru, tisk 109 a 193, za šesté vládním návrhem zákona o zrušení Československého rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře, tisk 137 a 191.

Předpokládám, že jakmile budeme schopni se usnášet a hlasovat o návrzích zákonů, tuto rozpravu k dalším návrhům bychom přerušili a hlasovali bychom, abychom měli nějakou práci za sebou.

Dříve, než přistoupíme k projednávání jednotlivých vládních návrhů, chtěl bych vás informovat, že ústavně-právní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů přijaly usnesení číslo 58, které máte v tisku 184.

K tomu jsem povinen konstatovat, že předsedovi Federálního shromáždění nebyl v souladu s bodem 5. "Řádu pro volbu prezidenta ČSFR" předložený žádný návrh kandidáta na volbu prezidenta, a tím by bylo i toto kolo další nové volby ukončené.

Můžeme tedy nyní přistoupit k prvnímu bodu dnešního programu.

Bod programu 15: Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů, tisk 163 a návrh usnesení výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk 189

Návrh odůvodní za vládu ČSFR ministr financí pan ing. Jan Klak, kterého prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSFR J. Klak: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, páni poslanci, vláda České a Slovenské Federativní Republiky předložila k projednání a schválení návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o daních z příjmů, schválený Federálním shromážděním v dubnu letošního roku.

Potřeba novelizace zásadní úpravy daně z příjmů fyzických osob a daně z příjmů právnických osob, ještě před účinností zákona, tj. před 1. lednem 1993, je vyvolána skutečností, že souběžně je připravována řada právních norem, na které zákon číslo 286 z roku 1992 o daních z příjmů musí navazovat a být s nimi v kontinuitě. Jsou jimi zejména návrh zákona o cenných papírech, zákonů národních rad upravujících pojistné sociálního pojištění, pojištění zaměstnanosti, zdravotní pojištění a dále zákony národních rad o správě daní a poplatků, respektive jejich novely.

Projednávaný návrh novelizace zákona obsahuje dále změny a doplňky, převážně technických opatření v již přijatém zákoně, jejichž cílem je nejen plynulé zavedení daně z příjmu k 1. lednu 1993, ale jsou jimi řešeny dílčí problémy, které by mohly vzniknout při aplikaci zákona.

Záměry a cíle navrhované právní úpravy i jejich konkretizace jsou podrobněji rozvedeny v důvodové zprávě. Nepovažuji proto za potřebné podrobněji rozvádět veškeré navrhované změny, především pokud jde o dílčí upřesnění.

Chtěl bych proto zaměřit vaši pozornost pouze na významné změny. Jednou z nich je změna ustanovení o osvobození daně z příjmů fyzických osob. Jsou zmámy případy, kdy při vstupech do obchodních společností vloží společník do společnosti nemovitost, formou účasti, resp. vkladu, který je společností uznán ve výši několikanásobně převyšující ceny zjištěné podle cenových předpisů. Tento postup by z daňového hlediska nebyl závadný až do okamžiku, kdy po uplynutí jednoho roku, podle dosavadního znění platného zákona, společník ze společnosti vystoupí a vyplatí si účast včetně podílu na zisku podle výše vkladu, vneseného do společnosti.

Podle dosavadního znění zákona by šlo o příjem společníka osvobozeného od daní. Proto, aby nedocházelo k podobným spekulacím a s tím souvisejícím daňovým únikům, navrhuje se prodloužit lhůtu mezi nabytím a převodem účasti na obchodní společnosti z dosavadního jednoho roku na pět let.

Další změna řeší závažný problém mezinárodního daňového úniku, to jest problém tzv. "nízké kapitalizace". Příklad je uveden v důvodové zprávě. Jde o přelévání daně ze zdroje státu do druhého státu, a proto je navrhováno zařazení nového ustanovení, kterým se stanoví poměr půjček a úvěrů ze zahraničí k základnímu jmění, při jehož dodržení budou i úroky z nich placené uznány jako náklad pro stanovení základu daní.

ministr financí ČSFR J. Klak Navrhovaným ustanovením budou postihovány ty případy, kdy stanovená hranice nebude dodržena. Potřeba tohoto ustanovení je vyvolána i tím, že zvláštní sazba daně z úroků stanovená zákonem pro subjekty se sídlem či bydlištěm v cizině je modifikována smlouvami o zamezení dvojího zdanění. U patnácti států ze dvaceti čtyř, s nimiž je smlouva uzavřena, je nulová sazba.

Na závěr mi dovolte, abych vám poděkoval touto cestou za pozornost, která byla věnována projednávání návrhu zákona, a jménem vlády doporučuji, abyste s předloženým návrhem vyslovili souhlas. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji, pane ministře. Návrh byl přikázán výborům ústavně-právním, finančním a rozpočtovým, hospodářským a sociálním obou sněmoven. Pro jednání sněmoven připravily podklady výbory finanční a rozpočtové a pověřily pana poslance Jančáryho ze Sněmovny lidu a pana poslance Gongola ze Sněmovny národů přednesením zpravodajských zpráv.

Prosím pány zpravodaje, aby zaujali místa jim k tomu určená a aby přednesli zpravodajské zprávy. Kdo bude mluvit první? Jako první vystoupí společný zpravodaj Sněmovny lidu poslanec Jančáry.

Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, výbory Federálního shromáždění finanční a rozpočtové ve smyslu § 39 odstavec 4, zákona č. 56/1991 Sb. o jednacím řádu FS projednaly uvedený návrh zákona na své společné schůzi dne 27. listopadu 1992 a po zvážení stanovisek výborů hospodářských, sociálních, ústavně-právních a výborů pro životní prostředí vám doporučují předložený vládní návrh novely zákona o dani z příjmu schválit ve znění tisku číslo 189.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: To je všechno. Děkuji. Nyní přednese zpravodajskou zprávu pan poslanec Gongol.

Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, novela či dodatek zákona č. 286/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o daních z příjmů, je posledním zákonem ze série finančních zákonů projednávaných v minulých dnech ve Federálním shromáždění, které jsou nutné pro uvedení nového daňového systému do hospodářské praxe od počátku příštího roku.

Jako zpravodaj Sněmovny národů příslušného gesčního výboru, to je výboru pro finance a rozpočet, chci říci, že tento zákon byl doporučen tímto výborem k přijetí po doplnění o převážně legislativní doplňky předložené právní poradkyní dr. Kadaňovou, tak jak je máte v upraveném tisku 189.

Nové znění tohoto návrhu zákona jste tedy obdrželi dnes. S vysvětlením zde již vystoupil poslanec Jančáry. Tento doplněný vládní návrh zákona byl ve finančním a rozpočtovém výboru odsouhlasen všemi přítomnými patnácti poslanci ze Sněmovny národů.

Jsem povinen upozornit na stanovisko národohospodářského a rozpočtového výboru Národní rady Slovenské republiky, který nesouhlasí s vládním návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 286/1992 Sb.o daních z příjmů, a nedoporučuje Federálnímu shromáždění jeho projednávání, neboť tato novela neodpovídá podle tohoto zápisu novému státoprávnímu uspořádání.

V tomto stanovisku jsou dále uloženy úkoly vládě Slovenské republiky a výborům Národní rady Slovenské republiky. Svá stanoviska dále předložily výbory ústavně-právní, výbory pro životní prostředí, sociální a hospodářské výbory. Byly to tyto připomínky.

Ústavně-právní výbor doporučoval vypustit odstavec 2 § 15. To nebylo ve Sněmovně národů ani ve Sněmovně lidu schváleno.

Výbory pro životní prostředí měly připomínky k předložené úpravě v bodu 2 a 4. Ty byly zakotveny, body 1 a 3 byly zamítnuty.

Nejvíce pozměňovacích návrhů bylo vzneseno z výborů hospodářských. V podstatě šlo opět o vypuštění odstavce 2 § 15, to znamená, aby o částku podle odstavce 1 písm. a) se nesnižoval základ daně poplatníka, jehož starobní důchod z fondu sociálního pojištění činí více než dvacet tisíc čtyři sta korun. Nepřevyšuje-li dvacet tisíc čtyři sta, přizná se částka podle odstavce 1 písm. a) jen ve výši snížené o vyplacenou částku starobního důchodu. K přídavkům na děti a výchovné se nepřihlíží.

Pro vypuštění tohoto bodu hlasovali ve výboru rozpočtovém a finančním Sněmovny národů pouze dva poslanci, takže ani tento bod nebyl přijat.

Další bod byla úprava § 15 odstavec 1 písm. b), kde se doporučuje vypustit znění "nejvýš však na čtyři děti". Ani tato úprava nebyla doporučena a pro hlasovali pouze čtyři poslanci, proti byl jeden a deset se zdrželo.

Malou poznámku k této problematice: Zdá se nelogické, že snížení daní je omezeno právě těmi čtyřmi dětmi. Možná, že to vyplývá ze snahy omezit růst populace, řekněme kulantně u osob s vyšším obsahem hemoglobinu, aby to nevyznělo rasisticky. Já si však myslím, že čtyři děti má řada našich spoluobčanů a dokonce i zde v parlamentě. Jedná se v podstatě o snížení o částku devět tisíc korun. Jen letošní inflace a předpokládaná inflace v příštím roce bude znamenat celkovou inflaci ve výši asi třiceti procent, to znamená, že v podstatě se tato částka snižuje po dvou letech na šest tisíc tři sta korun.

Neobstojí podle mého názoru ani tvrzení, že by šlo o podporu obyvatel s převážně vysokým příjmem, neboť by to v podstatě znamenalo možnost použití této výhody při pěti dětech a ročním příjmu okolo sedmdesáti tisíc korun. Jistě uznáte všichni, že pět tisíc osm set při tak početné rodině není zase tak vysoký příjem.

Vzhledem k tomu si dovoluji osvojit tento názor a dávám návrh na změnu § 15 odstavec 1 písm. b) takto:

"Devět tisíc korun ročně na výživné dítěte ve společné domácnosti s poplatníkem; přechodný pobyt dítěte mimo společnou domácnost nemá vliv na uplatnění snížení." (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Promiňte, ale to je váš osobní názor nebo návrh výborů rozpočtových a finančních?) To je můj osobní názor.(Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já bych rád, pane poslanče, kdybyste nejdříve dokončil zpravodajskou zprávu a pak přednesl pozměňovací návrh.)

A konečně poslední připomínku. Můj osobní návrh je, aby se změnil bod 63. (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče, opět vás musím upozornit, abyste svůj návrh přednesl v rozpravě.)

Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol: V podstatě reaguji na připomínku, která byla ve výboru hospodářském, která zněla upřesnit: "skrývkové a uhelné koleje pevné na povrchových dolech". Mám návrh na provedení této úpravy.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Vy jste teď dokončil zpravodajskou zprávu a hlásíte se do rozpravy. Mám tomu tak rozumět?

Společný zpravodaj výborů SN J. Gongol: Ano.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Musím zahájit rozpravu, takže se posaďte, já vám děkuji za zpravodajskou zprávu. Budeme postupovat normálním osvědčeným způsobem. Děkuji zpravodajovi Gongolovi za Sněmovnu národů za zpravodajskou zprávu.

Tímto zahajuji rozpravu k vládnímu návrhu, který máme uveden v tisku 163, a k návrhu usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů, jak je uveden v tisku 189.

Písemné přihlášky nemám. Vidím poslance Lacinu, vím, že se hlásí poslanec Gongol, takže v tomto pořadí můžeme jednotlivé poslance vyzvat, aby se ujali slova.

Pan poslanec Gongol může vystoupit v rozpravě nyní za sebe.

Poslanec SN J. Gongol: Mám dva pozměňovací návrhy. První zní: V § 15 odst. 1 písm. b) vypustit znění: "nejvýše však na čtyři děti". Tento odstavec bude znít:

"Devět tisíc Kčs ročně na vyživované dítě ve společné domácnosti s poplatníkem, přechodný pobyt dítěte mimo společnou domácnost nemá vliv na uplatnění snížení."

Další návrh: V položce dvě písm. b) "skrývkové a těžební koleje pevné na povrchových dolech". Mění se tam to "uhelné koleje", protože tento terminus technicus je prostě špatný.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Předpokládám, že si návrh dáte písemně.

Nyní byl přihlášen poslanec Lacina a po něm poslanec Filip.

Poslanec SL J. Lacina: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, předem bych se rád omluvil, že využívám teprve této příležitosti položit svůj pozměňovací návrh, ale v době, kdy se novela zákona projednávala v hospodářském výboru, neměl jsem k tomu dostatek podkladů.

Můj pozměňovací návrh je velice stručný; k zákonu o dani z příjmů, to je k zákonu č. 286/1992 Sb. navrhuji v § 8 odst. 1 vypustit písm. d).

Co mě k tomu vede? Je to skutečnost, že důchodové pojištění, případně pojištění pro případ dožití určitého věku se jeví jako velice nevýhodné z pohledu toho, že podle mého názoru a podle názoru odborníků, s nimiž jsem to diskutoval, dochází k dvojímu zdanění. Jedno zdanění je v době, kdy pojišťovna nebo peněžní ústav pracuje s penězi pojištěnce, to znamená je zdaněno normálně z úroků z těchto prostředků, a po druhé toto zdanění nastupuje v době, kdy tato částka je pojištěnci vyplacena podle § 10, kdy se vypočítává další daň.

Uvedu zde velice jednoduchý příklad. Jestliže je vložena částka 1000 Kčs jednak do důchodového pojištění, na druhé straně do spořitelny, je úrok zdaněn částkou v obou případech 1007 Kčs. Ovšem pojištěnec dále zaplatí podle § 10 další dodatkovou daň v hodnotě 559 Kčs.

Z toho důvodu žádám, aby Federální shromáždění tento můj návrh zvážilo, a vás, poslance, prosím o jeho podporu. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Lacinovi. Další přihlášený je poslanec Filip.

Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte mi, abych bez dlouhých řečí přednesl svůj pozměňovací návrh, který jsem uplatnil při projednávání v ústavně-právních výborech obou sněmoven, kde jsme k tomu vedli rozsáhlou diskusi, týkající se rovnosti občana před zákonem.

K mému pozměňovacímu návrhu mě vede rozhodnutí Ústavního soudu ve věci změny zákona o státním rozpočtu na rok 1992 a výrok Ústavního soudu k této záležitosti.

Navrhuji, aby v § 15 zákona č. 286/1992 Sb. tak, jak bude dnes novelizován, byl vypuštěn odstavec 2, to znamená, že i u důchodců bude normálně odpočítávána částka 20 400 Kčs, která bude nezdaněna. Nelze totiž uvažovat o tom, že důchod je jakousi jinou formou mzdy, nebo že důchod je vyplácená částka, na kterou nevznikl občanovi jeho dlouholetou prací nárok. Na důchodové zabezpečení si všichni pracovníci v průběhu svého aktivního věku platili a tento nárok skutečně nelze směšovat s jinými částkami ze sociálního zabezpečení.

Proto považuji za nutné, aby i důchodce byl nadále roven před zákonem s ostatními pracovníky a odst. 2 byl z paragrafu 15 vypuštěn.

Pokud jde o poslední větu odst. 2, k přídavkům na děti a k výchovnému se nepřihlíží, je možné jej zahrnout do jiných odstavců. Navrhuji, aby byl zahrnut do odst. 1 např. k písmenu e). Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Poslanec Rajčan je posledním přihlášeným do diskuse. Samozřejmě potom dostanou slovo zpravodajové.

Poslanec SN M. Rajčan: Ja sa ospravedlním, pretože v podstate príspevok, ktorý som chcel predniesť ja, predniesol môj predrečník, ale chcel by som z tohto postu poprosiť vás, aby sme podporili tento návrh, aby naši dôchodcovia neboli ani v tomto smere diskriminovaní, keď už sa tak stalo v nedávnom období, čo bolo zrušené ústavným zákonom.

Ja som za to, aby sme odsek 2 § 15 zrušili.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP