Pátek 27. listopadu 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, pán minister. Návrh bol prikázaný výborom ústavno-právnym, sociálnym, finančným a rozpočtovým, hospodárskym a výborom pre životné prostredie oboch snemovní. Po prerokovaní vo výboroch pripravili písomný podklad na návrh uznesenia výbory finančné a rozpočtové v tlači 180. Poverili tiež pána poslanca Martina Kocourka za Snemovňu ľudu a poslanca Michala Tošovského za Snemovňu národov prednesením spravodajských správ. Prosím obidvoch pánov poslancov, aby sa dostavili na miesta spravodajcov a zoznámili obidve snemovne so svojimi spravodajskými správami, s výsledkami rokovania výborov Federálneho zhromaždenia. Slovo má Michal Tošovský.

Společný zpravodaj výborů SN M. Tošovský: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Vládní návrh zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu - tisk 164 byl přikázán k projednání výborům ústavně-právnímu, hospodářskému, sociálnímu, pro životní prostřední a jako garančnímu výboru výboru finančnímu a rozpočtovému obou sněmoven.

Bez připomínek doporučil ke schválení návrh výbor sociální, všechny ostatní výbory měly připomínky legislativně technického charakteru. Připomínky legislativně technického charakteru měla rovněž právní konzultantka. Z toho důvodu byl vypracován nový text, do kterého byly tyto připomínky zahrnuty - jedná se o tisk 180, který jste společně s návrhem výborů finančních a rozpočtových na usnesení obou sněmoven dostali. Tyto připomínky a změny oproti původnímu tisku jsou vyznačeny podtržením, takže se domnívám, že je zbytečné, abych je tady všechny opakoval.

Výbor finanční a rozpočtový doporučil jednu změnu věcnou, a to v § 5 odstavec 2, kde se nahrazuje jako rozhodující orgán pro uznání rezerv v prokázané výši. Pro banky se nahrazuje původní text "finanční úřad" textem "příslušné ministerstvo financí nebo jím pověřený finanční úřad nebo daňový orgán". Tím se posunuje to rozhodování trochu výše, protože v některých případech se může opravdu jednat o velmi vysoké částky a ministerstvu financí se dává na zvážení, zda-li toto rozhodnutí přijme samo, nebo pověří finanční úřad nebo daňový orgán.

Jediná připomínka legislativně technického charakteru, která nebyla finančními výbory přijata, byla v § 1, kde hospodářský výbor doporučoval doplnit text "tento zákon upravuje pro účely zjištění základu daně z příjmu způsob tvorby, tvorbu a výši rezerv". To slovo "tvorbu" po konzultaci s předkladatelem, že zákon tu tvorbu vlastně nestanovuje, nebylo do toho definitivního textu zahrnuto.

Tak, jak jste dostali tisk 180, byl odsouhlasen i předkladatelem. Jedná se opravdu o věci legislativně technické, kromě té věcné změny, a ta byla předkladatelem odsouhlasena.

Co se týče stanovisek národních rad, je k dispozici souhlasné stanovisko Národní rady Slovenské republiky s určitými opět legislativně technickými změnami. Bohužel toto stanovisko jsem dostal až teď, než jsem sem šel, takže já doporučuji vzhledem k tomu, že stejně nebudeme o té věci hlasovat dnes, abychom probrali tisk 180 tak, jak je k dispozici s tím, že ještě před hlasováním vám podáme zprávu o tom, zda-li opravdu všechny připomínky Národní rady Slovenské republiky jsou zahrnuty, nebo zda je doporučujeme ještě nějakým způsobem do tisku 180 zahrnout.

To je vše, co jsem měl já jako zpravodaj Sněmovny národů k tomuto návrhu zákona ke sdělení. Doporučuji text v tisku 180 schválit. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Kocourek.

Společný zpravodaj výborů SL M. Kocourek: Dámy a pánové, pane předsedající. Já budu velmi stručný, protože se vším, co zde bylo řečeno, se jako zpravodaj Sněmovny lidu za výbor finanční a rozpočtový plně ztotožňuji a jak již bylo řečeno, k připomínkám národních rad se můžeme vrátit až při schvalování. Jinak doporučuji nyní v této chvíli jednat o tisku 180 a doporučuji jej také později ke schválení.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážení kolegovia spravodajcovia! Ja by som vás len prosil, aby ste tu predstavu o tom vrátení sa k pripomienkam nejako upresnili, pretože inak by sme pravdepodobne nemohli uzavrieť rozpravu. Neviem dosť dobre, ako sa potom k tomu chcete vracať. Pokiaľ uzavrieme rozpravu a tieto pripomienky tu neodznejú, tak potom jednoducho prestanú byť zaujímavé. Nemôžeme s nimi ďalej pracovať. Prosím, aby ste sa k tomu vyjadrili. Pán kolega Tošovský.

Společný zpravodaj výborů SN M. Tošovský: Já, vzhledem k tomu, že jsem opravdu neměl čas ani si ty připomínky přečíst a nevím, jak závažného charakteru jsou, doporučuji, aby rozprava byla zahájena a mezi tím si to projdeme. A jsou dvě možnosti - buďto rozpravu dnes přerušíme s tím, že v ní budeme ještě pokračovat, nebo ukáže-li se, že připomínky jsou tam již zahrnuty, protože často ty připomínky byly téhož charakteru a v tom definitivním textu již zahrnuty jsou, v tom případě můžeme rozpravu dnes ukončit. Čili doporučuji, aby teď byla zahájena a my se mezi tím o tom poradíme a prověříme to.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Otvorená určite bude. V tejto chvíli mi dovoľte, aby som otvoril rozpravu o vládnom návrhu zákona o rezervách na zistenie základu dane z príjmu. Kto sa chce vyjadriť v rozprave k tomuto vládnemu návrhu? Hlási sa poslanec Cinkota.

Poslanec SL D. Cinkota: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, vážení hostia! Dovoľujem si predložiť niekoľko pozmeňovacích návrhov k predkladanému vládnemu návrhu zákona o rezervách na zistenie základu dane z príjmu.

V § 4 tohto zákona v ods. 2 je vyslovený zákaz vytvárania rezervy na výdaje (náklady) na nadobudnutie hmotného a nehmotného majetku.

Navrhujem, aby sa tento odsek 2 z § 4 vyčiarkol s týmto odôvodnením: V § 2 vládneho návrhu sa taxatívne vymenováva šesť druhov rezerv, ktoré sú nákladovou položkou. Zákaz vytvárania rezerv tak, ako je uvedené v § 4 ods. 2, je podľa môjho názoru mimo filozofiu tohto zákona, ktorý stanovuje len tie rezervy, ktoré sú započítateľnou nákladovou položkou, a nepojednáva o rezervách ako takých všeobecne.

Podnikatelia (právnické a fyzické osoby) môžu v zmysle opatrenia Federálneho ministerstva financií č. V/20 100/1992, ktorými sa stanovuje účtovná osnova a postupy účtovania, vytvárať ostatné rezervy podľa vlastného režimu. Teda i rezervy na nadobudnutie hmotného a nehmotného majetku a mnohé iné podľa potreby.

Je samozrejmé, keď také rezervy nie sú medzi tými šiestimi, ktoré sú uvedené v § 2 vládneho návrhu, nemôžu byť tieto iné odpočítateľné od daňového základu. To však neznamená, že nemôžu byť vytvárané. Zákon č. 286/1992 Zb., o daniach z príjmu, stanoví v § 25 písm. l), že za výdaje nie je možné uznať tvorbu rezervných a účelových fondov, pokiaľ zvláštny predpis nestanoví inak. Ale nezakazuje ich vytváranie.

Myslím si, že zakazovať vytváranie takéhoto rezervného fondu v tomto vládnom návrhu zákona je bezpredmetné.

V nadväznosti na to navrhujem prečíslovanie odsekov § 4 tak, že súčasný ods. 3 by sa označil číslom 2.

Ďalší môj návrh sa týka § 5. Je viac technického, než vecného charakteru. Navrhujem, aby sa v § 5 ods. 1 v písmenách a), b) a c) slová "vo výške" - pred percentuálnym číslom - nahradila slovami "do výšky". Odôvodnenie: Z dikcie textu vládneho návrhu zákona vyplýva taxatívne stanovenie výšky rezervy, teda desať, dve a dve percentá, i keď v dôvodovej správe na str. 8 sa uvádza táto výška percent ako maximálna.

To, čo navrhujem, naplňuje obsah výkladu uvedeného v dôvodovej správe. V prípade, že sa uvedie to, čo navrhujem ja: "do výšky" - nebude to potrebovať žiadny ďalší výklad. To, že môže byť percento vyššie, hovoria ďalšie odseky tohto paragrafu. Ďakujem za pozornosť.

Předsedajícíl místopředseda FS J. Stank: Ďakujem i ja. Prosím, odovzdajte vaše pripomienky a pozmeňovacie návrhy písomne spravodajcom.

Kto sa ďalej hlási do rozpravy? Pán poslanec Tošovský, prosím, aby ste sa vyjadrili k návrhom, ktoré ste dostali z Národnej rady Slovenskej republiky, ako sú zahrnuté do správy, ktorú nám váš výbor predkladá.

Společný zpravodaj výborů SN M. Tošovský: Všechny čtyři návrhy na změnu textu zákona jsou v návrhu obsaženy. To je v pořádku. Nejsou v něm obsaženy pouze návrhy na doplnění poznámek pod čarou. S těmito návrhy souhlasím a osvojuji si je.

(Předsedající místopředseda FS J. Stank: Bolo by dobré, keby ste ich prečítali.)

V poznámce pod čarou č. 15 je uveden odkaz na § 33 zákona č. 286/1992 Sb. Za tuto dikci se doplní České národní rady a doplnit zákon Slovenské národní rady č. 100/1977 Sb. o hospodaření v lesích a Státní správě lesního hospodářství, ve znění zákona Slovenské národní rady č. 131/1991 Sb. a zákona Slovenské národní rady č. 510/1991 Sb. Zde se jedná pouze o upřesnění situace ve Slovenské republice.

Zrovna tak v poznámce pod čarou č. 16 se jedná o doplnění "a ve znění zákona Slovenské národní rady č. 498/1991 Sb.". Jedná se pouze o upřesnění současné právní situace na Slovensku a s tím je samozřejmě možné souhlasit. Jsou to pouze poznámky pod čarou. Nic jiného na vlastním textu zákona by se neměnilo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Chápeme to tak, že pán poslanec Tošovský predložil dva pozmeňovacie návrhy. Máme tu návrhy, ktoré predniesol kolega Cinkota a návrhy, ktoré predniesol pán poslanec Tošovský.

Chce ešte niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo se nehlásil.) V rozprave nikto nechce vystúpiť. Vyhlasujem rozpravu o tomto vládnom návrhu zákona za skončenú.

Prosím spravodajcov, aby zariadili vytlačenie týchto pozmeňovacích návrhov pre všetkých poslancov, aby sme mohli o nich hlasovať v prípade, až budeme uznášaniaschopní.

Pán minister, chcete sa vyjadriť k týmto návrhom alebo žiadate o záverečné slovo? Prosím, máte slovo.

Ministr financí ČSFR J. Klak: Tady v podstatě zazněly jen dva návrhy. Jak jsme si řekli, to, co bylo předloženo národními radami, je vlastně legislativně technického charakteru.

K tomu, co řekl pan poslanec Cinkota: V žádném případě bychom nedoporučovali vypustit odstavec 2. Zde je totiž jasně - byť se to může někde dublovat - řečeno, že výdaje investičního charakteru nelze zahrnovat do rezerv.

Respektive do rezerv, které se stávají součástí pro výpočet daně z příjmu. Takže do rezerv, které snižují základ daně z příjmu. Je samozřejmě možné financovat investiční akce, modernizaci nebo rekonstrukci, nebo dokonce nákup hmotného či nehmotného majetku z rezerv, které jsou vytvořeny na vrub zisku. Proti tomu není žádných námitek. Ale v tomto zákoně pojednáváme rezervy, které snižují základ pro stanovení daně z příjmu, takže musí být v tomto zákoně taxativně řečeno, že to, co jde na investice, na pořízení základních prostředků, eventuálně dalšího majetku, se nemůže stát odpočitatelnou položkou od základu daně z příjmu, takže bych nedoporučoval v daném případě odst. 2 vypouštět.

Co se týká druhé připomínky pana poslance. Ano, tu můžeme akceptovat. Skutečně lze místo formulace "ve výši 10 %" použít "do výše 10 %" (respektive těch dalších položek 2 % tak, jak to pan poslanec navrhl).

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. To bolo stanovisko ministra financií k predneseným pozmeňovacím návrhom. Bude dôležité pri hlasovaní o nich. V tejto chvíli to však neprichádza do úvahy, takže mi opäť dovoľte prerušiť rokovanie o tomto bode programu a poďakovať obom spravodajcom i ministrovi financií s tým, že sa k nemu vrátime už iba hlasovaním, až buďú obe snemovne schopné sa uznášať.

Posledným bodom nášho dnešného programu je vládny návrh zákona o verejno-obchodovateľných cenných papieroch a o obchodovaní s nimi tak, ako to vláda navrhuje v tlači 162 a príslušný návrh uznesení Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 178.

Bod programu 7: Vládní návrh zákona o veřejně obchodovatelných cenných papírech a o obchodování s nimi (tisk 162) a návrh výborů SL a SN (tisk 178)

I tento návrh za vládu ČSFR odôvodní kompetentný minister a to je minister financií pán Jan Klak. Pán minister, máte opäť slovo.

Ministr financí ČSFR J. Klak: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předložený návrh zákona dotváří legislativní rámec vznikajícího finančního trhu v Československu. Spolu s obchodním zákoníkem, zákony o burze cenných papírů, o investičních společnostech a investičních fondech a o dluhopisech představuje soustavu právních norem, ve kterých jsou upraveny náležitosti cenných papírů, postup při jejich vydávání, jejich úschova a správa, obchodování s nimi, jakož i instituce působící na finančním trhu.

Přijetí tohoto zákona je jedním z předpokladů pro dokončení první vlny kupónové privatizace, neboť zákon upravuje vydávání zaknihovaných, dematerializovaných cenných papírů.

Koncepce kupónové privatizace počítá s tím, že akcie budou z příslušného fondu národního majetku převedeny na jednotlivé akcionáře výhradně v dematerializované podobě.

Návrh zákona upravuje jednak problematiku, která doposud v našem právním řádu upravena není - t.j. třeba obchodníci s cennými papíry, postavení a úloha střediska cenných papírů, veřejná obchodovatelnost cenných papírů mimo burzovní trh a dále problematiku, která je již v některých zákonech upravena, ale tato úprava je nedostatečná nebo neúplná - například ochrana investorů, dematerializace cenných papírů a otázky spojené se státním dozorem.

Návrh zákona rozšiřuje tradiční pojetí cenného papíru jako listiny, v níž je inkorporováno určité právo a která je pro výkon tohoto práva nenahraditelná. Toto tradiční chápání cenného papíru by neumožnilo zavést do našeho právního řádu dematerializovaný, t.j. zaknihovaný cenný papír.

Zákon vychází z toho, že cenný papír je záznam, se kterým jsou spojena určitá majetková práva a který lze provést na listině, nebo pouze v paměti počítače. Tato dematerializovaná forma cenných papírů vyžaduje právně upravit systém, kterým se bude provádět zákonem stanovená evidence zaknihovaných cenných papírů. Klíčový význam v této souvislosti má pojetí střediska cenných papírů jako subjektu pro tuto evidenci.

Ke změně majitele zaknihovaného cenného papíru dochází provedením zápisu na účtech příslušných majitelů ve středisku cenných papírů. Tento zápis má tedy konstitutivní charakter. Za závazky střediska cenných papírů ručí stát.

Z výše uvedeného pojetí dvou podob cenného papíru, jistinné a zaknihované, vyplynula i potřeba upravit podrobněji smluvní převody cenných papírů a jejich úschovu a správu. Obecná úprava v obchodním zákoníku je pro nakládání s cennými papíry nedostačující.

Důležitou součástí zákona jsou ustanovení o ochraně finančního trhu. Tato ochrana je zakotvena v zákoně v několika směrech. Emitentům veřejně obchodovatelných cenných papírů, t.j. cenných papírů, se kterými se obchoduje na burze a jiném organizovaném trhu, ukládá zákon informační povinnost, jejíž nejdůležitější složkou je prospekt.

Dalším prvkem ochrany jsou ustanovení zakazující osobám, které mají přístup k důvěrným informacím o skutečnostech ovlivňujících kurs cenných papírů, tyto informace využít ve svůj prospěch.

Nezbytnou součástí ochrany finančního trhu a investorů je i státní dozor, který je v rozsahu svých kompetencí nadán odpovídajícími sankčními pravomocemi.

Republikové ministerstvo financí jako orgán státního dozoru bude vydávat povolení k činnosti obchodníků s cennými papíry, makléře, organizátora mimoburzovního trhu a k veřejnému obchodování s cennými papíry.

Povolování veřejného obchodu s konkrétním cenným papírem je obvyklé v řadě zemí a umožňuje, aby se na kapitálovém trhu obchodovalo s cennými papíry důvěryhodných emitentů.

Součástí návrhu zákona je i přímá novela obchodního zákoníku a zákona o živnostenském podnikání, která dává do souladu ustanovení návrhu zákona o soustavě cenných papírů a obchodování s nimi s právní úpravou obsaženou v obou zmíněných zákonech.

Návrh zákona byl vypracován s přihlédnutím k příslušným předpisům Evropských společenství.

Ze všech důvodů, které jsem zde uvedl, doporučuji sněmovnám přijetí tohoto návrhu zákona. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem ministrovi financií. Návrh bol prikázaný výborom ústavno-právnym, sociálnym, finančným a rozpočtovým, hospodárskym obidvoch snemovní. Po prerokovaní vo výboroch pripravili písomný podklad, teda návrh na uznesenie pre Federálne zhromaždenie, ktoré je v tlači 178, výbory finančné a rozpočtové a poverili pána poslanca Miroslava Richtera za Snemovňu ľudu a pána poslanca Miloslava Ransdorfa za Snemovňu národov prednesením spravodajských správ. Prosím oboch spravodajcov, aby sa dostavili za predsednícky stôl a zoznámili Federálne zhromaždenie s priebehom rokovania o tomto vládnom návrhu zákona vo výboroch i so závermi, ktoré prijali výbory finančné a rozpočtové. Ako prvý vystúpi pán poslanec Miroslav Richter.

Společný zpravodaj výborů SL M. Richter: Pane předsedající, dámy a pánové, přistupujeme k projednání zákona o soustavě cenných papírů a obchodování s nimi. Zákon završuje, jak už jsme slyšeli, soustavu zákonů upravujících finanční trh, které byly přijaty parlamentem v minulém volebním období. Je to zákon obchodní, zákon o dluhopisech, o burze cenných papírů a o investičních společnostech a fondech.

Zákon je velmi potřebný, neboť počátkem příštího roku u nás dojde ke skokovému nárůstu trhu s cennými papíry v důsledku ukončení první vlny kupónové privatizace. Zákon je také důležitý tím, že vlastně umožňuje, aby bylo možné již od počátku používat akcie v nematerializované podobě, tzv. zaknihované cenné papíry, a tak zvládnout tento počáteční nárůst.

Jak už jsme také slyšeli, zákon projednaly výbory sociální, ústavně-právní a hospodářské. Souhrnné stanovisko pro vás připravily výbory finanční a rozpočtové. Výbory sociální doporučily přijetí zákona po zapracování připomínek právního konzultanta, taktéž výbory ústavně-právní.

Výbory hospodářské doporučily přijetí zákona po zapracování připomínek právního konzultanta včetně doplňků připomínek. Dále výbory hospodářské doporučily pět změn v zákoně, seznámím vás s nimi a se stanoviskem garančních výborů k nim.

Výbory hospodářské doporučují v § 22 odst. 1 nové znění druhé věty: "Středisko provede registraci bez zbytečného odkladu nejpozději do tří pracovních dnů po té, kdy obdrží obsahově shodné příkazy k registraci převodu od převodce i nabyvatele."

Smyslem návrhu je doplnění textu "bez zbytečného odkladu" o maximální časový údaj. Garanční výbory se domnívají, že termín "bez zbytečného odkladu" přesně definuje časový okamžik, kdy středisko musí registraci provést. Je to nejbližší časový okamžik, kdy tak může učinit, a proto tuto změnu zamítly.

Dále výbory hospodářské doporučily v § 69 odst. 2 vypustit v první větě na začátku za čárkou slovo "tento", dále slova "nebo zvláštní právní předpis". Garanční výbor návrh zamítl; přiklonili jsme se k návrhu předkladatele, že v přechodové době bude potřebné regulovat operativně trh s cennými papíry například i pomocí vládních vyhlášek.

V § 79 odst.2 hospodářské výbory navrhly doplnit odkaz na obchodní zákoník. Garanční výbor souhlasil. Stejně garanční výbor souhlasil s úpravou § 81 odst. 3, vypustit text za slovy "v předcházejícím odstavci".

Jako poslední změnu garanční výbor navrhl úpravu § 102, která se dotýkala změny, kterou navrhoval v § 22 odst. 1. Protože garanční výbor odmítl tuto změnu v § 22 odst. 1, odmítli jsme i tuto změnu. Garanční výbor dále akceptoval všechny připomínky právního konzultanta ve shodě se stanoviskem výboru sněmoven.

Já jako zpravodaj Sněmovny lidu doporučuji sněmovně, aby tento zákon schválila ve znění tisku 178.

Do dnešního dne nám došly pouze připomínky z Národní rady SR a já si dovolím jeden návrh akceptovat a předkládám ho jako pozměňovací návrh, a sice týká se to úpravy v § 49, kde doporučuje, aby do odst. 2 byla doplněna nová věta: "O povolení rozhodne do šedesáti dní od doručení žádosti." Děkuji za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP